quote:Dat hangt helemaal van het bouwjaar af
Op dinsdag 11 november 2003 11:17 schreef gekketurk het volgende:
Ik ben ook bezig met mijn rijlessen , maar ik weet niet of ik een motor kan betalen ..... Word mij iets te duur..... Hoeveel kost tegenwoordig een redelijke HONDA CBR 600??
quote:Het hoeft niet echt splinternieuw zijn ofzo , maar gewoon een redelijk onderhouden Honda CBR 600 van weet ik veel 3 / 4 jaren oud ofzo......
Op dinsdag 11 november 2003 11:17 schreef ploderus het volgende:[..]
Dat hangt helemaal van het bouwjaar af
quote:daar zit wel iets in. Heb ik 1 vraag over die CBR 600. klopt het dat bij Honda de max trekkracht pas in de hogere toeren zitten? Heb je dan niet te weinig trekkracht onderin? Ik heb wel zoiets van, die motor moet gewoon gaan ongeacht in welk toerengebied ik zit.
Op dinsdag 11 november 2003 11:13 schreef redted het volgende:[..]
Begin met een wat lichtere motor, je leert veel beter motorrijden op een fiets die jij de baas bent dan andersom. Stap na een jaartje of zo over op zo'n fireblade oid als je dat leuk vindt.
Dat vermogen is trouwens niet echt belangrijk op de openbare weg, het verschil tussen 120 of 150pk gebruik je (bijna) nooit, het is meer een verkooppraatje.
Ik ben zelf op een CBR600 begonnen, een prima gooi en smijt fiets.
Dit zie ik als me eerste motor die andere was meer een veredelde brommer.
quote:Je zou even op marktplaats moeten zoeken. Daar staan er zat te koop, prijzen varieren nogal. Als je bij de dealer koopt betaal je best wel wat meer
Op dinsdag 11 november 2003 11:20 schreef gekketurk het volgende:[..]
Het hoeft niet echt splinternieuw zijn ofzo , maar gewoon een redelijk onderhouden Honda CBR 600 van weet ik veel 3 / 4 jaren oud ofzo......
Prima fiets hoor..ondanks dat het een ouder model is (introductie '93) toch ook nog mooi!
quote:Je trekkracht en vermogen worden bij 4 cilinder altijd hoger naarnate het toerental stijgt (tot zekere hoogte).
Op dinsdag 11 november 2003 11:22 schreef One_Punch_Mickey het volgende:[..]
daar zit wel iets in. Heb ik 1 vraag over die CBR 600. klopt het dat bij Honda de max trekkracht pas in de hogere toeren zitten? Heb je dan niet te weinig trekkracht onderin? Ik heb wel zoiets van, die motor moet gewoon gaan ongeacht in welk toerengebied ik zit.
quote:of doe zoals ik: importeer (scheelt gauw een paar duizend eurootjes)
Op dinsdag 11 november 2003 11:26 schreef ploderus het volgende:[..]
Je zou even op marktplaats moeten zoeken. Daar staan er zat te koop, prijzen varieren nogal. Als je bij de dealer koopt betaal je best wel wat meer
quote:ja ok, maar is dat bij Honda niet relatief meer? Dus dat je echt goed kan merken dat je onderin eigenlijk iets meer trekkracht zou kunnen gebruiken?
Op dinsdag 11 november 2003 11:31 schreef ploderus het volgende:[..]
Je trekkracht en vermogen worden bij 4 cilinder altijd hoger naarnate het toerental stijgt (tot zekere hoogte).
quote:Dat kan ook, maar dat is heel wat meer werk
Op dinsdag 11 november 2003 11:31 schreef One_Punch_Mickey het volgende:[..]
of doe zoals ik: importeer (scheelt gauw een paar duizend eurootjes)
quote:ik vind sowieso dat oudere modellen er best mogen wezen, en idd deze ook
Op dinsdag 11 november 2003 11:30 schreef Fendy het volgende:
Ik ben begonnen met een Suzuki RF600R, 100pk, strak sturen en lekker fors qua formaat.Prima fiets hoor..ondanks dat het een ouder model is (introductie '93) toch ook nog mooi!
[Dit bericht is gewijzigd door One_Punch_Mickey op 11-11-2003 11:35]
quote:Ik heb zelf kort op een CBR600 uit 2001 (Rossi replica) gereden. Die had op zich best lekker trekkracht onderin (rond 4000 toeren).
Op dinsdag 11 november 2003 11:33 schreef One_Punch_Mickey het volgende:[..]
ja ok, maar is dat bij Honda niet relatief meer? Dus dat je echt goed kan merken dat je onderin eigenlijk iets meer trekkracht zou kunnen gebruiken?
[Dit bericht is gewijzigd door ploderus op 11-11-2003 11:46]
quote:Klinkt goed, maar dat is helaas buiten mijn budget. Ik kijk voor een motor rond 94/95. maar dat is niet het enige waar het mij om gaat, het gaat mij om het totaalpakket, maar daar hoort zeer zeker de trekkracht bij. Ik zou niet willen dat ik na een tijdje denk van, toch te weinig onderin. Ik ben wel van plan om mijn 1e motor een tijdje te gebruiken.
Op dinsdag 11 november 2003 11:40 schreef ploderus het volgende:
T.o.v. een 900cc zal het wel beduidend minder zijn, maar naar mijn mening toch ruim voldoende :)Als je trouwens onderin echt meer trekkracht wil, zou je misschien moeten gaan kijken voor een 2-cilinder
(Aprilia RSV1000R 2004)
Die hebben onderin meer trekkracht, maar zijn ook minder vergevingsgezing
quote:Als ik jou was zou ik (na behalen rijbewijs) gewoon lekker wat proefritten doen. Redelijk wat verschillende motoren proberen. Want het vermogen van een motor blijft altijd subjectief. Van tevoren goed orienteren welke motoren in aanmerking kunnen komen en op basis daarvan verschillende proefritten doen.
Op dinsdag 11 november 2003 11:52 schreef One_Punch_Mickey het volgende:[..]
Klinkt goed, maar dat is helaas buiten mijn budget. Ik kijk voor een motor rond 94/95. maar dat is niet het enige waar het mij om gaat, het gaat mij om het totaalpakket, maar daar hoort zeer zeker de trekkracht bij. Ik zou niet willen dat ik na een tijdje denk van, toch te weinig onderin. Ik ben wel van plan om mijn 1e motor een tijdje te gebruiken.
quote:trekkracht is wat anders dan vermogen. Trekkracht is vrijwel rechtevenredig met de cilinderinhoud. Dus hoe meer cc hoe meer trekkracht, terwijl het vermogen ook toeneemt naarmate ook het toerental toeneemt. Het grote voordeel van meer cc is dus de trekkracht onderin.
Op dinsdag 11 november 2003 11:22 schreef One_Punch_Mickey het volgende:[..]
daar zit wel iets in. Heb ik 1 vraag over die CBR 600. klopt het dat bij Honda de max trekkracht pas in de hogere toeren zitten? Heb je dan niet te weinig trekkracht onderin? Ik heb wel zoiets van, die motor moet gewoon gaan ongeacht in welk toerengebied ik zit.
quote:dat is wel het beste, ja. Dit is natuurlijk theoretisch gepraat, en ik weet niet hoe ik het zal ervaren om op een motor te rijden met 100 pk. Misschien is dat idd wel meer dan genoeg. Het mooiste van rijden is natuurlijk het bochtenwerk, en dat zit, zoals ik heb begrepen, bij elk model eigenlijk wel goed.
Op dinsdag 11 november 2003 11:57 schreef ploderus het volgende:[..]
Als ik jou was zou ik (na behalen rijbewijs) gewoon lekker wat proefritten doen. Redelijk wat verschillende motoren proberen. Want het vermogen van een motor blijft altijd subjectief. Van tevoren goed orienteren welke motoren in aanmerking kunnen komen en op basis daarvan verschillende proefritten doen.
Zelf vind ik een 600cc voor een redelijke periode voldoende trekkracht hebben. Maar misschien ben ik sneller tevreden dan jij
quote:ik weet het verschil tussen trekkracht en vermogen. Ik zal, zodra ik mag, zeker een dagje rijden om te kijken hoe ie bevalt (zie boven). Maar er is ook eenverschil tussen zuinig zijn op je motor en krampachtig rijden. Van dat laatste heb ik absoluut geen last, of ik nu op een zeer mooie motor rijd of niet dat maakt niets uit. Als je bang bent om te vallen moet je helemaal niet op zon ding stappen.
Op dinsdag 11 november 2003 12:04 schreef redted het volgende:[..]
trekkracht is wat anders dan vermogen. Trekkracht is vrijwel rechtevenredig met de cilinderinhoud. Dus hoe meer cc hoe meer trekkracht, terwijl het vermogen ook toeneemt naarmate ook het toerental toeneemt. Het grote voordeel van meer cc is dus de trekkracht onderin.
Qua vermogen heb je aan 100pk echt genoeg, zeker in het begin.
Laat je niet gek maken door allerlei cijfertjes, ga gewoon eens een dagje rijden op zo'n fiets en kijkt of hij je bevalt.
Koop een oude fiets waarbij een valpartij geen probleem is financieel, leer je grenzen kennen en koop dan een fiets die je mooi vindt.
Als je nu een (dure) fiets koopt waarmee je krampachtig gaat rijden omdat je bang bent om te vallen, dan leer je nooit echt lekker te rijden.
Ach ik had niet zo'n hoog budget en heb toch aardig wat kilometers gemaakt. (denk iets van 2500 a 3000).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |