abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 juni 2001 @ 14:10:08 #1
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1025543
Kamagurka had in een ander topic waar kort de termen Links en Rechts in politieke zin de revue weer eens passeerde de volgende vraag:
quote:
Is er iemand die de begrippen 'links' (nee, niet zomaar 1234 ) en 'rechts' opnieuw zou kunnen uitleggen? Hebben die begrippen opeens weer aan kracht gewonnen de laatste tijd? En zo ja, staan ze dan nog voor datzelfde als pakweg 20/30 jaar geleden toen ze inderdaad nog substantiele inhoud hadden?
Omdat de vraag interessant is, en om de andere discussie niet te hard off-topic te laten gaan, dit topic...

Persoonlijk denk ik dat de termen "Links" en "Rechts" bijzonder weinig betekenen. Later kom ik daar wellicht op terug.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  woensdag 13 juni 2001 @ 14:15:30 #2
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1025575
links is waar je duim rechts zit.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 juni 2001 @ 14:16:51 #3
862 Arcee
Look closer
pi_1025587
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:10 schreef Doc het volgende:
Later kom ik daar wellicht op terug.
KILWOT dus.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_1025594
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:16 schreef Arcee het volgende:

[..]

KILWOT dus.

Laat ik maar happen dan: KILWOT?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 juni 2001 @ 14:20:45 #5
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1025611
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:16 schreef Arcee het volgende:

[..]

KILWOT dus.

Ik moet weer werken...
Is dat KILWOT?
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  woensdag 13 juni 2001 @ 14:27:49 #6
5673 heijx
Qui que boue
pi_1025657
links is strevend naar verandering, rechts is behoudend.

Dus: CDA en VVD (de achterban althans) is links, PvdA, D66 zijn rechts.

QED.

Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  woensdag 13 juni 2001 @ 14:35:26 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1025720
K(om) I(k) L(ater)...
links en rechts is uit de tijd, ook daar heeft de ontzuiling zijn werk gedaan, het is de tijd van de kleurtjes weer, groen, wat rood en veel paars is het credo, of is dat ook al weer uit de tijd?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 13 juni 2001 @ 14:37:26 #8
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_1025737
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:27 schreef heijx het volgende:
links is strevend naar verandering, rechts is behoudend.

Dus: CDA en VVD (de achterban althans) is links, PvdA, D66 zijn rechts.

QED.

VVD links ik geef toe, ik verdiep me niet genoeg in onze Vaderlandsche Politiek maar ik dacht toch niet dat de VVD als links te definieeren was..
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_1025771
Volgens mij zijn er eigenlijk 3 hoofdideologieën, namelijk de linkse -midden en rechtse ideologie.
Onder de linkse ideologieën valt het anarchisme, communisme en de radicalen. De linkse zijn -volgens de boekjes- de ideologieën met het meest optimistisch mensbeeld; mens wordt sociaal geboren en heeft een hoog potentieel aan talenten.

Wat de anarchisten, communisten en radicalen bindt is dat ze eenzelfde ideaal van een vrije en gelijke maatschappij hebben. De anarchisten echter zijn daar het meest bruut in en willen daadwerkelijk de staat afschaffen en in handen laten komen van de basisgroepen. Hoe meer je richting rechts gaat hoe meer staatsinvloed(democratisch danwel dictatoriaal); dit wil niet per sé zeggen dat de rechtse ideologieën een grote collectieve sector hebben, da's niet zo.

Vervolgens, de midden-ideologieën.. de ideeënstelsels met verschillende mensbeelden die tot afgezwakte ideeën leiden. Daar vallen de Sociaal-Democraten(neigt naar links) en pragmatici en liberalen onder. Voor de mensen(deze 3 groepen dus) die niet links en niet rechts zijn geldt dat de mens solidair en gelijkwaardig is(meer linkse waardes) maar tegelijkertijd een controle van de macht en economische belangen voorop(kapitalistisch streven.. wat dus meer naar rechts neigt).

Tenslotte de rechtse ideologieën; groeperingen met een pessimistisch mensbeeld. Grote verschillen tussen mensen, niet sociaal en een duidelijke leiding nodig.
Hieronder vallen van (meer links) naar rechts de conservatieven, reactionairen en fascisten. De conservatieven staan duidelijk voor een ouderwetse maatschappij; sociale ongelijkheid en waarbij de elite de macht heeft. Toch rechtvaardig voor de mens. De mens is heel individueel ingesteld en is zelf verantwoordelijk voor alles.
De reactionairen zijn nog rechtser dan die conservatieven.. nog meer een ongelijke verdeling en meer elite aan de macht. Discriminatie neemt een groot aandeel hierbij(dus alhoewel Ned. een liberale democratie is, denk ik toch dat het merendeel van de Nederlanders laatste tijd reactionaire ideeën aan begint te nemen). Wel is er bij de reactionairen staatsonthouding op economisch gebied; geen grote collectieve sector.

Tenslotte, de meest rechtse denkbeelden die van de fascisten. De mens wordt hier beschouwd als een grote egotripper, met waardes als minderwaardigheid, onderdrukking en nationalisme hoog in het vaandel. Er moet een goed leidende macht ontstaan en geweld is niet onvermijdelijk.

Er zijn dus 3 hoofdideologieën met 9 subkolommen(ook confessionele, maar die beschouw ik onder de pragmatici).

Ik denk dat -wat ik hierboven beschreven heb- een verouderd beeld van de maatschappij is. Veel Nederlanders kan je niet meer in één hokje drukken en de laatste tijd is er -denk ik persoonlijk- meer sprake van supermarktideologieën. Van elk "hokje" wat belangen en waardes pakken en zo je eigen individuele mensbeeld mee vormen.

Althans, dat is wat ik denk.

(EDIT: Lekkere intelligente reacties allemaal. )

[Dit bericht is gewijzigd door SkyMaster op 13-06-2001 14:51]

Verbaal genie in love!
  woensdag 13 juni 2001 @ 14:42:40 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1025780
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:17 schreef Jarno het volgende:

[..]

Kom Ik Later Wellicht Op Terug.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 juni 2001 @ 14:47:42 #11
862 Arcee
Look closer
pi_1025813
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:42 schreef golfer het volgende:
Kom Ik Later Wellicht Op Terug.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_1025840
Ach het maakt niet uit of het rechts of het links is.... dat is nou precies wat een jynx is
  woensdag 13 juni 2001 @ 15:14:14 #13
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_1025987
Wat een openbaring, de VVD is links!!!

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 13 juni 2001 @ 15:21:24 #14
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1026031
Sorry hoor, maar je weet toch zeker wel wat links en rechts is?? Je hebt links denkende mensen en daar extreme in, net zoals dat geld voor rechts.
Dan heb je naar mijn mening nog een groep wat bestaat uit de meeste leden, dat is de middenmoot. Die hebben geen mening en vinden alles best.

The truth was in here.
  woensdag 13 juni 2001 @ 15:26:11 #15
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1026058
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 15:14 schreef Oosthoek het volgende:
Wat een openbaring, de VVD is links!!!

Oei, pas dan maar op voor die communisten van de NNP
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1026764
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:41 schreef SkyMaster het volgende:
Volgens mij zijn er eigenlijk 3 hoofdideologieën, namelijk de linkse -midden en rechtse ideologie.
Onder de linkse ideologieën valt het anarchisme, communisme en de radicalen. De linkse zijn -volgens de boekjes- de ideologieën met het meest optimistisch mensbeeld; mens wordt sociaal geboren en heeft een hoog potentieel aan talenten.

Wat de anarchisten, communisten en radicalen bindt is dat ze eenzelfde ideaal van een vrije en gelijke maatschappij hebben. De anarchisten echter zijn daar het meest bruut in en willen daadwerkelijk de staat afschaffen en in handen laten komen van de basisgroepen. Hoe meer je richting rechts gaat hoe meer staatsinvloed(democratisch danwel dictatoriaal); dit wil niet per sé zeggen dat de rechtse ideologieën een grote collectieve sector hebben, da's niet zo.

Vervolgens, de midden-ideologieën.. de ideeënstelsels met verschillende mensbeelden die tot afgezwakte ideeën leiden. Daar vallen de Sociaal-Democraten(neigt naar links) en pragmatici en liberalen onder. Voor de mensen(deze 3 groepen dus) die niet links en niet rechts zijn geldt dat de mens solidair en gelijkwaardig is(meer linkse waardes) maar tegelijkertijd een controle van de macht en economische belangen voorop(kapitalistisch streven.. wat dus meer naar rechts neigt).

Tenslotte de rechtse ideologieën; groeperingen met een pessimistisch mensbeeld. Grote verschillen tussen mensen, niet sociaal en een duidelijke leiding nodig.
Hieronder vallen van (meer links) naar rechts de conservatieven, reactionairen en fascisten. De conservatieven staan duidelijk voor een ouderwetse maatschappij; sociale ongelijkheid en waarbij de elite de macht heeft. Toch rechtvaardig voor de mens. De mens is heel individueel ingesteld en is zelf verantwoordelijk voor alles.
De reactionairen zijn nog rechtser dan die conservatieven.. nog meer een ongelijke verdeling en meer elite aan de macht. Discriminatie neemt een groot aandeel hierbij(dus alhoewel Ned. een liberale democratie is, denk ik toch dat het merendeel van de Nederlanders laatste tijd reactionaire ideeën aan begint te nemen). Wel is er bij de reactionairen staatsonthouding op economisch gebied; geen grote collectieve sector.

Tenslotte, de meest rechtse denkbeelden die van de fascisten. De mens wordt hier beschouwd als een grote egotripper, met waardes als minderwaardigheid, onderdrukking en nationalisme hoog in het vaandel. Er moet een goed leidende macht ontstaan en geweld is niet onvermijdelijk.

Er zijn dus 3 hoofdideologieën met 9 subkolommen(ook confessionele, maar die beschouw ik onder de pragmatici).

Ik denk dat -wat ik hierboven beschreven heb- een verouderd beeld van de maatschappij is. Veel Nederlanders kan je niet meer in één hokje drukken en de laatste tijd is er -denk ik persoonlijk- meer sprake van supermarktideologieën. Van elk "hokje" wat belangen en waardes pakken en zo je eigen individuele mensbeeld mee vormen.

Althans, dat is wat ik denk.

* kijkt

* kijkt nog een keer

Skymaster... chapeau!

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_1027043
Zolang we partijen als Groenlinks hebben (die het niet eens zo slecht doen) komen we misschien niet van het etiket 'links' of 'rechts' af. Het problematische is dat je dan het nieuwe links of rechts vorm zou moeten geven, ik zie weinig politici dit doen. Idd eerder het tegenovergestelde. Laat maar lekker vaag, dan zijn ieders ideeën lekker vaag, zijn onze progamma's ook lekker vaag
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_1027681
En what about de zgn. Derde Weg?

Er stond laatst trouwens een stuk in de Volkskrant over rechts en links en de link met conservatief/progressief. Het kwam erop neer dat de invulling die aan conservatief of progressief wordt gegeven niet altijd rechts = conservatief en links = progressief hoeft te zijn. Integendeel, juist het denken van nu, met sociale voorzieningen e.d., de PvdA-gedachte en alles, is conservatief, terwijl iemand als George W. Bush juist harstikke progressief is. Mhhh dat laatste

pi_1028101
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 14:17 schreef Jarno het volgende:

[..]

Met een beetje fasntasie zou je kunne bendeken dat het Kom Ik Later Wel Op Terug maar dat is maar een flauw vermoeden.
  woensdag 13 juni 2001 @ 20:57:53 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1028194
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 20:30 schreef Zanikneef het volgende:

[..]

Met een beetje fasntasie zou je kunne bendeken dat het Kom Ik Later Wel Op Terug maar dat is maar een flauw vermoeden.

En met een beetje leesbrilletje en wat beter opletten zou je kunnen hebben gezien dat die vraag al na een paar posts was opgelost.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 13 juni 2001 @ 21:16:04 #21
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_1028267
Zelf zie ik links vooral als neigend naar het communistische ideaal, en rechts als neigend naar het kapitaalistische ideaal. Maar da's puur vanuit macro-economisch standpunt.

Het zegt weinig over progressief of behouden; rechts is in Rusland progressief, in de VS conservatief en voor links geldt het andersom.

Down[br]Under
  woensdag 13 juni 2001 @ 21:20:51 #22
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_1028291
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 21:16 schreef MacBeth het volgende:

Het zegt weinig over progressief of behouden; rechts is in Rusland progressief, in de VS conservatief en voor links geldt het andersom.

Precies, de spijker op zijn kop. Begrippen links en rechts zeggen niets over progressief, conservatief, liberaal, confessioneel, etc. etc.
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_1028404
maar is milieuvervuiling door XTC-lozingen keihard willen aanpakken nou rechts of links?
pi_1028758
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 21:20 schreef evert het volgende:

[..]

Precies, de spijker op zijn kop. Begrippen links en rechts zeggen niets over progressief, conservatief, liberaal, confessioneel, etc. etc.

Klopt maar het wordt wel vaak met elkaar geassocieerd
  donderdag 14 juni 2001 @ 00:50:49 #25
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_1029845
quote:
Op woensdag 13 juni 2001 21:41 schreef Adijos het volgende:
maar is milieuvervuiling door XTC-lozingen keihard willen aanpakken nou rechts of links?
als het goed is, is iedereen daarvoor
wat moet ik hier nu neerzetten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')