quote:
Op donderdag 4 maart 2004 17:16 schreef JaFFe het volgende:
Wij willen misschien ook een paar modellen bestellen bij HLJ.
Maar hoeveel kost het om het te verzenden? Hoe lang duurt het? en hoeveel moet je betalen aan ivoer heffingen enzo? want het scheelt wel veel maar ik weet niet hoeveel van dat verschil er over blijft.
Hoi, ik bestel wel eens andere dingen op HLJ, maar de verzendkosten staan gewoon linksonder de hoofdpagina. Om het gewicht te bepalen: bij het model/speelgoed/etc. staat vaak gedetaileerde informatie, ook het gewicht en zelfs de prijs van het artikel in euros. De site spreekt voor zich...
Oh ja, de langzaamste en goedkoopste verzending is SAL (Surface Air Lift) en duurt vaak ontiegelijk lang, bijna een maand. En je kan het niet tracen. Op zich kan er niet zo veel mee misgaan, maar er zit een onzekerheifsfactor in.
En qua invoerheffing: hoe beter en duurder de verzending, des te groter de kans op een heffing omdat het blijkbaar goed in de gaten gehouden wordt. De invoerheffing is 19% op het artikel en verzendkosten(!). Ja, echte dieven zijn het om zelfs de verzending ervan als belastiing in rekening te brengen, alsof het de Nederlandse posterijen schaadt maar ze gaan het ook niet in Japan voor je ophalen.
![]()
En vaak heb je ook nog een soort van extra belasting dat een paar euro kost om de kosten van het heffen/controleren van het pakketje te bekostigen, oftewel, de koffie voor de controleur. Het controleren duurt een dag ofzo. Soms langer, afhankelijk van de onwetendheid van de ambtenaar/controleur die de waarde niet weet in te schatten. Ik kreeg een keer van een zending (toevallig via HLJ) van TPG en ze hieven een te hoge belasting omdat ze dachten dat het artikel duur was. Het was juist goedkoper door een actie. Stuurde via mail een bezwaar met een kopie van het mailtje van HLJ waarin de juiste prijs in stond. Het verschil werd na 4 weken weer teruggestort.
Ik hoop dat je er hier wat aan hebt. Succes!