abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15088585
Er is in Nederland nog steeds een groot tekort aan orgaandonoren, maar volgens onderzoek van het Rathenau Instituut kan daar verandering in komen. Ondanks het toestemmingssysteem dat in 1998 werd ingevoerd, stelt nu maar twintig procent van de Nederlanders na de dood organen beschikbaar.

Het systeem wordt komende zomer in Den Haag geėvalueerd, maar uit het onderzoek blijkt dat andere systemen meer donoren zouden opleveren. Hoogste tijd dus om de wet aan te passen.

Bijvoorbeeld door iedereen automatisch donor te maken, tenzij je laat weten het absoluut niet te willen. Moet het huidige donorsysteem op de schop?

dinsdag 2 december 2003 @ 14:16:52 #2
43968 RedWind
Long live the new flesh...
pi_15088672
*eens is

Ik houd er in principe niet van dat dingen zo opgelegd worden. Maar het gaat hier om mensenlevens en met minimale moeite kun je er vanaf zien.
Simpel zat.

Er is een tunnel aan het eind van het licht.
-- I wanna be alone. I'm a doughnut, in a pack of twelve --
pi_15088699
Ja, iedereen die niet gereageerd heeft op het formulier van de donorregistratie is direct geen donor. Ik vind dat verkeerd.

Wat mij betreft wordt iedereen als donor geregistreerd, tenzij je daar bezwaar tegen maakt. En iedereen die geen donor wil zijn krijgt ook geen organen bij ziekte.

Dat lijkt me nou een prima, en veel eerlijkere regeling.

Geluk duurt je leven lang.
pi_15088734
verplicht donor worden lijkt mij persoonlijk nix.

ze zouden juist meer aandacht moeten besteden aan het huidige sysyteem.
niet alleen het verzoek om donor te worden versturen naar iedere 18 jarige, maar bijv. ook naar iedere 20 jarige, en iedere 25 jarige ofzo.
mensen kunnen er na een paar jaar heel ander over denken.

ik vind dat je mensen moet respecteren in deze beslissing.
mensen die het dus pertinent niet willen, ook niet gaan zitten verplichten.

naar mijn weten zijn er zelfs geloofs overtuigingen die er waarde aan hechten in 1 stuk over te gaan naar de andere kant.

respect that.

'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_15088737
100 % mee eens, met respect voor de mensen die om wat voor reden dan ook niet willen, zij kunnen dat registreren.

Denk maar eens na: je hebt morgen een orgaan nodig, maar bent geen toekomstig donor, ben je dan zo flink om te weigeren?

dobedobedo
  dinsdag 2 december 2003 @ 14:19:42 #6
3542 Gia
User under construction
pi_15088778
Ik vind dat iedereen die niet gereageerd heeft, automatisch donor zou moeten zijn. Het is toch een kleine moeite om dat formulier in te vullen en terug te sturen!
pi_15088801
Helemaal mee eens... het zorgt voor een boel extra donoren, en mensen die er echt op tegen zijn kunnen het nog steeds melden... dwing de mensen maar eens om er over na te denken, en als ze het nog steeds niet zeker weten, hoeven ze alleen maar een briefje te sturen.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_15088822
naar mijn weten zijn er zelfs geloofs overtuigingen die er waarde aan hechten in 1 stuk over te gaan naar de andere kant.

respect that.

Die mensen kunnen dat aangeven, its a part of the deal, wel opletten......

dobedobedo
pi_15088828
ik vind het een goed idee als er goede voorlichting over wordt gegeven....veel spotjes op tv over dit onderwerp zodat iedereen weet wat er aan de hand is
niet dat er morgen iemand dood neervalt en is tegen het verwijderen van organen uit zijn / haar lichaam maar hij wist niet dat hij dat schrifelijk vast moest leggen....
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
pi_15088898
Ja idd, de mensen meer informeren ik denk dat meer mensen het dan wel doen. Maar verplicht stellen is ook weer zoiets..
pi_15088902
Prima idee, alleen ze moeten iedereen dan ruim en gemakkelijk de mogelijkheid geven zich af te melden.
Zu'j net zien met dit weer, wul de waag'n niet pakk'n
pi_15088913
geen gesnij. verplichten is onzin.
pi_15088956
Deze gaat naar OOG. .
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_15088968
mensen die zelf donor zijn moeten voorrang krijgen op de wachtlijsten... dan willen ze wel
Bleghiii !!!
  dinsdag 2 december 2003 @ 14:25:18 #15
13480 tAfkaR
aardbewoner
pi_15088989
iedereen kreeg in nederland een brief of hij/zij donor wilde worden.
zo zal dat natuurlijk ook gaan als het omgekeerd wordt.
dus als je dan te lui bent om n formulier optesturen dat je het NIET wilt is het eigen schuld dikke bult imho.
heel veel mensen zijn gewoon erg nonchalant erover.het moment dat de omkering plaats vind is dat misschien anders.
ik ben voor iig..
btw heb ik dat formuliertje toen wel gewoon ingevuld en opgestuurd..
¨Believe nothing. No matter where you read it,Or who said it, Even if I have said it, Unless it agrees with your own reason And your own common sense.¨
pi_15089006
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 14:18 schreef MissyMirjaM het volgende:
verplicht donor worden lijkt mij persoonlijk nix.

ze zouden juist meer aandacht moeten besteden aan het huidige sysyteem.
niet alleen het verzoek om donor te worden versturen naar iedere 18 jarige, maar bijv. ook naar iedere 20 jarige, en iedere 25 jarige ofzo.
mensen kunnen er na een paar jaar heel ander over denken.

ik vind dat je mensen moet respecteren in deze beslissing.
mensen die het dus pertinent niet willen, ook niet gaan zitten verplichten.

respect that.

Ik zeg ook niet dat mensen perse moeten doneren, ik vind alleen dat mensen die te ranzig zijn hun voorkeur aan te geven, als donor moeten worden geregistreerd.

Op dit moment worden mensen die hun formulier niet terugsturen namelijk als niet-donor geregistreerd, en dit is een van de grote oorzaken van het tekort aan orgaan donoren.

Dus als je het aangeeft wordt je als niet-donor geregistreerd.
Ik respecteer de mensen hun keuze dus WEL.

dinsdag 2 december 2003 @ 14:25:57 #17
62913 Blik
The one and Only!
pi_15089011
ik vind dat iedereen donor zou moeten zijn, behalve als ze dus kenbaar maken geen donor te willen worden.

Dus iedereen die 18 word een brief sturen waarin gezegd word dat je vanaf nu officieel donor bent, en ook wat je moet doen als je pertinent geen donor wilt worden

pi_15089244
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 14:25 schreef Blik het volgende:
ik vind dat iedereen donor zou moeten zijn, behalve als ze dus kenbaar maken geen donor te willen worden.

Dus iedereen die 18 word een brief sturen waarin gezegd word dat je vanaf nu officieel donor bent, en ook wat je moet doen als je pertinent geen donor wilt worden

Mee eens!
  dinsdag 2 december 2003 @ 14:55:18 #19
62394 Parallel_Lives
Wat kijk jij nou weer?
pi_15089915
oneens. Het lijkt 't communisme hierho
Signature :D
pi_15090366
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 14:55 schreef Parallel_Lives het volgende:
oneens. Het lijkt 't communisme hierho
Waarom oneens, als je geen donor wilt worden kan je het toch gewoon laten registreren en dan ben je geen donor.

Wat is het probleem?

Moderator dinsdag 2 december 2003 @ 15:12:06 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_15090451
lijkt me een goede zaak.

maar dan niet verplichten idd maar iedereen die geen zin heeft apart laten melden.
En ik vind het onzin om mensen daarvoor te straffen door geen donororganen te weigeren als ze dat zelf ook doen.

het is en blijft een persoonlijke kwestie en ik vind niet dat je mensen moet dwingen donor te worden ... maar met 'zwijgen = toestemmen' heb ik geen probleem.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 2 december 2003 @ 15:18:35 #22
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_15090646
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 15:12 schreef sp3c het volgende:
maar met 'zwijgen = toestemmen' heb ik geen probleem.
Ik wel.
  dinsdag 2 december 2003 @ 15:22:04 #23
75046 LuVyA
I Love.....
pi_15090758
Ik ben al jaren donor
Dus maakt mij voor de rest niet uit of het authomatisch wordt of niet
Unknown_Drunk never want 2 lose YOU!!!
pi_15090769
NEE!

Ik heb me ook laten regisreren als nee en ik heb zo'n nee pasje in mijn beurs.

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  dinsdag 2 december 2003 @ 15:22:49 #25
72826 RetepV_kloon
Euh, password kwijt :)
pi_15090774
Als dit ingesteld zou worden, dan zou het onderzoek naar alternatieven (gekweekte organen) op een laag pitje komen te staan.

Dus dit idee MAG simpelweg niet uitgevoerd worden zonder garanties (bijv. van overheidswege) dat het onderzoek niet op een laag pitje komt te staan...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')