quote:Jolink bang niet oud te worden
Een gele kaart, zo ervoer Gijs Jolink zijn zenuwinzinking een jaar geleden, die hem gisteren noopte te stoppen als bassist van zijn geesteskind Jovink en de Voederbietels.
Gijs Jolink, voordat hij in café Heezen bekend maakte te stoppen. Foto: Theo Kock
Zijn beslissing betekent dat de Achterhoekse rockband na 2007 (waarin nog 37 optredens op de rol staan) stopt met touren. "Dit is geen supergezond leven", zei Jolink gistermiddag in café Heezen in Steenderen waar het besluit wereldkundig werd gemaakt. "Ik heb er voor gekozen om op kantoor te gaan zitten, van waaruit we onder meer de Zwarte Cross organiseren. Als ik blijf touren ben ik bang dat ik niet oud word."
Na de nervous breakdown kon de zoon van Bennie Jolink (die zijn beslommeringen bij Normaal ook halverwege de jaren negentig op een lager pitje zette na een zenuwinzinking) naar eigen zeggen "helemaal niets meer."
Gijs Jolink was er enorm van geschrokken: "Ik kwam op bed te liggen. Gelukkig knapte ik snel op en binnen een week traden we weer op. Maar ik moet ervan leren zei mijn arts. Voor een alternatief - minder optreden, minder bier drinken, vroeger naar huis - kies ik niet. Deze band die er altijd vol passie voor ging, mag niet als een nachtkaars uitgaan."
Jolink had gehoopt dat de band door zou gaan zonder hem, maar dat wilde 'kameraad' Hendrik Jan Lovink niet. Het besluit betekent dat de tournee van dit jaar - die 'vol gas' begint op 24 maart in Bathmen (overijssel) - nog wordt afgemaakt. Het afscheidsconcert van de band is op 28 oktober in Laren. "Dan gooien we de gitaren het publiek in", zei Gijs.
Wat overigens niet wil zeggen dat de rockband Jovink voorgoed verleden tijd is. "Het kan best zijn dat we incidenteel 'ja' zeggen tegen een mooi optreden", zei Jolink, die in elk geval optredens tijdens de Zwarte Cross toezegde. "Misschien volgen er zelfs nog wel albums", voegde zanger Lovink er aan toe. "We houden alle mogelijkheden open."
Bij de fans van de Achterhoekse band sloeg het nieuws in als een bom, gezien de vele meelevende reacties op de website van Jovink en the Voederbietels. 'Best kloten, maar respect voor deze manier', reageerde een fan. 'Getuigt van ballen en klasse, the jovink-way...'
quote:Jovink en the Voederbietels stopt wegens gezondheid Gijs Jolink
De Achterhoekse rockband Jovink en the Voederbietels stopt na 2007 met touren. Oprichter en drijvende kracht Gijs Jolink (zoon van Normaal - zanger Bennie) trekt hoogstpersoonlijk de stekker eruit, vanwege gezondheidsredenen. De bassist - die net als zijn vader aan astma lijdt - werd een jaar geleden getroffen door een nervous breakdown.
"Een waarschuwing waar ik van ben geschrokken", zo zei Jolink gistermiddag tijdens een persconferentie in café Heezen in Steenderen. Jolink was na een week weer op de been, maar ondanks dat hij het rustiger aan ging doen, werd hij niet helemaal klachtenvrij.
Nadat hij zijn voornemen te stoppen aan maatje, medeoprichter en zanger Hendrik Jan Lovink kenbaar had gemaakt, zag die laatste er geen heil meer in met een nieuwe bassist door te gaan met de band. 'Als jij stopt, stop ik ook', had Lovink gezegd.
Jovink en the Voederbietels werd in 1992 opgericht. De band - die net als Normaal in het Achterhoeks zong - maakte vooral furore op de bühne, maar nam ook een aantal succesvolle albums op. Daarnaast werd de band bekend als organisator van de Zwarte Cross, een evenement dat vorig jaar 80 duizend bezoekers naar Lichtenvoorde trok. De naam Jovink en the Voederbietels blijft bestaan, als organisator van de Zwarte Cross en uitvoerder van evenementen. Incidenteel zal de band nog optreden. Bovendien wordt niet uitgesloten dat in de toekomst nog een album wordt gemaakt.
Dat deden ze gisteravond ookquote:Op zondag 6 mei 2007 16:29 schreef Menn0 het volgende:
Toevallig, heb ze gisteren leren kennen live in Vlissingen!
Ik vond het wel een kicke show wat ze weggaven. Showgevoel hebben ze wel!
Het zijn gewoon een stel vet rockende varkens! En dat moet ook kunnen op z'n tijd.
Jovink is oké.
En het klopt echt dat ze stoppen.
Ze waren hun gitaren aan het weggeven aan het einde van het optreden...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |