abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15300462
quote:
PURMEREND/ERP, woensdag
De Brabantse amazone Anky van Grunsven en haar (levens)partner Sjef Janssen zetten flinke sloten op de stallen van hun peperdure dressuurpaarden. Ook laat de olympisch kampioene binnenkort videobewaking installeren. "Een klant, die een paard van ons heeft gekocht, heeft bedreigende woorden aan ons adres geuit, en wel van zo'n strekking dat wij besloten hebben om Anky's paarden hermetisch af te sluiten", vertelt Sjef Janssen.

Die klant is Henk van Aalderen uit Purmerend. Hij is momenteel in een juridische strijd met het tweetal verwikkeld. Inzet is de verkoop van de 12-jarige vosruin Gestion Idool, die Van Aalderen voor zijn 19-jarige kleindochter Daniëlle kocht. In februari telde de Purmerender 325.000 euro voor het paard neer. Maar lang kon Daniëlle niet van de nieuwe aanwinst genieten. Op tweede paasdag lag Idool dood in de wei naast de manege van Van Grunsven.

Dubbel drama

"Een dubbel drama voor m'n kleindochter", vertelt Van Aalderen aangeslagen. "Vorig jaar op 23 december, vlak voor kerst, overleed haar vorige paard Festivo. En Danielle wilde juist zó graag de professionele paardensport in. Als opa wil je natuurlijk niks anders dan je kleindochter gelukkig zien. Daniëlle trainde al bij Anky in Erp vanaf oktober. Ze liep ook mee in de modeshows van de Anky-kledinglijn. Kortom, Anky en de paarden waren haar alles! Op een gegeven moment zei Sjef tegen me: Gestion Idool, is dat geen mooi paard voor jou?"

'Deze man werpt enorme rook gordijnen op'

"Die twee waren wel heel erg op het geld gebrand. Zakelijk gezien doet Anky het niet zo olympisch, vind ik. En dat bleek helemaal toen Idool op tweede paasdag 's ochtends dood in de wei lag. Afgezien van het feit dat Danielle diepbedroefd was, kreeg ik niet eens een paard te leen. Ja, Sjef Janssen wilde wel op zoek gaan naar een nieuw paard voor me, maar ik moest het wel zelf betalen. Van geldteruggave was al helemaal geen sprake. 'Dat is het risico dat er nu eenmaal in kan zitten', zei Sjef tegen me. 'Gekocht is gekocht!' Ik ben gewoon beduveld. Het paard was gekeurd, werd me verteld. Dat bleek in oktober te zijn en niet zoals ik had verwacht vlak voor de verkoop. Bovendien bleek achteraf ook nog eens dat Idool niet was verzekerd."

Sjef Janssen reageert vol ongeloof op de aantijgingen van Van Aalderen: "Wij hebben onmiddellijk aangeboden om te helpen zoeken naar een ander paard. We vonden het juist heel erg voor Daniëlle en Henk. Ze mochten er zelfs één van me uitzoeken, maar voor hem was er gewoon geen één goed genoeg. Wij alleen maar met geld bezig? Van Aalderen vertelt de omgekeerde wereld. Hij moest en zou Gestion Idool kopen! Deze man werpt enorme rookgordijnen op. Anky heeft een reputatie van hier tot Marokko en die wordt door deze man nu zeer ernstig beschadigd. In het autopsierapport van de arts staat trouwens zwart op wit dat Gestion Idool geen medische complicaties had. Anky was helemaal kapot van de dood van Idool. Ze heeft er jaren mee gereden hoor! Het was tweede paasdag 35 graden boven nul. Er kwamen allemaal dagjesmensen voorbij op de fiets. Wij hebben met een rotgang Idool weg laten halen voordat nog meer mensen geconfronteerd zouden worden met de aanblik van het dode dier. Inderdaad, Idool was niet verzekerd. Wij hebben hier voor miljoenen aan paarden in de stallen, als we die allemaal moeten verzekeren, zijn we overmorgen failliet. Te duur gewoon! En die beveiliging? Heel erg, maar het is echt nodig. Ik moet er niet aan denken dat we brand krijgen of zoiets. Het personeel heeft allemaal extra sleutels gekregen. Zo kan iedereen toch bij de dieren komen. Het is niet anders", aldus Sjef Janssen.

Mr. Bram de Feijter van het Arnhemse advocatenkantoor Nysingh Dijkstra de Graaft heeft al veel te maken gehad met koopkwesties en veterinaire geschillen. Hij vertelt: "De verkoper dient informatie over het paard te geven, maar de koper heeft zelf een onderzoeksplicht. Er moet een aankoopkeuring worden verricht en een veterinaire rapportage worden opgemaakt. Dat het paard niet verzekerd was, hoor ik wel van meer paardenhandelaren. Het gaat vaak om hoge premies die moeilijk zijn op te brengen, zeker wanneer het om paarden in dit soort categorieën gaat. De koper zelf dient na de aankoop actie te ondernemen om het paard te verzekeren", aldus mr. De Feijter.

bron

In Hart van Nederland werd gezegd dat het paard onder veel stress zou hebben gestaan vanwege het strenge trainingprogamma dat Anky van Grunsven zou hanteren. En dat de doodsoorzaak van het paard een hartstilstand zou zijn. Ik denk dat het moeilijk zal gaan worden of dat daadwerkelijk samenhangt met elkaar.

woensdag 10 december 2003 @ 13:25:24 #2
76676 skippesoepie
capo di tutti capi............
pi_15300594
-edit-lees de faq van F&F eens met je flauwe grap

[Dit bericht is gewijzigd door Bluezz op 10-12-2003 13:47]

veni, bibi,vomui......
  woensdag 10 december 2003 @ 13:26:59 #3
42486 redted
Pinball-Wizard
pi_15300645
ik zag gisteren hoe zo'n paard wordt getraind, was nou niet echt diervriendelijk, zijn kop werd zowat onder zijn lijf getrokken.
  woensdag 10 december 2003 @ 13:30:27 #4
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_15300739
quote:
In februari telde de Purmerender 325.000 euro voor het paard neer
Is dat inclusief woning, stal en paardentrailer ?
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  woensdag 10 december 2003 @ 13:31:55 #5
36050 Fearlezz
Forever and ever
pi_15300775
quote:
Op woensdag 10 december 2003 13:30 schreef sooty het volgende:

[..]

Is dat inclusief woning, stal en paardentrailer ?

woensdag 10 december 2003 @ 13:38:41 #6
72826 RetepV_kloon
Euh, password kwijt :)
pi_15300950
Sjongejonge. Heel simpel, paardenhandelaren zijn niet te vertrouwen, nog minder dan autohandelaren.

Wat is Van Aalderen eigenlijk van beroep?

Enneh, als je 325.000 euro neertelt voor een paard, dan laat je niet even je eigen veearts het paard onderzoeken? Door het bijvoorbeeld op verschillende manieren te belasten?

pi_15300983
Heel lullig, maar heel eerlijk gezegd.. Sommige mensen zijn nog steeds zo naief dat ze niet meegaan bij het keuren van het paard dat ze willen kopen, of het dier zelfs helemaal niet laten keuren door de dierenarts. Tja, dan krijg je dit soort dingen..
Zowiezo kun je er niets aan doen als een paar een hartstilstand of koliek krijgt, ik geloof er niets van dat Anky & Sjef er ook maar iets aan konden doen.

En als die opa al zoveel geld had voor een paard voor zijn kleindochter, dan kan ie misschien nog wel een nieuwe kopen.
De verzekering lijkt me trouwens ook wel 1 van de dingen waar je zelf aan denkt als je zo'n duur paard koopt.

The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_15301130
@ topictitel
pi_15301233
Anky zei ook in het interview met Hart van Nederland dat ze hadden gezocht naar een ander paard voor het meisje, terwijl ze eigenlijk vond dat ze er niet verantwoordelijk voor was.

Die zoektocht gaf dus echter geen gewenst resultaat.

pi_15301327
Bovendien maakt een strak trainingsschema niet zoveel uit, als je het paard maar goed behandelt (in de zin van: zorgen dat hij niet teveel stress krijgt, en dat er niets "verkeerd gaat zitten")

Verder is paardrijden helemaal niet vervelend voor zo'n beest, zolang je maar weet wat je doet.
Zijn kop onder z'n lijf trekken wat ik eerder las hoeft helemaal niet erg te zijn, maar dat is verder moeilijk uit te leggen voor iemand die verder zelf niet rijdt

The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  woensdag 10 december 2003 @ 13:55:34 #11
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_15301397
Dresuur zie ik toch gewoon als dierenmishandeling, misschien is het maar beter zo voor het paard.
Die opa moet gewoon wat anders met zijn geld gaan doen.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_15311826
quote:
Op woensdag 10 december 2003 13:55 schreef BAZZA het volgende:
Dresuur zie ik toch gewoon als dierenmishandeling, misschien is het maar beter zo voor het paard.
Het is nou niet bepaald een klein bedrag .

Maar voor het meisje zelf is het wel triest .

pi_15320404
quote:
Op woensdag 10 december 2003 13:45 schreef Maichel het volgende:
@ topictitel
Ja, het is dus een ruin
"That's it! You people have stood in my way long enough! I'm going to clown college!" - Homer Simpson
pi_15320429
Nouja, Anky zei dat ze had gezocht naar een ander paard en dat die allemaal niet "goed genoeg" waren.
pi_15320461
quote:
Op woensdag 10 december 2003 13:55 schreef BAZZA het volgende:
Als je het op de goede manier doet is het zeker geen dierenmishandeling, het is zoals gymnastiek of aerobics voor mensen. Maarja, probeer dat sommige mensen maar eens aan het verstand te peuteren.
"That's it! You people have stood in my way long enough! I'm going to clown college!" - Homer Simpson
  † In Memoriam † donderdag 11 december 2003 @ 08:19:12 #16
43556 miss_dynastie
pi_15322599
quote:
Op woensdag 10 december 2003 13:38 schreef RetepV_kloon het volgende:
Sjongejonge. Heel simpel, paardenhandelaren zijn niet te vertrouwen, nog minder dan autohandelaren.
Niet helemaal mee eens... bovendien vergeet je makelaren, advocaten en ALLE handelaren te wantrouwen!!!!
quote:
Enneh, als je 325.000 euro neertelt voor een paard, dan laat je niet even je eigen veearts het paard onderzoeken? Door het bijvoorbeeld op verschillende manieren te belasten?
Tja, ik zie het precies zo... toen ik mijn kat van 500 euro kocht (peanuts in vergelijking met dit bedrag, maar voor ons toch een heeeele smak geld ) heb ik om een medisch rapport en de medische geschiedenis van de ouders gevraagd. Het medisch rapport was twee weken oud en die van de ouders mocht ik ook helemaal inzien. Geen rare vraag, zei ze, maar er zijn maar weinig mensen die hem stellen . Ik doe dat dus wel... en als ik een huis koop, kan ik de vorige eigenaar er toch ook niet op aanspreken dat het huis niet verzekerd is
pi_15322989
quote:
Op donderdag 11 december 2003 00:45 schreef tabaluga het volgende:

[..]

Als je het op de goede manier doet is het zeker geen dierenmishandeling, het is zoals gymnastiek of aerobics voor mensen. Maarja, probeer dat sommige mensen maar eens aan het verstand te peuteren.

Idd

Ik kan me er onderhand wel een beetje boos over maken, vandaag al weer een groot artikel op de voorpagina van het Brabants Dagblad. En elke keer vind ik het weer onzin, een paar gaat gewoon niet dood door hard te trainen! En een paard bij Anky van Grunsven met stress door verkeerd trainen? Daar kun je dus alleen maar heel erg hard om lachen imo. Of eigenlijk niet lachen, maar huilen. Want het is wel even een enorme deuk in haar reputatie.

Ik snap zowiezo niet dat mijnheer van Aalderen (of hoe heet ie?) zo de publiciteit opzoekt, hij zet zichzelf alleen maar voor lul op deze manier (als iemand die veel te weinig van paarden weet).

pi_15324477
Als Anky zo vreselijk slecht met haar paarden om zou gaan zou ze nooit hebben kunnen bereiken wat ze allemaal heeft bereikt. Je kan een paard niet dwíngen om al die moeilijke oefeningen te doen, kijk maar eens naar zo'n Grand Prix proef, dat paard is in opperste concentratie en ontspanning.

En, Danielle kwam op mij in Nova totaal niet over alsof ze echt verdrietig was dat haar beide paarden binnen een jaar overleden waren, maar wel heel erg teleurgesteld dat ze geen wedstrijden meer 'op niveau' kon rijden. Het is duidelijk dat ze de paarden alleen maar zag als een manier om te presteren, en niet als een dier waar je je aan kon hechten. En dat met modder gooien naar van Grunsven over die nieuwe trainingsmethode, en dat van Grunsven niet eens één van haar eigen paarden aan mevrouw Danielle aanbood..

De enige wedstrijd die Danielle trouwens gereden heeft met Idool eindigde ze met een bedroevend laag aantal punten, en dat voor een paard wat kant en klaar werd afgeleverd....dat zegt ook wel wat over de misplaatste arrogantie van de amazone denk ik zo.

pi_15325357
Ik neem aan dat Danielle zelf ook van tevoren op de hoogte was van het gehanteerde trainingsmethode. Dan is het een beetje dubbel om dat achteraf als oorzaak aan te wijzen.
pi_15326383
quote:
Op donderdag 11 december 2003 11:08 schreef schatje het volgende:
Ik neem aan dat Danielle zelf ook van tevoren op de hoogte was van het gehanteerde trainingsmethode. Dan is het een beetje dubbel om dat achteraf als oorzaak aan te wijzen.
Precies, en daarbij schijnt ook dat zij Idool nooit op die manier heeft hoeven trainen, dus dit is gewoon puur moddergooien.
pi_15332213
Wat een verhaal weer zeg!

@topic titel: Idool was een ruin, geen hengst, BIG DIFFERENCE

Tja, als je voor zoveel geld een paard koopt, dan zou ik toch zeker nog een uitgebreide keuring laten doen en niet achteraf de datum van de keuring die al gedaan was gaan bekijken en daar dan over zeuren dat die alweer van een paar maanden geleden is.
Verder sluit je dan toch zelf een verkering af Rare gedachtengang om dan de vorige eigenaar daarover aan te spreken, deze meneer stond duidelijk niet vooraan bij het uitdelen van intelligentie.

En dan nog, dit soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren, weet ik uit ervaring en dat waren geen paarden die een zwaar trainingsschema hadden. Vreemd om dan de vorige eigenaar hierop aan te kijken. Ik vind niet dat Anky en Sjef hierop aangesproken kunnen worden. Ik geloof ook niet dat mensen binnen de paardensport dit zullen doen. Alleen leken zullen misschien geneigd zijn dit verhaal te geloven.
Over trainingsmethoden gesproken, die kleindochter is toch zelf bij Anky gaan trainen, dat doe je niet als je het niet eens bent met hoe ze lesgeeft. En waarom zou Anky 1 van haar andere paarden moeten aanbieden?? Zo te lezen hebben ze hun best gedaan deze mensen te helpen.

(ik heb overigens de beelden op tv niet gezien, heb alleen dit topic gelezen)

zie ook deze links:
http://www.eurodressage.com/news/dressage/holland/2003/idool_rip.html

http://www.paardentrefpunt.nl/pages/ditartikel.php?id_artikel=200

[Dit bericht is gewijzigd door MissE op 11-12-2003 16:19]

dus...
pi_15332801
Wist niet dat er ook iets over op tv is geweest?
Het wordt wel heel erg opgeblazen zeg

En zoals MissE al zegt, alleen leken zullen dit verhaal geloven.
Ben het verder helemaal met degene eens die zei dat de kleindochter te arrogant was, dit gaat gewoon echt te ver.
Ik denk ook niet dat ze nog veel zal bereiken in de paardensport met zo'n instelling, en als ze zo reageert op de dood van haar eigen paard. Dat past zeker niet in deze sport.

Ik vraag me trouwens af wat voor trainingsmethode Anky dan had, die zo zwaar/nieuw was, iemand die daar toevallig meer over weet?

pi_15336630
quote:
Op donderdag 11 december 2003 16:21 schreef Elefes het volgende:
Wist niet dat er ook iets over op tv is geweest?
Het wordt wel heel erg opgeblazen zeg
Hart van Nederland besteedde er best wel veel aandacht aan. Nog subjectief, in het voordeel van Danielle. Het interview met Anke was erg kort.
pi_15341777
Als het zo'n zware trainingsmethode zou zijn, zouden al haar paarden toch allang dood moeten zijn?
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  donderdag 11 december 2003 @ 22:56:01 #25
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_15343607
Een hoop geld trouwens voor zo'n oud beest
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')