(of metal kent meer subgenres dan rock)
quote:je moet het houden over de verschillen tussen rock en metal?
Op vrijdag 21 november 2003 12:59 schreef crossover het volgende:
Ik moet voor Nederlands een spreekbeurtje houden over de verschillen tussen rock en metal. ik weet er alleen maar een paar te bedenken.
wie weet er verschillen?
quote:Metal is toch een subgenre van Rock.
Op vrijdag 21 november 2003 13:02 schreef MrTorture het volgende:
Rock is een genre, metal is een verzamelnaam voor meerdere genres.(of metal kent meer subgenres dan rock)
Volgens Allmusic in ieder geval wel.
Kenmerken van metal: Sterke nadruk op virtuositeit, snelheid, melodie en distortion (een verwrongen gitaargeluid). Ook is er zoiets als een rockideologie, dit gaat over de eis dat een muzikant zijn eigen muziek schrijft en er niet met een jantje van leiden af kan komen zeg maar, hij moet echt zijn uiterste best doen om een goed resultaat te leveren. Pas dan is hij 'true'. Zowel in rock en metal komt dit voor, ze zetten zich beiden af tegen pop/rap/dance/andere muzieksoorten die niet dezelfde filosofie hebben, maar in metal is het sterk overdreven.
quote:nee, ik moet een spreekbeurtje houden, mijn keuze is over de verschillen van rock en metal (het moet over verschillen gaan).
Op vrijdag 21 november 2003 13:02 schreef IAK_SAKKAK het volgende:[..]
je moet het houden over de verschillen tussen rock en metal?
als je nog tijd over hebt tenminste
quote:daar heb ik ook al over nagedacht, er is ook nog tijd tot maandag maar ik verder niks leuks. het moet wel over verschillen gaan.
Op vrijdag 21 november 2003 13:50 schreef BrianMay het volgende:
je zou nog iets anders kunnen vertellen, iets wat misschien interessanter is, en iets waar meer over te vertellen isals je nog tijd over hebt tenminste
quote:Of metal is een subgenre van rock
Op vrijdag 21 november 2003 13:02 schreef MrTorture het volgende:
Rock is een genre, metal is een verzamelnaam voor meerdere genres.(of metal kent meer subgenres dan rock)
Waarom vergelijk je trouwens bijvoorbeeld niet gewoon funk en rock, of 2 subgenres ofzo... Waarom zou je het jezelf moeilijk maken.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 21-11-2003 14:16]
quote:ik citeer: 'twee muziekstijlen die door buitenstaanders wel op één hoop geveegd worden'
Op vrijdag 21 november 2003 14:09 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Waarom vergelijk je trouwens bijvoorbeeld niet gewoon funk en rock, of 2 subgenres ofzo... Waarom zou je het jezelf moeilijk maken.
van oud naar nieuw (om het simpel te houden zijn er veel stijlen als jazz,soul etc weggelaten)
spirituals --> blues (john lee hooker) --> rithem and blues (fats domino) (niet hedendaagse r&b) --> rock and roll (elvis) --> rock (the stones, hendrix)--> hardrock (hendrix,ac/dc) --> metal (metalica, iron maiden) --> deathmetal nu-metal etc etc
nu is het natuurlijk zo dat er ook nog steeds rock wordt gemaakt, vaak gemixt met andere stijlen zoals funk enzo (Chili Peppers)
bij metal werd de blues wat meer losgelaten en invloeden van uit de klassieke muziek kwamen erin. geloof ik (ben zelf geen metalhead)
nog een verschil is het geforceerd zingen (schreeuwen), volgens mij deed dit zn intrede bij de hardrock (ac/dc)
Het is natuurlijk moeilijk om bands in vaste hokjes te duwen het zijn ook meer richtlijnen. Het is een soort evolutie proces.
quote:Nou, je kan met behulp van enige voorbeelden redelijk exact formuleren wat het verschil is
Op vrijdag 21 november 2003 16:46 schreef Tijn het volgende:
Tip: hou nooit spreekbeurten over begrippen die je gevoelsmatig wel uit elkaar kunt houden, maar waarbij een exacte definitie formuleren heel moeilijk blijkt te zijn.
quote:dan neem ik Stone Sour als voorbeeld. Leg jij mij 's uit of het onder rock of metal valt, en dan ook goed duidelijk waarom.
Op vrijdag 21 november 2003 16:49 schreef Graveland het volgende:[..]
Nou, je kan met behulp van enige voorbeelden redelijk exact formuleren wat het verschil is
Verder is metal vaak wat extremer en heeft het een ander image.
quote:Ja, dat zeg ik, maar dan in iets andere woorden.
Op vrijdag 21 november 2003 16:46 schreef Tijn het volgende:
Tip: hou nooit spreekbeurten over begrippen die je gevoelsmatig wel uit elkaar kunt houden, maar waarbij een exacte definitie formuleren heel moeilijk blijkt te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |