abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1007923
Er zijn verschillende goden op deze wereld, aparte groepen aanbidden weer andere goden. Volgens al die groepen is hun god allemachtig en als ze dood gaan komen ze daar terecht.
Maar zouden die mensen nou dan niet es een keer realiseren dat god iets is wat gebruikt werd om de mensen de mond te snoeren en dat je beter geloof kan putten uit vrienden en (voor mij dan vooral) humor.
Het is niet dat ik problemen met mensen heb die een bepaalde god aanbidden, maar ik zou graag willen weten wat zij nou denken van al die verschillende goden en dat de maatschappij ons "kapot" gooit met verschillende geloven, terwijl de kracht toch alleen bij de mensen zit.
Je leeft totdat je dood gaat
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 10 juni 2001 @ 17:49:55 #2
862 Arcee
Look closer
pi_1007927
God bestaat niet.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 10 juni 2001 @ 17:57:44 #3
11940 Miertje
Wat kijk je nou?
pi_1007962
quote:
Op zondag 10 juni 2001 17:49 schreef Arcee het volgende:
God bestaat niet.
Nee god bestaat niet, als hij wel zou bestaan dan zou al die ellende hier op de wereld er toch niet zijn?!!
Het leven is GEWELDIG FANTASTISCH !!
  zondag 10 juni 2001 @ 17:59:35 #4
7955 Kielef
cave canem
pi_1007967
Misschien is alles wat je niet begrijpt God, dat kan dus voor ieder van ons verschillend en toch ergens weer hetzelfde zijn.

Maar een echt antwoord heb ik niet voor je, ik ben zelf een zoekende.

eigenlijk ben ik een straathond
  zondag 10 juni 2001 @ 18:07:32 #5
3498 Barb
Graduated Fool
pi_1008000
quote:
Op zondag 10 juni 2001 17:57 schreef Miertje het volgende:

[..]

Nee god bestaat niet, als hij wel zou bestaan dan zou al die ellende hier op de wereld er toch niet zijn?!!

Wat een onzin. Als er al een God bestaat hoeft ie toch niet persé altijd alles goed te doen? Echt een verzinsel van gelovigen: God is goed en doet alles goed. Arme God. Hoe bedoel je, zware last op je schouders.
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  zondag 10 juni 2001 @ 18:16:45 #6
11940 Miertje
Wat kijk je nou?
pi_1008038
quote:
Op zondag 10 juni 2001 18:07 schreef Barb het volgende:

[..]

Wat een onzin. Als er al een God bestaat hoeft ie toch niet persé altijd alles goed te doen? Echt een verzinsel van gelovigen: God is goed en doet alles goed. Arme God. Hoe bedoel je, zware last op je schouders.

Ja juist, ALS ie bestaat, maar hij bestaat niet.
Nee misschien zou hij niet alles goed moeten doen, maar waarom is er dan oorlog?, elende?, en moord?
Daar heb jij ook geen antwoord op.......
Conclusie...hij bestaat niet.
Het leven is GEWELDIG FANTASTISCH !!
  zondag 10 juni 2001 @ 18:17:56 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_1008045
Ik ben de ware god
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1008131
er is geen 'de God', er is hoogstens 'jouw God'.
  zondag 10 juni 2001 @ 18:36:45 #9
8447 B.e.e.r
in de wolken....
pi_1008144
quote:
Op zondag 10 juni 2001 17:57 schreef Miertje het volgende:

[..]

Oh zit 't zo in elkaar?
Dus omdat wij als mensen er zo'n zootje van maken, moet God alles maar weer oplossen

Nou zo is 't toch echt niet he,
je hebt een vrije wil, en iedereen kan die gebruiken zoals hij/zij die wil.
Helaas alleen dat veel mensen dat misbruiken

Misschien is het beter om iets niet te hebben [br] Dan om het gelijk alweer kwijt te zijn
pi_1008157
quote:
Op zondag 10 juni 2001 18:32 schreef fokje het volgende:
er is geen 'de God', er is hoogstens 'jouw God'.
Geef je daarmee niet aan dat hij een persoonlijk product is waar jij steun uit put maar dat hij in absolute zin niet bestaat?
" modern world - The lowest level of what was ment to be the crown of creation"
pi_1008166
in ieder geval al bedankt voor jullie reacties.
Maar ik heb er dus ook nog over nagedacht en god is voor mij ook iets persoonlijks, het is niet iets vatbaars, maar daarom snap ik ook niet dat er zoveel mensen christen zijn of boedhist ofzo, want misschien spreken sommige delen je wel aan maar het lijkt me stug dat alle ideeen je aanspreken.
pi_1008180
quote:
Op zondag 10 juni 2001 18:39 schreef Vintersorg het volgende:

[..]

Geef je daarmee niet aan dat hij een persoonlijk product is waar jij steun uit put maar dat hij in absolute zin niet bestaat?

Ik weet niet of hij in absolute zin bestaat. Alleen maar dat hij voor mij wel bestaat.
pi_1012402
God bestaat voor mij ook, daar is geen twijfel over mogelijk.

Enkel, wel even iets vermelden. De Jodendom, Christendom en Islam geloven wel in de ZELFDE GOD. Allah is echt geen ander entiteit als GOD.

De reden dat ik in GOD geloof, is simpel te verklaren. Er zijn zaken en dingen die (nog) niet verklaard zijn. Zoals de bigbang, het is wel leuk en aardig dat ie er geweest is, maar wat was er voor de bigbang. en dan de aarde en de evolutie. Er is voor mij nog te veel onduidelijheid en tegenstrijdigheid in al die theorieën om het bestaan van GOD/ALLAH te ontkennen.

Daarnaast wilt het er bij mij niet in dat alles om ons heen enkel en alleen door toeval is voortgekomen. Want het is eigenlijk wel toevallig dat de "natuur" zich in relatieve evenwicht houdt. Wat te denken aan het evenwicht tussen de verschillende sexen. Waarom komt het niet voor dat er alleen mannen geboren worden, of alleen vrouwen. Is dat bijvoorbeeld de natuurlijke kracht die het bepaald

En als dat zo is, wat drijft die natuurlijke kracht dan, waarom worden sommige dingen zo bepaald zoals ze zijn.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden die mijn twijfels, over de leer van sommige wetenschappelijke theoriën, versterken.

En dat is ook een van de redenen dat ik in GOD/ALLAH geloof. Daarnaast kan/geeft het geloof ook kracht, moraal, reden en houvast aan het leven. Je bent er, je hebt een doel, en je zult gaan.

En dan snap ik niet dat mensen de zekerheid van het leven verwerpen, om zich dan verwant te voelen met de onzekerheden die de wetenschap met zich meebrengt. Ik zeg niet dat wetenschap per definitie fout is, ik zeg alleen dat mensen die de wetenschap als enige waarheid zien en het geloof verwerpen, dat die mensen een groot gemis in hun leven zullen hebben. Het doel ontbreekt namelijk. Gelovigen hebben een doel en dat is in de hemel belanden, en daarvoor zul je je houden aan wat jouw gegeven is, namelijk het boek (Tora, Bijbel en de Koran). Ik zie niet in wat het doel zou zijn voor iemand die enkel in wetenschap (of in zich zelf) geloofd. Het lijkt mij alleen, dat men geloofd in onzekerheid.

O, het gaat een beetje off-topic. Afijn, het enige wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat dat de Islam in dezelfde GOD geloofd als het Christendom en het Jodendom.

maandag 11 juni 2001 @ 14:51:03 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_1012522
Nouja sorry het gaat inderdaad een beetje offtopic, maar dat gaat bijna het hele topic, dus ik wil het toch even weten:
quote:
Op maandag 11 juni 2001 14:33 schreef micebec het volgende:

Enkel, wel even iets vermelden. De Jodendom, Christendom en Islam geloven wel in de ZELFDE GOD. Allah is echt geen ander entiteit als GOD.

De reden dat ik in GOD geloof, is simpel te verklaren. Er zijn zaken en dingen die (nog) niet verklaard zijn. Zoals de bigbang, het is wel leuk en aardig dat ie er geweest is, maar wat was er voor de bigbang. en dan de aarde en de evolutie. Er is voor mij nog te veel onduidelijheid en tegenstrijdigheid in al die theorieën om het bestaan van GOD/ALLAH te ontkennen.

Voor de big bang was er een heelal dat naar elkaar toetrok. Eerst dijt het heelal uit (naar aanleiding van de big bang), daarna trekt het weer samen waardoor je weer een nieuwe big bang krijgt. Dit gaat zo door tot in de eeuwigheid. Je kunt je dezelfde vraag afstellen bij god. Wat was er voor god? Precies, die is er in de eeuwigheid. Kennelijk geloof je wel in eeuwigheid, maar niet in het bewijs (telescoop waarnemingen) van de big bang. Dat is natuurlijk een beetje raar.
quote:
Daarnaast wilt het er bij mij niet in dat alles om ons heen enkel en alleen door toeval is voortgekomen. Want het is eigenlijk wel toevallig dat de "natuur" zich in relatieve evenwicht houdt. Wat te denken aan het evenwicht tussen de verschillende sexen. Waarom komt het niet voor dat er alleen mannen geboren worden, of alleen vrouwen. Is dat bijvoorbeeld de natuurlijke kracht die het bepaald

En als dat zo is, wat drijft die natuurlijke kracht dan, waarom worden sommige dingen zo bepaald zoals ze zijn.

Dingen die niet in evenwicht leven, sterven af. Bij mensen is het zo dat er meer vrouwen geboren worden dan mannen, maar dat is maar een klein verschil. Er zijn wel gebieden (zoals Rio de Janeiro) waar verhoudingsgewijs veel meer vrouwen dan mannen leven, dat kan gebeuren. Overigens zijn er kikkersoorten die, bij een surplus aan kikkers van een bepaalde sexe, kunnen veranderen in de andere sexe. Zij zijn mooi aangepast aan hun leefomgevingen. Mensen kunnen dat niet. Als er plotseling alleen nog maar mannen bijvoorbeeld geboren zouden worden, zou de mensheid afsterven. Het zou best kunnen dat dit al eerder bij een ras is gebeurd.
quote:
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden die mijn twijfels, over de leer van sommige wetenschappelijke theoriën, versterken.

En dat is ook een van de redenen dat ik in GOD/ALLAH geloof. Daarnaast kan/geeft het geloof ook kracht, moraal, reden en houvast aan het leven. Je bent er, je hebt een doel, en je zult gaan.

En dan snap ik niet dat mensen de zekerheid van het leven verwerpen, om zich dan verwant te voelen met de onzekerheden die de wetenschap met zich meebrengt. Ik zeg niet dat wetenschap per definitie fout is, ik zeg alleen dat mensen die de wetenschap als enige waarheid zien en het geloof verwerpen, dat die mensen een groot gemis in hun leven zullen hebben. Het doel ontbreekt namelijk. Gelovigen hebben een doel en dat is in de hemel belanden, en daarvoor zul je je houden aan wat jouw gegeven is, namelijk het boek (Tora, Bijbel en de Koran). Ik zie niet in wat het doel zou zijn voor iemand die enkel in wetenschap (of in zich zelf) geloofd. Het lijkt mij alleen, dat men geloofd in onzekerheid.

Aha, dus God is er voor de mens en niet andersom?
quote:
O, het gaat een beetje off-topic. Afijn, het enige wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat dat de Islam in dezelfde GOD geloofd als het Christendom en het Jodendom.
Dat klopt. Mensen die in een monotheistische godsdienst geloven, moeten per se in dezelfde god geloven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 11 juni 2001 @ 14:55:55 #15
3498 Barb
Graduated Fool
pi_1012549
quote:
Op zondag 10 juni 2001 18:16 schreef Miertje het volgende:

[..]

Ja juist, ALS ie bestaat, maar hij bestaat niet.
Nee misschien zou hij niet alles goed moeten doen, maar waarom is er dan oorlog?, elende?, en moord?
Daar heb jij ook geen antwoord op.......
Conclusie...hij bestaat niet.

Ow, jawel hoor, daar heb ik wel antwoord op
Oorlog, ellende en moord, dat zijn allemaal menselijke acties. Hoewel ellende natuurlijk geen actie is, maar een waarde die je aan een bepaalde situatie hecht.

Wat betreft je conclusie: geen idee of God bestaat. En eerlijk gezegd maakt het mij ook geen donder uit. Voor mij bestaat hij niet, voor een ander wel. Leuk voor hen, leuk voor mij. Ik put mijn kracht wel uit mezelf.

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_1012644
quote:
Op maandag 11 juni 2001 14:33 schreef micebec het volgende:

Ik vind het altijd zo jammer dat mensen proberen te bewijzen dat God bestaat door de wetenschap onderuit te halen. De wetenschap probeert alles wat zij om haar heen ziet en hetgeen in het verleden gebeurd is te verklaren op een juiste manier. Dit is natuurlijk nooit af, er zullen altijd wat haken en steken in hun theorieën zitten, die zij ook gelijk zullen toegeven. Dat er daarom een God moet bestaan is mij echter in het geheel niet duidelijk. Nog nooit heb ik een wetenschappelijke verklaring gehoord waarom er een God moet bestaan. Waarom gaat men dan wel andere wetenschappelijke bevindingen onderuit halen door te zeggen dat alleen een God dat kan doen terwijl er nog nooit een duidelijke beschrijving van God is die met onweerlegbaar bewijs laat zien dat deze bestaat.

Ik moet dan altijd denken aan dat gezegde met die splinter en die balk...

O+. Ripley. O+.
pi_1013094
Ik heb nooit beweerd dat wetenschap fout zit. Ik heb alleen gezegd dat enkel het geloof in wetenschap, en het verwerpen van het geloof niet goed is.

Ik ontken ook de big bang niet, punt is echter. dat zonder een actie geen reactie kan plaatsvinden. We hebben de bigbang. Maar wat veroorzaakte die big bang dan. Het kan dan wel het inkrimpen van het heelal zijn, maar wat veroorzaakte die inkrimping dan. En wat veroorzaakt het uitdijen dan. Zwarte materie? Wie weet.

Wat was er dan überhaupt vóór het heelal ontstond.

Het is juist niet logisch om het op toeval te gooien want daar is het veel te complex voor.

En in mijn ogen gaan wetenschap en geloof juist heel goed SAMEN. De Islamitische geschiedenis toont dat ook aan. De Islam is er ook niet bekend om wetenschappers, die in beginsel tegenstrijdigheden tussen geloof en wetenschap aankaarten, te verketteren.

En aan de andere kant komt het maar al te vaak voor dat een theorie, naar later blijkt, van geen kant deugt en dan krijg je weer een andere theorie. Dus die onzekerheid over leven en dood zal blijven.

En als je geloofd, wilt dat absoluut niet zeggen dat de wetenschap alleen maar leugens verteld. Laat ik het dan specifiek over de Islam hebben. De Koran verteld ons om te blijven leren en op onderzoek uit te gaan.

Maar nogmaals, ik vind dat als je, met de huidige stand van zaken in de wetenschap, dat als je een hogere entiteit ontkent, dat je dan wel erg naïef bent. Maar ja, dat is dan ook mijn mening.

pi_1013724
quote:
Op maandag 11 juni 2001 16:07 schreef micebec het volgende:
Ik heb nooit beweerd dat wetenschap fout zit. Ik heb alleen gezegd dat enkel het geloof in wetenschap, en het verwerpen van het geloof niet goed is.

Ik ontken ook de big bang niet, punt is echter. dat zonder een actie geen reactie kan plaatsvinden. We hebben de bigbang. Maar wat veroorzaakte die big bang dan. Het kan dan wel het inkrimpen van het heelal zijn, maar wat veroorzaakte die inkrimping dan. En wat veroorzaakt het uitdijen dan. Zwarte materie? Wie weet.

Wat was er dan überhaupt vóór het heelal ontstond.

Het is juist niet logisch om het op toeval te gooien want daar is het veel te complex voor.

Ja, en die God dan? Waar komt die vandaan? Die moet ook op de één of andere manier zijn ontstaan.
Leven is er alleen op de plaatsen waar dat mogelijk is. Jij zegt een paar posts terug dat het wel erg toevallig is dat de natuur in evenwicht is, maar dat is gewoon logisch. Want als er geen evenwicht is, dan is er ook geen leven.
quote:
En in mijn ogen gaan wetenschap en geloof juist heel goed SAMEN. De Islamitische geschiedenis toont dat ook aan. De Islam is er ook niet bekend om wetenschappers, die in beginsel tegenstrijdigheden tussen geloof en wetenschap aankaarten, te verketteren.

En aan de andere kant komt het maar al te vaak voor dat een theorie, naar later blijkt, van geen kant deugt en dan krijg je weer een andere theorie. Dus die onzekerheid over leven en dood zal blijven.

Mensen maken vergissingen. "De aarde is plat", ja, niet goed onderbouwt dus. Het is zelden zo dat een theoorie goed bewezen wordt, en dan later toch niet blijkt te kloppen.
quote:
En als je geloofd, wilt dat absoluut niet zeggen dat de wetenschap alleen maar leugens verteld. Laat ik het dan specifiek over de Islam hebben. De Koran verteld ons om te blijven leren en op onderzoek uit te gaan.

Maar nogmaals, ik vind dat als je, met de huidige stand van zaken in de wetenschap, dat als je een hogere entiteit ontkent, dat je dan wel erg naïef bent. Maar ja, dat is dan ook mijn mening.

Ja, dat kan je nou wel zeggen, maar voor mij is er echt niets waarvan ik denk dat God er iets mee te maken heeft. Je moet me niet verkeerd begrijpen; ik ben niet iemand die niet in God wil geloven, maar als ik om mij heen kijk, dan is alles logisch voor mij en heb niet echt het idee dat er een God bestaat die dingen maakt zoals ze zijn.

PS: sorry voor de soms kromme zinnen en vage uitleg

You ain't got no talent... if you didn't have a face, you wouldn't be nobody.
pi_1013917
quote:
Op maandag 11 juni 2001 17:23 schreef 208 het volgende:
Ja, dat kan je nou wel zeggen, maar voor mij is er echt niets waarvan ik denk dat God er iets mee te maken heeft. Je moet me niet verkeerd begrijpen; ik ben niet iemand die niet in God wil geloven, maar als ik om mij heen kijk, dan is alles logisch voor mij en heb niet echt het idee dat er een God bestaat die dingen maakt zoals ze zijn.

PS: sorry voor de soms kromme zinnen en vage uitleg

Maar de spiritualiteit in de mens dan? Ontken je die ook? Denk nou niet meteen aan 'met bomen praten oid, maar emoties, de drang van mensen om iets te willen bereiken, danwel het idee te hebben 'het leven is zinloos'. Volgens mij kan je dat toch niet ontkennen, al zal de ene mens er meer mee bezig zijn dan de andere. Vergeet ff het woordje god, want blijkbaar roept dat vervelende associaties op.
Mee eens dat spiritualiteit compleet los staat van waar wetenschap voor staat?
  maandag 11 juni 2001 @ 18:10:57 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_1013976
Emoties? dat zijn gewoon simpel elektrische ontladingen in de hersenen, veroorzaakt door willekeurige danwel gestuurde chemische reacties. Volgens mij ben je weldegelijk bang en gewoon voor het feit dat wij toevallig zijn ontstaan en geen nut hebben anders dan chaos creëren

Maar goed, zoals ik ook al in m'n eigen topic omtrent monotheisme zei, als je stellig volhoud 'there's more between heaven and earth then meets the eye (my good friend Horatio)' dan kan ik dat wel ontkennen, maar niet met volledige overtuiging. Ik vind alleen het betrekken van een god zo absurd.

pi_1013994
quote:
Op maandag 11 juni 2001 18:10 schreef speknek het volgende:
Emoties? dat zijn gewoon simpel elektrische ontladingen in de hersenen, veroorzaakt door willekeurige danwel gestuurde chemische reacties. Volgens mij ben je weldegelijk bang en gewoon voor het feit dat wij toevallig zijn ontstaan en geen nut hebben anders dan chaos creëren

Maar goed, zoals ik ook al in m'n eigen topic omtrent monotheisme zei, als je stellig volhoud 'there's more between heaven and earth then meets the eye (my good friend Horatio)' dan kan ik dat wel ontkennen, maar niet met volledige overtuiging. Ik vind alleen het betrekken van een god zo absurd.

Neem nou niet alleen het woordje 'emoties', zo trek je het uit de context wat ik nou bedoel.
Spiritualiteit. Is iedereen in meer of mindere mate mee bezig. Of niet?
  maandag 11 juni 2001 @ 18:38:47 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_1014088
Okay sorry. Ik vind spiritualiteit een nogal vaag begrip, wat versta je eronder? Je bezig houden met je levensdoel is voor mij meer filosofie, ik betrek er dan ook niet vaak zweverige (ongefundeerde) elementen bij.
pi_1014532
in het begin van dit topic hadden we al geconcludeerd dat iedereen weer een ander beeld van "god" heeft en er zijn natuurlijk ook mensen die dit gewoon slap gelul vinden.
Maar je hoeft dus niet helemaal in te gaan op wat iemand er nou van vindt, want het is voor iedereen iets persoonlijks, dus eigenlijk kan je er helemaal niet over oordelen en heeft het dus geen nut om erop in te gaan.
  maandag 11 juni 2001 @ 21:22:34 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_1015172
Nah dat kun je voor alles zeggen. Maar het is een discussie forum natuurlijk. En in het filosofie gedeelte dienen hersenspinsels bloodgelegd te worden, waar mensen dan diep over nadenken.
pi_1015202
hmm...speknek, je hebt gelijk ja.....Was eigenlijk niet zo een slimme opmerking. Zolang je de mensen maar in hun waarde laat (bij "filosofie" dan ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')