mr bungle, mansun(six), soundtrack - fight club/requiem for a dream en de beastie boys is het eerste wat in me opkomt.
ik daag hierbij iedereen uit wat inventieve bands/albums op te noemen..
het kan me niet bizar genoeg zijn. van jazz tot bossa nova, klassiek tot country, als er maar een scherpe rand aan zit, zeg maar.
quote:die bedoel ik, dank je
Op vrijdag 5 december 2003 01:53 schreef fripper het volgende:
[afbeelding]
Godspeed You Black Emperor! - Yanqui U.X.O.
the Pixies zijn ook wel creatief.
Add N to (X) is ook zo'n band die van die bizarre muziek maakt, electro, waar catchy deuntjes en harde smerige bagger in verwerkt zit.
En Frank Zappa is natuurlijk zo geschift als ene deur, wat muziek betreft, wat die man allemaal wleniet heeft gemaakt, bizar, echt bizar, maar wel in de goede zin van het woord, ik mag er graag naar luisteren, Captain Beefheart ook trouwens.
Terug naar de electronica, we hebben natuurlijk Drum 'n bass, we hebben breakbeats, maar we hebben ook artiesten die alles in stukjes opknippen en tot in den eeuwige drukheid verenigen tot een grote wirwar van beats en andersoortige compilaties van losse geluiden. Squarepusher is er zo eentje, die op geheel eigen wijze sommige mensen flink op de zenuwen kan jagen.
Een ander knip-en-plak gezelschap dat misschien de moeite waard is om genoemd te worden zijn The Avalanches, die hun muziek opbouwen uit allemaal losse samples, niet volledig opgeknipt, maar wel tot een dusdanige collectie verweven, waardoor er weer nieuwe nummers ontstaan. Een soort vergeavancieerde vorm van recycling.
Een andere band ook het een en ander durft te knippen zijn The Books (een duo bestaande uit een Nederlander en een Amerikaan onder een Duits label). Vorig jaar kwam hun debuut uit, wat echt geenzins te vergelijken valt met wat voor muziek dan ook. Stijkers, gitaarspel, vage geluidssamples die een zeer onvoorspelbare compilatie van bizarre momenten en combinaties tot gevolg hebben. Hij wordt per luister beurt leuker.
Een goed voorbeeld van inventief in het samenbrengen van meerdere muziekstijlen tot een eigen stijl is misschien nogwel Gotan Project. Met een combinatie van Dance, Lounge, Jazz en Tango muziek, ook live te bewonderen met echte instrumenten. Ook leuk is hun cover van Frank Zappa's Chunga's Revenge, om er nog maar eens een andere hoek mee te belichten. Ik vind het iig een geslaagde combinatie
Laat ik dan voor de compleetheid Mike Patton en John Zorn en al hun projecten ook maar even noemen, maar aangezien anderen dat voor mij al hebben gedaan, hoef ik dat natuurlijk nietmeer toe te lichten
En het reeds genoemde Godspeed You Black Emperor.
Ook Sunn O))) en Khanate zijn vrij bizar, maar ook leuk.
Rob Dougan vind ik zelf ook zeker wel vernieuwend. Moeilijk om z'n stijl te omschrijven, maar een aantal nummers bevatten aspecten van zowel iets 'dance'-achtigs als klassiek wat ik gaaf vind, terwijl dance absoluut niet mijn genre is. Een paar nummers van hem staan op de soundtrack van The Matrix en The Matrix Reloaded. Het checken waard.
Even wennen dat wel misschien.
Ik hou van tmv.
Spinvis is natuurlijk ook wel erg inventief en leuk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |