abortus mag niet worden gepleegd als het kind een lichamelijke afwijking heeft.
post!
In (oa) R&P is er heel veel over gediscussieerd, in SEX loopt deze:
Abortus = moord? [4]
En nee, ik ben het niet met je eens, een abortus is sowieso geen lichte beslissing en ik denk dat het heel lastig is om als ouder gedwongen een zwaar gehandicapt kind op de wereld te brengen, liever dat dat gebeurt bij mensen die er bewust voor kiezen dat kind te krijgen.
succes!
[Dit bericht is gewijzigd door Jerruh op 30-11-2003 23:39]
quote:En wat als de ouders het kind absoluut niet willen en ook niet van plan zijn om er voor te gaan zorgen?
Op zondag 30 november 2003 23:28 schreef its_me_ het volgende:
ik vind dat abortus niet mag worden gepleegd. ook niet als het kind gehandicapt is, want elk kind heeft recht op leven
quote:dan kan het kind altijd nog naar een tehuis toe waar het word opgevoed en word verzorgd
Op zondag 30 november 2003 23:29 schreef vamperotica het volgende:[..]
En wat als de ouders het kind absoluut niet willen en ook niet van plan zijn om er voor te gaan zorgen?
Hoe moeilijk de keuze ook is, als het kind niet gewenst is of bij geboorte aleen maar een moeilijk/kort leven zal krijgen door een afwijking is het nog altijd aan de ouders of ze het kwijt willen of niet.
Dus hoe moeilijk het ook is, er mag zich niemand mee bemoeien en beslissen, behalve de ouders. Met de moeder die het overwicht heeft (vind ik).
quote:Dat is ook echt een leven waar elk kind op zit te wachten! Erg fijn om te weten dat je niet gewenst was
Op zondag 30 november 2003 23:30 schreef its_me_ het volgende:[..]
dan kan het kind altijd nog naar een tehuis toe waar het word opgevoed en word verzorgd
quote:dat is idd waar, maar het blijft wel moord een abortus
Op zondag 30 november 2003 23:32 schreef vamperotica het volgende:[..]
Dat is ook echt een leven waar elk kind op zit te wachten! Erg fijn om te weten dat je niet gewenst was
quote:Okee... ouders willen het kind absoluut niet, houden het toch en mishandelen het kind zeer zwaar omdat ze het kind kwalijk nemen dat het geboren is.
Op zondag 30 november 2003 23:33 schreef its_me_ het volgende:[..]
dat is idd waar, maar het blijft wel moord een abortus
[Dit bericht is gewijzigd door vamperotica op 30-11-2003 23:36]
quote:Ben je altijd van mening dat een ongeboren kind recht heeft om geboren te worden, of is dat afhankelijk van de mate van de handicap?
ik vind dat abortus niet mag worden gepleegd. ook niet als het kind gehandicapt is, want elk kind heeft recht op leven
Zolang het kind een kans heeft op een menswaardig bestaan, okay, dan kan je erover praten, maar wat als het kind gedoemd is om snel te sterven?
En wat voor mij zwaar weegt is de keuzemogelijkheid voor de ouders, het kán, het hoeft niet.
quote:tja...dat is ook weer zo.
Op zondag 30 november 2003 23:35 schreef vamperotica het volgende:[..]
Okee... ouders willen het kind absoluut niet, houden het toch en mishandelen het kind zeer zwaar omdat ze het kind kwalijk nemen dat het geboren is.
quote:als het kind zeer zwaar gehandicapd is, dus dat het geen menswaardig bestaan heeft, dan mag er van mij wel een abortus gepleegd worden. maar als het kind het syndroom van down heeft, kan het wel gewon leven.
Op zondag 30 november 2003 23:35 schreef Dagonet het volgende:[..]
Ben je altijd van mening dat een ongeboren kind recht heeft om geboren te worden, of is dat afhankelijk van de mate van de handicap?
Zolang het kind een kans heeft op een menswaardig bestaan, okay, dan kan je erover praten, maar wat als het kind gedoemd is om snel te sterven?
En wat voor mij zwaar weegt is de keuzemogelijkheid voor de ouders, het kán, het hoeft niet.
Als het kind snel sterft, dan hangt het ook van de mate af van de handicap of er een abortus mag plaats vinden. als het kind er zelf weinig van merkt dan vind ik dat er geen abortus mag plaats vinden.
en de keuze van de ouders weegt idd ook zwaar mee.
quote:Ook dan kun je stellen dat een kind recht heeft om waardig te sterven (en daar kun je dan van alles onder verstaan).
Op zondag 30 november 2003 23:35 schreef Dagonet het volgende:
quote:Dat lijkt mij ook. Zelf zou ik niet snel voor abortus kiezen, maar dat neemt nog niet weg dat ik het ontzettend prettig vind dat de mogelijkheid er wel is. Wat anderen doen, moeten zij zelf weten. Ook al zou ik zelf misschien een andere keuze maken, ik vind dat als iemand weloverwogen (en dat kan haast niet anders als je er echt mee te maken krijgt) tot zo'n besluit komt, dat besluit gerespecteerd moet worden. Dat wil trouwens nog niet zeggen dat ik er ook actief aan mee zou werken.
quote:Baas in eigen buik. Wat zij ook kiest, ik sta er 100% achter. Maar ik denk niet dat ik het aankan om een zwaar gehandicapt kind op te voeden, dus de relatie zou er onder lijden. Misschien een zwakheid van mij, maar ik weet mijn zwakheden, en die zou ik wel zeggen aan de dame in kwestie.
[Dit bericht is gewijzigd door Shark.Bait op 01-12-2003 10:35]
Als het kind gehandicapt is en de ouders kunnen er i.s.m de overheid ervoor zorgen...laa maar kommeuh...
zo niet, dan niet. Ieder mens heeft recht op een toekomst en als die geen redelijk normaal vooruitzicht heeft, dan ook niet.
Als het kind maar een paar jaar te leven heeft en die paar jaren zijn constante pijn (in hoeverre we het nu al kunnen nagaan) dan zeg ik dat abortus gerechtvaardigd is.
Maar goed, da's mijn eigen mening..tis een heel ethisch gedoe, maar ik vind een recht om geboren te worden er niet is althans niet zo zwart wit...een recht op een leefbare toekomst vind ik beter....
quote:Kijk, en hier klink je al een stuk genuanceerder en doordachter dan in je eerdere posts, in dit geval is het dus eigenlijk noodzakelijk een grens aan te geven waarvan jij vind dat een kind nog een menswaardig bestaan kan hebben.
Op zondag 30 november 2003 23:42 schreef its_me_ het volgende:[..]
als het kind zeer zwaar gehandicapd is, dus dat het geen menswaardig bestaan heeft, dan mag er van mij wel een abortus gepleegd worden. maar als het kind het syndroom van down heeft, kan het wel gewon leven.
quote:In dat geval, vind ik natuurlijk, zal je ook moeten mee laten wegen wat het effect zal zijn jezelf of je omgeving als je besluit het af te breken cq te laten komen om te sterven.
Als het kind snel sterft, dan hangt het ook van de mate af van de handicap of er een abortus mag plaats vinden. als het kind er zelf weinig van merkt dan vind ik dat er geen abortus mag plaats vinden.
Als vantevoren bekend is dat het kindje zwaar gehandicapt zal zijn, wat voor leven heeft zo'n kind dan? Daar maak je zo'n kindje echt niet blij mee. En het is ontieglijk zwaar voor de ouders, dus dan zou ik er niet zomaar aan beginnen.
Ik vind abortus ook absoluut geen moord. Mijn insziens is een bevruchte eicel geen mens. Mits je er vroeg bij bent uiteraard. Dan heeft zo'n kindje nog helemaal geen zenuwstelsel, geen hersenen, etc. Het is een klompje cellen. Als je dat al moord noemt, dan is het pletten van een mug ook moord.
NB. Het is natuurlijk een ander verhaal als tieners niet goed nadenken voor ze het bed induiken en dus onverantwoordelijk bezig zijn en daarom maar een abortus nemen. Dat wil ik absoluut niet aanmoedigen. Abortus is geen voorbehoedsmiddel.
quote:En dus wel als het geen afwijkingen heeft?
Op zondag 30 november 2003 23:20 schreef its_me_ het volgende:
wat is jullie mening over de volgende stelling:abortus mag niet worden gepleegd als het kind een lichamelijke afwijking heeft.
post!
quote:Ehm, je denkt dat je het niet aankunt, maar uiteindelijk is er maar een manier om daar achter te komen. In de praktijk blijken mensen er als het er echt op aankomt vaak toch anders over te denken dan ze van te voren hadden ingeschat.
Op zondag 30 november 2003 23:43 schreef Shark.Bait het volgende:
Baas in eigen buik. Wat zij ook kiest, ik sta er 100% achter. Maar ik denk niet dat ik het aankan om een zwaar gehandicapt kind op te voeden, dus de relatie zou er onder leiden. Misschien een zwakheid van mij, maar ik weet mijn zwakheden, en die zou ik wel zeggen aan de dame in kwestie.
quote:Als je als ouder ook het kind dat leven niet kan geven, of de ouders kunnen het emotioneel/fysiek niet aan dan is abortus ook gerechtvaardigd.
Op zondag 30 november 2003 23:58 schreef Lekkertjuh het volgende:
Persoonlijk vind ik dat iedere ouder die een desbetreffende keuze moet maken die ook zelf moet kunnen maken, zoals we een hond verlossen uit zijn lijden vind ik dat datzelfde ook voor mensen geldt.
Wanneer ik te horen zou krijgen dat mijn ongeboren kindje een afwijking zou hebben zou ik zelf eerst willen weten wat die afwijking inhoud en wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
Wanneer ik dan tot de conclusie zou komen dat zo'n kindje geen gelukkig leven zou kunnen verwachten denk ik dat ik voor abortus zou kiezen.
Wanneer een kindje echter wel kans heeft op een gelukkig leven zou ik "het" steunen waar ik kon en ervoor zorgdragen dat het maximale eruit zou worden gehaald.
Het leven van een ongeboren kind beeindigen om twee volwassen levens te sparen is waardevoller vind ik.
Die twee ouders hebben de mogelijkehdi om alsnog een gezond kind op de wereld te brengen, maar een baby niet.
Ik ben blij dat ik overigens economie studeer, want uiteindelijk is het voor een heel groot gedeelte een economische keuze.
Misschien niet voor de ouders, maar alle randvoorwaarden kunnen misschien wel het onmogelijk maken om een gehandicapt kind op te voeden...en die randvw zullen dan wel om economische redenen besloten zijn.
quote:En wie ben jij dat je dat voor zo'n kindje kan bepalen? Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen abortus, maar hier ligt wel een moeilijk punt. Kwaliteit van leven is niet meetbaar, en al helemaal moeilijk van te voren in te schatten. In mijn ervaringen met dementen en gehandicapte kinderen heb ik gemerkt dat juist kleine momentjes van geluk heel veel waard kunnen zijn, zelfs of misschien juist wanneer deze worden omringd door momenten van verdriet.
Op maandag 1 december 2003 00:02 schreef texelonia het volgende:
Als vantevoren bekend is dat het kindje zwaar gehandicapt zal zijn, wat voor leven heeft zo'n kind dan? Daar maak je zo'n kindje echt niet blij mee.
quote:Oneens, dat is juist wel een reden voor een abortus.
wat is jullie mening over de volgende stelling:abortus mag niet worden gepleegd als het kind een lichamelijke afwijking heeft.
post!
Als het kind geen toekomst heeft door afwijkingen of een zeer slechte thuissituatie is het een terechte keuze lijkt me. Maar mensen die eigenlijk gewoon geen zin in een kind hebben op dat moment in hun leven hadden beter moeten opletten.
Ik ben gewoon bang dat het een soort van voorbehoedsmiddel gaat worden, want naar mijn mening maak je toch een einde aan iemand's korte leven en alles wat het had kunnen zijn.
bijvoorbeeld een kindje wat zoveel afwijkingen heeft dat het met moeite levensvatbaar is,
of dat er een ongewenste zwangerschap optreed na een Verkrachting of iet soortgelijks dan kan ik me heel goed inleven dat er gekozen wordt voor een abortus,
maar abortus laten doen omdat het niet uitkomt of je nog geen kinderen wilt is in mijn ogen " not done" dat is gewoon spelen met levens en kan naar mijn idee niet,
quote:Niet mee eens...
post!
Afwijkingen kunnen zo sterk zijn dat een kind naar mijn mening geen leven meer heeft.
Een leven vol van pijn en ziekte is in mijn ogen geen leven.
Dan volg ik de natuur en laat het sterven...
Aangezien dat niet lukt door het kind geboren te laten worden en dan natuurlijk te laten sterven(dat laten artsen niet toe) dan maar een abortus....
Door een abortus te plegen zorg je er ook voor dat het kind geen pijn gaat krijgen, ook al is dat maar voor even(als er sterven achteraan komt).
Klinkt heel hard, is het misschien ook wel, het zou ontzettend moeilijk zijn en meer van me vergen dan dat ik ooit zou willen, maar zo denk ik erover.
Ik heb kinderen gezien die ik de ellende van leven zelf zou besparen...
[Dit bericht is gewijzigd door lovegrrl op 01-12-2003 11:00]
quote:ben het hier helemaal mee eens
Op maandag 1 december 2003 00:02 schreef texelonia het volgende:
Ik vind dat de mogelijkheid tot abortus moet bestaan. Elk kind heeft het recht om te leven wordt er geroepen. Maar elk mens heeft ook het recht om zo'n beslissing over zijn/haar eigen leven te nemen.Als vantevoren bekend is dat het kindje zwaar gehandicapt zal zijn, wat voor leven heeft zo'n kind dan? Daar maak je zo'n kindje echt niet blij mee. En het is ontieglijk zwaar voor de ouders, dus dan zou ik er niet zomaar aan beginnen.
Ik vind abortus ook absoluut geen moord. Mijn insziens is een bevruchte eicel geen mens. Mits je er vroeg bij bent uiteraard. Dan heeft zo'n kindje nog helemaal geen zenuwstelsel, geen hersenen, etc. Het is een klompje cellen. Als je dat al moord noemt, dan is het pletten van een mug ook moord.
NB. Het is natuurlijk een ander verhaal als tieners niet goed nadenken voor ze het bed induiken en dus onverantwoordelijk bezig zijn en daarom maar een abortus nemen. Dat wil ik absoluut niet aanmoedigen. Abortus is geen voorbehoedsmiddel.
quote:Maak de volgende keer zelf je huiswerk
Op maandag 1 december 2003 08:06 schreef its_me_ het volgende:
allemaal bedankt voor jullie mening
ik had wat meningen nodig voor een verslag.
quote:Ik zat ook zo te denken he....
Op maandag 1 december 2003 11:20 schreef Makri het volgende:
Op het moment dat een kindje geen menswaardig bestaan kan hebben, dan zou de keus moeilijk zijn maar ik denk toch dat een menswaardig bestaan voor gaat als een recht op leven. De keuze is aan de ouders die op dat moment zwanger zijn van het kindje. Als een kindje een lichamelijk handicap heeft dan zou ik eerst wel eens willen weten wat voor soort handicap het zou zijn. Bij een lichamelijke handicap zijn de hersenen wel goed ontwikkelt en heb je kans dat het kind gewoon naar school kan enzo. Moeilijk hoor
Als een kind het recht heeft om te leven en recht heeft om geboren te worden....dan heeft zo'n kind ook plichten...want met rechten horen ook plichten en verantwoordelijkheden.
Aangezien een pasgeboren baby niet echt die plichten en verantw. kan naleven is dat een taak van de ouders...en als de ouders beslissen om te stoppen met de zwangerschap, dan is het dus een plciht of verantw. gepleegd door de ouders uit NAME VAN de baby.
Dit denk ik los van allerlei wetten enzo, want die zijn het resultaat van onderzoeken en gelobby tussen regering en anti abortus toko's...
quote:En abortus mag wel gepleegd worden als het kindje niet uitkomt (bij wijze van spreken)
post!
Ik ben niet voor abortus. Oh, en zeker niet om schoonheidsredenen oid.
Dit was weer mijn zeer korte, belangrijke bijdrage
quote:
Op maandag 1 december 2003 00:14 schreef Marialice het volgende:[..]
En wie ben jij dat je dat voor zo'n kindje kan bepalen? Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen abortus, maar hier ligt wel een moeilijk punt. Kwaliteit van leven is niet meetbaar, en al helemaal moeilijk van te voren in te schatten. In mijn ervaringen met dementen en gehandicapte kinderen heb ik gemerkt dat juist kleine momentjes van geluk heel veel waard kunnen zijn, zelfs of misschien juist wanneer deze worden omringd door momenten van verdriet.
Ik geloof trouwens ook o.a. dat mensen met ziektes en afwijkingen op de wereld zijn om de 'normale' mens te laten beseffen hoe goed hij het heeft.
True, het moet niet als voorbehoedsmiddel gebruikt worden, maar de mogelijkheid moet er altijd zijn.
Ik denk dat je als je van te voren weet dat je kind gehandicapt ter wereld zal komen, je meestal wel graag een kind had gewild en misschien toch besluit om het kind er te laten komen.
Bij verkrachtingen en ongelukjes (ja, je kunt beter de morning after pil, de pil, condoom gebruiken, helemaal mee eens) waaruit een kind voorkomt vind ik dat de mogelijkheid er zeker moet zijn.
Abortus is moord? Ten eerste: ik vind een klompje cellen (het stadium waarin abortus nog mogelijk is) nog geen leven, dus is er ook nog geen sprake van moord. Ten tweede: Je bent de baas over je eigen lichaam, altijd. Als iemand je dat recht afneemt... is dat misschien wel even erg als moord in mijn ogen. Egoistisch? Ja... maar het kind dan toch laten komen is nog erger, dan heb je straks twee of drie ongelukkige mensen.
Mensen die roepen "abortus is moord" die weten niet waarover ze praten.
Als je bent verkracht, dan leef je de eerste tijd in een soort roes. Helemaal als je nog een jonge tiener bent, die niet goed weet wat ie ermee aan moet.
Dat is zo ingrijpend dat je er niet gelijk aan denkt om de morning-after pil te halen of iets dergelijks. Ook een gigantisch stuk schaamte komt er vaak bij kijken. Als dan later blijkt dat je zwanger bent... dan is dat iets verschikkelijks.
En om dan je leven lang er aan herinnerd te worden dat je verkracht bent door een kind op te voeden.. nou nee.
Op de mensen die dit roepen kan ik echt ontzettend kwaad worden.
Maar als een vrouw 3 keer abortus moet plegen dan ben ik daar ook niet echt kapot van zogezegd. Doe dan gewoon aan voorbehoedsmiddelen.
quote:Maar wie bepaalt dat
Op dinsdag 2 december 2003 23:15 schreef DJiTH.nl het volgende:
Ik denk dat abortus wel toelaatbaar is als de levenskwaliteit van het kind te laag is. Dat wil zeggen: Alleenstaande tienermoeder, permanente afwijkingen, etc.
quote:Als ik verkracht zou worden en daar zwanger van zou worden dan zou ik het kind niet laten aborteren, serieus niet.....
Op dinsdag 2 december 2003 23:11 schreef Lay_D_Indo het volgende:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Xortes...Mensen die roepen "abortus is moord" die weten niet waarover ze praten.
Als je bent verkracht, dan leef je de eerste tijd in een soort roes. Helemaal als je nog een jonge tiener bent, die niet goed weet wat ie ermee aan moet.
Dat is zo ingrijpend dat je er niet gelijk aan denkt om de morning-after pil te halen of iets dergelijks. Ook een gigantisch stuk schaamte komt er vaak bij kijken. Als dan later blijkt dat je zwanger bent... dan is dat iets verschikkelijks.
En om dan je leven lang er aan herinnerd te worden dat je verkracht bent door een kind op te voeden.. nou nee.Op de mensen die dit roepen kan ik echt ontzettend kwaad worden.
Voor mij persoonlijk is alleen een ernstige mate van handicap waardoor de levenskwaliteit te laag is reden voor abortus.
Ik ben voor mezelf verder tegen abortus.
Maar ik ben wel blij dat de mogelijkheid bestaat.....
En iedereen moet de keuze voor een abortus voor zichzelf kunnen maken. Een kind ter wereld brengen die je helemaal niet wilt, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, is voor zo'n kind ook helemaal niet leuk.
Het is natuurlijk wat anders als je er maar op lost neukt en elke maand ff een abortus laat plegen [overdrijfmodus off]
Ik denk dat je daar anders over denkt als het je overkomt!!!
quote:Nee.........
Op woensdag 3 december 2003 22:55 schreef Lay_D_Indo het volgende:
Als ik verkracht zou worden en daar zwanger van zou worden dan zou ik het kind niet laten aborteren, serieus niet.....
___________________________________________________________Ik denk dat je daar anders over denkt als het je overkomt!!!
Ik weet wat het is om verkracht te worden, ik weet hoe de tijd daarna is...
Voor mij is een kind een fantastisch iets, een gezond kind zou ik nooit weg laten halen, onder geen enkele omstandigheid.
Ik zou teveel aan dat kleine leventje in mijn buik hechten, het is alsof je hart in je groeit, armen en benen krijgt en daarna buiten je treed...
Ik begrijp goed dat vele mensen daar anders over denken, maar zo denk ik er nu eenmaal niet over.
Gelukkig mag je in nederland het leven dat je maakt beeindigen, in sommige gevallen tot enige tijd na de geboorte( passieve euthanasie door niet te behandelen).
quote:Ze kunnen toch ook met elkaar in bed duiken? Het is toch bekend dat er van sex kindertjes kunnen komen? Als je jezelf volwassen genoeg vindt voor sex, ben je ook volwassen genoeg voor de gevolgen.
Op dinsdag 2 december 2003 23:19 schreef Biblis.Hyperia het volgende:
Bij ongewenste zwangerschap is abortus geen schande. Je kunt jonge mensen toch niet ongewild voor een kind laten zorgen. Ouderen trouwens ook niet.
Een zwangerschap als gevolg van verkrachting, daar kan ik eerder inkomen dat men kiest voor abortus (hoewel mijn eerste gedachte in dat geval de morning afterpil was).
Alsof een kind krijgen een of andere zieke maatschappelijke plicht is.
Mijn buik
Mijn leven
quote:Voorbehoedsmiddelen? Sterilisatie?? Ook DAT zijn keuzes....
Op donderdag 4 december 2003 14:11 schreef SHE het volgende:
Je mag blij zijn dat je tegenwoordig als vrouw zijnde die keuze hebt zeg..jezusAlsof een kind krijgen een of andere zieke maatschappelijke plicht is.
Mijn buik
Mijn leven
quote:Sterilisatie is het domste antwoord wat je had kunnen geven
Op donderdag 4 december 2003 14:12 schreef GM het volgende:[..]
Voorbehoedsmiddelen? Sterilisatie?? Ook DAT zijn keuzes....
Als dat dus het geval is, laat mij dan lekker zelf bepalen of ik een kindje zonder wil ongevraagd op de wereld wil kwakken.
Mensen die zo tegen abortus zijn, vind ik egoistisch..niet zij die een kind krijgen als bewuste keuze zien...
Het is verdomme geen puppy die je even aanschaft...en ook daar moet je trouwens heel goed over nadenken
Dan zou ik persoonlijk liever sterven. Maar als het alleen maar gaat om een plaatselijke verlamming of ietwat anders waarmee je verder kunt leven dan graag. Het leven is te mooi als je er nog van kunt genieten.
Zo zie je maar weer een moeilijk onderwerp waarin je alleen de stem kunt horen van diegene die de beslissing moet maken. Dat is helaas heel erg zwaar voor die persoon, laat staan het schuldgevoel wat dat met zich mee brengt.
Denk niet dat iemand hier wat aan heeft, maar wou het toch even kwijt.
quote:Precies
Op donderdag 4 december 2003 14:28 schreef RodeoCowboy het volgende:
Ik vind het persoonlijk een moeilijk onderwerp. Maar om nou te zeggen dat een abortus moord is. Zie het meer als een vroegtijdige euthenasie (of hoe je dat ook spelt). Als jezelf dusdanig verminkt zou zijn en de rest van je leven eigenlijk geen leven meer hebt, je kunt niet meer weg, of erger je kan niks meer of je hebt geen begrip meer voor de dingen om je heen.Dan zou ik persoonlijk liever sterven. Maar als het alleen maar gaat om een plaatselijke verlamming of ietwat anders waarmee je verder kunt leven dan graag. Het leven is te mooi als je er nog van kunt genieten.
Zo zie je maar weer een moeilijk onderwerp waarin je alleen de stem kunt horen van diegene die de beslissing moet maken. Dat is helaas heel erg zwaar voor die persoon, laat staan het schuldgevoel wat dat met zich mee brengt.
Denk niet dat iemand hier wat aan heeft, maar wou het toch even kwijt.
en neem bijvoorbeeld het heikele punt..Als je vantevoren een bepaalde afwijking , zoals bv Down, voor kunt zijn door abortus te plegen..
Ik ben daar absoluut voor. Ik wil ook zoveel mogelijk uitsluitsel als het zover is en als er bij mijn vruchtje bijvoorbeeld Down zou worden geconstateerd , zou ik aborteren.
Ik geloof namelijk dat het in stand houden van zwakkeren , de teloorgang van de menselijke evolutie betekend.
Het dierenrijk functioneert allen dmv natuurlijke selectie..wij mensen zijn helaas wat minder slim.
En natuurlijk krijg ik hier allemaal heftige reacties op..maar so be it
quote:Dat mensen in beginsel niet voor abortus zijn, geeft jou niet het recht ze te veroordelen. Abortus is een keuze, niet de mijne, maar zoals ik al eerder gezegd heb, ik kan me situaties voorstellen waarin je tot die keuze komt. Ik denk alleen wel dat veel mensen er veel te makkelijk over denken. Wil je het niet, nou dan laat je het toch gewoon weghalen? Dan kun je ook nog een stapje verder gaan, wil je geen kinderen dan neuk je toch niet?
Op donderdag 4 december 2003 14:16 schreef SHE het volgende:[..]
Mensen die zo tegen abortus zijn, vind ik egoistisch..niet zij die een kind krijgen als bewuste keuze zien...
Het is verdomme geen puppy die je even aanschaft...en ook daar moet je trouwens heel goed over nadenken
Dan moet een arbortus gewoon kunnen, in wat voor situatie dan ook.
Want als het kind eenmaal ter wereld is, kun je er nooit meer bij weglopen ongeacht in wat voor toestand jij of je kind zich bevind.
Ik heb weleens een vriendin opgehaald uit zo'n kliniek, en zij had nog nooit vrouwen zo intens horen huilen na de ingreep.
En dit was wat de verpleegster zei tegen een van de andere patienten:
Kom op meisje stel je aub niet zo aan.
Hier heeft u een receptje voor wat pijnstillers.
Goede reis thuis.
O jaa, bijna vergeten te zeggen, u was zwanger van een tweeling, mocht dat nog willen weten.
Tot ziens.
Daar kon ze het mee doen.
quote:Er worden van te voren wel gesprekken gevoerd met je hoor, of je er wel zeker van bent en daar worden ook eventuele andere mogelijkheden behandeld.
Op donderdag 4 december 2003 17:33 schreef E2-E4 het volgende:
Abortus is inderdaad alleen maar knip en weg.
Op geestelijke nazorg direct na de ingreep hoef je ook niet op te rekenen.Ik heb weleens een vriendin opgehaald uit zo'n kliniek, en zij had nog nooit vrouwen zo intens horen huilen na de ingreep.
En dit was wat de verpleegster zei tegen een van de andere patienten:
Kom op meisje stel je aub niet zo aan.
Hier heeft u een receptje voor wat pijnstillers.
Goede reis thuis.O jaa, bijna vergeten te zeggen, u was zwanger van een tweeling, mocht dat nog willen weten.
Tot ziens.Daar kon ze het mee doen.
Het is echt niet zo van je loopt even naar binnen, ze kijken of ze een gaatje hebben en hoppa...
In die voorgaande gesprekken word duidelijk aangegeven dat je er wel zeker van moet zijn, als je door die gesprekken heen bent, tja dan gebeurt het ook en dat daarna gezegd word je moet je niet zo aanstellen is misschien erg hard, maar wel waarheid, het was jouw keuze, je wist het toch zo zeker, deal with it....
De realiteit is niet zo leuk en daar mag iemand die een kind weg laat halen best mee geconfronteerd worden, niets klompje cellen en afstand houden, weet maar wat je hebt gedaan zoals een tweeling weghalen.
Alleen zou er idd wel nazorg moeten zijn, ook om mensen goed te laten weten wat ze nu weg hebben laten halen zodat het niet herhaalt word(vooral in gevallen van onvoorzichtigheid).
Want klompje cellen zoals hier door sommige gezegd word my ass, veel abortussen die gepleegd worden zijn in zo'n stadium dat we het echt niet meer over een klompje cellen hebben.
Om een idee te geven, foetus van 10 weken oud..
Zie je het hoofdje, zie je de voetjes???
Dit is geen klompje cellen, dit is een kind in wording die je al kan herkennen als zijnde kind...
Abortus mag gepleegd worden tot ongeveer 20 weken, laten we even kijken waar we het dan over hebben, een foetus van 18 weken...
Zie je zijn ruggegraat???
Dit is een baby, geen klompje cellen...
quote:Bullshit .. Abortus mag van mij ten aller tijde gepleegd worden. Als mensen bedenken 'toch maar liever niet' is dat beter als een ongewenst kind zijn. Van mij mogen ze de wetgeving rustig versoepelen!
post!
quote:Om te laten zien dat we het hier niet over klompjes cellen hebben, om te laten zien waar je het over hebt als je het over een abortus hebt.
Op donderdag 4 december 2003 20:01 schreef SHE het volgende:
Beste erodromeWat is je doel precies, door foto's van een foetus te plaatsen?
Ik vind dat er vaak heel onpersoonlijk over gepraat word, het is nog niets blablablabla, het is wel wat, we hebben het echt over een mensje in wording of in een wat later stadium(nogsteeds in de tijd dat je abortus mag plegen) over een baby...
Door deze foetussen te laten zien kan je misschien ook begrijpen waarom vele vrouwen die abortus plegen er heel veel moeite mee hebben achteraf(ook al dachten ze er geen enkel probleem mee te hebben), je lichaam heeft zich ingesteld op een baby, je draagt een baby...
De echo's vertellen waar we het over hebben, baby's....
Abortus is niet zomaar even iets, het is zwaar voor de vrouw, geestelijk zwaarder als dat de meeste mensen denken.
Het is een groot goed dat de mogelijkheid er is, maar laten we niet uit het oog verliezen waar we het over hebben en het niet over klompjes cellen hebben, want de meeste abortussen vinden plaats na die 10 weken....
& agree
Dacht even dat het provocerend bedoeld was naar de kleine groep voorstanders van abortus.
NB: uiteraard alleen voorstander wanneer er sprake is van onmacht
quote:Embryo : cellenklomp
Op maandag 8 december 2003 14:32 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
Wat is het ook al weer met foetus, embryo en baby?
dacht ik.
Abortus rules, het zou bij sommige mensen verplicht moeten worden.
quote:Ja, want abortus is namelijk hartstikke makkelijk. Even 5 minuutjes liggen en klaar; ijsje eten en hup! Verder met het leven!
Op vrijdag 12 december 2003 16:27 schreef Barbamama het volgende:
Wel grappig hoeveel mensen het als hun recht zien om maar wat aan te klooien waarna ze de rotzooi die achteraf is ontstaan, lekker makkelijk kunnen laten opruimen in een obscuur abortuskliniekje.
Gast..
Ik denk dat de ouders in staat moeten zijn om dit te beslissen. Dus het moet wel mogelijk zijn.
Sommige situaties is het soms beter om het te doen. Tenminste... dat vinden een heleboel mensen. Andere mensen vinden weer van niet. Maar ik ben 1 van die mensen die het wel vindt.
Maar het moet wel een hele extreme situatie zijn!!!
Het blijft trouwens een moeilijk onderwerp...
quote:Zo zien heel veel mensen het.
Op maandag 8 december 2003 22:29 schreef Aardwetenschapper het volgende:[..]
Embryo : cellenklomp
foetus: herkenbaar en zit er nog in
baby:herkenbaar en is geworpendacht ik.
In hoeverre is het een domme fout van de mens zelf als ze 'vergeten' de pil te nemen etc.
Ik ben zelf in bepaalde gevallen vóór abortus; verkracht meisje... heeft recht op abortus (ook een eigen keuze)
Maar een mens wat door zijn eigen toedoen, onveilige seks heeft en hierdoor zwangerschap veroorzaakt bij zichzelf of bij een ander.. die is gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Er zijn altijd uitzonderings gevallen, maar wat ik heb liefste heb mocht er toch gewoon toegestaan worden: Abortus moet geen vrijbrief worden voor onveilige seks. Het moet een wel overwogen keuze zijn, en het moet ook niet aangemoedigt worden...
Ik zie mensen die roepen: 1. Je hebt het recht niet te beslissen over het leven van een ander. Terrecht.
2. Je hebt ook het recht om te beslissen over je eigen leven.
Maar in hoeverre mag je regel 1 door regel 2 overtreffen. Het belissen over 'andermans' leven om er zelf beter van te worden.
Wie fouten maakt moet bloeden (niet letterlijk opvatten)
Wie er zelf niets aan kan doen (en dan doel ik dus op OVERMACHT) daar zou dan in goed overleg en goede overdenking moeten gebeuren.
Gehandicapt of niet? Wie ben jij om te bepalen of iemand het naar zn zin heeft?
Ik heb een hekel aan voetballen, maar iemand anders kan zich er helemaal in kwijt, ik kan die voetballer daarin echt niet begrijpen.
Geestelijk handicapten zijn over het algemeen zich niet bewust van hun beperking, sommigen wel. Mijn bezoek aan dit soort instellingen heeft mij geleerd dat geestelijk gehandicapten groot gegroeide kleine kinderen zijn over het algemeen. Ze hebben het reuze naar hun zin en vinden het geweldig als je met ze praat of speelt. Wat nou ondragelijk?
Mensen kijken teveel naar zichzelf, een geestelijk gehandicapte kan zich geweldig voelen net als wij en zich klote voelen net als wij. Het is echter aangetoond dat ze zich veel beter voelen dan de gemiddelde nederlander (geen enorme depressies)
Ik heb zelf een broertje gehad die ongeneeslijk ziek was, stel nou dat dit tijdens de zwangerschap aangetoond zou worden, dat is wat anders.. Pijn en dood zijn voor ons mensen allemaal hetzelfde. (excluis Saddisten)
Samenvatting:
Abortus moet toegestaan worden, echter zijn overdenking en informering van groot belang.
Dit alles in uitzonderlijke gevallen waar in er duidelijk aangetoond kan worden dat:
1. Het kind dusdanige levensbedreigende afwijkingen vertoond
2. Er sprake is van overmacht.
[Dit bericht is gewijzigd door Gehaktbal op 12-12-2003 17:56]
Ook vind ik niet dat mensen zich hoeven te verantwoorden hiervoor, wat anderen er ook van mogen denken.
quote:Dus omdat je na een half uur klaar bent is het 'makkelijk'? Dat betekend alleen dat het snel is. De emotionele en fysieke last is verre van makkelijk. Ik heb me genoeg verdiept om dat te weten. De procedure alvorens het tot een abortus komen heeft geen ruk te maken met hoe makkelijk of moeilijk de abortus zelf en vooral de nasleep is.
Op vrijdag 12 december 2003 17:29 schreef Barbamama het volgende:
De procedure alvorens het tot een abortus komt is (te) makkelijk. En inderdaad mag je binnen een half uurtje zien op te rotten, maakt niet uit hoe je er aan toe bent. Verdiep je alsjeblieft voordat je reageert.
Een abortus is over het algemeen ook een erg effectief hulpje voor vrouwen om verstandiger om te gaan met dat soort situaties. Want de meesten willen het niet nog een keer.
Mijn persoonlijke mening over abortus is redelijk simpel; het moet mogelijk zijn. Het recht tot zelfbeschikking vind ik nogal belangrijk. Als ik een vrouw was, en ik wist dat het kind bv geen vader zou hebben en ik er niet goed voor zou kunnen zorgen door eigen problemen/geldproblemen zou ik de mogelijkheid tot een keus van abortus in ieder geval fijn vinden - dat de mogelijkheid er is. Of ik het zou doen of niet zal ik nooit weten - want ik ben een man. Logisch beredeneerd zou het voor mij iig wel goed zijn om te weten dat de keus er is.
In het geval van een gehandicapped kind, nou ja, er veranderd niet veel afgezien dat (en ik ga er nu even vanuit dat het een dusdanig ingrijpende handicap zou zijn om een twijfelsituatie te creeren) het kind zelf ook een ongewilde factor krijgt - waardoor de twijfel nog groter zou worden. Als het kind gewild is - en het heeft een handicap, zal een abortus niet gauw gebeuren. Als het kind of ongepland is, of niet gewild, zal het al gauw een negatieve ondertoon krijgen en een abortus een optie worden.
En dan blijf ik bij wat ik zei - de keus moet er zijn. Punt.
quote:en als de "moeder" lichamelijk veel risico's loopt bij de bevalling dan?
Op zondag 30 november 2003 23:30 schreef its_me_ het volgende:[..]
dan kan het kind altijd nog naar een tehuis toe waar het word opgevoed en word verzorgd
Helaas gaat niemand in op mijn vraagstelling of we het "paradijs" op aarde willen bereiken met alleen maar gezonde mensen, een genetisch geselecteerd uiterlijk, iq, kracht enz. enz.
Waarom kijken we niet eens een keer in onszelf waar we zo bang voor zijn als we een kind zouden krijgen dat gehandicapt of ongewenst" zou zijn. Het is niet genoeg om te zeggen "Ik ken mijn zwakheden, dus als ik ermee geconfronteerd wordt, ga ik ze uit de weg." Daarmee ontken je dat je een ziel hebt (ja dat ding dat je niet kunt bewijzen maar dat er wel voor zorgt dat je een mening, persoonlijkheid en gevoel hebt). Ontkennen dat je een ziel hebt is jezelf vastketenen aan het leven, want zo zul je steeds herboren worden (als je niet geaborteerd wordt tenminste ) om toch maar eens een keer je zwakheden onder ogen te komen. We zijn hier om te leren en een betere ziel te worden, in the long run. Met lang leve de lol lukt dat niet, jongens!
en hier 10 weken:
[Dit bericht is gewijzigd door zwaaibaai op 16-12-2003 19:10]
Maar absoluut niet omdat je jezelf te jong vind.
Wie oud genoeg is om te neuken moet de gevolgen ook maar dragen.
quote:Daar ben ik het wel mee eens, maar denk ook wel aan het kind: als je te jong bent en de kans dus groot is dat het niet helemaal goed gaat en het kind dus niet echt een goede opvoeding krijgt, is dat dan goed?
Op dinsdag 16 december 2003 13:18 schreef Mysterygirl het volgende:
Maar absoluut niet omdat je jezelf te jong vind.
Wie oud genoeg is om te neuken moet de gevolgen ook maar dragen.
quote:Niet mee eens. Iemand wordt volgens de wet pas vanaf zijn/haar 18e beschouwd als 'volwassen'. Vanaf dat moment wordt je pas verstandig genoeg geacht om bijv. te mogen autorijden en te stemmen.
Op maandag 1 december 2003 10:40 schreef GM het volgende:
Als het is omdat je als tiener zwanger raakt, dan heb ik toch zoiets van "als je jezelf oud genoeg vindt voor sex ben je ook oud genoeg om de gevolgen daarvan te aanvaarden".
Om dan de ene fout (ongewenst zwanger worden) af te straffen met "eigen schuld, dikke bult - leer er maar mee leven" is imho een net zo grote fout. Op dat moment heb je alsnog de kans om dmv abortus je 'eigen leven te redden' (alhoewel dit wel zware psychische schade met zich meebrengt), en dan zou je dat willens en wetens verbieden?
Als je zelf inschat dat jij het kind niet kan geven wat het verdient, vind ik dat je in belang van het kind, je de keuze moet hebben om het kind niet ter wereld te laten komen.
quote:In dat geval gaat iedereen die van zijn zwangerschap af wil zeggen dat ze verkracht zijn.
Op vrijdag 12 december 2003 17:37 schreef Gehaktbal het volgende:[..]
In hoeverre is het een domme fout van de mens zelf als ze 'vergeten' de pil te nemen etc.
Ik ben zelf in bepaalde gevallen vóór abortus; verkracht meisje... heeft recht op abortus (ook een eigen keuze)Maar een mens wat door zijn eigen toedoen, onveilige seks heeft en hierdoor zwangerschap veroorzaakt bij zichzelf of bij een ander.. die is gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
maar ik ben het met je eens dat het steeds meer lijkt alsof een abortus net zo 'goed/makkelijk' is als de morning after pil.
quote:Mwoah, ik heb ook de indruk dat dat meer komt omdat het als tegengewicht moet dienen voor de stelling "een leven is heilig, en niemand heeft het recht om dat af te breken". En omdat mensen in discussies altijd de extremen opzoeken, wordt er aan dit soort kwesties minder aandacht besteed.
Op dinsdag 16 december 2003 18:31 schreef Toadette het volgende:
maar ik ben het met je eens dat het steeds meer lijkt alsof een abortus net zo 'goed/makkelijk' is als de morning after pil.
Ik durf te wedden dat 99% van hen voor abortus zijn, dit niet beschouwen als een gelijkwaardig alternatief voor de morning after pil.
Stel ik maak een meisje nu zwanger door wat voor een reden dan ook, dan ga ik op mijn 22 toch niet mijn leven vergooien door dat kind te houden? Ten eerste ben ik nog druk met een studie, dus geen tijd. Ik wil nog de hele wereld over reizen, stappen voor het leven etc. Daar komt bij dat ik nu geen cent te makken heb, en als ik dan een kind zou nemen dan wil ik hem of haar wel het beste kunnen geven.
En als de desbetreffende zwangere vrouw echt geen abortus wil dan is het jammer maar helaas, mag ze het zelf opvoeden. klinkt hard, maar ik wil eerst zelf leven, voor ik ga beginnen met het opvoeden van nieuw leven.
je verantwoordelijkheid nemen noemt men dat ook wel
quote:Ik neem aan dat je er ook alles aan doet om te voorkomen dat een meisje zwanger wordt?
Op dinsdag 16 december 2003 20:00 schreef SP33D_FR34K het volgende:
Abortus is de beste uitvinding sinds het brood!Stel ik maak een meisje nu zwanger door wat voor een reden dan ook, dan ga ik op mijn 22 toch niet mijn leven vergooien door dat kind te houden? Ten eerste ben ik nog druk met een studie, dus geen tijd. Ik wil nog de hele wereld over reizen, stappen voor het leven etc. Daar komt bij dat ik nu geen cent te makken heb, en als ik dan een kind zou nemen dan wil ik hem of haar wel het beste kunnen geven.
En als de desbetreffende zwangere vrouw echt geen abortus wil dan is het jammer maar helaas, mag ze het zelf opvoeden. klinkt hard, maar ik wil eerst zelf leven, voor ik ga beginnen met het opvoeden van nieuw leven.
quote:
Op woensdag 17 december 2003 02:16 schreef Praag het volgende:
mocht ik ooit iemand zwanger maken, dan sta ik 100% achter de keuze die ze maakt. abortus of niet.je verantwoordelijkheid nemen noemt men dat ook wel
Ik snap de jongen (man) twee posts boven me alleen als ie er inderdaad zelf ook alles aan doet om de dame in kwestie een zwangerschap te besparen. Een bevruchting doe je samen en je bent er dus ook samen verantwoordelijk voor.
Wat mij betreft moet abortus nagenoeg altijd kunnen. Als de moeder en vader het kind niet wensen, wat moet je het een kind dan aandoen om geboren te worden??
En er is ook altijd nog de kans dat een condoom scheurt ofzo, is mij ook al een paar keer overkomen. Mocht een vrouw hierdoor zwanger raken dan is abortus dus ook de normaalste zaak van de wereld lijkt mij.
Ik vind dus gewoon dat iedereen vrij moet zijn in de keuze. Ik vind dat je er echt klaar voor moet zijn om een kind op te voeden. Ben je dat niet; door leeftijd, financien of wat dan ook neem dan toch gewoon abortus! Scheelt jou en het kind een hoop ellende.
quote:Ik vind dat je er wel érg makkelijk over denkt. Als je helemaal zeker wilt weten dat je nooit in de shit komt (lees = je verantwoordelijkheid moet nemen), dan moet je je [piep] in je broek houden!
Op woensdag 17 december 2003 11:00 schreef SP33D_FR34K het volgende:
(...) dan is het helemaal hun eigen schuld, en komt er dus zeker abortus! (...) dan is abortus dus ook de normaalste zaak van de wereld lijkt mij.
Kleine nuancering: als jij en de dame in kwestie het hier 100% over eens zijn, dan vind ik het overigens prima.
Waarom zou je daar je oordeel over willen vellen?
- verkrachtingszaak
- zeer ernstige handicap met nihiele/geen kans op overleven.
Verder zou ik het nooit doen, want het is in mijn ogen moord.
Als je ooit een echo hebt gezien van een kindje van 13 weken (abortus nog toegestaan) waarbij je al een compleet mensje ziet, dat al kan duimen etc. dan kan je het niet begrijpen dat mensen daar zo makkelijk over praten.
quote:daar ben ik het mee eens.
Op zondag 30 november 2003 23:25 schreef Dagonet het volgende:
TS begint? Wat is jouw standpunt in deze, en waarom?In (oa) R&P is er heel veel over gediscussieerd, in SEX loopt deze:
Abortus = moord? [4]En nee, ik ben het niet met je eens, een abortus is sowieso geen lichte beslissing en ik denk dat het heel lastig is om als ouder gedwongen een zwaar gehandicapt kind op de wereld te brengen, liever dat dat gebeurt bij mensen die er bewust voor kiezen dat kind te krijgen.
daarom is er ook die test om te kijken of het kindje gezond is. zo ja, prima
zo nee, kan je kiezen om het af te breken.
is zwaar ja, maar toch. zo'n mislukt kind is zeer moeilijk om op te voeden en ik kan het begrijpen als ouders daar niet veel voor voelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |