Ik was op ongever 500/750 meter van de ontploffing af. Ik was met een vriend van mij aan het winkelen, we moesten boodschappen hebben.
Het was een hele mooie warme zaterdag, onbewolkt, behalve 1 rookpluim. We grapten dat er een groot fikkie was. We liepen door de stad en hoorden toen de harde knal en schrokken ons kapot. Ik nam dekking in een winkel en overal om ons heen sneuvelde glas.
Iedereen om ons heen riep oorlog, maar daar waren wij te nuchter voor, we gingen van een ongeluk bij de Grolsch uit. We zijn toen snel naar een cafe gehaast (Crash) en hebben beiden een halve liter Grolsch besteld, aangezien we dachten dat het wel eens de laatste kon zijn.
Toen ik 's middags laat thuiskwam beseften we pas wat er werkelijk aan de hand was.
En ik hoorde toen ook nog dat mijn opa was overleden.
quote:door die vuurwerkramp?
Op zondag 23 november 2003 10:16 schreef ToBe het volgende:
En ik hoorde toen ook nog dat mijn opa was overleden.
quote:Nee, gebeurde op dezelfde dag (in Rdam)... Hoorde het toen ik mijn ouders belde om te zeggen dat alles ok met mij was.
Op zondag 23 november 2003 10:19 schreef mat_herben het volgende:[..]
door die vuurwerkramp?
Meteen de televisie aan en 't eerste wat ik zag was een enorme rookpluim boven de stad Enschede. Ik weet nog dat we toen niet precies wisten hoe erg het was. Langzaam aan kwamen de beelden binnen en toen zagen we huilende mensen en ontzettend veel puin. 't Leek een beetje op een oorlogsgebied.
Meen dat het Songfestival ook rond die tijd gehouden werd. Deze werd toen onderbroken vanwege de vuurwerkramp.
quote:Nee, de TV uitzending via de NOS werd onderbroken.
Op zondag 23 november 2003 10:24 schreef Natalie het volgende:
Meen dat het Songfestival ook rond die tijd gehouden werd. Deze werd toen onderbroken vanwege de vuurwerkramp.
Verder is het geen moment van 'Waar was jij toen....', dat is wel bij 11 september, de aardbeving in 1992 (duh, mijn verjaardag), de aanslag op Bali vorig jaar Oktober e.d.
quote:'k Lees je reply boven die van mij.
Op zondag 23 november 2003 10:25 schreef ThE_ED het volgende:Nee, de TV uitzending via de NOS werd onderbroken.
[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 23-11-2003 10:29]
quote:Kan ik mij goed voorstellen, ik woonde en studeerde toen in Enschede, dus het heeft op mij zeker wel een grote indruk achter gelaten.
Op zondag 23 november 2003 10:26 schreef indahnesia.com het volgende:
Verder is het geen moment van 'Waar was jij toen....', dat is wel bij 11 september, de aardbeving in 1992 (duh, mijn verjaardag), de aanslag op Bali vorig jaar Oktober e.d.
Persoonlijk doet Volendam mij ook niet veel (buiten dat ik het verschrikkelijk voor de mensen vind), omdat het niet zo'n enorme inpact als bv 6 mei en 11 sept hebben. Ik zou van Volendam de datum niet eens weten
=Dankzij mijn vriendin besef ik dat ik iets heel doms zeg hier, uiteraard was het op 31 dec / 1 jan=
[Dit bericht is gewijzigd door ToBe op 23-11-2003 10:30]
quote:Ja
Op zondag 23 november 2003 10:28 schreef Natalie het volgende:[..]
'k Lees je reply boven die van mij.
Die stond er nog niet toen ik begon te typen. Maar je begrijpt me wel
Ik heb (ontopic) naderhand nog een tijdje zitten kijken naar 1001 herhalingen, ik dacht echt steeds van "Wtf!" eigenlijk nooit gedacht dat er zo veel weggevaagd kon zijn.
quote:Precies, Volendam bij mij ook niet, maar inderdaad wel verschrikkelijk voor de direct betrokkenen.
Op zondag 23 november 2003 10:29 schreef ToBe het volgende:[..]
Kan ik mij goed voorstellen, ik woonde en studeerde toen in Enschede, dus het heeft op mij zeker wel een grote indruk achter gelaten.
Persoonlijk doet Volendam mij ook niet veel (buiten dat ik het verschrikkelijk voor de mensen vind), omdat het niet zo'n enorme inpact als bv 6 mei en 11 sept hebben. Ik zou van Volendam de datum niet eens weten
Volendam was trouwens de 'nieuwjaarsbrand', dus ik heb een flauw vermoeden dat het 1 januari is geweest, maar het jaartal? 2002?
quote:Weet het. 't Was verschrikkelijk...
Op zondag 23 november 2003 10:30 schreef ThE_ED het volgende:Ik heb (ontopic) naderhand nog een tijdje zitten kijken naar 1001 herhalingen, ik dacht echt steeds van "Wtf!" eigenlijk nooit gedacht dat er zo veel weggevaagd kon zijn.
Leek net een oorlogszone, allemaal brandende huizen, en auto's en overal lag zwaar vuurwerk op de grond. Echt gevaarlijk was het daar.
Auto's reden op en neer met gewonden enzo.. was echt raar, reed een auto met de deur open, vent erin voet uit de auto, waarvan de voet open lag.. :S Echt zo onrealistisch als je dat meemaakt.
quote:bijna hetzelfde, maar ik schakelde af en toe naar ned. 2...
Op zondag 23 november 2003 10:22 schreef ThE_ED het volgende:
Ik zat het songfestival te kijken. (Weet eigenlijk niet waarom.) En toen het van de TV gehaald werd heb ik op de BRT verder gekeken.
Dus toen ik de volgende dag naar huis ging, snapte ik het pas.
Later op de middag kwam ik samen met mijn vriendin huisdieren tegen die vanaf de rampplek weggerend waren. Het bedrijf waar ik werkte was volledig verwoest. H profielen met een doorsnede van ongeveer 40 cm stonden haaks omgebogen in het pand doordat er "steentjes" tegen aan waren gekomen. Een collega die op dat moment daar aanwezig was is door de klap dwars door een garagedeur gevlogen.
best wel indrukwekkend maar ook dieptriest
quote:
Op zondag 23 november 2003 11:18 schreef Sam_Raimi het volgende:Een sterk staaltje van randstedelijke arrogantie
quote:waarom zou dat meer bestaansrecht hebben?
Op zondag 23 november 2003 11:18 schreef Sam_Raimi het volgende:
Hmmm, ik zat bij m'n toemalige vriendin in de tuin. Ze was jarig. ff naar binnen om het vuurwerk te zien en daarna verder met zuipen in de tuin. "Waar was jij toen je hoorde van de vliegtuigram in de Bijlmer" vind ik een topic die meer bestaansrecht heeft(is dat er?). Dit is waarschijnlijk geheel bepaald door waar je woont, je kunt leed niet vergelijken. Maar ik heb een beetje het gevoeld dat "er ook iets gebeurd is" in het oosten en dat we het daar de komende 10 jaar over gaan hebben. Sorry
OT:
ik was op dat moment bij mijn oma (wesselerbrink) en toen we de klap hoorden, de gordijnen tegen het plafond vlogen, en de ramen trilden, hebben we toch maar eens regionale zender aangezet. De verslaggeving daarvan was indrukwekkend (eng)
[Dit bericht is gewijzigd door WattaFakka op 23-11-2003 16:09]
Ik dacht dat het wel meeviel, maar toen ik over moest stappen in Deventer en vervolgens allerlei mensen in paniek hoorde bellen of hun bedrijf/huis er nog stond, begon me te dagen dat het wel degelijk erg was...
quote:'t Was een mooie zonnige dag (in Drenthe iig). We zaten allemaal buiten. Zonder tv of radio krijg je het nieuws met enige vertraging door.
Op dinsdag 25 november 2003 21:58 schreef Falco het volgende:
Gek eigenlijk. Die vuurwerkramp vond plaats zo rond een uur of drie, maar als ik hier de meeste reacties hier zo lees is iedereen veel later op de hoogte drvan: Songfestival werd onderbroken. Terwijl de WTC-ramp (die was ook zo rond die tijd) en de moord op Pim Fortuyn wel meteen bij heel Nederland de huiskamers binnendrong via de TV.
Ik weet zelf alleen dat er op het RTL-nieuws van zes uur een kort item erover was en toen spraken ze nog over maar 2 slachtoffers. Later werden dat opeens 200 vermisten, wat weer gereduceerd werd naar zo'n 20 slachtoffers de volgende dag...
Nie leuk
http://www.xs4all.nl/~qyroz/vuurwerkramp/
Nieuwsfoto's van de vuurwerkramp met recente foto's er naast.
Vanuit globaal dezelfde posities genomen dus.
quote:Leuk project, maar volgens mij staat er iets in wat niet helemaal klopt. Je hebt een foto van de plek waar het huis van Bakker zou hebben gestaan. Bedoel je daarmee dat ie daar tijdens de ramp zou hebben gewoond? Dit is namelijk niet het geval.
Op donderdag 27 november 2003 10:46 schreef QyRoZ het volgende:
In dit kader wil ik nog even wijzen op een project van mij:http://www.xs4all.nl/~qyroz/vuurwerkramp/
Nieuwsfoto's van de vuurwerkramp met recente foto's er naast.
Vanuit globaal dezelfde posities genomen dus.
quote:Het is het huis direct naast S.E., het voormalige woonhuis van Smallenbroek. Volgens mijn informatie woonde Bakker daar ten tijde van de ramp. Alhoewel ik dacht dat ie in Glanerbrug woonde eigenlijk.
Op donderdag 27 november 2003 13:26 schreef DrMarten het volgende:[..]
Leuk project, maar volgens mij staat er iets in wat niet helemaal klopt. Je hebt een foto van de plek waar het huis van Bakker zou hebben gestaan. Bedoel je daarmee dat ie daar tijdens de ramp zou hebben gewoond? Dit is namelijk niet het geval.
quote:Hij woont/woonde op 't Ribbelt (zal verder geen straatnamen noemen). Woonde Pater daar niet?
Op donderdag 27 november 2003 13:28 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Het is het huis direct naast S.E., het voormalige woonhuis van Smallenbroek. Volgens mijn informatie woonde Bakker daar ten tijde van de ramp. Alhoewel ik dacht dat ie in Glanerbrug woonde eigenlijk.
quote:Hij kan ook als kantoor zijn gebruikt. Ik weet het verder niet zo. Het is ook niet heel erg belangrijk, ik zal het veranderen op de pagina.
Op donderdag 27 november 2003 13:32 schreef DrMarten het volgende:[..]
Hij woont/woonde op 't Ribbelt (zal verder geen straatnamen noemen). Woonde Pater daar niet?
quote:
Op zondag 6 april 2003 21:48 schreef DrMarten het volgende:
Ik was net terug van mijn werk en zat lekker tv te kijken toen de eerste explosie kwam. Daarbij sloegen alle deuren in huis dicht. Ik had net de hond weer een beetje gekalmeerd toen de tweede explosie kwam. Daarna was het buiten staan en naar de radio luisteren.
Op TV zagen we het 'zaakje' langs komen. Hoewel, het was niet echt meer een 'zaakje' te noemen!
quote:Ah, die zaak aan de Deurningerstraat vlak bij de singel zeker. Mijn oude huisbaas is van de Mekkelholtsweg daarnaartoe verhuisd, een paar dagen voor de vuurwerkramp. Op zn oude plek had ie beter gezeten...
Op donderdag 27 november 2003 13:37 schreef StorieZnl het volgende:
Paar honderd meter daarvan af, zat een shopje voor bestuurbare-auto-shit.
Mn pa + Kennis + Ik zouden daar die middag heen gaan, maar door het warme weer besloten we maar te gaan barbequen!Op TV zagen we het 'zaakje' langs komen. Hoewel, het was niet echt meer een 'zaakje' te noemen!
quote:Geloof dat t dat zaakje was jah..
Op donderdag 27 november 2003 13:47 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Ah, die zaak aan de Deurningerstraat vlak bij de singel zeker. Mijn oude huisbaas is van de Mekkelholtsweg daarnaartoe verhuisd, een paar dagen voor de vuurwerkramp. Op zn oude plek had ie beter gezeten...
De verjaardag hebben we niet echt gevierd geloof ik (TV-Oost deed verslag, en op de publieke omroep was het songfestival nog steeds bezig).
Iemand die ik ken is trouwens op zijn fiets naar enschede heen gefietst hij was toen 15/16 en heeftt beelden gemaakt en is in jeugdjournaal gekomen met "live verbinding" etc.
[Dit bericht is gewijzigd door Erosjuhhh op 04-12-2003 18:11]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |