Ik ga hem overigens maandag in de bios bekijken
quote:spoiler:
Op zaterdag 24 januari 2004 23:33 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
Zodra je erachter komt wat het woordje 'Rosebud' nu werkelijk betekent, weet je welke dingen er echt toe doen in het leven van een mens. En dat is niet macht, aanzien, geld of een geheel imperium.
Vond het trouwens een erg goede film, maar ondanks het feit dat ik zeer veel films heb gezien, ook de 'golden oldies' kon ik het vernieuwende van de film er niet uit distillleren. Zou me dan moeten specialiseren in de film van voor de jaren ' 50 en ik moet toch nog wat moderne films zien.
quote:Vernieuwende aspecten van de film waren in elk geval deze punten:
Op zaterdag 24 januari 2004 23:44 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Vond het trouwens een erg goede film, maar ondanks het feit dat ik zeer veel films heb gezien, ook de 'golden oldies' kon ik het vernieuwende van de film er niet uit distillleren. Zou me dan moeten specialiseren in de film van voor de jaren ' 50 en ik moet toch nog wat moderne films zien.
- Het was één van de eerste films die decors met plafonds gebruikte. Dit was nodig vanwege de lage camerastandpunten die Welles gebruikte om C.F. Kane in beeld te brengen. Moet je maar eens op letten. Shots van C.F. Kane zijn vanuit een laag standpunt geschoten om zijn macht aan te geven. Zijn medespelers zijn vaak van een hogere camerastandpunt te zien.
- Het gebruik van flashbacks was redelijk nieuw voor de film. In elk geval in Le Jour se Lève van Marcel Carné wordt het gebruikt, maar Welles nam het nog een stapje verder. Het verhaal wordt absoluut niet chronologisch verteld. Het springt van het ene tijdstip op de tijdlijn naar het andere. Bijvoorbeeld de flashback waarin het verhaal van zijn huwelijk verteld wordt. Dat gebeurt in één minuut. Een flashback naar het begin van het huwelijk, dan binnen die flashback een flashforward naar een paar jaar later en dat twee of drie keer herhaald en dan gaan we weer terug naar het heden, naar de man die het verhaal van het huwelijk verteld. Voor ons is dat nu gewoon, we zien dat zo vaak in films, maar toen moet dat voor de mensen enorm ingewikkeld geweest zijn.
- Er is een scene waarin Kane een feest houdt (waarom ben ik even vergeten), maar in elk geval met die band en danseressen. Dat is opgenomen in een decor met plafond. Normaal zou je alle omgevingsgeluiden opnemen met microfoons die naar beneden hingen vanuit het dak van de studio. Deze zouden dan tog buiten beeld vallen. Dat kon nu niet. Ook wou Welles niet dat alles later gedubbed zou worden. Dus ontwikkelde hij, samen met een technicus een aantal microfoon die hij in het decor kon stoppen, zodat die synchroon alle geluiden kon opnemen.
quote:spoiler:
Op zaterdag 24 januari 2004 23:44 schreef SKMbeat het volgende:[..]
spoiler:
Je bedoelt Rosebud=naam van zijn slee die als metafoor wordt gebruikt voor zijn onbekommerde jeugd?
quote:Volgens mij te vergelijken met het effect wat Tarantino-films op onze generatie had als het gaat om a-chronologische films?
Op zaterdag 24 januari 2004 23:57 schreef Gorro het volgende:- Het verhaal wordt absoluut niet chronologisch verteld. Het springt van het ene tijdstip op de tijdlijn naar het andere. Bijvoorbeeld de flashback waarin het verhaal van zijn huwelijk verteld wordt...............
Voor ons is dat nu gewoon, we zien dat zo vaak in films, maar toen moet dat voor de mensen enorm ingewikkeld geweest zijn.
Ik vind ook de make-up opvallend goed. Kane wordt ouder en wanneer hij 60 is, ziet hij er niet uit als iemand van 25 met een hoop smurrie op z'n gezicht (wat bij veel hedendaags films nog steeds het geval is)
De veelvuldige aanwezigheids van lage plafonds zorgen ook nog eens voor een bijkomend beklemmend gevoel. Er zitten veel heel slimme scènes in. Op een bepaald moment zie je Kane staan met op de achtergrond een gewoon-uitziend raam. Maar terwijl hij er naar toe gaat, valt op dat het een enorm groot raam is, waardoor hij weer heel klein wordt. Ook is er een mooie scène waar de camera doorheen een dakraam gaat.
quote:Ik zou zo geen scenes kunnen bedenken.
Op zondag 25 januari 2004 00:20 schreef SaintOfKillers het volgende:
Er zitten naar het schijnt meer special effects in Citizen Kane dan in Star Wars. Niet gezien? Dat wil dan waarschijnlijk zeggen dat het heel goed gedaan is.
quote:Zou best wel eens kunnen komen door het zwart/wit beeld, daardoor verlies je een hoop.
Ik vind ook de make-up opvallend goed. Kane wordt ouder en wanneer hij 60 is, ziet hij er niet uit als iemand van 25 met een hoop smurrie op z'n gezicht (wat bij veel hedendaags films nog steeds het geval is)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |