Nog deze maand moet ik een open hartoperatie ondergaan. Ik krijg dan een nieuwe hartklep.
Uiteraard weet ik heel goed dat dit tegenwoordig routine-operaties zijn, maar toch...
Ik ben heel bang dat ik die operatie niet overleef, of dat ik na de operatie complicaties krijg.
Ik heb twee nog vrij jonge kinderen, 9 en 11, en ik zou het vooral voor hen zo erg vinden.
Kent iemand mensen die dit ook hebben ondergaan? Viel het mee? Of tegen? Zijn er mensen als gevolg van deze operatie overleden?
Tuurlijk is het logisch dat je je zorgen maakt om deze operatie. Het zou zelfs vreemd zijn als je dit niet had.
ze zijn in Maastricht geopereert...
quote:Die risico's zijn er bij alle operaties....Ik ken ook iemand die zo'n operatie gedaan heeft.....ook helemaal 100 % goed gekomen.
Op woensdag 3 december 2003 16:21 schreef Bioman_1 het volgende:
Ken wel een paar mensen die deze operatie hebben ondergaan en ze leven allemaal nog. Maar natuurlijk, er zijn altijd risico's.
Maar hoe groot zijn de risico's als je niets laat doen? Dat zou, denk ik, voor mij de belangrijkste factor zijn.
Komt vast goed hoor!
quote:Is het ook.
Op woensdag 3 december 2003 16:21 schreef Bioman_1 het volgende:
Ken wel een paar mensen die deze operatie hebben ondergaan en ze leven allemaal nog. Maar natuurlijk, er zijn altijd risico's.
Maar hoe groot zijn de risico's als je niets laat doen? Dat zou, denk ik, voor mij de belangrijkste factor zijn.
Ik heb 2 weken geleden een slokdarm echo gehad en heb toen ook zelf gezien hoe erg die klep lekt. Wordt ook met de week sneller moe. Ben dan ook nog banger dat ik dood ga, als ik me niet laat opereren. Dus de operatie gaat zeker door. Maar toch...
Hoe neem ik vantevoren afscheid van mijn kinderen en mijn man. Die blijft overigens bij mij in het ziekenhuis. Mijn kids zie ik dan een paar dagen niet. Maar da's niet zo heel erg.
Ik zie er heel erg tegenop, en toch ben ik ook bang.
quote:Ben eigenlijk ook wel een beetje nieuwsgierig naar het resultaat.
Op woensdag 3 december 2003 16:23 schreef Mkleinman64 het volgende:
Kennis van mij heeft zelfs tot twee keer toe een open hart operatie gehad. Die is er 100% bovenop gekomen. Mocht meende ik zelfs na de laatste operatie vrij snel weer naar huis.Tuurlijk is het logisch dat je je zorgen maakt om deze operatie. Het zou zelfs vreemd zijn als je dit niet had.
Volgens de cardioloog in het Catharien heb ik dit al van kinds af aan. Ik weet dus eigenlijk niet hoe het is om me fit te voelen. Was als puber ook altijd al erg gauw moe, maar ja, ik rookte en had bronchitis. Ik schoof dat dus maar daar op af.
Sinds 4,5 jaar rook ik niet meer en voel me dus ook veel beter. Ben dus erg benieuwd hoe dat straks zal zijn.
Mijn man is bang dat ik in het voorjaar meteen aan de grote schoonmaak ga, zo fit als ik dan zal zijn.
quote:even een heel brutale vraag, waarom heb je precies die slokdarm echo gehad?(als het om je hart gaat...) En afscheid nemen blijft moeilijk, zorg iig dat er niemand boos is op je
Op woensdag 3 december 2003 16:25 schreef Gia het volgende:[..]
Is het ook.
Ik heb 2 weken geleden een slokdarm echo gehad en heb toen ook zelf gezien hoe erg die klep lekt. Wordt ook met de week sneller moe. Ben dan ook nog banger dat ik dood ga, als ik me niet laat opereren. Dus de operatie gaat zeker door. Maar toch...
Hoe neem ik vantevoren afscheid van mijn kinderen en mijn man. Die blijft overigens bij mij in het ziekenhuis. Mijn kids zie ik dan een paar dagen niet. Maar da's niet zo heel erg.
Ik zie er heel erg tegenop, en toch ben ik ook bang.
quote:Slokdarmecho houdt in dat ze met een slang in de slokdarm een echo maken van het hart. Op die manier kunnen ze alles beter in beeld krijgen dan met een echo via de buitenkant, omdat dan de ribben in de weg zitten.
Op woensdag 3 december 2003 16:29 schreef Jipje het volgende:[..]
even een heel brutale vraag, waarom heb je precies die slokdarm echo gehad?(als het om je hart gaat...) En afscheid nemen blijft moeilijk, zorg iig dat er niemand boos is op je
Ik zou het iig niet te dramatisch proberen te maken, maakt het voor je kinderen (en voor jou) heel erg moeilijk lijkt me, probeer de instelling te krijgen van, ik zie jullie over een paar dagen weer. Wens je iig heel veel succes de komende tijd!
Is overigens een heel vervelend onderzoek, zo'n slang in je slokdarm.
De kinderen weten van het risico af. Ze weten ook dat het risico op overlijden groter is als ik me niet laat opereren. Ben zelf nogal emotioneel. Ik vrees dat de kids dit zullen merken bij het afscheid nemen. Ik mag het uiteraard ook niet rooskleuriger voorstellen dan het is. Heb met mijn man afgesproken dat ze pas op bezoek komen als ik er niet meer zo eng uitzie. (Dus niet te veel slangen en toestanden.) Op de IC mogen ze toch al niet komen.
Kan alleen maar hopen dat het allemaal goed gaat. Ik loop hier nu al 4,5 jaar mee rond en het is langzaamaan steeds erger geworden. Denk dat mijn psychische toestand hier ook wel meespeelt. Een beetje een vicieuze cirkel dus. Ik ben moe en ga dus niet sporten. Omdat ik niet ga sporten wordt mijn conditie slechter en word ik steeds sneller moe.
quote:Catharina in Eindhoven.
Op woensdag 3 december 2003 16:42 schreef Fixxxer het volgende:
Waar wordt je geopereerd?
quote:Heb laatst een docu gezien over bijna doodervaringen. Dan sta je er toch wel bij stil. Waren allemaal hartpatienten die aan het woord kwamen.
Op woensdag 3 december 2003 16:56 schreef _BouwiE_ het volgende:
Ik wil niet dood.
En dat weet je echt zeker, als het er op aan komt.
Dan weet je ten diepste pas hoe bang je er voor bent.
Volgend jaar gaat mijn oudste naar de middelbare school. Wil ik zo graag bij zijn, meemaken. Hun eerste verkering. Kleinkinderen. Ik wil nog zoveel meemaken.
Maar daarom ook die operatie. Doe ik dat niet, dan heb ik misschien nog maar een paar jaar. Het vooruitzicht is dan hartfalen en uiteindelijk hartstilstand.
Is echter wel heel eng. Vooral nu. Dat wachten!
Ik krijg binnen een paar weken een gesprek met de cardioloog en een rondleiding en dan is het wachten op de oproep. Lig er misschien wel met de kerstdagen in, maar ach, volgend jaar weer kerst, toch!
quote:Dank je.
Op woensdag 3 december 2003 17:16 schreef thaleia het volgende:
Kan het me heel goed voorstellen. Toen ik onder volledige narcose moest, was ik ook als de dood dat ik niet meer wakker zou worden. En dat ging dan nog om een ingreep die niets voorstelde.
Die angst zul je pas kwijtraken als je eenmaal weer wakker wordt uit de narcose, vrees ik. Wat je misschien tot die tijd kunt doen: iets 'ter afscheid' schrijven/maken voor je kinderen, dat je ze niet geeft, maar wel ergens in huis neerlegt. Mocht je niet meer wakker worden, dan vindt iemand dat wel en heb je toch een beetje afscheid kunnen nemen. Als je wel wakker wordt (en die kans is toch verreweg het grootst!) dan kun je 't gewoon weggooien. Op die manier maak je ze niet bang, en heb je voor jezelf toch de gemoedsrust dat je iets ter afscheid hebt gedaan. Zoiets?
Sterkte!
Heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Ga ik ook nog zeker doen. Hoewel dat ook wel moeilijk is, emotioneel en zo. Als ik er een goed moment voor vind, ga ik er gewoon even voor zitten.
Veel sterkte met de operatie trouwens.
quote:Bedankt.
Op woensdag 3 december 2003 17:22 schreef WattaFakka het volgende:
Praat erover met de betreffende arts. Die kan je wel geruststellen waarschijnlijk.Veel sterkte met de operatie trouwens.
Zal ik ook zeker doen. In het catharien krijg ik ook te maken met een sociaal verpleegkundige waar ik met mijn zorgen terecht kan.
Het is alleen dat wachten nu, wat het allemaal erger maakt. En dan mijn moeder, die iedere dag belt: Is de post al geweest? Zat er iets bij?
Alsof ik niet zelf bel als ik iets hoor. Goed bedoeld natuurlijk van mijn moeder, weet ik wel, maar soms wil ik er ook weleens even niet aan denken.
En 's avonds in bed lig ik vaak te piekeren. Gevolg, volgende morgen weer zo moe als wat.
Zal blij zijn al het 2004 is. Als het goed is, is het dan achter de rug.
Stuur dus ook geen kerstkaarten dit jaar, maar alleen nieuwjaarskaarten. Kan ik iedereen meteen op de hoogte stellen van mijn toestand en mezelf verheugen op een gelukkig nieuwjaar.
En heb ik wat te doen in het ziekenhuis. Kaarten schrijven.
quote:Neuh, daarover hoef ik me geen zorgen te maken, dat is allemaal geregeld. Gelukkig wel.
Op woensdag 3 december 2003 17:45 schreef PietF het volgende:
dood ga je toch, maar zoals bij de boyscouts: be prepared
het ergste wat er kan gebeuren is dat je dus alles onvoorbereid achterlaat (levensverzekering, evt. 'spaarpotjes' voor de kinderen etc. snappie?)
Het is bij mij alleen de emotionele kant waar ik me zorgen over maak en dan vooral voor de kinderen. Ze zijn nog zo jong en als ze dan al hun moeder zouden moeten missen!
Zelfs als alles van een leien dakje gaat met die operatie, dan nog is het best ook heel ingrijpend voor die twee. Ze vragen veel, zoals: hoeveel kleppen hebben mensen eigenlijk? Alsof die andere drie wel als reserve kunnen dienen. Ik probeer het dan zo goed mogelijk uit te leggen, zonder al teveel in detail te treden.
*zucht*
Ik hoop maar dat het gewoon allemaal goed gaat.
Toch allemaal bedankt voor de lieve reakties.
quote:Gia, ik kan me je angst erg goed voorstellen.
Op woensdag 3 december 2003 19:59 schreef Gia het volgende:
Het is bij mij alleen de emotionele kant waar ik me zorgen over maak en dan vooral voor de kinderen. Ze zijn nog zo jong en als ze dan al hun moeder zouden moeten missen!
Probeer echt je ratio in deze de overhand te geven. Informeer je maar hoeveel operaties wél goed lukken. Hou dát voor ogen en probeer niet allerlei doemscenario's uit te denken en voor je te zien.
Sterkte hoor!
quote:Ik houd jullie via dit topic wel op de hoogte.
Op woensdag 3 december 2003 20:02 schreef Troel het volgende:
Gia, het zal niet makkelijk voor je zijn, maar ik wil je heel veel sterkte wensen, en dat je inderdaad heel fit uit de operatie komt!
Persoonlijk verwacht ik dat de operatie rond 23 december zal zijn. Ben ik net met oudjaar thuis.
Ik laat mijn man hier wel posten hoe de operatie is verlopen en zo.
Zogauw ik kan zal ik zelf posten hoe ik me voel. Kan er alleen maar beter op worden, toch?
Een vriend van mij loopt stage bij het Catharien in Eindhoven, en ik kan je verzekeren dat je bij een van de betere ziekenhuizen zit van Nederland. Daarnaast heb ik zelf veel studie gedaan naar kunstmatige hartkleppen, en je kunt er wel prat op gaan dat die dingen ook doen wat ze moeten doen. Gaat het om je mitraalklep of je aortaklep?
quote:Heb ik gedaan.
Op woensdag 3 december 2003 20:06 schreef Moonah het volgende:
Probeer echt je ratio in deze de overhand te geven. Informeer je maar hoeveel operaties wél goed lukken. Hou dát voor ogen en probeer niet allerlei doemscenario's uit te denken en voor je te zien.
Sterkte hoor!
Aan de andere kant ben ik natuurlijk wel fitter dan een bejaarde van een jaar of 70. Dus die zullen eerder bij die 5 tot 10 procent horen.
Ach, gaat gewoon goed. Tjakka!
quote:Dus zul jij bij die 90-95% horen!
Op woensdag 3 december 2003 20:14 schreef Gia het volgende:
Aan de andere kant ben ik natuurlijk wel fitter dan een bejaarde van een jaar of 70. Dus die zullen eerder bij die 5 tot 10 procent horen.
quote:
Op woensdag 3 december 2003 20:15 schreef Moonah het volgende:[..]
Dus zul jij bij die 90-95% horen!
quote:Ik weet dat dit zo ongeveer het beste ziekenhuis is op dat gebied.
Op woensdag 3 december 2003 20:14 schreef Stereotomy het volgende:
Gia,Een vriend van mij loopt stage bij het Catharien in Eindhoven, en ik kan je verzekeren dat je bij een van de betere ziekenhuizen zit van Nederland. Daarnaast heb ik zelf veel studie gedaan naar kunstmatige hartkleppen, en je kunt er wel prat op gaan dat die dingen ook doen wat ze moeten doen. Gaat het om je mitraalklep of je aortaklep?
In mijn geval gaat het om de mitralisklep. Uit de TEO is gebleken dat dat ding al op jeugdige leeftijd kapot is gegaan (keelontsteking met gewrichtskoorts), gezien de ernst van de lekkage. Dit wil ook zeggen dat een reparatie zeer waarschijnlijk niet mogelijk is.
Vanwege mijn leeftijd, pas 40, wordt het dan vrijwel zeker een kunstklep.
Maar even een vraagje:
Ik heb als gevolg van een fout bij de bevalling van mijn oudste en vier hersteloperaties aan mijn sluitspier, nogal veel last van aambeien. Ook heb ik regelmatig last van steenpuisten gehad. Nu is dat onder controle met de dianepil en clindamycine depvloeistof. Heb al anderhalf jaar geen ontstekingen meer gehad.
Nu dan mijn vraag : Wat gebeurt er precies als een ontsteking op die klep slaat? Is er dan accuut gevaar? Is dat dan zonder operatie weer op te lossen?
Die vraag ga ik niet beantwoorden, want dan fok je jezelf alleen maar veel te veel op. Binnen een afzienbare tijd krijg je toch een kunstklep (ik neem aan geen pericardklep, maar eentje van kunststof) dus daar kan geen ontsteking op ontstaan, en als er een stent omheen zit, zal die wel gecoat zijn. Samenvatting: GEEN ZORGEN DAAROVER.
Er zijn op het moment 3 soorten kleppen die gebruikt worden. Ball-Cage (balletje in een kooitje), Tilting disk (1 ronde klep) en Bi-leaflet (2 halve klepjes). De arts maakt altijd de keuze die het best bij je past, en die dingen gaan zo'n 20 jaar of langer mee. 20 jaar!! Kun jij je je nog een dag in 1980 herinneren, en hoeveel je daartussen hebt meegemaakt? Fantastisch toch?
Nee Gia, maak je je maar geen zorgen. De ontwikkelingen staan niet stil op dit gebied, nieuw materiaal, nieuwe coatings etc. je krijgt alleen het beste van het beste wat de medische technologie te bieden heeft. Een ding kunnen we je niet bieden: en dat is jouw vertrouwen in jezelf dat het goed gaat. Die zul je zelf moeten hebben. Dus: niet piekeren, het komt goed!
quote:Juist ja, ik studeer biomedische technologie en ik en mijn vriendjes doen er alles aan om die hartkleppen beter en beter te maken.... Het zal niet lang meer duren of je kunt beter een kunsthart hebben dan een echt hart
Op woensdag 3 december 2003 20:32 schreef Stereotomy het volgende:Nee Gia, maak je je maar geen zorgen. De ontwikkelingen staan niet stil op dit gebied, nieuw materiaal, nieuwe coatings etc. je krijgt alleen het beste van het beste wat de medische technologie te bieden heeft. Een ding kunnen we je niet bieden: en dat is jouw vertrouwen in jezelf dat het goed gaat. Die zul je zelf moeten hebben. Dus: niet piekeren, het komt goed!
quote:Ik hoor jou te kennen, maar ik herken je niet van de foto.
Op woensdag 3 december 2003 20:35 schreef Harmonius het volgende:[..]
Juist ja, ik studeer biomedische technologie en ik en mijn vriendjes doen er alles aan om die hartkleppen beter en beter te maken.... Het zal niet lang meer duren of je kunt beter een kunsthart hebben dan een echt hart
quote:Mijn eigen cardioloog, in Geldrop, had het over een metalen klep. En hij maakte zich duidelijk wel zorgen over die ontstekingen. Ik zal ook onder behandeling van een trombosedienst komen, omdat ik bloedverdunners moet gebruiken.
Op woensdag 3 december 2003 20:32 schreef Stereotomy het volgende:
Gia,Die vraag ga ik niet beantwoorden, want dan fok je jezelf alleen maar veel te veel op. Binnen een afzienbare tijd krijg je toch een kunstklep (ik neem aan geen pericardklep, maar eentje van kunststof) dus daar kan geen ontsteking op ontstaan, en als er een stent omheen zit, zal die wel gecoat zijn. Samenvatting: GEEN ZORGEN DAAROVER.
quote:Vind jij jezelf met 60 oud genoeg?
Er zijn op het moment 3 soorten kleppen die gebruikt worden. Ball-Cage (balletje in een kooitje), Tilting disk (1 ronde klep) en Bi-leaflet (2 halve klepjes). De arts maakt altijd de keuze die het best bij je past, en die dingen gaan zo'n 20 jaar of langer mee. 20 jaar!! Kun jij je je nog een dag in 1980 herinneren, en hoeveel je daartussen hebt meegemaakt? Fantastisch toch?
Ja, doemdenken, maar ik wil gewoon alles weten. Op dat soort vragen komt vaak een vaag antwoord in de trant van: Zover zijn we nog niet, daar hoeven we nu nog niet aan te denken.
Vandaar dat ik het jullie vraag.
Hoop niet dat jullie dat drammerig vinden, maar ik wil gewoon een beetje in kunnen schatten hoe het verder gaat.
quote:Ja, de ontwikkelingen gaan steeds verder. Gelukkig maar.
Nee Gia, maak je je maar geen zorgen. De ontwikkelingen staan niet stil op dit gebied, nieuw materiaal, nieuwe coatings etc. je krijgt alleen het beste van het beste wat de medische technologie te bieden heeft. Een ding kunnen we je niet bieden: en dat is jouw vertrouwen in jezelf dat het goed gaat. Die zul je zelf moeten hebben. Dus: niet piekeren, het komt goed!
Jullie doen geweldig werk, waarvoor mijn hartelijke dank.
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 03-12-2003 21:27]
quote:Waarschijnlijk kreeg je opa een biologische klep. Is tenminste gebruikelijk bij oudere mensen.
Op woensdag 3 december 2003 21:02 schreef Zsa het volgende:
Mn opa is zo'n 8 jaar geleden overleden na een operatie aan de hartklep.. De nieuwe klep begon na een aantal dagen te lekken en vervolgens werd hij nooit meer wakker...kgeloof dat er wel een beetje sprake was van een medische fout (Dijkzigt ziekenhuis Rotterdam)
Misschien had je opa ook nog zwakke bloedvaten, dan werkt zo'n klep misschien ook minder. Ben uiteraard geen expert, maar probeer mee te denken.
Toch wel erg voor je opa en jullie familie.
quote:Gia, het is heel logisch dat je álles wil weten.
Op woensdag 3 december 2003 21:21 schreef Gia het volgende:
Ja, doemdenken, maar ik wil gewoon alles weten. Op dat soort vragen komt vaak een vaag antwoord in de trant van: Zover zijn we nog niet, daar hoeven we nu nog niet aan te denken.
Het was een routine ingreep die vaak werd gedaan, maar er was een risico wat dus helaas fataal is afgelopen.
Maar om even terug te komen op wat ik eigenlijk zeggen wou, is dat mijn vader ons heeft verteld wanneer het fout mocht gaan hij van ons hield en dat ook al was hij niet meer aanwezig hij toch altijd bij ons zou blijven in onze herrineringen.
Niet dat we ons er minder kut onder voelden toen hij overleed maar het was toch wel een troostende gedachten die je wel moed gaf in het verwerkingsproces.
Helaas kan ik je niet verder helpen....
Veel sterkte.... en laat het weten als het achter de rug is hoe het met je gaat. Daarna ben ik nu ook wel nieuwsgierig.
Groetjes,
Rodeo
Eerst een kleine opmerking, ik mag dan wel met mijn neus in de onderzoeken zitten naar de kleppen, het is toch zeer fundamenteel onderzoek, en ik heb weinig ervaring met de praktijk. Ben een keer of wat bij een operatie gaan kijken, maar implanteren zal ik het nooit, noch zal ik behandelend arts zijn. Wij zijn ingenieurs, ontwerpers in spé, geen artsen, en vandaar dat jij voor al je klinische vragen eigenlijk niet ons moet geloven, maar altijd even de arts moet raadplegen. Dat je niet denkt dat wij superdoktoren zijn.
Okee, als je arts inderdaad denkt dat je een verhoogde kans hebt op ontstekingen dan zal dat inderdaad zo zijn, en jouw medicatie daarop aanpassen.
Nee, 60 is niet oud genoeg, maar dan wordt je klep vervangen. Inderdaad zoals je zegt, misschien door een biologische klep, omdat de hemodynamische eigenschappen beter je natuurlijke eigen klep benaderen dan de huidige kunstmatige kleppen - maar jij als jonge meid hoeft geen bij benadering perfecte hemodynamische bloedflow te hebben, en heb je meer aan duurzaamheid, vandaar de keuze van kunstkleppen bij jonge mensen. Trouwens echt, als jij 60 bent, zijn er kleppen op de markt voorbij onze fantasieën, (toekomstdroom: hartkleppen gekweekt van je eigen cellen op een scaffold, die hopelijk even goed zijn als je natuurlijke kleppen), ik kan daar geen voorspellingen over doen, maar neem maar van mij aan dat de verbeteringen niet stilstaan. En om in de trant van witter dan wit wast witte reus te blijven, dat betekent NIET dat de huidige kleppen niet goed zijn. De toekomstge kleppen zijn gewoon nóg beter.
Tja, persoonlijk mis ik dat wel een klein beetje, contact met de patient. Misschien had ik toch geneeskunde moeten studeren. Maarja, wie zou dan de doktoren van nieuwe technologieën moeten voorzien?
http://www.bmt.tue.nl (even reclame maken voor de faculteit)
[Dit bericht is gewijzigd door Stereotomy op 03-12-2003 21:43]
quote:Ik denk dat ze het piekeren van patienten weg willen nemen. Hoop dat de artsen in Eindhoven spraakzamer zijn. Neemt niet weg dat ik een heel goeie, aardige cardioloog heb in Geldrop. Hij kent zijn vak en wil niet ingaan op vragen die weer beter door de chirurg beantwoord kunnen worden.
Op woensdag 3 december 2003 21:32 schreef Moonah het volgende:[..]
Gia, het is heel logisch dat je álles wil weten.
En ik vind dat artsen eerlijk zouden moeten antwoorden.
quote:Ben van plan om voor alledrie mijn mannen een brief na te laten, voor het geval het toch mis zou gaan. Zodat ze nog iets tastbaars hebben als herinnering.
Op woensdag 3 december 2003 21:34 schreef RodeoCowboy het volgende:Maar om even terug te komen op wat ik eigenlijk zeggen wou, is dat mijn vader ons heeft verteld wanneer het fout mocht gaan hij van ons hield en dat ook al was hij niet meer aanwezig hij toch altijd bij ons zou blijven in onze herrineringen.
Veel sterkte.... en laat het weten als het achter de rug is hoe het met je gaat. Daarna ben ik nu ook wel nieuwsgierig.
Groetjes,
Rodeo
Enneh. Ik houd je op de hoogte. Zal dit topic bij elke nieuwe ontwikkeling wel een schopje omhoog verkopen.
Vind het geweldig, al die reakties. Doet me echt goed. Bedankt.
quote:Ik zal je straks, in januari of zo, wel vertellen hoe ik me voel. En of ik nog wat te klagen heb.
Op woensdag 3 december 2003 21:38 schreef Stereotomy het volgende:Tja, persoonlijk mis ik dat wel een klein beetje, contact met de patient. Misschien had ik toch geneeskunde moeten studeren.
Maarja, wie zou dan de doktoren van nieuwe technologieën moeten voorzien?
http://www.bmt.tue.nl (even reclame maken voor de faculteit)
Nee, blijf jij maar gewoon je werk doen. Als ik jouw toekomstplannen zo lees, heb ik liever dat jij geen geneeskunde studeert. Stel je voor zeg! Dan komen al die geweldige gadgets er nooit!
Vooral doorgaan!
quote:Dat heb ik al van meer mensen gehoord.
Op woensdag 3 december 2003 21:41 schreef Captain_Chaos het volgende:
Mijn vader heeft september vorig jaar precies zo een operatie ondergaanHij heeft het er ook steeds over dat hij het jaren eerder had moeten laten doen.
Succes en nog heel veel gezonde jaren
Kan best zijn dat ik straks ook zeg, hadden ze het maar eerder gedaan of hadden ze het maar eerder ontdekt.
Maar aan de andere kant: Stel dat ze het eerder hadden ontdekt, dan had ik misschien wel geen kinderen mogen krijgen.
Ben al bijna gebleven in de eerste bevalling. De tweede is met keizersnee geboren.
Hadden ze toen gezocht naar een oorzaak voor die uitputting, dan hadden ze 11 jaar geleden die kapotte klep al ontdekt. Maar ja, daar denken ze niet aan bij een vrouw van 28.
Het zal wel allemaal zo hebben moeten lopen.
Door al deze reakties kijk ik er toch weer iets positiever tegenaan.
Als ik me even down voel, lees ik gewoon even dit topic door.
Hoorde 2 weken geleden, dat ik binnen 2 weken een oproep zou krijgen voor een gesprek, maar heb tot nu toe nog niks ontvangen.
Dat wachten is zoooo erg.
*zucht*
quote:Het kan dan technisch een goed ziekenhuis zijn, op het gebied van medemenselijkheid hebben ze blijkbaar nog een hoop te leren
Op donderdag 11 december 2003 12:12 schreef Gia het volgende:
En maar wachten!!Hoorde 2 weken geleden, dat ik binnen 2 weken een oproep zou krijgen voor een gesprek, maar heb tot nu toe nog niks ontvangen.
Dat wachten is zoooo erg.
*zucht*
quote:Snap je nu ook mijn onderschrift: User under construction.
Op donderdag 11 december 2003 13:43 schreef miss_dynastie het volgende:[..]
Het kan dan technisch een goed ziekenhuis zijn, op het gebied van medemenselijkheid hebben ze blijkbaar nog een hoop te leren
... eerst geen antwoord op je vragen en nu dit weer... ik wens je heel veel sterkte bij het wachten en hoop dat het niet al te lang zal duren en je het nieuwe jaar inderdaad als een 'geheel vernieuwde uitgave' kan beginnen
Ben heel erg benieuwd hoe het zal zijn als ik weer helemaal opgeknapt ben. Meer energie, misschien raak ik dan eindelijk die kilootjes eens kwijt. (Wat ook nog vocht zou kunnen zijn) Ik voel me al goed nadat ik 4,5 jaar geleden ben gestopt met roken, maar schijnbaar is dat nog niet hoe een gezond iemand zich zou voelen. Maar we wachten af.
Zo gauw ik iets hoor, zal ik het posten. En zal mijn mannetje opdracht geven de afloop van de operatie te melden.
Dus, hopelijk, tot gauw.
Nog een vraagje, misschien weet jij of iem anders: hoe kom je er achter wat een goede klepchirurg is? zijn er gegevens bekend van succespercetages openhart (klep operaties)? Ik weet dat het UMC Utrecht een hoog sterfte percentage heeft na hartoperatie?
Hoe weet ik dat ik in veilige handen ben straks?
Hubertine
quote:Hoi Renate,
Op zondag 14 december 2003 20:42 schreef hubertina het volgende:
Hallo gia,
Ik ben net als jij rond de veertig en heb twee jonge kinderen. Net als jij moet ik een klepoperatie ondergaan. Ik hoop voor je dat je snel aan de beurt bent, een maand na de operatie kun je gelukkig ''je leven weer opnieuw gaan opbouwen"dan heb je het ergste gehad. en ben je van die vreselijke onzekerheid af!
Veel sterkte.
Renate
Maar goed, ik wens ook jou heel veel sterkte en een spoedig herstel. We kunnen elkaar iig steunen.
Els
quote:Nee, verdorie, ik zou dit jaar nog aan de beurt zijn, maar het wordt nu toch wel kort dag. Ik had afgelopen twee weken een oproep moeten krijgen voor een gesprek met de cardioloog in Eindhoven, maar tot nu toe nog niks ontvangen. Ik hoorde van een andere hartpatient dat het na dat gesprek meestal nog een week of twee duurt.
Op maandag 15 december 2003 15:12 schreef miss_dynastie het volgende:
Gia, weet je al iets?
Ga er nu maar vanuit dat het in elk geval niet meer voor de kerst gebeurt, maar wie weet, tussen kerst en nieuw. Zou nog kunnen. Maar het mag van mij uiteraard ook wel pas in januari. Na de feestdagen.
Als ik iets hoor hou ik jullie op de hoogte.
quote:Kun je zelf niet even bellen? Het wil toch ook wel eens voorkomen dat ze iemand gewoon (
Op maandag 15 december 2003 15:22 schreef Gia het volgende:
Ga er nu maar vanuit dat het in elk geval niet meer voor de kerst gebeurt, maar wie weet, tussen kerst en nieuw. Zou nog kunnen. Maar het mag van mij uiteraard ook wel pas in januari.Na de feestdagen.
quote:Als ik vrijdag nog niks gehoord heb, ga ik bellen. Want dan zijn er zelfs drie weken om. (Ik zou binnen twee weken bericht krijgen) Het kan natuurlijk ook wel zo zijn, dat ze het uitstellen vanwege de feestdagen.
Op maandag 15 december 2003 15:24 schreef miss_dynastie het volgende:[..]
Kun je zelf niet even bellen? Het wil toch ook wel eens voorkomen dat ze iemand gewoon (
) vergeten?? Bah, ik vind het echt balen, al die onzekerheid voor je
Maar ja, het was fijner als je een richtdatum had, nu is het maar afwachten.
Wie weet, is er morgen post!
(Of verkeerd bezorgd? De straatnamen lijken hier nogal op elkaar!)
quote:Da's goed.
Op maandag 15 december 2003 15:22 schreef Gia het volgende:
Misschien kun je wat steunen vinden in het geloof
Mijn moeder is vrij oud en heeft een vrij zwakke gezondheid (maar wel een echte fighter-spirit!) en bij haar is het hartstikke goed gegaan!
Hou er alleen wel rekening mee dat het tikken van die klep erg wennen is als je 's nachts in bed ligt. Verder: no problem! Ze voelt zich echt een HEEL stuk beter, alsof ze nu ineens veel meer zuurstof in haar lichaam heeft. (Tja het hart kan het bloed nu beter rondpompen he.)
Go for it! ^o^
Enne; angst om te sterven; tja dat heb ik ook. Stél dat er geen hiernamaals is enzo........maar don't worry about that yet. Je zult je kids echt nog wel op kamers zien gaan, hun rijbewijzen zien halen, zien trouwen, kinderen zien krijgen enz.
quote:Dank je. Als ik in de kerk ben voel ik wel veel vertrouwen. Alleen, als ik 's avonds in mijn bed lig, begin ik toch weer te piekeren.
Op dinsdag 16 december 2003 08:29 schreef pro_jeex het volgende:
Sterkte,Misschien kun je wat steunen vinden in het geloof
Ik moet me er maar gewoon aan over geven, maar ik zal blij zijn als ik weer bijkom uit de narcose.
quote:Dank je voor je bemoedigende woorden. Inderdaad, dat laatste vind ik het ergste van doodgaan. Verder heb je er zelf namelijk weinig last van, tuurlijk.
Op dinsdag 16 december 2003 08:35 schreef ToT het volgende:
Joh, komt echt wel goed!Mijn moeder is vrij oud en heeft een vrij zwakke gezondheid (maar wel een echte fighter-spirit!) en bij haar is het hartstikke goed gegaan!
Hou er alleen wel rekening mee dat het tikken van die klep erg wennen is als je 's nachts in bed ligt. Verder: no problem! Ze voelt zich echt een HEEL stuk beter, alsof ze nu ineens veel meer zuurstof in haar lichaam heeft. (Tja het hart kan het bloed nu beter rondpompen he.)
Go for it! ^o^
Enne; angst om te sterven; tja dat heb ik ook. Stél dat er geen hiernamaals is enzo........maar don't worry about that yet. Je zult je kids echt nog wel op kamers zien gaan, hun rijbewijzen zien halen, zien trouwen, kinderen zien krijgen enz.
Dat tikken van die klep, had ik al gehoord van iemand dat dat zo is. Lijkt me wel lachen. Is dat hard? Ik lig namelijk weleens wakker als mijn mannetje snurkt. Kan ik hem ook wakker houden!
(Vroeger knarsetandde ik, maar dat kan niet meer.)
Ik heb vanmiddag gebeld en gevraagd waarom ik nog niets gehoord heb. Nu blijkt dat ze in Eindhoven nog een foto missen van mijn kaak en sinussen, van na het trekken van de tanden en kiezen. Deze foto had schijnbaar vorig jaar al gemaakt moeten worden, maar is om nog onduidelijke reden niet gebeurd.
Daarom werd ik niet opgeroepen voor een pre-operatieve screening en gesprek met de cardioloog.
Dus had ik niet gebeld, dan had ik tot St. Juttemis kunnen wachten denk ik, want in Eindhoven zaten ze op die foto te wachten en in Geldrop wisten ze niet beter of alles was al gebeurd.
Voordeeltje is wel dat ik nu in elk geval niet meer dit jaar aan de beurt ben, dus lekker kerst en oud/nieuw kan vieren.
Geldrop heeft net al meteen gebeld en ik kan volgende week even die foto laten maken. Hoef ik geen afspraak voor te maken, gewoon zoals het mij uitkomt. Zal dat maandag dus meteen maar even doen.
Dan is het weer wachten op bericht van Eindhoven.
Maar voor nu: Alvast prettige kerstdagen en een goede jaarwisseling.
quote:Me vader heeft eronderhand al 2 ondergaan. 2x met hartklep. Ging allebei helemaal goed geen complicaties etc. Dus echt niet veel om druk over te maken echt niet!
Op woensdag 3 december 2003 16:17 schreef Gia het volgende:
Ik loop er al een tijd over te dubben of ik hier een topic over zou openen en zo ja, waar.Nog deze maand moet ik een open hartoperatie ondergaan. Ik krijg dan een nieuwe hartklep.
Uiteraard weet ik heel goed dat dit tegenwoordig routine-operaties zijn, maar toch...Ik ben heel bang dat ik die operatie niet overleef, of dat ik na de operatie complicaties krijg.
Ik heb twee nog vrij jonge kinderen, 9 en 11, en ik zou het vooral voor hen zo erg vinden.
