quote:gewoon een omnivoor. Waarom? Omdat het lekker is. De enige en inderdaad buitengewoon egoistische reden
Het is de meest consequente manier van dieren beschermen: Jaarlijks lijden miljoenen dieren in de bio-industrie een ellendig bestaan. Dagelijks worden tienduizenden dieren opeengepropt naar veemarkten en slachterijen getransporteerd. Tijdens hun korte leven kennen ze alleen maar pijn en angst. Als vegetariër neem je daar duidelijk stelling tegen.Het is gezonder: De gemiddelde consument eet veel te veel vlees. Een vegetarische voeding is rijk aan vitaminen en mineralen en bevat veel voedingsvezel. Het bevat voornamelijk de gezondere, meervoudig onverzadigde vetzuren. Daarom is een vegetarische voeding ook gezonder.
Het is beter voor het milieu: De veehouderij draagt sterk bij aan de vervuiling van het milieu. Stoffen uit de mest komen in regen, rivieren en drinkwater. In Nederland is de vervuiling door de veehouderij groter dan die door het autoverkeer.
Vleesproductie is verspilling van voedsel: Van het voer dat de dieren krijgen, wordt slechts 30 tot 50% omgezet in vlees. 45% van de wereld-graanproductie voeren we op aan het vee. Het zou economischer zijn, wanneer al deze producten rechtstreeks voor menselijke voeding worden benut.
[Dit bericht is gewijzigd door Trainspotter op 09-06-2001 23:27]
quote:Dat gaf ik al aan. Ik denk dat ik in de toekomst overigens wel 'vleeseetminderaar' wil worden.
Op zaterdag 09 juni 2001 23:32 schreef Femme het volgende:
"Omdat het lekker is..."zwak.
quote:Zeer goed
Op zaterdag 09 juni 2001 23:46 schreef Trainspotter het volgende:
Dat gaf ik al aan. Ik denk dat ik in de toekomst overigens wel 'vleeseetminderaar' wil worden.
quote:Klopt. Ik wist dat in eerste instantie helemaal niet. Veel vegetariërs met wie ik op de een of andere reden in discussie kwam, konden nooit een zinniger argument opbrengen dan dat ze het 'zielig voor de diertjes' vonden. Dan vind ik bovenstaande vier en vooral het laatste argument wat steekhoudender. Vandaar mijn voornemen om wat minder vlees te gaan eten, zo'n tivallschnitzel van de appie is ook best lekker en kun je ook rauw opeten
Op zaterdag 09 juni 2001 23:51 schreef Koekepan het volgende:[..]
Zeer goed
. Vooral dat van die 45% van de graanproductie is walgelijk. (Natuurlijk is het in de vrije natuur ook zo, dat die beesten relatief veel plantaardige producten eten, maar wij hebben door overconsumptie en simpelweg door onze enorme bevolking het evenwicht helemaal verstoord.)
Ideetjes voor vegi-bekeer-tour :
- s'morgens naar lieve biggetjes en varkentjes kijken die ronddollen in hun natuurlijke omgeving
- gevolgd door bezoekje varkensmester met kijkje bij de fokzeugen
- en kijkje bij de mestvarkens
- daarna lekker toekijken hoe varkens onder hoge stress veewagen in waren gedreven
- bij slachthuis tijdens het eten van een broodje ham+kaas toekijken hoe varkens onder nog hogere stress weer worden uitgeladen, met als achtergrondgeluid gillende/kreisende varkens die hun dood tegemoed gaan
- natuurlijk een kijkje nemen naar het slachtproces zelf
- dan het hele vleesverwerkingstraject
- even pauze met interessante presentatie over de voedingsketen in de bioindustrie, waar het spul vandaan wordt gehaald en hoeveel energie en natuurlijke hulpbronnen daarbij verbruikt worden
- tot slot nog ff de lieve biggetjes gedag zeggen
Daarbij weerloze dieren op een misdadige manier slachten om vervolgens als een lekker gaar stukje vlees op mijn bord te belanden vind ik geen probleem. Zeker niet als ik zie wat mijn katten met sommige vogeltjes doen...
quote:Twee punten:
Op zondag 10 juni 2001 00:24 schreef Brupje het volgende:
Daarbij weerloze dieren op een misdadige manier slachten om vervolgens als een lekker gaar stukje vlees op mijn bord te belanden vind ik geen probleem. Zeker niet als ik zie wat mijn katten met sommige vogeltjes doen...
1) Een dier in gevangenschap lijdt veel langer dan een vogeltje in de klauwen van een kat.
2) Het is niet alleen een probleem van, wat hebben die dieren nou meer te lijden dan in de natuur? Het is vooral het feit dat wij ons in andere wezens kunnen inleven dat ons verplicht rekening te houden met hun 'gevoel'. Hebben wij het recht om andere wezens pijn te doen?
Neem een boer met een veld vol sla.
Konijn eet sla.
De boers zijn sla. Dit vind meneer de boer niet zo luek want dan kan ie het niet meer verkopen aan de mensen die de sla eten. Boer laat de jager jagen op zijn grond. Jager schiet het konijn. Hoop voor het konijn in 1 keer goed, anders ligt ie zo te kreperen. Jager brengt konijn naar de polier, toch leuk als je met je hobbie geld kan verdienen. Konijn ligt nu bij polier. Nog fftje en het konijn ligt in de pan en dan op het bord.
Alleen maar om dat konijn een hapje wou van een kropje sla dat bedoelt was voor iemand die sla eet.
Insekten zijn ook dieren en tja daar worden een heleboel van vergiftegd.
Daarom eet ik geen groente vind het zo zielig als er een beestje word afgeslacht alleen maar om dat ie een hapje eten wil die toe vallig niet voor hem bestemd is. Weet dat konijn veel het is hem nooit verteld.
Dat is mijn gedachte gang.
quote:Mee eens. Ik vind dit dan ook de enige goede reden.
Het is de meest consequente manier van dieren beschermen: Jaarlijks lijden miljoenen dieren in de bio-industrie een ellendig bestaan. Dagelijks worden tienduizenden dieren opeengepropt naar veemarkten en slachterijen getransporteerd. Tijdens hun korte leven kennen ze alleen maar pijn en angst. Als vegetariër neem je daar duidelijk stelling tegen.
quote:Er zitten vitaminen in vlees, die een mens echt nodig heeft.
Het is gezonder: De gemiddelde consument eet veel te veel vlees. Een vegetarische voeding is rijk aan vitaminen en mineralen en bevat veel voedingsvezel. Het bevat voornamelijk de gezondere, meervoudig onverzadigde vetzuren. Daarom is een vegetarische voeding ook gezonder.
quote:Ja maar, als al die koeien niet meer geslacht worden krijg je nog meer mest. Natuurlijk wil je dan als dierenvriend ook dat de koetjes in de wei lopen en regelmatig herenbezoek krijgen in de vorm van een heerlijke stier. Of moeten alle koeien gesteriliseerd worden? Ook zielig, nooit sex.
Het is beter voor het milieu: De veehouderij draagt sterk bij aan de vervuiling van het milieu. Stoffen uit de mest komen in regen, rivieren en drinkwater. In Nederland is de vervuiling door de veehouderij groter dan die door het autoverkeer.
quote:Alleen granen en groente eten is niet gezond!
Vleesproductie is verspilling van voedsel: Van het voer dat de dieren krijgen, wordt slechts 30 tot 50% omgezet in vlees. 45% van de wereld-graanproductie voeren we op aan het vee. Het zou economischer zijn, wanneer al deze producten rechtstreeks voor menselijke voeding worden benut.
quote:Dit is nou een voorbeeld waarbij een mens teveel van zichzelf projecteert op een dier. De seksuele drift van een dier komt uit hormonen die na castratie niet meer door het lichaam worden aangemaakt.
Op zondag 10 juni 2001 15:07 schreef Gia het volgende:
Ook zielig, nooit sex.
In vlees zitten geen onvervangbare vitaminen of wat dan ook. Alles is te compenseren.
De koe/varken enzo hebben hun bestaansrecht ontleent aan het feit dat ze in de evolutie zich hebben aangepast aan de mens. Het succes van de koe/varken enz komt doordat de mens 'm fokt en voed enzo voor latere consumptie. Eet de mens geen vlees , geen koeien en varkens meer.
EET MEER VLEES!
Vegatariers zijn een belachelijk volkje dat de koe en het varken wil uitroeien !
En als je tegen de dier onwaardige omstandigheden wil protesteren dan moet je bio-vlees kopen (duurder) en niet "geen vlees". Maar ja , dat doen jullie niet he ? Extra betalen.
Ik heb weer genoeg getypt , ik ga speklapjes bakken en naar de F1 kijken.
Ik wens jullie smakelijk eten vanavond bij jullie verschrompelde biologische boontjes (ook geen groenten van HAK gebruiken he , zijn gifstoffen bij gebruikt die konijnen en kleinere dieren vermoorden).
Sukkels.
quote:
Vegatariers zijn een belachelijk volkje dat de koe en het varken wil uitroeien !
waar slaat dit op en wat zouden zij hieraan hebben als er geeneen varken of koe meer rondloopt?
en wie roeit hier nou dieren uit als ie spek eet
quote:Nou ik kun je vertellen dat die vogeltjes lang lijden, er wordt graag eerst mee gespeeld
Op zondag 10 juni 2001 00:27 schreef Koekepan het volgende:[..]
Twee punten:
1) Een dier in gevangenschap lijdt veel langer dan een vogeltje in de klauwen van een kat.
2) Het is niet alleen een probleem van, wat hebben die dieren nou meer te lijden dan in de natuur? Het is vooral het feit dat wij ons in andere wezens kunnen inleven dat ons verplicht rekening te houden met hun 'gevoel'. Hebben wij het recht om andere wezens pijn te doen?
En ik zie het als volstrekt natuurlijk dat de een de ander eet en dat doet nou eenmaal voor de een meer pijn dan voor de ander, hierbij is natuurlijk nutteloos lijden(mishandeling?) niet bedoeld.
quote:Ik ben omnivoor omdat het lekker is en die dieren die er dood voor moeten heb ik totaal geen last van.
Op zaterdag 09 juni 2001 23:32 schreef Femme het volgende:
"Omdat het lekker is..."zwak.
doe mij maar lekker stukje koeie of varkenslijk.
Misschien niet helemaal goed geciteerd
Het is uit een show van Lebbis & Jansen. Lebbis zij het
En echt met alle respect tegen over de mensen die het wel kunnen om vlees te laten staan, maar ik zie niet in wat er mis mee is.
Ik bedoel die beesten worden er voor gefokt en wat nou als ineens iedereen zeg van we eten geen vlees meer, dan krijg je een vee stapel waar je niet goed van wordt omdat de beesten niet meer afgemaakt worden en dan heb je een lekkere situatie.
Dan gaan die beesten kannibalisme toepassen(vooral varkens en kippen hebben daar last van).
Laat ze die beesten maar lekker slachten en bij mij op mijn bord belanden want in mijn mening is vee er maar voor een ding en dat is om het vlees langer vers te houden.
Had die koe maar geen koe moeten worden...
quote:Hier wordt het vlees nou zo lekker sappig van, vanwege de adrenaline die door dat lijf stroomt.
Op zondag 10 juni 2001 00:13 schreef Femme het volgende:
- daarna lekker toekijken hoe varkens onder hoge stress veewagen in waren gedreven
- bij slachthuis tijdens het eten van een broodje ham+kaas toekijken hoe varkens onder nog hogere stress weer worden uitgeladen, met als achtergrondgeluid gillende/kreisende varkens die hun dood tegemoed gaan
quote:Ik heb het je vaker horen zeggen, maar dat is dus gewoon niet waar. Een evenwichtige vegetarische voeding levert de mens voldoende voedingsstoffen om gezond in leven te blijven.
Op zondag 10 juni 2001 15:07 schreef Gia het volgende:
Er zitten vitaminen in vlees, die een mens echt nodig heeft.
quote:Er zijn in dit land (en in de wereld) ook VEEL TE VEEL koeien. Door een fokverbod heb je dat overschot binnen een paar jaar op natuurlijke wijze weggewerkt. Probleem opgelost.
Ja maar, als al die koeien niet meer geslacht worden krijg je nog meer mest. Natuurlijk wil je dan als dierenvriend ook dat de koetjes in de wei lopen en regelmatig herenbezoek krijgen in de vorm van een heerlijke stier. Of moeten alle koeien gesteriliseerd worden? Ook zielig, nooit sex.
quote:Klopt, maar een vegetariër eet meer. Zo eet ik ook eieren en zuivel; alleen veganisten slaan dat af. Zonder dierlijke vetten heb je kans op een vit. B12-tekort (> zenuwbeschadigingen etc.). Maar daar heb ik dus geen last van.
Alleen granen en groente eten is niet gezond!
quote:
Op zondag 10 juni 2001 00:13 schreef Femme het volgende:- daarna lekker toekijken hoe varkens onder hoge stress veewagen in waren gedreven
- natuurlijk een kijkje nemen naar het slachtproces zelf
quote:
Op maandag 11 juni 2001 08:26 schreef Angel22 het volgende:Hier wordt het vlees nou zo lekker sappig van, vanwege de adrenaline die door dat lijf stroomt.
Denk je dat die mensen dat voor hun lol doen die beesten dit soort stress opleveren...
Dat doen ze omdat het vlees er gewoon tientallen keren lekkerder van wordt.
quote:
Op woensdag 06 juni 2001 12:16 schreef Wilgje in the truth het volgende:Dat is idd te proeven. Ik ben jarenlang (15 jaar) getrouwd geweest met een slager en nav. dit topic heb ik het hem gevraagd.
Dieren die erg gestressed zijn als ze geslacht worden gooien hun hormoonhuishouding in de war waardoor het vlees taai en slijmerig wordt. Het beste zou zijn de dieren aan te voeren, een dag in een lekker rustig hok zetten met stro en voer zodat de dieren op hun gemak zijn. Slachten zou dan op een 'humane' (dus snel) manier moeten plaatsvinden, dan smaakt het vlees het lekkerst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |