Hoe spelen jullie jazz gebruiken jullie distortion? pedals? o.i.d. wat kan ik er aandoen om toch een zo mooi en jazzy mogelijk geluid te krijgen.
zijn er misschien nog leuke effecten oid te verkrijgen. Ik heb een roland cube 30 versterker.
quote:ik denk dat je gelijk hebt, maar ik wil gewoon iets meer jazzy geluid hebben. zoals george benson of earl klugh ofzo...lekker swingend..
Op vrijdag 5 december 2003 13:34 schreef Zenith4ever het volgende:
Ik denk dat je bij jazz toch vrij clean moet spelen. Misschien een reverbje of een delay, maar distortion en jazz kunnen volgens mij niet samen.
Ik speel met name op mijn roland cube 30 en daar zitten wel wat effecten op..hieronder even wat spec's ervan.
Een 30-Watt versterker met COSM Modeling en DSP-effecten! De Cube-30 is alles behalve een gewone compacte gitaarversterker. Deze kleine vechtersbaas heeft niet enkel een 10-inch speaker van 30 watt, maar ook een 3-band EQ, COSM® Guitar Amp Modeling en ingebouwde DSP-effecten. Met de COSM modeling krijg je de klank van acht verschillende versterkertypes en het EFX-gedeelte geeft je chorus, flanger, phaser en tremolo. Je hebt zelfs onafhankelijke Delay/Reverb processing en je kunt het EFX-gedeelte aansturen via een optionele footswitch!
Hoogkwalitatieve DSP-gitaarversterker met 30 watt vermogen en een 10 speaker
8 COSM versterkermodellen: JC Clean, Acoustic, Black Panel, Brit Combo, Tweed, Classic Stack, Metal Stack, R-fier Stack
Krachtige interne effecten, waaronder chorus, flanger, phaser en tremolo
Onafhankelijke Delay/Reverb processor
Twee kanalen (Clean/Lead) en EFX-gedeelte zijn aanstuurbaar via footswitch
Recording/Headphone output voor geruisloze oefen- en opnamesessies
Extra input voor CD-spelers, drumcomputers of andere audiobronnen
* Het afgebeelde product is een prototype. Wijzigingen aan het uiterlijk en/of de specificaties zonder voorafgaande kennisgeving zijn voorbehouden.
Specificaties:
Rated Power Output 15W
Nominal Input Level (1 kHz) INPUT (CLEAN Channel): -17 dBu/1 M?, AUX IN: - 10 dBu
Speaker 20 cm (8 inch)
Controls CLEAN Channel: VOLUME Knob, LEAD Channel: TYPE Switch (OVERDRIVE, DISTORTION, METAL, METAL STACK), GAIN Knob, VOLUME Knob, EQUALIZER: BASS Knob, MID Knob, TREBLE Knob, SELECT Switch, POWER Switch
Connectors INPUT Jack, AUX IN Jack, RECORDING OUT/PHONES Jack
Dimensions 335 (W) x 240 (D) x 330 (H) mm, 13-3/16 x 9-1/2 x 13 inches
Weight 7.5kg/ 14 lbs 6 oz * 0 dBu = 0.775 Vrms.
kan je ook niet echt helpen.. Is er misschien een site waar uitgebreide reviews staan van pedalen?
quote:Heb je al geexperimenteerd met elementen, tone instellingen etc?
Op vrijdag 5 december 2003 13:36 schreef Indian het volgende:
ik denk dat je gelijk hebt, maar ik wil gewoon iets meer jazzy geluid hebben. zoals george benson of earl klugh ofzo...lekker swingend..
ik vind mijn fender zo schel... achja dan moet ik misschien maar snel een nieuwe gitaar fiksen....
Is een betaalbare multi-effect processor, waar al jazz-settings en een hoop andere stijlen vast in zitten geprogrammeerd, die je ook nog kan aanpassen aan je eigen wensen..
Voordeel is ook dat er drum en baspartijen in hetzelfde genre aangezet kunnen worden om mee te (leren) spelen.
Verder zou je eens kunnen denken aan een humbucker-element (twee naast elkaar, zo'n dubbele), om het schelle geluid van een strat tegen te gaan.
In een standaard Strat zitten vaak geen humbuckers, en die heb je meestal wel nodig om een bepaald geluid te evenaren van bekende artiesten (vette distortion lukt gewoonweg niet met een single coil element bijvoorbeeld)
Een (imitatie) Fender Squire (heel goedkoop in aanschaf), is denk ik meer het (cleane) geluid wat je zoekt.
Speaking of unecessary but cool stuff, I got a Korg ToneWorks Pandora for Christmas. I never had a chance to play with it until tonight. I've been practicing all night with it, it's the coolest little thing ever. It has 122 effect variations, a bunch of amp models as well as cab models, a tuner, a phrase trainer that records 31.7 sec of a song so you can slow it down (you can also record yourself playing), and my favorite is the rhythm function. It has 100 different rhythm patterns. The first 8 or so are plain metronome clicks, but then it has realistic sounding drum loops in all different styles and time signatures. It's great! I was practicing my jazz band audition music to it to the jazz beat, and working on my scales with the metronome. It's really a cool little toy. It's nice for my dorm because I can play with headphones, without it sounding like poo.
quote:Nee eigenlijk ook nog niet echt. Alleen schakelaartje op het bovenste klikje vind ik beste. Fuck ik weet niet eens hoe dat schakelpalletje heet. Ik bedoel het schakelpalletje waarmee je kiest tussen de te gebruiken elementen. Ik zal idd eens aan de tone instellingen zitten. Ik draai ze normaal altijd voluit
Op vrijdag 5 december 2003 13:59 schreef hyperfuzz het volgende:[..]
Heb je al geexperimenteerd met elementen, tone instellingen etc?
Voor een Strat zou je bijv. het hals element kunnen nemen, of de combi van hals + middelste element, en wellicht de tone op je gitaar een beetje dichtdraaien, of op je versterker minder treble etc.etc.
Ook met de volume van je gitaar icm. de voorversterker volume van je versterker kun je nog vanalles bereiken.
quote:Ik zal eens gaan kijken voor zon pandoras box. Een extra humbucker gaat me weer wat ver. Ik ben best tevreden met mijn strat maar voor jazz is ie niet top. I.p.v. dat ding te verbouwen wil ik dan liever gewoon iets erbij kopen.
Op vrijdag 5 december 2003 13:59 schreef Demonizer het volgende:
Ik raad je aan om een Pandora's Box aan te schaffen
van het merk Korg ToneworksIs een betaalbare multi-effect processor, waar al jazz-settings en een hoop andere stijlen vast in zitten geprogrammeerd, die je ook nog kan aanpassen aan je eigen wensen..
Voordeel is ook dat er drum en baspartijen in hetzelfde genre aangezet kunnen worden om mee te (leren) spelen.Verder zou je eens kunnen denken aan een humbucker-element (twee naast elkaar, zo'n dubbele), om het schelle geluid van een strat tegen te gaan.
In een standaard Strat zitten vaak geen humbuckers, en die heb je meestal wel nodig om een bepaald geluid te evenaren van bekende artiesten (vette distortion lukt gewoonweg niet met een single coil element bijvoorbeeld)
Een (imitatie) Fender Squire (heel goedkoop in aanschaf), is denk ik meer het (cleane) geluid wat je zoekt.
quote:inderdaad bovenste klikje ofwel nek pickup klinkt het mooiste en ik zal nog wat proberen met het bovenste tone metertje en anders gewoon een gitaartje erbij.
Op vrijdag 5 december 2003 14:51 schreef LenL het volgende:
voor zon geluid als jij beschrijft moet je niet op zoek naar een pedaal. Je cube heeft al genoeg effecten etc in zich zitten. Voor zo'n typisch warm jazz geluid zit je eigelijk ook niet helemaal goed met een fender maar het is wel te doen. Je meot dan je nek pickup nemen (schakelaar in bovenste stand) en de bovenste tone potmeter lager zetten naar smaak. Als dat nog neit genoeg is kun je een andere gitaar overwegen of een ander element in de nek positie zetten zoals bijvoorbeeld een Seyymour Duncan lil' 59.
Ik ben verder zelf niet zo'n gearhead (meer leren over muziektheorie is imo interessanter dan leren over de verschillen tussen tientallen typen versterkers) maar in minder traditionele jazz (jazzrock & fusion) zijn allerlei effecten natuurlijk gewoon toegestaan. Vaak hoor je gitaristen als bijv. John Scofield ook enorm veel chorus gebruiken voor hun gitaargeluid
Met een strat kun je al best veel toonregeling doen. Tevens kun je natuurlijk ook veel met je versterker rommelen. (treble en mid knoppen)
suc6
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |