Heeft er iemand trouwens enig idee wanneer die 828 in de winkels ligt? Ze blijven het maar verzetten...
quote:De grotere beeldsensor staat niet per definitie garant voor minder ruis.
Op vrijdag 28 november 2003 09:56 schreef JeroenH het volgende:De 300D is een echte spiegelreflex, terwijl de 828 een compactcamera is. De voornaamste voordelen (in mijn ogen) op een rijtje:* De 300D heeft een veel grotere beeldsensor --> ruisvrije foto's tot wel 800/1600 ISO
Waar het wel garant voor staat is dat je een veel ondiepere DOF hebt (Depth of field) dit geeft je enorm veel creative mogelijkheden. Voor mij is dat dan ook nummer 1 reden om een (D)SLR te nemen.
Bij een compact camera is alles ook altijd scherp van voorgrond tot achtergrond (behalve in macrostand). Nu kan dat wel mooi zijn voor landschapjes, maar voor een portret werkt dat niet echt.
Hier ligt dan ook direct het probleem van mensen die overgaan van compact naar SLR en klagen over onscherpe fotos. Bij een compact camera maakt het allemaal niet zo veel uit waar je op focussed, tis toch allemaal scherp. Het tegenovergestelde vind je bij een SLR, hier komt het dan ook op kunde aan, plus dat je moet begrijpen waar je mee bezig bent. (een boek doet wonderen)
quote:Voor een hoop mensen werkt dit juist erg fijn, plus dat je de body kunt draaien en dus makkelijker op moeilijke plekken een plaatje kunt schieten.
* Bij de 300D kijk je echt door de lens, bij de 828 kijk je ook in de zoeker naar een klein LCD-schermpje, dit werkt gewoon veel minder fijn, zeker bij slecht licht
Probleem van zo'n realtime LCD schermpje is wel dat er een lange delay in zit, dus probeer geen actie foto te schieten, want je zult er veel moeite mee krijgen, zo ook met de shutterlag, nu is de shutterlag in de 828 behoorlijk veel sneller gemaakt, maar de delay in het LCD is er nog.
quote:De 828 heeft een lens van 28-200 mm, in SLR wereld zijn dit zo'n beetje de slechtste lenzen die je kunt krijgen.
* De mogelijkheid om lenzen te kunnen wisselen vind ik een groot voordeel (en ja, inderdaad, die moet je wel meenemen)
Bij de 828 heb ik een beetje het idee dat het een zeer ambiteus project is geworden. De camera in huidige staat (pre-productie) laat bijzonder veel CA / purple fringing (chromatische abberatie) zien, dit houd in dat je bij elk contrast verschil tussen licht en donker een paarse rand te zien krijgt.
CA en purple fringing zie ik echt sporadisch op mijn camera, dit komt door de sensor en de lenzen
quote:Ben ik het totaal mee eens.
Dat de 300D van plastic is zie ik niet als nadeel...
Ik heb zelf een 10D en heb de 300D in mijn handen gehad, ik moet zeggen dat het 200% meevalt. De camera voelt bijzonder goed aan, had ik geen 10D gehad, dan had ik voor een 300D gegaan. (maar eerlijk gezegd zou ik niet met een compact (of prosumer) camera kunnen leven, alleen maar vanwege de diepe DOF)
quote:Ja, dat is inderdaad een (klein?) nadeel van de 300D: die kan geen filmpjes maken. Maar ook dat is weer persoonlijk, want daar koop je zo'n ding IMO niet voor. Maar ik geef toe dat het wel eens handig/leuk is
Op vrijdag 28 november 2003 10:10 schreef Offy het volgende:
Tevens kan ik met de Sony filmpjes blijven maken...*twijfel twijfel*
quote:Welkom in Nederland, het land dat volgens mij altijd helemaal onderaan de lijst staat bij de uitlevering van nieuwe camera's. Gewoon goed in gaten houden, dat is het enige wat je kunt doen.
Heeft er iemand trouwens enig idee wanneer die 828 in de winkels ligt? Ze blijven het maar verzetten...
quote:Als ik nog 1 keer naar zo'n fotowinkel bel geven ze me aan bij de politie voor stalken
Op vrijdag 28 november 2003 10:21 schreef JeroenH het volgende:
Welkom in Nederland, het land dat volgens mij altijd helemaal onderaan de lijst staat bij de uitlevering van nieuwe camera's. Gewoon goed in gaten houden, dat is het enige wat je kunt doen.
quote:Je hebt gelijk, het is ook sterk afhankelijk van beeldbewerkingssoftware en -hardware die in de camera aanwezig is. Maar het is een feit dat grotere sensoren over het algemeen minder last hebben van thermische ruis dan de kleine chippies die in compactcamera's gebruikt worden. Ik heb al met diverse soorten DSLRs mogen werken en ik vind de vrijheid om binnen zonder flits te kunnen werken echt heerlijk.
Op vrijdag 28 november 2003 10:19 schreef bakman_73 het volgende:
De grotere beeldsensor staat niet per definitie garant voor minder ruis.
quote:En dat is inderdaad nog een voordeel! Die was ik helemaal vergeten.
Waar het wel garant voor staat is dat je een veel ondiepere DOF hebt (Depth of field) dit geeft je enorm veel creative mogelijkheden. Voor mij is dat dan ook nummer 1 reden om een (D)SLR te nemen.
Ow ja....persoonlijk vind ik de Sony kleuren erg mooi en sprekend. Het groen is idd wat overdreven, maar volgens mij hebben ze dat in de 828 wel aangepakt.
groet,
Frida
quote:als je mijn winkel morgen belt dan geef ik je de garantie dat ik maandag mijn leverancier bel en dan bel ik je maandagmiddag terug met het antwoord.
Op vrijdag 28 november 2003 10:22 schreef Offy het volgende:[..]
Als ik nog 1 keer naar zo'n fotowinkel bel geven ze me aan bij de politie voor stalken
-edit- stom van me, ik verkoop helemaal geen sony
[Dit bericht is gewijzigd door rique op 28-11-2003 12:34]
quote:Als je er echt mee bezig houd, dan zou ik niet hoeven na te denken over de keuze. Wat ik al eerder zei : ondiepe DOF is een groot gemis op een digicam en SLR geeft je wel die keuze.
Op vrijdag 28 november 2003 11:49 schreef Frida het volgende:
Ikzelf twijfel ook nog tussen de Sony en de 300D. Of beter gezegd: wil ik wel de overstap maken naar spiegelreflex? Fotografie is wel een hobby waar ik me de laatste jaren steeds meer mee bezig houd. Nu zou die Sony camera perfect voor me zijn, ik twijfel echter of ie dat over een jaar nog is.
quote:Het hoeven niet "al die lenzen" te zijn, veel mensen beperken zich tot 2.
Aan de andere kant, ik weet ook niet of ik het type ben dat continue met al die lenzen wil sjouwen. *zucht*
Ik denk dus dat je
a) niet zo'n volle tas met objectieven nodig hebt
b) indien a onjuist, niet zo vaak met al je objectieven over straat hoeft
quote:Klopt,het slepen daar kom ik nog wel overheen, maar ik moet ze wel kopen, en dat tikt toch snel aan voor een leuke Canon-lens.
Op vrijdag 28 november 2003 12:37 schreef rique het volgende:
Mensen hebben het hier over "het slepen van lenzen". Ik denk dat dit toch wel ietwat overdreven is. Ik gebruik al jaren mijn anologe EOS en ik heb nog nooit gesleept met lenzen. Soms heb je wel eens een idee en daar heb je een speciale lens voor nodig en die zet je er dan op. Ik ga echt niet elke dag al mijn lenzen meenemen. 90% van de foto's maak je met een standaard zoom-objectief en als je onderweg in de bergen een leuk macrootje wil maken van een edelweiss voldoen deze objectieven prima, ook voor het fotograferen van bijvoorbeeld insecten kan je behoorlijk overweg met de standaardobjectieven.Ik denk dus dat je
quote:Je hoeft ook niet alles in 1x te kopen. Zoals ik al zei kom je echt een heel eind met de objectieven die worden aangeboden in de 300D-kits, dan heb je echt een perfecte basis. Die objectieven kan je er later gewoon bij verzamelen, zo gaat het met de meeste amateurfotografen, het is iets dat steeds blijft groeien.
Op vrijdag 28 november 2003 12:40 schreef Offy het volgende:[..]
Klopt,het slepen daar kom ik nog wel overheen, maar ik moet ze wel kopen, en dat tikt toch snel aan voor een leuke Canon-lens.
Alle 2 hebben ze erg veel voor en nadelen.
Het is zoo handig om even een cammetje te pakken en in te stellen op macro. en dan opeens weer op zoom. Maar ja. Wil je creatief aan de gang dan moet je dus weer die diepte gevallen er in hebben.
Denk dat de sony voor mij als beginnend foto makertje wel genoeg is. En inderdaad, zoals Frida al zei: Even afwachten hoe erg de ruis is. En beeldkwaliteit zien.
Heb ik er -buiten de accesoires zoals usb kabel etc- nog andere dingen direct bij nodig (kaartlezer) ?
oplaadbare batterijen en oplader heb ik al
quote:Je zegt dat je al accu's hebt, dan heb je alleen nog een groter (128MB - 256MB of zelfs nog groter als je dat wilt) geheugenkaartje nodig. Een kaartlezer is niet nodig daar je de foto's over de USB-kabel uitleest.
Op vrijdag 28 november 2003 14:37 schreef Roxxy het volgende:
Heb ik er -buiten de accesoires zoals usb kabel etc- nog andere dingen direct bij nodig (kaartlezer) ?
quote:Zoals JeroenH al aangeeft, een extra geheugen kaart is prioriteit nummer 1. Dan kan je tenminste een beetje knap doorfotograferen. Je geeft aan dat je oplaadbare batterijen hebt, maar zijn dat wel NiMh? Hoeveel miliampere?
Op vrijdag 28 november 2003 14:37 schreef Roxxy het volgende:
Een vraagje specifiek over de Canon A70,de camera die ik op het oog heb:Heb ik er -buiten de accesoires zoals usb kabel etc- nog andere dingen direct bij nodig (kaartlezer) ?
oplaadbare batterijen en oplader heb ik al
Oh ja, een tasje zou ik ook nemen als ik jou was.
quote:Ik zal kijken voor 128 of 256 mb geheugen (prijsafhankelijk) en welke soort kaart moet ik hebben,compactflash?
Op vrijdag 28 november 2003 15:02 schreef Menyo het volgende:[..]
Zoals JeroenH al aangeeft, een extra geheugen kaart is prioriteit nummer 1. Dan kan je tenminste een beetje knap doorfotograferen. Je geeft aan dat je oplaadbare batterijen hebt, maar zijn dat wel NiMh? Hoeveel miliampere?
Oh ja, een tasje zou ik ook nemen als ik jou was.
de accucellen zijn NiMh (1600)
*tasje alvast genoteerd.
quote:Ja kan ook xd kopen maar dat gaat niet werken
Op vrijdag 28 november 2003 15:15 schreef Roxxy het volgende:[..]
Ik zal kijken voor 128 of 256 mb geheugen (prijsafhankelijk) en welke soort kaart moet ik hebben,compactflash?
*tasje alvast genoteerd.
quote:Ik zou toch maar batterijen van 2100 mAh a ¤20 per pakje (vier stuks) kopen.
Op vrijdag 28 november 2003 15:15 schreef Roxxy het volgende:[..]
Ik zal kijken voor 128 of 256 mb geheugen (prijsafhankelijk) en welke soort kaart moet ik hebben,compactflash?
*tasje alvast genoteerd.
quote:Ik las op een site dat er getest was met 1600 mA en dat de camera t zeer goed deed,maar wat is de reden dat ik beter 2100 zou kunnen kopen?
Op vrijdag 28 november 2003 15:48 schreef TC03 het volgende:[..]
Ik zou toch maar batterijen van 2100 mAh a ¤20 per pakje (vier stuks) kopen.
quote:De aanduiding mAh (milli-Ampère-uur) geeft de energie inhoud van een accu aan. Hoger is beter
Op vrijdag 28 november 2003 16:14 schreef Roxxy het volgende:
Ik las op een site dat er getest was met 1600 mA en dat de camera t zeer goed deed,maar wat is de reden dat ik beter 2100 zou kunnen kopen?
quote:Ik zal t bij de aanschaf van de camera laten afhangen van de prijs,als er niet al te veel prijsverschil in zit ga ik voor de 2100
Op vrijdag 28 november 2003 16:57 schreef JeroenH het volgende:[..]
De aanduiding mAh (milli-Ampère-uur) geeft de energie inhoud van een accu aan. Hoger is beter
Op de accu's van 2100mAh zal de camera langer werken dan op accu's van 1600mAh. Echter, er zijn zat mensen die erg blij zijn met hun A60/A70 op 1600mAh accu's, dus probeer het eerst lekker uit en koop 2100mAh's als je vind dat je te kort met één accu-lading doet.
bedankt voor de antwoorden
quote:ik kijk even in mijn Lowepro mini trekker rugzak en tel even op:
Op vrijdag 28 november 2003 12:37 schreef rique het volgende:
Mensen hebben het hier over "het slepen van lenzen". Ik denk dat dit toch wel ietwat overdreven is. Ik gebruik al jaren mijn anologe EOS en ik heb nog nooit gesleept met lenzen. Soms heb je wel eens een idee en daar heb je een speciale lens voor nodig en die zet je er dan op. Ik ga echt niet elke dag al mijn lenzen meenemen. 90% van de foto's maak je met een standaard zoom-objectief en als je onderweg in de bergen een leuk macrootje wil maken van een edelweiss voldoen deze objectieven prima, ook voor het fotograferen van bijvoorbeeld insecten kan je behoorlijk overweg met de standaardobjectieven.Ik denk dus dat je
plus Canon 10D body: 875 gram, wat accesoires als reserve accus, en een Metz mecablitz 54 MZ 3 C flitser van een halve kilo.
bij elkaar toch al snel een kilo of vijf.
Is dit wat:
Samsung Digimax V4
Specs:
-Effective 4.0 Mega Pixels
-12X zoom (3X optical,4X digital)
-Schneider Lens
-9 Different Power Source
-6cm Super Macro
-3 Favourite Shooting Modes
-Clear 1.5" TFT LCD Monitor
-Enhanced Movie Clip & Voice Recording
[flash guide]