abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14900779
Ik vroeg me af wie van jullie fysiotherapie hbo studeert? Ik begin September 2004, mits ik door de loting kom, met de opleiding.

Wou graag wat ervaringen horen van huidige studenten en/of jullie het een leuke opleiding vinden? Loopt het zoals je had verwacht? Is er veel praktijk?

Ben nieuwsgierig.

Lots of people want to ride with you in the limo, but what you want is someone who will take the bus with you when the limo breaks down.
pi_14901021
Welke opleiding je ook doet, je opleiding valt altijd tegen en is altijd anders dan ze op de voorlichtingsdag vertelden. Bovendien merk je altijd dat je een fulltime job naast je opleiding kunt doen. Het niveau van het onderwijs (hbo of universiteit) is dus ook om te huilen.
MARCO ULPIO TRAIANO ULPIA NOVIOMAGUS
pi_14901375
Ik ben 10 jaar geleden afgestudeerd. Het is natuurlijk een leuke opleiding als je ook echt fysiotherapeut wil worden. Uiteraard is er veel praktijk. Per slot van rekening moet je de spieren leren waarnemen, massages geven en pijnlokaties kunnen bepalen.
Maar daarnaast is de opleiding ook behoorlijk theoretisch en wetenschappelijk geworden. Dus je zult ook behoorlijk wat uren in de collegabanken zitten.
Hou er rekening mee dat de werkdruk erg hoog is. Tenzij je Thim van de Laan gaat doen, daar is de druk lager en meer nadruk op de praktijk.
Voer de vrede...
Fok needs you! Cybernations!
Boxxy ain't trollin'
pi_15126766
Bedankt.

Thim van de Laan 'opleiding' ziet er heel goed uit, de deeltijd opleiding spreekt me heel erg aan sinds ik op mijn eigen wil gaan wonen.

Tigertje, wat waren jouw eerste ervaringen met het behandelen/aanraken van oudere mensen?

Lots of people want to ride with you in the limo, but what you want is someone who will take the bus with you when the limo breaks down.
pi_15162180
quote:
Op woensdag 3 december 2003 20:41 schreef Jason23 het volgende:
Bedankt.

Thim van de Laan 'opleiding' ziet er heel goed uit, de deeltijd opleiding spreekt me heel erg aan sinds ik op mijn eigen wil gaan wonen.

Tigertje, wat waren jouw eerste ervaringen met het behandelen/aanraken van oudere mensen?

Hoe er rekening mee dat Thim van der Laan minder hoog in aanzien staat dan de HMN. Dat kan je een nadeel opleveren tijdens sollicitatie. Dit hoeft niet maar het kan wel.

En oude mensen zijn gewoon mensen. Hun vel zit wat losser en zijn soms doof maar verder vind ik het niks uitmaken. Het ligt er natuurlijk maar aan waar je ze tegenkomt. In een verpleeghuis is het natuurlijk een heel ander "type" dan in een particuliere praktijk. Daar werk ik zelf. Ik wilde niet in een verpleeghuis werken om dat het een "last resort" is en dat is niet de manier waarop ik met mensen om wil gaan.

Voer de vrede...
Boxxy ain't trollin'
pi_15256530
Ja inderdaad, ook is het zo dat je geen recht hebt op studiefinanciering als je een deeltijd opleiding volgt dus ik ga toch voor de voltijd opleiding in nmg.

Mag je nou patienten benaderen op hun psychische vlak of is het echt alleen maar lichamelijk?

pi_15260100
quote:
Op maandag 8 december 2003 20:15 schreef Jason23 het volgende:
Ja inderdaad, ook is het zo dat je geen recht hebt op studiefinanciering als je een deeltijd opleiding volgt dus ik ga toch voor de voltijd opleiding in nmg.

Mag je nou patienten benaderen op hun psychische vlak of is het echt alleen maar lichamelijk?

Strikt genomen alleen lichamelijk. Maar dat kan natuurlijk niet. Een patiënt is een mens en een mens is nou eenmaal niet alleen maar een bak cellen. Ikzelf behandel mensen zeker ook op het psychische vlak maar ik heb ook een opleiding in de richting gevolgd en heb dus de kennisbagage om dat te doen. En daarbij heeft pijn een groot psychisch aspect in zich en dus zou het slecht zijn voor de behandeling om ze alleen fysiek te behandelen.
Voer de vrede...
Boxxy ain't trollin'
pi_15261253
Volgens mij is een nicht van mij net klaar met HBO-fysiotherapie. Ik heb haar nog eens geholpen met een paar opgaven voor biomechanica. Volgens mij vond ze het wel een leuke opleiding.
pi_16681693
^cool.

Ik had een brochure bij Thim van de Laan aangevraagd en schrok best wel toen ik de prijzen zag, baal ik best wel van want die opleiding trok me veel aan!

pi_16739534
Ik ben op dit moment 2e jaars student fysiotherapie en op zich bevalt de opleiding mij goed. Alleen ben ik er gaandeweg dit jaar achter gekomen dat ik waarschijnlijk toch geen fysiotherapeut wil worden. Maar dat ligt meer aan mezelf dan aan de opleiding. (ik wil wsl Bewegingswetenschappen gaan doen)
Zelf zit ik in Eindhoven en de opleiding daar is best goed georganiseerd voor Fontys-begrippen. We hebben veel praktijkvakken, waarbij je best goede begeleiding krijgt en theorievakken die meestal behandeld worden dmv colleges. Zelf vind ik het theorie gedeelte niet zo heel erg moeilijk, maar ik heb dan ook VWO gedaan als voor-opleiding.
Ik denk dat je een goede indruk krijgt van de opleiding als je een keer met een student meeloopt op een gewone lesdag. De georganiseerde meeloopdagen worden vaak toch iets mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is.
Dingen waarmee je rekening moet houden:
* Je staat regelmatig in je ondergoed voor de klas. Das de eerste keer vrij apart, maar na een tijdje vind je dat helemaal niet meer vreemd.
* Je hebt heeeel wat boeken nodig. De kosten hiervoor zijn dus toch wel iets waar je rekening mee moet houden.
* De manier van toetsen is ook heel erg wennen. Bij ons is het zo dat we na elke periode (week of 8) een theorietoets krijgen over alle vakken en dan een stuk of 5 praktijktoetsen. Vooral die praktijktoetsen zijn echt best lastig als je er niet aan gewend bent.

Nou ik hoop dat ik je hiermee verder geholpen heb. De opleiding is echt heel leuk, ik denk dat dat ook wel duidelijk is geworden door het feit dat ik de opleiding toch af wil maken terwijl ik geen fysiotherapeut wil worden.

pi_17272412
Cool, bedankt voor je post.

Ik heb verschillende brochures en daarin word vermeld dat veel literatuur in het duits is. Klopt dat?

dinsdag 17 februari 2004 @ 23:29:48 #12
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_17272680
ik doe ft in groningen, zit nu in het eerste jaar...

je moet inderdaad 10 weken in je ondergoed in de klas staan (went wel) en je hebt knetter veel boeken nodig..
voor de rest is het wel tof..alleen je hebt soms geen idee waar je heen gaat met de stof of wat je aan het doen bent..
waar ga je ft studeren?

dinsdag 17 februari 2004 @ 23:30:54 #13
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_17272714
whoopsie dubbel post maar wij gebruiken wel engelse boeken.. geen duitse ofzo..misschien als je wat dichter bij de grens zit (nijmegen) misschien.
pi_17281315
In Eindhoven hebben we ook geen Duitse boeken. Of ja, er is er eentje geloof ik, maar dat is achtergrondliteratuur en dat boek heb ik van ze leven nog nooit gezien. De meeste boeken zijn eigenlijk allemaal in het Nederlands, sommige in het Engels, maar daar krijg je in het Nederlands college over zodat je dat boek ook niet echt per se open hoeft te maken
Ik had wel inderdaad in mn eerste jaar voor 1150,- euro's (!) aan boeken en dit jaar kwam er nog zo'n 300 euro bij en dan ook nog eens minstens 100 euro per jaar aan readers en dictaten...
  woensdag 18 februari 2004 @ 14:35:16 #15
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_17284840
In je ondergoed voor de klas? Zou je dit misschien willen toelichten??
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_17287025
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 14:35 schreef Gerard-Joling het volgende:
In je ondergoed voor de klas? Zou je dit misschien willen toelichten??
Net zo goed als een patiënt in zn ondergoed voor de fysiotherapeut staat... Je zult toch ook een aantal dingen (onderzoeken/behandelen) moeten oefenen...

edit: en nee, er zijn geen foto's van :p

pi_22021192
Krijg je ook lichamelijke opvoeding?
  vrijdag 17 september 2004 @ 18:49:31 #18
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_22022788
in groningen is er de aclo waar je kunt sporten, maar "gym" krijgen we niet

ook is er een blok dat heet keep fit, waarin je veel moet sporten
pi_22122523
Eigenlijk leek het mij wel zo logisch dat je gym krijgt bij zo'n opleiding. Maar dat is dus niet zo. Wat voor sporten moet je dan doen?
  woensdag 22 september 2004 @ 17:45:24 #20
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_22133192
nou dat mag je zelf weten ik heb toen 2 keer voetbaltraining gehad en 1 wedstrijd en 2 keer in de week fitnessen, daarbij erg op me eten letten enzo, het doel is om een betere conditie te krijgen althans een eigen programma schrijven waar je je dan aan houd, dan ervaar je zeg maar wat de patient voelt
pi_22138657
Oh oke, dat is wel goed. Ik vraag dit omdat een vriendin van mij graag een studie wil gaan doen waarin je veel van het menselijk lichaam moet weten. Daar is ze echt ontzettend in geinteresseerd. Dus ik zei dat ze eens moest kijken naar fysiotherapie. Maar dat wilde ze niet omdat ze denkt dat je dan erg sportief moet zijn wat zij dus niet is.

Kan je wat vertellen over de opleiding?
pi_24850942
Voor fysiotherapie hoef je absoluut niet heel erg sportief te zijn, het kan wel helpen, maar er lopen hier (Hogeschool Rotterdam) ook zat mensen rond die niet sportief zijn en toch ook goed de opleiding volgen.
Comfortably numb
pi_35111017
Hmmm.. volgend jaar denk ik ook fysiotherapie studeren, alleen er zit jammer genoeg wel een loting op, welke opleiding raden jullie me aan om als tweede keuze te hebben, om dat een jaartje te doen en dan toch nog fysiotherapie?

Tweede keuze moet natuurlijk wel geen lotingstudie zijn..
  woensdag 15 februari 2006 @ 14:18:40 #24
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35111459
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 14:07 schreef Fentoozler het volgende:
Hmmm.. volgend jaar denk ik ook fysiotherapie studeren, alleen er zit jammer genoeg wel een loting op, welke opleiding raden jullie me aan om als tweede keuze te hebben, om dat een jaartje te doen en dan toch nog fysiotherapie?

Tweede keuze moet natuurlijk wel geen lotingstudie zijn..
Ik vind het zelf eigenlijk altijd zo zonde als mensen een jaartje een opleiding gaan doen om daarna toch te wisselen... Is een jaartje werk niet veel aantrekkelijker?

Geen idee wat verder goed in het fysiotherapie-straatje past, ben er niet zo in thuis
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  woensdag 15 februari 2006 @ 14:21:50 #25
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_35111581
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 14:18 schreef Litso het volgende:

[..]

Ik vind het zelf eigenlijk altijd zo zonde als mensen een jaartje een opleiding gaan doen om daarna toch te wisselen... Is een jaartje werk niet veel aantrekkelijker?

Geen idee wat verder goed in het fysiotherapie-straatje past, ben er niet zo in thuis
Kan je dat niet vragen bij de instelling waar je fysiotherapie wil volgen? Er zullen vast wel andere opleidingen zijn waarmee je alvast wat vrijstellingen kan halen voor fysio?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 20 juli 2007 @ 00:40:02 #26
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_51647120
Ik studeer deeltijd fysiotherapie bij Thim van der Laan. Ik begin volgende week aan mijn state(4e jaar). Ik vind het een geweldige opleiding, geen moment spijt van gehad.
Non possumus non loqui
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')