abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15264857
De titel spreekt voor zich maar voor de mensen die het niet hebben begrepen(Ja jij ja met die dikke joint en een blikje Heineken 500cl. in je klauwen!) vraag ik mij dus af of er saxofonisten(Weet niet of je dat zo schrijft, vertel mij anders ff hoe je dat wel schrijft)op dit forum zitten. Maakt niet uit wat voor sax als het maar sax is!
Ik ben 3 jaar geleden met alt sax begonnen wat ik mijzelf heb aangeleerd, en speel inmiddels al enige tijd in een soort van jazz/blues/metal/pop/rock/techno/frans bauer/all round band(denk aan mr.bungle)wat ik aardig bij kan houden.
Mijn grootste vraag is eigenlijk of het op dit punt nodig is om lessen te nemen.
Ik heb klasiek piano en gitaar gedaan met daarnaast zware klasieke muziek theorie met muziek geschiedenis (kan dat iedereen afraden btw.! En helemaal niet doen aan het conservatorium in Amsterdam ) dus theoretisch zit ik op een gemiddeld niveau en mijn ademhalingstechnieken beheers ik ook voldoende omdat mij die zijn bijgebracht op zangles.
Schiet ik er iets mee op om vanaf het begin te beginnen en les te nemen, als dat zo is doe ik dat meteen en stap ik zelfs uit mijn band (Om aan te tonen dat ik geen arrogante straat muziekant ben want volgens mij kan dit bericht ietwat uit de hoogte over komen)
Anyway...(DAMN!!Ik lul weer veels te veel)
kortom: Zijn er mensen die saxofoon spelen die mij het een en ander kunnen vertellen?
THNX!

PS.
Vraag mij niet waarom ik dit pas na 3 jaar ga uitzoeken...

[Dit bericht is gewijzigd door Dj-delphi op 09-12-2003 00:23]

pi_15265597
Ik ben geen saxofonist (speel piano en gitaar), maar ik denk dat je voor jezelf het beste kunt bepalen of je les nodig hebt of niet. Als je het idee hebt dat je met zelfstudie niet verder komt of niet snel genoeg vorderingen maakt, dan is les vast wel aan te raden. Maar ik zou dan wel eerst voor jezelf bepalen _wat_ je dan precies wil leren van een docent (bijv. meer jazz of zo), en vervolgens iemand te zoeken die je daarmee kan helpen.

Ik heb al menige muzikant af zien knappen op slechte muziekdocenten (meestal inderdaad conservatorium-types die liever uitvoerend muzikant waren geworden ipv docent), dus een goede leraar vinden die jou leert wat _jij_ wilt spelen is echt wel belangrijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 09-12-2003 00:42]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15265605
Oh, ik heb wat gedelete, mocht iemand het zich afvragen.

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 09-12-2003 00:38]

pi_15265848
Ik speel alleen gitaar maar waarom zou je persé aan het begin moeten beginnen als je les neemt. Je kent je theorie, kunt al een heel eind spelen, dan stap je toch gewoon op een hoger niveautje in.
Ik denk dat er altijd wel wat te leren valt als je een goede leraar hebt.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
  dinsdag 9 december 2003 @ 01:07:44 #5
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15266035
Sorry - speel geen sax maar wel jazz. Ik neem het uitgangspunt dat les niet strikt noodzakelijk is mits je jezelf bewust leert spelen en niet zomaar wat aanploetert.

Als ik het zo lees ben je aardig op weg je zelf één en ander te leren - dat kan op zich dus prima. Echter - er is altijd het gevaar dat je jezelf verkeerde dingen aanleert die er moeilijk weer uitgaan, en dat je via enorme omwegen al ploeterend op zich heel eenvoudige dingen leert. Zelfleerders op de sax willen ook nog wel eens een slechte sound (iel, niet vol en rond) hebben - notably in skamuziek.

In principe bevindt alles wat je moet leren zich in je kamer (je CDs ). Dat principe volgden de oude jazzmusici die geen les konden betalen - die zochten noot-voor-noot solo's uit - eerst uitschrijven om te weten hoe het loopt, en dan met alle nuances leren spelen. Beginnend met immitatie assimileer je wat je na hebt gespeeld uiteindelijk vanzelf in je spel. Begin simpel, ouwe platen; niet gelijk Coltrane, maar neem bv. stukjes solo van Coleman Hawkins. Zijn 'Body and Soul' gold in de 40-er jaren als 'teststuk' voor sax-spelers; check it out. De hele solo is pittig, maar sommige stukjes zijn goed te doen (harmonisch is het een enorm leerzaam stuk). Check ook bv. Dexter Gordon en Sonny Stitt.

Kijk ook of er jazzworkshops bij je in de buurt zijn. In Amsterdam is er bv. ééntje voor beginners, iedere week 3 uur RealBook nummers spelen, kost niks behalve een beetje inzet. Suc6!

iedereen is uniek behalve ik
  dinsdag 9 december 2003 @ 23:14:51 #6
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_15289708
Hey DJ,

Volgens mij zijn wij de enige 2 saxofonisten voorlopig! Ik speel sinds mijn elfde en heb inmiddels een hele familie in huis, Bariton, Tenor, Alt en Sopraan. Ik speel het meest sopraan, een heel fijn beessie. Ik heb een aantal jaar privéles gehad, en de laatste lesjaren veel jazz improvisatie gedaan als grootste onderdeel van mijn lessen. Daar heb ik leren luisteren en vertrouwen op mijn gehoor.
Ik vraag me af of je les zou moeten nemen, je hebt blijkbaar al aanleg en techniek. Je kan oefeningen doen om een goeie toon te krijgen, maar misschien heb je daar helemaal geen les voor nodig...?

Wat zijn je 'zwakke' punten?

'T best bewaarde geheim van Nederland
pi_15290011
* Nog een saxofoniste meldt *

Ik speel tenor-saxofoon, maar heb ook eventjes alt-saxofoon gespeeld. Daarvoor speelde ik klarinet. Ik heb alles zelf aangeleerd: zo ver ligt het niet van klarinet af, het was alleen even wennen aan het gewicht enzo en het eruitkrijgen van de lage tonen gaat niet vanaf dag 1 vanzelf. Maar dat komt langzaam maar zeker.

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het niet verstandig zou zijn eens een paar lessen te nemen om eens te kijken of ik het allemaal wel goed doe, maar aangezien ik bij een harmonie zit waar ik praktisch alles gewoon kan meespelen en iemand naast me waaraan ik me kan meten, ben ik er vanuit gegaan dat ik het goed doe. De persoon naast me heeft overigens ook geen les gehad, dus wie weet doen we het allebei wel helemaal verkeerd .

Ik kan moeilijk beoordelen of het voor jou verstandig zou zijn eens lessen te nemen. Heb je iemand met hetzelfde instrument waarmee je je vaardigheden kunt vergelijken? Misschien is het ook een optie om neit meteen met een hele serie lessen te beginnen, maar gewoon eens een proefles te nemen, om een professional (naar ik hoop) kan kijken of verbetering nodig is...

pi_15327186
Hmm, TS niet meer aanwezig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')