quote:
Het verhaal
Een Burgeroorlog veteraan, Capt. Woodrow Algren (Cruise), arriveert in Japan in 1870, om de soldaten van Keizer Meiji te trainen, voor een gevecht tegen samurais die land terug willen pakken. Als Algren wordt ontvoerd door de samurais, ziet hij waarom de samurais hun leven wagen voor hun land, en moet hij kiezen voor wie hij nou eigenlijk wil vechten.
geregisseerd door: Edward Zwick
met: Tom Cruise, Billy Connolly en Seizo Fukumoto
------------------------
Met muziek van Hans Zimmer.
Voor Cruise is dit weer de eerste film na Minority Report, ik ben benieuwd hoe TC gaat overkomen als Samurai.
In de US heeft de film in de eerste week 24.4 miljoen dollar opgebracht en staat daarmee op de eerste plek in de boxoffice
raar dat hier nog geen topique over was, ik kon em iig niet vinden
Maar vaak laten ze mooiste stukken zien in een trailer, dus ik ben benieuwd.
quote:Jammer
Op maandag 8 december 2003 00:02 schreef furanku het volgende:
klein nieuwsberichtjeTom Cruise bijna onthoofd tijdens filmopnames
quote:En dat luchtje is nu net hetgeen wat me er van weerhoudt deze film te gaan bekijken.
Op maandag 8 december 2003 00:04 schreef Skull-splitter het volgende:
Het lijkt mij een behoorlijk interessante film, ondanks het Amerikaanse luchtje wat eraan hangt...
Op het eerste gezicht ziet de trailer er leuk uit. Alleen geeft het me het idee dat er veel vergelijkingen met Dances with wolves zijn. Voeg daar aan toe het verplichte (en nogal cheesy) liefdesdrama van TC met een "inheemse". Nee, ik wacht eerst de kritieken wel af. Maar goede hoop heb ik niet.
Als ik terug kom uit Amsterdam morgen avond zal ik dit topic even aanvullen met mijn mening e.d. Tenzij het telaat wordt, dan doe ik het woensdag morgen.
Vond je Pearl Harbor anderhalf uur Disney romantiek en een uur geschiedsvervalsing dan vind je deze film ook matig.
Ja, ik heb hem reeds gezien
Alles leuk geregeld met sushi en japans bier wat uit tsjechië kwam en dan de film.
de film duurt meer dan 2 uur. Maar kon mij niet vervelen. Vond hem dan ook echt goed en zeer mooi gefilmd. Als ik hem in 1 woord moet omschrijven. Dan word het indrukwekkend
Wat me opviel.
spoiler:
-Naar mijn mening best realistisch voor zover dat mogelijk is
-Bob
- Tom ken wel erg snel japans
-Die keizer is een slapjanus
-Ik moet ook zo'n samurai pak
quote:spoiler:
Op donderdag 8 januari 2004 19:44 schreef Steve-O het volgende:
Erg leuke film
actie en verhaal goed afgewisseldWat me opviel.
spoiler:-Naar mijn mening best realistisch voor zover dat mogelijk is
-Bob
- Tom ken wel erg snel japans
-Die keizer is een slapjanus
-Ik moet ook zo'n samurai pak
Op donderdag 8 januari 2004 20:01 schreef jacco het volgende:[..]
spoiler:
Tom zit daar ook een hele winteren idd die keizer is echt een wimpie. Bob moet je even uitleggen
en zo'n pak lijkt mij ook wel wat. iig dat pak wat Tom draagt op het einde.
quote:Vind je dat een telleurstelling? ik vind dat zo mooi,. Can I call you Bob
Op donderdag 8 januari 2004 22:04 schreef Steve-O het volgende:[..]
spoiler:
Das die kerel die de hele tijd achter tom aan loopt als ie net gevangen is ( die kerel die nix zegt)
Die gaat dood in die veldslag![]()
En die keizer is geen slapperd.
spoiler:
Echt wel indrukwekkend ja.
quote:Wie dan
Op donderdag 8 januari 2004 23:34 schreef Varr het volgende:
Lijkt me leuke film, hoewel ik vind dat ze niet tom cruise hadden moeten kiezen voor de rol, ik vind hem echt niet in de rol van een samurai passen.
quote:Da is nie de keizer slimpie. Da is
Op donderdag 8 januari 2004 23:26 schreef neggix het volgende:[..]
En die keizer is geen slapperd.spoiler:
Als jij iemand helpt en neer geschoten word betekend dat toch niet gelijk dat je slap benIk vind het juist sterk, dat een keizer dit voor z'n volk doet. Dat vind ik toch echt niet slap.
spoiler:
Maar, inderdaad, het zal geen Dr. Strangelove worden
Op donderdag 8 januari 2004 23:37 schreef Strong_Bad het volgende:[..]
Da is nie de keizer slimpie. Da is
spoiler:
de oude leraar van de keizer. De keizer is dat mietige ventje met z'n pispot kapsel dat het zomaar toelaat dat een corrupte minister een oorlog tegen de moedigste soldaten van z'n land begint en pas spijt krijgt als het te laat is.
quote:Oscar denk ik niet. Begin was toch iets te zoetzappig
Op donderdag 8 januari 2004 23:40 schreef Martijnos het volgende:
Ik heb hem net gezien en ik vond hem echt heel goed. Zeker als je van mooie gevechten houdt, maar ook van diepgang, filosofie enz. Heel mooi filmwerk en tom cruise heb ik eerder niet zo goed gezien. Misschien zit er deze keer wel een oscar voor hem in
-edit- Maar amerikanen vinden dat wel okee, dus zal maar zo kunnen
Hoezo vooruit lopen op de zaken?
quote:Die kerel lijkt een beetje op me pa die ook zo heet
Op donderdag 8 januari 2004 23:26 schreef neggix het volgende:[..]
Vind je dat een telleurstelling? ik vind dat zo mooi,. Can I call you Bob
spoiler:Verder zie je idd niet veel van "Bob" alleen dat ie doot gaat![]()
En die keizer is geen slapperd.
spoiler:
Als jij iemand helpt en neer geschoten word betekend dat toch niet gelijk dat je slap benIk vind het juist sterk, dat een keizer dit voor z'n volk doet. Dat vind ik toch echt niet slap.
quote:Tom mag opdonderen. De Oscar gaat naar
Op vrijdag 9 januari 2004 00:06 schreef Mike het volgende:
Haha...voor de making of van deze film heeft Yorin een aankondiging waarin ze o.a. zeggen 'met Tom Cruise, die waarschijnlijk een Oscar krijgt voor deze film!'.Hoezo vooruit lopen op de zaken?
quote:Lost in Translation, idd ja, moet ie zeer goed in spelen, moet hem snel eens gaan kijken.
Op vrijdag 9 januari 2004 01:28 schreef Joppe het volgende:[..]
Tom mag opdonderen. De Oscar gaat naar
Bill Murray
Maar zou het wel leuk vinden voor Bill Murray als ie hem zou winnen. Al zou Johnny Depp hem ook wel mogen krijgen.
Tenminste niet de standaard acteurs....
Maar ik zie zo ontzettend veel gelijkenissen met braveheart. Moet je maar eens op letten.
quote:dat is er eigenlijk niet, eerder tegenovergesteld ...
Op zondag 11 januari 2004 02:28 schreef Duiveltja het volgende:
Hoe zit het met de Amerikaanse patriotisme gehalte in deze film?
Ten opzichte van Shogun is er in The Last Samurai gelukkig minder romantisch sentiment..Als je bijvoorbeeld de vechtscenes van Braveheart leuk vond, dat is dit wel okee, want die zijn erg mooi
de kostuums van de Samurai, de heroiek en de tragiek zijn, hoewel aangedikt, wel mooie elementen van het verhaal.
De vechtscenes zijn eigenlijk ook de reden waarom je naar deze film gaat. Net als met Kill Bill, Hero, en Fighting Fish. Alhoewel er sommige mensen het verhaal belangrijk vinden. Maar dat is niet al te bijzonder bij the Last Samurai, het wordt alleen flink opgepomt op de Hollywood manier. Al met al vond ik hem niet geweldig, maar Cruise films zijn nooit mijn favoriet. Wel een leuke film.
quote:Voor de kostuums bedoel je zeker?
Op zaterdag 10 januari 2004 19:41 schreef _Leto_ het volgende:
A must-see !
Oscar waardig
quote:Het heeft een aantal zeer grote raakvlakken jah, maar ik zou het geen kopie van het verhaal in een nieuw jasje gaan noemen, dat nie..
Op zondag 11 januari 2004 04:37 schreef PDOA het volgende:
Lijkt die qua verhaal een beetje of Dances With Wolves of sla ik de plank helemaal mis hier, want als je de trailer zo zag...
quote:Amerika wordt juist helemaal afgekraakt in deze film !
Op zondag 11 januari 2004 02:28 schreef Duiveltja het volgende:
Hoe zit het met de Amerikaanse patriotisme gehalte in deze film?
quote:Hoe kan je nou na een hele film over Japan en Japanners die gast nog steeds een Chinees noemen
Op donderdag 8 januari 2004 23:40 schreef neggix het volgende:[..]
spoiler:
Oww, die, Idd, Dat is echt zo'n beatrix figuur, Slaat ook nergens op waarom hij bestaatbeetje zonde waarom ze hem erin hebben gedaan. EN die chinees die als laatst weggestuurd werd, die generaal ofzo? die wie ook engels lulde en in het begin ook tevoorschijn kwam. Ik had toch liveer dat ik hem ook doot had zien gaan
Last Samurai zal samen met ROTK voor de Oscars knokken.
quote:Mja.. dat denk ik niet
Op maandag 12 januari 2004 12:15 schreef Asap het volgende:
Last Samurai zal samen met ROTK voor de Oscars knokken.
quote:verhaal niet origineel ... het is ook een historische film nee?
Op maandag 12 januari 2004 18:10 schreef bloempjuh het volgende:
Indrukwekkend hoor! Die beelden zijn érg mooi, verhaal niet origineel. Maar ik ga gewoon lekker nog een keer!
Can't wait for the DVD
quote:Man die in een ver land verliefd wordt en dan blijft. Alleen wordt deze man verliefd op het leven daar
Op maandag 12 januari 2004 23:35 schreef _Leto_ het volgende:[..]
verhaal niet origineel ... het is ook een historische film nee?
quote:Same here
Op dinsdag 13 januari 2004 09:02 schreef SunChaser het volgende:
Deze wil ik graag zien.
quote:Het verhaal is ,voor zover ik weet, zoals het in de geschiedenis gebeurt is...niet zo zeer dat er een amerikaan samurai werd maar dat de Samurai,dieners van de keizer, door het leger van de keizer uitgemoord moesten worden.
Op maandag 12 januari 2004 18:10 schreef bloempjuh het volgende:
Indrukwekkend hoor! Die beelden zijn érg mooi, verhaal niet origineel. Maar ik ga gewoon lekker nog een keer!
Ik vond de film iig subliem, kan me niet snel genoeg op DVD uitkomen.
quote:sow jij blij
Op dinsdag 13 januari 2004 17:21 schreef gekke_sandra het volgende:
Ik ga er waarschijnlijk binnenkort naartoe
[Dit bericht is gewijzigd door RijstNatie op 13-01-2004 22:15]
quote:IMDB
Op vrijdag 16 januari 2004 23:37 schreef Big_Boss_Man het volgende:[..]
Bedankt!
Waarom is The Last Samurai DVD nou nog niet uit? Ik wil de making of zien
quote:Idioot.
Op vrijdag 16 januari 2004 23:52 schreef Douwe het volgende:[..]
Waarom is The Last Samurai DVD nou nog niet uit? Ik wil de making of zien
quote:Sorry hoor, maar zulk soort dingen als jij vraagt zijn zó simpel te vinden... daar kan je heus wel zelf wat moeit voor doen
Op zaterdag 17 januari 2004 11:12 schreef Big_Boss_Man het volgende:[..]
Idioot.
quote:En jij niet om na te gaan wanneer de dvd uitkomt?
Op zaterdag 17 januari 2004 15:25 schreef Douwe het volgende:[..]
Sorry hoor, maar zulk soort dingen als jij vraagt zijn zó simpel te vinden... daar kan je heus wel zelf wat moeit voor doen
En die vraag van jou is nog wel een tikkeltje erger dan die van Big_Boss_Man, aangezien het gewoon een klein beetje logisch nadenken is om te weten dat een dvd niet een paar dagen of een maand (voor regio 1) na het uitkomen in de bios op dvd uitkomt
quote:Lees goed, ik vraag toch niet wanneer de DVD uitkomt? Ik zeg alleen dat ik wel behoefte heb aan een making off ofzo, en ik wil hem op zich nog wel een keer zien.
Op zaterdag 17 januari 2004 19:21 schreef Hare het volgende:[..]
En jij niet om na te gaan wanneer de dvd uitkomt?
En die vraag van jou is nog wel een tikkeltje erger dan die van Big_Boss_Man, aangezien het gewoon een klein beetje logisch nadenken is om te weten dat een dvd niet een paar dagen of een maand (voor regio 1) na het uitkomen in de bios op dvd uitkomt
Cijfer: 8
spoiler:
Op zondag 18 januari 2004 17:21 schreef LadyGoth het volgende:
Kvond t einde een beetje jammerspoiler:
en weer gaat de held net op t nippertje niet dood.. hij had ook moeten gaan op dat slagveld!
spoiler:
Edit: Gebruik tog eens die spoilertags MM
[Dit bericht is gewijzigd door Gorro op 19-01-2004 09:57]
quote:er is een dvd rip op het net aanwezig
Op dinsdag 13 januari 2004 09:02 schreef SunChaser het volgende:
Deze wil ik graag zien.
quote:Je zou eventueel spoilertags kunnen overwegen, rekening houdend met de mensen die de film nog niet gezien hebben
Op maandag 19 januari 2004 08:34 schreef Blasted_Billy het volgende:
...
KUTZOOI
quote:Dat vind ik dus het enigste minpuntje aan de film. Dit typische zoetsappige Hollywood einde gaf me een nare bijsmaak, terwijl de rest van de film zo goed was.
Op zondag 18 januari 2004 17:21 schreef LadyGoth het volgende:
Kvond t einde een beetje jammerspoiler:
en weer gaat de held net op t nippertje niet dood.. hij had ook moeten gaan op dat slagveld!
Edit: oeps... Ik lees net dat er al meerdere post zijn met deze kritiek. Nou ja, ik sluit me er bij aan...
Verder is het verhaal leuk, maar niets speciaals. Ik vond het vooral een visueel spektakel.
Vond het maar saai
quote:Die is nog lang niet aanwezig
Op maandag 19 januari 2004 08:35 schreef Blasted_Billy het volgende:[..]
er is een dvd rip op het net aanwezig
quote:dan is de matrix en lord of the rings totaal bagger ofniet
Op woensdag 21 januari 2004 12:16 schreef boomsma het volgende:
Wat een slechte film zeg.
een totaal onrealistiisch verhaal
* vrouw van vermoorde man wordt verliefd op de moordenaar ??
* Van 500 samurai blijft alleen Tom Cruise over bij veldslag, hoe realistisch ?
* Tom Cruise kan 4 (jarenllange) ervaren samurai van zich afhouden
* Alleen mensen bloeden in de film, geen enkel paard
* Spreekt binnen een paar maanden vloeiend Japans
* Hoofdsamurai spreekt toevallig vloeiend Engels
* ............
quote:Die vind ik geweldig! Net zoals Last Samurai
Op woensdag 21 januari 2004 19:09 schreef RijstNatie het volgende:[..]
Jij houd meer van films zoals the pianist of saving private ryan
Dat iedereen hier kotst op die keizer, omdat hij zo'n watje zou zijn kan ik me wel voorstellen, maar als je een beetje de geschiedenis van Japan kent weet je dat de keizer alleen maar een marionet was van de werkelijke machthebbers (Japanse keizers hebben eigenlijk nooit wat te zeggen gehad). Hij had gewoonweg niet de macht om iets aan de situatie te veranderen.
Een ding ben ik alleen nog niet over uit. Er wordt in deze thread steeds gezegd dat de film zo anti-amerikaans is, maar ik bespeurde toch ook wel een bepaalde vorm van general Custer-verheerlijking. Wat hij deed met 200 man tegen 2000 was slecht, maar in het geval van de samurai (500 tegen 5000) was het een heldendaad. En waarom werd dit zo duidelijk aangehaald in de film?
Cijfer: 9,5
quote:* Die vrouw had het er in het begin toch ook moeilijk mee? Maar er wordt uitgelegd dat het een eer is om in een gevecht te sterven en dat beide mannen hun plicht deden. Groot deel van de film gaat over de verschillen in opvattingen over oorlogvoeren tussen Japan en het Westen.
* ............
quote:Hij heerst gewoon!
Op woensdag 28 januari 2004 11:37 schreef Strolie75 het volgende:[..]
* Die vrouw had het er in het begin toch ook moeilijk mee? Maar er wordt uitgelegd dat het een eer is om in een gevecht te sterven en dat beide mannen hun plicht deden. Groot deel van de film gaat over de verschillen in opvattingen over oorlogvoeren tussen Japan en het Westen.
* Tom is te knap om te sterven!Vond het wel een goed einde. Omdat hij zijn verleden achter zich had gelaten en dus een nieuw leven was begonnen hoefde hij geen zelfmoord te plegen.
* De paarden bloeden niet...waar je je druk om kunt maken.
* Eerder wordt uitgelegd dat Tom aanleg voor talen heeft, zo spreek hij ook Indianse talen.
* Die Hoofdsamurai heeft in de adviesraad van de keizer gezeten voordat hij in opstand is gekomen. Hij zal dus al vanaf het begin in aanraking zijn gekomen met westerlingen.
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 12:24 schreef Ker_Plunk het volgende:
Hij heerst gewoon!
Ik heb hem gisteravond gezien! Heel goede film!
quote:Is de kans 0,000000 dat dit allemaal niet kan dan????
* ............
Gister trouwens deze film gezien! Ik was echt diep ontroerd toen deze was afgelopen. Hoe zwak mensen eigenlijk zijn om iemand met een pistool te vermoorden.....
quote:nee jij moet filmrecenties gaan schrijven
Op vrijdag 30 januari 2004 18:48 schreef Alfa_Drifter het volgende:
Ik vond de film wel redelijk. Het had van mij allemaal wel wat serieuzer gemogen, de af en toe flauwe humor voegde weinig toe aan het verhaal. Wel een lange zit hoor, de film duurt gewoon te lang. De veldslagen zijn mooi om te zien.
quote:Smaken verschillen nou eenmaal.
Op zaterdag 31 januari 2004 01:40 schreef Big_Boss_Man het volgende:[..]
nee jij moet filmrecenties gaan schrijven
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 01:50 schreef GoodspeeD het volgende:[..]
Smaken verschillen nou eenmaal.
quote:Dat staat een beetje raar, hè!
de film duurt gewoon te lang. De veldslagen zijn mooi om te zien.
quote:Ik zie niet wat er raar aan is. Hij vind de veldslagen mooi, maar de film te lang.
Op zaterdag 31 januari 2004 01:51 schreef Big_Boss_Man het volgende:[..]
[..]Dat staat een beetje raar, hè!
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 01:53 schreef GoodspeeD het volgende:[..]
Ik zie niet wat er raar aan is. Hij vind de veldslagen mooi, maar de film te lang.
quote:Zoiets, dat noem je een zin!
de film duurt gewoon te lang maar de veldslagen zijn wel mooi om te zien.
quote:Had niet in de gaten dat je het over z'n grammatica had. Dacht dat je gewoon z'n mening over de film niet wilde accepteren.
Op zaterdag 31 januari 2004 01:56 schreef Big_Boss_Man het volgende:[..]
[..]Zoiets, dat noem je een zin!
- Uiteindelijk is het ingewikkelste wat je van de Samourai techniek te horen krijgt "no mind". Dat had ik Tom zelf ook nog wel kunnen vertellen.
- Samourai die hun leven geven voor de historische Japanse cultuur. Ik heb zo goed als niks gezien van waar deze cultuur om draaide en heb nog steeds geen idee waarom ze zichzelf er dood in voor jagen.
- Zo'n slechte cast/acteurs heb ik in geen tijden meer gezien. Sure, onze Oscar-jagende vriend doet het niet slecht, maar de rest is werkelijk een drama, met als toppunt een Keizer om van te huilen.
Ik miste toch een hele hoop bij deze film. Te hoge verwachtingen, misschien.
[Dit bericht is gewijzigd door Nazgul op 31-01-2004 14:06]
Of moet ik toch nog maar gaan kijken?
quote:Ja, je moet em zeker zien man.
Op zaterdag 31 januari 2004 12:48 schreef Hare het volgende:
Ik heb hem nou nog steeds niet gezien, maar begin meer en meer te denken dat ik hem maar lekker skip, ik weet niet wat het is, maar lijkt me gewoon niet geweldig ofzo. Tom Cruise vind ik zoiezo al niet veel, en verder lijkt het me een beetje braveheart na-aperig enzo.Of moet ik toch nog maar gaan kijken?
quote:k dan ,
Op zaterdag 31 januari 2004 14:04 schreef GoodspeeD het volgende:[..]
Ja, je moet em zeker zien man.
zal er nog eens ff over gaan denken dan....
quote:Oh nee, die zin komt zo plotseling dat het heel erg raar er uit ziet, eerst een 'klacht' en daarna een goede opmerking, zonder dat er iets tussen zit waaraan je kan merken dat er nu iets komt wat er wél goed aan was.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:21 schreef GoodspeeD het volgende:[..]
Had niet in de gaten dat je het over z'n grammatica had. Dacht dat je gewoon z'n mening over de film niet wilde accepteren.
quote:Dat slaat echt op puin. Hij is gewoon een supergoede acteur en daarom wordt ie voor dit type grote films gevraagd. Of denk jij dat hij zelf aanklopt bij de regisseur en zegt:"ey lul, ik wil in je film".
Op zaterdag 31 januari 2004 15:12 schreef miss_bo het volgende:
Waarom is iedereen zo enthousiast over deze film? Toegegeven, hij is mooi gemaakt. De landschappen zijn prachtig. De samurai's zien er goed uit. Maar verder....Deze film druipt echt van de wanhoop van Tom Cruise: "Ik wil een Oscar, ik wil een Oscar, ik 'verdien' een Oscar.....". Van de ruim 2 uur die deze film duurt, zijn er welgeteld misschien maar 5 minuten dat die kerel niet in beeld is. En de hele film door zo dramatisch mogelijk kijken..... Hij was een goede acteur, maar de laatste jaren kiest hij alleen maar films waarvan hij hoopt dat hij een Oscar krijgt. How desperate can a man get? En het wordt onderhand irritant!
quote:Hij was samen met Paula Wagner producer van de film, dus ik denk dat de regisseur bij hem aanklopte
Op zaterdag 31 januari 2004 15:27 schreef GoodspeeD het volgende:[..]
Dat slaat echt op puin. Hij is gewoon een supergoede acteur en daarom wordt ie voor dit type grote films gevraagd. Of denk jij dat hij zelf aanklopt bij de regisseur en zegt:"ey lul, ik wil in je film".
Goed, mijn mening over de film! Ik heb 'em vanavond mogen aanschouwen, en het was een lust voor de ogen! Wat een fantastische sfeerbeelden, afgewisseld met ijzersterke acteerkunsten van vrijwel de hele cast. Het verhaal vond ik ook erg goed (heb Dances With Wolves nog nooit gezien, dus vergelijken kan ik niet ), alhoewel er inderdaad een paar dingen nogal haastig werden behandeld. Wel vind ik dat het Amerikaanse patriottisme, wat vandaag de dag zo veel te zien is in de 13-in-een-dozijn-films uit Hollywood, heel weinig aanwezig was! Dat kwam zeker ten goede aan de kwaliteit van de film. spoiler:
Al met al vond ik het een erg goede film, en ik denk dat een Oscar niet te ver is weggelegd voor de crew (wel voor Cruise, die niet genomineerd is ). Ik had overigens van te voren al gelezen, dat de meningen over de al dan niet door Oscars geobsedeerde acteerkunsten van de hoofdrolspeler verdeeld waren, maar ik vond dit toch wel meevallen. Oké, hij was vaak in beeld, maar de momenten dat hij in beeld was, getuigden van grote klasse van zijn kant. Het is overduidelijk dat Tom Cruise véél heeft geleerd sinds Cocktail
Voor de rest vond ik het een mooie film waarin gewoon alles redelijk goed tot zijn recht kwam, muziek was goed, camerawerk was goed, acteerwerk ook ( kleine uitzonderingen daargelaten), maar om nou te zeggen oscar-materiaal...
Nah, vond ik toch niet, maar wel een boeiende film...
Tom doet het uitstekend in de film. De scènes waarbij hij onverschrokken door blijft vechten en steeds weer opnieuw uit de modder omhoog komt zijn goed gedaan.
De romance komt helaas niet uit de verf en de film blijft over het algemeen toch wat vlak. Als kijker weet je inmiddels wel dat Tom een trauma heeft opgelopen door eerdere gevechten tegen de Indianen. De vechtscènes zijn beslist gruwelijk, vooral het eindgevecht was iets waar ik spontaan misselijk van werd en van begon te huilen. Bij de gedachte dat mensen zich voor hun overtuigingen gewoon laten afslachten... tja. Toch gebeuren dat soort dingen nog steeds.
Waar die verdieping dan misschien wel in had kunnen zitten? Ik denk door meer van de cultuur te laten zien. Het doet me allemaal erg denken aan de manier waarop bepaalde religieuze groepen met hun geloof omgaan en dat van alle tijden en van alle soorten richtingen is. Daar zijn de Samurai dus niet enig in. Jammer is dat hun cultuurgoed verloren is gegaan. Ik weet er niet veel van, maar wel dat het een manier van leven was waarbij alles in balans moest zijn. In Japans wordt alles gedaan volgende de vijf elementen, de vijf zintuigen ook. Dat komt terug in de manier van eten, maar ook inj de manier van leven. Vandaar ook de poëzie die in de film naar voren kwam als tegenhanger van het gewelddadige aspect.
Algehele indruk van de film is dat het af en toe wat langdradig is, vooral in het midden, maar dat er zeker wel spannende en mooie stukken in zaten. Soms is het wat sentimenteel.
Een onderhoudende film, schitterende beelden, met een prima Tom die ondanks of dankzij zijn getergde mooie hoofd en getrainde lijf (waarvan je alleen de schouders ziet), een goede prestatie neerzet.
Minpunt is dat Tom vaak dezelfde kunstjes laat zien, zoals eerder ook in andere films. Zijn mimiek, zijn manier van praten, schreeuwen en lachen, we' ve seen it a hundred times before. Heel anders dus dan zijn ex Nicole die erin slaagde om met haar verschillende rollen wel steeds een andere persoon neer te zetten.
Geen oscar wat mij betreft, maar wel een pluim. In cijfer uitgedrukt een 7,5
quote:Net of ie er zelf voor kiest om zoveel in beeld te zijn flapdrol, dat is het verhaal, dat zou een andere acteur ook geweest zijn en dan zou je niet zeuren
Op zaterdag 31 januari 2004 15:12 schreef miss_bo het volgende:
Waarom is iedereen zo enthousiast over deze film? Toegegeven, hij is mooi gemaakt. De landschappen zijn prachtig. De samurai's zien er goed uit. Maar verder....Deze film druipt echt van de wanhoop van Tom Cruise: "Ik wil een Oscar, ik wil een Oscar, ik 'verdien' een Oscar.....". Van de ruim 2 uur die deze film duurt, zijn er welgeteld misschien maar 5 minuten dat die kerel niet in beeld is. En de hele film door zo dramatisch mogelijk kijken..... Hij was een goede acteur, maar de laatste jaren kiest hij alleen maar films waarvan hij hoopt dat hij een Oscar krijgt. How desperate can a man get? En het wordt onderhand irritant!
quote:Verdiep je eens in Japan.. dan weet je dat hij geen f*ck te zeggen had... en dus ook niets kon doen etc...
Op maandag 2 februari 2004 14:46 schreef GoodspeeD het volgende:
Ik ben het wel eens met de meesten over de keizer. Die was gewoon echt te slap. Maar aan de andere kant kun je ook moeilijk een ijzersterke keizer neerzetten. Die zou tenslotten perfect weten wat ie zou moeten doen.
Ik vond m in 1 woord GEWELDIG!
Wat ik heb kunnen lezen is dat de opnames in Nieuw-Zeeland zijn gemaakt.. hehehe komt mij bekend voor. Ben benieuwd of de film-crew nog ff langs de Shire zijn geweest.
Over de film. Ik vond hem goed. Ik vind dit toch een van de betere films met TC erin. Hij acteerde vrij goed. Ik was eerst ook bang dat er teveel Amerikaanse Patriotisme(zeg ik dit nou goed? ) in zat, maar dat was gelukkig niet het geval. De opnames van de landschappen waren gewoon adembenemend. Het Japanse cultuur werd goed in beeld gebracht, maar volgens mij kon dat wel beter. Eh het blijft een film. De gevechten waren echt top. Ik zat echt met een open mond naar de film te kijken.
De DVD die later uitkomt komt zeker in mijn collectie, mot hem zeker nog ff paar keer bekijken.
Ik vond het een indrukwekkende film en vraag me af in hoeverre het een film op waargebeurde momenten berust. Ik voelde al aan dat de film na de pauze minder "leuk" werd en dat was ook zo. Wat een slachtveld Kon m'n tranen niet binnenhouden.
Enne, teveel Tom? Er bestaat toch niet zoiets als teveel Tom?
quote:Ik heb hem nog niet gezien, maar het doet me denken aan de miniserie shogun die een paar jaar geleden op televisie was. mogen ze van mij nog wel een keer uitzenden.
Op maandag 8 december 2003 01:43 schreef PDOA het volgende:
Ik zag de trailer voor SWAT (grappige film trouwens) en het deed mij een beetje denken aan 'Dances With Wolves' maar dan in het oude Japan... Echt hoor, precies dezelfde verhaalllijn!
Heb echt genoten, was gewoon een supermooie film. En ik merk aan mezelf dat ik die Japanners toch gewoon steeds meer begin te waarderen. De manier waarop ze zich uitspreken, de taal, de gedachten, etc etc. Het lijkt me echt een prachtig volk.
Maar goed, dat is natuurlijk niet het enige goede aan de film. De beelden waren . Gotver zeg, wat een natuur. Schitterend. En het dorpje waar die samurai woonden. Hobbiton was al mooi, dit komt toch wel erg dichtbij.
Het verhaal vond ik verder ietwat aan de magere kant. Vond het niet zo overweldigend als bijvoorbeeld, laten we er een noemen, Braveheart. Daar leefde ik gewoon helemaal mee met de personen, hier was het wat meer op afstand. Hardstikke leuk allemaal, maar net niet.
Ik denk dat het komt door de miscasting en de humor die ze soms in de film stopten, aan de ene kant leuk natuurlijk, maar paste niet helemaal. En dan heb ik het niet over de taal van die Japanners, maar de andere grapjes die erin zitten, zeker in het begin.
Ik heb het niet zo met TC, maar in deze film was hij toch aardig te pruimen, alleen die bek die hij trekt als hij kwaad is . Die hoofdsamurai was wel
En heb volgens mij nog nooit zo in een deuk gelegen tijdens zo'n serieus moment bij het einde. Waar die keizer even 'kwaad' gaat spelen. Wat een pussy zeg. Klonk voor geen meter.
Echt zo'n zielig Balkenende figuurtje Ik lag echt dubbel. Prachtig!!
(Feodaal) Japanquote:Op donderdag 12 februari 2004 00:53 schreef Hare het volgende:
Heb echt genoten, was gewoon een supermooie film. En ik merk aan mezelf dat ik die Japanners toch gewoon steeds meer begin te waarderen. De manier waarop ze zich uitspreken, de taal, de gedachten, etc etc. Het lijkt me echt een prachtig volk.
Omg, je hebt toch niet serieus die prachtige slagen zitten skippen he?quote:Op zondag 28 maart 2004 13:47 schreef SunChaser het volgende:
Ik vond hen tegenvallen, Langdradig en die veldslagen op het eind, kwam maar geen eind aan. Gelukkig kun je met een DVD snel chapters skippen.
quote:Op zaterdag 1 mei 2004 18:38 schreef Strolie75 het volgende:
7 mei in Engeland.
quote:Op zaterdag 1 mei 2004 20:00 schreef Ker_Plunk het volgende:
![]()
![]()
Dat vond ik zo'n anticlimax. Ik zat echt verbaasd te kijken dat ze dat zo in de film hebben verwerkt.quote:Op maandag 1 maart 2004 20:11 schreef ASSpirine het volgende:
en idd, toen de keizer voor het eerst iets in het Engels zei begonnen er veel mensen te lachen, het leek wel alsof hij aan het klaarkomen was
dat klopt van 1600 tot 1868 regeerde het tokugawa shogunaat (en niet de keizer) maar na 1868 werd de macht terug gegeven aan de keizer. De film speelt zich af einde 19e eeuw dus de keizer zou dan wel daadwerkelijk aan de macht zijnquote:Op vrijdag 23 januari 2004 23:45 schreef MissMSX het volgende:
Dat iedereen hier kotst op die keizer, omdat hij zo'n watje zou zijn kan ik me wel voorstellen, maar als je een beetje de geschiedenis van Japan kent weet je dat de keizer alleen maar een marionet was van de werkelijke machthebbers (Japanse keizers hebben eigenlijk nooit wat te zeggen gehad). Hij had gewoonweg niet de macht om iets aan de situatie te veranderen.
De Keizer is daarna het speelballetjes van de nieuwe regering geworden ipv van het Shogunaat. Naar buiten toe werd er wel gezegd 'alle macht naar de Keizer', maar de Keizer werd gemanipuleerd door deze regering.quote:Op maandag 7 juni 2004 13:48 schreef djerror het volgende:
[..]
dat klopt van 1600 tot 1868 regeerde het tokugawa shogunaat (en niet de keizer) maar na 1868 werd de macht terug gegeven aan de keizer. De film speelt zich af einde 19e eeuw dus de keizer zou dan wel daadwerkelijk aan de macht zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |