abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15315324
quote:
Op woensdag 10 december 2003 21:58 schreef Syl68 het volgende:
Een frikandel drijft omdat ie daar gewoon zin in heeft en trots is op zichzelf dat ie KAN drijven. Nou, en dat wil ie gewoon even laten zien.
Goed en dan nu even serieus. De samenstelling van een bevroren frikandel veranderd gewoonweg wanneer het gefrituurd wordt. Just as simpel as that! Het koude vocht verdampt waardoor frikandel lichter wordt (meer lucht doordat er een "lichte" vleesmassa in zit) en dus gaat drijven. Neem je echter een kroket, daar zit weer ragout in waardoor ie niet gaat drijven wanneer het gefrituurd wordt. Ragout is zwaarder dan het vlees van een frikandel.
pi_15453206
quote:
Op woensdag 10 december 2003 19:02 schreef halleekes het volgende:

[..]

mexicano's, gigantico's, hamburgers, viandellen en zo kan ik nog wel ff doorgaan, die drijven allemaal

Behalve Nasiballen en Bamischijven. Die blijven op de bodem liggen. (gisteravond nog geconstateerd)
Althans, die kleintjes. Zegmah formaat bitterbal.
Pffff... moeilijk man!
pi_15468135
een ontdooide frikandel drijft ook pas alstie een paar minuten in 't vet zit.
en kroketten gaan ook drijven hoor...alleen dan hebben ze er 10 minuten te lang in gezeten

wat ook bijzonder is aan een frikandel, is dat ie onder 0 ook zacht is. bij -18 istie hard...en bij -1 of eerder al istie al zacht. dus niet pas bij 0 graden. vond ik wel grappig om te ontdekken.

maar ik vraag me af of het te maken heeft met water wat in de frikandel zit. dat verdampt al voordat je frikandel gaar is lijkt me. het komt eerder doordat de frikandel in volume toeneemt, maar in gewicht hetzelfde blijft. eerst is de dichtheid groter dan die van het vet, en alstie gaar word is de dichtheid kleiner, en gaat ie dus drijven..
(denk ik.. )

vrijdag 19 december 2003 @ 16:13:31 #29
61362 gijsbert2002
consumeren is mijn leven
pi_15544303
quote:
Op woensdag 10 december 2003 22:02 schreef Syl68 het volgende:

[..]

Goed en dan nu even serieus. De samenstelling van een bevroren frikandel veranderd gewoonweg wanneer het gefrituurd wordt. Just as simpel as that! Het koude vocht verdampt waardoor frikandel lichter wordt (meer lucht doordat er een "lichte" vleesmassa in zit) en dus gaat drijven. Neem je echter een kroket, daar zit weer ragout in waardoor ie niet gaat drijven wanneer het gefrituurd wordt. Ragout is zwaarder dan het vlees van een frikandel.

Bijna helemaal goed, maar als je het water weghaalde zou de frikandel te eerste in elkaar krimpen vanwege de druk van de olie en ten tweede heel hard worden.

Het ontstsaat echter wel doordat het water in de frikandel in damp overgaat. Daardoor zwelt de frikandel echter op en wordt de dichtheid kleiner. Aan het feit dat hij drijf kun je zien dat de frikandel vanbinnen meer dan 100 graden is.

(wat een gemis, er is geen ete smiley)

ete
pi_15563419
Dit is nou een nuttig topic!

al kan iedereen die eens gefrituurd heeft dit wel zelf bedenken natuurlijk!

pi_15579568
quote:
Op woensdag 10 december 2003 19:00 schreef wouswous het volgende:

[..]

Dát denk ik ook
Eigenlijk zijn frikandellen dus ontzettend Intelligent ....

dat komt door alle hersenen die erin verwerkt zitten
geen
  zondag 21 december 2003 @ 14:24:02 #32
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_15579642
En oliebollen draaien zichzelf om tijdens het frituren, echt heel handig
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
pi_15674919
Er zijn schepen die zinken als het gaat bubbelen in het water (bijv. bij vulkanische activiteiten).Dus de bubbels helpen niet bij het drijven !!
pi_15715776
Dat laatste komt omdat ze dan in een soort van luchtzak terecht komen en dus heel snel naar beneden zakken en onder water terecht komen. De bubbels zijn te groot. Dit is overigens geen lucht waar ze in terecht komen, maar methaan. Het zou dus beter zijn om van een methaanzak te spreken.

Ga zelf maar eens in een bubbelbad zitten. Dan merk je dat er opwaartse kracht is aan je armen. Het is echter niet de verkaring voor het drijven van de frikandellen. Die is eerder te zoeken in het uitzetten van de frikandel. Volgens mij zet een frikandel iets uit als ie gefrituurd wordt. Het gewicht blijft echter hetzelfde

pi_15715837
quote:
Op woensdag 10 december 2003 19:06 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Bitterballen

Als je die lang genoeg laat liggen, drijven die ook wel :p
?Zit er nog wat in die Vuilnisbak?
pi_16058167
Dode lijken ook.

whohahhaa dode lijken... is dat geen pleonasme ?!

Echte floaters.

De duitse man die de andere duitser had geslacht, had ie ook niet het geslachte geslachtsdeel gefrituurd ?

Frikandellen !!!

[Dit bericht is gewijzigd door PassdaSpliff op 08-01-2004 03:10]

pi_16058299
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 02:58 schreef PassdaSpliff het volgende:

De duitse man die de andere duitser had geslacht, had ie ook niet het geslachte geslachtsdeel gefrituurd ?

belangrijker nog, ging het drijven?
pi_16058389
ik mis het idee dat een hogere temperatuur dingen doet stijgen.

bv melk in je beker is bovenin warmer dan onderin als je het effe laat
staan. de warmte stijgt op. al bij een klein temperatuurverschil.

zo gaat ook lucht van je radiator naar boven in je kamer.

nu neem je ipv vloeistoffen en lucht ook nog een frikandel.
het lijkt me aannemelijk dat de frikandel door de hogere
temperatuur relatief tegen de temp van het vet, een beter
drijfvermogen krijgt omdat warmte wil opstijgen.

een fricandel moet dus al een redelijk drijfvermogen hebben,
wat onderdrukt wordt door het hete vet.

Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_16058891
Volgens mij is een frikandel stiekem een duikboot.
Na een poosje is er geen zuurstof meer en komt hij naar boven toe om zuurmstof te happen...
Lijkt me duidelijk...
Is het al woonsdag?
  donderdag 8 januari 2004 @ 10:14:11 #40
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_16060801
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 05:57 schreef Termietje het volgende:
Volgens mij is een frikandel stiekem een duikboot.
Na een poosje is er geen zuurstof meer en komt hij naar boven toe om zuurmstof te happen...
Lijkt me duidelijk...
geheim project van de overheid waar micro mannetjes in zitten, om alle friteuses te inspecteren op sporen van terroristische aanslagen.
  donderdag 8 januari 2004 @ 12:14:30 #41
67826 Eye_of_god
What the quack?
pi_16063654
Wet van Archimedes.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
Benjamin Franklin
pi_21743906
Ik denk dat een frikandel gewoon liever drijft dan zinkt. Dat vindt ie fijn.
?Zit er nog wat in die Vuilnisbak?
pi_21745956
Ze zwellen gewoon op als ze warm worden, dichtheid minder dus gaat ie drijven, als je een fricandel er 10 minuten in laat liggen is het net een stokbrood zo groot, en na het afkoelen is het weer gewoon een in elkaar geschrompeld vleesstaafje.