Kent iemand mensen die dit ook hebben ondergaan? Viel het mee? Of tegen? Zijn er mensen als gevolg van deze operatie overleden?
quote:Als het mijn vader was, zou ik ook niet zo bang zijn. Maar het is toch anders als je zelf moet. Dat is met elke operatie zo.
Op vrijdag 19 december 2003 17:14 schreef pimpin het volgende:[..]
Me vader heeft eronderhand al 2 ondergaan. 2x met hartklep. Ging allebei helemaal goed geen complicaties etc. Dus echt niet veel om druk over te maken echt niet!
Ik maakte me erniet eens druk over, ik had het idee dat het zo ie zo wel goed ging, me moeder niet natuurlijk.
Mijn ouders zijn ook allebei hartpatient en hebben al talloze malen in het ziekenhuis gelegen met ritmestoornissen en zo. Maar dat is toch heel anders. Als toeschouwer is het minder eng dan als patient.
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 19:35 schreef Zwelgje85 het volgende:
Ik kan er niks over zeggen , maar ik wens je heel erg veel sterkte met de operatie!!T komt wel goed..
En toen was het weer wachten.
We zijn inmiddels alweer zo'n 4 weken verder en ik heb nog steeds niets gehoord/geen oproep voor de screening en/of gesprek met de cardioloog ontvangen.
Afgelopen vrijdag heb ik dus maar weer gebeld. De hele zaak weer uitgelegd en gevraagd hoe het er voor stond en of het dossier nu in elk geval wel compleet was, voor wat betreft de zaken die Geldrop af moet handelen.
Het dossier is in elk geval compleet en ze kon me meedelen dat ik deze week in elk geval er nog niet bij zit en of ik er eventueel volgende week bijzit kon ze nog niet zeggen. Dan moet ik vrijdag maar weer bellen.
Tja, en daar heb ik dus geen zin in, hè, elke vrijdag bellen.
Sowieso, ben ik dat wachten en telkens naar de brievenbus rennen behoorlijk beu. Ik heb me nu 2 maanden druk gemaakt, alleen omdat zo'n dokter zegt dat ik nog voor de nieuwjaar aan de beurt zou zijn.
Ik heb dus besloten dat ik nu eens even gewoon doorga met mijn leven en me pas ergens druk over ga maken als die oproep voor die screening or whatever in de bus valt.
Na die screening kom ik dan op de wachtlijst en die is nu 5 weken. Dus het zal wel maart worden of zo.
Had al niet op de kerst gerekend, kan ik straks ook nog carnavallen.
Maar goed, tot zover een update. Jullie horen het zodra ik ook iets hoor.
sterkte met de operatie
quote:Geen ervaring met open hart operaties, maar wel met het Catharina.
Op woensdag 3 december 2003 17:09 schreef Gia het volgende:
Catharina in Eindhoven.
Heel fijn ziekenhuis, prettig personeel en het eten is bovengemiddeld voor een ziekenhuis, .
Succes met je operatie!
Ik ga er gewoon vanuit dat het allemaal goed gaat (al kan ik me je zorgen ontzettend goed voorstellen) en dat je ons straks allemaal kunt vertellen hoe goed je je voelt met je nieuwe kleppie.
Mijn zoontje moet zeer waarschijnlijk ook deze operatie ondergaan, dus ik ben dubbel benieuwd, zeg maar.
Sterkte met het wachten.
quote:Ik neem ook de ziekenhuizen niets kwalijk of zo, het is gewoon een miscommunicatie geweest.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:09 schreef Barb het volgende:[..]
Geen ervaring met open hart operaties, maar wel met het Catharina.
Heel fijn ziekenhuis, prettig personeel en het eten is bovengemiddeld voor een ziekenhuis,
.
Succes met je operatie!
En wat betreft het eten ben ik eigenlijk een heel gemakkelijke patient. Ik lust bijna alles.
En over het algemeen is het eten in de ziekenhuizen gewoon heel goed. Ik denk altijd dat mensen die daar over klagen gewoon niks gewend zijn.
quote:Bedankt voor je medeleven, maar goh, dat kun je zelf ook wel gebruiken.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:18 schreef shmoopy het volgende:
Jeetje Gia, wat een gedoe steeds, en het is al zo zwaar om jezelf alsmaar mentaal op te peppen.Ik ga er gewoon vanuit dat het allemaal goed gaat (al kan ik me je zorgen ontzettend goed voorstellen) en dat je ons straks allemaal kunt vertellen hoe goed je je voelt met je nieuwe kleppie.
Mijn zoontje moet zeer waarschijnlijk ook deze operatie ondergaan, dus ik ben dubbel benieuwd, zeg maar.
Sterkte met het wachten.
Wat dat betreft heb ik dit liever zelf dan dat ik als moeder aan het bed van een van mijn zoontjes zou moeten zitten.
Dus jij ook heel veel sterkte gewenst.
En als ik eerder ben, want je weet maar nooit hoe lang het nog gaat duren voor mij, dan vertel ik nadien uitgebreid hoe het was, hoe ik me voelde en dergelijke, zodat jij je voor kunt stellen hoe het voor je zoontje moet zijn, als hij geopereerd is.
Ik ben erg nuchter, misschien een beetje te, dus ik wacht het onderzoek van zijn hartje af(over een paar maanden wordt ie weer onderzocht), dan kunnen ze zien hoe de klepjes zich hebben ontwikkeld.
Op dit moment is er voor hem sowieso ook infectie-gevaar wb 'invasieve procedures', maar daar sta ik alleen bij stil als ie eens ergens gaat logeren oid, zodat ze op de hoogte zijn mocht er iets gebeuren.
We houden elkaar wel op de hoogte.
quote:Hij is nu 7.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:56 schreef miss_dynastie het volgende:
Shmoopy, hoe oud is je zoon?
Onderzoek was zo'n 2 jaar geleden, en we moesten rond deze tijd weer een afspraak maken om de echo's te vergelijken.
quote:Hij was veel te vroeg geboren en had vanaf het begin al een ruisje dat niet meer weg is gegaan, en hoewel ze ons wel hebben voorgehouden dat daar waarschijnlijk ooit iets aan zou moeten gebeuren, was dat altijd wat luchtig, iig niet paniekerig.
Op woensdag 21 januari 2004 08:23 schreef miss_dynastie het volgende:
Jeetje, dat is wel erg zwaar voor zo'n jong kindje
Weten jullie het al vanaf zijn geboorte of is het later pas ontdekt? Is hij al eerder geopereerd?
Maarja, het moment is nog niet daar, dus tegen die tijd zal ik er wel anders over denken, vrees ik.
Dan mag het nog zo'n relatief eenvoudige ingreep zijn, het is wel z'n hartje natuurlijk.
Pfieuw, ik moet er maar gewoon niet teveel over na gaan denken.
Moet a.s. dinsdag om 9.00 in Eindhoven zijn en het gaat alles bij elkaar een uurtje of 7 duren. Als alles goed is, ben ik vanaf woensdag oproepbaar voor de operatie, welke ook binnen een paar weken zal plaatsvinden.
Ik word dan één dag voor de opname opgebeld.
Heel spannend allemaal.
Aan de ene kant ben ik vreselijk bang, maar aan de andere kant ook vreselijk benieuwd hoe ik me over een paar maanden zal voelen. (Er vanuit gaand dat alles gewoon goed gaat!)
Vertel dinsdagavond wel even hoe het gegaan is, welke onderzoeken en hoe de gesprekken verliepen.
Een gezond leven is je gegund!!
quote:Ben ook zelf niet zo bang om te sterven, merk je toch niets van, maar zou het zo erg vinden voor mijn kinderen. Ik vind ze nog veel te klein om hun moeder te moeten missen. (9 en 11)
Op vrijdag 6 februari 2004 19:04 schreef Megumi het volgende:
Tja. De dood daar doe je niks tegen. In mijn ogen geen reden dus om bang te zijn. Wens je verder zeer veel sterkte toe de komende tijd. En hoop dat je er helemaal boven op komt.
quote:Je doet er ook niets tegen. Maar een risicovolle operatie ingaan, maakt denk ik iedereen wel ff bang. Bovendien is denk ik bijna niemand bang om dood te zijn, maar om het proces dat eraan vooraf gaat (ziekte, pijn?) en wat je achterlaat.
Op vrijdag 6 februari 2004 19:04 schreef Megumi het volgende:
Tja. De dood daar doe je niks tegen. In mijn ogen geen reden dus om bang te zijn. Wens je verder zeer veel sterkte toe de komende tijd. En hoop dat je er helemaal boven op komt.
quote:Gia, heel begrijpelijk, het wordt nu écht spannend. Maar maak je alsjeblieft niet te druk. Heel veel sterkte met het afwachten.
Op zondag 8 februari 2004 11:44 schreef Gia het volgende:[..]
Ben ook zelf niet zo bang om te sterven, merk je toch niets van, maar zou het zo erg vinden voor mijn kinderen. Ik vind ze nog veel te klein om hun moeder te moeten missen. (9 en 11)
Dus nu alvast een kort verslag, zal er nog uitgebreider op terugkomen.
In elk geval ben ik verder goed gezond. Bloed is goed, hart-long foto was goed, heb geen enge ziektes die de operatie in de weg kunnen staan.
Alleen heb ik nog een ontstekinkje wat eerst moet genezen.
Moet dus doorbellen als het zover is. Ben dan direct oproepbaar.
Heb hier iets voor gekregen, dus zal wel met een weekje over zijn.
Hoe de dag verder ging en zo, vertel ik nog een andere keer.
iig succes bij je operatie... zal wel goedkomen, nederland is prima geregeld qua operaties.
Voor je het weet zit je weer lekker te Fokken! Ik beloof het je.
quote:Komt goed Gia, ook ik duim voor je!
Op vrijdag 13 februari 2004 20:25 schreef Gia het volgende:
Ik had eigenlijk dinsdagavond al een verslag willen doen, maar was toen te moe. Rest van de week is het er nog niet van gekomen.Dus nu alvast een kort verslag, zal er nog uitgebreider op terugkomen.
In elk geval ben ik verder goed gezond. Bloed is goed, hart-long foto was goed, heb geen enge ziektes die de operatie in de weg kunnen staan.
Alleen heb ik nog een ontstekinkje wat eerst moet genezen.
Moet dus doorbellen als het zover is. Ben dan direct oproepbaar.
Heb hier iets voor gekregen, dus zal wel met een weekje over zijn.Hoe de dag verder ging en zo, vertel ik nog een andere keer.
You'll do just fine.
x TDK
En ik ben razend benieuwd naar hoe je je gaat voelen als dit allemaal achter de rug is.
Sterkte met het afwachten.
He Gia, ik heb er ook alle vertrouwen in hoor, ik duim ook voor je en denk positief he, dan trek je ook positiviteit aan
Tot snel
O en lieve Shmoops natuurlijk ook heeeel veel succes met je zoontje
We moesten ons om 9 uur 's morgens melden bij de poli preoperatieve screening. Daar moesten we een vragenformulier invullen. Vervolgens kregen we een gesprekje met de anestesist over wat hij precies allemaal doet en of er ooit problemen zijn geweest met narcose in het verleden.
Daarna was het wachten tot 10 uur, maar werd wel 10.30.
We kregen een film te zien over het reilen en zeilen op de afdeling en wat er allemaal gebeurt op de operatiedag en de dagen erna. (ze lieten geen operatie zien)
Er lagen ook kleppen, die je kon bekijken en aanraken.
Na veel uitleg en het beantwoorden van diverse vragen, mochten we op speurtocht.
Bloedprikken, hart-longfoto's en hartfilmpje maken. Pfft, wat een groot ziekenhuis.
Daarna konden we gaan lunchen. Hiervoor hadden we de tijd tot 14.10, maar we waren al een uur eerder klaar.
Hebben toen maar even een blokje om gewandeld. Even eruit hoor!
's Middags hadden we achtereenvolgens een gesprek met een cardioloog, een cardio-chirurg en een sociaal verpleegkundige.
Al met al was het 4 uur eer we weg waren.
Het vreemde was, dat het daar allemaal niet zo eng leek. Och, gewoon een operatie, zo gepiept. Maar thuis denk je er dan weer anders over.
Maar goed. 't Is nu even afwachten. Zal nog een weekje of twee duren, denk ik. Maar ik, of anders mijn mannetje, houden jullie wel op de hoogte.
quote:Ja, maar wacht nu even tot ik ongesteld ben. Moet ik vandaag of morgen worden. Heb ik dat ook maar gehad. Lijkt me anders behoorlijk lastig als je zo'n pijn hebt aan je ribbenkas en zo.
Op dinsdag 17 februari 2004 09:25 schreef miss_dynastie het volgende:
Jeetje, dat is me een behoorlijk programma. Is de ontsteking nu onder controle?
Dus waarschijnlijk bel ik er morgen naartoe.
Moet trouwens ook nog vragen hoe het nou zit met de pil. Zat gisteren namelijk de bijsluiter te lezen en daar stond dat ik 6 weken voor een grote operatie moet stoppen met de pil. Heb in het ziekenhuis wel verteld dat ik de pil, die pil (Diane), gebruik, maar werd niks over gezegd verder.
Dus vraag ik ook morgen wel even na.
succes, en je zelf niet zo druk maken, da's niet goed voor je hart
ook hier wordt geduimd voor je!
Duim nog steeds voor je!quote:Op zondag 29 februari 2004 02:10 schreef Gia het volgende:
Even een schopje omhoog.
Heb een dag of 9 geleden doorgegeven dat ik wmb opgeroepen kan worden, maar tot nu toe nog niks gehoord. Verwacht eigenlijk wel komende week een oproep. Bibber. Misschien morgen wel.
Edit: reactie op editquote:Op zondag 29 februari 2004 19:39 schreef MariekeP het volgende:
Edit
Sterkte gewenst met dit verlies.quote:Op zondag 29 februari 2004 08:57 schreef Dovenwereld het volgende:
Oma heeft wel operatie gehad maar helaas zijn er diverse complicaties ... .Als gevolg kreeg zij een bloedvergifitigingOma was 81 jaar oud,.. Daardoor overleed oma donderdag j.l.
De dood is voor diegene die het overkomt relatief niet zo erg. Voor de nabestaande is het altijd erger.quote:Op zondag 8 februari 2004 11:44 schreef Gia het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op vrijdag 6 februari 2004 19:04 schreef Megumi het volgende:<br>Tja. De dood daar doe je niks tegen. In mijn ogen geen reden dus om bang te zijn. Wens je verder zeer veel sterkte toe de komende tijd. En hoop dat je er helemaal boven op komt.<hr></blockquote>Ben ook zelf niet zo bang om te sterven, merk je toch niets van, maar zou het zo erg vinden voor mijn kinderen. Ik vind ze nog veel te klein om hun moeder te moeten missen. (9 en 11)
Kop op. Een zware operatie in het vooruitzicht is nooit leuk.quote:Op woensdag 3 december 2003 16:17 schreef Gia het volgende:
Ik loop er al een tijd over te dubben of ik hier een topic over zou openen en zo ja, waar.<p>Nog deze maand moet ik een open hartoperatie ondergaan. Ik krijg dan een nieuwe hartklep.<br>Uiteraard weet ik heel goed dat dit tegenwoordig routine-operaties zijn, maar toch...<p>Ik ben heel bang dat ik die operatie niet overleef, of dat ik na de operatie complicaties krijg.<p>Ik heb twee nog vrij jonge kinderen, 9 en 11, en ik zou het vooral voor hen zo erg vinden.<p>Kent iemand mensen die dit ook hebben ondergaan? Viel het mee? Of tegen? Zijn er mensen als gevolg van deze operatie overleden?
Ja, de koorts is al weg. De gezollen klieren nog niet helemaal. De ontsteking is al wat minder, dus het werkt wel. Heb nu sowieso nog een hele week om weer helemaal boven jan te komen.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 12:18 schreef miss_dynastie het volgende:
Fijn dat je nu in elk geval zekerheid hebt!
Succes met je herstel, heb je het idee dat de antibiotica werkt?
Dank je Gerrit, dat je met dit verhaal mij een 'hart' onder de riem wil steken.quote:Op zondag 7 maart 2004 20:23 schreef willy.gerrit het volgende:
Verhaal van Gerrit.
dat is zonder meer een feit, die dokters weten wat ze doen.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 18:26 schreef Piro het volgende:
Schuif het van je af en vertrouw op het personeel waarbij je onder het mes gaat.
De kans op overlijden is uiteraard niet zo groot. Slechts 5 tot 10 %. De kans dat ik uiteindelijk overlijd als ik er niets aan laat doen is gewoon 100%. Ik word dan steeds vermoeider, mijn hart zou er op den duur onder gaan lijden, waardoor vergroting van de linker kamer, vervolgens hartfalen en uiteindelijk dood.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 18:26 schreef Piro het volgende:
Misschien een beetje cru verwoord en ik kan ook best begrijpen dat je je druk maakt, maar zo kun je je over alles druk gaan maken, ik weet wel zeker dat de betreffende arts(en) niet tot zoiets overgaan als het risico op overlijden groter is dan wanneer je er niks aan gaat doen.
Schuif het van je af en vertrouw op het personeel waarbij je onder het mes gaat.
Lief!quote:Op vrijdag 26 maart 2004 00:52 schreef Montagui het volgende:
Jeetje mina.... Ik ben getrouwd met een superwoman!
En... ik moet, en wil, bekennen dat toen ik vanmorgen naar het ziekenhuis reed ik opnieuw verliefd ben geworden.
De jongens zijn er voortreffelijk onder, alhoewel ik moet zeggen dat ze het niet echt beseffen hebben hoe kritiek het allemaal was. Op het moment dat de chirurg belde dat alles goed was verlopen en ik het hen vertelde zei de oudste: "Poeh, dat is een hele opluchting!"..... de nuchtere.quote:Op donderdag 25 maart 2004 09:29 schreef miss_dynastie het volgende:
Wat fijn dat het goed met haar gaat, wat een ontzettende opluchting? Wil je haar veel sterkte van me wensen en een dikkegeven? Ze is zo ontzettend dapper geweest al die tijd!! Hoe is het met jullie jongens? En weet ze al wanneer ze misschien naar huis mag? Ook heel veel sterkte voor jou, ook jij moet met een behoorlijke angst hebben gezeten, en dan moet je ook nog vanalles regelen....
Dat laatste was ik wel effe van plan, ja.quote:Op donderdag 1 april 2004 17:06 schreef miss_dynastie het volgende:
Gia, wat fijn om van jou zelf te horen, geweldig dat je weer thuis bent!!! Doe je best om je rustig te houden, geniet van je jongens en laat je lekker verwennen!!
Zou wel willen dat ik me al zo voelde, maar het gaat goedkomen, heb er nu wel vertrouwen in.quote:Op donderdag 1 april 2004 17:08 schreef Oblivion het volgende:
Fijn dat je zo goed uit de operatie bent gekomen!
Sterke vrouw!!
Anders lees je even het hele verhaal.quote:Op vrijdag 2 april 2004 23:08 schreef zhe-devilll het volgende:
Er is een tape van Louise L hay
die je kan helpen om de operatie anders te ondergaan..
die tape maakt je rustiger......
LOL, asjeblieft niet nog een keer.quote:Op vrijdag 2 april 2004 23:08 schreef zhe-devilll het volgende:
Er is een tape van Louise L hay
die je kan helpen om de operatie anders te ondergaan..
die tape maakt je rustiger......
Op dit moment nog moeilijk te geloven, gaat nu erg langzaam en heb nog erg veel pijn.quote:Op vrijdag 2 april 2004 23:06 schreef Captain_Chaos het volgende:
Fijn je weer in alle gezondheid aan de 'tap' te zien
Nog een paar maandjes en je bent echt weer als nieuw.... en nog nieuwer.
Ik heb immers mijn pa als blakend voorbeeld van gezondheid
Volhouden, joh. Dan komt het allemaal goed!quote:Op donderdag 8 april 2004 13:39 schreef Gia het volgende:
Dank je wel.
Ben gisteren in het ziekenhuis bij de sportarts geweest. Vanaf 21 april, dus 4 weken na de operatie, start de fysiotherapie. 6 weken lang, 3 keer per week. Ik heb ook meteen een doorverwijzing voor de diëtist gekregen, waar ik zeker ook gebruik van ga maken. Ben alleen vanmorgen nogal laat opgestaan, te laat om te bellen. Doe ik dan morgen maar of zo.
Eergisteren is een lotgenoot op bezoek geweest. Nou, die had dus een heel ander verhaal.
Viel steeds flauw, kon niet naar de trombosedienst, werd dus thuis geprikt en heeft niet zo'n mooi litteken. Staat een beetje open en is helemaal rood.
Bij mij ziet het er allemaal heel mooi uit.
Dank u Dokter Ramjankhan!!
Kijk erg uit naar het gesprek met die chirurg. Hij is na de operatie al wel aan mijn bed geweest, maar toen was ik nog te suf om dat te beseffen.
Ben hem heel dankbaar.
Daar is ook die fysiotherapie vooral op gericht. Ik ben wel van plan om eens te informeren naar die praatgroepen. Misschien is dat iets voor me. Verder ben ik lid van een fitness-club, daar wil ik graag na de revalidatieperiode weer naartoe.quote:Op vrijdag 9 april 2004 22:38 schreef Captain_Chaos het volgende:
Misschien kan je in de toekomst contact zoeken met HIB; da's hart in beweging. Die maken je langzaam maar zeker vetrouwd met je nieuwe capaciteiten en beperkingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |