abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14724025
De Belgen hebben iets nieuws bedacht. Volgens nu.nl:
quote:
Belgische jeugd wil remlicht voorop auto

Uitgegeven: 18 november 2003 08:33

BRUSSEL - De Belgische jeugdbeweging voor veilig verkeer wil dat auto's ook aan de voorkant een remlicht krijgen. Bij een zebrapad of kruispunt is dan te zien of de naderende auto aan het remmen is.

Het extra remlicht kan ook nuttig zijn in files en voor agenten die het verkeer regelen, vinden de Responsible Young Drivers (RYD). De beweging heeft nu een speciale vergunning gekregen voor een test.

Een jaar lang rijden er zes auto's rond met de lamp, die groen oplicht. Dat groeit uit naar tweehonderd wagens in alle Belgische provincies. De RYD zal steeds tussentijds bekijken of het zogeheten hoffelijkheidslicht doeltreffend is, aldus de Gazet van Antwerpen dinsdag.

Persoonlijk vind ik dit dus onzin. Ten eerste gaat het er al niet om of de auto remt, maar of hij zo hard rmet dat hij voor het zebrapad stil staat, en dat kun je niet laten zien door een lampje. Dat werkt het minder opletten van kinderen ook in de hand.
Wat vinden jullie ervan?

Zelf ben ik voorstander van een remlicht dat aangeeft hoe hard de auto voor je remt. Nu zijn er al auto's die bij een noodstop automatisch hun knipperlichten aanzetten, maar ik zou voorstander zijn van een derde remlicht die met ledjes aangeeft hoe hard men remt, in een soort van Need for speed, hot pursuit stijl. Dus 2 in het midden voor zacht remmen, vier voor wat harder remmen, etc tot iets van 8 voor noodstop. Ik had al ergens gelezen dat er ook een systeem was wat de intensiteit aanpast naar gelang men harder remt, maar dat verschil lijkt mij minder goed zichtbaar. (Dat systeem is dus wettelijk nog niet toegestaan!) Nu zijn er namelijk mensen die eerst hun rem zachtjes induwen, op momenten dat ik mijn auto uit zou laten rollen, om vervolgens ineens dat ding tot de bodem in te duwen, en dat verschil wordt alleen duidelijk, omdat je die auto ineens veel sneller nadert. (ja meerdere auto's vooruit kijken doe ik ook)
Wat vinden jullie van dit voorstel?

'We have first raised a dust and then complain we cannot see' Bishop Berkeley (1685-1753)
  dinsdag 18 november 2003 @ 11:32:15 #2
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_14724289
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 11:21 schreef ik_hier het volgende:
De Belgen hebben iets nieuws bedacht.
[..]
Je geeft zelf het antwoord al... (zie quote)

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_14724448
Het is erg goed dat de fietser, voetganger kan zien dat er geremd wordt.

Echter, dat betekend ook niet dat het een vrijbrief is om zomaar over te steken!

Wartaal.
pi_14724481
Remlicht aan voorkant == onzin, je ziet snel genoeg of een auto afremt en als je dat niet ziet dan ga je er dus ook niet voorstaan.

Deceleratie-afhankelijke remlichten lijken me inderdaad wel handig, en dat zou prima gecombineerd kunnen worden met het derde remlicht dat op de meeste nieuwe auto's toch al uit een aantal segmentjes bestaat. Volgens mij is dat nog binnen de wet ook, want ik kan me niet herinneren ergens gelezen te hebben hoe breed een remlicht moet zijn.
Alleen zou ik 'm al eerder op maximale breedte laten branden, niet pas bij een noodstop of bas-ingreep - dat doe je immers niet zo heel vaak, en als ik 'gewoon' hard rem op de snelweg wil je het liefst een gigantisch matrixbord achterop je auto met een tekst als 'REMMEN, BLINDE VINK!' :-)

pi_14724490
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 11:21 schreef ik_hier het volgende:Zelf ben ik voorstander van een remlicht dat aangeeft hoe hard de auto voor je remt.
dit vind ik een erg goed plan... had er zelf ook al eens naar gezocht...
zeker in de file heb je van die malloten die de hele tijd zitten te remmen, en dan dan ineens een noodstop maken... en dat zie je dus echt niet aankomen
pi_14724507
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 11:21 schreef ik_hier het volgende:
De Belgen hebben iets nieuws bedacht. Volgens nu.nl:
[..]

Dus 2 in het midden voor zacht remmen, vier voor wat harder remmen, etc tot iets van 8 voor noodstop. Ik had al ergens gelezen dat er ook een systeem was wat de intensiteit aanpast naar gelang men harder remt, maar dat verschil lijkt mij minder goed zichtbaar. (Dat systeem is dus wettelijk nog niet toegestaan!) Nu zijn er namelijk mensen die eerst hun rem zachtjes induwen, op momenten dat ik mijn auto uit zou laten rollen, om vervolgens ineens dat ding tot de bodem in te duwen, en dat verschil wordt alleen duidelijk, omdat je die auto ineens veel sneller nadert. (ja meerdere auto's vooruit kijken doe ik ook)
Wat vinden jullie van dit voorstel?

En dan heb je zwaardere/snellere/lichtere/betere/slechtere remmende auto's en zal dit verhaal nooit doorgaan, in elk geval niet op alle auto's, want bijna geen 1 auto heeft dezelfde kenmerken, en om nou elke auto te voorzien van een extra computer oid die de remkracht moet gaan meten over de te remmen afstand:door de kracht- de snelheid .....hmmmm nee ...toch niet ....
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
pi_14724533
Een remlicht aan de voorkant zou wel een goed idee kunnen zijn voor voetgangers, maar dan mag die nooit rood zijn. Dat zou weleens verwarrend kunnen zijn voor andere automobilisten.
Squid Pro Row
pi_14724549
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 11:39 schreef JF_ het volgende:
Remlicht aan voorkant == onzin, je ziet snel genoeg of een auto afremt en als je dat niet ziet dan ga je er dus ook niet voorstaan.

Deceleratie-afhankelijke remlichten lijken me inderdaad wel handig, en dat zou prima gecombineerd kunnen worden met het derde remlicht dat op de meeste nieuwe auto's toch al uit een aantal segmentjes bestaat. Volgens mij is dat nog binnen de wet ook, want ik kan me niet herinneren ergens gelezen te hebben hoe breed een remlicht moet zijn.
Alleen zou ik 'm al eerder op maximale breedte laten branden, niet pas bij een noodstop of bas-ingreep - dat doe je immers niet zo heel vaak, en als ik 'gewoon' hard rem op de snelweg wil je het liefst een gigantisch matrixbord achterop je auto met een tekst als 'REMMEN, BLINDE VINK!' :-)

Of Stop Politie, werkt vast ook goed.

Groen remlicht aan de voorkant. Ik zie al zo'n streetglow gassie voorbij komen, al die kindertjes vrolijk de weg over.... BRRRRRR vent er zo overheen, tja want die stoppen niet voor voetgangers (-10 generalisatie). Streetglow = groene neonbuis onder de auto o.a.

M'n signature, wat doe je :{
pi_14724684
Ik ben wel voor zo'n groen remlichtje voorop. Je kan duidelijk zien of de auto voor je remt of niet, is zeer handig als je op de fiets zit of loopt.

Verder ben ik er voor om (achter)remlichten meer te laten oplichten naarmate men harder remt. Dus veel licht is hard remmen en omgekeerd.

Het 3e remlicht meer lampjes laten branden naarmate men harder remt lijkt me niks, het lijkt me ook niet echt duidelijk te ien, trouwens je gaat toch niet de hele tijd naar het 3e remlicht van je voorganger zitten staren! Dan kan je net zo goed die andere 2 weglaten.

pi_14726391
*schop* Dit is de goeie jongens!
pi_14726400
Goed plan, net als het derde remlicht aan de achterkant. Nu alleen nog het verplichtstellen van rijden met licht overdag.

En daarna een geluidsbegrenser voor audio-apparatuur in je auto, met een decibel meter ofzo.

Mijn glas is half leeg, maar gelukkig is de fles nog vol. PROOST !!!
  dinsdag 18 november 2003 @ 12:50:16 #12
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_14726435
Ik zou gewoon zelf zo'n lichtje monteren en dat aansluiten op je gaspedaal
[KNE]-Mod
pi_14726475
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 12:50 schreef ThE_ED het volgende:
Ik zou gewoon zelf zo'n lichtje monteren en dat aansluiten op je gaspedaal
Jouw fiets heeft geen gaspendaal.
  dinsdag 18 november 2003 @ 12:51:46 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_14726488
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 12:51 schreef HPoi het volgende:

[..]

Jouw fiets heeft geen gaspendaal.

Ik heb niet eens een auto...
[KNE]-Mod
pi_14726779
Groen remlicht voorop de auto.

Nog aan het slapen

http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
pi_14727031
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 13:01 schreef -Eddow- het volgende:
Groen remlicht voorop de auto.

Nog aan het slapen

die persoon die dat topic opende idd. (deze was eerder)
'We have first raised a dust and then complain we cannot see' Bishop Berkeley (1685-1753)
pi_14734361
Deze was eerder, maar die ander loopt beter.
daar verder graag.

-slotje-

"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')