En welke stoffen kan ik toevoegen om kleuren te krijgen?
Bij voorbaat dank!
Oh en wat sterretjes deden we er ook tussen maar dat was om ut aan te steken
je moet kunstmest korrels malen tot poeder. en dan mengen met gewoon normaal poedersuiker wat je ook op de oliebollen doet in verhouding 1 op 1 (kilo kunstmest kilo poedersuiker)
aanstekken met een sterretje ofzo en dan eens opletten. (tip: als je met z'n 2en bent ga dicht bij elkaar staan raak je elkaar ook niet kwijt )
quote:dat klinkt HEFTUUUGG
Op woensdag 3 december 2003 16:40 schreef Xandertje19 het volgende:
Niks buizen !je moet kunstmest korrels malen tot poeder. en dan mengen met gewoon normaal poedersuiker wat je ook op de oliebollen doet in verhouding 1 op 1 (kilo kunstmest kilo poedersuiker)
aanstekken met een sterretje ofzo en dan eens opletten. (tip: als je met z'n 2en bent ga dicht bij elkaar staan raak je elkaar ook niet kwijt)
quote:volgensmij is dat meer voor een felle flits
Op woensdag 3 december 2003 16:39 schreef rwr-xr-x het volgende:
magnesium poeder voor witte rook
maareh als magnesium voor wit zorgt gooi er eens wat koperpoeder door voor groenige effecten.
quote:
Niks buizen !je moet kunstmest korrels malen tot poeder. en dan mengen met gewoon normaal poedersuiker wat je ook op de oliebollen doet in verhouding 1 op 1 (kilo kunstmest kilo poedersuiker)
aanstekken met een sterretje ofzo en dan eens opletten. (tip: als je met z'n 2en bent ga dicht bij elkaar staan raak je elkaar ook niet kwijt)
quote:Moordenaar
quote:is dat niet zo'n mengseltje dat de unabomber heeft gebruikt?
Kaliumnitraat is gewoon verkrijgbaar bij de tuinhandel. voor het beste resultaat samen smelten, maar ook zonder te smelten doet ie het.
verhouding 3kalium- 2 suiker.
heel wat beter dan die zielige sterretjes.
ja, ik spreek uit ervaring...
quote:
Op woensdag 3 december 2003 16:42 schreef Harmonius het volgende:[..]
is dat niet zo'n mengseltje dat de unabomber heeft gebruikt?
Of een beetje olie?
quote:welk plastic precies voor een kleur, of weet je dat niet?
Op woensdag 3 december 2003 16:44 schreef Martijn_77 het volgende:
Wat dacht je van een beetje plastic?Of een beetje olie?
quote:Doet Kaliumnitraat niet gewoon BOEM?
Op woensdag 3 december 2003 16:44 schreef markie112 het volgende:
Kaliumnitraat en suiker mengen.Kaliumnitraat is gewoon verkrijgbaar bij de tuinhandel. voor het beste resultaat samen smelten, maar ook zonder te smelten doet ie het.
verhouding 3kalium- 2 suiker.
heel wat beter dan die zielige sterretjes.
ja, ik spreek uit ervaring...
AS(ammoniumnitraat-suiker) rookbom
Benodigdheden
- ammoniumnitraat
- gewone (witte) kristalsuiker
- water
- emmer of bekerglas
- roerstaaf
- krantenpapier
- evt. lont, buskruit
Proces:
Neem een bekerglas of emmertje wat met ongeveer 500 ml water. Doe er een aantal flinke scheppen ammoniumnitraat in en roer, blijf toevoegen en goed en langdurig roeren tot geen ammoniumnitraat meer wil oplossen. Laat het mengsel warm worden(als het goed is, is het bekerglas ijskoud), en voeg opnieuw nog een paar scheppen ammoniumnitraat toe. Let op hoeveel scheppen ammoniumnitraat je er ongeveer in hebt gedaan. Doe hetzelfde aantal scheppen suiker in het water en roer weer goed. Nu zal bijna alles opgelost zijn. Doop nu een paar kranten erin, door ze in lange repen van ongeveer 15 cm breed te knippen, en een paar minuten in de oplossing te laten weken. Knijp uit, als je ze eruit haalt, en laat ze drogen. Ga hiermee net zo lang door tot je oplossing op is, of je geen zin meer hebt. Als alles redelijk droog is(na enkele dagen), het blijft altijd een beetje plakkerig van de suiker, dan kan je er rolletjes van maken. Hoe dikker de rol hoe langer het effect duurt. Ik maak altijd rollen van 8 cm dik. Je kan ze aansteken met een paar lucifers(moeilijk), anders kan je voordat je ze oprolt in het midden van de repen een paar theelepels buskruit neerleggen en een lont erin. Dan oprollen. Zo maak ik ze altijd en werken ze perfect. Ze produceren veel en relatief lang rook en zijn superieur aan de KS rookbommen. Bovendien is de rook veel minder giftig, ze bestaat voornamelijk uit N20. En er wordt ook relatief weinig hitte geproduceerd.
Toch raad ik niet aan dit stuk vuurwerk binnen te gebruiken, want het mogelijk toch brand veroorzaken en bovendien is N20 niet extreem giftig, maar toch alles behalve gezond.
quote:
Op woensdag 3 december 2003 16:42 schreef Harmonius het volgende:[..]
is dat niet zo'n mengseltje dat de unabomber heeft gebruikt?
quote:nee
Op woensdag 3 december 2003 16:46 schreef Martijn_77 het volgende:[..]
Doet Kaliumnitraat niet gewoon BOEM?
Dat met die watten werkt dat goed? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat watten efficient zijn inhet rook proces...
Markie ook bedankt, maar volgens mij heeft het een reden dat er 112 achter je naam staat... Ik ga echt niet kloten met buskruit!!
zorg dat de deksel goed sluit en dat de bak vrijwel lucht dicht is.
en heeeeel hard rennen enzo.
onee das geen rookbom
quote:Ik zo PP pakken en dan het liefst granulaat (Korreltjes). PP heeft een laag smeltpunt.
Op woensdag 3 december 2003 16:46 schreef Harmonius het volgende:[..]
welk plastic precies voor een kleur, of weet je dat niet?
Plastic zal voornamelijk een zwarte stinkende rook verspreiden. Steek maar eens een plastics videodoos in de hens dan weet je wat er gebeurd.
quote:spreek je uit ervaring??
Op woensdag 3 december 2003 16:51 schreef _GdR_ het volgende:
men pikt de biobak van de buren.
vul een ballon met water en maak een soort van mechanisme met een klok zodat na een minuut de ballon lek geprikt wordt.
deponeer een liter gootsteen ontstopper en een rol aluminium folie in de biobakzorg dat de deksel goed sluit en dat de bak vrijwel lucht dicht is.
en heeeeel hard rennen enzo.
onee das geen rookbom
quote:Post je ook foto's van het resultaat?
Op woensdag 3 december 2003 16:35 schreef Harmonius het volgende:
Wat is het beste materiaal om een rookbom van te maken? Stel ik heb een regenpijp, die vul ik met pvc buizen, wat kan ik het beste tussen die pvc buizen raggen zodat het nog beter rookt??En welke stoffen kan ik toevoegen om kleuren te krijgen?
Bij voorbaat dank!
Algemeen bekend hoor, kijk maar eens een McGyver aflevering.
Nitraat en suiker zou ik niet weten of het boem doet, maar volgens mij niet. Poedersuiker smeult als je het probeert aan te steken. Tenzij je het verstuift, maar alles wat wil smeulen en je verstuift doet wel boem of eigenlijk *flits*. Pak maar eens een vlammetje en strooi daar poedermelk of poedersuiker op: *flash*. Pas op voor je hand .
fr0x
quote:wat is PP? kan ik dat ergens kopen?
Op woensdag 3 december 2003 16:52 schreef Martijn_77 het volgende:[..]
Ik zo PP pakken en dan het liefst granulaat (Korreltjes). PP heeft een laag smeltpunt.
Plastic zal voornamelijk een zwarte stinkende rook verspreiden. Steek maar eens een plastics videodoos in de hens dan weet je wat er gebeurd.
en martijn ik zal proberen fotos te regelen van het resultaat!!!
quote:PP = Poly Propyleen.
Op woensdag 3 december 2003 17:02 schreef Harmonius het volgende:[..]
wat is PP? kan ik dat ergens kopen?
en martijn ik zal proberen fotos te regelen van het resultaat!!!
Sla om er een te komen een paar video dozen kapot.
Je kunt ook PE boterhamenzakjes nemen.
De profesionals gebruik titaniumdioxide als belangrijk bestanddeel voor hun bom.
[Dit bericht is gewijzigd door Steijn op 06-12-2003 16:50]
quote:Wat een gezwam. Dit is niet illegaal. Het is pas illegaal als je je rookbom gebruikt zonder milieuvergunning of zonder ontheffing van de gemeente. En trouwens ik heb in verscheidene topics al hele scheikundecursussen gegeven over explosieven en andere ongein en die zijn ook altijd open gebleven.
Op zondag 7 december 2003 12:36 schreef bbstreams het volgende:bespreking van illegale handelingen is niet toegestaan
[Dit bericht is gewijzigd door Steijn op 07-12-2003 13:55]
quote:Ja. We hebben wel eens een straat over een lengte van 150 meter helemaal vol met rook gekregen. Je kon geen hand voor ogen meer zien.
Op zondag 7 december 2003 14:01 schreef Unknown_Drunk het volgende:
Altijd wel lachen
quote:Zo wat had je er in gedaan?
Op zondag 7 december 2003 14:06 schreef Steijn het volgende:[..]
Ja. We hebben wel eens een straat over een lengte van 150 meter helemaal vol met rook gekregen. Je kon geen hand voor ogen meer zien.
quote:{/moraalriddermodus}
Op vrijdag 1 november 2002 23:42 schreef Sphere het volgende:
Faq aanvulling:>Het is niet toegestaan formules voor zgn vuurwerkbommen op dit forum te plaatsen<
Je bent een rund als je met vuurwerk stunt!
quote:Een 40/60 salpeter/suiker verhouding en stukjes rubber. Het waren trouwens meerdere 'bommen'.
Op zondag 7 december 2003 14:16 schreef Martijn_77 het volgende:
Zo wat had je er in gedaan?
[Dit bericht is gewijzigd door Steijn op 08-12-2003 15:21]
quote:
Op maandag 8 december 2003 13:47 schreef Mobious het volgende:
{moraalriddermodus}
[..]{/moraalriddermodus}
je stopt zoveel mogelijk sterretjes in een pvcbuis en dan goed dichtplakken met tape ofzo. Je krijgt geen megabom maar wel leuk effect voor weinig geld
zo duidelijk genoeg..... sluiten deze topic, van dit soort adviezen komen ongelukken.
quote:Ow, je dacht die is nog niet genoemd, laat ik het balletje maar eens opgooien.
Op donderdag 11 december 2003 16:21 schreef bbstreams het volgende:
goed dus voor een ieder die lol wil ;
je stopt zoveel mogelijk sterretjes in een pvcbuis en dan goed dichtplakken met tape ofzo. Je krijgt geen megabom maar wel leuk effect voor weinig geld
quote:Ik schrijf altijd dat men zijn gezond verstand moet blijven gebruiken als men bezig is met dit soort grappen. En trouwens als men het hier niet vind staat het wel elders op internet. Zo kun je het nog een beetje in goed banen leiden. Open houden dit topic.
zo duidelijk genoeg..... sluiten deze topic, van dit soort adviezen komen ongelukken.
![]()
![]()
loop voordat je begint aan dit soort ongein eens een dagje mee in het brandwondencentrum beverwijk, kan je aanhoren wat deze 'onschuldige bommetjes' aanrichten !!!
quote:Ik heb tig van dit soort zaken gemaakt (explosieven, raketten en rookbommen) en als je veiligheidsprocedures opstelt en je er aan houd kan er veel minder makkelijk iets fout gaan, zeg maar heel moeilijk. Als je dat niet doet is het een beetje je eigen schuld.
Op donderdag 11 december 2003 17:12 schreef bbstreams het volgende:
tja vraag een volendommereens hoe gevaarlijk "koud vuur" sterretjes kunnen zijn. dan spreek in nog niet eens over giftige stoffen.
loop voordat je begint aan dit soort ongein eens een dagje mee in het brandwondencentrum beverwijk, kan je aanhoren wat deze 'onschuldige bommetjes' aanrichten !!!
quote:jaja dan zou ik toch maar ff langs bij ziekenhuizen of het brandwondcentrum want de meeste slachtoffers zijn niet de daders, die zorgen er idd voor dat ze snel en veilig afstand houden, maar omstanders of pasanten.
Op donderdag 11 december 2003 17:39 schreef Steijn het volgende:Ik heb tig van dit soort zaken gemaakt ..... een beetje je eigen schuld.
Lijkt me wel interessant om zo'n rookbom te maken voor op oud & nieuw
quote:Ammoniumnitraat is heel wat anders dan kaliumnitraat. Ammoniumnitraat is een zeer sterk explosief, het wordt ontstoken via een andere explosie. Ammoniumnitraat verbrand dan ook niet, het detoneert met een snelheid van 8000 m/s. Ammoniumnitraat zit in grote hoeveelheden in kunstmest (wel moeilijk te krijgen, meestal gewoon NPK)
Op vrijdag 12 december 2003 01:26 schreef Syndicate het volgende:
Hoe kom je aan ammoniumnitraat??Lijkt me wel interessant om zo'n rookbom te maken voor op oud & nieuw
Kaliumnitraat kun je halen bij de chemie handel. Je hebt wel een KvK nummer nodig en moet kunnen aangeven waarom je het wil kopen. Ik heb het via via gekregen.
quote:Ja, en dan verbrand konthaar oplopen.......
Op vrijdag 12 december 2003 01:54 schreef Rennus het volgende:
Oudjaar moet je flink bruine bonen gaan eten, en met een beetje geluk kun je dan om 00.00u je eigen vuurwerk maken door flink te gaan bouten met een kaarsje erbij te plaatsen (<5cm), dan heb je pas goedkoop/milieuvriendelijk/eigengemaakt vuurwerk vanuit je achterwerk
euh en ff een dikke schop.
quote:Fikt wel leuk maar echt roken?
Op maandag 22 december 2003 14:55 schreef thiamat het volgende:
hier ff paar foto's van zelfgemaakte rookbom: sterretjeskruid in een pvcbuis. Fikt wel leuk[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]euh en ff een dikke schop.
quote:ej eigenlijk niet bijzonder nee.. maar als we poedersuiker met gemalen kunstmest korrels gaan mengen dan krijgen we het echt nie aan het roken, laat staan branden???
Op maandag 22 december 2003 15:03 schreef Martijn_77 het volgende:[..]
Fikt wel leuk maar echt roken?
quote:helemaal mee eens
Op donderdag 11 december 2003 16:30 schreef Steijn het volgende:
Ik schrijf altijd dat men zijn gezond verstand moet blijven gebruiken als men bezig is met dit soort grappen. En trouwens als men het hier niet vind staat het wel elders op internet. Zo kun je het nog een beetje in goed banen leiden. Open houden dit topic.
weet jij welke reactie er precies plaatsvindt als je salpeter met suiker mengt? en welke suiker moet ik gebruiken, poedersuiker of gewone suiker?
ps thiamat, volgens mij ben je door kunstmest te gebruiken ook een explosief aan het maken en geen rookbom...
quote:ik heb overal gelezen dat je door kunstmest korrels en poedersuiker te mengen een rookbom kunt maken.. maar met die pvc buis met sterretjes kruit lukt het ook aardig
Op maandag 22 december 2003 16:24 schreef Harmonius het volgende:[..]
helemaal mee eens
weet jij welke reactie er precies plaatsvindt als je salpeter met suiker mengt? en welke suiker moet ik gebruiken, poedersuiker of gewone suiker?
ps thiamat, volgens mij ben je door kunstmest te gebruiken ook een explosief aan het maken en geen rookbom...
we hadden eerst in 20 pvc buizen van 40 CM sterretjes gedaan (1 zon ding ziet er precies hetzelfde uit als op de fotos hierboven). toen hadden we die 20 buizen in 1 grote plastic regenbuis gedaan. aan 1 kant van de rookbom staken we in ieder buisje een sterretje, dat was een soort lontje. we legden er een lapje onder waar we terpetine overheen hadden gegooid. vervolgens staken we het lapje aan en dat gaf een flinke vlam waardoor alle sterretjes die eruitstaken aan gingen.... paar sec wachten en opeens kwam er echt een tering grote vlam uit die 20 buizen schieten, die vlam was zeker wel een meter en daarna kwam er zon super dikke zwarte rook, zoals op die fotos is te zien, hoewel die rook op die fotos wel erg minimaal is, normaal komt er veel meer rook uit... onze rookbom was dus 20 * de rook die je uit 1 buisje krijgt.
dat ding zag er trouwens best wel ziek uit toen hij klaar was, iedereen dacht dat het een atoombom was
Kalkammonsalpeter zuiveren
Je gooit gewoon een halve kilo in 1 L water. Het spul lost ontzettend goed op, en wordt daarbij ijskoud. Je krijgt een troebele vloeistof, die je een dag kunt laten staan, waardoor de kalk naar de bodem zakt (lost niet op in water) en het ammoniumnitraat opgelost is. Als je de heldere vloeistof die boven de kalk staat langzaam in plastic bakjes giet en die op een warme radiator zet, verdampt het water en hou je betrekkelijk zuiver ammoniumnitraat over.
De bom zelf
Je kunt op diverse manieren de bom in elkaar zetten. Je zou het ammoniumnitraat weer kunnen oplossen samen met een gelijke hoeveelheid suiker en er kranten/wc-papier/keukentissues in kunnen doen, die vervolgens een dag moeten opdrogen. Daarna kun je ze oprollen (het spul is kleverig van de suiker) en de rollen aansteken.
Nog een manier is het spul te vermalen en dan te mengen met een gelijke hoeveelheid suiker en een beetje buskruit. Het mengsel moet aardig zwart tot grijs worden. Stop dit in kartonnen kokers met een lont.
quote:ja oke maar met dat kaliumnitraat ammonium nitraat salpeter vind ik niet echt veilig/leuk. ik denk dat toch voor de meeste sterretjes in pvc buizen de beste oplossing is :p
Op maandag 22 december 2003 18:40 schreef Dr.Oetker het volgende:
Mooie oplossing
Heel aardige rookbommen zijn te maken met ammoniumnitraat en suiker. Deze twee stoffen zijn zelf niet echt genoeg om goed te blijven branden dus een beetje ander materiaal (kaarsvet/buskruit) wat de twee stoffen bij elkaar houdt of goed aan het branden houdt zijn wenselijk.
Ammoniumnitraat is een stuk makkelijker te verkrijgen dan kaliumnitraat, namelijk uit kalkammonsalpeter. Dit spul staat bij het gemiddelde tuincentrum. Een merk is bijvoorbeeld Asef.
Dit spul is echter een mengsel van kalk en ammoniumnitraat, dus het ammoniumnitraat moet er eerst uit gehaald worden.Kalkammonsalpeter zuiveren
Je gooit gewoon een halve kilo in 1 L water. Het spul lost ontzettend goed op, en wordt daarbij ijskoud. Je krijgt een troebele vloeistof, die je een dag kunt laten staan, waardoor de kalk naar de bodem zakt (lost niet op in water) en het ammoniumnitraat opgelost is. Als je de heldere vloeistof die boven de kalk staat langzaam in plastic bakjes giet en die op een warme radiator zet, verdampt het water en hou je betrekkelijk zuiver ammoniumnitraat over.De bom zelf
Je kunt op diverse manieren de bom in elkaar zetten. Je zou het ammoniumnitraat weer kunnen oplossen samen met een gelijke hoeveelheid suiker en er kranten/wc-papier/keukentissues in kunnen doen, die vervolgens een dag moeten opdrogen. Daarna kun je ze oprollen (het spul is kleverig van de suiker) en de rollen aansteken.Nog een manier is het spul te vermalen en dan te mengen met een gelijke hoeveelheid suiker en een beetje buskruit. Het mengsel moet aardig zwart tot grijs worden. Stop dit in kartonnen kokers met een lont.
quote:Wat de giftigheid van de rook betreft is PVC niet zo gezond. Het is niet voor niets polyvinylchloride, en de chloorverbindingen in die rook kunnen je zo het ziekenhuis in jagen.
Op maandag 22 december 2003 20:37 schreef Tomas123 het volgende:[..]
ja oke maar met dat kaliumnitraat ammonium nitraat salpeter vind ik niet echt veilig/leuk. ik denk dat toch voor de meeste sterretjes in pvc buizen de beste oplossing is :p
quote:ja heb je gelijk in, maar je bent ook zwaar mongool als je met je ei in die rook gaat hangen en daar ff de boel opgaat staan te snorren
Op maandag 22 december 2003 21:22 schreef Dr.Oetker het volgende:[..]
Wat de giftigheid van de rook betreft is PVC niet zo gezond. Het is niet voor niets polyvinylchloride, en de chloorverbindingen in die rook kunnen je zo het ziekenhuis in jagen.
Effe voor de duidelijkheid. Koud vuur bestaat niet!!! Het punt is dat het al is afgekoeld voordat het op je huid is. En een sterretje moet je echt lang in het brandpunt van de aansteker houden, steek eens een sterretje met een ander sterretje aan, en dan is hij metéén aan
quote:wat voor zakdoekjes, gewoon die papieren van tempo ofzo??
Op maandag 22 december 2003 21:52 schreef g1id het volgende:
PVC + sterretjes is echt low-budget rookmateriaal, maar het werkt wel.
Je moet hem ook helemaal volstampen met zakdoekjes en dan 1 sterretje beetje uit laten steken, om die te gebruiken als aansteeklont.Effe voor de duidelijkheid. Koud vuur bestaat niet!!! Het punt is dat het al is afgekoeld voordat het op je huid is. En een sterretje moet je echt lang in het brandpunt van de aansteker houden, steek eens een sterretje met een ander sterretje aan, en dan is hij metéén aan
quote:De 2e link geeft het juiste antwoord
Op woensdag 3 december 2003 16:41 schreef Nohoch-Mul het volgende:
http://www.google.com/search?q=hoe+maak+ik+een+rookbom&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 01:43 schreef ACT-F het volgende:[..]
De 2e link geeft het juiste antwoord
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |