quote:
Op woensdag 29 december 2004 02:03 schreef corc het volgende:Over die kartonnen doos die overal overheen past, ik denk dat dat niet zo makkelijk is. Om personages te verzinnen, waarvan je zo weinig laat zien, dat iedereen wel iemand in zijn omgeving heeft die hij herkent. Maar je hebt wel gelijk, dat als je weinig van de dozen laat zien, dat iedereen het dan wel voor zichzelf invult, zodat het herkenbaar wordt.
Als Jiskefet of Van Kooten en de Bie het doen, dat is het zo knap, dat ze van die herkenbare typetjes hebben. Maar die laten een stuk meer van een personage zien.
En KP, topavatar! Is dit misschien stiekum een Lenstra?
Ja, bij nader inzien is dat erg makkelijk. Je showt een klein beetje van een personage, en dan vullen mensen de rest in aan de hand van mensen die ze kennen, en vervolgens concluderen ze dat de personages zo 'lekker herkenbaar' waren. Het is juist moeilijker, mijn beste corc, om iets karikaturaals (koot&bie) te verzinnen, waarvan de elementen nog steeds heel werkelijk en herkenbaar voor sommige mensen zijn. Dus ondanks dat de personages niet karikaturaal en heel rond zijn, is laat Gerard er gewoon
net genoeg van zien.
Verder, lieve corc, vind ik dit soort 'literatuuranalyse' vragen van een vervelend middelbare schoolniveau. "Ik schrijf mijn werkstuk over 'de avonden', etc, het is een auctoriele vertelsituatie, etc, en dit zijn flat characters en dit round". Who cares? Ga iets nuttigs doen, corc!
Truste allemaal!