Nadat Roy Wood de band had verlaten kwam On The Third Day (1973 ). Showdown werd de eerste singel die het worldwide goed deed. John Lennon zei er later over dat de Beatles zo hadden geklonken als ze waren doorgegaan.
Met Eldorado (1974) maakte men gebruik van een enorm orkest en koor olv Louis Clark (later bekend geworden met de Hooked on Classics) . Het werd de eerste lp die goud werd.
Na deze LP kwamen er wat wisselingen in de line up : Jeff Lynne , Bev Bevan drum, Richard Tandy keyboards, Kelly bas gitaar, Mik Kaminsky viool, Melvyn Gale cello, Hugh mcDowell cello . De hits en gouden Lp's kwamen in een rap tempo 1975 Face The Music, 1976 A New World Record, 1977 Out Of the Blue . Live was de groep ook speciaal omdat het podium een groot ruimteschip was.
Met Discovery (1979) en later de soundtrack voor Xanadu (1980) ging men meer de disco kant op . Dit jaagte veel fans van het eerste uur weg maar commercieel gezien was dit de beste periode. Jeff Lynne verklaarde later dat hij nog wel achter de muziek staat maar als hij van te voren had geweten hoe slecht de film was hij nooit was ingestapt.Vindt zelf de muziek nu nog wel goed. Trouwens van de 5 nummers van de ELO kant werden er 4 een singel.
Met Time 1981 werd de boeg omgegooit. Minder strings en meer keyboards maar zodanig de keyboards niet overhersen. Time werd ook een nr 1 LP en de singels deden het ook niet slecht. De Time tour was ook weer apart, door een soort R2D2 achtige robot (Fred) .
In 1983 Kwam de LP Secret Messages gebasserd op backward berichten. Rock 'n 'Roll is King werd een grote hit maar andere singels deden het niet zo goed. Inmiddels weten de fans dat het eigenlijk de bedoeling was een dubbel lp uit te brengen. Met name de outtake Beatles for ever (waarin ong 20 Beatles nummers genoemd worden) wil Jeff Lynne niet meer uitbrengen. De hoes van Secret Messages is super met zowel aan de voor en achter kant kleine secret messages .
In 1986 verscheen Balance of Power. De band bestond nog maar uit 3 man en was een moetje. Hoewel er zeker goede nummers opstaan is dit duidelijk een van de minste lps, de eerste ook zonder strings .
Na een korte tour ging Jeff zijn eigen weg. Hij werd schrijver / producer van niet de minste The Beatles, Roy Orbisson, Tom Petty , George Harrison, enz.. Jeff Lynne zat ook in de superband The Traveling Wilburys. In 1990 kwam een solo cd Armchair Theatre maar deze werd masaal genegeerd Ondertussen gingen de oudbandleden weer verder onder de naam ELO part2 .
In 2001 Kwam daar plotseling verandering in. Na 15 jaar claimde Jeff de naam ELO en kwam met een nieuwe LP Zoom. De sound laat zich het best omschrijven als een mix van Beatles, Wilburys en ELO.De hoes is weer een echt ELO ruimte schip. Op Zoom bestaat ELO uit Jeff Lynne met een aantal gasten oa Ringo Starr ,George Harrison en Richard Tandy . De Zoom Tour werd helaas mede door 11 sept (tijdelijk?) afgeblazen , er is gelukkig wel een dvd uit.
Na het overleden van vriend en mede traveling wilbury George Harrison ging Jeff verder met Brainwashed. Ook was hij een van de artiesten bij het Concert for George.Naast het optreden is het 5.1 geluid op de dvd zijn bijdrage. Hopelijk kan hij deze moeilijke periode achter zich laten en met nieuw werk komen.
De ELO part2 leden noemen zich voortaan The Orchestra. De cd heet No Rewind .Men is nog op zoek naar een uitgever maar onder tussen is de cd wel verkrijgbaar in het fanclub circuit.
Website van de nederlandse fanclub is www.elo.nu
Ze staan ook op de Megaplaten en CD beurs 22/23 november in Utrecht
edit : poging om het leesbaar te maken . Meer dan 30 jaar samenvatten en het kort te houden valt niet mee
[Dit bericht is gewijzigd door zoom op 18-11-2003 11:09]
Ik ben i.i.g. al wel vanaf '78 fan van ze!
Ontopic:
Een plaat van E.L.O. is Xanadu
Binnenkort gecovered door de Party Animals Party Animals - Xanadu (nieuwe single)
quote:Ik heb de LP!
Op dinsdag 18 november 2003 00:33 schreef Realforze het volgende:
Ontopic:
Een plaat van E.L.O. is Xanadu
quote:Was inderdaad een heel goed concert. Op dat moment was trouwens naam nog niet bekend. Er werd werd gesproken van the music of elo by former members of elo and elo part2. Een echte aanrader is trouwens de dvd Access All Areas met livemuziek en backstage.
Op dinsdag 18 november 2003 00:59 schreef rayman het volgende:
Ik ben een aantal jaren geleden nog bij een concert geweest van the orchestra in Hardenberg.
Was echt GEWELDIG !!
Moet toch nog is wat nummertjes gaan uitchecken
quote:Ik heb een aantal collega's die zeiden dat ook, totdat ik wat cd's meenam. Vaak weten ze niet dat het ELO is.
Op donderdag 20 november 2003 17:24 schreef Plengel het volgende:
Tja, wat kan ik zeggen?"Mr. Blue Sky"
Schitterend nummer! Verder ken ik helaas niks van deze band
www.bbc.co.uk/radio2/soldonsong/artandcraft/home/ram/sos_lynn1.ram
[Dit bericht is gewijzigd door zoom op 20-11-2003 19:28]
quote:Link doet niet?
Op donderdag 20 november 2003 19:21 schreef zoom het volgende:
Hieronder een link naar een clip waarin Jeff Lynne met gitaar uitlegd hoe de song in elkaar steekt.
www.bbc.co.uk/radio2/soldonsong/artandcraft/home/ram/sos_lynn1.ram
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 13:54 schreef IsaacD het volgende:[..]
Link doet niet?
quote:Inderdaad vreemd. bij mij probleemloos. Ik gebruik win XP en real one player.
Op zaterdag 22 november 2003 01:26 schreef IsaacD het volgende:
Als ik op de link klik opent realplayer wel maar dan geeftie een melding dat de benodigde audiofile niet op de site te vinden is; de link is dus niet goed. Vreemd. Ik gebruik realplayer 8 basic.
Radio 2
Turn To Stone, Roll Over Beethoven, Can't Get It Out of my Head, Don t Bring me Down, Eldorado, LivinThing, MR. Blue Sky, Xanadu (met Olivia Newton John)
Veronica
MR. Blue Sky, Turn to Stone, Hold on Tight, All over the World, Don t Bring me Down, Shine a Little Love, Evil Woman, LivinThing
Er staan ook een aantal Jeff Lynne produkties in bv Traveling Wilburys, Roy Orbisson, George Harrison
Het betreft een cd uit de remaster serie First Light . Eerder uit de reeks verschenen ELO en ELO2 .
tracklist:
Roll Over Beethoven (7" Single version)
Look At Me Now
"Auntie" (Ma-Ma-Ma Belle take 2)
First Movement (Jumping Biz) (Discreet Quad mixdown) *
From The Sun To The World (Boogie No.1) (Quad SQ mix) *
Mr. Radio (Quad SQ mix) *
Manhattan Rumble (Discreet Quad mixdown) *
Showdown (Alternate early mix) *
Mama (2001 edit)
In Old England Town (Boogie No.2) take 1 (Quad SQ mix) *
Whisper In The Night (Discreet Quad mixdown) *
In The Hall Of The Mountain King (BBC Live In Concert)
10538 Overture (Quad mix) *
quote:Ik ook.
Op dinsdag 18 november 2003 00:40 schreef Jane het volgende:[..]
Ik heb de LP!
Bev Bevan
Phil Bates
Neil Lockwood
bron : Nederlandse ELO fanclub www.elo.nu en homepage Phil Bates
http://www.philbates.nildram.co.uk/
De release is uitgesteld naar 3 Maartquote:Op zaterdag 24 januari 2004 10:53 schreef zoom het volgende:
Op 23 feb komt een nieuwe cd Early Years uit.
Nr 1 : eensquote:Op zondag 29 februari 2004 12:55 schreef zoom het volgende:
Alle lp's zijn ook op cd verkrijgbaar en vallen in de mid- price klasse.
Mijn Persoonlijke TOP 10 ,
1 Out of the Blue
[..]
10 Eldorado
Een droom wereld concept album. Can't Get it Out OF Mij Head is het bekenste nummer. Hoewel op 10 is ook dit een goed album. Ik ken fan's die Eldorado juist de beste vinden !
De cd is inmiddels uit en blijkt ook nog een hidden track te hebben: Kuiama instrumentaalquote:Op donderdag 26 februari 2004 18:28 schreef zoom het volgende:
[..]
De release is uitgesteld naar 3 Maart![]()
Deze heb ik vorige week nog op LP gekochtquote:Op vrijdag 28 juli 2006 19:32 schreef zoom het volgende:
Een goede kennis making is de cd All Over The World , The best of . Alle bekende hits staan er op in remaster kwaliteit
[afbeelding]
Over deze remaster was goed nagedacht. Het art work ala Out Of the Bluequote:Op vrijdag 28 juli 2006 19:34 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Deze heb ik vorige week nog op LP gekochtPrima plaat, prachtige artwork.
-edit- Nee het was out of the blue.
Niet de helft, alleen het laaste gedeelte ingekort. Live versie is altijd wel iets andersquote:Op dinsdag 25 juli 2006 00:13 schreef Raphaelo29 het volgende:
Mr. Blue Sky![]()
mooiste nummer ooit![]()
hebben meerdere mooie nummers!
heb zelf de Zoom dvd waar ze Mr. Blue Sky maar voor de helft spelen.....![]()
dat hele koor/orkest gebeuren is juist het mooiste gedeelte maar live al moeilijk genoeg te doen, dat snap ik. wat ik wel gaaf vind is dat de drummer de geluiden nabootst op een brandblusser (de 4 tikjes op metaal, details....maar wel belangrijk).quote:Op vrijdag 28 juli 2006 19:44 schreef zoom het volgende:
[..]
Niet de helft, alleen het laaste gedeelte ingekort. Live versie is altijd wel iets anders![]()
Don't Bring Me Down is een super uitvoering en One Summer Dream ... Whooo![]()
12 September is the release datequote:Op vrijdag 28 juli 2006 19:32 schreef zoom het volgende:
Dit jaar op de planning : Remasters van A New World Record , Face The Music en On The Third Day. Op deze remasters staan ook bonustracks waaronder Surrender
Staat op Eldorado . Deze cd is trouwens in 2001 geremasterd en klinkt echt geweldigquote:Op maandag 10 december 2007 15:11 schreef ruud_fr het volgende:
Can't Get It Out Of My Head
binnenkort het album maar even luisteren, ben er nog niet zo bekend mee
Ja, is het intro van Here is the Newsquote:Op dinsdag 11 december 2007 00:05 schreef nein het volgende:
Kwam er een paar maanden terug achter dat zij van het alombekende VPRO geluid zijn
fantastisch albumquote:Op maandag 10 december 2007 23:42 schreef zoom het volgende:
[..]
Staat op Eldorado . Deze cd is trouwens in 2001 geremasterd en klinkt echt geweldig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |