quote:Goede zaak!
Belgische jeugd wil remlicht voorop autoBRUSSEL - De Belgische jeugdbeweging voor veilig verkeer wil dat auto's ook aan de voorkant een remlicht krijgen. Bij een zebrapad of kruispunt is dan te zien of de naderende auto aan het remmen is.
Het extra remlicht kan ook nuttig zijn in files en voor agenten die het verkeer regelen, vinden de Responsible Young Drivers (RYD). De beweging heeft nu een speciale vergunning gekregen voor een test.
Een jaar lang rijden er zes auto's rond met de lamp, die groen oplicht. Dat groeit uit naar tweehonderd wagens in alle Belgische provincies. De RYD zal steeds tussentijds bekijken of het zogeheten hoffelijkheidslicht doeltreffend is, aldus de Gazet van Antwerpen dinsdag.
Ik ben benieuwd of dit zal worden doorgevoerd op auto's.
quote:Mwa, onzin.
Op dinsdag 18 november 2003 12:39 schreef Kresj het volgende:
Ik hoop het niet. Al dat gedoe op je auto... Leer maar gewoon eens uitkijken.
quote:Veiligheid boven alles.....daar doe jij blijkbaar niet aan?
Op dinsdag 18 november 2003 12:39 schreef Kresj het volgende:
Ik hoop het niet. Al dat gedoe op je auto... Leer maar gewoon eens uitkijken.
quote:Het is geen typisch belgische vinding.
Op dinsdag 18 november 2003 12:39 schreef Faithz het volgende:
typisch belgisch![]()
voor mij hoeft het niet iig
quote:Lekker bekrompen zeg...
Op dinsdag 18 november 2003 12:41 schreef Foxx2k3 het volgende:
ja en als we dan ook nog een snelheids begrenzer op de auto zetten dat ie niet meer boven 10Km/u kan dan zullen er geen ongelukken meer gebeuren
Bijna 90+% van alle ongelukken gebeuren omdat mensen niet aan het opletten waren, voorbeelden als 'ff sigaretje uitdrukken, cd'tje pakken op de achterbank, van 3FM naar 538 verzetten, stukje boterham wat valt en wat je probeert op te pakken..)
De andere procenten zijn ongelukken die meestal komen door weersomstandigheden; ijzel op de weg, etc.
quote:bestaan al
Op dinsdag 18 november 2003 12:41 schreef Foxx2k3 het volgende:
ja en als we dan ook nog een snelheids begrenzer op de auto zetten dat ie niet meer boven 10Km/u kan dan zullen er geen ongelukken meer gebeuren
quote:Kut, daar had ik op moeten zoeken.
Op dinsdag 18 november 2003 12:42 schreef HPoi het volgende:
Dubbel! hoffelijksheids(rem)licht
Bijv. als je op een twee baans weg bij het stoptlicht naar links moet (op de derde baan) terwijl auto's rechts langs je heen zoefen, kijk altijd goed in mn spiegel of iedereen wel ziet dat ik stil sta, voor hetzelfde geld knalt er iemand frontaal achterop je!.
Met dat groene licht kan je het zien gebeuren en dus nog de berm inschieten.
En daarna een geluidsbegrenser voor audio-apparatuur in je auto, met een decibel meter ofzo.
quote:wanneer ga jij naar het bejaardentehuis?
Op dinsdag 18 november 2003 12:46 schreef ABC-tje het volgende:
Goed plan, net als het derde remlicht aan de achterkant. Nu alleen nog het verplichtstellen van rijden met licht overdag.En daarna een geluidsbegrenser voor audio-apparatuur in je auto, met een decibel meter ofzo.
![]()
Ik hoef geen lelijke groene lampen op mijn auto omdat
voetgangers te lui zijn om uit te kijken tijdens het oversteken.
Bovendien is het al helemaal een onzinnig idee omdat je zelf
heel goed kunt herkennen of een auto afremt of niet.
Ik zou haast zeggen: echte een 'belgisch' idee!
quote:Prima idee
Op dinsdag 18 november 2003 12:46 schreef ABC-tje het volgende:En daarna een geluidsbegrenser voor audio-apparatuur in je auto, met een decibel meter ofzo.
Of nog beter: van die mooie nieuwe undercarLED set!
quote:wat is undercarled set?
Op dinsdag 18 november 2003 13:54 schreef Metalfreak het volgende:
Neonlicht als remlicht!Of nog beter: van die mooie nieuwe undercarLED set!
quote:voor dit soort effect (meerdere kleuren tegelijk), en nog veel meer, maar kan dat plaatje ff niet vinden:
Op dinsdag 18 november 2003 14:00 schreef trabart het volgende:[..]
wat is undercarled set?
quote:fel licht voor led!! zijn er vast veel naast elkaar?
Op dinsdag 18 november 2003 14:04 schreef Metalfreak het volgende:[..]
voor dit soort effect (meerdere kleuren tegelijk), en nog veel meer, maar kan dat plaatje ff niet vinden:
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 12:50 schreef Viper_74 het volgende:
Is al een topic over, is ook al gezegd.Deze kan dus dicht
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 14:19 schreef Captain_Chaos het volgende:
In eerste instantie zal het bijdragen aan de verkeersveiligheid maar dat zal snel verdwijnen.Wanneer voetgangers een groen lichtje zien branden op een auto zullen ze eerder geneigd zijn om bij wijze van pavlov-reactie over te steken. De veiligheid die het groene licht biedt wordt dus na verloop van tijd weer afgesnoept door de voetganger zelf.
quote:Ik deed laatst ook een A1 rit op de A1 dus
Op dinsdag 18 november 2003 13:38 schreef Farao het volgende:[..]
Prima idee
, niets is zo irritant als tijdens een A1 rit achter een golfje ofzo met keiharde boem boem muziek hangen die mijn treafoon niet hoord.
En wat is een treafoon?
quote:Mijn A1 ritje ging denk ik iets anders, A1 bij ons is meteen vertrekken, toeters en bellen aan, en binnen 15 minuten ter plaatse zijn.
Op dinsdag 18 november 2003 14:59 schreef Fully het volgende:Ik deed laatst ook een A1 rit op de A1 dus en ik kon een ambulance wel horen maar niet zien. Da's pas irritant.
En wat is een treafoon?
En een treafoon is dat ding waar 't sirene geluid uit komt.
Hier te zien in de bumper.
quote:Leuk, waar bestel ik ze?
Op dinsdag 18 november 2003 15:21 schreef Farao het volgende:[..]
Mijn A1 ritje ging denk ik iets anders, A1 bij ons is meteen vertrekken, toeters en bellen aan, en binnen 15 minuten ter plaatse zijn.
En een treafoon is dat ding waar 't sirene geluid uit komt.
Hier te zien in de bumper.
quote:Niet
Op dinsdag 18 november 2003 16:10 schreef Fully het volgende:[..]
Leuk, waar bestel ik ze?
[Dit bericht is gewijzigd door Farao op 18-11-2003 18:08]
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 11:47 schreef HPoi het volgende:
Ik ben wel voor zo'n groen remlichtje voorop. Je kan duidelijk zien of de auto voor je remt of niet, is zeer handig als je op de fiets zit of loopt.Verder ben ik er voor om (achter)remlichten meer te laten oplichten naarmate men harder remt. Dus veel licht is hard remmen en omgekeerd.
Het 3e remlicht meer lampjes laten branden naarmate men harder remt lijkt me niks, het lijkt me ook niet echt duidelijk te zien, trouwens je gaat toch niet de hele tijd naar het 3e remlicht van je voorganger zitten staren!
quote:Oh balen. Waar staat je ambulance?
Op dinsdag 18 november 2003 18:07 schreef Farao het volgende:[..]
Niet
![]()
*gereedschap achter rug houdt*
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 20:00 schreef Ultimora het volgende:
ik denk dat de gemiddelde voetganger (dus ook kinders) donders goed kunnen zien of een auto nou remt of niet. en als die gene daar aan twijvelt dan wacht die maar tot de weg echt vrij is. echt een zinloos accesoire voor de auto dus. dan heb ik het nog niet eens over de potentiele lelijkheid van een dergelijk project.
Daarbij verhoogt het de veiligheid niet aanzienlijk.
quote:Samen met 14 andere in 'n garagepost mét camerabeveiliging in zuid limburg
Op dinsdag 18 november 2003 19:11 schreef Fully het volgende:[..]
Oh balen. Waar staat je ambulance?
*gereedschap achter rug houdt*
Heb ik trouwens al verteld over ons beleid dat we elke inbreken mogen gebruiken als proefpersoon voor het testen van de defibrilator (dat ding met 2 peddles wat een stroomschok geeft, ook vaak te zien in film).
quote:Ja, maar da's om het hart weer aan te zetten, dus kan vast niet zo heel veel kwaad
Op dinsdag 18 november 2003 20:22 schreef Farao het volgende:Heb ik trouwens al verteld over ons beleid dat we elke inbreken mogen gebruiken als proefpersoon voor het testen van de defibrilator (dat ding met 2 peddles wat een stroomschok geeft, ook vaak te zien in film).
quote:Oh Limboland. Da's te ver weg. 'k Ga wel effe bij de ambulancepost bij mij in de buurt kijken.
Op dinsdag 18 november 2003 20:22 schreef Farao het volgende:[..]
Samen met 14 andere in 'n garagepost mét camerabeveiliging in zuid limburg
Heb ik trouwens al verteld over ons beleid dat we elke inbreken mogen gebruiken als proefpersoon voor het testen van de defibrilator (dat ding met 2 peddles wat een stroomschok geeft, ook vaak te zien in film).
En helaas heb ik een aantal jaren geleden de werking van een defibrilator van dichtbij mogen aanschouwen , waarbij het lijdend voorwerp (erg oneerbiedig) mijn eigen vader was. Leuke apparaatjes, alleen heb je er soms zo weinig aan
.
Als het zo werkt dat naarmate je meer de rem indrukt, de licht feller zal branden, dan is het wel een idee dat heeeel misschien kan doorbreken.
Maar toch ik ben er tegen, het zal echt niet de verkeersveiligheid verhogen:
Want
1. overstekende voetgangers gaan blind op die groene lichten vertrouwen (net zoals chauffeurs blind vertrouwen op systemen als ESP, ASR, ABS).
2. Zoals ik in het begin van me post zei, mensen die alleen de rem aanraken, en helemaal niet vanplan zijn om te gaan remmen.
3. In je achteruitkijkspiegel kan het weleens een leuke disco worden 's avonds op de weg, of in een file , daar hebben ze duidelijk niet goed over gedacht.
Edit: paar foutjes
want:
1. zo kan een voetganger zien of iemand remt of niet.
2. mensen die alleen de rem aanraken en niet van plan zijn te remmen bestaan niet.
3. Ook in de file kun je goed zien of je achterligger heeft gezien dat je stilstaat; zo niet kun je je alarmlichten aangooien.
quote:Nooit met cruise control gereden zeker?
Op dinsdag 18 november 2003 22:27 schreef BenKetting het volgende:
Goed idee.2. mensen die alleen de rem aanraken en niet van plan zijn te remmen bestaan niet.
En daarbij, als iemand remt is dat dan voor de voetganger op het zebrapad of omdat'ie een voorrangsweg nadert? Ofwel, heeft'ie jou als voetganger wel gezien? Of roep je vanuit je ziekenhuisbed wel "Ja, maar ik zag het remlicht voorop branden."
quote:2.
Op dinsdag 18 november 2003 22:27 schreef BenKetting het volgende:
Goed idee.want:
1. zo kan een voetganger zien of iemand remt of niet.
2. mensen die alleen de rem aanraken en niet van plan zijn te remmen bestaan niet.
3. Ook in de file kun je goed zien of je achterligger heeft gezien dat je stilstaat; zo niet kun je je alarmlichten aangooien.
Bovendien zal ook de wetgeving wel aangepast moeten worden. Je hoort nl van voren wit licht te voeren en van achteren rood licht. Verder mogen je richtingaanwijzers oranje zijn.
quote:Ik zou het maar niet uitproberen als ik jou was.
Op dinsdag 18 november 2003 20:31 schreef Light het volgende:Ja, maar da's om het hart weer aan te zetten, dus kan vast niet zo heel veel kwaad
Ga je nu die schok toedienen terwijl het hart zelf goed klopt dan is er een zeer grote kans dat 't juist overgaat op ventriculaire fibrilatie.
Met andere woorden,
- hart klopt onregelmatig en kan zo ophouden --> defibrileren (schok toedienen) --> hart klopt weer oke.
- hart klopt oke - defibrileren --> hart gaat onregelmatig kloppen of houdt er helemaal mee op.
De AED's (Automatische Externe Defibrillator) waar je wel eens vaker iets over hoord de laatste tijd, dat ze bijv. ookal in grote winkelcentra hangen enzo, die zijn zelfs beveiligd, die geven geen schok als het hartritme regulair is, ookal duw je op de knop.
quote:minder mooi?
Op dinsdag 18 november 2003 12:40 schreef ReSpawn het volgende:
Grappig idee. Wordt de auto wellicht minder mooi door, maar het lijkt me wel makkelijker voor voetgangers en dergelijken inderdaad...
quote:Voetgangers en fietsers zijn te vinden in de bebouwde kom. (meestal dan) En je gaat in de bebouwde kom toch niet met cruise control rijden?! Bovendien brand het lampje dan maar heeeel even. (1 sec?)
Op dinsdag 18 november 2003 22:41 schreef Light het volgende:[..]
Nooit met cruise control gereden zeker?
En daarbij, als iemand remt is dat dan voor de voetganger op het zebrapad of omdat'ie een voorrangsweg nadert? Ofwel, heeft'ie jou als voetganger wel gezien? Of roep je vanuit je ziekenhuisbed wel "Ja, maar ik zag het remlicht voorop branden."
quote:Ja hoor. Zeker op wegen met veel flitspalen. Dan hoef je zelf niet meer op je snelheid te letten. Rijdt best wel okay.
Op woensdag 19 november 2003 15:10 schreef HPoi het volgende:
En je gaat in de bebouwde kom toch niet met cruise control rijden?!
Voetgangers,fietsers en automobilisten moeten gewoon opletten en anders blijf je maar gewoon thuis
quote:waarom al die veranderingen?? vroeger toen zelfs nog geen knipperlichten als richtingaanwijzers aan een auto zaten, waren het nog soort stripjes ofzo die naar de gewenste richting wezen... de ongelukpercentage in het verkeer lag toen ook nog zelfs nog lager...
Op woensdag 19 november 2003 15:33 schreef BoJo het volgende:
Volgens mij kom je met zo'n lamp nooit meer het centrum van Amsterdam uit, daar moet je vaak remmen nou als dan iedereen voor je auto springt omdat ze denken dat je gaat "stoppen" dan schiet dat niet op.Voetgangers,fietsers en automobilisten moeten gewoon opletten en anders blijf je maar gewoon thuis
quote:kan wel zijn, maar er bestaat ook nog gewoon eigen verantwoordelijkheid. Straks gaan we nog met sirenes en zwaailichten rijden zodat de onoplettende voetganger helemaal niet meer hoeft op te letten.
Op dinsdag 18 november 2003 12:39 schreef haaahaha het volgende:[..]
Mwa, onzin.
Zo kun je de waarde van elk veiligheidsaspect teniet doen.
Als je lampjes op je ruitensproeiers doet is dat 'levensgevaarlijk' en leidt dat andere automobilisten af. En nu zouden groene knipperlampen wel goed zijn......... Weet je hoeveel mensen nutteloos remmen. Ik zou helemaal knettergek worden.
quote:
Op donderdag 20 november 2003 10:11 schreef Tha_Ramsush het volgende:[..]
waarom al die veranderingen?? vroeger toen zelfs nog geen knipperlichten als richtingaanwijzers aan een auto zaten, waren het nog soort stripjes ofzo die naar de gewenste richting wezen... de ongelukpercentage in het verkeer lag toen ook nog zelfs nog lager...
1. Je bent zelf voetganger, en er zijn momenten waar zo'n lichtje heel
handig kan zijn.
2. Je bent autobestuurder. Hier zijn nog misschien 2-3 dingen te
bedenken waarvoor het handig zou kunnen zijn.
Toch vind ik dat zo'n licht meer nadelen dan voordelen heeft. Bv. voor beginnende automibilisten lijkt me dit niet echt handig. En dan heb ik het over een meerderheid. De meeste vinden die stoplichten al genoeg in het verkeer .
Er moeten dan waarschijnlijk ook wetten aangepast worden. En zoals iemand al gezegd heeft...moeten er dus bv ook boetes worden gegeven als je licht niet werkt?
En tering hey... krijgen we straks ook lichtjes voor in welke versnelling je rijdt?
Wat mij handiger zou lijken: 3e Remlicht met bv 5 lampjes:
lampjes: # # # # #
lichte rem : #
middle rem: # #
harde rem : # # #
etc.
quote:Een soortgelijk systeem is al getest door een aantal autofabrikanten waar onder BMW maar dan in de vorm van een remlicht dat feller of op een grotere opperlakte gaat branden naarmate je harder remt. Lijkt me een goed systeem.
Op zaterdag 29 november 2003 20:40 schreef Kelfox het volgende:
Wat mij handiger zou lijken: 3e Remlicht met bv 5 lampjes:lampjes: # # # # #
lichte rem : #
middle rem: # #
harde rem : # # #
etc.
quote:al jaren, en als ik de cruise uit wil zetten doe ik dat gewoon op het stuur, en niet even de rem aantikken. En als ik flink moet remmen dan - je raadt het zeker al - gebruik ik gewoon mijn rem.
Op dinsdag 18 november 2003 22:41 schreef Light het volgende:[..]
Nooit met cruise control gereden zeker?
Maar nooit je rem aantikken zonder de intentie om te remmen. Slaat helemaal nergens op, en ik zie het ook nooit gebeuren in het verkeer.
En verder is het natuurlijk wel degelijk prettig als je achter aansluit in de file, en je ziet al dat de achteropkomende al aan het remmen is.
quote:Het is niet alleen getest, de technologie zit zelfs al op de nieuwe 5-serie (en ik geloof ook de 3-serie coupe/cabrio na de facelift). Het is alleen uitgeschakeld omdat het niet mag van den haag.
Op zondag 30 november 2003 15:21 schreef Weurst het volgende:[..]
Een soortgelijk systeem is al getest door een aantal autofabrikanten waar onder BMW maar dan in de vorm van een remlicht dat feller of op een grotere opperlakte gaat branden naarmate je harder remt. Lijkt me een goed systeem.
Het systeem van BMW werkt overigens als volgt:
normaal remmen: normaal remlicht
hard remmen: feller remlicht
noodstop (waarbij het brake assist systeem in werking treedt om de maximale remdruk op te bouwen): knipperend feller licht
quote:En als je scheel bent. dan denk je dat ie weer achteruit rijd zeker?
Op zaterdag 29 november 2003 20:40 schreef Kelfox het volgende:
Wat mij handiger zou lijken: 3e Remlicht met bv 5 lampjes:lampjes: # # # # #
lichte rem : #
middle rem: # #
harde rem : # # #
etc.
snap eigenlijk niet wat velen zitten te zeuren, zitten zeker alleen maar in de auto. al red je er maar 1 leven mee, vind ik het nog de moeite waard. bovendien zal het doorstroming van het verkeer bevorderen. als ik op mijn fietsje van rechts kom, en er komt een auto aan dan wacht ik tot ik zeker weet dat hij voor mij remt, en dat is meestal pas tegen de tijd dat hij stilstaat bij het kruispunt. nu zou ik dat een stuk sneller weten, dus kan die auto doorrijden zonder eerst tot stilstand te komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |