quote:dat is onmogelijk
Op vrijdag 28 november 2003 22:37 schreef DIA het volgende:
al dat geblaat over een betere marine enzv. Dat klopt wel. Maar laten we eerlijk zijn. Individueel hebben we er weinig aan.
Ze gooien het op een bliksem aanval. Ned. is klein en heeft nog maar een paar bases. Pak die bezet Amsterdam den Haag en Rotterdam en het is klaar.
Duitsland kan niet zo 1, 2, 3 de grens overtrekken en in de aanval gaan, geen enkel land kan dat. Er moet eerst informatie worden vergaart, troepen (zeker de Luftwaffe die niet in de lucht kan bijtanken) moeten naar de grens worden gedirigeerd.
Die meldingen komen in Nederland binnen (Nieuw Milligen in het geval van verhevigde vliegbewegingen) en vervolgens wordt het leger in de hoogste staat van paraatheid gebracht
er is wel degenlijk geleerd van 60 jaar terug dus met exact hetzelfde grapje (wat toen al niet werkte) kunnen ze niet nog een keer komen.
en zelfs als ze bij toeval ongemerkt ten aanval gaan zitten ze zo snel nog niet in Amsterdam, vrijwel alle pantser en luchtmachteenheden liggen in het zuiden van Nederland daar zullen ze eerst doorheen moeten stoten en met 3 squadrons (48 F16's) die permanent paraat staan om het eigen luchtruim te beveiligen wordt dat een kostbare bezigheid

quote:Ik moet je teleurstellen. In geval van een verrassingsaanval (en dan bedoel ik dat het echt "out of the blue" komt), heeft Nederland nog geen 100 man klaar staan. De helft daarvan zit op Nieuw Miligen, de andere helft op het vliegveld dat de QRA (i) bemant. De reactie tijd van 10 minuten voor 2 F-16s laat ook al niet veel ruimte voor een tegenaanval.
Op zaterdag 29 november 2003 09:37 schreef sp3c het volgende:[..]
dat is onmogelijk
Duitsland kan niet zo 1, 2, 3 de grens overtrekken en in de aanval gaan, geen enkel land kan dat. Er moet eerst informatie worden vergaart, troepen (zeker de Luftwaffe die niet in de lucht kan bijtanken) moeten naar de grens worden gedirigeerd.
Die meldingen komen in Nederland binnen (Nieuw Milligen in het geval van verhevigde vliegbewegingen) en vervolgens wordt het leger in de hoogste staat van paraatheid gebrachter is wel degenlijk geleerd van 60 jaar terug dus met exact hetzelfde grapje (wat toen al niet werkte) kunnen ze niet nog een keer komen.
en zelfs als ze bij toeval ongemerkt ten aanval gaan zitten ze zo snel nog niet in Amsterdam, vrijwel alle pantser en luchtmachteenheden liggen in het zuiden van Nederland daar zullen ze eerst doorheen moeten stoten en met 3 squadrons (48 F16's) die permanent paraat staan om het eigen luchtruim te beveiligen wordt dat een kostbare bezigheid
De 3 squadrons waar jij het over hebt zijn, gezien het huidige dreigingsniveau, op zijn snelst in 48 uur, maar waarschijnlijk in 72 of langer, volledig inzetbaar. De overige 3 inzetbare squadrons hebben nog langer nodig, en het 7e is een opleidingseenheid, die niet 100% inzetbaar is. Bij de helicopters is de score nog slechter. De Patriots staan zo dicht bij de grens dat ze waarschijnlijk in de eerste uren al zijn uitgeschakeld.
Bij de landmacht is het resultaat nog slechter, hooguit is de marine in staat om wat schepen de Noordzee op te sturen, en vliegtuigen richting Engeland veilig te stellen. In geval van een verrassingsaanval staat Nederland machteloos. Dit alles is een direct resultaat van het aflopen van de Koude oorlog: de paraatheid van de NL krijgsmacht is drastisch omlaaggebracht. Eind jaren 80 was het nog mogelijk om in 24 uur 80% van de inzetbare eenheden te mobiliseren en in te zetten, nu, bijna 15 jaar later, heb je geluk als je dat in een week voor elkaar hebt. De staat van onderhoud, de voorraden en personeel staan op dit moment niet beter toe. Gelukkig is de dreiging laag genoeg om de krijgsmacht zo in te richten.  

De Duitsers kampen met exact dezelfde problemen als wij op dat gebied, de Duitsers zijn net zo min in staat om een grootschalige verrassingsaanval uit te voeren als wij zijn om ons er tegen te verdedigen.
Het moment dat Duitsland zich voor gaat bereiden gaat Nederland dit ook doen, dan is enkel nog het tijdstip onbekend maar staat het halve leger wel klaar voor actie

quote:Onder het mom van een oefening kan dat gewoon, welke Nederlander verwacht er nou nog een Duitse inval op een gewone Zondagmorgen in December 2003?
Op maandag 1 december 2003 11:44 schreef sp3c het volgende:
mjah en dat is dus onmogelijkDe Duitsers kampen met exact dezelfde problemen als wij op dat gebied, de Duitsers zijn net zo min in staat om een grootschalige verrassingsaanval uit te voeren als wij zijn om ons er tegen te verdedigen.
Het moment dat Duitsland zich voor gaat bereiden gaat Nederland dit ook doen, dan is enkel nog het tijdstip onbekend maar staat het halve leger wel klaar voor actie

quote:mwah als Duitsland in het weekend een massale oefening planned aan de Nederlandse grens worden er zelfs in Den haag wat wenkbrauwen gefronst.
Op maandag 1 december 2003 13:24 schreef BAZZA het volgende:[..]
Onder het mom van een oefening kan dat gewoon, welke Nederlander verwacht er nou nog een Duitse inval op een gewone Zondagmorgen in December 2003?
De paar soldaten die dan dienst hebben slapen dan nog hun roes uit
trouwens hoeveel Duitse soldaten denk jij dat er nuchter genoeg zijn om de wandeling/busrit richting de randstad te overleven met volle bepakking op een zondagmorgen in December 2003?

quote:Daar gaat het dus om, zelfs als je ze laat oefenen op papier in Munchen zet je ze in tourincars en een uur of 6 later zijn ze in NL, niemand hoeft dat te weten.
Op maandag 1 december 2003 17:30 schreef sp3c het volgende:
mwah als Duitsland in het weekend een massale oefening planned aan de Nederlandse grens worden er zelfs in Den haag wat wenkbrauwen gefronst.
quote:Zoveel mensen heb je niet nodig, ik denk dat ze aan zeg 3000 commando's meer dan genoeg hebben voor de eerste aanval.
trouwens hoeveel Duitse soldaten denk jij dat er nuchter genoeg zijn om de wandeling/busrit richting de randstad te overleven met volle bepakking op een zondagmorgen in December 2003?

Een land als Nederland kan gewoon geen fatsoenlijk leger onderhouden, zonder enorm aan levenskwaliteit in te leveren. Omdat het gewoon niet zo veel inwoners heeft.
en een oorlog winnen daar moet nederland helemaal niet aan denken want duitsland kan als het nodig is wat, een leger van 30 miljoen bij elkaar roepen? en nederland? 6 miljoen? hoeveel kans denk je dat nederland dan nou echt heeft.
bovendien als ik duitsland was zou ik gewoon een of ander slaapgas boven de randstad en de brabantse stedenrij uitstorten die mensen een paar dagen in slaap houdt, ondertussen alles stiekem innemen.
of nog beter, zo'n bom die niks verwoest, alleen electronische apparatuur stoort.

quote:mwah iemand zal die gasten toch voldoende scherpe munitie mee moeten geven, denk dat er in de hele westerse wereld en Oost Europa zoveel belletjes gaan rinkelen als er een aantal Duitse touringcars vol munitie en manschappen op oefening gaan dat het in de centrale net kerstmis lijkt (of ze moeten echt op eerste kerstdag aanvallen maar dan is er geen Duitser op de kazernes te vinden
Op dinsdag 2 december 2003 03:43 schreef BAZZA het volgende:[..]
Daar gaat het dus om, zelfs als je ze laat oefenen op papier in Munchen zet je ze in tourincars en een uur of 6 later zijn ze in NL, niemand hoeft dat te weten.
 )
)quote:Duitsland heeft nauwelijks transportcapaciteiten om die 3000 manschappen in de randstad te krijgen laat staan de rest
[..]Zoveel mensen heb je niet nodig, ik denk dat ze aan zeg 3000 commando's meer dan genoeg hebben voor de eerste aanval.
Daarna vliegen ze gewoon de rest Volkert etc binnen.

quote:zo'n bom hebben ze niet en slaapgas hebben ze niet in dergelijke aantallen.
Op dinsdag 2 december 2003 04:30 schreef Sessy het volgende:
Ik denkd at Nederland zich illusies maakt.Een land als Nederland kan gewoon geen fatsoenlijk leger onderhouden, zonder enorm aan levenskwaliteit in te leveren. Omdat het gewoon niet zo veel inwoners heeft.
en een oorlog winnen daar moet nederland helemaal niet aan denken want duitsland kan als het nodig is wat, een leger van 30 miljoen bij elkaar roepen? en nederland? 6 miljoen? hoeveel kans denk je dat nederland dan nou echt heeft.
bovendien als ik duitsland was zou ik gewoon een of ander slaapgas boven de randstad en de brabantse stedenrij uitstorten die mensen een paar dagen in slaap houdt, ondertussen alles stiekem innemen.of nog beter, zo'n bom die niks verwoest, alleen electronische apparatuur stoort.
je kunt wel met 30 miljoen manschappen aanvallen maar als de te nemen frontlinies bij elkaar maar een paar tientallen kilometers betrekt heb je hetzelfde effect als wanneer je met 100.000 manschappen aanvalt alleen geef je de verdedigers nu meer doelen om op te schieten en met het huidige wapentuig wordt het dan een slachting.
in 1940 is bij Scherpenzeel een volledige duitse divisie (10.000 man maar die hebben wel op de grebbe gevochten dus het zal minder zijn geweest) tegen gehouden en teruggeslagen door slechts een halve compagnie huzaren dat de terugtocht op de hollandse waterlinie moest dekken.
De huzaren hadden slechts 3 doden te betreuren, ze hadden geen artillerie, geen mortieren, geen tanks, geen luchtsteun enkel vechtlust een ingegraven positie en kennis van het terrein (scherpenzeel).
de eerste wereldoorlog is erg lang geleden en dergelijke tactieken vind je alleen nog in donker Afrika

quote:Luftwaffe:
Op dinsdag 2 december 2003 10:03 schreef sp3c het volgende:[..]
Duitsland heeft nauwelijks transportcapaciteiten om die 3000 manschappen in de randstad te krijgen laat staan de rest
Heeresflieger (landmacht): 
95 CH-53G (aldus Flight Int.), zo'n 60 Air Mobiles gemiddeld (bron) voor een totaal van 5700 man.
120 UH-1D (zegt Flight Int.) voor 1200man 
Bij elkaar kom ik al op 14.500 man. Zelfs als ze de helft van hun kisten niet vullen met soldaten maar met voorraden en voertuigen kom ik nog op ruim het dubbele van die 3000. Laten we even aannemen dat een kwart van de toestellen in onderhoud is (belachelijk hoog als je een oorlog plant) dan zit je nog boven de 5000 man.
En dan heb je nog gewone voertuigen...

maar terug te komen op je vraag: Als Duitsland Nederland weer binnen valt dan ga ik bij het verzet....
Ik werd al gek van die duitse taal na 2 uur duits te hebben gehad op de middelbare school  

maar is het trouwens niet zo dat het nederlandse leger met een deel van het duitse leger samen 1 divisie (of hoe je het ook noemt) vormt binnen de navo? oftewel nederland heeft niet eens een eigen onafhankelijk leger!!!

quote:met zowel helikopters als 'gewone voertuigen' red je het niet naar de Randstad, zeker niet in grote aantallen omdat ze simpelweg niet snel genoeg op de plaats van bestemming zijn om er daadwerkelijk iemand te verrassen.
Op woensdag 3 december 2003 19:27 schreef RonaldV het volgende:[..]
Luftwaffe:
83 C-160 Transalls (bron: Flight International - World Air Forces Directory, 25nov-1dec 2003), capaciteit per toestel: 81 volledig uitgeruste Fallschirmjäger (paras dus, bron) = 6723 para's.
80 UH-1D Hueys (alweer Flight International), 10 gevechtstroepen per stuk: 800 man air mobile.
De 7 A-310s (zo'n 200 man per toestel) laat ik maar even buiten beschouwing, dit zijn geen tactische toestellen.Heeresflieger (landmacht):
95 CH-53G (aldus Flight Int.), zo'n 60 Air Mobiles gemiddeld (bron) voor een totaal van 5700 man.
120 UH-1D (zegt Flight Int.) voor 1200manBij elkaar kom ik al op 14.500 man. Zelfs als ze de helft van hun kisten niet vullen met soldaten maar met voorraden en voertuigen kom ik nog op ruim het dubbele van die 3000. Laten we even aannemen dat een kwart van de toestellen in onderhoud is (belachelijk hoog als je een oorlog plant) dan zit je nog boven de 5000 man.
En dan heb je nog gewone voertuigen...
dan zijn er dus enkel die 83 C-160's (A-310 is voor zover ik weet een VIP toestel en niet geschikt voor een grootschalige luchtlandingsoperatie) die 83 toestellen kun je niet allemaal tegelijk inzetten want je moet er een aantal achter de hand houden als strategische reserve voor een evt evacuatie, en ter ondersteuning van de operaties op de grond, sommigen moeten volgepropt worden moet voertuigen, andere met extra munitie etc. etc. etc.
dan zit Duitsland nauwelijks op een capaciteit om 3000 parachutisten in de Randstad in te zetten.

quote:denk niet dat de Duitsers die dingen daar laten staan als ze Nederland binnen vallen ... het zijn dan misschien moffen maar ze zijn niet dom
Op donderdag 4 december 2003 10:31 schreef DJRoberto1978 het volgende:
en al die nederlandse soldaten op militaire basissen (of bases?) is duitsland dan? die kunnen de duitsers in de rug aanvallen als ze nederland binnen trekken.

quote:dat is onzin
maar is het trouwens niet zo dat het nederlandse leger met een deel van het duitse leger samen 1 divisie (of hoe je het ook noemt) vormt binnen de navo? oftewel nederland heeft niet eens een eigen onafhankelijk leger!!!
de pantsereenheden vormen samen met Duitsland 1 pantserkorps (1 nl/de legerkorps) en alleen als er in internationaal verband opgetreden moet worden. Anders zijn die eenheden gewoon onderdeel van het Nederlandse leger, zelfde geld voor de marine en vlootsmaldelen die onderdeel zijn van het UK/NL landingforce, de F16's van de European Participating Air Forces etc. etc. etc.

quote:Een invasie met een luchtvloot die binnen het uur (in geval van de heli's, de helft voor de Transalls) vanuit het noordwesten van Duitsland ons land binnenvliegt is een verrassingsaanval, geloof mij. Snelheid is relatief: alles sneller dan nul (NL strijdkrachten) is snel. De (relatieve) traagheid van helicopters is nog steeds snel genoeg voor een verrassingsaanval. De nederlandse strijdkrachten ondernemen daar helemaal niets tegen, of je moet de 8 raketten meetellen die de QRA eropaf zal vuren. De Randstad is binnen het uur bereikt, en een half uur later zijn strategische punten ingenomen. Het verzamelen van de eerste eenheden, en klaarmaken voor inzet (op pelotonsniveau) duurt minstens 6 uur voor de NL strijdkrachten. Een gecoordineerde aanval duurt al veel langer.
Op donderdag 4 december 2003 10:55 schreef sp3c het volgende:[..]
met zowel helikopters als 'gewone voertuigen' red je het niet naar de Randstad, zeker niet in grote aantallen omdat ze simpelweg niet snel genoeg op de plaats van bestemming zijn om er daadwerkelijk iemand te verrassen.
dan zijn er dus enkel die 83 C-160's (A-310 is voor zover ik weet een VIP toestel en niet geschikt voor een grootschalige luchtlandingsoperatie) die 83 toestellen kun je niet allemaal tegelijk inzetten want je moet er een aantal achter de hand houden als strategische reserve voor een evt evacuatie, en ter ondersteuning van de operaties op de grond, sommigen moeten volgepropt worden moet voertuigen, andere met extra munitie etc. etc. etc.
dan zit Duitsland nauwelijks op een capaciteit om 3000 parachutisten in de Randstad in te zetten.
De Airbussen zijn gewone (ex-Interflug) airliners, die door de Luftwaffe o.a. worden gebruikt voor transport naar Goose Bay. Daarnaast hebben ze een VIP taak, secundair. Als een vliegveld als Schiphol of Zestienhoven bezet is kunnen ze daar landen en troepen loslaten.
De strategische reserve heb je niet echt nodig. Dezelfde toestellen waarmee je binnenkomt kun je gebruiken om weer mee te vertrekken. Ik had het tenslotte maar over 1 wave. De troepen die daar in zitten  kunnen met hetzelfde toestel terug. Tactische operaties op de grond met Transalls?  Waar zat je aan te denken?
  Waar zat je aan te denken? 
En ik had het over een kwart in onderhoud, een belachelijk aantal. In werkelijkheid staat hooguit 10% in onderhoud. 
De enige bottleneck die ik zie heet asfalt. Heb je er genoeg van om al die toestellen op vol te laden en van op te laten stijgen?
[Dit bericht is gewijzigd door RonaldV op 04-12-2003 12:33]

quote:Ik schreef:
Op donderdag 4 december 2003 10:55 schreef sp3c het volgende:[..]
quote:Ik had dus al rekening gehouden met bevoorrading, heel erg zelfs. Een eerste aanvalsgolf zal NOOIT de helft van haar transport gebruiken voor het aanvoeren van vorraden, die nemen alleen het hoognodige mee.
Bij elkaar kom ik al op 14.500 man. Zelfs als ze de helft van hun kisten niet vullen met soldaten maar met voorraden en voertuigen kom ik nog op ruim het dubbele van die 3000. Laten we even aannemen dat een kwart van de toestellen in onderhoud is (belachelijk hoog als je een oorlog plant) dan zit je nog boven de 5000 man.

quote:Ik denk dat mijn cijfers voor zich spreken.

quote:maar jij telt transporthelikopters er ook bij en die zullen nooit ingezet worden voor een verrassingsaanval vanuit Duitsland op de randstad.
Op donderdag 4 december 2003 12:39 schreef RonaldV het volgende:[..]
Ik schreef:
[..]Ik had dus al rekening gehouden met bevoorrading, heel erg zelfs. Een eerste aanvalsgolf zal NOOIT de helft van haar transport gebruiken voor het aanvoeren van vorraden, die nemen alleen het hoognodige mee.
[..]Ik denk dat mijn cijfers voor zich spreken.
bovendien vul je die toestellen ook niet helemaal met de voorgenoemde 81 manschappen omdat je dan teveel eieren in 1 mand propt. 1 keer raakschieten is dan genoeg om bijna 90 man (incl. crew) uit te schakelen, 5 keer raakschieten en 10% van je eerste aanvalsgolf is weg

quote:Ze kunnen Zeppelins inzetten als ze willen, omdat er in Nederland niets paraat is aan luchtverdediging. De Patriots, Pruttels, Hawks, Stingers, alles ligt in opslag.
Op donderdag 4 december 2003 17:32 schreef sp3c het volgende:[..]
maar jij telt transporthelikopters er ook bij en die zullen nooit ingezet worden voor een verrassingsaanval vanuit Duitsland op de randstad.
Ze vliegen te langzaam, ze vliegen te laag etc. enkel de C-160 blijft over en daar hebben ze er nauwelijks genoeg van om 3000 para's/commando's over te zetten.

quote:Juist. En zelfs al lag het NIET in opslag: buiten kantooruren is er NIEMAND die er wat mee kan doen aanwezig.
Op donderdag 4 december 2003 17:52 schreef CeeJee het volgende:[..]
Ze kunnen Zeppelins inzetten als ze willen, omdat er in Nederland niets paraat is aan luchtverdediging. De Patriots, Pruttels, Hawks, Stingers, alles ligt in opslag.

quote:hoe moeilijk zou het nou zijn om een knopje in te drukken en een code in te typen en dan nog een knopje in te drukken
Op donderdag 4 december 2003 22:35 schreef RonaldV het volgende:[..]
Juist. En zelfs al lag het NIET in opslag: buiten kantooruren is er NIEMAND die er wat mee kan doen aanwezig.

quote:Maar je moet er nog altijd iemand hebben zitten die cker weet of het wel of niet een vijand is, of het een echte aanval is, dan nog de raket klaarmaken, te veel om op te noemen. Het duurt dus echt nog wel ff voordat zo'n raket het luchtruim kiest.
Op donderdag 4 december 2003 22:48 schreef Sessy het volgende:[..]
hoe moeilijk zou het nou zijn om een knopje in te drukken en een code in te typen en dan nog een knopje in te drukken
ze hebben daar toch vast wel een bewaker of zo? die kan dat dan toch? ik bedoel je hoeft tegenwoordig toch niet meer te richten of zo?

quote:Helicopters zijn zelfs nog beter dan Transalls voor de taak. Helicopters kunnen extreem laag, en zijn relatief wendbaar. Transalls zijn sitting ducks.
Op donderdag 4 december 2003 17:32 schreef sp3c het volgende:[..]
maar jij telt transporthelikopters er ook bij en die zullen nooit ingezet worden voor een verrassingsaanval vanuit Duitsland op de randstad.
Ze vliegen te langzaam, ze vliegen te laag etc. enkel de C-160 blijft over en daar hebben ze er nauwelijks genoeg van om 3000 para's/commando's over te zetten.bovendien vul je die toestellen ook niet helemaal met de voorgenoemde 81 manschappen omdat je dan teveel eieren in 1 mand propt. 1 keer raakschieten is dan genoeg om bijna 90 man (incl. crew) uit te schakelen, 5 keer raakschieten en 10% van je eerste aanvalsgolf is weg
Nogmaals: een invasie van Nederland, zonder voorwaarschuwing (en daar hadden we het over) is met de huidige paraatheid een boswandeling. Dan kun je nog met ultralights een invasie doen. Er is NIEMAND, behalve de QRA (i) op het dienstdoende vliegveld, en de gevechts en verkeersleiders in Milligen die ze een strobreed in de weg kan leggen. En die stro bestaat uit 2 F-16s met 4 raketten per stuk. In totaal 8 dus. Zelfs al schiet je daarmee 8 Transalls uit de lucht, dan nog heb je een overwinning, al tijdens de eerste aanvalsgolf.

quote:Alleen zou zo'n vloot niet errug opvallen? ik bedoel je kan niet een hele vloot Hercullessen ergens parkeren langs de grens zonder dat dit opvalt. Kan wel onder mom van een oefening, maar dan doe je dat in een bepaalt gebied... niet over heel de grens verspreid.
Op donderdag 4 december 2003 22:54 schreef RonaldV het volgende:[..]
Helicopters zijn zelfs nog beter dan Transalls voor de taak. Helicopters kunnen extreem laag, en zijn relatief wendbaar. Transalls zijn sitting ducks.
En je rekent volgens mij met andere getallen dan ik. In mijn aantallen zitten al transportbakken met voorraden. Jij neemt de bakken die ik gebruik voor manschappen, en doet die vrolijk voor de helft vol met voorraden, geloof ik. Hoeveel voorraad wil je meenemen?Nogmaals: een invasie van Nederland, zonder voorwaarschuwing (en daar hadden we het over) is met de huidige paraatheid een boswandeling. Dan kun je nog met ultralights een invasie doen. Er is NIEMAND, behalve de QRA (i) op het dienstdoende vliegveld, en de gevechts en verkeersleiders in Milligen die ze een strobreed in de weg kan leggen. En die stro bestaat uit 2 F-16s met 4 raketten per stuk. In totaal 8 dus. Zelfs al schiet je daarmee 8 Transalls uit de lucht, dan nog heb je een overwinning, al tijdens de eerste aanvalsgolf.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |