quote:
Maar wat ik dus begreep uit het Proefstuderen een week of 3 geleden was dat men al vóór dat je uberhaupt begint aan je studie al moet gaan kiezen voor Brits en/of Amerikaans accent :S
in leiden in elk geval wel in je eerste week, al kun je na een week of drie nog zonder veel moeite van klas wisselen hoor...de studiecoördinatrice is "the key" voor al je problemen....maar goed, je kunt ook amerikanist worden met een fantastisch Brits accent hoor
![]()
Ik studeer ook Engels in Leiden. Ben zelf erg blij met mijn keuze voor Leiden, vond Utrecht op de open dag verschrikkelijk, maar dat kan ook wel komen omdat ik gewoon wat overweldigd was door de kleine gangetjes enzo aan de trans...Leiden en Utrecht scoren allebei altijd goed in de Elsevier enquete bij zowel hoogleraren als studenten, weet niet wie er dit jaar eerste is en dat doe tme ook niet zoveel, ik weet dat ik goed onderwijs krijg, maar de twee steden en opleidingen zijn wel verschillend dus open dagen zijn heel nuttig. de keuze is heel persoonlijk denk ik.
Ik ben nu vierdejaars en ga aan mijn doctoraal scriptie oude stijl beginnen. de vakken die ik gevolgd heb ik de afgelopen 4 jaren:
1e jaar:
-inleiding algemene taalwetenschap
-inleiding algemene literatuurwetenschap
-literatuur 1: overzicht literatuur & cultural backgrounds
-taalkunde 1: phonetics & syntax
-taalvaardigheid 1 (talenlab (uitspraak en spreekvaardigheid) idioom en grammatica (zelfstudie), essay writing, presentation skills)
-filologie 2: inleiding middle english, chaucer
-literatuur 2: renaissance
-taalvaardigheid 2
tweede jaar:
-talenlaboratorium 3
-literatuur 3: augustans to romantics
-filologie 3: inleiding oud engels
-taalkunde 3: phonetics & syntax
-als extra vak: oud friese taal en cultuur
-talenlaboratorium 4
-amerikaanse cultuurkunde 4 (ik kon ook brits kiezen, maar ik dacht toen nog dat ik amerikanist wilde worden)
-taalkunde 4: phonology (I loooooove phonology)
-filologie 4: oud-engels
-oud fries 2: het bozumer kerkrekeningboek
derde jaar/vierde jaar:
hier begon alles in de war te raken door problemen thuis etc. Ik heb vakken laten vallen, vakken gewisseld etc. de verdeling van de vakken is daardoor bij mij erg raar
semester 5:
-literatuur 5: modernisme (niet afgemaakt)
-amerikanistiek 5 (amerikaanse literatuur van de 20e eeuw) (niet afgemaakt)
-boekwetenschap 5: van gutenberg tot gates
in dit semester gaf ik ook les, talenlab aan eerste en tweede jaars
semester 6:
-Inleiding Indiaanse talen en culturen van Noord Amerika
-Advanced Phonology
-Moderne media
-Journalistiek van het boek
-apparaat boekwetenschap (niet afgemaakt)
semester 7:
-Women in the vanguard of linguistic change (historical sociolinguistics)
-Sprookjesachtige middeleeuwen
-Historical English Phonology
-Leren en Communiceren (inleiding vakdidactiek)
semester 8 (huidig semester)
-Lords of the Ring (tolkien etc. mix literatuur en filologie)
-literatuur 4b: victorians and edwardians (vervangend tweedejaars vak voor niet afgemaakte lit 5)
-filologie 6: middle english literature (vervangend derdejaarsvak voor niet afgemaakte amerikaanse lit)
-English around the globe (sociolinguistics/language acquisition)
ik heb ook nog twee cursussen italiaans gedaan...ga bij mijn scriptie nog 1 vak doen: the language of letters, maar heb al punten genoeg straks, heb een half jaartje vertraging in totaal opgelopen.
Ben nu verder druk aan t solliciteren naar een aio-plek (mag op gesprek komen maandag *bibber bibber*)
anyway, ik vind leiden een leuke stad en engels in leiden is een goeie opleiding. het studenten leven binnen de opleiding is misshcien iets minder druk (ik zat in de reiscommissie maar de eerstejaars hebben blijkbaar geen zin meer om op reis ta gaan, reis moest afgelast worden..boehoe...) maar de feestjes zijn leuk en heb goede vrienden gemaakt. ik geniet van mijn tijd...t gaat veel te snel....
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.