als je weet dat je kind gehandicapt geboren wordt zou ik hem dat niet aan willen doen, dan maar opnieuw proberen
Tuurlijk, misschien zal zijn leven niet fijn zijn, maar wie ben jij om over dat leven te beslissen?
Waarom? Ik gun m'n kind een eerlijke start met een gezond lichaam.
Ik zou het dus iig bespreekbaar willen maken om het weg te laten halen. Maar mocht de moeder daar niets voor voelen zou ik haar daarin ook steunen. Een kind krijg je tenslotte niet alleen.
quote:You talk my language dude.
Op vrijdag 14 november 2003 09:57 schreef th0r het volgende:
ja zou ik laten weghalen. ben wel een man, maar toch: zoiets beslis je in overlegals je weet dat je kind gehandicapt geboren wordt zou ik hem dat niet aan willen doen, dan maar opnieuw proberen
quote:Gelukkig ben ik hier de vrouw dan, want dit soort dingen zijn met mij niet bespreekbaar en ik maak de keuze alleen. Mannen zijn in deze situatie wel afhankelijker, helaas.
Op vrijdag 14 november 2003 10:01 schreef pmponer het volgende:
Ik zou het dus iig bespreekbaar willen maken om het weg te laten halen. Maar mocht de moeder daar niets voor voelen zou ik haar daarin ook steunen. Een kind krijg je tenslotte niet alleen.
quote:Weghalen, lijkt me duidelijk.
Op vrijdag 14 november 2003 09:56 schreef BlackOrchid het volgende:
Stel, je wordt rond je 35ste/40ste jaar zwanger en je laat je ongeboren kind testen op erfelijke ziekten en handicaps. Na de test blijkt dat je kind een erfelijke ziekte heeft waardoor hij/zij op z'n 40ste levensjaar gigantisch gaat aftakelen tot die een 'kasplantje' wordt of het kind heeft een verstandelijke/lichamelijke/meervoudige handicap. Zou jij het kind dan nog laten weghalen voor het geboren wordt? Vertel er ook bij waarom je het wel of niet zou laten doen.
quote:Mijn neefje met downsyndroom haalde de 29 niet eens.
Stel, je wordt rond je 35ste/40ste jaar zwanger en je laat je ongeboren kind testen op erfelijke ziekten en handicaps. Na de test blijkt dat je kind een erfelijke ziekte heeft waardoor hij/zij op z'n 40ste levensjaar gigantisch gaat aftakelen tot die een 'kasplantje' wordt of het kind heeft een verstandelijke/lichamelijke/meervoudige handicap. Zou jij het kind dan nog laten weghalen voor het geboren wordt? Vertel er ook bij waarom je het wel of niet zou laten doen.
[Dit bericht is gewijzigd door SEMTEX op 14-11-2003 10:05]
Ik wil dat mijn kind een eerlijke kans heeft op een gezond leven en een gvelukkig leven, en niet dat hij al met een achterstand en problemen begint.
quote:Of je een kind nou houdt of weg laat halen, het is altijd een vorm van egoïsme.
Op vrijdag 14 november 2003 10:04 schreef Mini_rulez het volgende:
Die mensen kunnen net zo'n goed leven hebben als wij, dus als je het dan weg zou laten halen zou dat alleen maar egoïsme zijn.
Ik zou het laten zitten, behalve als het tóch met geen mogelijkheid levensvatbaar zou zijn.. En misschien zou ik het dan nog proberen..
Egoistisch? ja waarschijnlijk maar iedereen heeft recht op zijn of haar keuzes, wat een ander er ook van denkt.
quote:Natuurlijk, maar dat moet niet de beslissende factor zijn. Je moet doen wat in het belang van je kind is.
Op vrijdag 14 november 2003 10:05 schreef Qarinx het volgende:[..]
Of je een kind nou houdt of weg laat halen, het is altijd een vorm van egoïsme.
quote:Zo'n kind op de wereld zetten lijkt me in niemands belang, toch?
Op vrijdag 14 november 2003 10:06 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Natuurlijk, maar dat moet niet de beslissende factor zijn. Je moet doen wat in het belang van je kind is.
quote:Wat is dat nou weer voor een onzin? Je neemt een kind toch in de eerste instantie voor jezelf, als aanvulling op je eigen leven? Dan lijkt het me logisch dat je dus ook eerst aan je eigen situatie en leven denkt. Waarom zou het leven van een ongeboren kind voor jouw eigen leven moeten gaan?
Op vrijdag 14 november 2003 10:06 schreef Mini_rulez het volgende:
Natuurlijk, maar dat moet niet de beslissende factor zijn. Je moet doen wat in het belang van je kind is.
[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 14-11-2003 10:08]
quote:Zoals ik zei, als het inderdaad een afwijking is die dat kind veel pijn of verdriet gaat bezorgen niet nee.
Op vrijdag 14 november 2003 10:07 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Zo'n kind op de wereld zetten lijkt me in niemands belang, toch?
quote:Dan kun je net zo goed een hond nemen.
Op vrijdag 14 november 2003 10:07 schreef Qarinx het volgende:[..]
Wat is dat nou weer voor een onzin? Je neemt een kind toch in de eerste instantie voor jezelf, als aanvulling op je eigen leven? Dan lijkt het me logisch dat je dus ook eerst aan je eigen situatie en leven denkt. Waarom zou het leven van een ongeboren kind voor jouw eigen leven moeten gaan?
quote:Nou, eerlijke start, zeg. Voordat 'ie geboren is heb je hem al gedood!
Op vrijdag 14 november 2003 09:59 schreef Qarinx het volgende:
Ja, per direct.Waarom? Ik gun m'n kind een eerlijke start met een gezond lichaam.
Och natuurlijk, als jouw kind nog niet geboren is, is het jouw kind nog niet.
quote:ik kan geen enkele situatie bedenken waarom je4 zo'n kind wel op de wereld zou zetten. Alleen maar domme egoistische redenen en dat is mijn optiek dus geen reden.
Op vrijdag 14 november 2003 10:07 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Zoals ik zei, als het inderdaad een afwijking is die dat kind veel pijn of verdriet gaat bezorgen niet nee.
quote:Een kind neem je niet, een kind krijg je...
Op vrijdag 14 november 2003 10:07 schreef Qarinx het volgende:[..]
Wat is dat nou weer voor een onzin? Je neemt een kind toch in de eerste instantie voor jezelf, als aanvulling op je eigen leven? Dan lijkt het me logisch dat je dus ook eerst aan je eigen situatie en leven denkt. Waarom zou het leven van een ongeboren kind voor jouw eigen leven moeten gaan?
quote:Ondanks een handicap kun je nog steeds gelukkig zijn. Het is niet per defenitie zo dat als je gehandicapt bent, dat je dan maar meteen ongelukkig moet zijn!
Op vrijdag 14 november 2003 10:07 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Zo'n kind op de wereld zetten lijkt me in niemands belang, toch?
quote:Nou ja, er zijn ook lichtere handicaps te bedenken die echt niet meteen je hele leven hoeven te verpesten. Maar goed, hoe zeer je zoiets als een probleem ziet is voor iedereen persoonlijk.
Op vrijdag 14 november 2003 10:08 schreef pro_jeex het volgende:[..]
ik kan geen enkele situatie bedenken waarom je4 zo'n kind wel op de wereld zou zetten. Alleen maar domme egoistische redenen en dat is mijn optiek dus geen reden.
quote:Wat loop je nou te blaten? Naar mijn idee begint de start inderdaad bij de geboorte, want op het moment dat het kind in een baarmoeder zit, dan kan het nog niet zelfstandig leven en is het volledig afhankelijk van de moeder.
Op vrijdag 14 november 2003 10:08 schreef RetepV_kloon het volgende:
Nou, eerlijke start, zeg. Voordat 'ie geboren is heb je hem al gedood!Och natuurlijk, als jouw kind nog niet geboren is, is het jouw kind nog niet.
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 10:03 schreef Qarinx het volgende:[..]
Gelukkig ben ik hier de vrouw dan, want dit soort dingen zijn met mij niet bespreekbaar en ik maak de keuze alleen. Mannen zijn in deze situatie wel afhankelijker, helaas.
het was meer om aan te geven dat wanneer mijn vrouw het zou willen houden dat het dan wel bespreekbaar zou zijn
Maar je hebt wel gelijk de vrouwen zijn wat dat betreft baas in eigen buik en de mannen moeten er maar het beste van hopen
quote:Ik denk het ook, ik zou het niet willen iig.
Op vrijdag 14 november 2003 10:09 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Nou ja, er zijn ook lichtere handicaps te bedenken die echt niet meteen je hele leven hoeven te verpesten. Maar goed, hoe zeer je zoiets als een probleem ziet is voor iedereen persoonlijk.
quote:En als je kind alleen maar kan overleven?
Op vrijdag 14 november 2003 09:59 schreef Troel het volgende:
Weglaten halen? Een gehandicapt kind is ook een kind!Tuurlijk, misschien zal zijn leven niet fijn zijn, maar wie ben jij om over dat leven te beslissen?
quote:dan snap ik werkelijk niet waarom jij kinderen hebt... Had je ze die ellende niet kunnen besparen?
Op vrijdag 14 november 2003 10:10 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Ik denk het ook, ik zou het niet willen iig.
Ik wil een normaal gezond kind. Ik wens me kind geen ellende toe, dus lijkt het me in ieders belang om het weg te laten halen.
quote:En hoe denk je dat jouw eigen leven veranderd als je een gehandicapt kind op de wereld zet?
Op vrijdag 14 november 2003 10:07 schreef Qarinx het volgende:Dan lijkt het me logisch dat je dus ook eerst aan je eigen situatie en leven denkt.
Het is natuurlijk een lastige beslissing die bij beide keuze's een belangrijke invloed op je leven heeft.
quote:dat kan je nooit zeker weten...
Op vrijdag 14 november 2003 10:11 schreef vamperotica het volgende:[..]
En als je kind alleen maar kan overleven?
Alleen maar pijn zal kennen?
quote:Ik vind van niet. De meerderheid van de mensen is biologisch gezien in staat om zichzelf voort te planten.. Dat het toevallig in onze samenleving een must is om van één specifiek persoon zwanger te raken, dat heeft er wat mij betreft niets mee te maken.
Op vrijdag 14 november 2003 10:09 schreef Troel het volgende:
Een kind neem je niet, een kind krijg je...
quote:Ik heb geen gehandicapte kinderen
Op vrijdag 14 november 2003 10:11 schreef Troel het volgende:[..]
dan snap ik werkelijk niet waarom jij kinderen hebt... Had je ze die ellende niet kunnen besparen?
quote:Je beslist ook om het leven te 'maken', dus beslis je ook over het weghalen of niet.
Tuurlijk, misschien zal zijn leven niet fijn zijn, maar wie ben jij om over dat leven te beslissen?
Ik heb met mijn vriendin afgesproken dat we het in zo'n geval wel weg zouden laten halen.
Om die reden hebben we die testen ook laten doen.
Gelukkig is het in alle gevallen goed, want je kijkt toch niet uit naar zo'n beslissing.
Ik weet in ieder geval dat ik het niet aan zou kunnen, leven met een geestelijk gehandicapt kind.
quote:Nou, bij bepaalde handicaps mag je er vrij zeker van zijn dat je kind behoorlijk wat pijn en problemen voor z'n kiezen zal krijgen. Zoiets doe je iemand niet willens en wetens aan.
Op vrijdag 14 november 2003 10:12 schreef Troel het volgende:[..]
dat kan je nooit zeker weten...
quote:Dat zeg ik toch... je haalt je veel problemen op de hals. Als je daartoe bereid bent, prima.. maar ik zeg alleen voor mezelf dat ik dat niet zou willen.
Op vrijdag 14 november 2003 10:12 schreef calvobbes het volgende:
En hoe denk je dat jouw eigen leven veranderd als je een gehandicapt kind op de wereld zet?
Jouw leven word dan echt niet als dat van een moeder met een niet gehandicapt kind. Meer bezoeken aan de dokter, speciale school vinden, speciale baan vinden, boel gedoe met het GAK etc.
[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 14-11-2003 10:15]
quote:Je snapt niet echt wat ik bedoel. never mind
Op vrijdag 14 november 2003 10:12 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Ik heb geen gehandicapte kinderen
quote:Ik ga op jou vorige flame gewoon niet in
Op vrijdag 14 november 2003 10:14 schreef Troel het volgende:[..]
Je snapt niet echt wat ik bedoel. never mind
quote:*laat maar*
Op vrijdag 14 november 2003 10:12 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Ik heb geen gehandicapte kinderen
Het is kiezen tussen twee oneerlijke dingen..
quote:Wat is oneerlijk er aan?
Op vrijdag 14 november 2003 10:15 schreef Evil-Cherry het volgende:[..]
Ze doelt op jouw ideeën en opvattingen...
Het is kiezen tussen twee oneerlijke dingen..
quote:Down syndroom is dan ook geen erfelijke ziekte, mensen met down syndroom kunnen ook best een stuk ouder worden.
Op vrijdag 14 november 2003 10:05 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Mijn neefje met downsyndroom haalde de 29 niet eens.
quote:Wat wil je hiermee zeggen? Jonger zou ook nog kunnen namelijk.. kan je van te voren toch niet zeggen?
Op vrijdag 14 november 2003 10:17 schreef BlackOrchid het volgende:
Down syndroom is dan ook geen erfelijke ziekte, mensen met down syndroom kunnen ook best een stuk ouder worden.
quote:dit vind ik anders Troel, het kind is nog niet geboren en beseft hier dus zeker weten helemaal niets aan. het is net alsof je een zaadcel killed...
Weglaten halen? Een gehandicapt kind is ook een kind!Tuurlijk, misschien zal zijn leven niet fijn zijn, maar wie ben jij om over dat leven te beslissen?
Als ik de tijd heb bereikt dat ik kinderen wil zal de keuze vooral gebaseerd zijn op mijn eigen leven. Hoe zou ik met een gehandicapt kind om gaan en zou ik hem een goed leven kunnen geven.
Als ik kijk met de ogen van nu zou het voor mij heel moeilijk zijn om hier ja op te kunnen zeggen. Als ik nu denk aan kinderen zie ik het vooral als toevoeging op het leven van de ouders. Tenminste, het besluit op zich. De meeste mensen kiezen tegenwoordig bewust voor kinderen en het is niet meer een behoefte van voortplanting. We hebben in nederland niet meer de kerk die langskomt om te vragen of het niet weer tijd wordt voor wat volgelingen.
Dus mijn antwoord: Omdat een kind een keuze voor mij een keuze is en ik dus ook een kunt "neem" zal ik snel geneigd zijn om het leven van het ongeboren kind te beeindigen.
quote:juist, waarom zou je het dan weghalen...
Op vrijdag 14 november 2003 10:18 schreef Qarinx het volgende:[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Jonger zou ook nog kunnen namelijk.. kan je van te voren toch niet zeggen?
Mensen die gehandicapt zijn kunnen OOK een heel mooi leven hebben. En er zijn er genoeg die gelukkiger zijn dan een van ons!
quote:Daar kom je idd pas achter als het kind geboren is, maar in hoeverre wil je dat risico nemen?
Op vrijdag 14 november 2003 10:12 schreef Troel het volgende:[..]
dat kan je nooit zeker weten...
quote:Het is bewezen dat een kind al bewustzijn heeft voordat het geboren is. Na 5 maanden is een kind al levensvatbaar, terwijl het volgens jou dan nog 4 maanden volledig afhankelijk van de moeder zou moeten zijn en niet buiten de baarmoeder kan leven.
Op vrijdag 14 november 2003 10:10 schreef Qarinx het volgende:[..]
Wat loop je nou te blaten? Naar mijn idee begint de start inderdaad bij de geboorte, want op het moment dat het kind in een baarmoeder zit, dan kan het nog niet zelfstandig leven en is het volledig afhankelijk van de moeder.
Voordat je het woordje 'blaten' gebruikt moet je eerst eens bij jezelf nadenken of ik je reden heb gegeven om mij te beledigen.
Je uitspraak was gewoon kortzichtig en met geen enkele belediging kun je daar overheen walsen.
Anyway, ik ben man, ik zou het in overleg doen. Als mijn vrouw het kind geboren zou willen laten worden, dan zou ik haar en mijn kind aan alle kanten steunen. Want dat is het enige dat ik kan doen. Maar als mijn vrouw het zou willen laten 'afdrijven' (mooi eufemisme, hahahaha), dan zou ik daar ook achter staan. Ook bij abortus houdt een vrouw er een trauma aan over, abortus is geen 'totaaloplossing' ofzo, daar krijg je op een later tijdstip als vrouw *bijna altijd* problemen mee. Kijk, ik ben man, ik heb van nature niet zo'n sterke emotionele binding met mijn kind als een vrouw heeft. Ik heb een keuze. Een vrouw vaak niet vanwege die emotionele binding (er zijn ook vrouwen die geen sterke emotionele binding met hun kind hebben). Dat kun je proberen te negeren, maar de praktijk wijst uit dat het zo is, dus als je dat negeert steek je alleen maar je kop in het zand.
Het zijn de emoties op dat moment die regeren, daarom is deze hele discussie in feite ook onzinnig. Niemand hier gelooft dat het hem of haar zal overkomen, maar zeker de helft hier zal andere gedachten hebben als het hem of haar toevallig *wel* overkomt.
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV_kloon op 14-11-2003 10:21]
quote:Wie zal het zeggen?
Op vrijdag 14 november 2003 10:19 schreef Jarno het volgende:
Is iemand die 40 jaar lang gehandicapt is dan ook 40 jaar lang ongelukkig?
quote:Een zaadcel killen is wat anders dan een kindje wat in je buik groeit killen imho
Op vrijdag 14 november 2003 10:19 schreef sbronsge het volgende:[..]
dit vind ik anders Troel, het kind is nog niet geboren en beseft hier dus zeker weten helemaal niets aan. het is net alsof je een zaadcel killed...
quote:Het blijft moeilijk om je kind weg te laten halen, lijkt me.
Op vrijdag 14 november 2003 10:16 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Wat is oneerlijk er aan?
Het kind is niet gelukkig met z'n handicap en wij ook niet, lijkt me een duidelijke zaak toch.
Dat lijkt me een afschuwelijke gedachte.
Dat is het normaal al, maar met een kind met een handicap heb je toch meer zorgen. Jij zal het genoeg aandacht en liefde geven, maar wat gebeurd er als jij weg valt?
Maar of ik het weg zou laten halen? Ik zou het echt niet kunnen zeggen.
quote:Ja, alles 'kan', maar de werkelijkheid wijst toch op een hoop pijn ( ook geestelijk ), stress, moeiliijkheden etc etc.
Op vrijdag 14 november 2003 10:19 schreef Troel het volgende:[..]
juist, waarom zou je het dan weghalen...
Mensen die gehandicapt zijn kunnen OOK een heel mooi leven hebben. En er zijn er genoeg die gelukkiger zijn dan een van ons!
En of je het zal laten weghalen. Ik dnek dat daar je eigen gevoel ook mee speelt. Kun je het aan je kind zo te zien? Misschien takelt het wel steeds meer af. Kun je het wel aan kwa druk. Het verreist veel aandacht en daar moet je ook tegen kunnen.
quote:En omdat het niet te peilen is neem je maar het zekere voor het onzekere en dood je je kind? Ik begrijp je echt niet hoor...
Op vrijdag 14 november 2003 10:20 schreef Qarinx het volgende:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op vrijdag 14 november 2003 10:19 schreef Jarno het volgende:
Is iemand die 40 jaar lang gehandicapt is dan ook 40 jaar lang ongelukkig?
--------------------------------------------------------------------------------Wie zal het zeggen?
Vaak is het niet eens goed te peilen wat er in dat soort mensen omgaat.
quote:Helemaal mee eens.
Op vrijdag 14 november 2003 10:20 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Het blijft moeilijk om je kind weg te laten halen, lijkt me.
quote:Ik denk dat dat al ruim voor die tijd gebeurt is, helaas. Volgens mij wonen er maar weinig zwaar-gehandicapten langdurig thuis.
Op vrijdag 14 november 2003 10:21 schreef Brighteyes het volgende:Wat mij het allermoeilijkste lijkt is dat jij op een gegeven moment zal overlijden en dan moet je de zorg voor je kind aan een ander overlaten.
Overigens: wie zal zeggen hoe zwaar de handicap is? Is dat met enige zekerheid te zeggen voor de geboorte? Ik zou het iig niet per definitie 'weg laten halen' (hoewel het nog altijd de keuze van mijn vriendin zou zijn).
quote:Dat bewustzijn is weg op het moment dat het bewustzijn van de moeder ook weg is. Dat ongeboren kind is dus volledig afhankelijk van het leven van de vrouw. Als na 4 maanden de vrouw komt te overlijden, dan is er weinig kans dat het kind het overleeft hoor.. dat bedoelde ik met afhankelijkheid.
Op vrijdag 14 november 2003 10:20 schreef RetepV_kloon het volgende:
Het is bewezen dat een kind al bewustzijn heeft voordat het geboren is. Na 5 maanden is een kind al levensvatbaar, terwijl het volgens jou dan nog 4 maanden volledig afhankelijk van de moeder zou moeten zijn en niet buiten de baarmoeder kan leven.
Emotioneel moet ik zeggen dat ik hoop nooit zo'n beslissing te hoeven nemen.
quote:Als je graag kinderen wilt hebben dan verandert je leven toch! Met een "gewoon" kind komen er ook stress en moeilijkheden.
Op vrijdag 14 november 2003 10:21 schreef yavanna het volgende:[..]
Ja, alles 'kan', maar de werkelijkheid wijst toch op een hoop pijn ( ook geestelijk ), stress, moeiliijkheden etc etc.
quote:Dat is van weinig tot geen belang in een verzorgingsstaat als Nederland.
Op vrijdag 14 november 2003 10:22 schreef StorieZnl het volgende:
Tot dusver ben ik nog geen reply tegen gekomen waar men het heeft over financiele zaken. Dit lijkt mij echter ene grote rol in het hele gebeuren.
Ja goed, je zal geen miljonair meer worden, maar alla, als je aan kinderen begint verklein je die kans toch al tot bijna niks.
Natuurlijk is het wel van belang geworden nu de 'rechtse machten' weer steeds meer van zich laten horen...
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV_kloon op 14-11-2003 10:24]
Helaas bleek het ventje bij de geboorte buiten zwaar geestelijk, meer dan alleen down, ook zwaar lichamelijk gehandicapt te zijn en zou de 5 jaar niet halen.
De ouders hebben met veel liefde en inzet het ventje zelf verzorgd en hij is uiteindelijk 24 geworden.
24 jaar een ventje verzorgen die helemaal niets kan, niet kan douchen, niet kan eten, nauwelijks kan praten, luiers draagt en agressieve aanvallen had aangezien hij een tumorwildgroei in zijn hersenen had waar hij maar liefst 8x aan is geopereerd gaat niet in je koude kleren zitten.
Hij, remco is nu overleden en van zijn ouders is niets meer over. Ze hebben geen vrienden meer (door zijn agressieve uitbarstingen heeft hij menig mens echt lichamelijk beschadigd) en doordat hij geen controle had over zijn lichaamsfuncties poepte en pieste hij alles onder door zijn luier heen en als hij moest kotsen deed hij dat. Mensen zitten niet te wachten op zo iemand in hun huis dus hielden ze niemand over.
24 jaar hebben ze opgeofferd zonder ooit liefde terug te krijgen want hij kon niet lachen, niet of nauwelijks praten of respons geven.
24 jaar hebben ze giga veel geld gestopt in hem aangezien hij verschrikkelijk veel extra verzorging nodig had.
Die mensen zitten er nu zwaar doorheen en dat is een schrikbeeld voor mij. Tuurlijk is dit een extreem voorbeeld maar aangezien er werd gezegd dat hij "alleen" het downsyndroom zou hebben en de medische wetenschap er dus zwaar naast zat durf ik niet uit te gaan van de juistheid van die tests.
[Dit bericht is gewijzigd door DarkElf op 14-11-2003 10:25]
quote:Is dat zo een vreemd besluit? Het is toch heel normaal om het zekere voor het onzekere te nemen..? Je loopt in dit soort gevallen geen verantwoord risico.
Op vrijdag 14 november 2003 10:22 schreef RetepV_kloon het volgende:
En omdat het niet te peilen is neem je maar het zekere voor het onzekere en dood je je kind? Ik begrijp je echt niet hoor...
[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 14-11-2003 10:24]
quote:Er komt toch zoveel meer bij kijken....
Op vrijdag 14 november 2003 10:22 schreef RetepV_kloon het volgende:En omdat het niet te peilen is neem je maar het zekere voor het onzekere en dood je je kind? Ik begrijp je echt niet hoor...
quote:Nou, dat zal wel het laatste zijn. Andere kosten vervallen weer die je bij 'normale' kinderen wel maakt (alhoewel ik best geloof dat een kind met een handicap een grotere kostenpost is).
Op vrijdag 14 november 2003 10:22 schreef StorieZnl het volgende:Tot dusver ben ik nog geen reply tegen gekomen waar men het heeft over financiele zaken. Dit lijkt mij echter ene grote rol in het hele gebeuren.
quote:Tuurlijk. Lijkt me niet dat je nu al kunt zeggen wat je dan gaat doen. Als je ooit eens zo'n beslissing moet nemen spelen er wel heel wat meer dingen mee. Hoe graag wil je een kind, kun je er op dat moment zoveel extra zorg aan besteden en hoeveel extra zorg is er nodig, in welke mate is de baby gehandicapt etcetcetc
Op vrijdag 14 november 2003 10:20 schreef RetepV_kloon het volgende:Het zijn de emoties op dat moment die regeren, daarom is deze hele discussie in feite ook onzinnig. Niemand hier gelooft dat het hem of haar zal overkomen, maar zeker de helft hier zal andere gedachten hebben als het hem of haar toevallig *wel* overkomt.
quote:Nee dat klopt, SEMTEX had een verkeerd stukje dik gedrukt in de tekst.. lees maar terug dan zie je dat dat stukje sloeg op iemand die na 40 jaar gaat aftakelen door ziekte.
Op vrijdag 14 november 2003 10:18 schreef Qarinx het volgende:[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Jonger zou ook nog kunnen namelijk.. kan je van te voren toch niet zeggen?
quote:Er zijn anders genoeg veel te vroeg geboren kindjes die het gewoon overleven... En dan heb ik het over VEEL te vroeg geboren kindjes.
Op vrijdag 14 november 2003 10:23 schreef Qarinx het volgende:[..]
Dat bewustzijn is weg op het moment dat het bewustzijn van de moeder ook weg is. Dat ongeboren kind is dus volledig afhankelijk van het leven van de vrouw. Als na 4 maanden de vrouw komt te overlijden, dan is er weinig kans dat het kind het overleeft hoor.. dat bedoelde ik met afhankelijkheid.
quote:Absoluut, maar dat is geen vergelijking, dat moet je zelf toch ook wel kunnen zien.
Op vrijdag 14 november 2003 10:23 schreef Troel het volgende:[..]
Als je graag kinderen wilt hebben dan verandert je leven toch! Met een "gewoon" kind komen er ook stress en moeilijkheden.
quote:Je kan ook bij een kindje wat in eerste instantie gezond lijkt problemen krijgen, misschien is dat kindje ook wel geestelijk niet helemaal in orde, of misschien lichamelijk (ik weet niet wat je allemaal al kan zien op een echo en met die tests). Als het kindje dan geboren wordt, denk je dan ook bij jezelf, had ik het maar weg laten halen?
Op vrijdag 14 november 2003 10:24 schreef DarkElf het volgende:
Een vriendin van mijn moeder was zwanger van een baby die het syndroom van down zou hebben. Ze hebben besloten om gewoon door te gaan.Helaas bleek het ventje bij de geboorte buiten zwaar geestelijk, meer dan alleen down, ook zwaar lichamelijk gehandicapt te zijn en zou de 5 jaar niet halen.
De ouders hebben met veel liefde en inzet het ventje zelf verzorgd en hij is uiteindelijk 24 geworden.
24 jaar een ventje verzorgen die helemaal niets kan, niet kan douchen, niet kan eten, nauwelijks kan praten, luiers draagt en agressieve aanvallen had aangezien hij een tumorwildgroei in zijn hersenen had waar hij maar liefst 8x aan is geopereerd gaat niet in je koude kleren zitten.
Hij, remco is nu overleden en van zijn ouders is niets meer over. Ze hebben geen vrienden meer (door zijn agressieve uitbarstingen heeft hij menig mens echt lichamelijk beschadigd) en doordat hij geen controle had over zijn lichaamsfuncties poepte en pieste hij alles onder door zijn luier heen en als hij moest kotsen deed hij dat. Mensen zitten niet te wachten op zo iemand in hun huis dus hielden ze niemand over.
24 jaar hebben ze opgeofferd zonder ooit liefde terug te krijgen want hij kon niet lachen, niet of nauwelijks praten of respons geven.
24 jaar hebben ze giga veel geld gestopt in hem aangezien hij verschrikkelijk veel extra verzorging nodig had.
Die mensen zitten er nu zwaar doorheen en dat is een schrikbeeld voor mij. Tuurlijk is dit een extreem voorbeeld maar aangezien er werd gezegd dat hij "alleen" het downsyndroom zou hebben en de medische wetenschap er dus zwaar naast zat durf ik niet uit te gaan van de juistheid van die tests.
vraag niet rechtstreeks aan DE
quote:Ik heb gehoord of financieringen jah. Maar daar zitten ook allerlei voorwaarden aan.
Op vrijdag 14 november 2003 10:23 schreef RetepV_kloon het volgende:[..]
Dat is van weinig tot geen belang in een verzorgingsstaat als Nederland.
Ja goed, je zal geen miljonair meer worden, maar alla, als je aan kinderen begint verklein je die kans toch al tot bijna niks.
Natuurlijk is het wel van belang geworden nu de 'rechtse machten' weer steeds meer van zich laten horen...
Bah! Altijd dat geld!
quote:Dit gaat natuurlijk ook twee kanten op hé. Ze hadden ook de andere kant op mis kunnen zitten, dwz. dat het kind helemaal niks had, of misschien alleen maar wat langzaam leerde.
Dus zo lang de tests geen fouten kunnen uitsluiten kan het net zo goed zijn dat je een gezond kind doodt. Wil je dat risico lopen? Of kan je geweten het dan wel aan omdat je nooit zal weten of het kind echt ziek was of misschien toch gezond?
Dat kind kan nà de geboorte ook gelijk voor zichzelf zorgen en is van niemand afhankelijk???
quote:er zullen meer zorgen zijn, maar moet je daarom het kindje weg laten halen?
Op vrijdag 14 november 2003 10:26 schreef yavanna het volgende:[..]
Absoluut, maar dat is geen vergelijking, dat moet je zelf toch ook wel kunnen zien.
quote:De kosten zijn inderdaad flink hoog maar gelukkig zijn er ook overal potjes waaruit je bijstand kan krijgen, gelukkig bestaan er ook nog dingen als persoons gebonden budget, thuiszorg, logeerhuizen enzovoorts. Zelfs 'normaal ontwikkelde' kinderen kosten veel geld!
Op vrijdag 14 november 2003 10:22 schreef StorieZnl het volgende:
Tot dusver ben ik nog geen reply tegen gekomen waar men het heeft over financiele zaken. Dit lijkt mij echter ene grote rol in het hele gebeuren.Kun je het aan je kind zo te zien? Misschien takelt het wel steeds meer af. Kun je het wel aan kwa druk. Het verreist veel aandacht en daar moet je ook tegen kunnen.
Tja of de ouder het aan kan, mensen zijn vaak sterker dan ze zelf denken. Ouders bereiden zich vaak voor opdat het slechter met het kind zal gaan, er vindt een soort gewenning plaats!
[Dit bericht is gewijzigd door BlackOrchid op 14-11-2003 10:32]
quote:Je moet niets, maar gelukkig heb je evt nog wel een keuze vooraf.
Op vrijdag 14 november 2003 10:29 schreef Troel het volgende:[..]
er zullen meer zorgen zijn, maar moet je daarom het kindje weg laten halen?
En zorgen? Dat is nog heel erg zachtjes uitgedrukt, voor wat er allemaal bij kan komen kijken, geestelijk, lichamelijk, financieel etc etc.
quote:De meeste ouders kunnen nog niet eens met een 100% gezond kind omgaan...
Op vrijdag 14 november 2003 10:30 schreef Greyfox het volgende:
Ik lees nu elke keer over de rechten van het kind, maar denk ook eens aan de ouders.
Die moeten er wel mee om (kunnen) gaan.
Ik ben er meer voor om bepaalde mensen gewoon te verbieden om seks te hebben. Maar goed, DAT is pas controversieel. En het sluit geen zieke kinderen uit.
quote:normaal gesproken wel ja, maar in zo'n geval als dit niet.
Op vrijdag 14 november 2003 10:20 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Het blijft moeilijk om je kind weg te laten halen, lijkt me.
Waarom vallen mensen daarover? Dat is toch een hele persoonlijke keuze waar niemand iets over mág zeggen?
Is dat niet beter dan denken dat je het wel aan kan en helemaal de vernieling aangaan, alleen maar omdat het kind rechten heeft?
Als ouders heb je ook rechten, het is niet zo dat alles maar moet wijken, veranderen oid voor een kind mi.
quote:Tussen kerngezond en zwaar gehandicapt zitten -tig gradaties, lijkt me.
Op vrijdag 14 november 2003 10:30 schreef DarkElf het volgende:
Tuurlijk kunnen ze het mis hebben maar ik pers. ken weinig verhalen van mensen die verteld werd dat hun kindje gehandicapt zou zijn en het zou uiteindelijk kerngezond zijn.
Nu ik er wat langer over nadenk, ik denk dat het 'simpele' feit van alleen een diagnose 'kans op handicap' of Down ofzo, voor mij persoonlijk geen reden zou zijn om 't weg te laten halen...
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 10:32 schreef pro_jeex het volgende:[..]
normaal gesproken wel ja, maar in zo'n geval als dit niet.
ik denk dat vrouwen daar toch iets anders overdenken...
quote:Daarintegen ken ik weer het verhaal van mijn neefje, wat een waterhoofd had, klompvoeten, open rug, heupen niet goed, en zeer waarschijnlijk geestelijk niet goed, kortom: kasplantje, liever niets meer aan doen.
Triest verhaal
Toch gedaan, tis nu een goed gezonde tiener die in een rolstoel zit, normaal functioneerd en een heel normaal leven leid. Zelfs nederlands kampioen rolstoelrijden ofzoiets
Dus het kan ook anders.
Denk niet dat ik het weg zou laten halen, ik heb nou eenmaal gekozen voor een kind. Niet precies dàt kind, maar wel MIJN kind. En ik geloof nooit dat ik dat weg kan laten halen.
quote:maar dat is het dus juist: het is persoonlijk. niemand zou iets mogen zeggen over de keus van een ander in dit geval.
Op vrijdag 14 november 2003 10:33 schreef Jarno het volgende:[..]
Nu ik er wat langer over nadenk, ik denk dat het 'simpele' feit van alleen een diagnose 'kans op handicap' of Down ofzo, voor mij persoonlijk geen reden zou zijn om 't weg te laten halen...
quote:Ik denk dat je hier anders over gaat denken als het je overkomt.
Op vrijdag 14 november 2003 10:32 schreef pro_jeex het volgende:[..]
normaal gesproken wel ja, maar in zo'n geval als dit niet.
quote:Als jij het zelf geestelijk niet aan zou kunnen vind ik dat wat anders dan voor het kindje beslissen omdat het later geen leven zou krijgen...
Op vrijdag 14 november 2003 10:32 schreef DarkElf het volgende:
Maar wat nu als je in alle eerlijkheid zegt dat je het gewoon geestelijk niet aan zou kunnen?Waarom vallen mensen daarover? Dat is toch een hele persoonlijke keuze waar niemand iets over mág zeggen?
Is dat niet beter dan denken dat je het wel aan kan en helemaal de vernieling aangaan, alleen maar omdat het kind rechten heeft?
Als ouders heb je ook rechten, het is niet zo dat alles maar moet wijken, veranderen oid voor een kind mi.
Dan nog zou ik er tegen zijn hoor, maar dan kan ik het beter begrijpen dan omdat het gehandicapt is hebben we maar besloten dat we het weg laten halen.
quote:Jawel, maar dat is een andere vorm van afhankelijkheid. Een kind in de baarmoeder heeft zich fysiek gezien nog niet ontwikkeld en heeft daar de moeder voor nodig.
Op vrijdag 14 november 2003 10:29 schreef vamperotica het volgende:
Dat kind kan nà de geboorte ook gelijk voor zichzelf zorgen en is van niemand afhankelijk???
Maar goed, we verschillen gewoon van mening. Wat mij betreft begint het leven van een kind bij de geboorte en dat andere mensen vinden dat het al in de baarmoeder begint, dat is hun goed recht. Alleen ik heb het dus over een eerlijke start vanaf de geboorte, in de samenleving.
quote:Eens.
Op vrijdag 14 november 2003 10:34 schreef DarkElf het volgende:[..]
maar dat is het dus juist: het is persoonlijk. niemand zou iets mogen zeggen over de keus van een ander in dit geval.
quote:Zonder medische voorzieningen zou een kind dat na 4 maanden geboren wordt het echt niet overleven hoor.
Op vrijdag 14 november 2003 10:25 schreef Troel het volgende:
Er zijn anders genoeg veel te vroeg geboren kindjes die het gewoon overleven... En dan heb ik het over VEEL te vroeg geboren kindjes.
quote:Het syndroom van Down kunt je 100% bewijzen met een vruchtwaterpunctie omdat het een chromosomen afwijking is.
Op vrijdag 14 november 2003 10:33 schreef Jarno het volgende:
quote:Dat is ook mijn eerste gedachte...
Op vrijdag 14 november 2003 10:34 schreef CarOnline het volgende:
Denk niet dat ik het weg zou laten halen, ik heb nou eenmaal gekozen voor een kind. Niet precies dàt kind, maar wel MIJN kind. En ik geloof nooit dat ik dat weg kan laten halen.
Natuurlijk denk je daar van te voren over na, en heb ik ook wel gedacht dat ik het dan weg zou laten halen. Maar nu ik zelf zwanger ben, ligt dit toch een stuk emotioneler, en zou ik het denk ik niet kunnen.
quote:maar die voorzieneingen zijn er!
Op vrijdag 14 november 2003 10:35 schreef Qarinx het volgende:[..]
Zonder medische voorzieningen zou een kind dat na 4 maanden geboren wordt het echt niet overleven hoor.
en die worden voor een kindje gebruikt, of het nou gehandicapt is of gezond is!
quote:hmz.. Op zich niet echt aan elkaar gekoppeld, maar toch... Hoorde laatst op het nieuws al dat oudere mensen in opvang huizen 1 dag in de week in de pyama moesten blijven lopen wegens personeel tekort.....
Op vrijdag 14 november 2003 10:31 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
De kosten zijn inderdaad flink hoog maar gelukkig zijn er ook overal potjes waaruit je bijstand kan krijgen, gelukkig bestaan er ook nog dingen als persoons gebonden budget, thuiszorg, logeerhuizen enzovoorts. Zelfs 'normaal ontwikkelde' kinderen kosten veel geld!
Tja of de ouder het aan kan, mensen zijn vaak sterker dan ze zelf denken. Ouders bereiden zich vaak voor opdat het slechter met het kind zal gaan, er vindt een soort gewenning plaats!
quote:Zelfde verhaal, denk ik. Zorg is nu eenmaal een enorm ondergeschoven kindje, op alle vlakken. En nu de vraag naar zorg de komende jaren alleen maar toe zal nemen zal het op korte termijn niet veranderen, vrees ik.
Op vrijdag 14 november 2003 10:37 schreef StorieZnl het volgende:Hoe zit dat met de (thuis)zorg etc. voor gehandicapten?
quote:Nu ook nog niet, levensvatbaar bij 20/22 wkn en dat wordt nog niet overal gedaan, vanaf een week of 24/26 meer...ongeveer, weet het niet precies zeker.....
Zonder medische voorzieningen zou een kind dat na 4 maanden geboren wordt het echt niet overleven hoor.
quote:Neen, zo iets overkomkt me denk ik niet, maar ik weet wel heel duidelijk wat ik wel of niet wil en dit is er niet 1 van.
Op vrijdag 14 november 2003 10:34 schreef Nuongirl het volgende:[..]
Ik denk dat je hier anders over gaat denken als het je overkomt.
En ja ik weet waar ik over praat, mijn zusje is verstandelijk gehandicapt
quote:Maar een eerlijke start krijgt het ook niet vanaf de geboorte.
Jawel, maar dat is een andere vorm van afhankelijkheid. Een kind in de baarmoeder heeft zich fysiek gezien nog niet ontwikkeld en heeft daar de moeder voor nodig.
Maar goed, we verschillen gewoon van mening. Wat mij betreft begint het leven van een kind bij de geboorte en dat andere mensen vinden dat het al in de baarmoeder begint, dat is hun goed recht. Alleen ik heb het dus over een eerlijke start vanaf de geboorte, in de samenleving.
quote:Okee.. jij zegt hier zo van stel dat je het als ouder niet aan kunt.. kun je dan een 'normaal' kind wel aan?
Op vrijdag 14 november 2003 10:32 schreef DarkElf het volgende:
Maar wat nu als je in alle eerlijkheid zegt dat je het gewoon geestelijk niet aan zou kunnen?
Waarom vallen mensen daarover? Dat is toch een hele persoonlijke keuze waar niemand iets over mág zeggen?
Bij een 'normaal' kind kunnen zich ook moeilijkheden voordoen, stel dat het kind gedragsproblemen gaat ontwikkelen, denk jij dan ook zo van had ik het maar weg gehaalt?
quote:Stel dat jouw vrouw zwanger zou worden en het blijkt dat het kindje gehandicapt is en ze wil het per se houden. Geen twijfel over mogelijk, ze wil het kindje niet weg laten halen.
Op vrijdag 14 november 2003 10:38 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Neen, zo iets overkomkt me denk ik niet, maar ik weet wel heel duidelijk wat ik wel of niet wil en dit is er niet 1 van.
Wat zou je dan doen..
quote:Idd, pas een docu op tv gezien over een hyperactief (ik ken alle termen niet zo) kind, lijkt me minstens zo moeilijk. Anders, maar ook moeilijk. En dat weet je van tevoren ook niet!
Op vrijdag 14 november 2003 10:39 schreef BlackOrchid het volgende:Bij een 'normaal' kind kunnen zich ook moeilijkheden voordoen, stel dat het kind gedragsproblemen gaat ontwikkelen, denk jij dan ook zo van had ik het maar weg gehaalt?
quote:Huh, ik snap even niet waar je het overhebt. Het gaat hier toch gewoon over een abortus binnen 3 maanden. Zou niet weten waarom het niet zou mogen?
Op vrijdag 14 november 2003 10:39 schreef vamperotica het volgende:
Maar een eerlijke start krijgt het ook niet vanaf de geboorte.
Voor zover ik weet mag er niet ingegrepen worden in het leven van een kind wat ondragelijke pijnen lijdt. (dan heb ik het over het beeindigen van het leven) Er kan in sommige gevallen besloten worden niet in te grijpen als het kind dreigt te overlijden.
quote:Dan mogen ze gezellig met z'n beide verder, zonder mij. Althans zo denk ik er nu over, ik weet niet hoe ik daar later over denk. Gelukkig denkt mijn vriendin er precies zo over als mij, dat scheelt dan wel weer.
Op vrijdag 14 november 2003 10:40 schreef Troel het volgende:[..]
Stel dat jouw vrouw zwanger zou worden en het blijkt dat het kindje gehandicapt is en ze wil het per se houden. Geen twijfel over mogelijk, ze wil het kindje niet weg laten halen.
Wat zou je dan doen..
quote:Dat is wel redelijk goed geregeld, door middel van pgb kunnen de ouders zelf de benodigde zorg inkopen, zij bepalen dan hoeveel uur ze willen uitbesteden. Natuurlijk krijgen de ouders een bepaald budget daarvoor, alles wat daar over heen komt moet uit eigen zak betaald worden of uit weer andere potjes. Verder heb je nog de vrijwillige thuiszorg die hulp kan bieden..
Op vrijdag 14 november 2003 10:37 schreef StorieZnl het volgende:[..]
Hoe zit dat met de (thuis)zorg etc. voor gehandicapten?
quote:nee dat zeg ik niet en dat denk ik niet: maar is het niet eerlijker om je beperkingen te beseffen?
Op vrijdag 14 november 2003 10:39 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Okee.. jij zegt hier zo van stel dat je het als ouder niet aan kunt.. kun je dan een 'normaal' kind wel aan?
Bij een 'normaal' kind kunnen zich ook moeilijkheden voordoen, stel dat het kind gedragsproblemen gaat ontwikkelen, denk jij dan ook zo van had ik het maar weg gehaalt?
ja en als een kind gedragsstoornissen blijkt te hebben zijn daar genoeg hulpverlenende instanties voor die het je kind en jou iets makkelijker kunnen maken door een deel zorg weg te nemen.
ik bedoel niet opsluiten maar gewoon therapie.
en idd gaat de discussie om wat je van te voren weet niet wat er nog gaat gebeuren, appels en peren
[Dit bericht is gewijzigd door DarkElf op 14-11-2003 10:43]
quote:De discussie draait toch niet om wat je zou doen als je het niet van tevoren wist, maar wat je zou doen wanneer je het wel weet.
Op vrijdag 14 november 2003 10:41 schreef Jarno het volgende:
Idd, pas een docu op tv gezien over een hyperactief (ik ken alle termen niet zo) kind, lijkt me minstens zo moeilijk. Anders, maar ook moeilijk. En dat weet je van tevoren ook niet!
quote:Er staat nergens dat het om een abortus binnen 3 maanden gaat... Bovendien, kan men al zo vroeg testen op erfelijkheden en handicaps?
Op vrijdag 14 november 2003 10:41 schreef Qarinx het volgende:[..]
Huh, ik snap even niet waar je het overhebt. Het gaat hier toch gewoon over een abortus binnen 3 maanden. Zou niet weten waarom het niet zou mogen?
quote:Niet iedereen ziet het krijgen van kinderen als levenstaak.
Op vrijdag 14 november 2003 10:39 schreef BlackOrchid het volgende:
Okee.. jij zegt hier zo van stel dat je het als ouder niet aan kunt.. kun je dan een 'normaal' kind wel aan?Bij een 'normaal' kind kunnen zich ook moeilijkheden voordoen, stel dat het kind gedragsproblemen gaat ontwikkelen, denk jij dan ook zo van had ik het maar weg gehaalt?
quote:Je klinkt nu zowaar toch een beetje menselijk! Misschien dat het zelfs voor jou anders wordt als je zoiets van dichtbij meemaakt!
Op vrijdag 14 november 2003 10:42 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Dan mogen ze gezellig met z'n beide verder, zonder mij. Althans zo denk ik er nu over, ik weet niet hoe ik daar later over denk. Gelukkig denkt mijn vriendin er precies zo over als mij, dat scheelt dan wel weer.
quote:Als je dan toch je beperkingen beseft vindt ik ook dat je dan er alles aan moet doen om niet zwanger te raken!
Op vrijdag 14 november 2003 10:42 schreef DarkElf het volgende:[..]
nee dat zeg ik niet en dat denk ik niet: maar is het niet eerlijker om je beperkingen te beseffen?
quote:Het is *onze* generatie die dat laat gebeuren...
Op vrijdag 14 november 2003 10:38 schreef Jarno het volgende:[..]
Zelfde verhaal, denk ik. Zorg is nu eenmaal een enorm ondergeschoven kindje, op alle vlakken. En nu de vraag naar zorg de komende jaren alleen maar toe zal nemen zal het op korte termijn niet veranderen, vrees ik.
quote:Bij een gezond kindje hoeft het niet zo te gaan en laten we wel zijn, als jij van te voren weet dat je een kind krijgt dat op zijn 16-de een drank/drugs probleem krijgt en de rest van zijn leven in de vernieling ligt daardoor, zou je ook wel even flink slikken, lijkt mij.
Op vrijdag 14 november 2003 10:39 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Okee.. jij zegt hier zo van stel dat je het als ouder niet aan kunt.. kun je dan een 'normaal' kind wel aan?
En nee zulke dingen weet je niet van te voren, dus mocht iets dergelijks gebeuren, moet je er mee omgaan, hoe moeilijk en zwaar ook.
In het geval, van het ongeboren kindje, waarbij duidelijk is dat het (zwaar) gehandicapt is, weet je het wel van te voren en kun je evt besluiten om de zwangerschap niet door te zetten....
[Dit bericht is gewijzigd door yavanna op 14-11-2003 10:46]
quote:Ja waar gaat dit hele topic dan over. Je kan toch geen zwangerschap meer afbreken wanneer je er na 6 maanden achterkomt dat het kind een afwijking blijkt te hebben.
Op vrijdag 14 november 2003 10:43 schreef Troel het volgende:
Er staat nergens dat het om een abortus binnen 3 maanden gaat... Bovendien, kan men al zo vroeg testen op erfelijkheden en handicaps?
quote:tsjah sommige mensen doen dat ook ja
Op vrijdag 14 november 2003 10:44 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Als je dan toch je beperkingen beseft vindt ik ook dat je dan er alles aan moet doen om niet zwanger te raken!
quote:Anderhalf kind of eentje van anderhalf jaar
Op vrijdag 14 november 2003 10:43 schreef Greyfox het volgende:[..]
Niet iedereen ziet het krijgen van kinderen als levenstaak.
Ik heb er nu 1,5 en ik vind het geweldig!
Maar ik vind het ook prima als hij over 20 jaar het huis uit gaat.
Het gaat over het toekomstprespectief en dat is er voor veel gehandicapten minder of niet
quote:Nee. Mijn vriendin en ik weten heel goed dat we niet zo'n kind willen. We zullen ook zeker verschillende tests laten doen.
Op vrijdag 14 november 2003 10:44 schreef Troel het volgende:[..]
Je klinkt nu zowaar toch een beetje menselijk! Misschien dat het zelfs voor jou anders wordt als je zoiets van dichtbij meemaakt!
quote:Ik wijs je er alleen maar op dat het nergens genoemd staat...
Op vrijdag 14 november 2003 10:44 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ja waar gaat dit hele topic dan over. Je kan toch geen zwangerschap meer afbreken wanneer je er na 6 maanden achterkomt dat het kind een afwijking blijkt te hebben.
En aangezien ik niet weet of ze wel binnen die drie maanden zoveel unnen testen, weet ik niet of het om 3 maanden gaat.
quote:Dat is ook wel zo maar degene op wie ik reageerde zei in haar bericht dat zij zich niet geschikt genoeg acht voor het krijgen van kinderen, dat zij het niet aan zou kunnen.. Het is algemeen bekend dat ouders met kinderen die de opvoeding niet aankunnen, vaak de kinderen daarvan een gedragsstoornis ontwikkelen. Een gedragsstoornis heeft niks te maken of het kind nu wel of geen drugs gaat gebruiken..
Op vrijdag 14 november 2003 10:44 schreef yavanna het volgende:[..]
Bij een gezond kindje hoeft het niet zo te gaan en laten we wel zijn, als jij van te voren weet dat je een kind krijgt dat op zijn 16-de een drank/drugs probleem krijgt en de rest van zijn leven ind e vernieling ligt daardoor, zou je ook wel even flink slikken, lijkt mij.
En nee zulke dingen weet je niet van te voren, dus mocht iets dergelijks gebeuren, moet je er mee omgaan, hoe moeilijk en zwaar ook.
In het geval, van het ongeboren kindje, waarbij duidelijk is dat het (zwaar) gehandicapt is, weet je het wel van te voren en kun je evt besluiten om de zwangerschap niet door te zetten....
quote:Ik vind dit een beetje rare opmerking. Alsof iemand die er niet zo over denkt als jij, gelijk onmenselijk en wreed is.
Op vrijdag 14 november 2003 10:44 schreef Troel het volgende:
Je klinkt nu zowaar toch een beetje menselijk! Misschien dat het zelfs voor jou anders wordt als je zoiets van dichtbij meemaakt!
Beetje respect voor ieders mening, want zoals Darkelf al zei... het is iets persoonlijks. Je kan niemand verplichten een gehandicapt kind te houden.
quote:Maar goed ook..
Op vrijdag 14 november 2003 10:44 schreef DarkElf het volgende:[..]
tsjah sommige mensen doen dat ook ja
quote:ehhh, 1 van bijna 2 en 1 in de maak!
Op vrijdag 14 november 2003 10:44 schreef Troel het volgende:[..]
Anderhalf kind of eentje van anderhalf jaar
andere reactie:
Testen kun je vanaf 12 weken.
quote:Uhm... dan zit ik er idd even naast....
Op vrijdag 14 november 2003 10:41 schreef Qarinx het volgende:[..]
Huh, ik snap even niet waar je het overhebt. Het gaat hier toch gewoon over een abortus binnen 3 maanden. Zou niet weten waarom het niet zou mogen?
quote:Ik ken pro-jeex al langer dan vandaag... Hij heeft imo de meest vreemde ideeen. Hij doet zich soms meer voor als relkloon dan als een gewoon iemand, vandaar die reactie van mij.
Op vrijdag 14 november 2003 10:46 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ik vind dit een beetje rare opmerking. Alsof iemand die er niet zo over denkt als jij, gelijk onmenselijk en wreed is.
Beetje respect voor ieders mening, want zoals Darkelf al zei... het is iets persoonlijks. Je kan niemand verplichten een gehandicapt kind te houden.
quote:we hebben het over WETEN dat je kind gehandicapt zou zijn, NIET over de toekomst.
Op vrijdag 14 november 2003 10:46 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Dat is ook wel zo maar degene op wie ik reageerde zei in haar bericht dat zij zich niet geschikt genoeg acht voor het krijgen van kinderen, dat zij het niet aan zou kunnen.. Het is algemeen bekend dat ouders met kinderen die de opvoeding niet aankunnen, vaak de kinderen daarvan een gedragsstoornis ontwikkelen. Een gedragsstoornis heeft niks te maken of het kind nu wel of geen drugs gaat gebruiken..
snap je het verschil niet ofzo?
quote:Dus jij brengt het leven van een eventueel gezond kind in gevaar omdat jij perse geen kind met een handicap wilt hebben?
Op vrijdag 14 november 2003 10:45 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Nee. Mijn vriendin en ik weten heel goed dat we niet zo'n kind willen. We zullen ook zeker verschillende tests laten doen.
quote:Ah, dat was mij nog niet bekend, ik dacht dat gedragsstoornissen alom voorkwamen en deels erfelijk waren etc.
Op vrijdag 14 november 2003 10:46 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Dat is ook wel zo maar degene op wie ik reageerde zei in haar bericht dat zij zich niet geschikt genoeg acht voor het krijgen van kinderen, dat zij het niet aan zou kunnen.. Het is algemeen bekend dat ouders met kinderen die de opvoeding niet aankunnen, vaak de kinderen daarvan een gedragsstoornis ontwikkelen. Een gedragsstoornis heeft niks te maken of het kind nu wel of geen drugs gaat gebruiken..
quote:Dus vanaf 3 maanden kun je testen... Dus het kindje is uiteindelijk in de buik al over de drie maanden...
Op vrijdag 14 november 2003 10:47 schreef Greyfox het volgende:[..]
ehhh, 1 van bijna 2 en 1 in de maak!
andere reactie:
Testen kun je vanaf 12 weken.
En waarschijnlijk heb je na die drie maanden al tegen iedereen gezegd dat je zwanger bent... Hoe ga je dat later naar je omgeving uitleggen? Ga je de waarheid zeggen?
quote:ik wil perse geen gehandicapt kind.
Op vrijdag 14 november 2003 10:48 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Dus jij brengt het leven van een eventueel gezond kind in gevaar omdat jij perse geen kind met een handicap wilt hebben?
quote:Als je test op Down, dan is het geen 'kans', maar kun je met die test 100% zekerheid krijgen.
Op vrijdag 14 november 2003 10:48 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Dus jij brengt het leven van een eventueel gezond kind in gevaar omdat jij perse geen kind met een handicap wilt hebben?
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 10:49 schreef Greyfox het volgende:[..]
Als je test op Down, dan is het geen 'kans', maar kun je met die test 100% zekerheid krijgen.
quote:Oh dus weten of je kind gehandicapt is heeft niks te maken met de toekomst? Volgens mij heeft dit juist alles te maken met de toekomst, waarom zou je anders een kind met een handicap laten weghalen als je toch niet over de toekomst nadenkt?
Op vrijdag 14 november 2003 10:47 schreef DarkElf het volgende:[..]
we hebben het over WETEN dat je kind gehandicapt zou zijn, NIET over de toekomst.
snap je het verschil niet ofzo?
quote:waarom niet? het is toch de keus van jou en je partner? anderen hebben daar gewoon niets over te zeggen mi.
Op vrijdag 14 november 2003 10:49 schreef Troel het volgende:[..]
Hoe ga je dat later naar je omgeving uitleggen? Ga je de waarheid zeggen?
quote:Helaas niet
Op vrijdag 14 november 2003 10:48 schreef yavanna het volgende:[..]
Ah, dat was mij nog niet bekend, ik dacht dat gedragsstoornissen alom voorkwamen en deels erfelijk waren etc.
quote:luister: tuurlijk heeft het te maken met de toekomst, met een toekomst waarvan je weet dat je een gehandicapt kind hebt en hoe je daarmee om gaat, we hebben het niet over eventuele stoornissen die zich in het verloop van het leven van een kind nog gaan ontwikkelen, lees de opneninspost nog eens door ja.
Op vrijdag 14 november 2003 10:50 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Oh dus weten of je kind gehandicapt is heeft niks te maken met de toekomst? Volgens mij heeft dit juist alles te maken met de toekomst, waarom zou je anders een kind met een handicap laten weghalen als je toch niet over de toekomst nadenkt?
quote:Die testen zijn niet geheel ongevaarlijk hoor, je kunt er zelfs een gezond kindje mee beschadigen door die testen te doen.
Op vrijdag 14 november 2003 10:49 schreef Greyfox het volgende:[..]
Als je test op Down, dan is het geen 'kans', maar kun je met die test 100% zekerheid krijgen.
quote:Wij hebben dat wel gedaan.
Op vrijdag 14 november 2003 10:49 schreef Troel het volgende:
En waarschijnlijk heb je na die drie maanden al tegen iedereen gezegd dat je zwanger bent... Hoe ga je dat later naar je omgeving uitleggen? Ga je de waarheid zeggen?
quote:hmz.. Ik denk toch dat ik eerst had uitgezocht of er voldoende steun is als je het op een dag even niet meer ziet zitten.
Op vrijdag 14 november 2003 10:42 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Dat is wel redelijk goed geregeld, door middel van pgb kunnen de ouders zelf de benodigde zorg inkopen, zij bepalen dan hoeveel uur ze willen uitbesteden. Natuurlijk krijgen de ouders een bepaald budget daarvoor, alles wat daar over heen komt moet uit eigen zak betaald worden of uit weer andere potjes. Verder heb je nog de vrijwillige thuiszorg die hulp kan bieden..
En als ik zeker zou weten dat er genoeg achter-de-hand-hulp is (om het maar even zo te noemen) dan denk ik wel dat ik het kind had gehouden.
Persoonlijk vind ik het wel een 'voordeel' van (Geestelijk) gehandicapte mensen, dat ze ontiegelijk mooi tegen het leven aan kijken. Ik bedoel: sommige zijn zich van geen kwaad bewust. Zow onschuldig. Zo respecterend met wat ze hebben. Geweldig. misschien zou dat een reden zijn waarom ik zon kind zou houden.
Let wel: Bij dat laatste stukje zijn natuurlijk uitgezonderde mensen.
quote:Kijk eens naar de ts
Op vrijdag 14 november 2003 10:51 schreef DarkElf het volgende:[..]
luister: tuurlijk heeft het te maken met de toekomst, met een toekomst waarvan je weet dat je een gehandicapt kind hebt en hoe je daarmee om gaat, we hebben het niet over eventuele stoornissen die zich in het verloop van het leven van een kind nog gaan ontwikkelen, lees de opneninspost nog eens door ja.
quote:Hmm, ben ik niet helemaal met je eens... Ik heb zelf pdd-nos, mijn vader ook, mijn opa had het ook, en van een aantal ooms lijkt het er ook wel erg op dat ze het hebben. Zo ook van bepaalde andere familieleden... Misschien dat erfelijkheid ook bij gedragsstoornis (als je dit zo moet noemen) wel meespeelt.
Helaas niet
quote:Oh ja joh?
Op vrijdag 14 november 2003 10:51 schreef BlackOrchid het volgende:
Die testen zijn niet geheel ongevaarlijk hoor, je kunt er zelfs een gezond kindje mee beschadigen door die testen te doen.
quote:ik ben niet blind, ik zie alleen de openingspost zoals ik hem net uitgelegd heb, koffie dik kijken is weer een ander verhaal, niemand weet wat iemand kan ontwikkelen tijdens zijn/haar leven.
Op vrijdag 14 november 2003 10:52 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Kijk eens naar de ts
quote:Sommige gedragsstoornissen zijn inderdaad erfelijk, maar een heleboel stoornissen ontstaan ook door de opvoedomgeving van het kind.
Op vrijdag 14 november 2003 10:52 schreef Troel het volgende:[..]
Hmm, ben ik niet helemaal met je eens... Ik heb zelf pdd-nos, mijn vader ook, mijn opa had het ook, en van een aantal ooms lijkt het er ook wel erg op dat ze het hebben. Zo ook van bepaalde andere familieleden... Misschien dat erfelijkheid ook bij gedragsstoornis (als je dit zo moet noemen) wel meespeelt.
quote:Dat is misschien wel zo maar als jij al aangeeft misschien niet een kind kan opvoeden wegens (gokje.. eigen problemen) heb jij wel een grotere kans dat als je een kind neemt (terwijl je zelf misschien onstabiel in het leven staat) het kind daarmee niet steunt en eventuele gedragsproblemen in de hand werkt. Maar goed daar ging het inderdaad niet over.. ik zeg alleen dat de kans dan wel groter is!
Op vrijdag 14 november 2003 10:53 schreef DarkElf het volgende:[..]
ik ben niet blind, ik zie alleen de openingspost zoals ik hem net uitgelegd heb, koffie dik kijken is weer een ander verhaal, niemand weet wat iemand kan ontwikkelen tijdens zijn/haar leven.
quote:Ik denk zelf toch van wel
Helaas niet
maar is dat relevant voor dit topic?????
jezus wat zeik je door, ga eens ontopic.
quote:Maar opvoedomgeving is meer dan of ouders iets aan kunnen of niet.
Op vrijdag 14 november 2003 10:54 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Sommige gedragsstoornissen zijn inderdaad erfelijk, maar een heleboel stoornissen ontstaan ook door de opvoedomgeving van het kind.
quote:Kans op miskraam is jou nog geen groot genoeg risico, wat dacht je van eventuele afwijkingen ... Elke test heeft zo zijn nadelen en risico's, ik zou een kind niet zomaar in gevaar brengen.
Op vrijdag 14 november 2003 10:53 schreef Greyfox het volgende:[..]
Oh ja joh?
Hoe dan?
Alleen de kans op een miskraam is in de testperiode een dagje wat groter.
Wat is dan volgens jou het risico?
quote:Er is natuurlijk zowieso hier op Fok! al het verhaal van Mink van Moussy en BlackCrow. Die zou een open ruggetje hebben, nooit kunnen lopen etc. etc. Zij hebben de zwangerschap voldragen en toen Mink geboren werd bleek het met dat open ruggetje heel erg mee te vallen en kon hij gewoon zijn beide beentjes bewegen.
Op vrijdag 14 november 2003 10:30 schreef DarkElf het volgende:
Tuurlijk kunnen ze het mis hebben maar ik pers. ken weinig verhalen van mensen die verteld werd dat hun kindje gehandicapt zou zijn en het zou uiteindelijk kerngezond zijn.
[aanvulling]Moussy, excuses dat ik jullie verhaal erbij sleep, maar dat heeft mij toen wel heel erg aan het denken gezet over wat ik zou doen. Het is zo makkelijk om maar te roepen dat je het weg zal laten halen, maar volgens mij is het niet meer zo makkelijk als je eenmaal in die situatie zit.
[Dit bericht is gewijzigd door Brighteyes op 14-11-2003 11:06]
quote:Jij geeft jou mening, ik ga er tegen in.. staat het je niet aan, dan ga je weg of je discussiert mee.
Op vrijdag 14 november 2003 10:57 schreef DarkElf het volgende:
het gaat niet over mij en mijn problemen, geloof me ik ben me bewust van mijn problematiek en daarom zal ik nooit kinderen krijgen, hoeveel verdriet dat me ook doet.maar is dat relevant voor dit topic?????
jezus wat zeik je door, ga eens ontopic.
quote:overdrijven is een vak. het gebeurt dagelijks, zo'n test en allemaal goed gezonde baby's, dus dat valt wel mee.
Op vrijdag 14 november 2003 11:01 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Kans op miskraam is jou nog geen groot genoeg risico, wat dacht je van eventuele afwijkingen ... Elke test heeft zo zijn nadelen en risico's, ik zou een kind niet zomaar in gevaar brengen.
quote:het is niet relevant voor dit topic; aangezien je die gestart bent uit het oogpunt van zwanger zijn, gehandicapt zijn en wat doe je dan?
Op vrijdag 14 november 2003 11:02 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Jij geeft jou mening, ik ga er tegen in.. staat het je niet aan, dan ga je weg!
post veranderen, duh
[Dit bericht is gewijzigd door DarkElf op 14-11-2003 11:03]
quote:Ook meteen hier aan moest denken...
Op vrijdag 14 november 2003 11:01 schreef Brighteyes het volgende:[..]
Er is natuurlijk zowieso hier op Fok! al het verhaal van Mink van Moussy en BlackCrow. Die zou een open ruggetje hebben, nooit kunnen lopen etc. etc. Zij hebben de zwangerschap voldragen en toen Mink geboren werd bleek het met dat open ruggetje heel erg mee te vallen en kon hij gewoon zijn beide beentjes bewegen.
Helaas bleek hij ergens een stom klepje te hebben bij zijn niertjes, waardoor hij uiteindelijk toch overleden is.Maar dat had verder niets te maken met de eerdere diagnose.
Dus voorspellingen over een handicap kunnen ook in positieve zin ernaast zitten.
Helaas zat hier een stom k*tklepje
quote:Dat klopt, er zijn inderdaad veel factoren die meespelen waarvan ouders en opvoeding een hele belangrijke is bij een 'gezond, normaal' kind.
Op vrijdag 14 november 2003 10:58 schreef yavanna het volgende:[..]
Maar opvoedomgeving is meer dan of ouders iets aan kunnen of niet.
Er zijn zo enorm veel factoren die meespelen.
quote:Er stond niet een test, er stond testen.. meerdere dus..
Op vrijdag 14 november 2003 11:03 schreef pro_jeex het volgende:[..]
overdrijven is een vak. het gebeurt dagelijks, zo'n test en allemaal goed gezonde baby's, dus dat valt wel mee.
quote:klopt, daarom zei ik ook weinig verhalen aangezien ik me deze nog goed kon herinneren.
Er is natuurlijk zowieso hier op Fok! al het verhaal van Mink van Moussy en BlackCrow. Die zou een open ruggetje hebben, nooit kunnen lopen etc. etc. Zij hebben de zwangerschap voldragen en toen Mink geboren werd bleek het met dat open ruggetje heel erg mee te vallen en kon hij gewoon zijn beide beentjes bewegen.
Helaas bleek hij ergens een stom klepje te hebben bij zijn niertjes, waardoor hij uiteindelijk toch overleden is.Maar dat had verder niets te maken met de eerdere diagnose.
Dus voorspellingen over een handicap kunnen ook in positieve zin ernaast zitten.
Helaas zat hier een stom k*tklepje
quote:Dat is ook wel zo maar goed je weet dat er toch reacties komen op wat je post hier.. Actie--> Reactie
Op vrijdag 14 november 2003 11:03 schreef DarkElf het volgende:[..]
het is niet relevant voor dit topic; aangezien je die gestart bent uit het oogpunt van zwanger zijn, gehandicapt zijn en wat doe je dan?
post veranderen, duh
quote:tuurlijk maar doorzanniken is heel iets anders
Op vrijdag 14 november 2003 11:06 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Dat is ook wel zo maar goed je weet dat er toch reacties komen op wat je post hier.. Actie--> Reactie
quote:dat klopt, maak er maar een nieuw topic voor aan..
Op vrijdag 14 november 2003 11:07 schreef DarkElf het volgende:[..]
tuurlijk maar doorzanniken is heel iets anders
quote:hoezo? jij bent er zo mee bezig, be my quest
Op vrijdag 14 november 2003 11:09 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
dat klopt, maak er maar een nieuw topic voor aan..
quote:Aangezien je het zo graag wilt.. alstublieft je laatste woord!
Op vrijdag 14 november 2003 11:10 schreef DarkElf het volgende:[..]
hoezo? jij bent er zo mee bezig, be my quest
En nu weer on topic graag!
quote:Precies en dus kunnen mensen evt denken de zorg voor een gehandicapt kindje niet (zo) goed aan te kunnen en die van een 'normaal' kindje wel.
Op vrijdag 14 november 2003 11:03 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Dat klopt, er zijn inderdaad veel factoren die meespelen waarvan ouders en opvoeding een hele belangrijke is bij een 'gezond, normaal' kind.
quote:ah mooi, zoals ik al enkele malen vroeg
Op vrijdag 14 november 2003 11:10 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
En nu weer on topic graag!
quote:Het kan je ook overkomen als je jonger bent hoor
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 11:14 schreef moussy het volgende:[..]
Het kan je ook overkomen als je jonger bent hoor
quote:Vandaar mijn vraag ook of ze (kun je elke naam invullen) de zorg voor een kind in het algemeen wel zou aan kunnen. Ik ben van mening dat sommige mensen veel te snel aan een kind beginnen, zonder te bedenken wat er allemaal bij komt kijken. Ook mensen die zwakbegaafd zijn en aan kinderen beginnen (nee niet allemaal), ik weet voorbeelden van ouders die eigenlijk nooit kinderen hadden moeten krijgen! En die voorbeelden wonen nu bij mij op de groep..
Op vrijdag 14 november 2003 11:11 schreef yavanna het volgende:[..]
Precies en dus kunnen mensen evt denken de zorg voor een gehandicapt kindje niet (zo) goed aan te kunnen en die van een 'normaal' kindje wel.
Wat niet hoeft aan te duiden dat die mensen niet in staat zullen zijn de zorg voor een 'normaal' kind niet kunnen dragen, aangezien daar evt weer een totaal andere problematiek bij komt kijken.
Ook dit was niet ontopic...
Ik lees nu wel van alles over mensen met een handicap maar wat nou als je kind drager blijkt van de ziekte van Huntington, het kind groeit uit tot een normale volwassene maar begint tegen zn 40ste levensjaar ziek te worden. De volwassene verandert van een normaal persoon naar een persoon die bedlegerig is. Jij weet dat je man drager is van deze ziekte en jij raakt zwanger, na een test blijkt dat je kind 50% kans heeft op deze ziekte. Afbreken of niet?
quote:Yep dat kan, maar op deze leeftijd zwanger worden geeft meer risico..
Op vrijdag 14 november 2003 11:14 schreef moussy het volgende:[..]
Het kan je ook overkomen als je jonger bent hoor
quote:Natuurlijk niet!
Op vrijdag 14 november 2003 11:17 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Vandaar mijn vraag ook of ze (kun je elke naam invullen) de zorg voor een kind in het algemeen wel zou aan kunnen. Ik ben van mening dat sommige mensen veel te snel aan een kind beginnen, zonder te bedenken wat er allemaal bij komt kijken. Ook mensen die zwakbegaafd zijn en aan kinderen beginnen (nee niet allemaal), ik weet voorbeelden van ouders die eigenlijk nooit kinderen hadden moeten krijgen! En die voorbeelden wonen nu bij mij op de groep..
Ik lees nu wel van alles over mensen met een handicap maar wat nou als je kind drager blijkt van de ziekte van Huntington, het kind groeit uit tot een normale volwassene maar begint tegen zn 40ste levensjaar ziek te worden. De volwassene verandert van een normaal persoon naar een persoon die bedlegerig is. Jij weet dat je man drager is van deze ziekte en jij raakt zwanger, na een test blijkt dat je kind 50% kans heeft op deze ziekte. Afbreken of niet?
Ook 50 % kans dat je kindje gezond is!
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 11:12 schreef vamperotica het volgende:
@TS
Heb even niet meer meegelezen, dus ik weet niet of je hier zelf al een antwoord op hebt gegeven.
Wat zou je zelf doen in zo'n situatie en waarom?
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 10:23 schreef BlackOrchid het volgende:
Ik zou ten eerste nooit zo 'oud' zwanger willen worden (meer kans op een gehandicapt kind) maar mocht het zo zijn dat het kind een verstandelijke, lichamelijke of meervoudige handicap zou hebben, dan zou ik het gewoon geboren laten worden. Ook kinderen met een handicap hebben recht op een leven, je kunt altijd kwaliteit bieden ook al is het kind complex meervoudig gehandicapt.
quote:Ik denk dat ik daar pas over kan beslissen als ik in zo'n situatie zou zitten
Op vrijdag 14 november 2003 11:17 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Vandaar mijn vraag ook of ze (kun je elke naam invullen) de zorg voor een kind in het algemeen wel zou aan kunnen. Ik ben van mening dat sommige mensen veel te snel aan een kind beginnen, zonder te bedenken wat er allemaal bij komt kijken. Ook mensen die zwakbegaafd zijn en aan kinderen beginnen (nee niet allemaal), ik weet voorbeelden van ouders die eigenlijk nooit kinderen hadden moeten krijgen! En die voorbeelden wonen nu bij mij op de groep..
quote:Okee, maar stel nu dat de kansen op 90% lagen.. zou jij dan nog steeds het risico willen nemen? Ik zelf zou niet weten wat ik dan zou doen...
Op vrijdag 14 november 2003 11:18 schreef Troel het volgende:[..]
Natuurlijk niet!
Ook 50 % kans dat je kindje gezond is!
quote:Mijn oom heeft deze ziekte en zijn 2 volwassen kinderen zijn nu ook drager, mijn nicht wil niet weten hoeveel kans ze heeft op een kind dat ook drager zal zijn.. zij wil die keuze niet hebben. Ik zou dan ook echt niet weten wat ik zou doen, dus ook inderdaad pas als de situatie zich voordoet.
Op vrijdag 14 november 2003 11:21 schreef vamperotica het volgende:[..]
Ik denk dat ik daar pas over kan beslissen als ik in zo'n situatie zou zitten
quote:Ik denk elke keer alleen maar 'wie ben ik om iemand 40 (mag het iets meer zijn) gelukkige jaren te ontzeggen'?
Op vrijdag 14 november 2003 11:21 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Okee, maar stel nu dat de kansen op 90% lagen.. zou jij dan nog steeds het risico willen nemen? Ik zelf zou niet weten wat ik dan zou doen...
quote:Die vergrote kans op een miskraam is maar heel relatief hoor.
Op vrijdag 14 november 2003 11:01 schreef BlackOrchid het volgende:
Kans op miskraam is jou nog geen groot genoeg risico, wat dacht je van eventuele afwijkingen ... Elke test heeft zo zijn nadelen en risico's, ik zou een kind niet zomaar in gevaar brengen.
quote:Ik denk dat het voor jou ook wel een beetje "anders"is. Buiten het feit van de dragers in je familie, zie je ook hoe het mensen kan vergaan op je werk neem ik aan.
Op vrijdag 14 november 2003 11:23 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Mijn oom heeft deze ziekte en zijn 2 volwassen kinderen zijn nu ook drager, mijn nicht wil niet weten hoeveel kans ze heeft op een kind dat ook drager zal zijn.. zij wil die keuze niet hebben. Ik zou dan ook echt niet weten wat ik zou doen, dus ook inderdaad pas als de situatie zich voordoet.
quote:Zelfs dan zou ik het kindje niet weg laten halen...
Op vrijdag 14 november 2003 11:21 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Okee, maar stel nu dat de kansen op 90% lagen.. zou jij dan nog steeds het risico willen nemen? Ik zelf zou niet weten wat ik dan zou doen...
quote:
Helaas zat hier een stom k*tklepje[aanvulling]Moussy, excuses dat ik jullie verhaal erbij sleep, maar dat heeft mij toen wel heel erg aan het denken gezet over wat ik zou doen. Het is zo makkelijk om maar te roepen dat je het weg zal laten halen, maar volgens mij is het niet meer zo makkelijk als je eenmaal in die situatie zit.
Vroeger zei ik altijd, dát kind moet ik dan niet en dát overkomt mij niet.
Tot je er voor komt te staan. Ieder mens zal dan anders reageren. De één laat het kindje wel weghalen, de ander laat het kindje geboren worden. Wat iemand ook beslist, laat diegene in vredesnaam in zijn of haar waarden en oordeel er niet over.
Ik vind dit trouwens een idioot topic, niemand zal nú weten hoe die dán zal reageren. Verder spreek ik de rest wel als ze er zelf voor komen te staan, wat niet te hopen is.
Ga maar eens kijken naar site's van gehandicapte of overleden kindjes, de liefde (en wanhoop) straalt er gewoon af, óók bij de site's van mensen die de zwangerschap hebben afgebroken of het kindje bewust te vroeg hebben laten komen.
quote:Doordat ik gewerkt heb met complex meervoudig gehandicapte kinderen en hun ouders (kinderen die niks zelf kunnen behalve lachen en huilen) heb ik meestal wel een iets andere kijk op dit soort dingen. En tja over die ziekte.. dat maak ik van dichtbij mee en dat is geen pretje om te zien.
Op vrijdag 14 november 2003 11:25 schreef vamperotica het volgende:[..]
Ik denk dat het voor jou ook wel een beetje "anders"is. Buiten het feit van de dragers in je familie, zie je ook hoe het mensen kan vergaan op je werk neem ik aan.
quote:Ik heb zelf ook met meervoudig gehandicapten gewerkt (laag nivo) en mijn kijk is er weer anders op , dan die van jou.
Op vrijdag 14 november 2003 11:30 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Doordat ik gewerkt heb met complex meervoudig gehandicapte kinderen en hun ouders (kinderen die niks zelf kunnen behalve lachen en huilen) heb ik meestal wel een iets andere kijk op dit soort dingen. En tja over die ziekte.. dat maak ik van dichtbij mee en dat is geen pretje om te zien.
quote:Idioot topic of niet, dit soort onderwerpen maken altijd een boel reacties los
Op vrijdag 14 november 2003 11:27 schreef moussy het volgende:[..]
Geeft helemaal niks dat je het er bijhaalt
Vroeger zei ik altijd, dát kind moet ik dan niet en dát overkomt mij niet.
Tot je er voor komt te staan. Ieder mens zal dan anders reageren. De één laat het kindje wel weghalen, de ander laat het kindje geboren worden. Wat iemand ook beslist, laat diegene in vredesnaam in zijn of haar waarden en oordeel er niet over.
Ik vind dit trouwens een idioot topic, niemand zal nú weten hoe die dán zal reageren. Verder spreek ik de rest wel als ze er zelf voor komen te staan, wat niet te hopen is.
Ga maar eens kijken naar site's van gehandicapte of overleden kindjes, de liefde (en wanhoop) straalt er gewoon af, óók bij de site's van mensen die de zwangerschap hebben afgebroken of het kindje bewust te vroeg hebben laten komen.
quote:Dat kan
Op vrijdag 14 november 2003 11:33 schreef moussy het volgende:[..]
Ik heb zelf ook met meervoudig gehandicapten gewerkt (laag nivo) en mijn kijk is er weer anders op , dan die van jou.
quote:Ja duh, gek he dat ik gelijk heb. Ik heb er zelf voor gestaan
Op vrijdag 14 november 2003 11:34 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Idioot topic of niet, dit soort onderwerpen maken altijd een boel reacties los
Je hebt gelijk betreft die site's en natuurlijk ook in het echte leven, mensen hebben hoe dan ook verdriet als hun kind komt te overlijden of als ze besluiten het kind weg te laten halen.
Op het moment dat je echt voor zo'n probleem staat, terwijl jij dus weet dat er een kindje in je buik groeit, een kindje waar je op dat moment als zo vreselijk veel van houdt, dan doet al die rationaliteit er niet meer toe. Je kunt nu gewoon niet inschatten hoe je dan zult reageren.
En ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat mensen over een kind praten alsof het een ding is dat je zomaar weg kunt gooien. Mensen die het hebben over "gewoon een abortus", alsof het niks is..
quote:Goh sorry hoor dat ik je gelijk geef..
Op vrijdag 14 november 2003 11:35 schreef moussy het volgende:[..]
Ja duh, gek he dat ik gelijk heb. Ik heb er zelf voor gestaan
quote:Voor sommige mensen is dat ook zo
Op vrijdag 14 november 2003 11:35 schreef imago het volgende:
Het slaat toch ook nergens op om hier allemaal rationeel te gaan beargumenteren wat je in zo'n geval zou doen.Op het moment dat je echt voor zo'n probleem staat, terwijl jij dus weet dat er een kindje in je buik groeit, een kindje waar je op dat moment als zo vreselijk veel van houdt, dan doet al die rationaliteit er niet meer toe. Je kunt nu gewoon niet inschatten hoe je dan zult reageren.
En ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat mensen over een kind praten alsof het een ding is dat je zomaar weg kunt gooien. Mensen die het hebben over "gewoon een abortus", alsof het niks is..
quote:Het ging er volgens mij niet echt om dat je haar gelijk gaf, maar je reactie op haar stukje gaf mij het gevoel dat je het niet eens goed gelezen had...
Op vrijdag 14 november 2003 11:36 schreef BlackOrchid het volgende:[..]
Goh sorry hoor dat ik je gelijk geef..
quote:Maar mijn vriendin heeft dus zoveel last van haar zwangerschap, dat zij de lol van zwanger zijn niet kan inzien.
Op vrijdag 14 november 2003 11:35 schreef imago het volgende:
Op het moment dat je echt voor zo'n probleem staat, terwijl jij dus weet dat er een kindje in je buik groeit, een kindje waar je op dat moment als zo vreselijk veel van houdt, dan doet al die rationaliteit er niet meer toe. Je kunt nu gewoon niet inschatten hoe je dan zult reageren.En ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat mensen over een kind praten alsof het een ding is dat je zomaar weg kunt gooien. Mensen die het hebben over "gewoon een abortus", alsof het niks is..
Overigens kun/mag je geen abortus meer doen als het een kind is (na 18 weken, geloof ik).
quote:tot 24 weken. Vanaf 20 weken wordt je voor de keuze van aborteren of vroeggeboorte gezet.
Op vrijdag 14 november 2003 11:38 schreef Greyfox het volgende:[..]
Maar mijn vriendin heeft dus zoveel last van haar zwangerschap, dat zij de lol van zwanger zijn niet kan inzien.
In dat geval is het alleen maar een last om zwanger te zijn.
Dat veranderd je blik ook wel.Overigens kun/mag je geen abortus meer doen als het een kind is (na 18 weken, geloof ik).
Ik vond overigens mijn laatste zwangerschap ook absoluut niet leuk, maar heb er géén moment aan gedacht om het kindje weg te laten halen of te vervloeken.
quote:Daar ben ik het helemaal mee eens
Op vrijdag 14 november 2003 10:23 schreef BlackOrchid het volgende:
Ik zou ten eerste nooit zo 'oud' zwanger willen worden (meer kans op een gehandicapt kind) maar mocht het zo zijn dat het kind een verstandelijke, lichamelijke of meervoudige handicap zou hebben, dan zou ik het gewoon geboren laten worden. Ook kinderen met een handicap hebben recht op een leven, je kunt altijd kwaliteit bieden ook al is het kind complex meervoudig gehandicapt.
quote:Maar dan nog blijft het feit staan dat je vantevoren niet kan inschatten hoe het gaat zijn. Misschien een beetje kortzichtig van mij om inderdaad alleen uit te gaan van het blije-zwangerschaps-idee, daar heb je gelijk in! Maar ook jij en jouw vriendin hadden denk ik vantevoren niet kunnen voorspellen wat voor gevoelens alles teweegbrengt, of die gevoelens nou positief of negatief zijn. Dat is wat ik bedoelde: je kan nu denk ik helemaal niet inschatten hoe je zult reageren als het moment echt daar is.
Op vrijdag 14 november 2003 11:38 schreef Greyfox het volgende:
Maar mijn vriendin heeft dus zoveel last van haar zwangerschap, dat zij de lol van zwanger zijn niet kan inzien.
In dat geval is het alleen maar een last om zwanger te zijn.
Dat veranderd je blik ook wel.
En sterkte voor je vriendin dan En voor jou natuurlijk ook!
quote:Ik snap dat je er niet aan dacht om het weg te laten halen, mijn vriendin denkt er hetzelfde over.
Op vrijdag 14 november 2003 11:41 schreef moussy het volgende:
tot 24 weken. Vanaf 20 weken wordt je voor de keuze van aborteren of vroeggeboorte gezet.Ik vond overigens mijn laatste zwangerschap ook absoluut niet leuk, maar heb er géén moment aan gedacht om het kindje weg te laten halen of te vervloeken.
quote:Je kunt van te voren nog zoveel afspreken wat je wilt. op het moment dat je er voor staat spelen er allerlei emoties en hormonen mee.
Op vrijdag 14 november 2003 11:44 schreef Greyfox het volgende:[..]
Ik snap dat je er niet aan dacht om het weg te laten halen, mijn vriendin denkt er hetzelfde over.
Maar bij een negatieve test hadden we van tevoren afgesproken om het wel te doen.
quote:God god, niet overdrijven hoor.
Op vrijdag 14 november 2003 11:49 schreef vamperotica het volgende:
Je kunt van te voren nog zoveel afspreken wat je wilt. op het moment dat je er voor staat spelen er allerlei emoties en hormonen mee.
Als je zò bang bent voor een gehandicapt kind, kun je beter je niet aan kinderen beginnen. Er kan tijdens zijn/haar leven zò veel gebeuren waardoor het alsnog een "kasplantje" wordt. Wat doe je dan? Loop je dan ook weg?
quote:En dat is nu altijd zo moeilijk; medisch ingrijpen is goed, als het het leven maar verbetert. Medisch ingrijpen om een leven te beeindigen (want daar hebben we het wel over!) is nooit toegestaan. Is het nu echt zo zwart-wit?
Ik heb geen antwoord op de vraag van de TS, want ik ben niet in de situatie en kan het mij niet voldoende voorstellen.
Ik heb vreselijk respect voor mensen die besluiten om dat kindje dan gewoon te laten komen en er het beste van gaan maken want ik kan het niet.
quote:Dat moet je eens tegen een zwangere vrouw zeggen die vanaf een week of 18 haar kindje voelt trappen in de baarmoeder. Daar moet je eens met droge ogen tegen durven zeggen dat dat kindje nog niet leeft omdat ie nog niet geboren is.
Op vrijdag 14 november 2003 10:35 schreef Qarinx het volgende:Wat mij betreft begint het leven van een kind bij de geboorte en dat andere mensen vinden dat het al in de baarmoeder begint, dat is hun goed recht.
Dat moet je eens zeggen tegen een 6 maanden zwangere die elke avond met haar kindje speelt, bijvoorbeeld een muziekdoosje aanzet, waarop het kindje overduidelijk reageert. Daar moet je eens tegen zeggen dat haar kindje nu nog niet leeft omdat ie nog niet geboren is.
En ja, ik stel het hier ongelooflijk zwart-wit, maar dat doe jij ook.
OT: ik zou absoluut niet weten hoe ik zou reageren. Ik denk dat je zoiets, als het al te beargumenteren valt überhaupt, pas enigszins KUNT beargumenteren als je zelf in de situatie zit.
quote:Aan de ene kant niet, omdat je dan niet zulke moeilijke beslissingen hoeft te nemen. Aan de andere kant kan je dan je al voorbereiden. Een kindje met een handicap zal waarschijnl andere spulletjes nodig hebben?
Op vrijdag 14 november 2003 12:52 schreef Knorretje het volgende:
ik zou het zelf nooit laten testen in de zwangerschap.
quote:het gaat mij niet zozeer om niet te hoeven te beslissen, die beslissing is toch al genomen op het moment dat wij een kindje willen. En wat betreft voorbereiden, klopt kwa informatie opzoeken heb je misschien een gemis (heb een tijdje met verstandelijk en meervoudige gehandicapten gewerkt en kan dus gelukkig deels terugvallen op kennis die ik al heb al zal dit nooit zo specifiek zijn dan de info die je kan op zoeken naar aanleiding van de diagnose van de arts mbt jouw kind. Als die diagnose al voor 100 % zeker gesteld kan worden. idem voor het toekomst beeld van het dan nog ongeboren kind. Wat betreft spullen aanschaffen. Vaak blijf je na d geboorte van een kind want dan al startproblemen hebt nog een paar dagen in het ziekenhuis en kan er door familie veel geregeld worden en zijn er diverse instellingen/instantie die een helpende hand bieden als je daar aanklopt. En naast de eerste levensbehoften heeft zo'n humpie niet direkt veel aangepast spul nodig (evt medische dingen buiten beschouwing gelaten, maar die kun je toch pas regelen op dat moment omdat dan pas ECHT zeker is welke medische aanpassingen op gaan voor dit specifieke kind)
Op vrijdag 14 november 2003 12:53 schreef Troel het volgende:[..]
Aan de ene kant niet, omdat je dan niet zulke moeilijke beslissingen hoeft te nemen. Aan de andere kant kan je dan je al voorbereiden. Een kindje met een handicap zal waarschijnl andere spulletjes nodig hebben?
quote:Mja Dat wil je natuurlijk ook niet dat dat gebeurd. Als het even kan beschermd een vader of moeder zijn kind met zijn eigen leven om dat te voorkomen.'
Op vrijdag 14 november 2003 11:49 schreef vamperotica het volgende:Er kan tijdens zijn/haar leven zò veel gebeuren waardoor het alsnog een "kasplantje" wordt. Wat doe je dan? Loop je dan ook weg?
quote:Sorry, ik ben weer mensen door elkaar aan het halen!!!!
Op vrijdag 14 november 2003 12:02 schreef Greyfox het volgende:[..]
God god, niet overdrijven hoor.
De kans op een gezond kind is stukken groter dan op een ongezond.
Maar ik weet dat ik er niet mee om zou kunnen gaan, dus als ik dat 'risico' kan uitsluiten dan doe ik dat.
Dat is gelukkig mijn/onze vrije keus.
En ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat ik weg loop.
Sorry, maar ik leef niet om kinderen te krijgen.
De kwaliteit van MIJN leven vind ik ook belangrijk.
Kinderen vind ik zeker een aanvulling, maar geen levenstaak.
Stel dat jouw vrouw zwanger zou worden en het blijkt dat het kindje gehandicapt is en ze wil het per se houden. Geen twijfel over mogelijk, ze wil het kindje niet weg laten halen.
Wat zou je dan doen..
--------------------------------------------------------------------------------
Dan mogen ze gezellig met z'n beide verder, zonder mij. Althans zo denk ik er nu over, ik weet niet hoe ik daar later over denk.
Hier was mijn reaktie van het weglopen voor bedoeld
quote:Maar ÍK vind het ook neit eerlijk om iemand geen leven te gunnen en al helemaal niet als je niet weet óf je kind ongelukkig wordt met zijn/haar handicap. Vandaar "kiezen tussen twee oneerlijken".
Op vrijdag 14 november 2003 10:16 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Wat is oneerlijk er aan?
Het kind is niet gelukkig met z'n handicap en wij ook niet, lijkt me een duidelijke zaak toch.
quote:Helemaal mee eens, ik vind het ook onzin dat je het meteen helemaal niet aan kunt om kinderen te krijgen. De situatie is heel anders op het moment waarop je nog een keuze kunt maken dan wanneer je die keuze niet meer hebt. In de laatste situatie zul je er het beste van moeten maken, maar ik vind dat als er nog wel sprake is van een keuze, iedereen dat voor zichzelf moet kunnen beslissen.
Op vrijdag 14 november 2003 12:02 schreef Greyfox het volgende:God god, niet overdrijven hoor.
De kans op een gezond kind is stukken groter dan op een ongezond.
Maar ik weet dat ik er niet mee om zou kunnen gaan, dus als ik dat 'risico' kan uitsluiten dan doe ik dat.
Dat is gelukkig mijn/onze vrije keus.
En ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat ik weg loop.
Sorry, maar ik leef niet om kinderen te krijgen.
De kwaliteit van MIJN leven vind ik ook belangrijk.
Kinderen vind ik zeker een aanvulling, maar geen levenstaak.
Ik denk ook dat je dit echt pas kan beslissen op het moment dat je ervoor staat. En dan nog, waar trek je een grens?
Toch vraag ik me wat af, stel nu dat je niet getest bent en je zet een gehandicapt kindje op de wereld, of je bent in verwachting van een kerngezond kind, maar helaas gaat er iets fout tijdens of vlak na de bevalling, waardoor je kindje verstandelijk of lichamelijk gehandicapt raakt, wat doe je dan? Dan kun je toch ook niet zeggen, deze nemen we niet, we proberen het nog eens een keer.
quote:Precies! Ik heb begrepen dat een groot deel van de gehandicapte kindjes in Nederland, gehandicapt zijn vanwege zuurstoftekort en/of fouten tijdens de bevalling. Dan is het kindje er dus, en kun je niet meer kiezen.
Op vrijdag 14 november 2003 23:35 schreef melonovy het volgende:
helaas gaat er iets fout tijdens of vlak na de bevalling, waardoor je kindje verstandelijk of lichamelijk gehandicapt raakt, wat doe je dan? Dan kun je toch ook niet zeggen, deze nemen we niet, we proberen het nog eens een keer.
Ik heb een verhoogde kans op miskramen. Voor ons was dat voldoende reden om niet te laten testen (dan heb ik het over een vlokkentest/vruchtwaterpunctie) omdat daar meer risico's aan kleven dan Greyfox nu even stelt. Wel hebben we 4 echo's gehad, en is er wel gekeken of het ruggetje/bovenlip dicht waren.
Mijn zoon bleek bloedsuikerproblemen te hebben toen hij geboren werd, dit kun je van te voren nooit voorzien, maar je loopt wel risico's op hersenbeschadiging. Het is in ons geval gelukkig goed afgelopen, maar als dat niet zo was geweest had ik net zoveel van hem gehouden!
Wat ik maar wil zeggen; garanties zijn er nooit, al doe je 100 testen.
quote:Defineer iemand, vind jij een embryo al een iemand
Op vrijdag 14 november 2003 15:02 schreef Evil-Cherry het volgende:[..]
Maar ÍK vind het ook neit eerlijk om iemand geen leven te gunnen en al helemaal niet als je niet weet óf je kind ongelukkig wordt met zijn/haar handicap. Vandaar "kiezen tussen twee oneerlijken".
quote:Ligt eraan hoe ver je bent, maar uiteindelijk wordt het toch iemand.
Op zaterdag 15 november 2003 14:01 schreef boebiedoe het volgende:[..]
Defineer iemand, vind jij een embryo al een iemand
![]()
Kan er niets aan doen..
vorig jaar is er dus een speciaal kind geboren in de familie
is niet gehandicapt
maar dachten dus van wel
hij heeft dus voor 80% een wijnvlek over zijn lijfje
heeft wel verschijnselen van het downsyndroom maar heeft het dus niet
zoals dat de tepels verder uit elkaar staan en de aan elkaar gegroeide teentjes en nog een aantal dingen
de ouders hadden dus voordat hun zoontje geboren zou worden te horen gekregen dat hij het downsyndroom zou hebben
en hun kozen er toch voor om hem geboren te laten worden
en hij heeft het dus niet..
dus ze kunnen het ook fout hebben
quote:Zullen we dan ook iedereen die rookt maar meteen een nekschot geven, net zoals alle junks, aids-patiënten; of eigenlijk misschien wel iedereen die langer dan een week ziek is ?
Op vrijdag 14 november 2003 10:20 schreef Croga het volgende:
Om nog maar te zwijgen over het feit dat je de gehele Nederlandse bevolking met een "probleem" opzadelt. Een groot deel van de kosten van een zware gehandicapte worden door de gemeenschap gedragen, en niet door de ouders. Waarom heeft de gemeenschap dan eigenlijk niets hier over te zeggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |