abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1007923
Er zijn verschillende goden op deze wereld, aparte groepen aanbidden weer andere goden. Volgens al die groepen is hun god allemachtig en als ze dood gaan komen ze daar terecht.
Maar zouden die mensen nou dan niet es een keer realiseren dat god iets is wat gebruikt werd om de mensen de mond te snoeren en dat je beter geloof kan putten uit vrienden en (voor mij dan vooral) humor.
Het is niet dat ik problemen met mensen heb die een bepaalde god aanbidden, maar ik zou graag willen weten wat zij nou denken van al die verschillende goden en dat de maatschappij ons "kapot" gooit met verschillende geloven, terwijl de kracht toch alleen bij de mensen zit.
Je leeft totdat je dood gaat
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 10 juni 2001 @ 17:49:55 #2
862 Arcee
Look closer
pi_1007927
God bestaat niet.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 10 juni 2001 @ 17:57:44 #3
11940 Miertje
Wat kijk je nou?
pi_1007962
quote:
Op zondag 10 juni 2001 17:49 schreef Arcee het volgende:
God bestaat niet.
Nee god bestaat niet, als hij wel zou bestaan dan zou al die ellende hier op de wereld er toch niet zijn?!!
Het leven is GEWELDIG FANTASTISCH !!
  zondag 10 juni 2001 @ 17:59:35 #4
7955 Kielef
cave canem
pi_1007967
Misschien is alles wat je niet begrijpt God, dat kan dus voor ieder van ons verschillend en toch ergens weer hetzelfde zijn.

Maar een echt antwoord heb ik niet voor je, ik ben zelf een zoekende.

eigenlijk ben ik een straathond
  zondag 10 juni 2001 @ 18:07:32 #5
3498 Barb
Graduated Fool
pi_1008000
quote:
Op zondag 10 juni 2001 17:57 schreef Miertje het volgende:

[..]

Nee god bestaat niet, als hij wel zou bestaan dan zou al die ellende hier op de wereld er toch niet zijn?!!

Wat een onzin. Als er al een God bestaat hoeft ie toch niet persé altijd alles goed te doen? Echt een verzinsel van gelovigen: God is goed en doet alles goed. Arme God. Hoe bedoel je, zware last op je schouders.
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  zondag 10 juni 2001 @ 18:16:45 #6
11940 Miertje
Wat kijk je nou?
pi_1008038
quote:
Op zondag 10 juni 2001 18:07 schreef Barb het volgende:

[..]

Wat een onzin. Als er al een God bestaat hoeft ie toch niet persé altijd alles goed te doen? Echt een verzinsel van gelovigen: God is goed en doet alles goed. Arme God. Hoe bedoel je, zware last op je schouders.

Ja juist, ALS ie bestaat, maar hij bestaat niet.
Nee misschien zou hij niet alles goed moeten doen, maar waarom is er dan oorlog?, elende?, en moord?
Daar heb jij ook geen antwoord op.......
Conclusie...hij bestaat niet.
Het leven is GEWELDIG FANTASTISCH !!
  zondag 10 juni 2001 @ 18:17:56 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_1008045
Ik ben de ware god
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1008131
er is geen 'de God', er is hoogstens 'jouw God'.
  zondag 10 juni 2001 @ 18:36:45 #9
8447 B.e.e.r
in de wolken....
pi_1008144
quote:
Op zondag 10 juni 2001 17:57 schreef Miertje het volgende:

[..]

Oh zit 't zo in elkaar?
Dus omdat wij als mensen er zo'n zootje van maken, moet God alles maar weer oplossen

Nou zo is 't toch echt niet he,
je hebt een vrije wil, en iedereen kan die gebruiken zoals hij/zij die wil.
Helaas alleen dat veel mensen dat misbruiken

Misschien is het beter om iets niet te hebben [br] Dan om het gelijk alweer kwijt te zijn
pi_1008157
quote:
Op zondag 10 juni 2001 18:32 schreef fokje het volgende:
er is geen 'de God', er is hoogstens 'jouw God'.
Geef je daarmee niet aan dat hij een persoonlijk product is waar jij steun uit put maar dat hij in absolute zin niet bestaat?
" modern world - The lowest level of what was ment to be the crown of creation"
pi_1008166
in ieder geval al bedankt voor jullie reacties.
Maar ik heb er dus ook nog over nagedacht en god is voor mij ook iets persoonlijks, het is niet iets vatbaars, maar daarom snap ik ook niet dat er zoveel mensen christen zijn of boedhist ofzo, want misschien spreken sommige delen je wel aan maar het lijkt me stug dat alle ideeen je aanspreken.
pi_1008180
quote:
Op zondag 10 juni 2001 18:39 schreef Vintersorg het volgende:

[..]

Geef je daarmee niet aan dat hij een persoonlijk product is waar jij steun uit put maar dat hij in absolute zin niet bestaat?

Ik weet niet of hij in absolute zin bestaat. Alleen maar dat hij voor mij wel bestaat.
pi_1012402
God bestaat voor mij ook, daar is geen twijfel over mogelijk.

Enkel, wel even iets vermelden. De Jodendom, Christendom en Islam geloven wel in de ZELFDE GOD. Allah is echt geen ander entiteit als GOD.

De reden dat ik in GOD geloof, is simpel te verklaren. Er zijn zaken en dingen die (nog) niet verklaard zijn. Zoals de bigbang, het is wel leuk en aardig dat ie er geweest is, maar wat was er voor de bigbang. en dan de aarde en de evolutie. Er is voor mij nog te veel onduidelijheid en tegenstrijdigheid in al die theorieën om het bestaan van GOD/ALLAH te ontkennen.

Daarnaast wilt het er bij mij niet in dat alles om ons heen enkel en alleen door toeval is voortgekomen. Want het is eigenlijk wel toevallig dat de "natuur" zich in relatieve evenwicht houdt. Wat te denken aan het evenwicht tussen de verschillende sexen. Waarom komt het niet voor dat er alleen mannen geboren worden, of alleen vrouwen. Is dat bijvoorbeeld de natuurlijke kracht die het bepaald

En als dat zo is, wat drijft die natuurlijke kracht dan, waarom worden sommige dingen zo bepaald zoals ze zijn.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden die mijn twijfels, over de leer van sommige wetenschappelijke theoriën, versterken.

En dat is ook een van de redenen dat ik in GOD/ALLAH geloof. Daarnaast kan/geeft het geloof ook kracht, moraal, reden en houvast aan het leven. Je bent er, je hebt een doel, en je zult gaan.

En dan snap ik niet dat mensen de zekerheid van het leven verwerpen, om zich dan verwant te voelen met de onzekerheden die de wetenschap met zich meebrengt. Ik zeg niet dat wetenschap per definitie fout is, ik zeg alleen dat mensen die de wetenschap als enige waarheid zien en het geloof verwerpen, dat die mensen een groot gemis in hun leven zullen hebben. Het doel ontbreekt namelijk. Gelovigen hebben een doel en dat is in de hemel belanden, en daarvoor zul je je houden aan wat jouw gegeven is, namelijk het boek (Tora, Bijbel en de Koran). Ik zie niet in wat het doel zou zijn voor iemand die enkel in wetenschap (of in zich zelf) geloofd. Het lijkt mij alleen, dat men geloofd in onzekerheid.

O, het gaat een beetje off-topic. Afijn, het enige wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat dat de Islam in dezelfde GOD geloofd als het Christendom en het Jodendom.

maandag 11 juni 2001 @ 14:51:03 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_1012522
Nouja sorry het gaat inderdaad een beetje offtopic, maar dat gaat bijna het hele topic, dus ik wil het toch even weten:
quote:
Op maandag 11 juni 2001 14:33 schreef micebec het volgende:

Enkel, wel even iets vermelden. De Jodendom, Christendom en Islam geloven wel in de ZELFDE GOD. Allah is echt geen ander entiteit als GOD.

De reden dat ik in GOD geloof, is simpel te verklaren. Er zijn zaken en dingen die (nog) niet verklaard zijn. Zoals de bigbang, het is wel leuk en aardig dat ie er geweest is, maar wat was er voor de bigbang. en dan de aarde en de evolutie. Er is voor mij nog te veel onduidelijheid en tegenstrijdigheid in al die theorieën om het bestaan van GOD/ALLAH te ontkennen.

Voor de big bang was er een heelal dat naar elkaar toetrok. Eerst dijt het heelal uit (naar aanleiding van de big bang), daarna trekt het weer samen waardoor je weer een nieuwe big bang krijgt. Dit gaat zo door tot in de eeuwigheid. Je kunt je dezelfde vraag afstellen bij god. Wat was er voor god? Precies, die is er in de eeuwigheid. Kennelijk geloof je wel in eeuwigheid, maar niet in het bewijs (telescoop waarnemingen) van de big bang. Dat is natuurlijk een beetje raar.
quote:
Daarnaast wilt het er bij mij niet in dat alles om ons heen enkel en alleen door toeval is voortgekomen. Want het is eigenlijk wel toevallig dat de "natuur" zich in relatieve evenwicht houdt. Wat te denken aan het evenwicht tussen de verschillende sexen. Waarom komt het niet voor dat er alleen mannen geboren worden, of alleen vrouwen. Is dat bijvoorbeeld de natuurlijke kracht die het bepaald

En als dat zo is, wat drijft die natuurlijke kracht dan, waarom worden sommige dingen zo bepaald zoals ze zijn.

Dingen die niet in evenwicht leven, sterven af. Bij mensen is het zo dat er meer vrouwen geboren worden dan mannen, maar dat is maar een klein verschil. Er zijn wel gebieden (zoals Rio de Janeiro) waar verhoudingsgewijs veel meer vrouwen dan mannen leven, dat kan gebeuren. Overigens zijn er kikkersoorten die, bij een surplus aan kikkers van een bepaalde sexe, kunnen veranderen in de andere sexe. Zij zijn mooi aangepast aan hun leefomgevingen. Mensen kunnen dat niet. Als er plotseling alleen nog maar mannen bijvoorbeeld geboren zouden worden, zou de mensheid afsterven. Het zou best kunnen dat dit al eerder bij een ras is gebeurd.
quote:
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden die mijn twijfels, over de leer van sommige wetenschappelijke theoriën, versterken.

En dat is ook een van de redenen dat ik in GOD/ALLAH geloof. Daarnaast kan/geeft het geloof ook kracht, moraal, reden en houvast aan het leven. Je bent er, je hebt een doel, en je zult gaan.

En dan snap ik niet dat mensen de zekerheid van het leven verwerpen, om zich dan verwant te voelen met de onzekerheden die de wetenschap met zich meebrengt. Ik zeg niet dat wetenschap per definitie fout is, ik zeg alleen dat mensen die de wetenschap als enige waarheid zien en het geloof verwerpen, dat die mensen een groot gemis in hun leven zullen hebben. Het doel ontbreekt namelijk. Gelovigen hebben een doel en dat is in de hemel belanden, en daarvoor zul je je houden aan wat jouw gegeven is, namelijk het boek (Tora, Bijbel en de Koran). Ik zie niet in wat het doel zou zijn voor iemand die enkel in wetenschap (of in zich zelf) geloofd. Het lijkt mij alleen, dat men geloofd in onzekerheid.

Aha, dus God is er voor de mens en niet andersom?
quote:
O, het gaat een beetje off-topic. Afijn, het enige wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat dat de Islam in dezelfde GOD geloofd als het Christendom en het Jodendom.
Dat klopt. Mensen die in een monotheistische godsdienst geloven, moeten per se in dezelfde god geloven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 11 juni 2001 @ 14:55:55 #15
3498 Barb
Graduated Fool
pi_1012549
quote:
Op zondag 10 juni 2001 18:16 schreef Miertje het volgende:

[..]

Ja juist, ALS ie bestaat, maar hij bestaat niet.
Nee misschien zou hij niet alles goed moeten doen, maar waarom is er dan oorlog?, elende?, en moord?
Daar heb jij ook geen antwoord op.......
Conclusie...hij bestaat niet.

Ow, jawel hoor, daar heb ik wel antwoord op
Oorlog, ellende en moord, dat zijn allemaal menselijke acties. Hoewel ellende natuurlijk geen actie is, maar een waarde die je aan een bepaalde situatie hecht.

Wat betreft je conclusie: geen idee of God bestaat. En eerlijk gezegd maakt het mij ook geen donder uit. Voor mij bestaat hij niet, voor een ander wel. Leuk voor hen, leuk voor mij. Ik put mijn kracht wel uit mezelf.

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_1012644
quote:

Ik vind het altijd zo jammer dat mensen proberen te bewijzen dat God bestaat door de wetenschap onderuit te halen. De wetenschap probeert alles wat zij om haar heen ziet en hetgeen in het verleden gebeurd is te verklaren op een juiste manier. Dit is natuurlijk nooit af, er zullen altijd wat haken en steken in hun theorieën zitten, die zij ook gelijk zullen toegeven. Dat er daarom een God moet bestaan is mij echter in het geheel niet duidelijk. Nog nooit heb ik een wetenschappelijke verklaring gehoord waarom er een God moet bestaan. Waarom gaat men dan wel andere wetenschappelijke bevindingen onderuit halen door te zeggen dat alleen een God dat kan doen terwijl er nog nooit een duidelijke beschrijving van God is die met onweerlegbaar bewijs laat zien dat deze bestaat.

Ik moet dan altijd denken aan dat gezegde met die splinter en die balk...

O+. Ripley. O+.
pi_1013094
Ik heb nooit beweerd dat wetenschap fout zit. Ik heb alleen gezegd dat enkel het geloof in wetenschap, en het verwerpen van het geloof niet goed is.

Ik ontken ook de big bang niet, punt is echter. dat zonder een actie geen reactie kan plaatsvinden. We hebben de bigbang. Maar wat veroorzaakte die big bang dan. Het kan dan wel het inkrimpen van het heelal zijn, maar wat veroorzaakte die inkrimping dan. En wat veroorzaakt het uitdijen dan. Zwarte materie? Wie weet.

Wat was er dan überhaupt vóór het heelal ontstond.

Het is juist niet logisch om het op toeval te gooien want daar is het veel te complex voor.

En in mijn ogen gaan wetenschap en geloof juist heel goed SAMEN. De Islamitische geschiedenis toont dat ook aan. De Islam is er ook niet bekend om wetenschappers, die in beginsel tegenstrijdigheden tussen geloof en wetenschap aankaarten, te verketteren.

En aan de andere kant komt het maar al te vaak voor dat een theorie, naar later blijkt, van geen kant deugt en dan krijg je weer een andere theorie. Dus die onzekerheid over leven en dood zal blijven.

En als je geloofd, wilt dat absoluut niet zeggen dat de wetenschap alleen maar leugens verteld. Laat ik het dan specifiek over de Islam hebben. De Koran verteld ons om te blijven leren en op onderzoek uit te gaan.

Maar nogmaals, ik vind dat als je, met de huidige stand van zaken in de wetenschap, dat als je een hogere entiteit ontkent, dat je dan wel erg naïef bent. Maar ja, dat is dan ook mijn mening.

pi_1013724
quote:
Op maandag 11 juni 2001 16:07 schreef micebec het volgende:
Ik heb nooit beweerd dat wetenschap fout zit. Ik heb alleen gezegd dat enkel het geloof in wetenschap, en het verwerpen van het geloof niet goed is.

Ik ontken ook de big bang niet, punt is echter. dat zonder een actie geen reactie kan plaatsvinden. We hebben de bigbang. Maar wat veroorzaakte die big bang dan. Het kan dan wel het inkrimpen van het heelal zijn, maar wat veroorzaakte die inkrimping dan. En wat veroorzaakt het uitdijen dan. Zwarte materie? Wie weet.

Wat was er dan überhaupt vóór het heelal ontstond.

Het is juist niet logisch om het op toeval te gooien want daar is het veel te complex voor.

Ja, en die God dan? Waar komt die vandaan? Die moet ook op de één of andere manier zijn ontstaan.
Leven is er alleen op de plaatsen waar dat mogelijk is. Jij zegt een paar posts terug dat het wel erg toevallig is dat de natuur in evenwicht is, maar dat is gewoon logisch. Want als er geen evenwicht is, dan is er ook geen leven.
quote:
En in mijn ogen gaan wetenschap en geloof juist heel goed SAMEN. De Islamitische geschiedenis toont dat ook aan. De Islam is er ook niet bekend om wetenschappers, die in beginsel tegenstrijdigheden tussen geloof en wetenschap aankaarten, te verketteren.

En aan de andere kant komt het maar al te vaak voor dat een theorie, naar later blijkt, van geen kant deugt en dan krijg je weer een andere theorie. Dus die onzekerheid over leven en dood zal blijven.

Mensen maken vergissingen. "De aarde is plat", ja, niet goed onderbouwt dus. Het is zelden zo dat een theoorie goed bewezen wordt, en dan later toch niet blijkt te kloppen.
quote:
En als je geloofd, wilt dat absoluut niet zeggen dat de wetenschap alleen maar leugens verteld. Laat ik het dan specifiek over de Islam hebben. De Koran verteld ons om te blijven leren en op onderzoek uit te gaan.

Maar nogmaals, ik vind dat als je, met de huidige stand van zaken in de wetenschap, dat als je een hogere entiteit ontkent, dat je dan wel erg naïef bent. Maar ja, dat is dan ook mijn mening.

Ja, dat kan je nou wel zeggen, maar voor mij is er echt niets waarvan ik denk dat God er iets mee te maken heeft. Je moet me niet verkeerd begrijpen; ik ben niet iemand die niet in God wil geloven, maar als ik om mij heen kijk, dan is alles logisch voor mij en heb niet echt het idee dat er een God bestaat die dingen maakt zoals ze zijn.

PS: sorry voor de soms kromme zinnen en vage uitleg

You ain't got no talent... if you didn't have a face, you wouldn't be nobody.
pi_1013917
quote:
Op maandag 11 juni 2001 17:23 schreef 208 het volgende:
Ja, dat kan je nou wel zeggen, maar voor mij is er echt niets waarvan ik denk dat God er iets mee te maken heeft. Je moet me niet verkeerd begrijpen; ik ben niet iemand die niet in God wil geloven, maar als ik om mij heen kijk, dan is alles logisch voor mij en heb niet echt het idee dat er een God bestaat die dingen maakt zoals ze zijn.

PS: sorry voor de soms kromme zinnen en vage uitleg

Maar de spiritualiteit in de mens dan? Ontken je die ook? Denk nou niet meteen aan 'met bomen praten oid, maar emoties, de drang van mensen om iets te willen bereiken, danwel het idee te hebben 'het leven is zinloos'. Volgens mij kan je dat toch niet ontkennen, al zal de ene mens er meer mee bezig zijn dan de andere. Vergeet ff het woordje god, want blijkbaar roept dat vervelende associaties op.
Mee eens dat spiritualiteit compleet los staat van waar wetenschap voor staat?
  maandag 11 juni 2001 @ 18:10:57 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_1013976
Emoties? dat zijn gewoon simpel elektrische ontladingen in de hersenen, veroorzaakt door willekeurige danwel gestuurde chemische reacties. Volgens mij ben je weldegelijk bang en gewoon voor het feit dat wij toevallig zijn ontstaan en geen nut hebben anders dan chaos creëren

Maar goed, zoals ik ook al in m'n eigen topic omtrent monotheisme zei, als je stellig volhoud 'there's more between heaven and earth then meets the eye (my good friend Horatio)' dan kan ik dat wel ontkennen, maar niet met volledige overtuiging. Ik vind alleen het betrekken van een god zo absurd.

pi_1013994
quote:
Op maandag 11 juni 2001 18:10 schreef speknek het volgende:
Emoties? dat zijn gewoon simpel elektrische ontladingen in de hersenen, veroorzaakt door willekeurige danwel gestuurde chemische reacties. Volgens mij ben je weldegelijk bang en gewoon voor het feit dat wij toevallig zijn ontstaan en geen nut hebben anders dan chaos creëren

Maar goed, zoals ik ook al in m'n eigen topic omtrent monotheisme zei, als je stellig volhoud 'there's more between heaven and earth then meets the eye (my good friend Horatio)' dan kan ik dat wel ontkennen, maar niet met volledige overtuiging. Ik vind alleen het betrekken van een god zo absurd.

Neem nou niet alleen het woordje 'emoties', zo trek je het uit de context wat ik nou bedoel.
Spiritualiteit. Is iedereen in meer of mindere mate mee bezig. Of niet?
  maandag 11 juni 2001 @ 18:38:47 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_1014088
Okay sorry. Ik vind spiritualiteit een nogal vaag begrip, wat versta je eronder? Je bezig houden met je levensdoel is voor mij meer filosofie, ik betrek er dan ook niet vaak zweverige (ongefundeerde) elementen bij.
pi_1014532
in het begin van dit topic hadden we al geconcludeerd dat iedereen weer een ander beeld van "god" heeft en er zijn natuurlijk ook mensen die dit gewoon slap gelul vinden.
Maar je hoeft dus niet helemaal in te gaan op wat iemand er nou van vindt, want het is voor iedereen iets persoonlijks, dus eigenlijk kan je er helemaal niet over oordelen en heeft het dus geen nut om erop in te gaan.
  maandag 11 juni 2001 @ 21:22:34 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_1015172
Nah dat kun je voor alles zeggen. Maar het is een discussie forum natuurlijk. En in het filosofie gedeelte dienen hersenspinsels bloodgelegd te worden, waar mensen dan diep over nadenken.
pi_1015202
hmm...speknek, je hebt gelijk ja.....Was eigenlijk niet zo een slimme opmerking. Zolang je de mensen maar in hun waarde laat (bij "filosofie" dan ).
pi_1015224
quote:
Op maandag 11 juni 2001 18:15 schreef fokje het volgende:

[..]

Neem nou niet alleen het woordje 'emoties', zo trek je het uit de context wat ik nou bedoel.
Spiritualiteit. Is iedereen in meer of mindere mate mee bezig. Of niet?

Ik niet, tenminste ik zie het niet als spiritualiteit. tuurlijk ben je wel met je innerlijk bezig maar daar vind ik niets spritueels aan. Definieer spiritualiteit.
  maandag 11 juni 2001 @ 21:29:14 #27
8352 zaiga
The Keenest
pi_1015232
quote:
Ah, dan mag je deze vraag eens voor mij beantwoorden. Je stelt dat God wel moet bestaan, wie heeft anders ons universum geschapen, juist? Maar als God bestaat, waar komt God dan vandaan?
May the road rise to meet your feet
pi_1015247
quote:
Op zondag 10 juni 2001 17:49 schreef Arcee het volgende:
God bestaat niet.
Arcee, ik heb het gevoel alsof je er echt wel over na hebt gedacht, maar dat je geen hebt om te posten. Ik wil graag weten waarom niet, geen zin, ongeinteresseerdheid?
Maar waarom dan deze post?
Volgens mij heb jij echt wel wat toe te voegen in dit forum.
pi_1015414
quote:
Op maandag 11 juni 2001 17:55 schreef fokje het volgende:

[..]

Maar de spiritualiteit in de mens dan? Ontken je die ook? Denk nou niet meteen aan 'met bomen praten oid, maar emoties, de drang van mensen om iets te willen bereiken, danwel het idee te hebben 'het leven is zinloos'. Volgens mij kan je dat toch niet ontkennen, al zal de ene mens er meer mee bezig zijn dan de andere. Vergeet ff het woordje god, want blijkbaar roept dat vervelende associaties op.
Mee eens dat spiritualiteit compleet los staat van waar wetenschap voor staat?

De reacties na mijn post, zijn zo'n beetje hetzelfde als mijn gedachtegang nadat ik gepost had. Het was namelijk zo dat enkele minuten na mijn vorige post, ik me opeens bedacht dat het leven op zich wel iets ergs vaags is, iets wat je niet zo snel kan verklaren. Hoe moet dat gegroeid zijn? Vanuit bacteriën is de verklaring van de wetenschappers (volgens mij).
Ook de manier waarop wij denken, het vormen van een mening, waarom je het ene liedje mooier vindt dan de ander, vind ik moeilijk te verklaren. Volgens wetenschappers is dit inderdaad allemaal vanwege chemische reacties (zoals ik hier ook al gelezen had), maar dat vind ik toch wel even iets te ehhh, ik weet even het juiste woord niet, maar wat ik dus bedoel is dat het leven, emoties en dergelijke denk ik wel meer is dan een paar chemische reacties in je hersenen. Hoe het allemaal wel zit, is natuurlijk niet te verklaren door de 'tegenstanders van de wetenschappers', want daar kom je waarschijnlijk pas achter op het moment dat je sterft.
Toch geloof ik niet in een God, of een hemel waar je naartoe gaat als je dood bent. Wat ik aan de andere kant ook erg moeilijk te geloven vind, is dat als je dood bent er voor de rest niets gebeurd, dus dat het helemaal zwart is en je niet meer kan denken, dus dat je in een soort diepe slaap zit. Het meeste voor-de-hand-liggende antwoord wat er gebeurd als je dood bent, vind ik dan reïncarnatie, maar wat is dat eigenlijk? Je komt in een nieuw lichaam, zonder dat je weet dat je in een ander lichaam hebt gezeten. Voor hetzelfde geld ben ik dus al 400 keer dood gegaan, wie weet?
En ja, wat versta jij eigenlijk precies onder spiritualiteit?
You ain't got no talent... if you didn't have a face, you wouldn't be nobody.
pi_1017118
Wat is spiritualiteit, moeilijke maar goede vraag.
Ik ben ff aan het surfen geweest, kijken wat anderen daarover te vertellen hadden, ik mis ff de creativiteit om zelf een goede defenitie te kunnen bedenken. Deze heb ik geselecteerd, die vond ik wel aardig;

- Het bewust streven naar de Hoogste Realisatie van onszelf.
- Het op basis van onze ervaring bewust ontwikkelen van diepere niveaus van innerlijke vrede en liefde.
- Het bewust leren van meer te functioneren vanuit eenheid en verbondenheid. Dit leidt tot steeds hogere niveaus van bewustzijn en integratie.

Het gaat dus steeds over het zoeken en vinden van 'hogere niveaus'. Dat 'hogere niveau' kan je in de eerste plaats buiten jezelf stellen, (God), maar is uiteindelijk wel iets dat binnen onszelf gerealiseerd wordt. Dat betekent niet dat spiritualiteit betekent dat dat een zoektocht is naar 'een hogere macht', maar dat het een fenomeen is wat binnen onszelf ligt, aangezien we allemaal bezig zijn om 'een goed mens' te worden/zijn. De één is er meer (bewuster) mee bezig dan de andere, wat niet wil zeggen dat sommigen zich niet daarmee bezig houden. Volgens mij.

Het feit dat spiritualiteit als zodanig bestaat, is voor mij al bewijs van een aanwezigheid van 'meer', een energie or whatever, die werkelijk niks met ratio of wetenschap van doen heeft. Kan je dan God noemen, ik noem het zo, maar kan me voorstellen dat dat velen tegenstaat.

pi_1017479
quote:
Op dinsdag 12 juni 2001 04:15 schreef fokje het volgende:

Het feit dat spiritualiteit als zodanig bestaat, is voor mij al bewijs van een aanwezigheid van 'meer', een energie or whatever, die werkelijk niks met ratio of wetenschap van doen heeft. Kan je dan God noemen, ik noem het zo, maar kan me voorstellen dat dat velen tegenstaat.

Hmmmm...ik vind helemaal niet dat spiritualiteit zoals jij dat bedoelt bestaat, maar goed. En als dat 'meer' niet met ratio en wetenschap te maken heeft is er dus pure chaos, waar je geen punt aan vast kunt knopen. Ik bedoel als de mens denkt over een Godheid betekent dus niet dat deze Godheid buiten onszelf bestaat. je creert in feite niets als je alleen over goden en 'hogere niveaus' denkt. Het is dus niet zo dat je dingen creeert door er alleen aan te denken. Behalve in jezelf dan.

-even wat typo's verwijderen

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 12-06-2001 16:28]

pi_1019825
quote:
Op dinsdag 12 juni 2001 09:16 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Hmmmm...ik vind helemaal niet dat spiritualiteit zoals jij dat bedoelt bestaat, maar goed. En als dat 'meer' niet met ratio en wetenschap te maken heeft is er dus pure chaos, waar je geen punt aan vast kunt knopen. Ik beodel als de mense denkt over een Godheid betekent dus niet dat deze Godheid buiten onszelf bestaat. je creert in feite niets als je alleen over goden en 'hogere niveaus'denkt. Het is dus niet zo dat je dingen creeert door er alleen aan te denken. Behalve in jezelf dan.

Ik vind niet dat spiritualiteit het tegenovergestelde is van ratio, misschien heb ik het fout bedacht in eerste instantie; ik denk dat het boven de ratio 'uitstijgt'. Wat dan dus niet wil zeggen dat het chaos is, wel vaag natuurlijk. Ik vind het verdomd moeilijk om het onder woorden te brengen, zal mezelf ook wel eens tegenspreken. Wat niet wil zeggen dat mijn gevoel hierover niet oprecht zou zijn.

Maar Zodiakk, vind jij het niet al te toevallig dat de mens sinds het begin bezig is met spiritualiteit, al dan niet in de vorm van godsdienst? Dat de mens op zoek is naar een 'hoger niveau', en er werkelijk geen één cultuur is (geweest) die dit niet heeft? Of wijt je dat enkel aan het feit dat de mens de behoefte heeft om te ordenen of te verklaren? Ik kan me dat laatste gewoon niet voorstellen, ja wel gedeeltelijk natuurlijk, maar het feit dat ieder mens bezig is met 'een goed mens willen zijn', lijkt mij dat je dat niet enkel kunt toeschrijven aan het idee van 'in de maatschappij willen functioneren', al zou het wel de laatste stelling in de post van mij hierboven kunnen verklaren en dus niet zozeer van doen te hebben met spiritualiteit als zodanig. Alleen daar komt dan bij aanpassen of integreren zoals bedoelt hierboven niet in eerste instantie gedrag van je vraagt wat door de maatschappij als gewenst wordt gezien, maar dat dit gedrag puur uit jezelf moet komen, 'innerlijke vrede en liefde' wat volgens mij nooit uit de maatschappij zelf kan worden gegeven, daar lang niet ieder mens gelukkig is, ook al functioneren ze zo goed in de maatschappij.

Het is toch raar dat geluk niet afhangt van functioneren in de maatschappij (inclusief de primaire levensbehoeftes als liefde, erkenning, e.d.), want binnen de ratio zou dit volgens mij wel zo moeten zijn. Hoe komt het dat er zoveel mensen hun bestaan als zo 'leeg' ervaren, terwijl ze alles hebben wat een mens (volgens de ratio) nodig heeft?

pi_1020162
quote:
Op dinsdag 12 juni 2001 16:12 schreef fokje het volgende:

[..]

Ik vind niet dat spiritualiteit het tegenovergestelde is van ratio, misschien heb ik het fout bedacht in eerste instantie; ik denk dat het boven de ratio 'uitstijgt'. Wat dan dus niet wil zeggen dat het chaos is, wel vaag natuurlijk. Ik vind het verdomd moeilijk om het onder woorden te brengen, zal mezelf ook wel eens tegenspreken. Wat niet wil zeggen dat mijn gevoel hierover niet oprecht zou zijn.

Ik twijfel ook niet aan je oprechtheid .

Iets wat boven de ratio uitstijgt. Dat is pas lastig te definieeren, zou je het een superratio kunnen noemen? Een logica die geen feiten nodig heeft om te functioneren, maar wel onderhevig is aan de wetten ( al dan niet de wetten die wij kennen) van het heelal en zich daarom onderscheidt van het 'blinde' geloof

quote:
Maar Zodiakk, vind jij het niet al te toevallig dat de mens sinds het begin bezig is met spiritualiteit, al dan niet in de vorm van godsdienst? Dat de mens op zoek is naar een 'hoger niveau', en er werkelijk geen één cultuur is (geweest) die dit niet heeft? Of wijt je dat enkel aan het feit dat de mens de behoefte heeft om te ordenen of te verklaren?
Wat is er toevallig aan? Is deze menselijke drang dus een manifestatie van spiritualiteit en dat juist DAAROM spiritualiteit buiten onszelf bestaat? Is dat een sluitend bewijs? Je vraag is goed, de ontwikkeling van de mens waar ook ter wereld heeft altijd overeenkomsten gehad. Misschien is het wel gewoon onze manipulatiedrang. Wij kunnen het niet hebben dat we iets niet weten. We zeggen wel dat we van alles niet weten, maar ondertussen verzinnen we toch allerlei surrogaatverklaringen voor die onbekende fenomenen.

Wordt dat 'hogere niveau' niet elke dag bereikt? We ontdekken elke dag dingen die we voorheen niet wisten, misschien is juist dit proces wel het 'hogere' niveau hoe paradoxaal het ook mag klinken. Ik heb het al eens eerder gezegd en zeg het nogmaals de zin van het leven 'het hogere niveau' is misschien wel het zoeken ernaar. En het maakt niet uit hoe je het doet, ik via de logica de ander via een geloof. Iedereen moet het zelf weten, ik zie dat collectieve streven van ons om naar een 'hoger niveau'te stijgen gewoon als een innerlijke drang om meer kennis te vergaren. Een ander ziet het als spiritualiteit.

quote:
Ik kan me dat laatste gewoon niet voorstellen, ja wel gedeeltelijk natuurlijk, maar het feit dat ieder mens bezig is met 'een goed mens willen zijn', lijkt mij dat je dat niet enkel kunt toeschrijven aan het idee van 'in de maatschappij willen functioneren', al zou het wel de laatste stelling in de post van mij hierboven kunnen verklaren en dus niet zozeer van doen te hebben met spiritualiteit als zodanig. Alleen daar komt dan bij aanpassen of integreren zoals bedoelt hierboven niet in eerste instantie gedrag van je vraagt wat door de maatschappij als gewenst wordt gezien, maar dat dit gedrag puur uit jezelf moet komen, 'innerlijke vrede en liefde' wat volgens mij nooit uit de maatschappij zelf kan worden gegeven, daar lang niet ieder mens gelukkig is, ook al functioneren ze zo goed in de maatschappij.
Dus je zegt dat de maatschappij een passieve omgevingsfactor van de mens is ? De maatschappij voegt niets toe aan het wezenlijke mens-zijn? Het 'extra'dat mensen misschien naar buiten brengen komt echt wel door de maatschappij waar ze in leven. We betreden nou weer het gebied waar alles relatief is en waar alle waarden veranderlij zijn ( zie het 'wat is waarheid-topic van voor de crash). Elke maatschappij is anders en ik vind ook niet dat elke mens dezelfde 'spiritualiteit' beleeft.
quote:
Het is toch raar dat geluk niet afhangt van functioneren in de maatschappij (inclusief de primaire levensbehoeftes als liefde, erkenning, e.d.), want binnen de ratio zou dit volgens mij wel zo moeten zijn. Hoe komt het dat er zoveel mensen hun bestaan als zo 'leeg' ervaren, terwijl ze alles hebben wat een mens (volgens de ratio) nodig heeft?
Ratio sluit het rijke emotionele leven niet uit. Ration is geen robot zonder gevoel en alles ziet in cijfers en getallen en absolute waarden. Iets beredeneren vanuit een logisch oogpunt kan ook betekenen dat je bepaalde onbekende factoren meeneemt in de redenering en de redenering dus aanpast op de veranderlijkheid van een bepaalde factoren. Maar je bent nog wel bezig met logica, dus je hebt altijd een aantal waarschijnlijke mogelijkheden waar die onbekende factoren toe kunnen leiden. Je bent aan het benaderen, je zaql het misschien niet exact bereiken, maar dat kan ook niet. Sommige dingen zijn veranderlijk.
pi_1020227
quote:
Op dinsdag 12 juni 2001 16:12 schreef fokje het volgende:

Exact. Met alleen ratio zouden dingen als kunst en muziek niet bestaan. Want hoe verklaar je vervoering, liefde en inspiratie rationeel? Niet dus.

Tegenwoordig wordt de ratio veel te veel op een voetstuk gezet, terwijl ratio alleen niet zaligmakend is. Het is wel heel belangrijk, maar het hart is even belangrijk als het hoofd.

Unox, the worst operating system.
pi_1020252
quote:
Op maandag 11 juni 2001 15:09 schreef Smike het volgende:

[..]
Ik moet dan altijd denken aan dat gezegde met die splinter en die balk...

Ik vind het altijd frapant dat mensen deze bijbeltekst gebruiken als gezegde om het christendom naar zich zelf te laten kijken.
Duck is terug en dat zul je merken >:)
  dinsdag 12 juni 2001 @ 17:07:17 #36
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1020301
Er is maar een GOD, en dat is GOD. Da's een flinke waarheid van de Islam.

God staat boven tastbare zaken. God is een concept.

Vergelijk het met theorieën over DE mens. DE mens bestaat niet, er zijn 6 miljard varianten op DE mens, alle verschillend en uniek, maar iedereen weet waar men het over heeft als men het over DE mens heeft. DE mens heeft geen bepaalde huidskleur, is man noch vrouw, oud noch jong, individuele karaktereigenschappen zijn hem/haar vreemd, maar TOCH kan ieder individu zich, meer of minder, met DE mens identificeren. Het beeld dat individuen van DE mens hebben verschilt nogal, maar over all komen we best tot overeenstemming.

GOD staat gewoon nog een trapje hoger dan DE mens.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_1020476
quote:
Op dinsdag 12 juni 2001 17:01 schreef Duck het volgende:

[..]

Ik vind het altijd frappant dat mensen deze bijbeltekst gebruiken als gezegde om het christendom naar zich zelf te laten kijken.

Dat ging niet over het christendom, maar over mensen die de "missing links" van de big bang/evolutietheorie aangrijpen om te bewijzen dat er een god bestaat.
O+. Ripley. O+.
  dinsdag 12 juni 2001 @ 18:21:49 #38
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_1020720
Onze God is de beste
Onze God is kampioen
Daarom zijn wij in het Westen
relatief in goede doen.

Kijk die andere religies
Wat een puinhoop heerst er daar
Babies vol met vieze vliegies
Hele volkren de sigaar

Moeten ze maar niet zo maf zijn
Of te zweren bij hun God
Waardoor ze arm en slechter af zijn
Ontevreden met hun lot

Mohammed doet in leprozen
Kijk maar bij de evenaar
Hindoes wonen zelfs in dozen
Boeddha maakt je bedelaar
Brahma is een van de boosten
Shiva een grote klier
Al die gozers uit het Oosten
Nee die moeten wij niet hier.

Daarom zijn wij in het Westen
Nog het best in goede doen
Onze Heer blijft toch de beste
Hij is wereldkampioen!

(Koot en Bie)

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_1021724
ik denk dat er in ieder mens een soort van pure kracht zit die je kan noemen hoe je wilt en dat dat je ware ik is dat wat alles waarneemt. Terwijl je daar niet van bewust van bent, maar dat is wel mogelijk. Klinkt wat vaag en ik snap hetzelf ook allemaal nog niet zo, maar ik ben er wel mee bezig. Maar die stilte of kracht in jezelf zou je in mijn ogen God kunnen noemen.
Despite all my rage, I am still just a rat in a cage
  woensdag 13 juni 2001 @ 21:54:01 #40
8369 speknek
Another day another slay
pi_1028471
quote:
Op dinsdag 12 juni 2001 16:57 schreef Schorpioen het volgende:
Exact. Met alleen ratio zouden dingen als kunst en muziek niet bestaan. Want hoe verklaar je vervoering, liefde en inspiratie rationeel? Niet dus.
Maar Schorpioen toch, je gaat me toch niet vertellen dat je na al die drugs die je genomen hebt, nog niet weet wat XTC met je doet?
Precies, het maakt extra amfetamine in de hersenen aan, wat gevoelens van verliefdheid en vervoering versterken. Maar dat is een chemisch proces, emoties zijn dan ook niet het grootste mysterie.
Wat wel een moeilijke vraag is, is hoe een mens beslist tussen wat hij wel en niet mooi vind, wel of niet lekker, goed of slecht (als je dit doorvoert kom je ook uit bij inspiratie, wat het toepassen is van dingen die je mooi vind). Smaken verschillen immers, alhoewel de basis aanmaak van chemische stoffen in vrijwel alle lichamen hetzelfde zijn.
Maar betekent dat, dat er een onzichtbare kracht in ons schuilt, die niet waar te nemen is, niet door zicht tast of elk ander soort machine en ons volledig vormt? Persoonlijk kan ik het nauwelijks hard-op zeggen en niet een grijns op m'n gezicht krijgen. Wat uiteraard niet wegneemt dat het fout is of dat ik het bij voorbaat bestempel als onzin. Wel vind ik het verminderd plausibel.

Vandaag was toevallig op het nieuws dat wetenschappers een mogelijk gen hebben ontdekt wat de kans op anorexia en boulimia aanzienlijk vergroot. Een nogal opzienbarende ontdekking (voor deze discussie) want het zou betekenen dat een bepaalde gemoedstoestand in je genen opgeslagen ligt. Een verzadigd of te dik gevoel wordt immers gesignaleerd door de hersenen, maar net als de afweging tussen lekker en vies was het de vraag hoe de hersenen tot die zet kwamen. Zou ons lichaam dan al een blauwdruk van onze gevoelens en ethische waardes kunnen zijn? Het zou net zo goed sommige globale waardes in wat goed en fout is, verklaren. We hebben immers allemaal voor 99% dezelfde genen en misschien ook daardoor globaal dezelfde instincten. Die zouden zelfs nodig moeten zijn om te overleven.
Toegegeven, het is een veel minder romantische kijk op het leven. Maar je hoeft er ook geen vage onzichtbare krachten bij te betrekken.

pi_1029777
Jouw verhaal van DNA verbaasd me niets, Speknek. Zelfs in mijn horoscoop is te zien dat ik uit moet kijken voor verslavingen in welke vorm dan ook. Dat dat in het DNA ook te zien is, vind ik weinig opziendbarend en doet wdb ook niks af aan het feit dat ik geloof in een soort van 'levenskracht', los van alle fysische en chemische processen dan ook.
  donderdag 14 juni 2001 @ 00:35:49 #42
8369 speknek
Another day another slay
pi_1029804
Oh ik zeg ook niet dat je dat niet mag denken, ik vraag me alleen af hoe je er zo bij komt. Terwijl alles toch zo verklaarbaar is
pi_1029851
ok.
Waar komt het leven vandaan? Kun je verklaren als een heleboel processen bij elkaar, maar zegt nog niks over het ontstaan.

(btw, toeval vind ik geen argument.)

pi_1031611
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 00:52 schreef fokje het volgende:

ja uuuh, en het bestaan van een God wel? Toeval bestaat gewoon hoor en dicteert ons hele leven.

Kom er later op terug.

pi_1031650
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 00:52 schreef fokje het volgende:
ok.
Waar komt het leven vandaan? Kun je verklaren als een heleboel processen bij elkaar, maar zegt nog niks over het ontstaan.

Verdiep je eens in de natuurkunde, anorganische stoffen uit het universum vormen organische verbindingen etc.. Voor alle onstaansprocessen zijn wetenschappelijke verklaringen geformuleerd. Wat er 'voor' het heelal was ofzoiets interesseert mij eerlijk gezegd geen zier. En zal nog heel lang stof geven voor fysici om over na te denken.... Maar dat de aarde net als ieder ander planeet uit natuurkundige onstaansprocessen is gevormd, is toch niet zo moeilijk te bevatten ofwel?
Wat ik mij nog weleens afvraag, geloven godsdienstigen eigelijk in dinosauriërs? Die zouden niet hebben mogen bestaan wel? (miljoenen jaren vóór de mens..) Sorry, vraagje ontheside.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  donderdag 14 juni 2001 @ 13:03:00 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_1031672
Ik had vroeger een godsdienst leraar (nouja, het was geen godsdienst want een openbare basisschool, maar bijbelvertelling) en die zei dat de dinosauriërs wel bestaan hebben, maar uitstierven doordat ze te groot waren voor de Ark van Noach.
Voorbijgaand aan het feit dat er ook dinosauriërs van twintig centimeter waren natuurlijk.
  † In Memoriam † maandag 18 juni 2001 @ 23:24:04 #47
10849 Hagelslag

pi_1048095
hmmm kun je wel in een dinosaurier geloven?
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
pi_1074282
quote:

Ik geloof absoluut niet in een god, ben ook zo heidens als de pest, vind dat kerken afgebroken moeten worden maar ben het toch volledig eens met de bovenste theorie.

Als er niets was, kon er nu ook niets zijn. Ergens is alles begonnen met iets, zo zal over een x-aantal jaren ook weer alles eindigen. Het is wiskundig niet mogelijk dat er een 1 zonder 0 is. Net zoals begin zonder eind.

Wat wrak gezegd, maar volgens Spock Logische hé.

Er loopt een soort voetbalzenuw van het zere been naar het verkeerde keelgat, want telkens als je tegen het eerste aanschopt, schiet er iets in het tweede.
  zaterdag 23 juni 2001 @ 17:40:54 #49
8369 speknek
Another day another slay
pi_1074417
quote:
Op maandag 18 juni 2001 23:24 schreef Hagelslag het volgende:
hmmm kun je wel in een dinosaurier geloven?
Ja daar is toch redelijk bewijs voor. Tenzij al die duizenden paleontologen en geologen heel sneaky hun eigen werk creëren en gigantische geraamtes eerst ingraven en daarna pas weer uitgraven. Maar als je zo paranoïde bent, zou je ook moeten geloven dat het hele begrip god door iemand bedacht is om de wereld te onderwerpen.
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2001 @ 22:47:49 #50
10849 Hagelslag

pi_1080125
Piet Jan Cornelis Baardhaard Bestaat!
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2001 @ 23:58:37 #51
10849 Hagelslag

pi_1080590
quote:
Op zaterdag 23 juni 2001 17:40 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja daar is toch redelijk bewijs voor. Tenzij al die duizenden paleontologen en geologen heel sneaky hun eigen werk creëren en gigantische geraamtes eerst ingraven en daarna pas weer uitgraven. Maar als je zo paranoïde bent, zou je ook moeten geloven dat het hele begrip god door iemand bedacht is om de wereld te onderwerpen.

Volgens mij heerst hier een begripsverwarring over wat geloof is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')