Misschien is het wel leuk om een topic te hebben waarin je kan aangeven, liefst met kort verhaaltje (plaatjus) erbij waar een wanneer er iets geweldig leuks kunstzinnigs te doen is. Bv. tentoonstelling, expo of wat dan ook.
Kvind het zelf altijd zo zonde als ik iets gemist heb omdat ik het niet wist, je kan ook niet altijd alles bijhouden, en soms ist gewoon leuk om een tip te krijgen.
Daarnaas heb ik ook altijd het idee dat de 'kunsten' bij veel mensen niet doordringen en je het eigenlijk bij ze thuis zou moeten brengen en als je ze op iets attendeert dat de 'toeganklijkheid' van kunst kan vergroten.
Kmoest er ook aan denken omdat ik van plan ben om als het binnenkort beetje lekker weer is (hou niet van in de regen kunst kijken)naar 'Locusfocus' te gaan in Arnhem en daarvoor een beetje aan het surfen was op de site die ervoor bestaat.
Zal ff wat info van de site kopieren, incl. wat plaatjes. Wat deze buitententoonstelling interessant maakt is ten eerste het feit dat kunstenaars op verschillende locaties in de stad werk plaatsen en ten tweede de conservator, directeur van het Smack in Gent, is gewoon goed: Jan Hoet. Leuke man, laatst nog bij Barend en van Dorp.
Vorig jaar in Gent (over the edges) zo'n buiten expo gezien olv hem en dat was heel erg inspirerend.
Dusss hier komt wat knip en plak werk, misschien schrijf ik nog wel wat als ik geweest ben. En zal als ik nog meer leuke kunst dingen tegen kom, het melden.
Maar uh, anderen kunnen tuurlijk ook met tips komen in NE/BE of eig. heel Europa
-------------------------------------------------------
Sonsbeek 2001 LOCUSFOCUS
3 juni tot en met 23 september 2001
Deze zomer wordt in Arnhem de negende editie van de internationaal gerenommeerde tentoonstelling van hedendaagse kunst Sonsbeek gehouden. Dit keer nodigde de gemeente Arnhem artistiek leider Jan Hoet uit om nieuwe accenten in de hedendaagse artistieke praktijk nader toe te lichten.
Strategisch gesitueerd op de drempel van de éénentwintigste eeuw, belooft Sonsbeek 9 één van de eerste grote rendez-vous van de internationale kunstwereld te worden.
Bovendien krijgt de tentoonstelling, door het grote aantal nog onbekende, jonge kunstenaars, ontegenzeggelijk de allure van een statement of intent – een beleidsverklaring voor de kunst van het komende millennium. Meer dan in vroegere edities het geval is geweest, richt deze editie van Sonsbeek zich op de belofte van de toekomst – en op de toekomst als alternatief.
Met een stamboom die Sonsbeek stevig in de tentoonstellingstraditie van de Documenta, de biënnale van Venetië en de Skulptur.Projekte in het nabijgelegen Münster verankert, maar ook tentoonstellingsprojecten als Chambres d’Amis en Over the Edges omspant, hoeft het niet te verbazen dat ook in Sonsbeek 9 de problematische relatie tussen kunst en openbare ruimte aan de orde zal worden gesteld.
leuke vragen
Centraal staat daarbij de vraag naar de status van de plek - maar ook de status van de ruimte. Wat betekent het voor de kunst om positie te kiezen binnen het stedelijke landschap? Hoe kan de kunst deze ruimte verrijken, of tenminste ter discussie stellen? Welke plaats bekleedt "de plaats" in een dergelijke stadstentoonstelling?
LocusFocus, zo luidt de ondertitel van deze tentoonstelling niet zonder reden, en dat wil niets anders zeggen dan: focus op locatie.
Voorbeeldjes van werk van deelnemende kunstenaars, werk wat me op de site opviel:
Echt geweldig beeld van Henk Visch:
Spannund!!! Simone Decker:
Schets van werk van Atelier van Lieshout:
meer info hier
wel las ik in kunstbeeld van vorige maand over een tentoonstelling over venus in antwerpen, geloof ik dat het was, k zal binenkort wel wat meer daarop ingaan, heelke is nu ziek en duizelig, kan niet goed nadenken...
quote:Ja moet je doen als je weer beter bent dan
Op maandag 11 juni 2001 15:10 schreef heelke het volgende:
k heb toevallig dit weekende gelooof ik net wat gelezen over dat locusfocus gebeuren... om eerlijk te zijn sprak mij dat niet zo aan.wel las ik in kunstbeeld van vorige maand over een tentoonstelling over venus in antwerpen, geloof ik dat het was, k zal binenkort wel wat meer daarop ingaan, heelke is nu ziek en duizelig, kan niet goed nadenken...
Locusfocus lijkt me geweldig echt weer zo, ja hoe moet ik dat zeggen, zo conceptueel en verassend. Naja ik word er nogal blij van, van dat soort dingen.
Vind die foto van die kaugombel heel grappig die ik net geplaatst heb.
in mijn Kunstbeeld van de vorige maand staat...
Venus, pin-up van alle tijden
"Het vrouwelijk lichaam heeft al van in de meest primitieve tijden, toen er nog nauwelijks sprake was van werkelijke beschaving, mannelijke zowel als vrouwelijke (zij het dan voor die laatste in mindere mate). Enigzins hypocriet, want het ging tenslotte om het naakte lichaam, hebben de kunstenaars zich tot voor kort altijd verscholen achter bepaalde figuren. Meestal figuren uit de mythologische of primitieve wereld, daar de naturlijke naaktheid vanzelfsprekend was."
Dat was ffkes de inleiding van het stuk over de tentoonstelling, zo een twee drie een samenvatting ervan kun je niet krijgen, daar is mijn hoofdje niet helder genoeg voor...
'Venus, van Cranach tot Cézanne' van 20 mei t/m 19 augustus, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Leopold de Waelplaats, Antwerpen, dagelijks van 10 tot 17 uur, gesloten op maandag.
plaatjes hebbik dus ook neit zo een twee drie, maar ik hoop binnenkort, als in heel snel, daarheen te gaan!
Vertel ff hoe het geweest is!
Nederlandse Realisten na 1950
19 mei t/m 26 augustus 2001 in de Kunsthal te Rotterdam
Ben hier zelf helemaal geen fan van, daarom wilde ik er eigenlijk naar toe. Vind ook het concept van de Kunsthal niet zo super.
(ow ja en elke tentoonstelling die ik er zie valt tegen maar toch trap ik er steeds weer in)
Dick Pieters,
'Zwemmers', 1993
meer info kan je vinden op... www.brakkegrond.nl
quote:Was dat ook al op het net tegen gekomen, leek me niet zoveel. Als het mee zit (met name het weer) ga ik zondag ff bij Locusfocus kijken.
Op donderdag 14 juni 2001 11:41 schreef heelke het volgende:
Gisteravond las ik over een tentoonstelling in Amsterdam. 'embodiment' heet het, het duurt van 15 juni t/m 19 augustus, de Brakke Grond, Nes 45, van dinsdag t/m zaterdag 10-20:30 uur, maandag 13-17 uur.meer info kan je vinden op... www.brakkegrond.nl
Kga zelf naar de Biennale maar dat was al bekend geloof ik. Ik wenste dat ik nog tijd had voor Giacometti - retrospectieve in Zurich, maar goed je kan niet alles hebben...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |