Ik heb een Audio DVD van Disturbed - Believe die naast 'gewoon' stereo ook het gehele album in Dolby 5.1 heeft.
Als ik deze dus afdraai op 5.1 dan klinkt het veel voller en komen de subtiele (achtergrond)geluiden meer tot hun recht uit de surround boxen. Ik vind dit dan persoonlijk ook mooier klinken.
Ook heeft Star One een nummer op de cd staan in Dolby Pro Logic. Ook dit vind ik super klinken.
Gaan we stereo langzaam vaarwel zeggen of wordt dit ook niets zoals ooit quadrofonie niet van de grond is gekomen?
Natuurlijk is 5.1 een mooi systeem, maar bedenk maar eens hoeveel geld je nodig hebt als je een goeie stereo set met b.v. losse B&W componenten volledig door een in kwaliteit vergelijkbare 5.1 set wilt gaan vervangen. Veel 5.1 sets bestaan uit tweeters en een subwoofer en juist het middengebied wordt vaak vergeten.
Ook zal het aardig wat tijd kosten om alles opnieuw uit te brengen en zelfs nu zijn de eerste 7.1 setjes al te krijgen dus het zal nog wel even doorgaan. En hoe wilde je het met koptelefoons voorelkaar krijgen, je hebt maar 2 oren
Stereo is voor muziek nog steeds perfect
quote:
Op zondag 7 december 2003 16:14 schreef Seborik het volgende:
Wat houdt 7.1 in, Beathoven?
quote:
Op zondag 7 december 2003 16:14 schreef Seborik het volgende:
Wat houdt 7.1 in, Beathoven?
code:Ik weet niet tot hoever dit nog doorschiet, straks heb je een volledige cirkel aan speakers om je heen en dan nog kun je evt. een paar aan het plafond monteren.* One center two-way satellite speaker
* Two front two-way satellite speakers
* Two side satellite speakers
* Two rear satellite speakers
* One subwoofer
het wachten is op de 20.1 set in 2010
quote:is toch ook al oplossing voor
Op zondag 7 december 2003 16:11 schreef Beathoven het volgende:
....
En hoe wilde je het met koptelefoons voorelkaar krijgen, je hebt maar 2 oren
.....
MDR-DS8000
Digital Surround hoofdtelefoon met gyrotrak voor een realistische plaatsing in het geluid, d.m.v. surround decoder wordt de illusie gewekt dat er 6 luidsprekers zijn i.p.v. 2, compatible met DTS, Dolby Digital en Dolby Surround, eerste hoofdtelefoon ter wereld met Virtual Dolby Surround en DTX Virtual 5.1 certificatie, zeer sterke Logic 3D processor (tot 125 MIPS haalbaar !!), infrarood overdracht naar hoofdtelefoon, zender/decoder is direct aansluitbaar op DVD, video of televisie, voeding hoofdtelefoon geschiedt via bijgeleverde oplaadbare batterijen.
Van : ¤. 1.499,00
Voor : ¤. 1.176,65
Bron: http://www.sony-overtoom.nl/Pages/Headphone.html
quote:Waarschijnlijk 20.4 dan
Op zondag 7 december 2003 16:43 schreef Beathoven het volgende:[..]
het wachten is op de 20.1 set in 2010
Maar ik weet zeker dat die DVDs ook maar ff duurt, het VHS tijdperk duurde ook niet zo heel lang, en dat is nu ook al bijna helemaal verdrongen door de DVD. En aangezien de technologie nu veel verder en sneller gaat, zal er over een jaar of 5 wel weer iets anders geintroduceerd worden, waarschijnlijk een nóg kleiner schijfje, of een soort van mini disk waar een paar gigabyte op kan, of misschien zelfs wel op memory sticks van een paar gigabyte
quote:volgende stap = blue-ray
Op zondag 7 december 2003 23:52 schreef BrianMay het volgende:
5.1 misschien wel, ook al lijkt het me maar een hype (net als die hele DVD shit) maar 7.1, 10.1, 20.1 lijkt me echt overbodig, en het kost handen vol geld.
Maar ik weet zeker dat die DVDs ook maar ff duurt, het VHS tijdperk duurde ook niet zo heel lang, en dat is nu ook al bijna helemaal verdrongen door de DVD. En aangezien de technologie nu veel verder en sneller gaat, zal er over een jaar of 5 wel weer iets anders geintroduceerd worden, waarschijnlijk een nóg kleiner schijfje, of een soort van mini disk waar een paar gigabyte op kan, of misschien zelfs wel op memory sticks van een paar gigabyte
ook weer een "cd"achtig iets, maar waar dan weer veel meer op past...
quote:Quadraphonic 8 track tapes.... je vind ze nu op internet omgezet in (4 kanaals) DTS formaat.
Op zondag 7 december 2003 22:52 schreef Echoes het volgende:
Pink Floyd is er mee begonnen
bvd
quote:Ja, met peperdure software, bijvoorbeeld: http://www.steinberg.net/en/products/upcoming/dts_encoder/
Op maandag 8 december 2003 23:08 schreef BrianMay het volgende:
Weet iemand trouwens hoe je 5 mono wavs om kan zetten naar 5.1 Dts formaat?bvd
quote:Surcode DTS kan dat. (Weet de link niet ff niet)
Op maandag 8 december 2003 23:08 schreef BrianMay het volgende:
Weet iemand trouwens hoe je 5 mono wavs om kan zetten naar 5.1 Dts formaat?bvd
bij 5.1 is die centerspeaker speciaal voor het weergeven van dialogen. Als met muziek dan uit die center ook nog eens muziek komt, vind ik de verhoudingen zoek. Liever stereo of 4 speakers.
quote:Zit wat in. Behalve bij SACD omdat die standaard ontworpen is voor 5 gelijke speakers.
Op dinsdag 9 december 2003 10:33 schreef Elegy het volgende:
Waarom 5.1? Als het dan toch surround moet, dan liever 4.1 En wel met goede middentonen graagbij 5.1 is die centerspeaker speciaal voor het weergeven van dialogen. Als met muziek dan uit die center ook nog eens muziek komt, vind ik de verhoudingen zoek. Liever stereo of 4 speakers.
quote:5 speakers vind ik eigenlijk een beetje vreemd om muziek te luisteren. komt dan de zang alleen uit de centerspeaker? dat lijkt me dus voor geen meter klinken eigenlijk. Muziek moet wat mij betreft uit een even aantal speakers komen
Op dinsdag 9 december 2003 11:32 schreef BrickTop het volgende:[..]
Zit wat in. Behalve bij SACD omdat die standaard ontworpen is voor 5 gelijke speakers.
DVD audio / DTS: 4 (gelijke) speakers + sub is ook OK
quote:Omdat het bij Iron Maiden goed klinkt!
Op dinsdag 9 december 2003 10:33 schreef Elegy het volgende:
Waarom 5.1? Als het dan toch surround moet, dan liever 4.1 En wel met goede middentonen graag
quote:Ik weet niet hoe dat met andere muziek dvds zit. Maar bij die 2 DVD-A's van Queen komt uit de center speaker zang, bass en drums (en soms wat gitaar)
Op dinsdag 9 december 2003 11:49 schreef Elegy het volgende:[..]
5 speakers vind ik eigenlijk een beetje vreemd om muziek te luisteren. komt dan de zang alleen uit de centerspeaker? dat lijkt me dus voor geen meter klinken eigenlijk. Muziek moet wat mij betreft uit een even aantal speakers komen
Maar de zang komt ook uit de andere kanalen hoor (en de drums en bass natuurlijk ook) Als je een dolby surround set hebt, probeer dan eerst een dvd-a uit. Als je normaal alleen stereo geluisterd hebt is het wel een hele nieuwe ervaring
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |