quote:Goed en dan nu even serieus. De samenstelling van een bevroren frikandel veranderd gewoonweg wanneer het gefrituurd wordt. Just as simpel as that! Het koude vocht verdampt waardoor frikandel lichter wordt (meer lucht doordat er een "lichte" vleesmassa in zit) en dus gaat drijven. Neem je echter een kroket, daar zit weer ragout in waardoor ie niet gaat drijven wanneer het gefrituurd wordt. Ragout is zwaarder dan het vlees van een frikandel.
Op woensdag 10 december 2003 21:58 schreef Syl68 het volgende:
Een frikandel drijft omdat ie daar gewoon zin in heeft en trots is op zichzelf dat ie KAN drijven. Nou, en dat wil ie gewoon even laten zien.
quote:Behalve Nasiballen en Bamischijven. Die blijven op de bodem liggen. (gisteravond nog geconstateerd)
Op woensdag 10 december 2003 19:02 schreef halleekes het volgende:[..]
mexicano's, gigantico's, hamburgers, viandellen en zo kan ik nog wel ff doorgaan, die drijven allemaal
wat ook bijzonder is aan een frikandel, is dat ie onder 0 ook zacht is. bij -18 istie hard...en bij -1 of eerder al istie al zacht. dus niet pas bij 0 graden. vond ik wel grappig om te ontdekken.
maar ik vraag me af of het te maken heeft met water wat in de frikandel zit. dat verdampt al voordat je frikandel gaar is lijkt me. het komt eerder doordat de frikandel in volume toeneemt, maar in gewicht hetzelfde blijft. eerst is de dichtheid groter dan die van het vet, en alstie gaar word is de dichtheid kleiner, en gaat ie dus drijven..
(denk ik.. )
quote:Bijna helemaal goed, maar als je het water weghaalde zou de frikandel te eerste in elkaar krimpen vanwege de druk van de olie en ten tweede heel hard worden.
Op woensdag 10 december 2003 22:02 schreef Syl68 het volgende:[..]
Goed en dan nu even serieus. De samenstelling van een bevroren frikandel veranderd gewoonweg wanneer het gefrituurd wordt. Just as simpel as that! Het koude vocht verdampt waardoor frikandel lichter wordt (meer lucht doordat er een "lichte" vleesmassa in zit) en dus gaat drijven. Neem je echter een kroket, daar zit weer ragout in waardoor ie niet gaat drijven wanneer het gefrituurd wordt. Ragout is zwaarder dan het vlees van een frikandel.
Het ontstsaat echter wel doordat het water in de frikandel in damp overgaat. Daardoor zwelt de frikandel echter op en wordt de dichtheid kleiner. Aan het feit dat hij drijf kun je zien dat de frikandel vanbinnen meer dan 100 graden is.
(wat een gemis, er is geen ete smiley)
al kan iedereen die eens gefrituurd heeft dit wel zelf bedenken natuurlijk!
quote:dat komt door alle hersenen die erin verwerkt zitten
Op woensdag 10 december 2003 19:00 schreef wouswous het volgende:[..]
Dát denk ik ook
Eigenlijk zijn frikandellen dus ontzettend Intelligent ....
Ga zelf maar eens in een bubbelbad zitten. Dan merk je dat er opwaartse kracht is aan je armen. Het is echter niet de verkaring voor het drijven van de frikandellen. Die is eerder te zoeken in het uitzetten van de frikandel. Volgens mij zet een frikandel iets uit als ie gefrituurd wordt. Het gewicht blijft echter hetzelfde
quote:Als je die lang genoeg laat liggen, drijven die ook wel :p
Op woensdag 10 december 2003 19:06 schreef -CRASH- het volgende:[..]
Bitterballen
whohahhaa dode lijken... is dat geen pleonasme ?!
Echte floaters.
De duitse man die de andere duitser had geslacht, had ie ook niet het geslachte geslachtsdeel gefrituurd ?
Frikandellen !!!
[Dit bericht is gewijzigd door PassdaSpliff op 08-01-2004 03:10]
quote:belangrijker nog, ging het drijven?
Op donderdag 8 januari 2004 02:58 schreef PassdaSpliff het volgende:De duitse man die de andere duitser had geslacht, had ie ook niet het geslachte geslachtsdeel gefrituurd ?
bv melk in je beker is bovenin warmer dan onderin als je het effe laat
staan. de warmte stijgt op. al bij een klein temperatuurverschil.
zo gaat ook lucht van je radiator naar boven in je kamer.
nu neem je ipv vloeistoffen en lucht ook nog een frikandel.
het lijkt me aannemelijk dat de frikandel door de hogere
temperatuur relatief tegen de temp van het vet, een beter
drijfvermogen krijgt omdat warmte wil opstijgen.
een fricandel moet dus al een redelijk drijfvermogen hebben,
wat onderdrukt wordt door het hete vet.
quote:geheim project van de overheid waar micro mannetjes in zitten, om alle friteuses te inspecteren op sporen van terroristische aanslagen.
Op donderdag 8 januari 2004 05:57 schreef Termietje het volgende:
Volgens mij is een frikandel stiekem een duikboot.
Na een poosje is er geen zuurstof meer en komt hij naar boven toe om zuurmstof te happen...
Lijkt me duidelijk...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |