PS.
Vraag mij niet waarom ik dit pas na 3 jaar ga uitzoeken...
[Dit bericht is gewijzigd door Dj-delphi op 09-12-2003 00:23]
Ik heb al menige muzikant af zien knappen op slechte muziekdocenten (meestal inderdaad conservatorium-types die liever uitvoerend muzikant waren geworden ipv docent), dus een goede leraar vinden die jou leert wat _jij_ wilt spelen is echt wel belangrijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 09-12-2003 00:42]
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 09-12-2003 00:38]
Als ik het zo lees ben je aardig op weg je zelf één en ander te leren - dat kan op zich dus prima. Echter - er is altijd het gevaar dat je jezelf verkeerde dingen aanleert die er moeilijk weer uitgaan, en dat je via enorme omwegen al ploeterend op zich heel eenvoudige dingen leert. Zelfleerders op de sax willen ook nog wel eens een slechte sound (iel, niet vol en rond) hebben - notably in skamuziek.
In principe bevindt alles wat je moet leren zich in je kamer (je CDs ). Dat principe volgden de oude jazzmusici die geen les konden betalen - die zochten noot-voor-noot solo's uit - eerst uitschrijven om te weten hoe het loopt, en dan met alle nuances leren spelen. Beginnend met immitatie assimileer je wat je na hebt gespeeld uiteindelijk vanzelf in je spel. Begin simpel, ouwe platen; niet gelijk Coltrane, maar neem bv. stukjes solo van Coleman Hawkins. Zijn 'Body and Soul' gold in de 40-er jaren als 'teststuk' voor sax-spelers; check it out. De hele solo is pittig, maar sommige stukjes zijn goed te doen (harmonisch is het een enorm leerzaam stuk). Check ook bv. Dexter Gordon en Sonny Stitt.
Kijk ook of er jazzworkshops bij je in de buurt zijn. In Amsterdam is er bv. ééntje voor beginners, iedere week 3 uur RealBook nummers spelen, kost niks behalve een beetje inzet. Suc6!
Volgens mij zijn wij de enige 2 saxofonisten voorlopig! Ik speel sinds mijn elfde en heb inmiddels een hele familie in huis, Bariton, Tenor, Alt en Sopraan. Ik speel het meest sopraan, een heel fijn beessie. Ik heb een aantal jaar privéles gehad, en de laatste lesjaren veel jazz improvisatie gedaan als grootste onderdeel van mijn lessen. Daar heb ik leren luisteren en vertrouwen op mijn gehoor.
Ik vraag me af of je les zou moeten nemen, je hebt blijkbaar al aanleg en techniek. Je kan oefeningen doen om een goeie toon te krijgen, maar misschien heb je daar helemaal geen les voor nodig...?
Wat zijn je 'zwakke' punten?
Ik speel tenor-saxofoon, maar heb ook eventjes alt-saxofoon gespeeld. Daarvoor speelde ik klarinet. Ik heb alles zelf aangeleerd: zo ver ligt het niet van klarinet af, het was alleen even wennen aan het gewicht enzo en het eruitkrijgen van de lage tonen gaat niet vanaf dag 1 vanzelf. Maar dat komt langzaam maar zeker.
Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het niet verstandig zou zijn eens een paar lessen te nemen om eens te kijken of ik het allemaal wel goed doe, maar aangezien ik bij een harmonie zit waar ik praktisch alles gewoon kan meespelen en iemand naast me waaraan ik me kan meten, ben ik er vanuit gegaan dat ik het goed doe. De persoon naast me heeft overigens ook geen les gehad, dus wie weet doen we het allebei wel helemaal verkeerd .
Ik kan moeilijk beoordelen of het voor jou verstandig zou zijn eens lessen te nemen. Heb je iemand met hetzelfde instrument waarmee je je vaardigheden kunt vergelijken? Misschien is het ook een optie om neit meteen met een hele serie lessen te beginnen, maar gewoon eens een proefles te nemen, om een professional (naar ik hoop) kan kijken of verbetering nodig is...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |