haaahaha | dinsdag 18 november 2003 @ 12:38 |
quote:Goede zaak! Ik las ergens een keer dat Giugiaro (dacht ik) ooit een keer in de jaren 80 een groen remlicht voorop een conceptcar had geintroduceerd. Dat idee haalde de markt niet. Opzich vind ik dit een erg goede zaak, omdat je als potentiele zebrapad beloper niet heel duidelijk kan zien of een auto remt of niet. Ik ben benieuwd of dit zal worden doorgevoerd op auto's. | |
Kresj | dinsdag 18 november 2003 @ 12:39 |
Ik hoop het niet. Al dat gedoe op je auto... Leer maar gewoon eens uitkijken. | |
haaahaha | dinsdag 18 november 2003 @ 12:39 |
quote:Mwa, onzin. Zo kun je de waarde van elk veiligheidsaspect teniet doen. | |
Faithz | dinsdag 18 november 2003 @ 12:39 |
typisch belgisch ![]() voor mij hoeft het niet iig | |
haaahaha | dinsdag 18 november 2003 @ 12:40 |
Oja! Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=233969&c=119![]() | |
ReSpawn | dinsdag 18 november 2003 @ 12:40 |
Grappig idee. Wordt de auto wellicht minder mooi door, maar het lijkt me wel makkelijker voor voetgangers en dergelijken inderdaad... | |
Limprint | dinsdag 18 november 2003 @ 12:40 |
quote:Veiligheid boven alles.....daar doe jij blijkbaar niet aan? | |
haaahaha | dinsdag 18 november 2003 @ 12:40 |
quote:Het is geen typisch belgische vinding. Voor zover ik weet, is het een italiaanse vinding. En een erg goede ook. | |
Foxx2k3 | dinsdag 18 november 2003 @ 12:41 |
ja en als we dan ook nog een snelheids begrenzer op de auto zetten dat ie niet meer boven 10Km/u kan dan zullen er geen ongelukken meer gebeuren ![]() | |
MewBie | dinsdag 18 november 2003 @ 12:42 |
zullen we gelijk complete disco's van onze auto's gaan maken, hier een lampie, daar een lampie, nog ff en ze lijken op de ghostbusters auto ofzo | |
HPoi | dinsdag 18 november 2003 @ 12:42 |
Dubbel! hoffelijksheids(rem)licht | |
haaahaha | dinsdag 18 november 2003 @ 12:42 |
quote:Lekker bekrompen zeg... | |
Deamon | dinsdag 18 november 2003 @ 12:42 |
Goed idee.. iig.. maar idd ook het 'excuus' dat mensen maar eens moeten opletten geldt ook. Bijna 90+% van alle ongelukken gebeuren omdat mensen niet aan het opletten waren, voorbeelden als 'ff sigaretje uitdrukken, cd'tje pakken op de achterbank, van 3FM naar 538 verzetten, stukje boterham wat valt en wat je probeert op te pakken..) De andere procenten zijn ongelukken die meestal komen door weersomstandigheden; ijzel op de weg, etc. | |
Limprint | dinsdag 18 november 2003 @ 12:42 |
quote:bestaan al ![]() | |
haaahaha | dinsdag 18 november 2003 @ 12:43 |
quote:Kut, daar had ik op moeten zoeken. Thx!! ![]() | |
Rolex | dinsdag 18 november 2003 @ 12:44 |
Kan indd. veel ongelukken voorkomen! ![]() Bijv. als je op een twee baans weg bij het stoptlicht naar links moet (op de derde baan) terwijl auto's rechts langs je heen zoefen, kijk altijd goed in mn spiegel of iedereen wel ziet dat ik stil sta, voor hetzelfde geld knalt er iemand frontaal achterop je!. Met dat groene licht kan je het zien gebeuren en dus nog de berm inschieten. | |
ABC-tje | dinsdag 18 november 2003 @ 12:46 |
Goed plan, net als het derde remlicht aan de achterkant. Nu alleen nog het verplichtstellen van rijden met licht overdag. En daarna een geluidsbegrenser voor audio-apparatuur in je auto, met een decibel meter ofzo. | |
Viper_74 | dinsdag 18 november 2003 @ 12:50 |
Is al een topic over, is ook al gezegd. Deze kan dus dicht | |
Adfundum | dinsdag 18 november 2003 @ 12:50 |
Dan gaan de mensen dus al oversteken zodra ze een groen remlicht zien oplichten. Voetgangers moeten pas oversteken zodra de auto (bijna) stilstaat, niet zodra er een groen lichtje gaat branden. Slechte zaak lijkt me. Steeds meer auto's hebben cruise-control en die schakel je ook uit door even op de rem te tikken= groen licht =is voetganger denkt :há, die remt voor mij= boem. | |
_oxje_ | dinsdag 18 november 2003 @ 12:51 |
quote:wanneer ga jij naar het bejaardentehuis? ![]() | |
Keerzijde | dinsdag 18 november 2003 @ 12:56 |
Mijn mening: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Ik hoef geen lelijke groene lampen op mijn auto omdat Ik zou haast zeggen: echte een 'belgisch' idee! | |
Tha_Ramsush | dinsdag 18 november 2003 @ 13:01 |
dubbele kosten: ten eerste licht laten inbouwen ten tweede weer iets waar je bekeuring voor kan krijgen: je dubbele remlicht doet het niet... laat ze opzouten met die onzin... ![]() straks komt er nog een mistremlicht en moet je ook zeker weer een derde dubbel remlicht hebben... ![]() | |
Farao | dinsdag 18 november 2003 @ 13:38 |
quote:Prima idee ![]() | |
trabart | dinsdag 18 november 2003 @ 13:43 |
overal van die duffe lampen, en neonlicht bijv mag niet?!? eikeltjes | |
Metalfreak | dinsdag 18 november 2003 @ 13:54 |
Neonlicht als remlicht! Of nog beter: van die mooie nieuwe undercarLED set! | |
trabart | dinsdag 18 november 2003 @ 14:00 |
quote:wat is undercarled set? | |
Metalfreak | dinsdag 18 november 2003 @ 14:04 |
quote:voor dit soort effect (meerdere kleuren tegelijk), en nog veel meer, maar kan dat plaatje ff niet vinden: | |
trabart | dinsdag 18 november 2003 @ 14:06 |
quote:fel licht voor led!! zijn er vast veel naast elkaar? ??? | |
Captain_Chaos | dinsdag 18 november 2003 @ 14:19 |
In eerste instantie zal het bijdragen aan de verkeersveiligheid maar dat zal snel verdwijnen net als dat bij ABS het geval was. Mensen gaan vertrouwen op wat normaal is. Ik ken bestuurders die bijna bij wijze van gewoonte ABS aanspreken. Dan haal je alle rek uit de veiligheid die ABS biedt. Wanneer voetgangers een groen lichtje zien branden op een auto zullen ze eerder geneigd zijn om bij wijze van pavlov-reactie over te steken. De veiligheid die het groene licht biedt wordt dus na verloop van tijd weer afgesnoept door de voetganger zelf. | |
HPoi | dinsdag 18 november 2003 @ 14:46 |
quote: | |
Scrutinizer | dinsdag 18 november 2003 @ 14:51 |
quote: | |
Fully | dinsdag 18 november 2003 @ 14:59 |
quote:Ik deed laatst ook een A1 rit op de A1 dus ![]() En wat is een treafoon? | |
Farao | dinsdag 18 november 2003 @ 15:21 |
quote:Mijn A1 ritje ging denk ik iets anders, A1 bij ons is meteen vertrekken, toeters en bellen aan, en binnen 15 minuten ter plaatse zijn. En een treafoon is dat ding waar 't sirene geluid uit komt. Hier te zien in de bumper. | |
Fully | dinsdag 18 november 2003 @ 16:10 |
quote:Leuk, waar bestel ik ze? | |
Farao | dinsdag 18 november 2003 @ 18:07 |
quote:Niet ![]() ![]() [Dit bericht is gewijzigd door Farao op 18-11-2003 18:08] | |
HPoi | dinsdag 18 november 2003 @ 19:03 |
quote: | |
Fully | dinsdag 18 november 2003 @ 19:11 |
quote:Oh balen. Waar staat je ambulance? ![]() *gereedschap achter rug houdt* | |
Fuxl | dinsdag 18 november 2003 @ 19:22 |
Ook handig bij rotondes en voorrangswegen enzo ![]() | |
RaBlaBla | dinsdag 18 november 2003 @ 19:40 |
Ik denk dat op deze manier meer fietsers door rood zullen gaan fietsen. Want zodra het licht aan gaat denken ze oh hij remt toch en de bestuurder heef me dus al gezien, kan ik net zo goed door fietsen. | |
Ultimora | dinsdag 18 november 2003 @ 20:00 |
ik denk dat de gemiddelde voetganger (dus ook kinders) donders goed kunnen zien of een auto nou remt of niet. en als die gene daar aan twijvelt dan wacht die maar tot de weg echt vrij is. echt een zinloos accesoire voor de auto dus. dan heb ik het nog niet eens over de potentiele lelijkheid van een dergelijk project. | |
LordLynx | dinsdag 18 november 2003 @ 20:08 |
Wat een onzin zeg, je kunt toch makkelijk zien of een auto remt of niet aan de snelheid waarmee die aankomt? Ene moment mag je helemaal niks aan lampjes op de auto, en voor je het weet is het verplicht om een hele kerstboom op je wagen te hebben..... | |
super_honda | dinsdag 18 november 2003 @ 20:16 |
quote: | |
Quasar_de_Duif | dinsdag 18 november 2003 @ 20:22 |
Zolang men blauwe lampjes op je ruitensproeiers verbiedt, vind ik het hypocriet om nu ineens groen licht als remlicht te gaan gebruiken. Daarbij verhoogt het de veiligheid niet aanzienlijk. | |
Farao | dinsdag 18 november 2003 @ 20:22 |
quote:Samen met 14 andere in 'n garagepost mét camerabeveiliging in zuid limburg ![]() Heb ik trouwens al verteld over ons beleid dat we elke inbreken mogen gebruiken als proefpersoon voor het testen van de defibrilator (dat ding met 2 peddles wat een stroomschok geeft, ook vaak te zien in film). | |
Furby | dinsdag 18 november 2003 @ 20:25 |
Waarom niet 1 groot rood remlicht op het dak dat alle kanten opstraalt ![]() | |
Light | dinsdag 18 november 2003 @ 20:31 |
quote:Ja, maar da's om het hart weer aan te zetten, dus kan vast niet zo heel veel kwaad ![]() | |
Fully | dinsdag 18 november 2003 @ 21:12 |
quote:Oh Limboland. Da's te ver weg. 'k Ga wel effe bij de ambulancepost bij mij in de buurt kijken. En helaas heb ik een aantal jaren geleden de werking van een defibrilator van dichtbij mogen aanschouwen | |
erikh | dinsdag 18 november 2003 @ 21:18 |
Dit plan had nog beter uit de VS kunnen komen volgens mij om allerlei aanklachten te voorkomen. Vind het overigens een stom idee, je ziet toch zo of een auto remt of niet ![]() | |
yup | dinsdag 18 november 2003 @ 21:58 |
Erg grappig bedacht maar wat dacht je van slimme mensen die het rempedaal aanraken, en dus niet afremmen ![]() Als het zo werkt dat naarmate je meer de rem indrukt, de licht feller zal branden, dan is het wel een idee dat heeeel misschien kan doorbreken. Maar toch ik ben er tegen, het zal echt niet de verkeersveiligheid verhogen: Want 1. overstekende voetgangers gaan blind op die groene lichten vertrouwen (net zoals chauffeurs blind vertrouwen op systemen als ESP, ASR, ABS). 2. Zoals ik in het begin van me post zei, mensen die alleen de rem aanraken, en helemaal niet vanplan zijn om te gaan remmen. 3. In je achteruitkijkspiegel kan het weleens een leuke disco worden 's avonds op de weg, of in een file Edit: paar foutjes | |
BenKetting | dinsdag 18 november 2003 @ 22:27 |
Goed idee. want: | |
Light | dinsdag 18 november 2003 @ 22:41 |
quote:Nooit met cruise control gereden zeker? En daarbij, als iemand remt is dat dan voor de voetganger op het zebrapad of omdat'ie een voorrangsweg nadert? Ofwel, heeft'ie jou als voetganger wel gezien? Of roep je vanuit je ziekenhuisbed wel "Ja, maar ik zag het remlicht voorop branden." | |
yup | dinsdag 18 november 2003 @ 22:46 |
quote:2. ![]() 3. Snap ik niet ![]() ![]() | |
Fully | dinsdag 18 november 2003 @ 22:51 |
Had iemand trouwens al gezegd dat het gewoon lelijk is en daarom verboden zou moeten worden? Zoniet,dan bij deze. Bovendien zal ook de wetgeving wel aangepast moeten worden. Je hoort nl van voren wit licht te voeren en van achteren rood licht. Verder mogen je richtingaanwijzers oranje zijn. | |
Farao | dinsdag 18 november 2003 @ 23:05 |
quote:Ik zou het maar niet uitproberen als ik jou was. De schok word gebruikt om 't kamerfibrilleren (stilvallen van het hart als bloedpomp) te stoppen en 't hart weer regulair te laten pompen. Ga je nu die schok toedienen terwijl het hart zelf goed klopt dan is er een zeer grote kans dat 't juist overgaat op ventriculaire fibrilatie. Met andere woorden, De AED's (Automatische Externe Defibrillator) waar je wel eens vaker iets over hoord de laatste tijd, dat ze bijv. ookal in grote winkelcentra hangen enzo, die zijn zelfs beveiligd, die geven geen schok als het hartritme regulair is, ookal duw je op de knop. | |
Xilantof | dinsdag 18 november 2003 @ 23:24 |
quote:minder mooi? zou toch makkelijk in de voorlamp units verwerkt kunnen worden? | |
HPoi | woensdag 19 november 2003 @ 15:10 |
quote:Voetgangers en fietsers zijn te vinden in de bebouwde kom. (meestal dan) En je gaat in de bebouwde kom toch niet met cruise control rijden?! Bovendien brand het lampje dan maar heeeel even. (1 sec?) | |
Fully | woensdag 19 november 2003 @ 15:33 |
quote:Ja hoor. Zeker op wegen met veel flitspalen. Dan hoef je zelf niet meer op je snelheid te letten. Rijdt best wel okay. | |
BoJo | woensdag 19 november 2003 @ 15:33 |
Volgens mij kom je met zo'n lamp nooit meer het centrum van Amsterdam uit, daar moet je vaak remmen nou als dan iedereen voor je auto springt omdat ze denken dat je gaat "stoppen" dan schiet dat niet op. Voetgangers,fietsers en automobilisten moeten gewoon opletten en anders blijf je maar gewoon thuis | |
Tha_Ramsush | donderdag 20 november 2003 @ 10:11 |
quote:waarom al die veranderingen?? vroeger toen zelfs nog geen knipperlichten als richtingaanwijzers aan een auto zaten, waren het nog soort stripjes ofzo die naar de gewenste richting wezen... de ongelukpercentage in het verkeer lag toen ook nog zelfs nog lager... | |
Kresj | zaterdag 29 november 2003 @ 20:17 |
quote:kan wel zijn, maar er bestaat ook nog gewoon eigen verantwoordelijkheid. Straks gaan we nog met sirenes en zwaailichten rijden zodat de onoplettende voetganger helemaal niet meer hoeft op te letten. Als je lampjes op je ruitensproeiers doet is dat 'levensgevaarlijk' en leidt dat andere automobilisten af. En nu zouden groene knipperlampen wel goed zijn......... Weet je hoeveel mensen nutteloos remmen. Ik zou helemaal knettergek worden. | |
Kresj | zaterdag 29 november 2003 @ 20:19 |
quote: ![]() | |
Kelfox | zaterdag 29 november 2003 @ 20:40 |
Kijk... je kan dit zien van 2 kanten. 1. Je bent zelf voetganger, en er zijn momenten waar zo'n lichtje heel 2. Je bent autobestuurder. Hier zijn nog misschien 2-3 dingen te Toch vind ik dat zo'n licht meer nadelen dan voordelen heeft. Bv. voor beginnende automibilisten lijkt me dit niet echt handig. En dan heb ik het over een meerderheid. De meeste vinden die stoplichten al genoeg in het verkeer Er moeten dan waarschijnlijk ook wetten aangepast worden. En zoals iemand al gezegd heeft...moeten er dus bv ook boetes worden gegeven als je licht niet werkt? En tering hey... krijgen we straks ook lichtjes voor in welke versnelling je rijdt? Wat mij handiger zou lijken: 3e Remlicht met bv 5 lampjes: lampjes: # # # # # lichte rem : # | |
Weurst | zondag 30 november 2003 @ 15:21 |
quote:Een soortgelijk systeem is al getest door een aantal autofabrikanten waar onder BMW maar dan in de vorm van een remlicht dat feller of op een grotere opperlakte gaat branden naarmate je harder remt. Lijkt me een goed systeem. | |
BenKetting | vrijdag 5 december 2003 @ 12:47 |
quote:al jaren, en als ik de cruise uit wil zetten doe ik dat gewoon op het stuur, en niet even de rem aantikken. En als ik flink moet remmen dan - je raadt het zeker al - gebruik ik gewoon mijn rem. Maar nooit je rem aantikken zonder de intentie om te remmen. Slaat helemaal nergens op, en ik zie het ook nooit gebeuren in het verkeer. En verder is het natuurlijk wel degelijk prettig als je achter aansluit in de file, en je ziet al dat de achteropkomende al aan het remmen is. | |
Threepio | vrijdag 5 december 2003 @ 12:57 |
quote:Het is niet alleen getest, de technologie zit zelfs al op de nieuwe 5-serie (en ik geloof ook de 3-serie coupe/cabrio na de facelift). Het is alleen uitgeschakeld omdat het niet mag van den haag. Het systeem van BMW werkt overigens als volgt: normaal remmen: normaal remlicht | |
Devilnl | vrijdag 5 december 2003 @ 13:09 |
quote:En als je scheel bent. dan denk je dat ie weer achteruit rijd zeker? Omg dude ![]() | |
Byte_Me | vrijdag 5 december 2003 @ 13:09 |
ik vind het een goed plan. het is vaak moeilijk in te schatten of auto's afremmen, als ze naar je toe komen. ik snap niet zo goed waarom het een groen licht is, wat is er mis met rood. misschien omdat je het anders verward met de achterkant van een auto of zo? snap eigenlijk niet wat velen zitten te zeuren, zitten zeker alleen maar in de auto. al red je er maar 1 leven mee, vind ik het nog de moeite waard. bovendien zal het doorstroming van het verkeer bevorderen. als ik op mijn fietsje van rechts kom, en er komt een auto aan dan wacht ik tot ik zeker weet dat hij voor mij remt, en dat is meestal pas tegen de tijd dat hij stilstaat bij het kruispunt. nu zou ik dat een stuk sneller weten, dus kan die auto doorrijden zonder eerst tot stilstand te komen. |