quote:Omdat de vraag interessant is, en om de andere discussie niet te hard off-topic te laten gaan, dit topic...
Is er iemand die de begrippen 'links' (nee, niet zomaar 1234 ) en 'rechts' opnieuw zou kunnen uitleggen? Hebben die begrippen opeens weer aan kracht gewonnen de laatste tijd? En zo ja, staan ze dan nog voor datzelfde als pakweg 20/30 jaar geleden toen ze inderdaad nog substantiele inhoud hadden?
Persoonlijk denk ik dat de termen "Links" en "Rechts" bijzonder weinig betekenen. Later kom ik daar wellicht op terug.
quote:KILWOT dus.
Op woensdag 13 juni 2001 14:10 schreef Doc het volgende:
Later kom ik daar wellicht op terug.
quote:Laat ik maar happen dan: KILWOT?
Op woensdag 13 juni 2001 14:16 schreef Arcee het volgende:[..]
KILWOT dus.
quote:Ik moet weer werken...
Op woensdag 13 juni 2001 14:16 schreef Arcee het volgende:[..]
KILWOT dus.
Dus: CDA en VVD (de achterban althans) is links, PvdA, D66 zijn rechts.
QED.
quote:VVD links
Op woensdag 13 juni 2001 14:27 schreef heijx het volgende:
links is strevend naar verandering, rechts is behoudend.Dus: CDA en VVD (de achterban althans) is links, PvdA, D66 zijn rechts.
QED.
Wat de anarchisten, communisten en radicalen bindt is dat ze eenzelfde ideaal van een vrije en gelijke maatschappij hebben. De anarchisten echter zijn daar het meest bruut in en willen daadwerkelijk de staat afschaffen en in handen laten komen van de basisgroepen. Hoe meer je richting rechts gaat hoe meer staatsinvloed(democratisch danwel dictatoriaal); dit wil niet per sé zeggen dat de rechtse ideologieën een grote collectieve sector hebben, da's niet zo.
Vervolgens, de midden-ideologieën.. de ideeënstelsels met verschillende mensbeelden die tot afgezwakte ideeën leiden. Daar vallen de Sociaal-Democraten(neigt naar links) en pragmatici en liberalen onder. Voor de mensen(deze 3 groepen dus) die niet links en niet rechts zijn geldt dat de mens solidair en gelijkwaardig is(meer linkse waardes) maar tegelijkertijd een controle van de macht en economische belangen voorop(kapitalistisch streven.. wat dus meer naar rechts neigt).
Tenslotte de rechtse ideologieën; groeperingen met een pessimistisch mensbeeld. Grote verschillen tussen mensen, niet sociaal en een duidelijke leiding nodig.
Hieronder vallen van (meer links) naar rechts de conservatieven, reactionairen en fascisten. De conservatieven staan duidelijk voor een ouderwetse maatschappij; sociale ongelijkheid en waarbij de elite de macht heeft. Toch rechtvaardig voor de mens. De mens is heel individueel ingesteld en is zelf verantwoordelijk voor alles.
De reactionairen zijn nog rechtser dan die conservatieven.. nog meer een ongelijke verdeling en meer elite aan de macht. Discriminatie neemt een groot aandeel hierbij(dus alhoewel Ned. een liberale democratie is, denk ik toch dat het merendeel van de Nederlanders laatste tijd reactionaire ideeën aan begint te nemen). Wel is er bij de reactionairen staatsonthouding op economisch gebied; geen grote collectieve sector.
Tenslotte, de meest rechtse denkbeelden die van de fascisten. De mens wordt hier beschouwd als een grote egotripper, met waardes als minderwaardigheid, onderdrukking en nationalisme hoog in het vaandel. Er moet een goed leidende macht ontstaan en geweld is niet onvermijdelijk.
Er zijn dus 3 hoofdideologieën met 9 subkolommen(ook confessionele, maar die beschouw ik onder de pragmatici).
Ik denk dat -wat ik hierboven beschreven heb- een verouderd beeld van de maatschappij is. Veel Nederlanders kan je niet meer in één hokje drukken en de laatste tijd is er -denk ik persoonlijk- meer sprake van supermarktideologieën. Van elk "hokje" wat belangen en waardes pakken en zo je eigen individuele mensbeeld mee vormen.
Althans, dat is wat ik denk.
(EDIT: Lekkere intelligente reacties allemaal. )
[Dit bericht is gewijzigd door SkyMaster op 13-06-2001 14:51]
quote:Kom Ik Later Wellicht Op Terug.
Op woensdag 13 juni 2001 14:17 schreef Jarno het volgende:[..]
Laat ik maar happen dan: KILWOT?
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:42 schreef golfer het volgende:
Kom Ik Later Wellicht Op Terug.
quote:Oei, pas dan maar op voor die communisten van de NNP
Op woensdag 13 juni 2001 15:14 schreef Oosthoek het volgende:
Wat een openbaring, de VVD is links!!!
quote:* kijkt
Op woensdag 13 juni 2001 14:41 schreef SkyMaster het volgende:
Volgens mij zijn er eigenlijk 3 hoofdideologieën, namelijk de linkse -midden en rechtse ideologie.
Onder de linkse ideologieën valt het anarchisme, communisme en de radicalen. De linkse zijn -volgens de boekjes- de ideologieën met het meest optimistisch mensbeeld; mens wordt sociaal geboren en heeft een hoog potentieel aan talenten.Wat de anarchisten, communisten en radicalen bindt is dat ze eenzelfde ideaal van een vrije en gelijke maatschappij hebben. De anarchisten echter zijn daar het meest bruut in en willen daadwerkelijk de staat afschaffen en in handen laten komen van de basisgroepen. Hoe meer je richting rechts gaat hoe meer staatsinvloed(democratisch danwel dictatoriaal); dit wil niet per sé zeggen dat de rechtse ideologieën een grote collectieve sector hebben, da's niet zo.
Vervolgens, de midden-ideologieën.. de ideeënstelsels met verschillende mensbeelden die tot afgezwakte ideeën leiden. Daar vallen de Sociaal-Democraten(neigt naar links) en pragmatici en liberalen onder. Voor de mensen(deze 3 groepen dus) die niet links en niet rechts zijn geldt dat de mens solidair en gelijkwaardig is(meer linkse waardes) maar tegelijkertijd een controle van de macht en economische belangen voorop(kapitalistisch streven.. wat dus meer naar rechts neigt).
Tenslotte de rechtse ideologieën; groeperingen met een pessimistisch mensbeeld. Grote verschillen tussen mensen, niet sociaal en een duidelijke leiding nodig.
Hieronder vallen van (meer links) naar rechts de conservatieven, reactionairen en fascisten. De conservatieven staan duidelijk voor een ouderwetse maatschappij; sociale ongelijkheid en waarbij de elite de macht heeft. Toch rechtvaardig voor de mens. De mens is heel individueel ingesteld en is zelf verantwoordelijk voor alles.
De reactionairen zijn nog rechtser dan die conservatieven.. nog meer een ongelijke verdeling en meer elite aan de macht. Discriminatie neemt een groot aandeel hierbij(dus alhoewel Ned. een liberale democratie is, denk ik toch dat het merendeel van de Nederlanders laatste tijd reactionaire ideeën aan begint te nemen). Wel is er bij de reactionairen staatsonthouding op economisch gebied; geen grote collectieve sector.Tenslotte, de meest rechtse denkbeelden die van de fascisten. De mens wordt hier beschouwd als een grote egotripper, met waardes als minderwaardigheid, onderdrukking en nationalisme hoog in het vaandel. Er moet een goed leidende macht ontstaan en geweld is niet onvermijdelijk.
Er zijn dus 3 hoofdideologieën met 9 subkolommen(ook confessionele, maar die beschouw ik onder de pragmatici).
Ik denk dat -wat ik hierboven beschreven heb- een verouderd beeld van de maatschappij is. Veel Nederlanders kan je niet meer in één hokje drukken en de laatste tijd is er -denk ik persoonlijk- meer sprake van supermarktideologieën. Van elk "hokje" wat belangen en waardes pakken en zo je eigen individuele mensbeeld mee vormen.
Althans, dat is wat ik denk.
* kijkt nog een keer
Skymaster... chapeau!
Er stond laatst trouwens een stuk in de Volkskrant over rechts en links en de link met conservatief/progressief. Het kwam erop neer dat de invulling die aan conservatief of progressief wordt gegeven niet altijd rechts = conservatief en links = progressief hoeft te zijn. Integendeel, juist het denken van nu, met sociale voorzieningen e.d., de PvdA-gedachte en alles, is conservatief, terwijl iemand als George W. Bush juist harstikke progressief is. Mhhh dat laatste
quote:Met een beetje fasntasie zou je kunne bendeken dat het Kom Ik Later Wel Op Terug maar dat is maar een flauw vermoeden.
Op woensdag 13 juni 2001 14:17 schreef Jarno het volgende:[..]
Laat ik maar happen dan: KILWOT?
quote:En met een beetje leesbrilletje en wat beter opletten zou je kunnen hebben gezien dat die vraag al na een paar posts was opgelost.
Op woensdag 13 juni 2001 20:30 schreef Zanikneef het volgende:[..]
Met een beetje fasntasie zou je kunne bendeken dat het Kom Ik Later Wel Op Terug maar dat is maar een flauw vermoeden.
Het zegt weinig over progressief of behouden; rechts is in Rusland progressief, in de VS conservatief en voor links geldt het andersom.
quote:Precies, de spijker op zijn kop. Begrippen links en rechts zeggen niets over progressief, conservatief, liberaal, confessioneel, etc. etc.
Op woensdag 13 juni 2001 21:16 schreef MacBeth het volgende:Het zegt weinig over progressief of behouden; rechts is in Rusland progressief, in de VS conservatief en voor links geldt het andersom.
quote:Klopt maar het wordt wel vaak met elkaar geassocieerd
Op woensdag 13 juni 2001 21:20 schreef evert het volgende:[..]
Precies, de spijker op zijn kop. Begrippen links en rechts zeggen niets over progressief, conservatief, liberaal, confessioneel, etc. etc.
quote:als het goed is, is iedereen daarvoor
Op woensdag 13 juni 2001 21:41 schreef Adijos het volgende:
maar is milieuvervuiling door XTC-lozingen keihard willen aanpakken nou rechts of links?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |