abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14786848
Kwam toevallig de 2 volgende berichten onder elkaar tegen:
quote:
Veel meer politie bij voetbal

Voor een ordelijk verloop van wedstrijden in het betaald voetbal is steeds meer politie-inzet nodig. Het afgelopen voetbalseizoen werkten agenten bij elkaar opgeteld bijna 340.000 uur langs de velden. Dat is 12 procent meer dan het jaar ervoor.

Afgezet tegen een gemiddeld uurloon van 30 euro betekent dat een kostenpost van ruim 10 miljoen euro.

Die cijfers maakte het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme (CIV) in Utrecht gisteren bekend. Algemeen oordeel over 2002-2003: een relatief rustig seizoen met 96 incidenten en 1558 aanhoudingen tegen 117 incidenten en 1840 arrestaties het seizoen ervoor.

Daarbij merkt het CIV een verschuiving op, van het openlijke supportersgeweld naar heimelijke agressie zoals bedreigingen per (kogel)brief en intimidatie van bestuurders.

Die verschuiving is vooral veroorzaakt doordat veel clubs in financiële nood raakten en daardoor een beroep moesten doen op de gemeentekas.

Raadsleden en een burgemeester deden aangifte van intimidatie door supportersgroepen. Zelfs tijdens gemeenteraadsdebatten moest in een aantal gevallen politie opdraven. Alleen al in Utrecht werden bij raadsvergaderingen over de redding van FC Utrecht 2600 politie-uren geschreven.

Volgens CIV-hoofd Henk Groenevelt is de inzet van agenten bittere noodzaak. Ook het huidige seizoen leert dat. Tot dusver zijn er geen grote, spectaculaire incidenten gebeurd. Rond ADO Den Haag - Ajax en Volendam - Feyenoord verwachtten we wel het een en ander, maar door een enorme politie-inzet zijn rellen voorkomen. Dat moeten we ons goed realiseren, aldus Groenevelt. Door de grote politie-inzet geef je supporters die kwaad willen niet de gelegenheid. We weten dat de leiders de risico's inschatten. Ze tellen de agenten, weten wanneer ze wel en geen kans hebben. Dan druipen ze af of pakken juist hun kans, legt Groenevelt uit.

Kritisch is het CIV op de autoriteiten en clubs die te coulant zijn voor bezoekers van uitwedstrijden.

Regels om lastige supporters te weren zijn er voldoende, aldus Groenevelt en de zijnen. Alleen worden die lang niet altijd toegepast. Bij sponsorkaarten is het bijvoorbeeld niet duidelijk wie die uiteindelijk krijgen. Zo missen de autoriteiten en de clubs zicht op de supporters die de uitwedstrijden bezoeken.

De CIV-medewerkers hebben niet de illusie dat ze het geweld langs de velden kunnen uitbannen. Maar ze hebben wel hoop op rendement van een aantal experimenten in verschillende steden, die tot doel hebben om het de voetbalvandalen lastig te maken.

Groenevelt: In Arnhem probeert men de aanstichters, de leiders van supportersgroepen eruit te pikken. Lukt dat niet in het stadion, dan kan dat ook in de wijk of in de horeca.

En:
quote:
ADO kost politie 30.000 uur

DEN HAAG | Politie Haaglanden heeft tijdens het voetbalseizoen 2002-2003 bijna 4000 politiemensen ingezet om de thuiswedstrijden van ADO Den Haag te begeleiden. In totaal werkten de agenten 30.000 uur. Dat is drie keer zoveel als tijdens het seizoen 2001-2002.

Dat meldt het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme (CIV). Behalve bij wedstrijden van Feyenoord (ruim 60.000 uur) was nergens zoveel politie-inzet nodig als bij ADO Den Haag. Het aantal aanhoudingen van ADO Den Haag-supporters steeg van 53 naar 120. Alleen bij Ajax, Feyenoord, FC Utrecht en PSV werden meer arrestaties verricht.
Bijna de helft van alle aangehouden ADO-supporters werd opgepakt bij twee incidenten: de bekerwedstrijd tegen PSV op 5 februari en de kampioenswedstrijd tegen Go Ahead Eagles op 11 mei. Toen werden respectievelijk 24 en 38 fans gearresteerd. Dit seizoen werden tot nu toe 31 ADO-fans aangehouden. Een verklaring voor de grote toename van de politie-inzet bij thuiswedstrijden van ADO Den Haag is volgens het CIV het feit dat bij elk duel de Mobiele Eenheid paraat was. Dat was in eerdere jaren niet zo. De verwachting is dat het aantal uren dat de politie dit seizoen aan ADO kwijt is, nog hoger zal uitvallen.

Dus: 30.000 van de 340.000 uur, bijna 10% werd besteed aan 1 van de 34 clubs, FC Den Haag, en dat nota bene nog terwijl de ploeg in de eerste divisie speelde

Nu is de beeldvorming dusdanig dat iedereen denkt dat dat nodig is, maar ik verbaas me nogal over de verhouding van FC Den Haag in deze en vind die eigenlijk onverklaarbaar, zeker met de ploeg toen nog in de 1e divisie.
Volgens mij is de grote inzet bij 9 van de 10 wedstrijden helemaal niet nodig, werkt het juist alleen maar extra intimiderend en opruiend.

Feyenoord kost dus 60.000 uur, deze 2 clubs samen dus al 90.000 van de 340.000 uur... en volgens mij waren vorig seizoen toch de meeste problemen in Amsterdam te noteren...

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammā, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_14786988
En wat is precies je discussiepunt?
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_14787091
Zijn die uren (inzet) overdreven?
Moeten de clubs zelf meer personeel inzetten?
Hoe ervaar je zelf de politie inzet rondom wedstrijden van je club?

Etc.

Ik vind bv het aantal uren van 30.000 voor Den Haag, in de 1e divisie, ronduit belachelijk, dat moet veel en veel minder zijn.

Alleen door de reputatie uit het verleden, moet er dus kennelijk ook bij een wedstrijd als Veendam thuis (de cijfers gaan immers over vorig seizoen) nog rijen aan ME opdraven.

[Dit bericht is gewijzigd door DIGGER op 20-11-2003 13:34]

pi_14787128
Gelukkig.

Ik hoopte al dat het niet zo'n ADO topic zou worden, waarin iedereen met zijn vooroordelen zou komen.

AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_14787208
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:26 schreef DIGGER het volgende:
Feyenoord kost dus 60.000 uur, deze 2 clubs samen dus al 90.000 van de 340.000 uur... en volgens mij waren vorig seizoen toch de meeste problemen in Amsterdam te noteren...
Goed punt van zjroentje.

Maar blijkbaar valt dat dus wel mee (Amsterdam).

En wat ik ook nogal vaag vind is dat jij beweert dat het niet nodig is. Hoe verklaar jij dan dat er meer aanhouding zijn verricht?

Omdat er meer politie was.....dooddoener!

Let yourself go and enjoy the bassline...
pi_14787275
Die inzet bij Den Haag lijkt me inderdaad overdreven. Vooral gebaseerd op het verleden en vooroordelen.

Maar het is volgens mij een algemeen verschijnsel dat er bij evenementen meer politie op de been is, dus dat zul je dan ook bij het voetbal zien. Of het terecht is, dat is een tweede.

Ik denk dat door een veel efficientere aanpak van hooligans en het vervoer van uitsupporters een hoop uren kunnen worden weggestreept.

pi_14787278
Het is inderdaad vaak niet nodig.. Als je ziet hoe achterlijk veel politie er met CL wedstrijden in Amsterdam aanwezig is terwijl dat alleen maar aggressie uitlokt..
pi_14787290
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:26 schreef DIGGER het volgende:
Ja natuurlijk we schuiven het weer op Ajax af...
No matter how No matter why We're gonna play that hardcore music till we die!
Lego de ga euh korfbal kampioen.
pi_14787292
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:36 schreef Speed1971 het volgende:

[..]

Goed punt van zjroentje.

Maar blijkbaar valt dat dus wel mee (Amsterdam).

En wat ik ook nogal vaag vind is dat jij beweert dat het niet nodig is. Hoe verklaar jij dan dat er meer aanhouding zijn verricht?

Omdat er meer politie was.....dooddoener!

Als je ontvangen word door rijen ME of bergen politie wekt dat voor sommige mensen ook weer agressie op wat dan weer resulteert in meer aanhoudingen
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_14787351
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:30 schreef zjroentje het volgende:
En wat is precies je discussiepunt?
even specifiek over de cijfers van Den Haag:
quote:
DEN HAAG | Politie Haaglanden heeft tijdens het voetbalseizoen 2002-2003 bijna 4000 politiemensen ingezet om de thuiswedstrijden van ADO Den Haag te begeleiden. In totaal werkten de agenten 30.000 uur. Dat is drie keer zoveel als tijdens het seizoen 2001-2002.
Hoe kun je als overheid, als FC Den Haag het seizoen 2001-2002 in de 1e divisie speelt, en dat in het seizoen 2002-2003 weer doet, en er in beide jaren niks noemenswaardigs gebeurd, geen risicowedstrijden bijkomen door degradatie van bepaalde clubs, een verdrievoudiging van je politie inzet rechtvaardigen?

Dat vraag ik me af.

Kun je het wel over de reputatie van de Den Haag supporters hebben, maar diegene die dit bedacht heeft, is toch volslagen debiel?

donderdag 20 november 2003 @ 13:42:50 #11
53877 RobRonalds
......<{-_-}>.....
pi_14787391
Bij vrij vervoer wedstrijden is ook altijd politie aanwezig, zelfs als je smiddags ergens in een kroeg zit...... vrij vervoer denk ik dan en dan staan ze nast je in de kroeg bij wijze van......

ze moeten gewoon minder politie inzetten en meer concentreren op de derby's ed.

pi_14787427
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:36 schreef Speed1971 het volgende:

En wat ik ook nogal vaag vind is dat jij beweert dat het niet nodig is.

Zie m'n reactie hierboven, wat zou jij er van vinden als er ineens zomaar overal 3 keer zoveel wouten zijn bij elke wedstrijd van Ajax, terwijl er geen aanleiding toe is?
  donderdag 20 november 2003 @ 13:45:56 #13
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_14787486
Bij Ajax heb ik zelf het gevoel dat ze met gemak 100.000 manuren halen. Als je kijkt wat een politie er bij een beetje wedstrijd op de been is om ons in het gareel te houden . Zwaar overdreven.

Zo erg als bij Brugge had ik het nog niet gezien trouwens

pi_14787567
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:41 schreef DIGGER het volgende:

Kun je het wel over de reputatie van de Den Haag supporters hebben, maar diegene die dit bedacht heeft, is toch volslagen debiel?

Als jij er zo over denkt dan heeft discussieren hierover totaal geen zin.

Die reputatie hebben jullie nou eenmaal en maar wat vaak hebben jullie ook die reputatie waargemaakt. Iemand die dat ontkent is volslagen bediel

Einde discussie

pi_14787716
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:48 schreef Speed1971 het volgende:

Als jij er zo over denkt dan heeft discussieren hierover totaal geen zin.

Die reputatie hebben jullie nou eenmaal en maar wat vaak hebben jullie ook die reputatie waargemaakt. Iemand die dat ontkent is volslagen bediel

Einde discussie

Aangezien de media Den Haag met een vergrootglas bekijkt: Wat is er dan in 2002-2003 wel allemaal niet gebeurd t.o.v. 2001-2002 om een verdrievoudiging van de politie inzet te rechtvaardigen?

Dan loopt de overheid te klagen dat politie inzet zo veel geld kost, volgens mij komt de ME opdraven omdat ze anders geen werk hebben en ze ze liever naar FCDH sturen dan een ATV te geven.

En dat is in het algemeen te bediscussieren, hoe het verklaard kan worden dat zonder noemenswaardig veranderde omstandigheden, de inzet verdrievoudigd wordt, terwijl men ondertussen loopt te klagen over de hoge politie inzet (waardoor bijvoorbeeld ook vaak geen wedstrijden kunnen samengaan als er in een stad ook kermis of koopavond is, om maar wat te noemen).

pi_14787781
quote:
Programma: Zembla: ADO Den Haag is terug Zender: Nederland 3 Tijdstip: 20-11-2003
21:15-22:00 Omroep: VARA/NPS Genre: Documentaire Kenmerken: Teletekst ondertiteld Inhoud: Actuele documentaire
Na twaalf jaar is de voetbalclub ADO Den Haag teruggekeerd in de eredivisie. Behalve in Den Haag zijn weinigen hier blij mee omdat de supporters van vak Midden-Noord een gewelddadige reputatie hebben. Zembla stond de eerste drie maanden in hun vak en reisde mee naar uitwedstrijden Samenstelling en regie: Dirk Jan Roeleven

Uitgave: Programmabladen AKN Digital Services Š 2003 | Alle rechten voorbehouden | Colofon
Zeer actuele discussie dus.
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_14787846
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:39 schreef Ajaxno1 het volgende:
Ja natuurlijk we schuiven het weer op Ajax af...
Doe niet zo kleinzielig Calimero.
Als je leest dan zie je dat DIGGER het opvallend vind dat er zo veel politie ingezet wordt bij wedstrijden van ADO. EN dat terwijl er bij ADO de afgelopen jaren minder incidenten zijn geweest dan bij Ajax.

Dat heeft helemaal niks met de clubs te maken, maar met de overheid!

donderdag 20 november 2003 @ 13:58:13 #18
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_14787869
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:53 schreef DIGGER het volgende:

Dan loopt de overheid te klagen dat politie inzet zo veel geld kost, volgens mij komt de ME opdraven omdat ze anders geen werk hebben en ze ze liever naar FCDH sturen dan een ATV te geven.

MEérs zijn gewone politiemensen die dit er 'extra' bij doen. Naast het regulieren politiewerk. Dus het zal niks met ATV dagen enz. te maken hebben.

Misschien is het wel onder het mom van meer blauw op straat

pi_14787925
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:57 schreef Frenkie het volgende:

Doe niet zo kleinzielig Calimero.
Als je leest dan zie je dat DIGGER het opvallend vind dat er zo veel politie ingezet wordt bij wedstrijden van ADO. EN dat terwijl er bij ADO de afgelopen jaren minder incidenten zijn geweest dan bij Ajax.

Dat heeft helemaal niks met de clubs te maken, maar met de overheid!

Ik kan me een bekerwedstrijdje herinneren waarbij de SBS verslaggever 7 kleuren strond scheet bijvoorbeeld, en dat soort dingne heb ik in Den Haag niet gezien, vandaar dat ik me afvroeg waarom er in Den Haag, met veel minder toeschouwers, toch meer politie inzet is dan in Amsterdam.

En dat heeft niks met m'n aversie jegens Ajax te maken, ik vraag me gewoon af waarom de overheid de zaken zo scheef bekijkt en zo vreemd handeld.

pi_14787953
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:58 schreef PLAE@ het volgende:

Misschien is het wel onder het mom van meer blauw op straat

Dan valt het, mbt FCDH, momenteel nog onder het mom: Meer blauw in het park.

pi_14788383
quote:
Op donderdag 20 november 2003 14:00 schreef DIGGER het volgende:

[..]

Ik kan me een bekerwedstrijdje herinneren waarbij de SBS verslaggever 7 kleuren strond scheet bijvoorbeeld, en dat soort dingne heb ik in Den Haag niet gezien, vandaar dat ik me afvroeg waarom er in Den Haag, met veel minder toeschouwers, toch meer politie inzet is dan in Amsterdam.

En dat heeft niks met m'n aversie jegens Ajax te maken, ik vraag me gewoon af waarom de overheid de zaken zo scheef bekijkt en zo vreemd handeld.

Ik denk echt dat het aan de reputatie van de Den Haag supporters ligt. Jij herinnertje een beker wedstrijd in Amsterdam. Ik herinner mij ook tal van incidenten in Den Haag. Ik heb zelf een tijd in Den Haag gewoond en heb in die twee jaar meer rellen/ongeregeldheden gezien dan in Amsterdam.
Maar grote punt blijft toch de reputatie en dat politici niet verder kijken dan hun NEUS lang is wisten we natuurlijk allang.
pi_14788746
Vind je het zo gek dan dat de media Den Haag door een vergrootglas bekijkt? Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk.

Laat de Den Haag supporters het maar waar maken.

Ik vind dat jij de bal veel te veel bij de overheid en de autoriteiten legt en veel te weinig bij de supporters zelf, DIGGER.

Al ben ik een groot voorstander van je opvatting over de provocerende werking van politie-aanwezigheid - zelfs dan nog, zullen de supporters die provocatie moeten weerstaan.

Ik ben altijd een voorstander geweest van een vrij rigide aanpak. Totale drooglegging en veel meer stadionverboden.

donderdag 20 november 2003 @ 14:33:20 #23
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_14788817
Ik geloof er overigens geen zak van dat er meer politie word ingezet bij Ado dan bij Ajax.
pi_14790426
quote:
Op donderdag 20 november 2003 14:33 schreef PLAE@ het volgende:
Ik geloof er overigens geen zak van dat er meer politie word ingezet bij Ado dan bij Ajax.
Kom dan eens met feiten.
pi_14790475
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:48 schreef Speed1971 het volgende:
Iemand die dat ontkent is volslagen bediel
Kijk Kamagurka, zo kan het ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')