quote:Laat ik hier nog benadrukken dat de betrokken Duitse soldaten pas op het laatste moment wisten dat ook Nederland onder de voet gelopen zou moeten worden. Op Frankrijk waren ze natuurlijk mentaal voorbereid in de voorgaande maanden, Nederland zagen ze simpelweg niet als echte vijand.
Op maandag 24 november 2003 13:55 schreef afzuiginrichting het volgende:
- Het "broedervolk" gevoel: Duitse soldaten was verteld dat de gemiddelde Nederlander aan de Duitse kant stond en Nederland alleen vanwege de kolonien niet openbaar positie tegen de Britten kon kiezen. Dit idee was niet geheel ongegrond: zie Nederlandse propagandaposter beneden. De Nederlandse regering koos nooit openbaar positie voor de geallieerden tot de inval. Ze geloofden dus dat ze niet op Nederlanders zouden hoeven schieten. Dat viel dus zwaar tegen.
quote:ga lekker in onz lopen blaten ofzo
Op maandag 24 november 2003 19:09 schreef pro_jeex het volgende:
Als Duitsland, Nederland binnenvalt, heet Dick ineens Schwanz.
de luchtmacht 0wnt de luftwaffe
quote:De eerste tankbestelling was in Tsjechoslowakije en is in 1938 naar de Duitsers gegaan. Wat hier op stapel stond is in 1940 naar de Duitsers gegaan. Daarna bestelden we tanks in de VS voor de twee divisies in Nederlands-Indie. De VS weigerden exportlicenties tot Pearl Harbour en de verovering van Java. Toen waren we onze laatste divisies toch kwijt en hebben we ze maar aan de geallieerden gegeven.
Op maandag 24 november 2003 11:40 schreef Witchfynder het volgende:
En daarnaast; Nederland had een leuke hoeveelheid wapens in bestelling staan, maar die zouden pas later dat jaar of zelfs in 1941 geleverd worden. Dus als de Duitsers laten gekomen waren zouden ze een stuk meer moeite gehad hebben.
Die Duitsers hebben echt enorm geprofiteerd van de volle orderboeken in de landen die ze bezetten. ![]()
200 Fokker G1's en we hadden ze op hun donder gegeven.

quote:
Op maandag 24 november 2003 21:31 schreef sp3c het volgende:
0wja
quote:geloof niet dat je de opzet van de navo begrijpt. Het nederlandse leger is geen leger zoals dat vroeger de natiestaten dat hadden. Het Nederlandse leger is een deel van de navo, waar de Luchtmacht, de marine en de landmacht bepaalde taken hebben.
Op zaterdag 22 november 2003 13:13 schreef Georges het volgende:
zou het dan weer een kleine week duren voordat Nederland ingenomen is? Even buiten beschouwing latende of/hoe andere landen reageren.Gezien de jaarlijkse bezuinigingen vraag ik me wel eens af of ons leger nog wat voorstelt.
quote:Dat is toch wat ik al veel eerder suggereerde toen ik schreef: Het is nogal onwaarschijnlijk dat de ene helft van het Nederlands-Duitse Legerkorps de andere helft bij verrassing kan aanvallen.
Op maandag 24 november 2003 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
geloof niet dat je de opzet van de navo begrijpt. Het nederlandse leger is geen leger zoals dat vroeger de natiestaten dat hadden. Het Nederlandse leger is een deel van de navo, waar de Luchtmacht, de marine en de landmacht bepaalde taken hebben.
Maar je hebt gelijk: We zitten nu weer meer in een soort extreme versie van de WWI tijd met onze alliantie: 1 NAVO-lid begint zomaar een oorlog, en de anderen zitten vanzelf met de shit omdat ze militair geen eigen koers meer kunnen varen. Het zou verboden moeten worden.
quote:Geloof niet dat je mijn vraag begrijpt. Het gaat mij sec om de sterkte van het Nederlandse leger.
Op maandag 24 november 2003 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
geloof niet dat je de opzet van de navo begrijpt. Het nederlandse leger is geen leger zoals dat vroeger de natiestaten dat hadden. Het Nederlandse leger is een deel van de navo, waar de Luchtmacht, de marine en de landmacht bepaalde taken hebben.
quote:die kan je niet beoordelen met een vergelijking tot een geheel ander soort oorlog.
Op maandag 24 november 2003 22:02 schreef Georges het volgende:[..]
Geloof niet dat je mijn vraag begrijpt. Het gaat mij sec om de sterkte van het Nederlandse leger.
quote:"Wat als" topics gaan altijd alle kanten op. Stel we beperken de vraag: Als Duitsland in 1940 Nederland was binnengevallen, en beide partijen hebben het materiaal van nu, wat gebeurt er dan?
Op maandag 24 november 2003 22:29 schreef Pietverdriet het volgende:
die kan je niet beoordelen met een vergelijking tot een geheel ander soort oorlog.
Dan kun je ook weer ongerijmde vragen krijgen:
- Hebben we dan wel recht op ons deel van gedeelde transportvliegtuigen?
- De Duitsers tanken onze F-16's toch wel bij in de lucht als we een overeenkomst hebben?
- Mogen wij dan Duitse Patriot raketten die bij Nederlandse Patriot-batterijen zijn wel afschieten tegen Duitse vliegtuigen?
- Waar is de 41 Mech Brigade uit Seedorf dan gelegerd?
quote:Ze Krauts hebben nog zo'n 24 Mig-29's die veel ass kunnen kicken
Op zaterdag 22 november 2003 19:35 schreef Georges het volgende:[..]
Is er eigenlijk veel verschil in materieel? Nederland heeft bijvoorbeeld F-16's en Leopard 2 tanks, wat kunnen de Duitsers daar tegenover zetten?(naast het numerieke overwicht)
quote:die mig's waren anders snel schroot toen ze de Nederlandse luchtmacht tegenkwamen boven bosnie in "99
Op dinsdag 25 november 2003 17:59 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Ze Krauts hebben nog zo'n 24 Mig-29's die veel ass kunnen kicken
quote:Ok, klopt allemaal, ff anders omschrijven dan.
Op dinsdag 25 november 2003 00:03 schreef afzuiginrichting het volgende:[..]
"Wat als" topics gaan altijd alle kanten op. Stel we beperken de vraag: Als Duitsland in 1940 Nederland was binnengevallen, en beide partijen hebben het materiaal van nu, wat gebeurt er dan?
Dan kun je ook weer ongerijmde vragen krijgen:
- Hebben we dan wel recht op ons deel van gedeelde transportvliegtuigen?
- De Duitsers tanken onze F-16's toch wel bij in de lucht als we een overeenkomst hebben?
- Mogen wij dan Duitse Patriot raketten die bij Nederlandse Patriot-batterijen zijn wel afschieten tegen Duitse vliegtuigen?
- Waar is de 41 Mech Brigade uit Seedorf dan gelegerd?
Al het Nederlandse materieel en alle troepen zijn gevechtsklaar binnen de landsgrenzen.
Als er Nederlandse troepen gelegerd zijn in Seedorf of waar dan ook over de landsgrenzen, is Nederland niet op volle oorlogsterkte als het gaat om het tegenhouden van een invasie.
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 17:59 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Krauts
quote:die staan tegenwoordig in Polen, ze hebben alleen nog Tornado's en er beginnen eindelijk eurofighters uit de fabriek te rollen
Op dinsdag 25 november 2003 17:59 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Ze Krauts hebben nog zo'n 24 Mig-29's die veel ass kunnen kicken
quote:Nou ja snel niet, maar de F-16's bleken wel superieur te zijn. Bij de F-16's gaat alles automatisch waar bij de Migs veel knopjes ingedrukt moeten worden. Toch bleken ze gelijkwaardige tegenstanders vanelkaar met allebei de pro's en cons.
Op dinsdag 25 november 2003 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
die mig's waren anders snel schroot toen ze de Nederlandse luchtmacht tegenkwamen boven bosnie in "99
Waar de Migs 2 sterke motoren hebben, goeie stabiliteit bij langzame snelheid en hun 'helmet-mounted sight system ', moeten de F-16's het doen van de avionics.
quote:Ze zijn geleased, dus Duitsland kan ze nog wel terugkrijgen, maar dat ff terzijde.
Op dinsdag 25 november 2003 19:30 schreef sp3c het volgende:[..]
die staan tegenwoordig in Polen, ze hebben alleen nog Tornado's en er beginnen eindelijk eurofighters uit de fabriek te rollen
quote:mjah das waar maar dat zie ik niet gebeuren, kunnen ze het beter bij hun Tornado's houden.
Op dinsdag 25 november 2003 21:59 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Nou ja snel niet, maar de F-16's bleken wel superieur te zijn. Bij de F-16's gaat alles automatisch waar bij de Migs veel knopjes ingedrukt moeten worden. Toch bleken ze gelijkwaardige tegenstanders vanelkaar met allebei de pro's en cons.
Waar de Migs 2 sterke motoren hebben, goeie stabiliteit bij langzame snelheid en hun 'helmet-mounted sight system ', moeten de F-16's het doen van de avionics.
[..]Ze zijn geleased, dus Duitsland kan ze nog wel terugkrijgen, maar dat ff terzijde.
Zo goed is de Mig29 helemaal niet gebleken in het luchtgevecht tegen een gelijkwaardig toestel (SU27, F16) in de praktijk, ik weet niet waar het door komt want op papier zouden ze toch kansen moeten hebben.
quote:
Bij dezelfde F16 als waarmee hij 24 maart van dat jaar zijn overwinning behaalde, het toestel met registratienummer J063, gaat overste Tankink voor het eerst uitgebreid in op het gevecht. We kregen die middag om twee uur onze briefing, al wisten we toen nog niet zeker dat de oorlog ook daadwerkelijk zou beginnen. Er zou geen gevaar te duchten zijn van MiGs, werd ons nog meegedeeld...
Dat pakte ´s avonds anders uit. Peter Tankink, toen nog majoor en deel uitmakend van 322 squadron, kreeg opdracht met drie andere Nederlandse F16´s een zogenoemde ´sweep mission´ uit te voeren. Het kwartet moest voor de Britse, Amerikaanse en Canadese bommenwerpers uit, de lucht schonen van vijandelijke jets. Die, volgens diverse militaire inlichtingendiensten, niet de lucht in zouden gaan.
Tankink: Boven Macedonië hebben we in het stikdonker getankt, daarna zijn we landinwaarts gevlogen, Kosovo binnen. Dertig kilometer noordelijk van Pristina zouden we wachten tot de bommenwerpers hun bommen op doelen bij de hoofdstad hadden gedropt en begonnen waren aan de terugreis richting Italië. We hingen in de ´wachtkamer´ toen Awacs meldde dat noordelijk van ons drie MiG 29´s waren opgestegen. Dan gaat je hart sneller kloppen. Ik vloog als nummer drie in de formatie, nummer 1 pikte zestig seconden na de Awacs-melding een doel op. Toen begon het elektronische ondervragen om uit te vinden of we daadwerkelijk met een Serviër te maken hadden. Er moest absolute zekerheid zijn.
Het duurde lang om die te verkrijgen. In combinatie met de informatiestroom die het hoog vliegende Awacs-toestel verzamelde, verstreken vierenhalve minuut voordat duidelijk was dat er een Servische MiG op de loer lag.
De piloot kwam voor ons langs vliegen, vertelt Tankink. Het was onmiddellijk duidelijk dat hij richting Nis wilde, om daar de NAVO-bommenwerpers te onderscheppen. Later hoorde ik dat ze op een soort zelfmoordmissie waren gestuurd. ´Go out and hunt´. Zoveel mogelijk schade aan NAVO-vliegtuigen toebrengen, zo luidde hun opdracht. Ieder van die vliegers zou als een held worden binnengehaald als hij een van onze toestellen wist neer te schieten. Dan zou de propagandamachine de Balkan over gaan.Maar het liep anders. De MiG, uitgerust met Alamo-raketten die een reikwijdte van vijftien kilometer hebben, dook weg achter een heuvelrug. De piloot liet zijn toestel zo laag zakken dat de radar van de F16´s hem niet zag. De eerste twee Nederlandse straaljagers vlogen vijf kilometer voor de nummers drie en vier uit, die een verdedigende linie vormden.
Tankink: Eigenlijk zou nummer 1 de eerste schietkans krijgen, maar hij moest, mét nummer twee, omdraaien omdat hun radar niets opving. Wij vlogen hoger, en toen onze twee collega´s passeerden, kreeg ik een ´clearing´. Het was de eerste keer dat door een niet-Amerikaan een Amraam, een Advanced Medium Range Air to Air Missile, in oorlogstijd werd afgeschoten.
Want Tankink drukte op de knop. Hij wist dat het een volle seconde zou duren voor de ontsteking de raketmotor zou activeren, maar door de adrenaline leek die seconde wel een halve minuut. Ik dacht dat er iets mis was, weet hij nog goed. Ik keek naar mijn linkervleugel en dacht ´waarom verlaat dat ding niet de rails?´ In het verleden had ik wel sidewinders afgevuurd, die na een halve seconde loskomen van het vliegtuig. Toen ging de Amraam en ik keek vol in de vuurbal van de raketmotor en was voor even verblind... De computer telt tot de explosie en toen de meter 0 aangaf, tuurde ik in de goede richting; ik had mijn toestel inmiddels omgedraaid. Er was een flits te zien, maar ik had de indruk dat de 500.000 euro kostende raket op de grond was ingeslagen. Acht seconden later zag ik rood opgloeiende vliegtuigdelen naar beneden vallen. Ik wist onmiddellijk dat het om een MIG 29 ging. Het gaf een goed gevoel, alles had gefunctioneerd.
Veel tijd om van de overwinning te genieten was er niet, want Tankink en zijn drie collega´s moesten nog twintig minuten boven Kosovo blijven. En in die tijd vuurde de Servische luchtverdediging een reeks SAM 6-luchtdoelraketten op de Nederlanders af.
Een van die SAM´s schoot tussen onze toestellen door omhoog, de raket ging op nummer twee af. Die ontweek, waarna de radar van het projectiel nummer vier opzocht... Met chaff en onze elektronische storingspod hebben we de SAM moe gemaakt. Ontwijkende manoeuvres uitgevoerd tot de brandstof van de raket op was en hij terugviel naar de aarde. In één nacht hebben we toen zo´n beetje alles van de moderne oorlogsvoering in de lucht meegemaakt. Schieten en beschoten worden. Met een positief eindresultaat.
Na een missie van ruim drieënhalf uur keerden de Nederlandse toestellen terug op de Zuid-Italiaanse basis Amendola, waar de wapenmonteurs onmiddellijk zagen dat er een Amraam was afgevuurd. Er was wat onwennigheid bij de mannen op de grond. Moesten ze Tankink feliciteren met zijn ´kill´, de eerste van de Koninklijke Luchtmacht sinds de politionele acties in Indonesië, of niet?
Overste Tankink: Als dit elke avond zo gaat, worden het zware tijden, dacht ik nog. Op dat moment wist ik niet dat de Serviër de crash had overleefd. Later, in juni van dat jaar, lazen we heldenverhalen op internet. De piloot had de NAVO misleid. Weliswaar was hij neergeschoten, maar zijn schietstoel had gewerkt. Ik was blij voor de vlieger. Maar ook als de man was gesneuveld, had mij dat niet in het klooster doen belanden... Dan was het ook goed geweest. Later las ik in een krant dat ik bij terugkomst in Nederland een psycholoog toegewezen zou krijgen. Voor mentale opvang. Absolute onzin. Ik had mijn werk gedaan, niets meer en niets minder. Ik heb ook geen enkele moeite erover te praten.Raketaanval op ´MIG-killer´ Peter Tankink
De ´MIG-kill heeft weinig invloed gehad op zijn loopbaan, ook zonder het neerschieten van de MiG 29 (NAVO-codenaam Fulcrum) zou Tankink commandant van 323 squadron zijn geworden. Hij was in 1993 een van de eerste vliegers die de voorloper van de huidige Top Gun-wapeninstructeurscursus volgde.
Nacht vliegen
Het belang van nachtvliegen werd toen al snel duidelijk, vertelt de overste. Daarom is onze aanwezigheid hier in Noorwegen zo belangrijk, in moderne oorlogvoering worden operaties vooral ´s nachts uitgevoerd en dat kunnen de aanstaande instructeurs hier beter leren dan waar ook in Europa. Er is ruimte, er is de Atlantische Oceaan, er zijn weinig bewoners. De jongens die hier straks afstuderen, kunnen hun luchtmachtcollega´s veel leren. Van de 200 Nederlandse F16-vliegers hebben er 25 de cursus gevolgd. Inderdaad, the best of the best!
De ervaringen van Tankink zijn in het studieprogramma opgenomen. Niet alleen de wijze waarop de MiG naar beneden werd gehaald, maar ook eerdere bombardementsmissies boven Bosnië en latere aanvallen op olietanks en bruggen in Kosovo. In totaal vloog Peter Tankink ruim 20 maanden vanaf bases in Villafranca en Amendola oorlogsvluchten naar voormalig Joegoslavië.
Daarbij werd hij diverse keren aangevallen door hittezoekende en infrarode raketten.
Zo herinner ik mij nog goed een vlucht in 1995 boven Sarajevo, vertelt hij. Mijn wingman en ik zaten tegen het wolkendek aan, toen er een hittezoekende Sam-7 raket op ons afkwam. Als een schroevendraaier zagen we hem naderen. Door flares af te werpen werd het projectiel afgeleid en konden we uiteindelijk wegkomen. Het zijn de krenten uit de pap die we tijdens deze cursus aan de vliegers leren. En die verspreiden hun kennis vervolgens door de hele luchtmacht. Deze instructeurs beslissen mee als een nieuw wapensysteem wordt aangeschaft. Tijdens oorlogsmissies, zoals ook onlangs in Afghanistan, is de eerste avond altijd een wapeninstructeur van de partij. Hij bepaalt bijvoorbeeld hoe je een grot het beste kunt bestoken. Met ´domme´ bommen, met lasergestuurde explosieven, vanaf welke hoogte gedropt en uit welke richting.Eén van de bijzondere gevolgen van zijn luchtoverwinning boven Kosovo was dat Tankink met een aantal generaals werd ontvangen door prins Bernhard. De prins, zelf voormalig jachtvlieger tijdens de Tweede Wereldoorlog, wilde precies weten hoe het incident met de MiG was verlopen. We hebben als oorlogsvliegers onder elkaar gesproken, vertelt Tankink. Over Spitfires en F16´s, over Duitsland toen en Kosovo daarna. Heel bijzonder.
Telegraaf
quote:Mooi verhaal, dat uit de Telegraaf. F-16's zijn bij lange na nog niet afgeschreven lijkt me.
Op woensdag 26 november 2003 09:31 schreef sp3c het volgende:[..]
mjah das waar maar dat zie ik niet gebeuren, kunnen ze het beter bij hun Tornado's houden.
Zo goed is de Mig29 helemaal niet gebleken in het luchtgevecht tegen een gelijkwaardig toestel (SU27, F16) in de praktijk, ik weet niet waar het door komt want op papier zouden ze toch kansen moeten hebben.
[..]
quote:dude, mig29's uit kosovo, denk jij dat vliegtuigen maar in 1 enkele conditie komen en1 uitvoering? Er zijn tientallen uitvoerigen, zo niet honderden. Er worden zelfs nog mirages gebruikt, dus sjah.
Op woensdag 26 november 2003 19:24 schreef Georges het volgende:[..]
Mooi verhaal, dat uit de Telegraaf. F-16's zijn bij lange na nog niet afgeschreven lijkt me.
En en mig29 niet goed.... Dude een koe kan ook in een vliegtuig kruipen, het optimaal gebruiken is 2.
quote:Wat wil je hiermee zeggen? Dat de Serven in slecht verkerende staat Mig's hadden?
Op woensdag 26 november 2003 20:47 schreef Pumatje het volgende:[..]
dude, mig29's uit kosovo, denk jij dat vliegtuigen maar in 1 enkele conditie komen en1 uitvoering? Er zijn tientallen uitvoerigen, zo niet honderden. Er worden zelfs nog mirages gebruikt, dus sjah.
En en mig29 niet goed.... Dude een koe kan ook in een vliegtuig kruipen, het optimaal gebruiken is 2.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |