Suc6
Meten is weten, en als je het verkeerd aansluit is je radio kapoet, dus pas wel op...
quote:Ja daar heb ik wat aan.
Op maandag 17 november 2003 14:50 schreef _oxje_ het volgende:
Wat een puinzooi!Suc6
Meten is weten, en als je het verkeerd aansluit is je radio kapoet, dus pas wel op...
quote:ik geef je wel twee tips, en tis zeker een puinzooi
Op maandag 17 november 2003 14:51 schreef gijsje79 het volgende:[..]
Ja daar heb ik wat aan.
quote:Kan ik ook kijken welk draad er naar de accu loopt?
Op maandag 17 november 2003 14:52 schreef Greyfox het volgende:
Als je een weerstands meting tussen je carroserie en 1 van je draadjes doet, en hij geeft rond de 0 ohm aan (10 ohm is dat ook nog), kun je ervan uit gaan dat dat de massa is.
quote:Dat kan, maar ik weet niet hoe handig je bent.
Op maandag 17 november 2003 14:54 schreef gijsje79 het volgende:[..]
Kan ik ook kijken welk draad er naar de accu loopt?
quote:Oke de draden bij elkaar zijn rood met wit, bruin met zwart en zwart met bruin.
Op maandag 17 november 2003 14:57 schreef Greyfox het volgende:[..]
Dat kan, maar ik weet niet hoe handig je bent.
Meten is veel makkelijker en zekerder.
Als je geen meter hebt, koop dan een eenvoudige want die zul je nog vaker gaan gebruiken.
Meestal is 'zwart' een schakeldraad of massa, maar dat weet je nooit zeker.
quote:Oke de draden bij elkaar zijn rood met wit, bruin met zwart en zwart met bruin.
Op maandag 17 november 2003 14:57 schreef Greyfox het volgende:[..]
Dat kan, maar ik weet niet hoe handig je bent.
Meten is veel makkelijker en zekerder.
Als je geen meter hebt, koop dan een eenvoudige want die zul je nog vaker gaan gebruiken.
Meestal is 'zwart' een schakeldraad of massa, maar dat weet je nooit zeker.
paars & paars/zwart, grijs & grijs/zwart, groen & groen/zwart en wit & wit/zwart gaan naar je speakers.
Nu moet je in je auto eerst kijken welke draad de constante plus is.
Je pakt eeen voltmeter en meet (zonder dat de sleutel op contact staat) welke draad spanning geeft. Deze draad moet aan de gele draad van de radio.
Dan zet je hem op het contact, de draad die dan spanning geeft moet aan de rode draad van de radio. Massa (zwart) spreekt voor zich.
Succes!
quote:Ga effen kijken waar ik een meter kan vinden.
Op maandag 17 november 2003 15:01 schreef RedLine het volgende:
Radio:
Geel = Memory Backup (constante +)
Rood = Geschakelde Plus
Zwart = Massapaars & paars/zwart, grijs & grijs/zwart, groen & groen/zwart en wit & wit/zwart gaan naar je speakers.
Nu moet je in je auto eerst kijken welke draad de constante plus is.
Je pakt eeen voltmeter en meet (zonder dat de sleutel op contact staat) welke draad spanning geeft. Deze draad moet aan de gele draad van de radio.
Dan zet je hem op het contact, de draad die dan spanning geeft moet aan de rode draad van de radio. Massa (zwart) spreekt voor zich.Succes!
[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 17-11-2003 15:04]
zoja:
Meet met de voltmeter tussen de carosserie (een punt waar geen lak op zit) en de drie draden welke uit de kabelboom komen wanneer je contact op staat en een tweede keer wanneer je contact afstaat.
contact op: contact af:
draad 1 11-14 V 11-14 V
draad 2 11-14 V 0 V
draad 3 0 V 0 V
Dan weet je wat waar moet,
3 is de massa
2 is de geschakelde plus
1 is de constante plus
quote:Zijn dat die rode gevallen? Want laatste heb ik ook een nieuwe autoradio gekocht en achter de oude zat een pestbende aan draden. Al die draden zaten aan 1 connector, connector los, nieuwe kopen voor mijn auto merk, en aansluiten maar!
Op maandag 17 november 2003 15:03 schreef MSXUser het volgende:
Welke malloot heeft die draadboom zo toegetakeld? Beste is volgens mij om alles los te halen en dan kijken waar de draden op uitkomen. Op deze mnier is er domweg niet uit te komen. Wil je het helemaal netjes doen, koop dan gelijk nieuwe ISO connectoren.
Makkelijker kan niet!!
quote:Heb ik dan ook nog een iso connector nodig?
Op maandag 17 november 2003 15:03 schreef MSXUser het volgende:
Welke malloot heeft die draadboom zo toegetakeld? Beste is volgens mij om alles los te halen en dan kijken waar de draden op uitkomen. Op deze manier is er domweg niet uit te komen. Wil je het helemaal netjes doen, koop dan gelijk nieuwe ISO connectoren.
quote:Heb nu een spanningsmeter maar word er niet wijzer van.
Op maandag 17 november 2003 15:06 schreef gijsje79 het volgende:[..]
Heb ik dan ook nog een iso connector nodig?
quote:Lampje kapot
Op maandag 17 november 2003 15:58 schreef gijsje79 het volgende:[..]
Heb nu een spanningsmeter maar word er niet wijzer van.
Het lampje zal eigenlijk moeten branden maar brand dus mooi niet he.
// n00b mode
Als je de sleutel omdraait heb je de geschakelde + te pakken als je dan al iets meet, als je sowieso een 12V meet heb je de accu te pakken. Als massa heb je meestal zwart nodig inderdaad.
Als dit allemaal niet lukt kan je er aan denken de kabels direct op je accu aan te sluiten. Dus de massa op de referentie - van de accu aansluiten
quote:Hoeft niet, maar het is een stuk eenvoudiger, mocht je ooit eens een andere radio willen inbouwen.
Op maandag 17 november 2003 15:06 schreef gijsje79 het volgende:
Heb ik dan ook nog een iso connector nodig?
wat je moet doen is even het boekje van je autoradio erbij pakken en kijken welke draden wat doen.
die connector die er nu in je auto zit moet je gewoon eraf knippen, dat ding is vrij waardeloos als ik het zo bekijk, gewoon de boel aansluiten op je stekker die bij de radio zit met kroonsteentjes.
ik zou als ik jou was de plus draad pakken die er al ligt (de 12v) aangezien deze meestal op je contact zit aangesloten. Dit kan je het beste even doormeten door een draad te pakken en je multimeter met de min op je chassis vd auto en de plus op een draad. er staat maar op 1 draad stroom als het goed is.
De min draad kan je ook met je meter opzoeken maar het is in dit geval misschien handiger om een nieuwe te maken. gewoon een kabeltje van of het chassis van je auto of van je accu en dan netjes wegwerken.
constante plusdraad is meestal geel of oranje en als die er niet zit kan je die simpelweg direct vanaf de accu laten lopen.
verder heb je 2 of 4 speakers die elk 2 draden hebben (ik denk dat dat die rode stekkertjes zijn) en je antenne (die kabel met die plug)
telmute en antenna hoef je niet aan te sluiten als je geen carkit of electrische antenne hebt.
veel succes ik denk dat het uitzoeken nog het meeste werk zal worden voor je.
quote:Ja dank je, zal wel nieuwe bekabeling neerleggen.
Op maandag 17 november 2003 18:01 schreef Metro2005 het volgende:
tjezus wat een puinhoop in die auto. dat is absoluut geen standaard stekker.wat je moet doen is even het boekje van je autoradio erbij pakken en kijken welke draden wat doen.
die connector die er nu in je auto zit moet je gewoon eraf knippen, dat ding is vrij waardeloos als ik het zo bekijk, gewoon de boel aansluiten op je stekker die bij de radio zit met kroonsteentjes.ik zou als ik jou was de plus draad pakken die er al ligt (de 12v) aangezien deze meestal op je contact zit aangesloten. Dit kan je het beste even doormeten door een draad te pakken en je multimeter met de min op je chassis vd auto en de plus op een draad. er staat maar op 1 draad stroom als het goed is.
De min draad kan je ook met je meter opzoeken maar het is in dit geval misschien handiger om een nieuwe te maken. gewoon een kabeltje van of het chassis van je auto of van je accu en dan netjes wegwerken.
constante plusdraad is meestal geel of oranje en als die er niet zit kan je die simpelweg direct vanaf de accu laten lopen.verder heb je 2 of 4 speakers die elk 2 draden hebben (ik denk dat dat die rode stekkertjes zijn) en je antenne (die kabel met die plug)
telmute en antenna hoef je niet aan te sluiten als je geen carkit of electrische antenne hebt.
veel succes ik denk dat het uitzoeken nog het meeste werk zal worden voor je.
quote:
Op maandag 17 november 2003 14:43 schreef gijsje79 het volgende:
Ga of nieuwe stekkertjes kopen en de boel opnieuw bekabelen, of sluit een goede brandverzekering af. Zoals het nu is, is het vragen om problemen.
Ik gebruik dezelfde stekkers als in de afbeelding. Dat zijn de rode ronde stekkers van 4mm die je vastklemt met een krimptang. Ze zijn verkrijgbaar bij elke bouwmarkt. En zorg ervoor dat je een mulitmeter weet te bemachtigen. Of nog beter, zorg dat je een handige electro harry weet te bemachtigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |