quote:zijn dat nu aanstekers?
Op zondag 7 december 2003 20:58 schreef okkie-man het volgende:
Even voor de plaatje voor de mensen die nog nooit lucifers hebben gezien[afbeelding]
quote:Bij mijn weten is ook het kleurloze gedeelte van de vlam het heetst. Dit hebben we met het practicum nog moeten opmeten met behulp van een spanningsmeter. En dan omrekenen met Planck-krommen.
Op zondag 7 december 2003 21:09 schreef Mariel het volgende:
Volgens mij het kleurloze deel vlak boven het blauwe. Ik heb dit echter niet getest, omdat het voor zover ik weet dermatologisch onverantwoord is.
Pak een aansteker en een tandenstoker.
Steek de aansteker aan, en hou de tandenstoker in het blauwe, het tandenstokertje begint eerder weg te fikken bij de rand van het blauw dan in het blauwe gedeelte zelf.
Dat een lucifer of tandenstoker geen vlam vat als je hm daarin (blauwe puntje) houd komt volgens mij omdat daar de verbranding optimaal is en er dus geen zuurstof meer aanwezig is om de lucifer/tandenstoker te laten verbranden.
Hou je hem er iets buiten, dan is de verbranding niet meer optimaal (geel/oranje vlam) en dan is er dus weer zuurstof aanwezig om iets aan te steken.
Test het maar eens met een koperdraadje of ijzerdraadje. Als je van buiten naar binnen door het vlammetje gaat zul je zien dat het draadje aan de buitenkant het meest opgloeit. Daarna komt er een minder heet gebied en dan dat blauwe gebied dat wel heet is maar niet zo heet als de buitenkant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |