abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15222849
Ik vraag me hetvolgende dus af:
Heeft dolby 5.1 toekomst in muziek??

Ik heb een Audio DVD van Disturbed - Believe die naast 'gewoon' stereo ook het gehele album in Dolby 5.1 heeft.
Als ik deze dus afdraai op 5.1 dan klinkt het veel voller en komen de subtiele (achtergrond)geluiden meer tot hun recht uit de surround boxen. Ik vind dit dan persoonlijk ook mooier klinken.
Ook heeft Star One een nummer op de cd staan in Dolby Pro Logic. Ook dit vind ik super klinken.

Gaan we stereo langzaam vaarwel zeggen of wordt dit ook niets zoals ooit quadrofonie niet van de grond is gekomen?

zondag 7 december 2003 @ 15:59:53 #2
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_15222951
SuperAudioCD's zijn feitelijk ook flexibeler erin, en ja, ik denk dat het een mooie aanvulling op het standaard 2d geluid is...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_15223197
Ik denk het niet

Natuurlijk is 5.1 een mooi systeem, maar bedenk maar eens hoeveel geld je nodig hebt als je een goeie stereo set met b.v. losse B&W componenten volledig door een in kwaliteit vergelijkbare 5.1 set wilt gaan vervangen. Veel 5.1 sets bestaan uit tweeters en een subwoofer en juist het middengebied wordt vaak vergeten.

Ook zal het aardig wat tijd kosten om alles opnieuw uit te brengen en zelfs nu zijn de eerste 7.1 setjes al te krijgen dus het zal nog wel even doorgaan. En hoe wilde je het met koptelefoons voorelkaar krijgen, je hebt maar 2 oren

Stereo is voor muziek nog steeds perfect

pi_15223268
Wat houdt 7.1 in, Beathoven?
pi_15223458
quote:
Op zondag 7 december 2003 16:14 schreef Seborik het volgende:

¯ _(ツ)_/¯
pi_15223773
quote:
Op zondag 7 december 2003 16:14 schreef Seborik het volgende:
code:
* One center two-way satellite speaker
* Two front two-way satellite speakers
* Two side satellite speakers
* Two rear satellite speakers
* One subwoofer

Ik weet niet tot hoever dit nog doorschiet, straks heb je een volledige cirkel aan speakers om je heen en dan nog kun je evt. een paar aan het plafond monteren.

het wachten is op de 20.1 set in 2010

pi_15223934
quote:
Op zondag 7 december 2003 16:11 schreef Beathoven het volgende:
....
En hoe wilde je het met koptelefoons voorelkaar krijgen, je hebt maar 2 oren
.....
is toch ook al oplossing voor

MDR-DS8000
Digital Surround hoofdtelefoon met gyrotrak voor een realistische plaatsing in het geluid, d.m.v. surround decoder wordt de illusie gewekt dat er 6 luidsprekers zijn i.p.v. 2, compatible met DTS, Dolby Digital en Dolby Surround, eerste hoofdtelefoon ter wereld met Virtual Dolby Surround en DTX Virtual 5.1 certificatie, zeer sterke Logic 3D processor (tot 125 MIPS haalbaar !!), infrarood overdracht naar hoofdtelefoon, zender/decoder is direct aansluitbaar op DVD, video of televisie, voeding hoofdtelefoon geschiedt via bijgeleverde oplaadbare batterijen.

Van : ¤. 1.499,00
Voor : ¤. 1.176,65
Bron: http://www.sony-overtoom.nl/Pages/Headphone.html

pi_15224078
Ik heb wel eens wat DTS audio CD's gedownload en het voegt eigenlijk een hele nieuwe dimensie aan de muziek toe. Van mij mogen meer artiesten 5.1 cd's uitbrengen, want het klinkt gewoon erg goed.
pi_15230441
Mja, op zich kan het heel goed klinken. Maar dan moeten het niet van die opgemixte 2 kanaals versies zijn. Dat doet namelijk niets extra's voor de geluidskwaliteit, het klinkt vaak nep. En wat er dan verder moet gebeuren is dat alle simpele huis-tuin-en-keuken stereosetjes voorzien worden van dvd- of superaudio speler. Want jan met de pet weet natuurlijk niet hoe hij de dvd speler op zijn stereo aan moet sluiten. Ik zie het in de komende tijd niet zo snel gebeuren eigenlijk... alhoewel, nu marco borsato zegt dat ie al zijn muziek alleen nog maar op dvd gaat uitbrengen weet je het maar nooit natuurlijk.
Everything under the sun is in tune
but the sun is eclipsed by the moon
(Ik scrobbel ook audio)
pi_15230663
Ik heb ook een (bonus) Audio-dvd van Arch Enemy (Anthems of Rebellion), ik moet zeggen dat het erg lekker klinkt Maar of er toekomst in zit? ... tot nu toe is het alleen maar bonusmateriaal. Ik denk niet dat de meeste "cdluisteraars" klaar zijn voor dvd 5.1 geluid. Bovendien wordt de apparatuur dan ook lomp duur natuurlijk, want een gewoon huis tuin en keuken 5.1 setje zal niet voldoen voor de ware audiofiel Denk ik dan heh...
pi_15231827
Zowieso voldoet Dolby Digital niet voor de audiofiel. En DTS gaat ook steeds meer achteruit. Ik heb laatst 2 dvd's gekocht waar ook DTS geluid op stond, maar vroeger werd dat nog met 1500 kbit/s gecodeerd, bij deze 2 was het nog maar de helft -> meer compressie -> slechtere geluidskwaliteit. Ok theoretisch dan, want het klinkt nog steeds beter dan dolby digital
(Ik scrobbel ook audio)
pi_15235942
Pink Floyd is er mee begonnen
pi_15236519
quote:
Op zondag 7 december 2003 16:43 schreef Beathoven het volgende:

[..]

het wachten is op de 20.1 set in 2010

Waarschijnlijk 20.4 dan
pi_15237227
5.1 audio? graag, maar dan niet in DD of DTS, maar gewoon met super-audio-cd, of dvd-audio..
Scheren is voor schapen!
pi_15237744
5.1 misschien wel, ook al lijkt het me maar een hype (net als die hele DVD shit) maar 7.1, 10.1, 20.1 lijkt me echt overbodig, en het kost handen vol geld.

Maar ik weet zeker dat die DVDs ook maar ff duurt, het VHS tijdperk duurde ook niet zo heel lang, en dat is nu ook al bijna helemaal verdrongen door de DVD. En aangezien de technologie nu veel verder en sneller gaat, zal er over een jaar of 5 wel weer iets anders geintroduceerd worden, waarschijnlijk een nóg kleiner schijfje, of een soort van mini disk waar een paar gigabyte op kan, of misschien zelfs wel op memory sticks van een paar gigabyte

"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_15245633
quote:
Op zondag 7 december 2003 23:52 schreef BrianMay het volgende:
5.1 misschien wel, ook al lijkt het me maar een hype (net als die hele DVD shit) maar 7.1, 10.1, 20.1 lijkt me echt overbodig, en het kost handen vol geld.

Maar ik weet zeker dat die DVDs ook maar ff duurt, het VHS tijdperk duurde ook niet zo heel lang, en dat is nu ook al bijna helemaal verdrongen door de DVD. En aangezien de technologie nu veel verder en sneller gaat, zal er over een jaar of 5 wel weer iets anders geintroduceerd worden, waarschijnlijk een nóg kleiner schijfje, of een soort van mini disk waar een paar gigabyte op kan, of misschien zelfs wel op memory sticks van een paar gigabyte

volgende stap = blue-ray

ook weer een "cd"achtig iets, maar waar dan weer veel meer op past...

Scheren is voor schapen!
  maandag 8 december 2003 @ 13:31:53 #17
55611 BrickTop
~]|[··]|[~
pi_15245995
quote:
Op zondag 7 december 2003 22:52 schreef Echoes het volgende:
Pink Floyd is er mee begonnen
Quadraphonic 8 track tapes.... je vind ze nu op internet omgezet in (4 kanaals) DTS formaat.
(echte) DTS audio CDs klinken dus echt wel super, daar kunnen er niet genoeg van uitgebracht worden !
pi_15263040
Weet iemand trouwens hoe je 5 mono wavs om kan zetten naar 5.1 Dts formaat?

bvd

"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_15263675
quote:
Op maandag 8 december 2003 23:08 schreef BrianMay het volgende:

bvd

Ja, met peperdure software, bijvoorbeeld: http://www.steinberg.net/en/products/upcoming/dts_encoder/
(Ik scrobbel ook audio)
  dinsdag 9 december 2003 @ 10:21:22 #20
55611 BrickTop
~]|[··]|[~
pi_15268679
quote:
Op maandag 8 december 2003 23:08 schreef BrianMay het volgende:

bvd

Surcode DTS kan dat. (Weet de link niet ff niet)
Volgens mij zijn hier al meer topics over...
  dinsdag 9 december 2003 @ 10:33:06 #21
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_15268925
Waarom 5.1? Als het dan toch surround moet, dan liever 4.1 En wel met goede middentonen graag

bij 5.1 is die centerspeaker speciaal voor het weergeven van dialogen. Als met muziek dan uit die center ook nog eens muziek komt, vind ik de verhoudingen zoek. Liever stereo of 4 speakers.

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  dinsdag 9 december 2003 @ 11:32:30 #22
55611 BrickTop
~]|[··]|[~
pi_15270256
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 10:33 schreef Elegy het volgende:
Waarom 5.1? Als het dan toch surround moet, dan liever 4.1 En wel met goede middentonen graag

bij 5.1 is die centerspeaker speciaal voor het weergeven van dialogen. Als met muziek dan uit die center ook nog eens muziek komt, vind ik de verhoudingen zoek. Liever stereo of 4 speakers.

Zit wat in. Behalve bij SACD omdat die standaard ontworpen is voor 5 gelijke speakers.
DVD audio / DTS: 4 (gelijke) speakers + sub is ook OK
  dinsdag 9 december 2003 @ 11:49:50 #23
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_15270736
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 11:32 schreef BrickTop het volgende:

[..]

Zit wat in. Behalve bij SACD omdat die standaard ontworpen is voor 5 gelijke speakers.
DVD audio / DTS: 4 (gelijke) speakers + sub is ook OK

5 speakers vind ik eigenlijk een beetje vreemd om muziek te luisteren. komt dan de zang alleen uit de centerspeaker? dat lijkt me dus voor geen meter klinken eigenlijk. Muziek moet wat mij betreft uit een even aantal speakers komen
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_15271332
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 10:33 schreef Elegy het volgende:
Omdat het bij Iron Maiden goed klinkt!
pi_15286714
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 11:49 schreef Elegy het volgende:

[..]

5 speakers vind ik eigenlijk een beetje vreemd om muziek te luisteren. komt dan de zang alleen uit de centerspeaker? dat lijkt me dus voor geen meter klinken eigenlijk. Muziek moet wat mij betreft uit een even aantal speakers komen

Ik weet niet hoe dat met andere muziek dvds zit. Maar bij die 2 DVD-A's van Queen komt uit de center speaker zang, bass en drums (en soms wat gitaar)

Maar de zang komt ook uit de andere kanalen hoor (en de drums en bass natuurlijk ook) Als je een dolby surround set hebt, probeer dan eerst een dvd-a uit. Als je normaal alleen stereo geluisterd hebt is het wel een hele nieuwe ervaring

"Looooooooooooosch!!"
- Pim Derks, 1 juni 2005
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')