Heb dus een Rolleicord en ben begonnen 'm te gebruiken. Totaal onervaren beetje aan het rommelen dus. Vanmorgen eerste rolletje weggebracht en wacht nu op de resultaten. Wel 2 vragen:
Waar is het alu ronde dingetje voor daar links onder tussen de filmtransport en scherpstel knop?
Weet iemand hoe het filmtransport precies werkt het tellertje rechts boven blijft dus stilstaan. Maar met kijkglaasje aan onderkant werkt het (volgens mij) ook.
quote:Dat knopje is volgens mij om je transportknop vrij te geven (en je op die manier nog enigszins te behoeden voor dubbelopnamen). Bij de Yashica D en 635 zit die knop bijvoorbeeld midden in je transportknop. Na een opname zou dan je transportknop geblokkeerd moeten staan en na indrukken van het dingetje weer kunnen draaien Y .
Op zaterdag 29 november 2003 14:45 schreef Fixers het volgende:
Bij het ontbreken van een topic er zelf maar even een gemaakt. Hier vragen, tips en iedeeën. Over de oude Rollei twee-ogen.Heb dus een Rolleicord en ben begonnen 'm te gebruiken. Totaal onervaren beetje aan het rommelen dus. Vanmorgen eerste rolletje weggebracht en wacht nu op de resultaten. Wel 2 vragen:
Waar is het alu ronde dingetje voor daar links onder tussen de filmtransport en scherpstel knop?
[afbeelding]Weet iemand hoe het filmtransport precies werkt het tellertje rechts boven blijft dus stilstaan. Maar met kijkglaasje aan onderkant werkt het (volgens mij) ook.
Bij dit soort tweeogen werkt de opnamenteller vaak alleen wanneer je er een film in legt. Het schutblad van de film drijft een soort rollertje aan dat de filmteller steeds een beeldje verder zet.(zo werkt het in elk geval bij mijn Yashica's en Mamiya)
Mocht er al een film in liggen en werkt het tellertje nog niet dan is er dus iets een beetje verkeerd. Dit lijkt in jouw geval dus aan de orde te zijn. Vertrouw dus op het kijkglaasje
Dit exemplaar ziet er wel wat doorleefd uit.
quote:Even de details: 't is dus een rolleicord ergens uit de jaren '50. Waarschijnlijk is het een II of III serie, dat weet ik niet zeker. En zoals ouwe sok al zei hij is aardig doorleefd. D'r zit ook een behoorlijke deuk boven op waardoor er twee barsten in een van de spiegels. Het mechaniek werkt nog naar behoren voor zover ik kan beoordelen, dat zullen de eerste foto's uit gaan wijzen.
Op zaterdag 29 november 2003 20:07 schreef fotoloog het volgende:
Wat voor objectief zit er in?
Maar goed er zit een Xenar 1:3,5/75 objectief in. En wat betreft die beveiliging het gedeelte midden in de transport knop kan je indrukken, ik heb gehoord dat dat iets met een vergerendeling te maken. Maar ik kom er niet helemaal uit op basis van de handleidingen op het web (voor een V serie).
Maar hij heeft een
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 21:38 schreef Fixers het volgende:[..]
Maar goed er zit een Xenar 1:3,5/75 objectief in. En wat betreft die beveiliging het gedeelte midden in de transport knop kan je indrukken, ik heb gehoord dat dat iets met een vergerendeling te maken. Maar ik kom er niet helemaal uit op basis van de handleidingen op het web (voor een V serie).
Maar hij heeft een
quote:Sorry komt door de notifier van incredimail. Hij heeft in het deksel van het kijkerhuis (zal wel een echt woord voor zijn) een flinke deuk. Daardoor zitten er twee barsten in de tweede spiegel.
Op zaterdag 29 november 2003 21:43 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Nou ben ik nieuwsgierig geworden.....Wat heeft ie ?
Ik overweeg, als ik het werken met een twee oog een beetje onder knie heb er een nieuwe ouwe bij te nemen. Eentje in iets betere staat en iets handiger in gebruik. Bijvoorbeeld een Rolleicord V-serie of Rolleiflex.
(ik denk zelf aan een Mamiya C330/Gossen Digisix-combi en Epson 4870 voor volgend jaar, maar dat terzijde)
quote:Ik heb 'm gekreen van mijn opa. Hij was dus gratis.
Op zondag 30 november 2003 18:58 schreef boozeroony het volgende:
Hmm... Je hebt er toch niet teveel voor betaald, hè?(ik denk zelf aan een Mamiya C330/Gossen Digisix-combi en Epson 4870 voor volgend jaar, maar dat terzijde)
Maar zit wel een beetje met die transport, vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn dat dat tellertje het niet doet. (ben ik dat soms?)
quote:Ik zal er zo even wat scannen.
Op donderdag 4 december 2003 15:42 schreef boozeroony het volgende:
Posten!
Maar ik heb inmiddels weer het een en ander geleerd over mijn rollei. Ik kwam er maar niet uit welk type ik had een II of een III dus begreep ik niets van de gebruiksaanwijzingen. Trip naar de bibliotheek (welk een ouderwetsche wijze) leert al snel dat het een type IId is. ofwel een type II met het objectief van een type III.
Voor de experts onder jullie: Ilford HP5 plus z/w-film 400 iso, groot diafragma (3.5-6 ongeveer) en een sluitertijd tussen de 1/500 en 1/100. Ik zal de volgende keer dat eens op gaan schrijven.
edit: die vlekjes komen van mijn scanner.
[Dit bericht is gewijzigd door Fixers op 04-12-2003 20:41]
* kwaakeend heeft een zwak voor RolleiCord.. serie foto's rondom treinen en stations komt er ook uit
quote:Gewone rolfilm maar bijgesneden. Beide foto's bestaan voor ongever de helft uit lucht. 't is toch wel wennen als je normaal met 4:3 beeldverhouding werkt.
Op donderdag 4 december 2003 21:03 schreef kwaakeend het volgende:
Vraagske.. er gaat dus geen rolfilm inOf heb je de scans bijgesneden?
* kwaakeend heeft een zwak voor RolleiCord.. serie foto's rondom treinen en stations komt er ook uit
Tipje: hou de camera eens NIET recht
Een van de fraaie aspecten van een 6*6-camera is dat vierkante beeldformaat.
Toegegeven, het moet je liggen, maar er zijn nogal wat 6*6-meesters in de wereld die de prachtigste dingen maken in dat vierkante kader.
Zodra ik of:
-tijd heb voor de donkere kamer
-die Epson 4800dpi scannert in de winkel zie
worden des Ouwesoks dubbelogen (Yashica en Mamiya) weer uit het vet gehaald voor een portie vierkante fun
Be there, be square
* kwaakeend is er niet helemaal tevreden over, maar aldoende leert men.. dan pas realiseer je jezelf dat je met kleinbeeld al een hele stap verder bent..
quote:
Op donderdag 4 december 2003 22:52 schreef kwaakeend het volgende:
Wat foto's uit NY (okt 2003), om het wachten op Ouwesok wat draaglijker te makenfraaie vierkantjes
* kwaakeend is er niet helemaal tevreden over, maar aldoende leert men.. dan pas realiseer je jezelf dat je met kleinbeeld al een hele stap verder bent..
Uiteindelijk gaat die leercurve anders verlopen wanneer je veel zeszes doet, dan profiteert kleinbeeld (en zelfs ook digitaal) van het verschijnsel dat je bij grotere beeldformaten niet al te trigger-happy moet zijn, maar drie keer over van alles nadenkt voor je je sluiter afvuurt.
Dan begint ineens je kleinbeeldscore ook op te lopen, omdat bedachtzaamheid dan een tweede natuur wordt.
Van de andere kant is het trouwens ook wel eens weer een verademing om na heel veel zeszes en groter een kleinbeeldcam te laden en je helemaal blind te vuren met dat handzame dingetje .
* Eigenlijk alles leuk vindt, maar vooral het betere tweeoogschieten
Da's één van mijn lieverdjes
Mischien een domme vraag, maar hoe krijg je een heel diep contrast in zwart wit? met een filter, of met techniek?
Laatste uitsmijter:
quote:Komt uit de National Geographic fotogids.
Als al je foto's van een rolletje gelukt zijn, heb je als fotograaf gefaald.
quote:Met techniek
Op donderdag 4 december 2003 23:11 schreef Fixers het volgende:
Mischien een domme vraag, maar hoe krijg je een heel diep contrast in zwart wit? met een filter, of met techniek?
In de donkere kamer moet je die formaatwinst die je met een rolfilm verzilveren (ja letterlijk ) en er gewoon de uiterste kwaliteit uit afdrukken.
Kwestie van veel doen en lekker spelevaren en natuurlijk rondkijken wat er nou zo goed is aan je grote voorbeelden en proberen te analyseren hoe die technisch te werk zijn gegaan.
Soms helpt een geelfiltertje, vooral op de traditionelere films als FP4, HP5 en Tri-X . Bij de T-Maxfilms kun je het doorgaans beter zonder filter af.
quote:Dat effect heb je ook al als je een volledig mechanische reflex neemt.
Op donderdag 4 december 2003 23:02 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Dan begint ineens je kleinbeeldscore ook op te lopen, omdat bedachtzaamheid dan een tweede natuur wordt.
Ivo
Ik heb me inmiddels weer eens laten gaan en heb zowaar accessoires gevonden (bij de Leica dealer in Utrecht) ben nu de trotse bezitter van een Rollei middengeel filter en twee Yashica close-up lenzen (numer 1 en 2). Alles uiterraard compleet in lederen hoesje, dat filter zelfs met doosje en gebruiksaanwijzing.
En gezonder dan roken
PS: posten!!!
quote:Wat betaal je daar nou nog voor?
Op vrijdag 5 december 2003 13:05 schreef Fixers het volgende:
Ik heb me inmiddels weer eens laten gaan en heb zowaar accessoires gevonden (bij de Leica dealer in Utrecht) ben nu de trotse bezitter van een Rollei middengeel filter en twee Yashica close-up lenzen (numer 1 en 2). Alles uiterraard compleet in lederen hoesje, dat filter zelfs met doosje en gebruiksaanwijzing.
De close up lensjes waren ¤ 20.-- per stuk en het filter ¤ 15.--
Volgende op de verlanglijst: een belichtingsmeter, gewoon een eenvoudige en niet al te dure. Waar moet ik op letten en wat zijn goede?
[Dit bericht is gewijzigd door Fixers op 05-12-2003 20:29]
Een gebruikte lichtmeter kopen is een optie, maar er kleven wel risico's aan. Je weet immers nooit wat een lichtmeter allemaal heeft meegemaakt. Vooral de modellen met een ouwerwetse naald zijn redelijk kwetsbaar. Die met een lcd-display zijn wat schokbestendiger maar ook gelijk weer een stuk duurder.
Snor voor de aardigheid de websites van o.a. Gossen eens door en stap in de boeiende wereld van de belichtingsmeter.
Wat de gebruikte exemplaren kosten weet ik niet precies, maar wellicht kun je eens op marktplaats of zo gaan zoeken.
Voor een prijsindicatie kun je ook eens naar Abro . Daar vind je de hele rij Sekonic meters.
De aanrader van Ouwesok is in dit rijtje de klassieke L398, een meter die al tientallen jaren door Sekonic geleverd wordt en thans met 160 Euri relatief goedkoop te noemen is.
Je zal zien dat er van Sekonic ook al een eenvoudig metertje voor 50 eurtjes te halen is bij Abro
quote:Ziet er niet snel uit. Je maakt me weer aan het twijfelen. Ik dacht erover volgende week naar Aken te gaan om daar een Danubia lichtmeter voor 50 Euro te halen. Weet je iets meer over de lichtmeters op de Abro-site? Mijn doel voor de lichtmeter is vooral backup tijdens fietsexpeditie's. Ik heb vorig jaar al eens last gehad van een weigerachtige lichtmeter op m'n Praktica. Dus voor de Sïberië-expeditie van volgend jaar wou ik een lichtmeter als reserve meenemen. (Naast twee Prakitca-bodies, 5 lenzen en een Canonet.)
Op zaterdag 6 december 2003 18:40 schreef Ouwesok het volgende:Een gebruikte lichtmeter kopen is een optie, maar er kleven wel risico's aan. Je weet immers nooit wat een lichtmeter allemaal heeft meegemaakt. Vooral de modellen met een ouwerwetse naald zijn redelijk kwetsbaar. Die met een lcd-display zijn wat schokbestendiger maar ook gelijk weer een stuk duurder.
(...)
Voor een prijsindicatie kun je ook eens naar Abro . Daar vind je de hele rij Sekonic meters.
De aanrader van Ouwesok is in dit rijtje de klassieke L398, een meter die al tientallen jaren door Sekonic geleverd wordt en thans met 160 Euri relatief goedkoop te noemen is.
Je zal zien dat er van Sekonic ook al een eenvoudig metertje voor 50 eurtjes te halen is bij Abro
Over 2-e hands gesproken. Ik zag laatst nog een Selenium-cel lichtmeter in Aken liggen voor 25 Euro.
Ivo
Beter is het dan om nu een nieuwe seleniummeter te kopen, dan kun je zeker 25 jaar vooruit (dingen wekken hun eigen stroom op , kun je je batterijen tenminste zinvol inzetten). Zoals bij Abro te zien ben je vanaf zo'n 50 Eur het heertje.
De eerder genoemde L398 van Sekonic is zo ongeveer de fraaiste seleniummeter die nog te koop is.
Voor een tikkie minder heb je overigens ook de Gossen Digisix, een heel klein metertje met LCD'tje. Bekijk 'm eens op hun website, daar staan al zijn collega's overigens ook. Sommige modellen gaan al decennia lang mee zoals de Lunasix3 en de Sixtino. De meeste meters hebben tegenwoordig echter wel een batterijafhankelijkheid.
Ouwesok heeft al sinds jaar en dag een Lunasix F .
Voor de tweeoog-lovers hierzo. Een goeie lichtmeter kost weliswaar een paar slordige centen. Je hebt er echter als tweeogenist voor jaren een betrouwbare partner aan (en waar vind je dat nog tegenwoordig ? )
Ik weet dat mijn grootvader een Sixtomat heeft (met zo'n gouden koordje). Maar die gebruikt ie zelf bij een van zijn 3 (kleur, z/w, dia) stokoude pentax body's met kapotte meter. Dus die mag ik niet hebben, ik kan proberen of oud-ooms (of de rest van OZ '72) er nog eentje hebben liggen.
quote:Je weet ook waar dat OZ voor staat neem ik aan
Op zaterdag 6 december 2003 23:24 schreef Fixers het volgende:
(of de rest van OZ '72)
Voor de kwaliteit van de meter maakt het op zich niet uit of je Selenium, Cadmiumsulfide (CDs) of een Siliciummeter hebt.
Die laatste is eigenlijk het beste bruikbaar wegens snel en geen last van verblinding. Een Si is echter nogal duur.
Met een ouwe lichtmeter is het altijd even uitkijken of ie niet 'lui' geworden is of andere problemen kent. Een lichtmeter met slechts een paar jaar gebruik kan een alternatief zijn, normaliter wordt een lichtmeter met gemak 30 jaar oud .
Beter is echter een nieuwe te kopen, waar je jarenlang mee vooruit kan. Koop in dat geval zoveel lichtmeter als je je kunt veroorloven
quote:De OZ '72 (Ouwe Zakken 1972) is een fotoclubbie waar een deel van mijn famielje lid van is. Mischien welbekend aan de die-hards hier.
Op zaterdag 6 december 2003 23:51 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Je weet ook waar dat OZ voor staat neem ik aan
Voor de kwaliteit van de meter maakt het op zich niet uit of je Selenium, Cadmiumsulfide (CDs) of een Siliciummeter hebt.
Die laatste is eigenlijk het beste bruikbaar wegens snel en geen last van verblinding. Een Si is echter nogal duur.Met een ouwe lichtmeter is het altijd even uitkijken of ie niet 'lui' geworden is of andere problemen kent. Een lichtmeter met slechts een paar jaar gebruik kan een alternatief zijn, normaliter wordt een lichtmeter met gemak 30 jaar oud
.
Beter is echter een nieuwe te kopen, waar je jarenlang mee vooruit kan. Koop in dat geval zoveel lichtmeter als je je kunt veroorloven
Maar wat voor type kan ik het best nemen. Wat is de bruikbare vervanging van de ingebouwde meter die ik al wel ken? (fotografeer meestal buiten, maar moet nog een eigen 'stijl' ontwikkelen.
quote:De Danubia lichtmeter die ik in Aken voor 50 Euro zag was batterijafhankelijk, dus geen selenium. Bij het bekijken van wat seleniumcelmeters zag ik trouwens dat die niet bijster gevoelig waren. bij het controleren van waardes waarbij ik in het verleden heb gefotografeerd (800 ASA, 1/15 en 1.8) was ie al lang buiten zijn bereik. Dan maar een batterijafhankelijke meter
Op zaterdag 6 december 2003 22:46 schreef Ouwesok het volgende:
Tweedehands seleniummeters moet je een beetje mee uitkijken. Vooral als de meter ouder wordt wordt het seleenelementje een tikkie minder betrouwbaar.Beter is het dan om nu een nieuwe seleniummeter te kopen, dan kun je zeker 25 jaar vooruit (dingen wekken hun eigen stroom op
, kun je je batterijen tenminste zinvol inzetten). Zoals bij Abro te zien ben je vanaf zo'n 50 Eur het heertje.
De eerder genoemde L398 van Sekonic is zo ongeveer de fraaiste seleniummeter die nog te koop is.
Voor een tikkie minder heb je overigens ook de Gossen Digisix, een heel klein metertje met LCD'tje. Bekijk 'm eens op hun website, daar staan al zijn collega's overigens ook. Sommige modellen gaan al decennia lang mee zoals de Lunasix3 en de Sixtino. De meeste meters hebben tegenwoordig echter wel een batterijafhankelijkheid.
Ivo
quote:Deels inspiratie geweest voor m'n nick
Op zondag 7 december 2003 00:15 schreef Fixers het volgende:[..]
De OZ '72 (Ouwe Zakken 1972) is een fotoclubbie waar een deel van mijn famielje lid van is. Mischien welbekend aan de die-hards hier.
quote:Helemaal afhankelijk van je budget.
Maar wat voor type kan ik het best nemen. Wat is de bruikbare vervanging van de ingebouwde meter die ik al wel ken? (fotografeer meestal buiten, maar moet nog een eigen 'stijl' ontwikkelen.
Heb je bijvoorbeeld die 160 Eur te verspijkeren, neem dan die L398 van Sekonic. Of je neemt de Digisix van Gossen
Heb je bij wijze van een slordige 225 stuks EUR te verbrassen, denk dan aan een Sixtomat Flash waarmee je zowel daglicht als flitslicht meet.
Koop je een goedkope lichtmeter, dan loop je kans dat je 'eruit groeit' oftewel dat jij meer wilt dan je meter kan bieden,
Koop zo'n ding echter altijd voor de lange termijn, een lichtmeter overleeft elke cameraset en hoe beter je op het ding ingespeeld bent hoe lekkerder je fotografeert .
Als je gaat trekken, is een kleinere lichtmeter handig. Ik heb zelf een Sekonic L358, maar die is voor op straat tijdens de vakantie aan de grote kant. Gossen sixtomat flash is lekker klein en biedt veel waar voor zijn geld. Die andere (digisix) is ook prima. Beide zijn o.m. door Focus goed getest.
Batterij-afhankelijkheid valt wel mee: ze gaan lang mee met de batterij en je hebt toch altijd wel wat plek voor een klein batterijtje (die je overigens ook uit de verpakking kunt halen.. scheelt ruimte ) ...
Geeft gelijk een indicatie van wat een lichtmeter meerdehands kost (nieuw is de Lunasix nogal aan de prijs)
edit: en nog een andere lichtmeter
Zoek de kolommetjes maar eens door op "licht"
Heb dus de Gossen Digisix aangeschaft. Weinig bijzonder maar doet alles wat ik nodig heb (en hij meet de temperatuur!). Lekker klein en dat extra baterijtje dat kan wel in de tas mee (hij gaat namelijk nooit uit).
De verkoopster vond 'm overigens erg schattig.
Beste mensen, het is een lange tijd geweest dat ik hierin heb gepost.
De reden is dat ik sinds enige dagen een heuse 6x6 RolleiFlex te leen heb gekregen, om mee te mogen experimenten op een wintercircus.
Zover ik weet is dat een volledig handmatige camera. Ik wil best de serial geven van het prachtig stukje techniek, als jullie me zeggen welke cijfercode ik moet noemen omdat ik er meerdere erop zie staan.
Wat ik wel kan vertellen is dat het een TLR is met een xenar lens met een lichtsterkte van 2,8. Op de voorzijde is er een M/X schakelaar, met een X-contact, ontspanner en een zelfontspanner. Op de rechterzijde enkel een slinger op 'door de winden' met teller.
Op de linker zijde is de draaiknop* om scherp te stellen met daarin een een kleinere draaiknop om de asa in te stellen van 8 tot maximaal 160 asa. Ook kan ik daarmee de waarden Pan, Col gloeilamp, Col zonnetje en Ortho selecteren. Rondom de draaiknop* kun je aflezen wat kennelijk de scherpte diepte moet zijn. (van 1 t/m oneindig, op het chasis een schaal van 22 t/m 22 met 2,8 als nul punt in het centrum).
Onder de scherpsteller een kleiner draaiknop voor een van de 120 spoel binnenin. Rechtsboven de scherpstellen een draaiknop met de waarden van 1 tot en met 36.
Hier zijn mijn nerderige vragen:
Hoe weet ik zeker dat deze camera wel of geen electroica / batterijtje heeft? Met andere woorden: dat er stiekum geen lichtmeter heeft of zo iets?
Wat is de functie van het instellen van de lichtgevoeligheid?
Wat is het nut van het instellen van de Ortho, Pan, Col. gloeilamp en zonnetje?
Hoe gebruik ik, en wat is het het nut/functie van die draaiknop die rechtsboven de scherpsteldraaiknop zit?
Heeft de M/X schakelaar nog andere bedoeling dan alleen het wel of niet gebruik van een flitser?
Hoezo kan ik net zoals bij de ontspanner (vd sluiter) ook dat 'wipje' omdraaien? (bij de ontsluiter kan ik ermee voorkomen dat ik per ongeluk afdruk)
Wat betekenen de afkortingen(?) bovenop de rand vooraan DBP en DBGM?
Hoe gebruik ik nu precies die 2 lensjes, die ik ook nog kan bewegen als ik door het matglas heen kan kijken? (bij wijze van spreken)
Onderop waar men het statief inschroeft, heeft dat gat een sleutelvorm.
Wat is daar het idee achter? (autowinder? )
Last but not least:
Heeft men ook vooral praktische tips voor mij die hiermee zn eerste schreden in het 6x6-formaat maakt?
Alvast hartelijk dank voor de hulp en ook zalige feestdagen toegewenst...
quote:De meeste Rolleiflexen hebben geen lichtmeter. Lichtmeters zitten alleen in de nieuwere Rolleiflexen zoals de 2,8GX
Op maandag 22 december 2003 22:35 schreef Snailer het volgende:
Hier zijn mijn nerderige vragen:
Hoe weet ik zeker dat deze camera wel of geen electroica / batterijtje heeft? Met andere woorden: dat er stiekum geen lichtmeter heeft of zo iets?
quote:Die instellingen dienen als geheugensteuntje. Ortho en Pan zijn twee vormen van zwartwitfilm waarvan de Ortho alleen nog bij documentfilms voorkomt. Col is voor kleurenfilm, het zonnetje voor daglichtfilm en het lampje voor kunstlichtfilm. Instellen heeft geen invloed op de werking van de camera
Wat is de functie van het instellen van de lichtgevoeligheid?
Wat is het nut van het instellen van de Ortho, Pan, Col. gloeilamp en zonnetje?
quote:Die kan ik zo snel even niet thuisbrengen
Hoe gebruik ik, en wat is het het nut/functie van die draaiknop die rechtsboven de scherpsteldraaiknop zit?
quote:De M stand heeft een voorontsteking van 16,5 milliseconden en dient voor ouwerwetse flitslampen die een aangloeitijd hadden van.....
Heeft de M/X schakelaar nog andere bedoeling dan alleen het wel of niet gebruik van een flitser?
quote:
Hoezo kan ik net zoals bij de ontspanner (vd sluiter) ook dat 'wipje' omdraaien? (bij de ontsluiter kan ik ermee voorkomen dat ik per ongeluk afdruk)
quote:De exacte inhoud van deze afkortingen ken ik niet, maar ze staan je fotografeergenot geenszins in de weg.
Wat betekenen de afkortingen(?) bovenop de rand vooraan DBP en DBGM?
quote:De ene is een loep waardoor je met geopende lichtkap nauwkeurig kunt scherpstellen.
Hoe gebruik ik nu precies die 2 lensjes, die ik ook nog kan bewegen als ik door het matglas heen kan kijken? (bij wijze van spreken)
quote:Even niet bekend (detailfoto ?). Het begrip autowinder bestond in de hoogtijdagen van de Rolleiflex niet. Moet er ook niet aan denken dat je zo'n zware Duitse diesel onderaan je tweeoog hangt
Onderop waar men het statief inschroeft, heeft dat gat een sleutelvorm.
Wat is daar het idee achter? (autowinder? )
quote:Kijkt eens in de topiclist, daar staan er wel een aantal
Last but not least:
Heeft men ook vooral praktische tips voor mij die hiermee zn eerste schreden in het 6x6-formaat maakt?
quote:Graag gedaan, en die feestdagen sla ik me wel doorheen
Alvast hartelijk dank voor de hulp en ook zalige feestdagen toegewenst...
quote:Heeft dat niet te maken met de verschillende statief-schroef maten. Deze waren vroeger namelijk groter. In mijn Rollei is er een versmalring ingedraaid.
Op maandag 22 december 2003 22:35 schreef Snailer het volgende:
Onderop waar men het statief inschroeft, heeft dat gat een sleutelvorm.
Wat is daar het idee achter? (autowinder? )
Ter verduidelijking:
Op de linkerzijde, waarop ook dus de scherpsteldraaiknop is, zit er op de linkerbovenzijde, richting de achterwand, een draaiknop.
Pas als de camera is geopend, kan men deze eruit trekken (niet helemaal) waarmee men het volgeshoten 120-rolletje eruit kan halen.
Deze zelfde knop, kan men bij mijn weten niet worden rondgedraaid.
(daar kwam ik net achter). Wel kan men op die knop drukken. Hiermee 'klikt' men een dunnere metalen ring onder deze knop, met daarop een rode keurige punt, 1 tel verder. Wat dus kennelijk dient als een aanwijzer voor de schaal eronder wat van 1 tot en met 40 gaat, met sprongen van 5. (waarden: 1,5,10,15,20,25,30,35)
Wat is de functie en het nut van deze knop?
Twee nieuwe vrage wat ik heb over deze camera:
Binnen in de ruimte ten behoeve van de opwindspoel, is er een dunne metalen (zilverkleur) spoel te vinden met aan één kant een tandwieltje. (aan de linkerkant van de camera). Wat is daar de functie van?
Op de achterwand zie ik verschillende waarden staan, wat me de indruk geeft dat ik verschillende films kan gebruiken.
(oa 6x6 cm en 24x36 mm). Kunnen er nog meer verschillende types film erin? En hoe gebruik ik eventueel een normaal 36mm filmrolletje?
quote:De gewraakte knop is gewoon een knop die zoals je zelf al aangaf dient om de filmspoel los te kunnen halen.
Op dinsdag 23 december 2003 00:01 schreef Snailer het volgende:
"Hoe gebruik ik, en wat is het het nut/functie van die draaiknop die rechtsboven de scherpsteldraaiknop zit?"Ter verduidelijking:
Op de linkerzijde, waarop ook dus de scherpsteldraaiknop is, zit er op de linkerbovenzijde, richting de achterwand, een draaiknop.
Pas als de camera is geopend, kan men deze eruit trekken (niet helemaal) waarmee men het volgeshoten 120-rolletje eruit kan halen.
Deze zelfde knop, kan men bij mijn weten niet worden rondgedraaid.
(daar kwam ik net achter). Wel kan men op die knop drukken. Hiermee 'klikt' men een dunnere metalen ring onder deze knop, met daarop een rode keurige punt, 1 tel verder. Wat dus kennelijk dient als een aanwijzer voor de schaal eronder wat van 1 tot en met 40 gaat, met sprongen van 5. (waarden: 1,5,10,15,20,25,30,35)
Wat is de functie en het nut van deze knop?
quote:Die rol loopt over de film en drijft de opnameteller aan
Twee nieuwe vrage wat ik heb over deze camera:
Binnen in de ruimte ten behoeve van de opwindspoel, is er een dunne metalen (zilverkleur) spoel te vinden met aan één kant een tandwieltje. (aan de linkerkant van de camera). Wat is daar de functie van?
quote:Bij Rollei ben je een adaptersetje nodig voor het gebruik van kleinbeeldfilm, de Rolleikin. Overigens is de lens geoptimaliseerd voor middenformaat, waardoor de prestaties op kleinbeeld tegen kunnen vallen.
Op de achterwand zie ik verschillende waarden staan, wat me de indruk geeft dat ik verschillende films kan gebruiken.
(oa 6x6 cm en 24x36 mm). Kunnen er nog meer verschillende types film erin? En hoe gebruik ik eventueel een normaal 36mm filmrolletje?
Ter controle en ook als naslag werk voor toekomstige gebruikers: wat is de correcte wijze?
Volle/nieuwe 120-flimrol onder in. Papierstrip tusen de 1e paar rolletjes door, over de 2e heen, over de lens heen, over de 3e rol heen, papier strip dan door de streep van de lege 120-rol heen, en circa 1 keer strak rond draaien voordat de camera dicht gaat?
Wat moet je dan nog doen om ervoor te zorgen de je de 1e foto kunt maken?
Bijkomstige vraag: kun je de film vooruit en/of terugspoelen?
Zo ja, hoe?
Technische vraagje: hoe noem je die metalen rolletjes waar je de film over of doorheen spant?
[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 23-12-2003 15:54]
Bij alle andere camera's moet je de film niet tussen geleiders (zo heten die metalen rollen) door leiden, maar over de geleiders leggen. Als ie op de bovenste spoel(de take-up) vastzit, neem je de slinger ter hand en draait voorzichtig en houdt de film in de gaten.
Op een goed moment zie je op de schutstrook een tweetal pijlen. Die zet je tegenover de markeringen die je langs de filmbaan ziet staan (meestal twee rooie stippen)
Vanaf nu is het voor zowel de Rollei met laadautomaat als alle andere tweeogen met slinger hetzelfde verhaal, slingeren tot ie stopt.
Nu maakt het verschil of je een Rollei of Yashica of Seagull hebt of een Mamiya C. Bij die laatste kun je direct fotograferen, bij de andere classics draai je de slinger achteruit en spant op die manier de sluiter.
Transport is dus op een Rollei-achtige een draai naar voren tot aanslag en een draai naar achteren. Mamiya vergt alleen een draai vooruit.
Draai de slinger met beleid, maak er geen krachtsport van.
Terugspoelen doe je niet op een 6*6-camera, alleen maar vooruit draaien. Na opname twaalf kun je ongehinderd doorslingeren tot je de film los voelt komen. De film zit nu op de take-up, en daar kun je hem uithalen en middels het gomstrookje dichtplakken (proef de zoete smaak van de gom het middenformaat).
De onderste spoel is nu leeg en wordt naar boven verhozen en begint een nieuwe carriere als take-up .
Ik kan wel uren doorOH'en over tweeogen
Hoe weet ik of ik dan een laadautomaat hebt?
Wat is uberhaubt een laadautomaat?
By the way: Ik heb een filter met schroefdraad*, lensvatting is bajonet. (*maatje 43mm). Ik kan hem min of meer erop schroeven, maar wil ook niets forceren/kapot maken. Mag en/of kan dit?
Rolleiflexen (en Yashica tweeogen) hebben een bajonetvatting voor filters. Schroeffilters moet je er niet op willen zetten.
Schade aan de bajonetvatting zal niet optreden, die is veel robuuster dan een draadvatting, het filter kan van de excercitie wel schade oplopen.
Op fotograficabeurzen worden nog massa's bajonetfilters en voorzetlenzen verkocht.
Ik zei dat ik dat liever probeerde te vermijden,
omdat denk ik het voor me zelf onnodig moeilijk maakt.
(camera, lichtmeter die een beetje afwijkt, en dan nog een correctie in verband met de flitser).
Of overdrijf ik, en is het makkelijker dan het lijkt?
Anyway, toen ik hem vertelde dat ik een rolleiflex had en als ik ging flitsen het meer dan bedoeld is als een invul-flits, vertelde hij glimlachtend dat dit wel een voordeel was. Omdat ik dan kan flitsen met elke sluitertijd die ik wilde gebruiken. Dit omdat ik als ik het me goed herinner een centraal-sluiter hebt.
Voorts vertelde hij mij een truckje wat ik moest doen als ik gebruikt wilde maken van een (invul-)flits. Helaas ging de meeste info grotendeels m'n andere oor weer uit.
een fenomeen die wijd bekend is
Wie kan mij een lekentaal me vertellen wat ik moet doen als ik gebruik wil maken van een invulfits en een gewone flits, in combinatie met een centraalsluiter, een lichtmeter en een flitser die niet anders doet dan één stomme flits afgeven?
flitser is een: Metz Meccablitz 40 CT1. Ik heb ook een Afgatronic 261B.
Invulflitsen:
Je kunt inderdaad met elke centraalsluiter op elke tijd flitsen .
Invullen gaat bijvoorbeeld als volgt:
Als het werkdiafragma van je automaatstand van je flitser 5,6 is, neem je als werkdiafragma 8 of 11, en meet daar de bijbehorende sluitertijd bij. De flitser doet gewoon op de automaatstand mee en zorgt dat schaduwen in de voorgrond nooit verder dan twee stoppen onder de gemeten waarde zitten. sim-pel .
Hele goeie diensten bewijst de invulflits wanneer je buiten bijvoorbeeld mensen fotografeert in van dat knetterharde licht. Alle slagschaduwen verdijnen als sneeuw voor de zon.
Dit zinnetje begrijp ik niet helemaal:
"werkdiafragma van je automaatstand van je flitser"
Is die ouwe Metz een (half-)automaat?
[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 27-12-2003 13:23]
quote:Heeft ie niet een A-stand en zo'n oogje aan de voorkant
Op zaterdag 27 december 2003 13:16 schreef Snailer het volgende:
Wat je me probeert te vertellen is;
als ik aan de hand van het tabeltje op de flitser ivm de afstand naar het onderwerp toe, een diafragma van 5,6 moet gebruiken, ik eigenlijk mijn Rolleiflex op f11 moet instellen? (dus 2 stops hoger?)Dit zinnetje begrijp ik niet helemaal:
"werkdiafragma van je automaatstand van je flitser"Is die ouwe Metz een (half-)automaat?
Mocht ie dat niet hebben, dan kun je ook met het tabelletje werken en een werkdiafragma aanhouden dat een of twee stoppen kleiner is.
De beste manier om het uit te vinden (en uit te vinden of je het praktisch/mooi vind of niet) is door er gewoon een filmpke tegenaan te gooien en het eens te proberen.
Maar wat blijkt, ik kan mijn 120 kleur-rolfilm gewoon bij het KRUITVAT laten printen. (afdrukcentrale CEWE color)
Kost nix ekstra! en kwaliteit is redelijk.
quote:En als je het bij de HEMA doet worden ze nog mooi afgedrukt ook.
Op zondag 28 december 2003 19:13 schreef ventje5haar het volgende:
6x6 zwart/wit is lekker betaalbaar als je zelf in de doka rommelt.
Maar ik schrok me dood toen ik mijn eerste 6x6 kleurenfilm bij de plaatselijke fotoboer wilde laten afwerken. De prijs bedoel ik dus.
Alleen vakprints meneer, en dat kost wat.Maar wat blijkt, ik kan mijn 120 kleur-rolfilm gewoon bij het KRUITVAT laten printen. (afdrukcentrale CEWE color)
Kost nix ekstra! en kwaliteit is redelijk.
't Is overigens larie dat van 120 alleen vakprints kunnen worden gemaakt via de fotoboer. Waarschijnlijk heeft ie een gunstig account bij zijn vaklab waardoor ie voor consumerprijs inkoopt en voor vakprijs verkoopt. Snel geld bestaat gelukkig niet tot nauwelijks in de fotobranche
quote:Is inderdaad larie, Kodak (voorheen Waddinxveen, nu Oostende) biedt gewoon een consumentenafdrukprogramma aan voor 120. Dit kan ik mijn klanten gewoon verkopen, vakprints komen bij ons nauwelijks voor, klanten die dat willen gaan meestal direct naar FiFo.
Op zondag 28 december 2003 19:26 schreef Ouwesok het volgende:[..]
't Is overigens larie dat van 120 alleen vakprints kunnen worden gemaakt via de fotoboer. Waarschijnlijk heeft ie een gunstig account bij zijn vaklab waardoor ie voor consumerprijs inkoopt en voor vakprijs verkoopt. Snel geld bestaat gelukkig niet tot nauwelijks in de fotobranche
De beschuldiging van zwendel zoals geuit door Ouwesok vind ik wat ver gaan maar het is inderdaad waar dat 120 gewoon afgewerkt kan worden zonder een vaklab.
quote:Is geen beschuldiging van zwendel, ik geef alleen aan dat datgene wat door een enkele fotoboer verkocht wordt tegen juwelierstarieven gewoon ingekocht wordt voor bijna niks. Uiteindelijk schiet een fotoboer daar niks mee op, een zeszesser is doorgaans goed thuis in het wereldje waardoor de fotoboer in kwestie meestal weer een klant waar ie nog jaren plezier van had kunnen hebben verspeelt door één keer flink geld te willen verdienen.
Op zondag 28 december 2003 20:53 schreef rique het volgende:[..]
De beschuldiging van zwendel zoals geuit door Ouwesok vind ik wat ver gaan maar het is inderdaad waar dat 120 gewoon afgewerkt kan worden zonder een vaklab.
Overigens geldt dat het verschil tussen vak- en consumerprints bij 6*6 niet zo ontzettend groot is. Als je een beetje vlieguren met een 6*6-camera hebt, en je filmmateriaal een beetje leert kennen produceer je zulke goeie negatieven dat een printer bijna niet anders kan afdrukken dan goed. Vandaar dat zelfs CeWe er moeite voor moet doen om het te verprutsen .
quote:In principe hetzelfde als voor kleinbeeld. Alleen diafilmontwikkeling is een tikkie duurder, daar ontkom je niet aan vakontwikkeling (maar dan heb je ook wat
Op zondag 28 december 2003 22:15 schreef Fixers het volgende:
Even voor de wat minder ervaren zeszessers. Wat zijn gangbare tarieven voor ontwikkelen van z/w en kleur en wat kosten afdrukken op de gangbare fomaten per stuk. Kan een hoop geld schelen.
Het huidige model, ze gaan nog steeds door met seriele jaar productie, is de Rolleifelx 2,8 FX. Zoals te zien wel een tikkie moderner maar het oude princiepe nog steeds trouw. Zo eentje mogen ze best wel in mijn handen stoppen.
De wide 4.0FW met de super-angulon 50/4
[Dit bericht is gewijzigd door fotoloog op 30-12-2003 16:15]
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 16:09 schreef fotoloog het volgende:
Dit raspaardje is ook weer nieuw leven ingeblazen
[afbeelding]De wide 4.0FW met de super-angulon 50/4
quote:http://www.rollei-usa.com/MF_TLR_wide.htm
Op dinsdag 30 december 2003 17:32 schreef boozeroony het volgende:
Die bestond toch al een tijdje?
quote:Hij is ooit door Rollei ingezet als tegenoffensief op de Hasselblads en in mindere mate de Mamiya C-serie, die allebei het voordeel op de Rolleiflex hadden dat je de lens kon wisselen.
Op dinsdag 30 december 2003 17:32 schreef boozeroony het volgende:
Die bestond toch al een tijdje?
Het antwoord van Rollei bestond destijds uit de tele Rolleiflex en dus een versie met een groothoek.
Beide modellen brachten het niet tot enorme verkoopsuccessen, de televersie nog iets meer dan de groothoek.
De Rolleiflex Tele had een Sonnar 135mm als optiekje, die als nadeel had dat je voor een fatsoenlijk portretje al aan de voorzetlenzen vastzat. Ter vergelijk: mijn Mamiya C330 maakt zonder hulpmiddelen close-upjes van de ogen van het slachtoffer .
De combinatie van camera's werd destijds al te prijzig om als alternatief voor Hasselblad te kunnen dienen.
Van de twee is de Tele het meest verkocht. De oorspronkelijke groothoekversie is behoorlijk zeldzaam en waardevol in verzamelkringen.
Die op het plaatje van fotoloog is echter een volledig nieuwe (kijk voor de grap maar eens naar de drie contacten in de flitsschoen). Voor meer info gaan we met zijn allen maar eens de site van de scheppers . Vanaf dit punt even doorklikken richting de middenformaatcamera's en je komt hem vanzelf tegen.
* Vreemde uitdrogingsverschijnselen in de hoek van de speekselklieren krijgt
Even de specs doorgelezen.....
Ondergetekende heeft overigens naast een Zeiss-Ikon Contina 1a en een Voigtländer meetzoeker een lampflitser inclusief lampjes van iemand geërfd. Eens proberen met mijn 'Mat :-)
quote:Zeg Ouwesok, hoeveel middenformaat-machines heb jij eigenlijk? Geef eens een lijstje...?
Op dinsdag 30 december 2003 17:46 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Ter vergelijk: mijn Mamiya C330 maakt zonder hulpmiddelen close-upjes van de ogen van het slachtoffer
.
quote:Veiligheidsgordels om....
Op dinsdag 30 december 2003 18:12 schreef boozeroony het volgende:[..]
Zeg Ouwesok, hoeveel middenformaat-machines heb jij eigenlijk? Geef eens een lijstje...?
Kiev60 met 50/80/120/180(vooral die laatste is )
Kiev88 met 30 ~ /45/120/250
en m'n favotuigje:
De Mamiya C330 met 80/135/180
Achteraf is het nog een kwestie van geluk geweest dat mijn ogen naast elkaar en niet onder elkaar staan
Omdat ik de laatste tijd wat weinig tijd voor de donkere kamer heb maken de middenformaatdingetjes momenteel niet overdreven veel vlieguren. Dat gaat komend voorjaar veranderen, in de eerste plaats wordt er dan gewoon tijd voor de donkere kamer gemaakt.
In de tweede plaats komt dan de Epson 4870-scanner in de winkel waarmee midden- en grootformaat gescand kan worden
Zeg ik daar grootformaat....ik heb ook nog een Cambo SC2, wordt dus genieten
Misschien komend voorjaar eens een tweeoogmeet op poten zetten (met als werktitel 'The Battle of the Twins' )
[Dit bericht is gewijzigd door Fixers op 30-12-2003 19:37]
quote:Mamiya bouwt de C-serie helaas
Op dinsdag 30 december 2003 19:36 schreef Fixers het volgende:
Is het niet zo dat mamiya de c serie ook nog steeds produceert. Ik heb laatst zoiets op het web gelezen. Bij mamiya kan ik het zo niet vinden op de site. Ik zou namelijk best wel een nieuwe willen. Of andes is een grote beurt voor mijn cord, ik zag laatst dat de sluiterlamellen beetje vuil zijn.
Maar het openen van het objectief/sluitermechanisme kan dat. Of moet je zoeits aan een vakman overlaten?
En nieuwe matglazen (vooral heldere) zijn er nog te koop die passen in de oude rollei's? Ik heb ze wel gezien voor de moderne middenformaat.
quote:Ik ben niet bekend met de ingewanden van een Rolleiflex/cord.
Op dinsdag 30 december 2003 21:06 schreef Fixers het volgende:
Het gevaar van een dubbele vraag, je krijgt maar één antwoord. Maarre een grote (schoonmaak)beurt voor een rollei, is dat zelf te doen? Ik heb wel zelf de bovenkant eraf gehaald om het matglas en de spiegels schoon te kunnen maken.Maar het openen van het objectief/sluitermechanisme kan dat. Of moet je zoeits aan een vakman overlaten?
En nieuwe matglazen (vooral heldere) zijn er nog te koop die passen in de oude rollei's? Ik heb ze wel gezien voor de moderne middenformaat.
Wel heb ik destijds mijn YashicaD gekocht met een ongelofeloos gore spiegel en dito matglas.
De hele zoekerkap kon middels vier schroefjes gelicht worden waarna de spiegel kon worden gereinigd, het matglas een goeie schoonmaakbeurt onderging en de algehele binnenkant ontdaan werd van het nodige stof. Daarna was de zoeker van de D weer als nieuw .
Over het demonteren van sluiters lenzen en diafragma's kan ik kort zijn: Niet Doen . Uit elkaar gaat nog wel
Als de sluiter naar behoren functioneert moet je je geen zorgen maken over hoe de lamellen eruit zien.
Mocht je toch tot revisie willen overgaan, er is in Nederland een bedrijfje dat zich speciaal op Rollei richt. Ik ben momenteel voor je aan het zoekeren . Ouwesok is de beroerdste niet maar het scheelt niet veel
De vraag over het matglas is dus gelijk beantwoord, .Goedkoop
.
Slurf die hele site gewoon eens door, al was het alleen maar uit kwijloverwegingen.
quote:Ehm heel fijn en bedankt enzo. Maarre is dit een speurtocht. Of heeft OuweSok in zijn almachtige fotowijsheid de link vergeten te vermelden.
Op dinsdag 30 december 2003 21:39 schreef Ouwesok het volgende:
En gevonden.
De vraag over het matglas is dus gelijk beantwoord,
.Goedkoop
.
Slurf die hele site gewoon eens door, al was het alleen maar uit kwijloverwegingen.
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:45 schreef Fixers het volgende:[..]
Ehm heel fijn en bedankt enzo. Maarre is dit een speurtocht. Of heeft OuweSok in zijn almachtige fotowijsheid de link vergeten te vermelden.
wordt al oud
quote:Dat haperen wil nog wel eens optreden wanneer de camera voor enkele jaren in een "Z -toestand heeft gelegen. Waneer zulks voor jouw camera van kracht is wil het nog wel eens na een aantal keren spannen en ontspannen verbeteren. Mocht dit niet het geval zijn dan moet ie inderdaad even naar de Rolleidokter
Op donderdag 1 januari 2004 01:34 schreef Fixers het volgende:
Helaas, ik dacht dat de sluiter van mijn rolei nog prima werkte maar bij de langere sluiterijden hapert de compur-rapid toch een beetje. Tijd dus voor een servicebeurt.
quote:Zo aan die tijden te zien een exemplaar op leeftijd.......
Op donderdag 1 januari 2004 13:19 schreef Fixers het volgende:
1/1, 1/2, 1/5 en 1/10, vanaf 1/20 loopt ie prima.
quote:Bouwjaar '49. De tijden even uit mijn hoofd opgedist 't kan zijn dat ze niet helemaal kloppen zal 't ff checken.
Op vrijdag 2 januari 2004 23:29 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Zo aan die tijden te zien een exemplaar op leeftijd.......
Bijna goed alleen de 1/20 moet 1/25 zijn. Daarboven loopt het gewoon op met standaardstops. Overigens kan ik iets wat de allerduurste digi's niet kunnen: Namelijk belichting aanpassen met een duizendste stop, dat zie ik een 10D niet nadoen.
Ja, het is natuurlijk absurd, maar in theorie mogelijk. Een echte kijk-buurman-dit-kan-ik-functie.
quote:Ik doe niet anders. Net zoals de sluitertijd niet aanpassen na het spannen van de veer. Ik heb al vaker gehoor dat daarvan het mechanisme gaat afwijken.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:09 schreef Snailer het volgende:
Ik denk ook dat het beter is om op langer termijn de camera te bewaren met de sluiter in een ontspannen toestand(?)
Edit: Ik laat dus de sluiter ontspannen wanneer ik 'm weg leg. En verander de tijd niet meer na spannen van de sluiter.
quote:Je gaat toch geen tweeoog voor langere termijn bewaren
Op zaterdag 3 januari 2004 00:09 schreef Snailer het volgende:
Ik denk ook dat het beter is om op langer termijn de camera te bewaren met de sluiter in een ontspannen toestand(?)
De beste manier is door hem gewoon te gebruiken. Gewoon twaalf keer per film je sluiter spannen en ontspannen. Blijft ie jong van
Wel heb ik de volgende opmerkingen:
1. Ik mis echt een ingebouwde lichtmeter. Dat maakt het werken toch echt prettiger, zeker met actiemomenten.
2. Op langere belichtingstijden hoor ik een radarwerkje afgaan. Blijft die sluiter nu wel of langer dan de ingestelde tijd (1sec ofzo) open? Afgezien van een ongelukkige vertraging die je daarmee krijgt, waardoor je net hét moment mist.
3. Ik heb circa 6 foto's verpest, doordat om een of andere wazige reden de flister niet afging. frustereerd. (alles zat er netjes erin geplugt). Wie weet het?
4. Sluiter vertikt het om af te gaan als de slinger niet netjes in z'n 'gaatje' zit. Zeker als je je daar niet bewust van bent, en dan nog, irritant!
Daarnaast:
Wat zou voor deze soort 'antieke' manuele camera's een goeie hedendaagse flister zijn, waarmee je letterlijk alle kanten op kunt.
lees ook: de flister moet het werk doen, niet ik. (computer/vol- en/of half-automaat iets in die geest).
quote:Dat van die veer en sluitertijden heb ik nooit bevestigd gekregen. Maar beter voorkomen dan genezen zullen we maar zeggen.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:46 schreef Snailer het volgende:
Ik kan je vertellen, waarvan ik die rolleiflex te leen heb gekregen, ik ervan overtuigd ben dat deze camera een x-aantal jaartjes (onbekend hoeveel) in de kast heeft gelegen. Anyway, ik ben de 1e sinds een tijd die weer die camera heeft mogen gebruiken. Helaas komt het hem 'een der dezer dagen' weer ophalen.
Van de sluitertijd aanpassen/veranderen nadat je de sluiter hebt gespannen: dat wist ik niet. Ik zal proberen ermee rekening mee te houden.
Ik heb ondertussen met deze Rolleiflex een goeie >8 120-rolfilms mee vol geschoten.Het is een goeie camera met de kenmerkende degelijkheid van vroegeh.
Wel heb ik de volgende opmerkingen:
1. Ik mis echt een ingebouwde lichtmeter. Dat maakt het werken toch echt prettiger, zeker met actiemomenten.
2. Op langere belichtingstijden hoor ik een radarwerkje afgaan. Blijft die sluiter nu wel of langer dan de ingestelde tijd (1sec ofzo) open? Afgezien van een ongelukkige vertraging die je daarmee krijgt, waardoor je net hét moment mist.
3. Ik heb circa 6 foto's verpest, doordat om een of andere wazige reden de flister niet afging. frustereerd. (alles zat er netjes erin geplugt). Wie weet het?
4. Sluiter vertikt het om af te gaan als de slinger niet netjes in z'n 'gaatje' zit. Zeker als je je daar niet bewust van bent, en dan nog, irritant!Daarnaast:
Wat zou voor deze soort 'antieke' manuele camera's een goeie hedendaagse flister zijn, waarmee je letterlijk alle kanten op kunt.
lees ook: de flister moet het werk doen, niet ik. (computer/vol- en/of half-automaat iets in die geest).
Over die flitser: Mischien is het contact vuil, of is het snoertje beschadigd. Een beetje perslucht en eventueel een miniscuul druppie contactspray kan helpen.
De automaat mis ik er ook wel in. Dus voor de actieplaten is er nog een digi achter de hand.
quote:Kun je het
Op zaterdag 3 januari 2004 01:46 schreef Snailer het volgende:
Helaas komt het hem 'een der dezer dagen' weer ophalen.
quote:
Het is een goeie camera met de kenmerkende degelijkheid van vroegeh.
quote:Misschien een Mat124G iets voor jou ? Veel goeiekoper dan een Rolleiflex en toch houdt ie de Degelijke Duitser tot op de eindstreep bij en is in een aantal dingen een stuk minder zinnig in de bediening, bijvoorbeeld bij de sluiter(spannen en verstellen enzo)
Wel heb ik de volgende opmerkingen:
1. Ik mis echt een ingebouwde lichtmeter. Dat maakt het werken toch echt prettiger, zeker met actiemomenten.
quote:Dat raderwerkje is het geluid van een mechanische sluiter die een soort veerwerkje gebruikt voor de langere tijden. Even zonder film kijken of de volle seconde een beetje waarheidsgetrouw klinkt(desnoods ff globaal meten met een stopwatch). Na wat jaartjes tweeoog kun je een centraalsluiter vrijwel op het gehoor testen, van elke tijd weet je hoe ie moet klinken. Het geoefend oor hoort zelfs of de flitssynchro op X of op M staat. Je wordt uiteindelijk een soort muziekkenner
2. Op langere belichtingstijden hoor ik een radarwerkje afgaan. Blijft die sluiter nu wel of langer dan de ingestelde tijd (1sec ofzo) open? Afgezien van een ongelukkige vertraging die je daarmee krijgt, waardoor je net hét moment mist.
quote:Met redelijk vermogen: Metz 45CL4. De CL4 is ook bruikbaar op de nieuwere camera's met TTL-flitsmeting, maar biedt ook genoeg eigen automatiek en zonodig handinstelling om alles aan te kunnen.
Daarnaast:
Wat zou voor deze soort 'antieke' manuele camera's een goeie hedendaagse flister zijn, waarmee je letterlijk alle kanten op kunt.
lees ook: de flister moet het werk doen, niet ik. (computer/vol- en/of half-automaat iets in die geest).
quote:Zeg maar gerust dat het in een flits gebeurt.
Op zaterdag 3 januari 2004 02:12 schreef Ouwesok het volgende:Nadeeltje van de Metz45-serie dus ook van de CL4 is dat ze accu's vreten, al moeten ze met een setje 2200mAh NiMh-accu's een redelijk tijdje toekunnen (de 500mAh NiCd's van vroegâh waren in een oogwenk leeg
)
Sorry OuweSok,deze moest er even uit
quote:Fout, in een flits of veertig. (omgerekend 40/300 seconde oftewel ruim eenzevende seconde
Op zaterdag 3 januari 2004 02:20 schreef Fixers het volgende:[..]
Zeg maar gerust dat het in een flits gebeurt.
Sorry OuweSok,deze moest er even uit
quote:Ik zal het hem vragen, ik vind het leuke camera. Dank voor de suggestie van die Mat. Ik zal 's kijken wat voor een dat is. Wat is de huidige straatwaarde ongeveer?
Kun je het niet overhalen om nog een paar weekjes aan de logeerpartij van de Rolleiflex vast te knopen?
Die flitser, is ie ook goed te gebruiken met de nieuwste camera?
Het is goedkoper om het bij eentje te houden he.
Maar het was vooral bedoelt als vraagje voor later (en anderen die zich dat afvragen).
[edit] Als ik Metz mag geloven raden hun deze flitser aan: mecablitz 44 MZ-2. [/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 03-01-2004 14:03]
Wel even rondshoppen, maar dan vind je ook wat leuks.
Tweeoog altijd erbij houden . Al menig beroeps meegemaakt die terugverlangde naar zijn tweeoog als de spiegeldreun van zijn Hassi door de kerk weerklonk (alsof het noodlot ermee speelt valt er 1/20 seconde na het ontspannen van een Hassi of aanverwante altijd een stilte waarin je cam als een kanonschot klinkt
)
Misschien eens een vierkant offensief openen op de fotowedstrijd van komende maand .
Leg voor de aardigheid eens wat resultaat op een scanner en doet dat eens posten.
Mijn rollei, hoe robuust ook, toevertrouwen aan een postbode danwel koerier , ik laat een blinde liever mijn parachute opvouwen dan dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |