abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 juni 2001 @ 19:09:28 #1
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_1034096
Voor de enkele geïnteresseerde moet dit fantastisch nieuws zijn. Alle Neu! albums zijn EINDELIJK heruitgegeven, zowel op cd als op vinyl.

Er zijn al wel enkele bootlegseries uit, die enkele jaren geleden in de roulatie zijn gebracht, maar het geluid daarvan laat nogal te wensen over.
Nu zijn ze eindelijk weer te krijgen!

Voor wie niet weet wie of wat Neu! is:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=Bqif2zfiheh6k

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  donderdag 14 juni 2001 @ 19:14:23 #2
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1034125
Ik heb Neu! 1 en 2 compleet als MP3's, dus ik ben bekend met de materie, maar ook ik heb me rot gezocht naar die semi-legale cd's, dus dit is zéker goed nieuws! Die 'motorik-beat' is echt geweldig.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  donderdag 14 juni 2001 @ 19:23:24 #3
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1034171
Neu! 1 vind ik denk ik de mooiste, deze review uit de AMG is gewoon 'right on the mark':
quote:
AMG EXPERT REVIEW: Neu!'s visionary debut is an intensely visceral record which reinvents rock in its own visage: a shifting soundscape of drones, feedback, proto-ambient textures, processed effects and industrial rhythms hung upon minimalist melodies, the album has few precedents, and the fingerprints of its influence are still smeared across experimental music decades later. — Jason Ankeny

[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 14-06-2001 19:35]

pi_1034410
De duitse experimentele electronische scene is voor mij nog onontgonnen terrein, hoewel ik mij daar best wel in wil verdiepen. Tuurlijk ken ik Kraftwerk, Tangerine Dream en Schulze wel maar dan alleen van "wel eens gehoord".
Toevallig zag ik die cd's van Neu wel staan, ik kende ze eigenlijk alleen van naam net als Can. Maar is Neu wel een aardige introductie in de electronische muziek? Ik ga morgen toch ff naar de platenboer voor de nieuwe Muse, dus...

btw: Bogus, ik had al ergens eerder vermeld maar hier komt het misschien beter tot z'n recht: Die verzamel cd "Clicks & Cuts 2" is inderdaad erg mooi (?).

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  donderdag 14 juni 2001 @ 20:02:28 #5
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1034453
Ik zou zeggen dat Neu! minder 'elektronisch' is dan bijv. Tangerine Dream of Kraftwerk en iets meer 'industrial' of 'noise'-achtig. (wat een verwarrende en ontoegankelijke termen zijn dat toch ) Sommige stukken klinken meer als een goedgeoliede machine, waar steeds kleine details en accenten verschuiven. De nadruk ligt vooral op klanken en minder op melodieën. Maar zeker de moeite waard, vind ik.

(poeh, wat een pretentieus verhaaltje is dit geworden)

donderdag 14 juni 2001 @ 20:04:27 #6
1658 bogus
pi_1034472
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 19:56 schreef MuadDib het volgende:
De duitse experimentele electronische scene is voor mij nog onontgonnen terrein, hoewel ik mij daar best wel in wil verdiepen. Tuurlijk ken ik Kraftwerk, Tangerine Dream en Schulze wel maar dan alleen van "wel eens gehoord".
Toevallig zag ik die cd's van Neu wel staan, ik kende ze eigenlijk alleen van naam net als Can. Maar is Neu wel een aardige introductie in de electronische muziek? Ik ga morgen toch ff naar de platenboer voor de nieuwe Muse, dus...

btw: Bogus, ik had al ergens eerder vermeld maar hier komt het misschien beter tot z'n recht: Die verzamel cd "Clicks & Cuts 2" is inderdaad erg mooi (?).

Jij hebt hem ook? Wauw, ken namelijk bijna niemand die er iets mee kan. Cliks & Cuts 1 was al geniaal, II is de perfecte opvolger, met een wat grotere diversiteit (cd-2 is behoorlijk dans-georienteerd).

Het is mijn nieuwe passie geworden. Ik raak er simpelweg niet op uitgeluisterd. Steeds weer hoor ik nieuwe dingen, en trek ik als een soort 21e eeuwse Alice door Wonderland. Verbijstering na verbijstering. Ik ben echt diep onder de indruk van die muziek!

Neu! is zeker wel een goede introductie, alleen al om het feit dat je Neu! gewoon moet horen. Of het een hele scene representeerd durf ik niet te zeggen. Het wordt vaak geschaard onder Krautrock, maar dat is een heel divers genre gebleken. Ik associeer Can meer met Krautrock dan Neu! eigenlijk. Can was, vooral in het begin, meer gestoeld op jams en improvisaties. Ook Can moet je zeker 'checken', is vaak al voor mid-price te koop (Monster Movie, Future Days, Tago Mago, Can: allemaal goede albums!)

pi_1034980
Een tijdje geleden zag ik op tv een docu over duitse techno, daarin kwamen die oude namen ook veel in terug en dat is eigenlijk een beetje blijven hangen. En die "Clicks en Cuts", dat was een pure gok en soms pakt een gokje wel eens goed uit.

* MuadDib denkt dat deze week een behoorlijk gat in z'n bankrekening slaat

pi_1035148
Hmmm... lijkt me stoer dat Neu!

maar ik kan er inderdaad ook verdomd weinig van vinden. heb alleen een 4cd box gevonden voor 175 piek, maar ik weet niet wat daarin zit (japan import)

"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  donderdag 14 juni 2001 @ 23:09:29 #9
1658 bogus
pi_1035797
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 21:25 schreef Ceased2Be het volgende:
Hmmm... lijkt me stoer dat Neu!

maar ik kan er inderdaad ook verdomd weinig van vinden. heb alleen een 4cd box gevonden voor 175 piek, maar ik weet niet wat daarin zit (japan import)

Ceased2Be, ik zou eerst goed kijken wat je dan in huis haalt, het zou best de re-issuebox kunnen zijn. En dan kun je ze, vanuit het oogpunt van geluidskwaliteit, beter gewoon in de winkels hier kopen. Plato moet ze bijvoorbeeld zeker hebben.

Voordeel is dan natuurlijk ook dat je eerst met 1 cd kunt beginnen!

pi_1037243
Heb me tijdens de Fok!-break maar ff op Neu! gestort. Het is inderdaad wel aparte muziek, niet echt in een hokje te plaatsen. Het toeval wilde dat ik net een Joy Division periode had; je kan wel wel horen dat die ook wel wat platen van Neu! hebben gehoord. In ieder geval weer iets heel leuks ontdekt (en dat via Fok!)
  zondag 17 juni 2001 @ 17:23:22 #11
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_1041255
Zowiezo eerst met audiogalaxy maar eens kijken of ik wat werk van Neu! kan vinden

Als het daarna is goedgekeurd ga ik eens op zoek naar wat cd's

Misschien dat The House of Sounds of Elpee in Den Bosch ook wat van Neu! heeft.

grtz
czd

"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')