abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 juni 2001 @ 12:31:00 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1050103
www.nu.nl
quote:
LEEUWARDEN - De gemeente Leeuwarden onderzoekt of ze een ambtenaar van de burgerlijke stand kan ontslaan. De ambtenaar heeft uit geloofsovertuiging tot twee keer toe geweigerd een huwelijk te sluiten tussen twee mannen.

"We moeten de juridische mogelijkheden nog bekijken, maar in principe willen we deze ambtenaar ontslaan", aldus een woordvoerder van de gemeente Leeuwarden.

Een ontslagprocedure is moeilijk, omdat ambtenaren van de burgerlijke stand aangenomen worden door de gemeente maar formeel vallen onder de hoofdofficier van justitie.

De ambtenaar in kwestie wil niet reageren op het voornemen van de gemeente.

Een beetje onzinnig IMHO. Als je principiele bezwaren hebt tegen het homohuwelijk moet je als ambtenaar dit kunnen weigeren.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1050110
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:31 schreef links234 het volgende:
Een beetje onzinnig IMHO. Als je principiele bezwaren hebt tegen het homohuwelijk moet je als ambtenaar dit kunnen weigeren.
Maar het is je werk toch? Dan vind ik dat je de consequenties moet nemen en zelf ontslag moet indienen.
Wittgenstein
  dinsdag 19 juni 2001 @ 12:33:48 #3
10188 links234
pi_1050113
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:32 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Maar het is je werk toch? Dan vind ik dat je de consequenties moet nemen en zelf ontslag moet indienen.

Het was vast al z'n werk voordat die regeling werd ingevoerd.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1050119
ja, dus van een werknemer mag je niet verwachten dat ie met het 'bedrijf' meegroeit?
  dinsdag 19 juni 2001 @ 12:35:17 #5
12659 Sinter_Klaas
Live vanuit Spanje!
pi_1050120
wel een mooi signaal naar die refo's
Running for Pope 2002 - Vote for me!
pi_1050125
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:33 schreef links234 het volgende:
Het was vast al z'n werk voordat die regeling werd ingevoerd.
Ik vind dat niet ter zake doen. Maar ja, zo'n ambtenaar hebben we in het gezellige Veluwse dorpje waar ik vandaan kom geloof ik ook, dus het zal wel een vrij algemeen probleem zijn. Gedogen maar dan...
Wittgenstein
  dinsdag 19 juni 2001 @ 12:38:36 #7
10188 links234
pi_1050135
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:35 schreef Roonaan het volgende:
ja, dus van een werknemer mag je niet verwachten dat ie met het 'bedrijf' meegroeit?
Je mag niet van een werknemer verwachten dat hij zijn principes/levensovertuiging zo maar even opzij zet. Wat heb je aan vrijheid van godsdienst als je dit niet in je dagelijkse doen en laten mag uiten? Je maakt me niet wijs dat een stad als leeuwarden maar 1 ambtenaar heeft voor het voltrekken van huwelijken. Er moet dus zonder problemen een mouw aan te passen zijn.
  dinsdag 19 juni 2001 @ 12:43:13 #8
3542 Gia
User under construction
pi_1050158
Als een hoofddoekje niet is toegestaan in de rechtbank, dan mag hier een geloofsovertuiging ook niet meespelen bij het uitvoeren van zijn taak.

Deze ambtenaar heeft een rijksbetrekking. Dat dient los te staan van iemands geloof.

Weigert deze man ook paartjes te huwen die sex voor het huwelijk hebben gehad? Want dat mag ook niet volgens zijn geloof. Mensen die al eens eerder gehuwd zijn geweest, moet hij uiteraard ook weigeren.

pi_1050170
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:43 schreef Gia het volgende:
Deze ambtenaar heeft een rijksbetrekking. Dat dient los te staan van iemands geloof.
Huwelijk en geloof zijn onlosmakelijk verbonden. In onze maatschappij is het tot een administratieve formaliteit verworden, maar dat doet niets af aan de religieuze oorsprong van het huwelijk.
Wittgenstein
pi_1050171
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:38 schreef links234 het volgende:

[..]

Je mag niet van een werknemer verwachten dat hij zijn principes/levensovertuiging zo maar even opzij zet. Wat heb je aan vrijheid van godsdienst als je dit niet in je dagelijkse doen en laten mag uiten? Je maakt me niet wijs dat een stad als leeuwarden maar 1 ambtenaar heeft voor het voltrekken van huwelijken. Er moet dus zonder problemen een mouw aan te passen zijn.

niet? dus als een of ander geloof verbied dat mensen met verschillende huidskleuren trouwen, moet je dat gewoon accepteren en hem gewoon anders roosteren?
  dinsdag 19 juni 2001 @ 12:45:44 #11
10188 links234
pi_1050172
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:43 schreef Gia het volgende:
Weigert deze man ook paartjes te huwen die sex voor het huwelijk hebben gehad? Want dat mag ook niet volgens zijn geloof. Mensen die al eens eerder gehuwd zijn geweest, moet hij uiteraard ook weigeren.
Dat weet je niet. Het is je misschien nog niet opgevallen, maar de wereld is niet zo zwart-wit. Sommige zaken mogen van een bepaalde kerk wel, andere weer niet. En dan heb je ook nog zoiets als de persoonlijke opvattingen van die man.
pi_1050210
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:38 schreef links234 het volgende:
Als jij als werknemer in onvrede leeft met de taken die je moet uitvoeren van je werkgever, zou ik de eer aan mezelf laten en opstappen. Maar ja, het is een ambtenaar...
O+. Ripley. O+.
  dinsdag 19 juni 2001 @ 12:55:30 #13
3542 Gia
User under construction
pi_1050212
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:45 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Huwelijk en geloof zijn onlosmakelijk verbonden. In onze maatschappij is het tot een administratieve formaliteit verworden, maar dat doet niets af aan de religieuze oorsprong van het huwelijk.

Trouwen uit geloofsovertuiging doe je in de kerk, niet in het gemeentehuis. En zo ver ik weet, kunnen homo's niet voor de kerk trouwen. Dat vind ik wel terecht, maar voor de wet moet het kunnen en mogen.

En daar nog bij, hebben ze in die gemeente maar 1 ambtenaar van de burgelijke stand? Anders kan het toch een andere doen. Want trouwen buiten je eigen gemeente is erg moeilijk. Ik vind dat deze twee mannen gehuwd moeten worden.

dinsdag 19 juni 2001 @ 13:01:17 #14
11782 mad26
--==geen==--
pi_1050245
Ik ben benieuwd wat de gelovigen zeggen als een homoseksuele ambtenaar weigert fundamentalistische christenen te trouwen, omdat dat zijn geloofs- en/of levensovertuiging is...
Vu ja dé, the odd feeling nothing has ever happened before...
  dinsdag 19 juni 2001 @ 13:04:48 #15
10188 links234
pi_1050265
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:55 schreef Gia het volgende:

En daar nog bij, hebben ze in die gemeente maar 1 ambtenaar van de burgelijke stand? Anders kan het toch een andere doen. Want trouwen buiten je eigen gemeente is erg moeilijk.

De burgemeester mag het ook doen.

En er zijn zoveel mensen die trouwen buiten hun eigen gemeente in allerlei pittoreske raadhuisjes. Volgens mij was dat niet echt problematisch.

pi_1050269
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:45 schreef Koekepan het volgende:
Huwelijk en geloof zijn onlosmakelijk verbonden.
Kleine correctie: Het kerkelijk huwelijk en geloof zijn onlosmakelijk verbonden.
  dinsdag 19 juni 2001 @ 13:35:09 #17
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_1050400
Die ambtenaar werdt to twee keer uitgekozen door homo's om hun te trouwen en ze heeft tot twee keer toe geweigerd, buiten dat dit discriminatie is, maakt het toch niet uit of het tegen je principes/gloof is?

Dan moet je maar ontslag nemen als je dat niet wilt...

We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_1050445
Een werknemer heeft zich gewoon aan de wet te houden. Punt.
  dinsdag 19 juni 2001 @ 13:46:21 #19
10188 links234
pi_1050456
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 13:44 schreef Unexplained het volgende:
Dat moet iedereen. Maar kun je iemand _verplichten_ om iets te doen wat tegen zijn geloof ingaat?
  dinsdag 19 juni 2001 @ 13:49:42 #20
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_1050471
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 13:46 schreef links234 het volgende:

[..]

Dat moet iedereen. Maar kun je iemand _verplichten_ om iets te doen wat tegen zijn geloof ingaat?

Tuurlijk, hij/zij hoeft het er niet mee eens te zijn, maar moet wel z'n werk doen en anders oprotten
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
pi_1050480
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 13:46 schreef links234 het volgende:

[..]

Nee. De gemeente moet maar begrip opbrengen voor de ambtenaar. Het is een overgangsperiode, het homohuwelijk is nog niet eens een half jaar wettelijk toegestaan. Laat mensen er ff aan wennen zeg.

Bovendien hebben ze toch nog wel andere ambtenaren?

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society
  dinsdag 19 juni 2001 @ 13:56:49 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1050513
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 13:44 schreef Unexplained het volgende:
Ja hoor. Maar wetten willen nog wel eens radicaal veranderd worden, en ook al ben je gezagsgetrouw ambtenaar, daar kan je nogal wat moeite mee hebben. Mensen zijn geen robots. Je kan niet 1-2-3 van mensen verwachten dat ze hun geloofsfundamenten, hun principes of morele waarden zomaar opzij zetten, omdat de wet nu eenmaal de wet is. Enige bewegingsvrijheid moet er zijn, zeker in een overgangsperiode.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 19 juni 2001 @ 14:02:06 #23
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_1050544
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 13:56 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja hoor. Maar wetten willen nog wel eens radicaal veranderd worden, en ook al ben je gezagsgetrouw ambtenaar, daar kan je nogal wat moeite mee hebben. Mensen zijn geen robots. Je kan niet 1-2-3 van mensen verwachten dat ze hun geloofsfundamenten, hun principes of morele waarden zomaar opzij zetten, omdat de wet nu eenmaal de wet is. Enige bewegingsvrijheid moet er zijn, zeker in een overgangsperiode.

geregistreerd partnerschap bestaat al een paar jaar, dus ze hebben wel genoeg overgang gehad. En als ze er problemen mee hebben moeten ze het zeker niet doen, maar als dat er toe leid dat je je werk laat liggen is het terecht dat je wordt ontslagen/ontslag neemt...
  dinsdag 19 juni 2001 @ 14:24:42 #24
272 R@b
No-nonsens
pi_1050624
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 12:31 schreef links234 het volgende:
[..]

Als je principiele bezwaren hebt waardoor je een baan niet voor 100% kunt vervullen, moet je gewoon die baan niet hebben / nemen.

Wegwezen dus, voor jou 10 anderen die er geen probleem mee hebben.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  dinsdag 19 juni 2001 @ 14:28:52 #25
10188 links234
pi_1050643
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 14:24 schreef R@b het volgende:

[..]

Als je principiele bezwaren hebt waardoor je een baan niet voor 100% kunt vervullen, moet je gewoon die baan niet hebben / nemen.

Wegwezen dus, voor jou 10 anderen die er geen probleem mee hebben.

Klets, die ambtenaar heeft die baan genomen omdat die prima te combineren viel met zijn levensovertuiging. Vervolgens verandert men het zodanig dat het niet meer te combineren valt en dan moet die ambtenaar maar weg?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')