Bijvoorbeeld:
Like A Rolling Stone: je zou verwachten van de Stones, maar het is van Dylan
Black Magic Woman: een hit van Santana, maar toch echt van Fleetwood Mac
etc.
(Ik bedoel niet: een bekend nummer met een sampletje uit een oud nummer of één van de miljoenen covers die nu als "remix" in de hitlijsten staan)
Ik heb daar ff iets van online gezet... best komisch
quote:Ja die ouwe Roger.. heeft een hoop geld weer verdient voor Toto..
Op donderdag 20 november 2003 19:48 schreef cosmick het volgende:
Het valt misschien niet echt onder cover, maar heel veel mensen weten niet dat 'another chance' van Robert Sanchez gebaseerd is op een sample uit Toto's 'i won't hold you back'...Ik heb daar ff iets van online gezet... best komisch
Maar ik bedoel meer: een klassieker, echt zo'n nummer dat je al jaren kent. En dan ineens kom je er achter dat "jouw versie" niet de originele versie is. Niet op een het-is-eigenlijk-geschreven-door-manier (zoals bijvoorbeeld "Nothing Compares To You - Sinead O'Connor, is eigenlijk van Prince"), maar een nummer waarvan je altijd dacht: "van Kula Shaker" en het blijkt dan ineens van Deep Purple te zijn (da's nog een tamelijk recent voorbeeld).
quote:Daarentegen het origineel van Blondie - Denis (is van 'Randy and the Rainbows') weer wel
Op donderdag 20 november 2003 19:53 schreef ranja het volgende:
De orginele versies van Tainted love, I love rock'n'roll en The tide is high heb ik gewoon nog nooit gehoord
quote:ja, ik ook
Op donderdag 20 november 2003 19:59 schreef MSXUser het volgende:[..]
Daarentegen het origineel van Blondie - Denis (is van 'Randy and the Rainbows') weer wel
Overigens kwam ik er pas deze week achter dat ook Hanging on the telephone een cover is... maar of dat als een klassieker telt weet ik niet
quote:'Hush' werd geschreven door Joe South
Op donderdag 20 november 2003 19:57 schreef Webmaster_Arnold het volgende:
Die van Toto klopt inderdaad, heb ik ook lang over gedacht voor dat ik daar achter was.Maar ik bedoel meer: een klassieker, echt zo'n nummer dat je al jaren kent. En dan ineens kom je er achter dat "jouw versie" niet de originele versie is. Niet op een het-is-eigenlijk-geschreven-door-manier (zoals bijvoorbeeld "Nothing Compares To You - Sinead O'Connor, is eigenlijk van Prince"), maar een nummer waarvan je altijd dacht: "van Kula Shaker" en het blijkt dan ineens van Deep Purple te zijn (da's nog een tamelijk recent voorbeeld).
de Nederlandse cover top-100
quote:Dat ie het schreef weet ik, heb die versie ook. Maar was dat de eerste die is uitgebracht?
Op donderdag 20 november 2003 20:04 schreef Wezli het volgende:[..]
'Hush' werd geschreven door Joe South
Prince bracht Nothing Compares bijvoorbeeld pas uit ná Sinead O'Connor (Net als een boel songwriters, denk aan (de altijd gewaardeerde) Guus Meeuwis: hij zette zijn versie van het beeldschone "Toen Ik Je Zag" pas op z'n album toen de versie van Peter Kelder al weer uit was)
Verder moet hier natuurlijk My Way genoemd worden. De naam Frank Sinatra komt gelijk in ieders hoofd op, maar het origineel is van Paul Anka. Tenminste, wat de tekst betreft, want Anka baseerde het nummer op zijn beurt op Comme d'habitude van Claude François.
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 20-11-2003 20:23]
quote:http://www.coversproject.com/artist/Top%2BNotes
Op donderdag 20 november 2003 20:16 schreef Jane het volgende:
Mijn post van laatst in Wat luister je nu - nieuwe stijl - deel 21 over Twist & Shout past wel goed in dit topic. Het origineel is van de Top Notes uit 1961, maar de bekendste versie is waarschijnlijk die van The Beatles die zich weer lieten inspireren door de versie van The Isley Broters. En daarna hebben andere artiesten er weer een hit mee gehad. De versie van The Beatles is trouwens nooit een single geweest (tenminste niet in de UK).Verder moet hier natuurlijk My Way genoemd worden. De naam Frank Sinatra komt gelijk in ieders hoofd op, maar het origineel is van Paul Anka. Tenminste, wat de tekst betreft, want Anka baseerde het nummer op zijn beurt op Comme d'habitude van Claude François.
quote:Tnx voor de link, maar was hij bedoeld als onderbouwing of klopt er iets niet aan wat ik zeg?
Op donderdag 20 november 2003 20:18 schreef Omkron het volgende:[..]
http://www.coversproject.com/artist/Top%2BNotes
Iig excuses als dat wel zo is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |