abonnement Unibet Coolblue
pi_1179573
Ik ben een keer in Ierland geweest, heb toen eigenlijk alleen wat van Dublin gezien. Is ook alweer een poosje geleden ondertussen, was kerst 1997 als ik me niet vergis. Ik kon toen bij een vage kennis logeren, maar dankzij de geweldige tijdsplanning was er weinig tot niets te beleven (En als ik me niet heel erg vergis woonde die kennis in/aan 'Terenure Park'. Eens kijken of die buurt bekend is bij onze Ierlanddeskundigen )

Maar ik wil zeker nog wel een keer naar Ierland, en dan iets meer zien als alleen Dublin. En natuurlijk niet weer rond de kerstdagen

pi_1179653
quote:
Op dinsdag 10 juli 2001 02:32 schreef Light het volgende:
(En als ik me niet heel erg vergis woonde die kennis in/aan 'Terenure Park'. Eens kijken of die buurt bekend is bij onze Ierlanddeskundigen )
Hier een plaatje van Terenure park, South Dublin uit 1829

O en ms vind je het zelf wel leuk eea terug te lezen nu erover, dat kan dan via http://dublin.local.ie/terenure/

[Dit bericht is gewijzigd door DIGGER op 10-07-2001 03:17]

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_1180200
quote:
Op dinsdag 10 juli 2001 02:57 schreef DIGGER het volgende:

[..]

Hier een plaatje van Terenure park, South Dublin uit 1829

[afbeelding]


Het zag er toen heel anders uit als dat ik het mij herinner. Toch veranderd in de loop van 168 jaar
quote:
O en ms vind je het zelf wel leuk eea terug te lezen nu erover, dat kan dan via http://dublin.local.ie/terenure/
Ik zal zeker eens kijken wat ik daar voor interessante dingen kan vinden. Thanks for the link
pi_1180242
Op http://dublin.local.ie/content/14171.shtml/terenure is oa. dit plaatje te vinden:

Duidelijk een modernere foto, volgens mij van Terenure Avenue. Iig een plaats met een rijke geschiedenis.

pi_1180268
Aantal jaren geleden veel in Ierland geweest (Glengariff, Baltimore, Skibbardeen, Limmerick) en er gewerkt voor de stallen van een groot hotel, waarbij ik af en toe trektochten te paard en huifkar begeleidde. In die tijd ook nog een keer met een hele groep ruiters als ridders te paard gefigureerd in een Ierse film. Moesten we te paard over bergruggen en rotskliffen galloperen in een harnas. In de film zag je uiteindelijk alleen de zwarte silhouetten van naderende ruiters. Ook met mijn vader op haaien gevist, toen we heel klein waren vlotten gebouwd met mijn toen nog heel kleine broertje, en de prachtige uitzichten ... Ierland was toen no doubt een van de mooiste landen die ik ooit gezien heb, en ik hoop dat het niet veel is veranderd is. Heel ruw en dreigend, maar ook heel groen en weelderig. En die mensen zijn ook fantastisch, alle cliché's over de Ieren zijn imo waar. Ze zuipen veel, ze zijn hartelijk, gastvrij, muzikaal en vooral heel echt.
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 10 juli 2001 @ 19:06:03 #31
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_1183604
Veel plezier Digger! Wel een kaartje sturen he. Anders heeft Ted niets te doen.
Als je niet lacht, ben je dood.
  zondag 29 juli 2001 @ 22:24:25 #32
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_1294316

We zijn weer in Nederland, helaas.

Veel gezien, veel meegemaakt, heel geweldig geweest. Ieren zijn en blijven fantastische mensen, kunnen Nederlanders nog veel van leren qua mentaliteit!! We hebben veel gezongen in de pub, veel gewandeld, veel genoten, veel gepraat met Ierse mensen, veel gekocht...

Ons huis hebben we ook al op het oog

Ik wil NU terug!!!!

Reisverslag volgt nog voor degenen die daar interesse in hebben

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  maandag 30 juli 2001 @ 00:00:03 #33
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1294788
Ik ben heel erg benieuwd! Ook naar de temperatuur en zo (hou niet van de hitte). Wil er misschien eens een keer een autorondreis maken of iets dergelijks.
The Internets, I needs it..
  maandag 30 juli 2001 @ 05:13:20 #34
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_1295313
Welkom thuis ElizabethR
pi_1295332
* DIGGER zal deze week ook wel ff een verslagf tikken

Foto's afgelopen zaterdag opgehaald (behalve dan het laatste rolletje, die iets meer dan half vol was, die komt nog wel een keer) en allemaal uitstekend gelukt en deze week wel tijd voor een verslagje.

En welkom terug Elizabeeb (het woordje 'thuis' zal ik maar niet gebruiken voor je)

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_1302634
Hier dan even een verslag van de vakantie van Elegantly Wasted en mij in Ierland (13-7 tm 23-7)

Vrijdag 13-7

Na alles afgerond te hebben thuis naar Charleroi gebracht en daar op ons gemak ingechecked. Slechts 2.230 BEF kostte de heenreis in totaal, via I-net gebooked, dus we waren benieuwd of ut allemaal goed zou komen, maar alles was prima geregeld. Vliegreis was met een 737-200 en we waren iets te laat ivm druk vliegverkeer boven London (helaas niet kunnen zien ivm de wolken). Schitterend uitzicht op de zuid kust van Wales gehad.
Goeie landing om 19 uur en een beetje lokale tijd in een nat Shannon, waar het net geregend had. We werden al opgewacht door Husby en dochter, die ons naar Clifden zouden brengen. Reis van toch nog een goeie 2 uur.
Al weldra stonden we in de file L en dat zou niet de laatste keer blijken in Ierland, ondanks de geringe bevolkingsdichtheid (de verklaring is simpel: met de auto kun je overal komen, ook de kleinste straatjes in het centrum, en je rijdt nog dwars door alle dorpjes heen, dus kan het ineens wel ff druk (relatief ) zijn).
Clifden en omgeving, en sowieso heel Ierland, zag er prachtig uit. Maar zeker al die 10 tallen meertjes in Connemara, met die 12 pins erbij was reusachtig mooi. ’s Avonds lekker bijgeklept en veel gedronken, EW en Elizabeeb wijn, Husby en ik Guinness respectievelijk Harp.

Zaterdag 14-7

Op deze Franse feestdag lekker een beetje uitgeslapen en daarna een Iers ontbijt gehad, verzorgd door Elizabeeb. Daarna naar Clifden zelf gegaan (centrum lag op ca 1 mijl van de huisje) en richting Clifden bay. Daar een flink end gewandeld over het kiezel’strand’, door de heuvels aan de kust en geklommen op de rotsen van de kust.
Hierna teruggegaan naar Clifden naar E.J. Kings, een schitterende oude pub, alwaar de F1 kwalificatie gekeken moest worden door Husby, EW en mijzelf, met uiteraard de nodige biertjes erbij. Na de lunch weer in de auto gestapt, naar de kust ten westen van Clifden via de zogeheten ‘sky road’. Wat een fantastisch uitzicht op de Atlantische oceaan had je vanaf daar!
’s Avonds bij het huisje hebben EW en ik toen lekker getennist met Elizabeeb haar kids voorafgaand aan het avondeten door superkok Elizabeeb J De rest van de avond gespendeerd met spelletjes, kleppen en veel bier drinken weer. EW leerde hier uiteindelijk (een paar dagen later moest ze het toch echt toegeven) dat Ecuador in Zuid Amerika licht en niet in Midden Amerika. Dit kostte haar een weddenschap met me, waardoor ze nu een keer mee moet doen met een Irish pub quiz J

Zondag 15-7

Uitgeslapen, uitvoerig ontbeten en toen de pub in voor de F1. Heerlijk, Engelstalig commentaar! RTE had slechts 1 reclameblokje gedurende de race die we bekeken met de nodige biertjes erbij. Ook leuk dat er een stel Finnen in de pub zat, die Hakkinen eindelijk (voor hun dan) weer eens zagen winnen. Na de F1 nog ff een stukje Gaelic football meegepikt (Cork vs Kerry) om vervolgens af te reizen naar Kylemore voor een bezoekje aan het indrukwekkende Kylemore Abbey. Helaas waren EW en ik ’s ochtends bij vertrek de camera vergeten mee te nemen maar goed, de Abbey staat op vele foto’s die overal te vinden zijn, dus zo’n punt was het niet.
In een pub (1 van de in totaal 2) van het piepkleine dorpje Letterfrack avondeten gehad, waarbij ik voor weinig geld echt een enorme berg verschillende vis kreeg. Na het eten richting huis getogen, daar weer even een spelletje gedaan en bier gedronken, maar vroeg naar bed gegaan ivm het programma welke we bedacht hadden voor de dag erna…

Maandag 16-7

Wederom, net als het hele weekend al, schitterend weer. De wekker ging al om 7 uur, omdat we veel en ver zouden gaan reizen. Onderweg in Lisdoonvarna ff postzegels gekocht om de kaartjes op de bus te doen, was dat ook maar meteen gedaan.
Tegen het eind van de ochtend kwamen we aan bij de 1e plek waar we wezen moesten: De clifs of Moher. Dat is een 220 meter hoge klifkust in County Clare aan de Atlantische Oceaan. Ooit zat Noord-Amerika hier aan Ierland vast. Het uizicht was adembenemend mooi. Heerlijk, die enorm hoge en lange kliffen, de oceaanlucht en die vele, vele vogels die je als minuscule stipjes zag vliegen of in hun nesten in de klifkust zag en die je maar al te goed hoorde.
Na afloop kocht ik ene shirt, en Elizabeeb haar dochter ook, een dolfijnenshirt. De verkoper vroeg waar we verder heen zouden gaan en of we ook via Doolin naar Fenore zouden gaan. Dit was toevalligerwijs het geval, hoewel we in Fenore geen stop gepland hadden. Volgens de verkoper moesten we dat toch wel even doen, al was het maar om te kijken of de dolfijn aldaar, die er in de Atlantische Oceaan zwemt, er was.

Enfin, eerst naar het gehucht Doolin toe, iets ten noorden van de clifs gelegen, voor een lunch in Gus O’Connor, 1 van de beroemdste pubs in heel Ierland vanwege de traditionele muziek, echt alles treed er op en veel muzikanten zijn daar ooit begonnen. Na een uurtje vertrokken richting Fenore. Helaas, geen dolfijn te zien. Wel ff naar het water gelopen waar wat mensen aan het duiken waren. Iedereen had het wel over de dolfijn (een naam heeft ie nog niet) maar ze was niet te zien. Ineens ging een meisje wat tikken met 2 stenen onder water en ik schrok me een hoedje toen echt een minuutje later of zo slechts enkele meters voor me een dolfijn uit het water omhoog kwam. Elizabeeb haar dochter, helemaal gek van dolfijnen, werd zo ongeveer letterlijk gek en wist niet of ze nu met kleren en al het water in moest springen of niet. De dolfijn bleef lekker in de buurt, zwom telkens op 20 tot soms zelfs maar 3 meter bij me vandaan, liet zich door de mensen in het water aaien, rolde op de zij en rug, trok mensen voort aan de vin etc. Echt erg gaaf.

Onze weg vervolgens vervolgd naar ‘Black Head’ het meest Noordoostelijk gelegen stukje van de county Clare en een schitterend punt van ‘The Burren’. Een enorme uitgesleten stenen heuvel die erg donker van kleur is (vandaar dus de naam). Hierna echt The Burren ingereden. The Burren is een (kalk)stenen plateau (wel zeer heuvelachtig), een soort maanlandschap. Er groeien zowel polaire plantjes als tropische plantjes door mekaar, maar bijna alles blijft laag. De planten groeien in de uitgeslepen spleten en komen vrijwel niet boven het oppervlak uit ivm de meestal harde koude westenwind.
Bij een druïdegraf Van 2000 voor Christus even uitgestapt en lekker rondgelopen, en er was echt vrijwel niemand te bekennen (bij aankomst 4 mensen, die heel snel alweer weg waren, verder echt niemand), terwijl het midden op de dag was.
Toen teruggereden naar Clifden voor een simpele maaltijd na deze lange vermoeiende dag. EW was zo vermoeid dat ze lekker thuis bleef, even lezen en toen slapen, ikzelf ben de pub in gegaan omdat er live muziek was. Bandje met Amerikaanse Ieren was echt onwijs goed, de zanger had een gouden stem echt en de muziek was veel traditionele Ierse muziek met af en toe wat Amerikaanse country op semi-Ierse manier gespeeld er tussendoor (Country stamt ook af van de Ierse volksmuziek). Na een paar pints hield ik het toch ook voor gezien, daar morgen de wekker wederom vroeg zou gaan…

Dinsdag 17-7

6.15 ging de wekker ditmaal al en het was de 1e dag met slecht weer, en dat zou de hele dag ook zou blijven. Lichte tot matige regenval, niet al te warm (maar ook niet echt koud) en gelukkig amper wind.
Een prima dagje om veel in de auto te zitten, en dat was dan ook wat EW en ik van plan waren, Elizabeeb en gezin bleven een dagje rustig in Clifden zelf.
De reis voerde EW en mij (ik kon oefenen op links rijden, EW wou niet rijden) als 1e naar Athlone, een schitterende plek gelegen aan de Shannon, die door het stadje heen loopt. Hier even een kort stukje gelopen en ontbijt gehaald, om even te eten terwijl we het laatste kleine stukje aflegden naar Clonmacnois, het middelpunt van Ierland. Clonmacnois ligt ook aan de Shannon en is een plek waar in de 7e eeuw een groep Kelten woonden, waarvan nu nog veel te zien is. Schitterende ruines van torens, kerken en met name heel, heel veel Keltische kruizen en High crosses op de begraafplaats er omheen. Door het slechte weer was er gelukkig vrijwel niemand ook, zodat we erg mooie foto’s konden nemen en alles rustig bekijken konden.

Net voordat het wat drukker werd (de 1e bussen met toeristen kwamen aan) vertrokken we naar Kilbeggan voor een bezoek aan de oudste officieel erkende whiskey distilleerderij ter wereld, die van Locke’s. Tegenwoordig is de distilleerderij niet meer in gebruik, behalve dan als museum. Je kond de complete oude distilleerderij door waarin alles gewoon zo stond als het er 2 eeuwen geleden uitgezien heeft, de distilleerderij was teruggebracht in de staat waarin ie halverwege de 19e eeuw was. Het rook er gewoon naar whiskey en traditie en was erg mooi. Voor 3.25 pond pp toegang mochten we na afloop nog een glas Locke’s proeven (De whiskey wordt, met dezelfde ingrediënten, ergens anders gemaakt, maar staat in Kilbeggan te rijpen en heet derhalve nog immer Locke’s), wat bijzonder goed smaakte.

Vanuit Kilbeggan een stukje naar het zuiden gereden, naar Tullamore, om eens een pub te zoeken om te lunchen. Dat lukte gemakkelijk, we vonden al rap een pub met werkelijk een geweldig interieur weer alwaar we beiden van een heerlijke sandwich genoten. Hierna snel weer op pad, richting J Kilkenny J (Cill Cainigh op z’n Gaelic).
In slecht weer Kilkenny castle van buiten bekeken en de tuin bewonderd, De Black Abbey beklommen, door de winkelstraatjes geslenterd en wat shops bezocht. En helaas, helaas helaas, de Smithwick’s brouwerij had maar 1 tour per dag, en die was om 15 uur en meer niet en we waren daar dus net iets te laat voor :’( Aan de andere kant meteen een reden om een keer terug te gaan want Kilkenny is echt schitterend, fenomenaal mooi, schilderachtig.

In een geweldig mooie pub wederom een Kilkenny draught gedronken bij een knisperend haardvuurtje en Cricket op de buis om een beetje warm te worden weer. Toen terug gelopen richting de auto, maar niet alvorens nog ff iets moois op de foto gezet te hebben: Aan de linker kant van de weg het eeuwen oude courthouse/jail (tegenwoordig als museum in gebruik ook) met aan de rechter kant van de weg, er recht tegenover een schitterende pub: The Witness box J

Hierna aan de lange terugreis begonnen (uiteindelijk die dag een km 0f 650 gereden en dat is, helemaal op Ierse wegen, heel erg veel) richting Clifden. Onderweg tijdens het tanken ergens tussen Limmerick en Galway in een deuk gelegen om een lifter die bloedserieus aan de kant van de weg stond met een bordje met daarop heel groot geschreven ‘SPAIN’ en dan in het hokje rechtsonder nog heel klein ‘olé’ J Deze vent toch maar laten staan, we gingen de andere kant op…
In Ennis in de pub genoten van een heerlijk avondeten en uiteindelijk waren we tegen 23 uur weer terug. Toen ff gebierd, bijgeklept en naar bed gegaan om eens lekker en lang te slapen.

Woensdag 18-7

Ten eerste lang uitgeslapen en daarna het weer terugzijnde schitterende weer kunnen verwelkomen. Toen ‘ontbeten’ in de pub, EW met tortillawraps met kip en salade erin en patat erbij, ik met 3 broodjes, 1 met boven eikenhout gerookte zalm, 1 met zalmsalade en 1 met krabsalade en een pint Guinness erbij. Wat je noemt ontbijt
Hierna ff avondeten gehaald en met z’n 6-en naar Letterfrack gegaan, en van daar richting de kust voor een kleine boottocht (van een uur) in Ballynahill bay en het plaatselijke maritiem museum bezocht. Toen naar Letterfrack teruggekeerd, op het terras van de 2e plaatselijke pub ff gebierd/wat gedronken en thuis gaan avondeten.

Na het eten de pub in gedoken, er was weer live muziek, nu van de band ‘Dúchas’. Veel bier erbij, geweldige muziek, met met name een geweldige borhan speler (zal wel verkeerd gespeld zijn maar OK). In de pauze en na afloop nog ff met 2 van de 3 bandleden geklept waarbij ze aangaven te leven van optredens, 6 gigs per week, over de hele wereld in Ierse pubs. Next stop was, na Galway ivm de Arts festival week, Moskou…
Enfin, vele vele pints later en al ver na sluitingstijd moesten we maar eens richting ons huisje gaan. Moe maar voldaan naar bed…

Donderdag 19-7

Redelijk op tijd opgestaan, flink ontbeten en met de auto naar Cleggan gegaan. Vanuit Cleggan de boot genomen de oceaan op. Lekker dansend over de golven, richting Inish Bofin, een redelijk groot eiland voor de westkust van Ierland. Aldaar heerlijk gelopen op het eiland, een mooie ruïne uit de 7e eeuw bezocht, een mooie kerk bezocht en voor de terugvaart op het terras van een pub genoten van de overvloedige zon en vreselijk veel bier. Door het hele eiland uitgezwaaid teruggevaren, thuis gegeten en daarna gegolfd, waarbij EW en ik die Brabo’s (Elizabeeb zelf deed overigens niet mee) even van de baan gemept hebben >J
Thuis de koffer vast ingepakt, veel spelletjes rikken gedaan en de koelkast volledig leeggedronken. Nog enigszins op tijd naar bed gegaan ivm de reisdag die zou volgen…

Vrijdag 20-7
Tot zo ver onze vakantie met Elizabeeb en gezin, EW en ik zouden naar Dublin (Dun Laoghaire) gaan. Husby bracht ons naar Galway, vanwaar EW en ik de trein naar Dublin Heuston namen. Lekker 1e klas gereisd (meerprijs voor de 1e klasse is daar relatief veel minder dan in Nederland en je hebt meteen een serveerster in je coupe rondlopen voor wat je maar te eten/drinken wilt) en even voor 14 uur aangekomen in Dublin. Vanaf het station de dubbeldekker genomen richting Tara station. Toen met de DART naar Dun Laoghaire gereisd waar het vanaf het DART station nog een metertje of 200 a 250 was naar onze B&B. Ook de B&B hadden we van te voren via I-net uitgezocht en telefonisch gebooked (creditcard niet nodig, ‘U komt vrijdag, prima, wilt u me dan donderdag even bellen hoe laat u ca komt, meer hoef ik niet te weten’, heerlijk toch, gewoon op basis van vertrouwen, afspraak is afspraak) en beviel uitstekend. Echt een schitterend mooi huis met een even mooie kamer. De middag efkes gewinkeld in het vlakbij gelegen winkelcentrum (waar we ook een I-net paal vonden waar vandaan we toen heel efkes, als enige moment op onze vakantie, geFOKt hebben) en gewandeld over de lange pier rondom de haven van Dun Laoghaire. Vervolgens in een vreselijk mooie pub, ‘Weirs’, heel erg lekker gegeten en gedronken, om weer enigszins op tijd het bed in te duiken.

Zaterdag 21-7

Dublin dag 1! Vroeg ontbeten met een full Irish breakfast (alleen ZONDER die black & white pudding) en vroeg afgereisd met de DART weer naar Dublin. Daar als 1e de Dublin city tour gedaan met een open dubbeldekker. Als 1e uitgestapt op Merrion Square, met alle mooie gekleurde (alles behalve zwart) voordeuren. Ook ff in het park gewandeld, dan hoor je dus ineens eik niets meer, terwijl het net buiten het park dus knetterdruk is… In het park stond een schitterend beeld van Oscar Wilde, met ervoor een pilaar met allemaal erg leuke levensspreuken.

Weer opgestapt om bij St. Patrick’s Cathedral weer af te stappen. Schitterende kathedraal werkelijk, met name de riddervlaggen en helmen zoals die er nog hingen en de glas in lood ramen zijn echt fenomenaal gaaf gewoon. Toen weer opgestapt om uit te stappen bij de Guinness hop store, maw, St. James Gate, Dublin, de Guinness brouwerij. Expositie bezocht, veel interessante dingen gezien (en voor mij iig veel bekende zaken mbt het brouwproces en zo) en met name de reclames door de decennia heen vond ik erg leuk om terug te kunnen zien. Daarna een bij de toegangsprijs inbegrepen pint gedronken in de Gravity bar, bovenop de brouwerij, met uitzicht rondom over de hele brouwerij en heel Dublin. Tot slot nog even noodzakelijkerwijs natuurlijk, geshopt in de Guinness winkel alvorens op de bus te stappen naar het volgende gebouw waar we heen wouden: The old Jameson distillery.
Daar van een rondleiding genoten, waarbij het erg gaaf was dat ze de geuren in elk kamertje waar je kwam nabootsten en ze ook haarfijn het verschil uitlegden tussen Ierse en Amerikaanse Whiskey en Schotse whisky en hoe het komt dat Schotland heel veel distilleerderijen (waarvan heel veel kleine) telt, en Ierland amper distilleerderijen meer telt en ze vrijwel allemaal groot zijn. Tot slot was er natuurlijk het onvermijdelijke whiskey proeven

Hierna vonden we het mooi geweest mbt de city tour en zijn we een Lokale pub ingedoken, de Chancery Inn. Buiten het uitgaanscentrum gelegen, aan de noordoever van de Liffey en dus een niet toeristische pub. Binnen was het dus rustig, maar zaten dus een paar typische Ieren, die ons aan wat tips hielpen voor later op de dag, zeg maar de avond.

Als 1e zijn we, om het toch maar ff gezien te hebben, naar het super toeristische Temple Bar district gelopen. Nou daar was dus niks aan, alles was er afgestemd op de wensen van de toeristen en dat wil ik gewoon niet. We hebben er dus ff snel en goedkoop gegeten en meer niet, we zijn hard doorgelopen richting Grafton street, langs het pand waar U2 ooit begonnen is (En waarover de buschauffeur die ons rondleidde met de citytour zei: I’ve seen their first gig, and I thought is was crap, it were the worst 50 p I’d ever spent… J ). In een zijstaatje gaan zitten op het terras van Bruxelles pub, een pub die, je raadt het al, vol hangt met Brusselse straatnaamborden. Grote tent was het, met een diverse (hard)rock zalen in het pand. Binnen was het ook erg leuk. Vervolgens naar O’Daids gegaan aan de overkant, wat 1 van de oudste pubs van Dublin is, maar daar was het nogal druk, dus zijn we verder gegaan op onze kroegentocht naar ‘Kehoe’s’ (ook 1 van de oudste pubs in Dublin). Oppassen daar als je naar de WC moest, de deur waar je doorheen moest was maar iets van 1 meter 60 hoog...
Na een poosje weer verder gegaan naar Dawson’s pub. Een pub onder de grond en tevens de kleinste pub van heel Dublin. Dat klopte ook wel want met 20 man zat de tent gewoon echt vol. Na daar het nodige bier weggewerkt te hebben besloten we terug te gaan, maar wel door ff via Merrion row, via O’Donoghue’s te gaan, te pub waar de Dubliners ooit begonnen. EN wat schetste onze verbazing: Er zaten ook een aantal leden van de Dubliners, en die zaten gewoon met andere gasten (later merkten we dat ze een aantal van die lui zelf ook niet eens kenden) daar muziek te maken. 1 nummertje spelen, kletsen, lachen, muziektips geven en dan zette 1 van de lui daar (man of 10) wel weer in, die begon gewoon wat te spelen op gitaar, fluit of wat dan ook en de rest viel wel weer bij. Dat was echt super genieten gewoon!

Hierdoor misten we wel de laatste DART en moesten dus met een nachtbus terug, maar dat kon de pret niet drukken. Zeer moe en heel erg voldaan gaan slapen.

Zondag 22-7

Wederom op tijd naar Dublin toe voor als 1e een bezoek aan Trinity College, de universiteit van Dublin. FE_NO_ME_NAAL, geweldig gewoon, schitterend! Die old library, the long room, echt geweldig. 200.000 van zo’n beetje de oudste boeken ter wereld, boeken die ik nooit meer uit een kast zou durven trekken iig. Foto’s maken mag je er niet (ivm flitslicht) maar adembenemend mooi was het. Ben er gewoon ff met EW op een bankje gaan zitten en heb daar alleen maar stil om me heen zitten kijken, zo prachtig.

Na Trinity College richting de Liffey gelopen. Er opvallend: Later de dag zouden er zeer belangrijke kwartfinales Gaelic football gespeeld worden in Dublin, 2 wedstrijden na elkaar in het zelfde stadion, Cork – Galway en Dublin – Sligo. De stad was bezaaid met fans van alle 4 de teams, overal mensen met de shirts aan, vlaggen, zingend, toeterend in auto’s etc. EN ik heb echt niet 1 agent op straat gezien, nergens politie, ME of wat dan ook. Mooi is dat toch….

Enfin, in een souvenir shop wat leuke dingetjes gekocht (Guinness reclamebord, Guinness mokken, schapies sokken ach ja, moest ff) en toen over O’Connell’s bridge heen, zoekend naar het pop museum. Dat gevonden en helaas moeten constateren dat het museum wat in verval is, niet echt goed onderhouden wordt van binnen (sommige lampen deden het niet, richtingaanwijzing was onduidelijk etc) terwijl het verder toch juist een zeer interessant museum is. Het vertelt het verhaal van de Ierse muziek, de opkomst ervan, de verschillende kenmerken en fases ervan en erin etc. EW kon nog ff haar handjes leggen in die van Larry Mullen en er hing ook een geweldig mooi pak van Bono, die volledig gouden.

Na het museum op zoek gegaan naar een platenzaak, we wouden die nieuwe single van New Order, Crystal, die we dinsdag voor het eerst gehoord hadden, hebben. We konden geen platenzaak vinden, dus vroegen het aan een agent. Ja zowaar, terwijl de Gaelic football al bezig was, liep er een agent te slenteren op O’Connell street en die ging mij vraag doorspelen naar de centrale. Of op de centrale 1 van de agenten de dichtstbijzijnde platenzaak wist. Nou dat wisten ze wel, en de agent wandelde gewoon met ons mee tot ie het aan kon wijzen J
Helaas hadden ze de single alleen nog niet L

Enfin, snel toen de pub ingedoken voor het Gaelic football, want Dublin – Sligo wou ik graag zien en EW wou gewoon graag zitten en bier drinken en Gaelic football vond ze ook wel geinig (that’s my woman! J ). We kwamen uit bij MassMcGuire of zo, aan de zuidkant van de Liffey aan de kade, een pub/restaurant over 2 panden naast mekaar gelegen verdeeld, waarbij de vloeren van beide panden telkens een halve verdieping hoger/lager liggen en je middels een trap in het midden zo het hele pand doorkan (en dat is hoog). Mega mooie pub dus. Ook leuk: Koperen biervaten in de vensterbank, de pub brouwt namelijk liefst 6 eigen soorten bier. Smithwick’s of Killkenny van de tap hebben ze niet, maar wel hun er op lijkend eigen gebrouwen ‘Rusty’. Genoten van dat bier en hun eigen gebrouwen stout, Gaelic football op een groot scherm gekeken, met een schuin oog op een tv tegelijkertijd de laatste kilometers van de touretappe gekeken en me enorm vermaakt.
Er zat een stel vaders aan de bar, de match te kijken, terwijl hun echt babies/peuters nog gewoon, over de vloer heen kropen. Sja, pappa moest gewoon de match kijken he J En voor me zaten wat mensen gehuld in Cork shirts, petjes, vlaggen etc. 1 van die gasten gooide er een keiharde vloek uit toen Dublin een goal scoorde (goed voor 3 punten) en een voorsprong nam die onoverbrugbaar leek (en later bleek). Niemand reageerde. Moet je in Rotterdam eens proberen, Eerst NEC – Vitesse en daarna Feyenoord – Ajax in het zelfde stadion laten spelen meteen na elkaar, geen politie in de stad waar fans van alle 4 de clubs rondlopen en dan zit tijdens wedstrijd 2, een zeg NEC supporter in een cafe op het stadhuisplein luidop te vloeken op Feyenoord als die 5 minuten voor tijd de 2-0 binnenschieten, terwijl de kroeg vol Feyenoord fans hangt….

Enfin, erg vermaakt daar in die pub, lang gezeten, dus zware beentjes van het bier…

Bij St. Stephens Green in de buurt uiteindelijk gegeten alwaar we geserveerd werden door een Ierse blondine die toevallig een Nederlandse vriend had. Na ons buikje rond gegeten te hebben naar Dun Laoghaire gegaan voor de laatste keer, koffers ingepakt, en lekker gaan slapen.

Maandag 23-7

Heel vroeg ontbeten, B&B afgerekend, met de DART naar Howth gegaan en van daar uit met de AERDART naar Dublin Airport. En ook onze goedkoop via I-net geregelde terugreis verliep perfect, we kwamen zelfs iets te vroeg aan op Brussel South Charleroi, zoals het vliegveld officieel heet.

Sja en toen was de vakantie over…..


Algemeen kan ik een heleboel dingen zeggen:

-Dublin is toch best anders als Ierland. Dublin is absoluut de moeite van het bezoeken waard, maar is echt een stad. Als je naar het echte Ierland wil, wat gewoon de rest is, zoek dan een ander uitgangspunt dan Dublin

-Ieren zelf zijn aardig, gek, sportgek, biergek, lelijk, gezellig, behulpzaam

-Het weer zoals we dat hadden: 1 dag bijna non stop regen (doch niet heel hard), maar dat was een dag dat we toch veel in de auto zouden zitten. 1 dag in de ochtend regen, maar dat was de vrijdag, toen zaten we in auto/trein dus niks van gemerkt. Verder lekker weer gehad, veel zon, maar nooit en te nimmer te warm om dingen niet te doen. En te koud om dingen te laten is het er ook niet, Ierland is zo heuvelachtig, uit de wind kun je altijd wel komen. Ik vond het weer iig erg fijn.

-Prijzen. Ierland is soms duur, soms goedkoop. Peuken: 3.90 pond per pakje (da’s dus nog maal 2.8). knetter duur dus (maar ik rook toch niet meer). Daar tegenover: Benzine is goedkoop. Tussen de 66 en 74 p per liter (de prijzen kunnen aardig verschillen, maar je moet dus gewoon voor omgerekend 1 gulden 90 per liter kunnen tanken). Prijzen in de supermarkt zijn hoger dan in Nederland, bijna elk product is enkele procenten tot enkele tientallen procenten duurder vergeleken met Nederland. Eten in pubs is dan weer vrij goedkoop, je krijgt voor een piek of 30 echt een portie vis waar je u tegen zegt.

-Wegen. Wegen zijn in Ierland over het algemeen van bijzonder slechte staat. Logisch, zoveel verkeer rijdt er niet in de binnenlanden, het klimaat doet veel met het wegdek etc. Snelwegen kennen ze amper, wel zeg maar provinciale wegen met een zogeheten slow lane. Let wel op dat er niet een schaap op de weg ligt te slapen of een boer de weg een kwartier blokkeert omdat ie ff zijn kudde van wei A naar wei B overbrengt. Naar Ierland komen met de auto is duur, kost veel reistijd en ook benzine en je schokbrekers krijgen het heel zwaar te verduren, dus tip: Scoor een goedkope vliegreis en huur een auto, of, als je naar Dublin gaat, scoor een goedkope vliegreis en ga met het Openbaar vervoer. Met de auto in Dublin rondrijden is absoluut af te raden daar het super druk is, je dus constant vast staat en je de verkeerssituatie, die vaak onvoorspelbaar is, totaal niet kent. Met het OV is goedkoper, veiliger, sneller. Reken er in het binnenland op dat afstanden kort kunnen lijken, maar best lang rijden zijn ivm bochtige wegen, smalle wegen, langzaam verkeer wat voor je kan zitten, lastig inhalen ivm die heuvels en bochten etc.

-Natuur. Schitterende natuur,. Geweldige omgeving, vreselijk mooi en zuiver water, helaas dat de Ieren (en/of) toeristen het zelf soms vervuilen door afval te dumpen. Fukcia’s (of hoe schrijf je dat) groeien er in het wild in overvloed en zijn mega groot en dicht. Ierland barst van de riviertjes, meren, heuvels, bergen, veen/turf grond etc. Het is nog mooier dan in de folders.

Zo, dat was mijn reisverslag van m’n vakantie in Ierland met Elegantly Wasted.

Mijn dank gaat uit naar:

Elizabeeb + familie voor een geweldige 1e week en een kamer voor een week
EW haar pa en zusje voor het brengen en halen
Ryan air voor de goeie en goedkope vluchten
Marie & Des Power in Dun Laoghaire voor de B&B
Gaoxing voor het me op de hoogte houden via SMS
Ierland, for being Ierland

Foto’s zijn inmiddels binnen, die komen nog wel een keer, moet die hap eerst scannen en uploaden, bovendien was het laatste rollertje nog niet vol, dus die foto’s moeten nog een keertje komen.

Namen van Elizabeeb en familie heb ik om privacy redenen bewust niet genoemd.

[Dit bericht is gewijzigd door DIGGER op 31-07-2001 12:32]

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_1306652
Bedankt voor je reisverslag.
Leuk en interessant om te lezen!
  dinsdag 31 juli 2001 @ 21:37:47 #38
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1306717
Leuk reisverslag!

Heb je ook nog foto's gemaakt en komen die er ook later nog bij?

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1306796
Oeeeee, mooi en wat hebben jullie veel gezien en vaak vroeg opgestaan!!
Ik ben verliefd op o.a. Schotland, maar Ierland is echt familie lees ik.

Prachtig dig, en bedankt voor je verslag

  dinsdag 31 juli 2001 @ 23:44:23 #40
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_1307693
Hier dan een verslagje van hoe wij Ierland deze keer hebben beleefd

6/7 juli:
Na een lange, lange reis dwars door Engeland en Ierland komen we aan in Clifden en kunnen we eindelijk, moe maar voldaan onze eerste pint Guinness naar binnen werken. Gauw alles uitgepakt en een beetje rondgekeken daar. Mooi uitzicht op de Twelve Bens (Pins) een bergketen die dwars door Connemara loopt. Aangezien we erg moe zijn van de lange reis gaan we op tijd naar bed

8 juli:
Lekker ontbeten, sausage&eggs en al! Na het ontbijt zijn we Clifden ingedoken. Een erg gezellig stadje, leuke kunstnijverheidswinkeltjes en een aantal, aan de buitenkant te zien, erg aantrekkelijke pubs. Toen zijn we de kustweg afgegaan en uitgekomen op het strandje, lekker gewandeld en zoonlief heeft meteen een verzameling schelpen en stenen bij elkaar die persé mee moeten: "Mam, doe jij die even in je tas? Dan kan jij ze bewaren"

Op weg naar Roundstone (een stadje waar de beste en meest beroemde Bodhrán maker van Ierland settelt) komen we de eerste grote kuddes schapen op de weg weer tegen. Als we aankomen in de Monestry waar Malachy Kearns zijn muziekinstrumenten verkoopt is het net of we terugstappen in de tijd. Er is helemaal niets verandert sinds ons laatste bezoek! Al gauw zitten we in de oefenruimte een paar bodhráns te testen, lekker hoor

later, als we terug zijn in het huisje gaan de kids kennismaken met het andere jonge grut dat er rondloopt. Al gauw hebben ze aanspraak en een grote sliert kinderen gaat voetballen. Ze zullen zich niet vervelen

9 juli:
Naar Galway. Alles begint al in gereedheid te komen voor het Arts festival dat hier volgende week zal plaatsvinden. Er loopt hier en daar al een verdwaalde jongleur of muzikant rond, en de makers van het 'echte Celtic handcrafted Irish silver' lopen ook al rond. Galway is een prachtige stad, veel middeleeuwse gebouwen met allerlei hoekjes en gaatjes. Enorm mooi versierde puien in de hoofdstraten en de vrolijke kleuren waarin de Ieren hun huizen schilderen zijn een lust voor het oog! We eten in een mooie pub.

10 juli:
Een ritje naar Rinvylle Peninsula staat vandaag op het program. De kustweg waarlangs we rijden is spectaculair! Prachtige rotspartijen, helder water, veel vogels en hier en daar een schattige cottage ertussen waar de onvermijdelijke Border Collie huis en haard bewaakt. Als we op het uiterste puntje zijn beland hebben we een fantastisch uitzicht over de Atlantische Oceaan. Daar staat ook de ruïne van Cashleen Castle. Een onheilspellende plek. Temeer omdat er ineens twee grote honden onderaan die ruïne verschijnen. Ik knijp hem echt effies, ze zien er zo groot uit!! Mijn man staat me natuurlijk vierkant uit te lachen en helemaal als een van de twee al kwispelend een kijkje komt nemen en eigenlijk een heel lief beestje blijkt. Zo zie je maar weer hoe fantasie een mens kan beïnvloeden.

Later hebben we met zoonlief de hengel gepakt. We gaan flink vissen in het snelstromend riviertje vlak bij ons huisje. Helaas hebben de vissen geen trek in het aas, maar zoonlief houdt goed vol.

11 juli:
We gaan vandaag de zilver en loodmijnen bezoeken. Het verhaal erachter is dat net voor de grote hongersnood er ineens lood werd ontdekt in een grot vlak bij Maam Cross. Dit lood was onontbeerlijk want werd doorverkocht aan Engeland, die er kogels van maakten. De mijn is maar 15 jaar open geweest. Van 1850 tot 1865. In die tijd hebben de mijnwerkers heel de berg proberen uit te putten. Zwaar werk was dat. Met buskruit in een uitgegraven richeltje en maar hopen dat je op tijd bij de schuilplek was voor de grote knal kwam. Het lood dat werd gevonden was een mengeling van onbekende materialen, met 80% lood en 3% zilver. Het zilver werd weggegooid. Lood was veel kostbaarder. De kinderen mogen 'goud zoeken' Met een echte goudzoekerspan in een bak water en maar draaien. Heel wat pyriet (nepgoud) halen ze naar boven, maar ook robijntjes en quartz kristal. Erg leuk.

Daarna gaan we door naar Cong. Een stadje waar destijds de film 'the quiet man' met John Wayne werd opgenomen. Er is daar ook een museumpje van. Mooier is de kloosterruïne en nog mooier de tuin die erbij hoort. Die grenst aan een riviertje en daar staat dan weer een vissershuisje dat boven de rivier werd gebouwd door de monniken. De rivier stroomt er als het ware onderdoor, dus zij konden lekker in het huiske zitten en hoefden alleen maar een netje uit te gooien. De vis zwom er dan zo in!

's-Avonds maken we voor de eerste keer kennis met Dúchas, een Ierse traditionele band. Digger had het er ook al over in zijn verslag. Wat een goede muziek maken die mannen, en de Bodhránspeler is wel heel bedreven in het spelen. Hij krijgt er echt percussie uit, terwijl zijn techniek van spelen erg afwijkend is van hetgeen we tot nu toe zagen in Ierland. Echt heel gaaf! Later vertelt Seán (= Bodhránspeler) dat hij zijn techniek heeft te danken aan het eerder spelen in een Celtic Rock band.

12 juli:
rustig dagje. We beklimmen de berg achter ons huis. Bovenop vinden we wilde Connemara Pony's en veel schapen. Bovendien hebben we een uitzicht waar je U tegen zegt. Veel foto's genomen daar!

13 juli:
Boodschappen (bier!! Want Diggie komt vanavond!!) gedaan en gewassen. Mijn man en dochter gaan onderweg naar Shannon Airport om DIGGER en EW op te halen. Zoonlief en ik doen spelletjes en genieten van het lekkere uitzicht. Als ze aankomen is het lekker kletsen en drinken geblazen. We gaan veel te laat en enigszins beschonken naar bed.

14 t/m 20 juli:
Valt te lezen in het verslag van DIGGER !!

Enige kanttekeningen wil ik er zelf ook nog wel bij plaatsen...

17 juli :
In Doolin, waar DIGGER het ook over had staat inderdaad die wereldberoemde pub. Mijn man had daar 4 jaar geleden al een t-shirt gekocht en dat was bijna versleten, dus moest er een nieuwe komen. Bovendien bleek dat onze B&B van toen er nog steeds stond en nog steeds zo vervallen als toen De prijs was ook nog steeds een van de laagste in Ierland, 12 pond is echt helemaal niks!!

's-Avonds is Digger eventjes meegeweest naar de pub en heeft in ieder geval de man met de gouden stem gehoord. Maar wat hij jammer genoeg heeft gemist is dat mijn man en ik tot ver na sluitingstijd zijn gebleven, hebben meegezongen en meegedaan en ons kostelijk vermaakt hebben! Het was nog maar een kluppie van een man of 15 dat om 02.15 uur naar buiten rolde, terwijl de pub toen al twee uur en een kwartier dicht had moeten zijn, maar al die mensen hebben genoten!

19 juli :

DIGGER schrijft al over onze boottocht naar Inishbofin. Wat een heerlijk eilandje is dat!! De tijd heeft er echt stilgestaan lijkt wel! We hebben inderdaad de kloosterruïne bezocht en midden tussen de vervallen graven gedwaald. Op het terras was het daarna heel gezellig, alleen vergeet DIGGER er even bij te vermelden dat er ineens twee Pintglazen in mijn tas zaten toen we weer terug gingen. Ik geloof dat ze nu bij DIGGER en EW thuis staan. Echte Guinnessglazzen, waarvan we nog steeds niet weten wat nu de ingedrukte code op de zijkant van het glas betekent: een rondje met in de bovenste helft een tweecijferig getal dat niet valt te herleiden en in de onderste helft ook, maar dat sloeg duidelijk op het jaartal van het glas, dus 98, 99, 00, 01....

De dag erna gingen DIGGER en EW verder naar Dublin. We hebben een heel gezellige week met ze gehad!! Ik verheug me nu al op de uitwisseling van foto's en dergelijke

20 juli:
Nadat mijn man terug was van het wegbrengen van Dig en EW zijn we naar het Heritage Centre van Connemara geweest. Daar kregen we een video te zien van de betekenis van Connemara voor de bevolking en de specifieke kenmerken. Ook leerden we daar eindelijk waar de naam Black & Tan vandaan komt. Het heeft te maken met het Britse regiment soldaten dat na de eerste Wereldoorlog in Connemara de boel in de gaten hielden van 1918 tot 1921. Deze jongens waren vrij brutaal en kregen om te kalmeren het beste aan alcohol wat Ierland te bieden had, twee soorten bier door elkaar. Dit regiment soldaten werd Black & Tan genoemd en zo ook het drankje.

Vervolgens hebben we de cottage van Dan O'Hara bekeken. Een typisch voorbeeld van een cottage aan het einde van de 19e eeuw in Connemara. Authentiek ingericht en al. Erg leuk. Zoon en dochter hebben nog even turf gestoken (de nationale brandstof in Ierland) en we hebben de ringforten van de kelten nog bekeken.

21 juli:
Vandaag gaan we naar Westport, een havenstadje in county Mayo (één county hoger dan Galway, waar wij zitten) Ontzettend mooie route gehad dwars door de bergen. Aangekomen blijkt dat Westport een heel gezellig winkelstadje is. Natuurlijk moeten we even naar Matt Molloy's, DE pub in Westport omdat ie is van de fluittist van de Chieftains. (Het is soms net of elk Iers bandlid een eigen pub heeft). Daarna gaan we naar Westport House. Prachtig kasteel en heel indrukwekkend ingericht.

's-Avonds past dochter op zoon en gaan we een avondje alleen stappen in Clifden. In de pub waar we terecht komen is uiteraard traditionele muziek. We raken aan de praat met diverse mensen, erg gezellig weer. In Ierland hoef je niet persé met zijn tweeën of meer uit, je krijgt toch wel aanspraak in de pub.


22 juli:
Naar Ailwee Cave. Vooral voor de kinderen interessant. Wij zijn er vier jaar geleden al samen geweest. Er is enorm veel veranderd, veel toeristischer is alles geworden. Maar eenmaal in de grot is het toch ook wel weer spannend. Er bevinden zich resten van berenslaapplaatsen met botten en al er nog in, er zijn vleermuizen, een ondergrondse waterval en natuurlijk druipsteen. De kinderen zijn onder de indruk.

Omdat we toch in de buurt zijn rijden we door naar Fanore, waar dochterlief een week daarvoor al kennis had mogen maken met de dolfijn die in die baai rondzwemt. We hebben voor de zekerheid handdoeken en haar bikini meegenomen. En ja hoor!!! Het beessie is er weer. In een mum van tijd ligt mijn dochter in de Atlantische oceaan met een Dolfijn te stoeien!! Ze hangt aan zijn rugvin en laat zich voortrekken en ze aait hem diverse malen. Ik vind het een fantastisch gezicht en hoop maar dat de foto's zijn gelukt!!

23 juli:
Rustdagje. Beetje getutteld in en rond het huisje en de kinderen hebben veel gespeeld.

24 juli:
Vandaag gaan dochter en ik samen op pad, naar Westport. We vonden het zo'n leuk stadje dat we wel een dagje willen winkelen samen. Uitgebreid geshopt, veel gekocht en ook nog eventjes geFOK!t in een i-net cafe. Man en zoon hebben zich uitstekend vermaakt in Clifden. Ze hebben een kroegentocht gehouden en zijn naar de baai gelopen. 's-Avonds gaan we naar de Song& Dance in de Townhall van Clifden. We hebben ons rot gelachen daar. Het leek wel een bonte avond van de bejaardenclub, erg snoezig allemaal.

25 juli:
Het weer is iets minder vandaag, we besluiten dan ook een mooie tocht te gaan maken met de auto en zien onderweg toch nog heel wat interessante dingen. Ondermeer Pearse's cottage. Een authentieke cottage waar de Engelse schrijver Pearse een hoop studenten Gaelic heeft geleerd. Hij was helemaal weg van de traditionele Ierse taal, die vooral in Connemara nog steeds veel wordt gesproken en wilde deze als cultuurgoed bewaren. In Rosmuck ligt zijn studentencottage die dus nu als museumpje is ingericht.

's-Avonds gaan we voor de laatste keer kijken en luisteren naar Dúchas. Die Bodhrán blijft fascinerend en we kletsen nog even gezellig bij met de band en kopen de CD Solstice. Bovendien bleek dat ze een eigen website hebben.

26 juli:
De een na laatste dag. We doen nog een ronde langs alle ons inmiddels dierbare plaatsen in en rond Clifden en nemen vast afscheid van het prachtige Connemara land.

27 juli:
We vertrekken op ons gemakje richting Dublin waar we de volgende dag de boot hebben naar Liverpool. We hebben tijd zat deze keer dus gaan gewoon even via Clonmacnoise, het klooster waar Digger het ook al over had. De kinderen hebben het nog niet gezien en het is zo prachtig! Als we aankomen blijkt echter dat het afgeladen vol is met toeristen. Heel de mystiek is meteen verdwenen dan, jammer. Maar gelukkig hebben Dig en EW het kunnen zien zonder bosjes Amerikanen en Fransen die het uitzicht bederven.

's-Avonds zitten we weer aan de zee, maar nu aan de Ierse. We nemen een bed&breakfast in Skerries, een havendorpje. Het is prachtig weer en we besluiten om in de haven te eten in de pub 'Stoop your head'. En dat kon je inderdaad maar beter doen, anders had je een paar bulten op de kop. Omdat het zon lekker weer is zijn we in de haven blijven hangen. Iedereen zit op zijn gemak aan het water een pint te drinken en de kinderen vermaken zich met elkaar en andere Ierse kids. We hebben een fabuleuze zonsondergang gezien, ik geloof dat mijn man er wel 35 foto's van heeft gemaakt

De volgende ochtend bleek ook nog eens dat we bij een beroemdheid op sportgebied in huis sliepen. De B&B was van de vrouw van Brendan Barden, de captain of the national league Champions 1966. En hij stond toch gewoon zijn eigen, overigens prachtige, tuin te sproeien hoor! Hier staat nog een fotootje van dat team en een verhaaltje erbij.

Afijn, toen was het naar Dublin Harbour en op de boot.............

We hebben een fantastische vakantie gehad! Ik kan haast niet wachten op de volgende keer....

Ennuh Digger, hoe kom je erbij dat Ieren lelijk zijn?? Ik vind het prachtige mensen

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_1308811
quote:
Op dinsdag 31 juli 2001 23:44 schreef ElizabethR het volgende:
Ennuh Digger, hoe kom je erbij dat Ieren lelijk zijn?? Ik vind het prachtige mensen
Nou conform de definitie van mooi op uiterlijk gebied zoals dat door de media bepaald wordt, zijn Ieren over het algemeen lelijk.

Ik vind het ook prachtige mensen hoor

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_1308812
quote:
Op dinsdag 31 juli 2001 21:37 schreef golfer het volgende:
Leuk reisverslag!

Heb je ook nog foto's gemaakt en komen die er ook later nog bij?


Yup, dat heb je goed gedacht

Moet alleen de handel nog scannen en bovendien uploaden, wat met dit trage kostbare lijntje hiero niet gemakkelijk/snel gaat....

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_1314032
Vroeg me net af, is het binnenland (vanaf shannon naar the burren bv.) een beetje te doen met het OV? Leek me wel aardig om daar in september een weekje te backpacken. Haven't been away yet...
En is het duur? De B&B's leken me duur, zijn er ook campings hier en daar?

One day, man will look back and say that I gave birth to the twentieth century.
pi_1314116
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 01:06 schreef Dopamine het volgende:
Vroeg me net af, is het binnenland (vanaf shannon naar the burren bv.) een beetje te doen met het OV? Leek me wel aardig om daar in september een weekje te backpacken. Haven't been away yet...
En is het duur? De B&B's leken me duur, zijn er ook campings hier en daar?


B&B is gemiddeld tussen de 16 en 18 pond per nacht per persoon in die regio. Campings zijn er zeker wel, maar je moet in september toch rekening houden met enigzins koeler weer.

OV?? Naar de Burren?? Zou ik niet doen, erg slechte verbindingen enzo, en het is veel leuker om in Ierland te liften. Dikke kans dat je in september, buiten het seizoen dus, bij een echte Ier in de auto terecht komt, en dan heb je het naar je zin hoor, geloof me maar. Hele verhalen krijg je dan en een zooitje tips!

bedoel je trouwens met Shannon de luchthaven of de rivier? Want anders wordt het een ander verhaal.

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_1314279
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 01:28 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

B&B is gemiddeld tussen de 16 en 18 pond per nacht per persoon in die regio. Campings zijn er zeker wel, maar je moet in september toch rekening houden met enigzins koeler weer.

OV?? Naar de Burren?? Zou ik niet doen, erg slechte verbindingen enzo, en het is veel leuker om in Ierland te liften. Dikke kans dat je in september, buiten het seizoen dus, bij een echte Ier in de auto terecht komt, en dan heb je het naar je zin hoor, geloof me maar. Hele verhalen krijg je dan en een zooitje tips!

bedoel je trouwens met Shannon de luchthaven of de rivier? Want anders wordt het een ander verhaal.


Beetje koeler weer vind ik wel prima, je gaat sowieso niet voor de zon naar ierland, lijkt me! En 17 pond pppn is wordt al rap vrij prijzig.

Ik vraag me af hoe je daar dan rondgaat, zonder auto. Ik heb liften altijd een beetje link gevonden, en je weet nooit of je wel ergens aankomt 's avonds. Zijn de bussen daar zo slecht? Zo ver lijkt het allemaal niet van elkaar vandaan te liggen...?

One day, man will look back and say that I gave birth to the twentieth century.
pi_1314297
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 02:05 schreef Dopamine het volgende:

[..]

Beetje koeler weer vind ik wel prima, je gaat sowieso niet voor de zon naar ierland, lijkt me! En 17 pond pppn is wordt al rap vrij prijzig.

Ik vraag me af hoe je daar dan rondgaat, zonder auto. Ik heb liften altijd een beetje link gevonden, en je weet nooit of je wel ergens aankomt 's avonds. Zijn de bussen daar zo slecht? Zo ver lijkt het allemaal niet van elkaar vandaan te liggen...?


De meesten huren een fiets. Maar liften in Ierland is heus veilig hoor, je bent in Ierland, niet in Nederland De mensen zijn daar ietsje anders dan hier
Bovendien is er in elk dorp wel een B&B.

Je vergist je denk ik een beetje in de afstanden, de wegen Ierland en met name aan de westkant zijn erg slecht en wat ze hier een plattelandsweggetje noemen is daar een hoofdweg. De reistijd is vaak gigantisch.

Ik ga nu slapen, maar ik zal morgen een aantal links voor je opzoeken waar je een hoop kunt vinden over het OV.

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  Jubileum moderator donderdag 2 augustus 2001 @ 14:09:13 #47
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_1316581
Heerlijke verslagen Digger en ER.
Ik heb er vreselijk van genoten en krijg echt zin om eens een vakantie in Ierland door te brengen.
Bedankt voor het creeeren van een beetje vakantiegevoel hier
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_1318444
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 02:11 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

De meesten huren een fiets. Maar liften in Ierland is heus veilig hoor, je bent in Ierland, niet in Nederland De mensen zijn daar ietsje anders dan hier
Bovendien is er in elk dorp wel een B&B.

Je vergist je denk ik een beetje in de afstanden, de wegen Ierland en met name aan de westkant zijn erg slecht en wat ze hier een plattelandsweggetje noemen is daar een hoofdweg. De reistijd is vaak gigantisch.

Ik ga nu slapen, maar ik zal morgen een aantal links voor je opzoeken waar je een hoop kunt vinden over het OV.


Graag!
Wellicht ben ik wat te optimistisch omdat de meeste noord-europese landen redelijk OV hebben, en het lijkt steeds maar 100km. Aan de andere duurt zo'n afstand in NL met de bus ook knap lang!

One day, man will look back and say that I gave birth to the twentieth century.
pi_1319874
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 18:16 schreef Dopamine het volgende:

[..]

Graag!
Wellicht ben ik wat te optimistisch omdat de meeste noord-europese landen redelijk OV hebben, en het lijkt steeds maar 100km. Aan de andere duurt zo'n afstand in NL met de bus ook knap lang!


trein
bus
zeer goedkope vliegtickets
jeugdherbergen
bed&breakfast
the burren en omgeving

Zo, ik hoop dat je hier wat aan hebt

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  donderdag 2 augustus 2001 @ 21:45:08 #50
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1319930
Ik wil ook naar Ierland!

Benner nog nooit geweest en het lbijft een van de landen die ik dolgraag nog een keer wil zien. M'n ouders gaan er ook nog een keer heen, misshcien kan ik meereizen, maar dan ga ik wel een eigen route plannen, want ik heb niezo'n zin om met de ouwe lui op stap te gaan

Ow ik ben een student, volgend jaar iets meer beschikking over wat geld, dus danmaar een goedkope oplossing zien te vinden (moet wel kunnen toch) en natuurlijk iemand die mee wil.

Bij deze heb ik besloten. Volgend jaar ga ik naar Ierland en hoe ik dat ga doen, komt nog.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')