abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 januari 2004 @ 14:45:56 #51
35485 rique
with Canon, I can
pi_16127675
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 14:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

[afbeelding]

Ik wil een datum......

Zeg ik lekker niet!

Het artikel presenteert de scanner (en printers) alsof ze net zijn geintroduceerd. Laat me raden, Epson zwijgt in alle talen?

verslaafd aan de cirkelkwadratuur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 januari 2004 @ 14:47:56 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16127734
Van Epson nog geen mededelingen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 januari 2004 @ 19:33:10 #53
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16134705
En we hebben weer een levensteken, namelijk een review

Bekijk de review

Ik ben er op de een of andere manier niet minder hebberig van geworden, in tegendeel

edit/update....whatever...

Epson zelf houdt zich inmiddels ook niet meer stil, je moet alleen wel even aan de andere kant van de aardkloot kijken, namelijk hiero

Waarom zij wel en wij niet vraag ik me dan af

pi_16142543
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 19:33 schreef Ouwesok het volgende:
En we hebben weer een levensteken, namelijk een review

Bekijk de review

Ik ben er op de een of andere manier niet minder hebberig van geworden, in tegendeel

edit/update....whatever...

Epson zelf houdt zich inmiddels ook niet meer stil, je moet alleen wel even aan de andere kant van de aardkloot kijken, namelijk hiero

Waarom zij wel en wij niet vraag ik me dan af

Ik kan dus echt niet wachten he.....bijna stond ik op het punt om een 3200 te kopen, maar wist me gelukkig te weerhouden van aankoop.

Maar goed, 100 euri verschil voor zoveel meer...dan maar een paar maandejs wachten he ??

Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 januari 2004 @ 11:45:23 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16148318
quote:
Op zondag 11 januari 2004 00:14 schreef hassanjassan het volgende:

[..]

Maar goed, 100 euri verschil voor zoveel meer...dan maar een paar maandejs wachten he ??

Het zal pijn doen...... , ik begon ook net de 3200 te overwegen, maar ben nu ook helemaal om.

Vooral de opmerking in bovengenoemde review dat de scanner zich kan meten met scanners die tot in de duizenden kosten.....

Twee scanbewegingen en je hebt een hele zeszesfilm binnen .

Niet één, maar twee keer 4*5" in 1 beweging
Om even een idee te geven, nog niet zo lang geleden had je de Polaroid Sprintscan met nog wat toevoegingen. Die was in staat 1 keer 4*5" te scannen, met hooguit de helft van de resolutie van de Epson. De sprintscan kostte toen omgerekend zo'n houjevast9000, spreek uit als negenduizend Eur.

Je zou bijna weer een toekomst zien

Nog een opvallende review-ondervinding was dat het ding om het in goed frans te omschrijven 'built like a tank' is. Dat wil bij flatbed met transparency-kit nogal eens anders zijn.

Ik vrees dat we ergens komend voorjaar in de rij komen te staan

pi_16148584
* theo sluit in de rij wachtenden aan.

Ik heb een hele grote partij 6X6 en kleinbeeldnegatieven in het stof liggen. Eens moet ik die weer kunnen zien.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 januari 2004 @ 13:54:53 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16150982
quote:
Op zondag 11 januari 2004 12:01 schreef the-O het volgende:
* theo sluit in de rij wachtenden aan.

Ik heb een hele grote partij 6X6 en kleinbeeldnegatieven in het stof liggen. Eens moet ik die weer kunnen zien.

Hier dus van hetzelfde laken een pak, plus nog de onweerstaanbare aandrang om weer met midden en grootformaat op pad te gaan en daarmee lekker te toveren en te weinig tijd voor de donkere kamer

Misschien nog meer Fok!kers die een 4870 op de rol hebben staan ? Een kleine rondgang door dit topique geeft aan dat we al met vier man staan te trappelen

pi_16152815
* kwaakeend sluit ook aan en de rij komt daarmee op 5

(inkoopactie )

Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 januari 2004 @ 15:13:38 #59
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16153076
quote:
Op zondag 11 januari 2004 15:03 schreef kwaakeend het volgende:
* kwaakeend sluit ook aan en de rij komt daarmee op 5

(inkoopactie )

Ik had kwaakeend gezien de eerdere reacties al meegerekend

Even tellen:
Ouwesok
Hassanjassan
Kwaakeend
the-O

Wie volgt ?

Kijk, we hebben waarschijnlijk nog wel ff voordat dat ding in de winkel ligt, als we dan een beetje georganiseerd aantreden dan heeft er misschien uiteindelijk iemand de kans om in een keer een stapel scanners te verpatsen, en waar vind je dat tegenwoordig nog ? Misschien als eerste actie een zeurmeeltje naar Epson Nederland, we zitten dat ding immers afschuwelijk gratis te promoten hier zonder dat we hem zelf hebben gezien en bovendien nee hebben we....

FOK!fotograaf zondag 11 januari 2004 @ 15:24:45 #60
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_16153387
die Epson scanner he, waar jullie het nu steeds over hebben (volg het topic met een half oog)
die is dus erg goed?

en wat kan je er allemaal mee?

(de melding "lees het topic" is ook goed )

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_16153489
quote:
Op zondag 11 januari 2004 15:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wie volgt ?

Ik!
the world is ours
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 januari 2004 @ 15:41:50 #62
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16153920
quote:
Op zondag 11 januari 2004 15:24 schreef Xilantof het volgende:
die Epson scanner he, waar jullie het nu steeds over hebben (volg het topic met een half oog)
die is dus erg goed?

en wat kan je er allemaal mee?

(de melding "lees het topic" is ook goed )

Lees het topic

Als je een kleine samenvatting van het voorafgaande maakt, zou je kunnen concluderen dat de 4870 een topscanner is/wordt wanneer je met middenformaat of groter fotografeert. Hij gaat naar mijn idee ergens tussen de 400 en 500 Eurtjes kosten.
Voor jouw praktijk is het wellicht raadzaam te wachten tot de wachtenden hun 4870 hebben. Als je alle posts hebt doorgelezen weet je ook dat er een redelijke kans bestaat dat er bij Hassanjassan een Primefilm3600 uit het raam komt vliegen waarmee je heel verdienstelijk kleinbeeld kunt scannen .

Die Primefilm scanners zijn overigens helemaal niet duur en helemaal niet verkeerd voor degene die alleen kleinbeeld gebruikt en hybride wil gaan werken (dus chemisch opnemen en digitaal afwerken)

pi_16154362
Volgens een heel snel rekensommetje kom ik met een 4870 op 4800 dpi voor kleinbeeld op 31 megapixel (!) en voor middenformaat op 112 megapixel (!!!) uit. Klopt dat?
the world is ours
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 januari 2004 @ 16:04:11 #64
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16154661
quote:
Op zondag 11 januari 2004 15:55 schreef boozeroony het volgende:
Volgens een heel snel rekensommetje kom ik met een 4870 op 4800 dpi voor kleinbeeld op 31 megapixel (!) en voor middenformaat op 112 megapixel (!!!) uit. Klopt dat?
We maken de berekening even inzichtelijk voor zeszes:

2,25 inch * 4800 = 10800 , dat in het vierkant maakt 116640000 pixels

Even wat puntjes ertussen 116.640.000 en inderdaad.....

pi_16171806
quote:
Op zondag 11 januari 2004 15:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik had kwaakeend gezien de eerdere reacties al meegerekend

Even tellen:
Ouwesok
Hassanjassan
Kwaakeend
the-O

Wie volgt ?

Kijk, we hebben waarschijnlijk nog wel ff voordat dat ding in de winkel ligt, als we dan een beetje georganiseerd aantreden dan heeft er misschien uiteindelijk iemand de kans om in een keer een stapel scanners te verpatsen, en waar vind je dat tegenwoordig nog ? Misschien als eerste actie een zeurmeeltje naar Epson Nederland, we zitten dat ding immers afschuwelijk gratis te promoten hier zonder dat we hem zelf hebben gezien en bovendien nee hebben we....

Ik denk wel dat er een inkoopacite gedaan kan worden....als we in 1 keer 4 of 5 van die dingen kopen dan is er echt wel een winkel die ze voor goedkoper wil verkopen. Laat maar aan mij over....ik ben een meester in onderhandelen...:P
pi_16172247
quote:
Op zondag 11 januari 2004 15:41 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Als je alle posts hebt doorgelezen weet je ook dat er een redelijke kans bestaat dat er bij Hassanjassan een Primefilm3600 uit het raam komt vliegen waarmee je heel verdienstelijk kleinbeeld kunt scannen .

Die Primefilm scanners zijn overigens helemaal niet duur en helemaal niet verkeerd voor degene die alleen kleinbeeld gebruikt en hybride wil gaan werken (dus chemisch opnemen en digitaal afwerken)

Dat zeer zeker, ik heb voorbeelden voor je als je wilt, maar die plaatjes zijn op maximale resolutie 5172x3445 pixels...en in jpg ongeveer tussen de 4 en 5 meg groot.

Wat ik wel onwijs handig vind en vrij weinig andere KB filmscanners hebben standaard is die filmvoeder....effe laten slikken je film in de primefilm...instellen (1 minuutje) ...starten en over een uurtje is alles klaar....

en met die instelling van photoshop die ik heb gevonden ben ik per foto in ongeveer 5 minuten klaar met bijwerken van krassen en stof....en uiteraard ga ik niet ELKE foto afstoffen in PS....lijk me wel een bietske gek daaro...

Die filmfeed zal ik wel gaan missen denk ik bij de epson, maar wellicht dat ik dan ook meteen al mijn kleinbeeldcamera's (2x EOS 5) het raam uit mik en een digitale compact a 80 of G5 ofzo... koop. Geen 35mm film meer nodig he...dan ga ik voor middenformaat en sheetfilm.

Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 januari 2004 @ 00:25:57 #67
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16172534
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:15 schreef hassanjassan het volgende:

[..]
Die filmfeed zal ik wel gaan missen denk ik bij de epson

Dat gaat reuze meevallen, je drukt er gewoon vier stroken van zes in, hit ze button en daar komen de scans .
quote:
, maar wellicht dat ik dan ook meteen al mijn kleinbeeldcamera's (2x EOS 5) het raam uit mik en een digitale compact a 80 of G5 ofzo... koop. Geen 35mm film meer nodig he...dan ga ik voor middenformaat en sheetfilm.
EOS5..... hm, wordt nog dringen onder jouw raam

Ik heb ooit eens een wiekentje een EOS5-setje te logeren gehad, heeft me dus mooi een half jaar afkicken gekost . Teeeering wat was dat ding lekker snel

maandag 12 januari 2004 @ 00:28:35 #68
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_16172590
Mooie scanner's.
Maar zit er ook een verschil tussen een gewone scanner en zulke scanners??

Heb hier een scanner/printer in1 (HP psc 2105 all in wonder) en die scant mijn foto's nogal diep in na mijn ogen.

Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 januari 2004 @ 00:43:22 #69
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16172922
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:28 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mooie scanner's.
Maar zit er ook een verschil tussen een gewone scanner en zulke scanners??

Heb hier een scanner/printer in1 (HP psc 2105 all in wonder) en die scant mijn foto's nogal diep in na mijn ogen.

Het belangrijkste aan een scanner is dat je er zelf tevreden over bent (wat kan jou immers die reviewer schelen), vandaar ook dat ik alleen voor mezelf kan aangeven wat ik belangrijk vind aan een scanner, en waarom die Epson 4870 daar zo mooi aan voldoet:

- Mogelijkheid tot het scannen van negatieven
- Als vorige punt maar dan voor middenformaat
- Robuust, ik koop er volgende week immers niet nog één)
- Liefst niet te duur. De 4870 is weliswaar voor een flatbed nogal aan de prijs, maar een vergelijkbare scanner is een faktor10 duurder

Overigens scan ik momenteel naar tevredenheid met een zes jaar ouwe HP Photosmart en een iets jongere Umax Astra1220, die waarschijnlijk alletwee gewoon in dienst blijven.

maandag 12 januari 2004 @ 00:59:19 #70
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_16173303
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het belangrijkste aan een scanner is dat je er zelf tevreden over bent (wat kan jou immers die reviewer schelen), vandaar ook dat ik alleen voor mezelf kan aangeven wat ik belangrijk vind aan een scanner, en waarom die Epson 4870 daar zo mooi aan voldoet:

- Mogelijkheid tot het scannen van negatieven
- Als vorige punt maar dan voor middenformaat
- Robuust, ik koop er volgende week immers niet nog één)
- Liefst niet te duur. De 4870 is weliswaar voor een flatbed nogal aan de prijs, maar een vergelijkbare scanner is een faktor10 duurder

Overigens scan ik momenteel naar tevredenheid met een zes jaar ouwe HP Photosmart en een iets jongere Umax Astra1220, die waarschijnlijk alletwee gewoon in dienst blijven.

Oke bedankt voor de info

* SpeedyGJ gaat nu naar zijn nest

pi_16173878
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:25 schreef Ouwesok het volgende:

Ik heb ooit eens een wiekentje een EOS5-setje te logeren gehad, heeft me dus mooi een half jaar afkicken gekost . Teeeering wat was dat ding lekker snel

Ja ik heb eens voor de lol een rollejte van 36 helemaal vol geschoten op volle snelheid...met 5 beeldjes/sec gaat het na 7,<nogwat> seconden alweer terugdraaien.

Ik kocht de EOs 5 omdat hij stil was...ECHT stil bedoel ik dus bij het schieten van foto's (alleen de leica M serie is nog stiller) en ook stil (en snel) met rolletjes terugdraaien, die de film uit het hoesje laat, mocht ik van film willen wisselen...en dan ook nog eens een beetje redelijk geprijsd....tja...dan had ik niet echt veel keus toendertijd...hence EOS 5.

Maar goed, het ging dus over skenners...en ik ga ook idd nog effe wachten...tenzij die 3200 ineens 100 euri goedkoper wordt, dan kan het me allemaa gestolen worden met die 4870....dan wordt de 3200 ineens 300<nogwat> en dan 150 euri verschil wel erg veel. Zoals het er nu uitziet is het "maar" ~50 euri...en da's best te doen jah

maandag 12 januari 2004 @ 10:05:44 #72
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_16178113
Kan ook niet wachten........

Ik sluit me in de rij wachtenden aan.....

Ik wil dat ding....

wordt aan gewerkt....ben net terug
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 januari 2004 @ 12:30:01 #73
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16181434
quote:
Op maandag 12 januari 2004 01:36 schreef hassanjassan het volgende:

[..]

...tenzij die 3200 ineens 100 euri goedkoper wordt, dan kan het me allemaa gestolen worden met die 4870....dan wordt de 3200 ineens 300<nogwat> en dan 150 euri verschil wel erg veel. Zoals het er nu uitziet is het "maar" ~50 euri...en da's best te doen jah

In het begin was dat ook ongeveer mijn idee. Daarbij bekroop me de dan wel het gevoel dat wanneer je dat doet, je de jaren daarna met het gevoel blijft zitten van 'had ik nou toch die 4870 maar genomen'.

De reden dat ik dus toch waarschijnlijk voor de 4870 ga is naast alle andere dingen ook het ICE-verhaal. Momenteel zit ik me na een scansessie urenlang het snot voor mijn ogen te retoucheren wanneer men in het lab weer eens de filters een dag later heeft gewisseld en mijn films volgebakken zitten met kleine stofjes, haartjes en andere ongerechtigheden .

Daarnaast heb je nog het verschijnsel dat men waarschijnlijk in de 4870 alles heeft ingebouwd wat bij de ontwikkeling van de 3200 is blijven liggen. Het wachten op een nog weer geavanceerdere opvolger van de 4870 is daarentegen geen optie. De scanner zit qua resolutie, scanformaat en snelheid tegen de grenzen van de waanzin aan. Een produkt dus waar je in principe jaren mee vooruit kan .

De teller staat volgens mij nu op 6 wachtenden

pi_16182587
quote:
Op maandag 12 januari 2004 12:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Daarnaast heb je nog het verschijnsel dat men waarschijnlijk in de 4870 alles heeft ingebouwd wat bij de ontwikkeling van de 3200 is blijven liggen. Het wachten op een nog weer geavanceerdere opvolger van de 4870 is daarentegen geen optie. De scanner zit qua resolutie, scanformaat en snelheid tegen de grenzen van de waanzin aan. Een produkt dus waar je in principe jaren mee vooruit kan .

En als je blijft wachten, kom je geen stap verder. De volgende zal ongetwijfeld beter / sneller / duurder zijn, maar de specs lijken nu zo ongeveer ultiem.

Grotere scans zijn allemaal leuk en aardig, maar ik vraag me af: wat moet je ermee? Dus gewoon knoop doorhakken...

Kwaakeend kijkt naar bankrekening, kijkt in de diepte en ziet de bodum .. Toevallig niet iemand in regio Delft e.o. die dat ding meteen aanschaft ?! Neem ik de koekjes mee

PS2: Wat zou een Perfection 1200 met opzetmodule opbrengen?

Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 januari 2004 @ 13:37:25 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16183031
quote:
Op maandag 12 januari 2004 13:19 schreef kwaakeend het volgende:

[..]

En als je blijft wachten, kom je geen stap verder. De volgende zal ongetwijfeld beter / sneller / duurder zijn, maar de specs lijken nu zo ongeveer ultiem.

Wellicht is het technisch mogelijk om nog grotere resoluties te halen en nog een hogere Dmax.

De resolutie van 4800dpi levert echter al een slagschip van een bestand op waarmee je vrijwel alles kunt doen wat je maar wilt, dus of het enig nut heeft....

Bij een Dmax die boven de 3.0 ligt heb je al een fraai ontwikkeld dia, de Dmax waar de 4870 nog doorheenkijkt overtreft dat al met een straatlengte. Ook daar geen haalbare nuttige winst dus

Nog een verbeterpuntje in de oude opzetmodules is bij de 4870 ook fraai opgelost, de transparency-unit is heel fraai geïntegreerd in het geheel.

Concluderend kunnen we de belastingdiens citeren: Beter hoeven we het niet te maken, wel goedkoper .

* weer enig budgettaire grondslag heeft voor 4870, maar het houdt niet over

Helaas zit ik op heel wat steenworpen van Delft, en ik eet weinig koekjes

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')