Ik zit een beetje te kijken wat voor een HBO opleidingen ik kan / wil gaan doen. Daarom vroeg ik me afof mensen hier ervaring hebben met Conservatoria in Nederland ofzo.
Wat vond je van de school, organisatie, leerlingen, leraren, toeleidingsexamens en ga zo maar door? En waarom heb je wel of niet voor een bepaald conservatorium gekozen?
Ik ben benieuwd!
Daarom heb ik dit topic ook gestart, ik wil ervaringen horen.
verder wil ik wel verder in de muziek als dat mogelijk is, dus dat zal dan nog moeten blijken
maar zouw denkik misschien toch wel is willen proberen ..
piano dan
Er komt veel thuisstudie en discipline bij kijken. Conservatorium is een moeilijke studie - en je moet ermee rekening houden dat het niet meer je hobbie blijft maar een verplichting word, en dat is niet altijd leuk.
Als enkele jaren een instrument speelt zul je waarschijnlijk weinig kans hebben om zelfs de selectie maar te halen, laat staan de opleiding.
Het is echt voor mensen die er helemaal voor gaan en een groot deel van hun leven er aan wijden.
Het is idd geen hobbyistenclubje.
Gezien het feit dat je nu nog slechts aan het orienteren bent geeft misschien wel weer dat het wellicht niks voor je is. maar dan ben ik wel heel erg aan het generaliseren/speculeren.
quote:Een vriend van me vond het een groot nadeel dat hij zijn grootste hobbie kwijt was. Vroeger zong hij om te ontspannen, nu zingt hij omdat 'het moet', en moet hij andere manieren zoeken om te ontspannen.
Op dinsdag 11 november 2003 03:22 schreef typ-miep het volgende:
en je moet ermee rekening houden dat het niet meer je hobbie blijft maar een verplichting word, en dat is niet altijd leuk.
quote:Een vrouw en trompet? Aparte combinatie.
Op dinsdag 11 november 2003 03:22 schreef typ-miep het volgende:
Ik heb op het conservatorium gezeten. IN amsterdam. Klassiek trompet. en schoolmuziek.
In de randstad schijn je meer kans op een baan te hebben dan elders in het land, als je eenmaal klaar bent daar. En dat is omdat de naam in Rotterdam, Den Haag, Amsterdag een stuk beter is.
Nog een tip: komende week vrijdag is er een Open Dag in Den Haag, misschien kan je daar gaan kijken.
quote:Dit is ook de reden waarom ik het niet heb afgemaakt.
Op dinsdag 11 november 2003 13:13 schreef Christine het volgende:
Ik heb trouwens gehoord dat het op een conservatorium er erg hard aan toe kan gaan. Je bent niet alleen elkaars medestudenten, maar vaak ook elkaars concurrenten. Leraren spelen elkaars leerlingen tegen elkaar uit, en zetten je in om te bewijzen "dat zij de beste leraar zijn".
quote:B examen is al hartstikke goed
Op dinsdag 11 november 2003 14:57 schreef pinquit het volgende:
ik heb er ook heel lang over gedacht.
je moet echt plezier hebben in het maken van muziek, en in het beter willen worden!
ik dacht ook dat je b examen moet hebben behaald om er naartoe te kunnen, maar dat weet ik niet zeker.
alles trok me eigenlijk bijna aan aan de opleiding, maar je moet dus ook muziekgeschiedenis enz enz leren. en daar heb ik een hekel aan
opzich zou ik het nogsteeds fantastisch vinden om met zoiets heerlijks mijn geld kunnen verdienen.*gaat weer twijfelen* aagh
quote:volgens mij verschilt dat per conservatorium. Ik zelf heb les in Utrecht, en daar valt dat echt ontzettend mee! Helemaal geen gevoel van concurrentie, maar meer zoiets van: je hebt elkaar nodig; het is zo belangrijk om juist samen muziek te maken!
Op dinsdag 11 november 2003 13:13 schreef Christine het volgende:
Ik heb trouwens gehoord dat het op een conservatorium er erg hard aan toe kan gaan. Je bent niet alleen elkaars medestudenten, maar vaak ook elkaars concurrenten. Leraren spelen elkaars leerlingen tegen elkaar uit, en zetten je in om te bewijzen "dat zij de beste leraar zijn".
Voor ts: ik zou het, als je het graag wilt doen, iig gewoon proberen: kunnen jou die audities schelen! Weet je tenminste waar je aan toe bent en kun je jezelf later niet verwijten dat je het niet geprobeerd hebt. Het is alleen idd wel waar dat je er dan helemaal voor moet gaan.
Succes!
quote:Dat was voor mij ook de reden om het niet te kiezen, al heb ik er achteraf wel eens spijt van.
Op woensdag 12 november 2003 19:00 schreef Marialice het volgende:
Voor mij was de uiteindelijke reden om niet de muziek in te gaan (ik heb het hier met mijn docent uitvoerig over gehad) dat de muziekwereld geen leuke wereld is. Tenzij je het muziekonderwijs ingaat, zul je de rest van je leven je collega's als concurrenten beschouwen. Bovendien: als je van je hobby je beroep maakt, moet je een andere hobby gaan zoeken.
quote:Ik heb géén ervaring met een conservatorium, maar ik weet wel heel veel van muziek.
Op maandag 10 november 2003 23:17 schreef CyberDwarf het volgende:
Heej peoples!!Ik zit een beetje te kijken wat voor een HBO opleidingen ik kan / wil gaan doen. Daarom vroeg ik me afof mensen hier ervaring hebben met Conservatoria in Nederland ofzo.
Wat vond je van de school, organisatie, leerlingen, leraren, toeleidingsexamens en ga zo maar door? En waarom heb je wel of niet voor een bepaald conservatorium gekozen?
Ik ben benieuwd!
Jarenlang heb ik alleen op gevoel gespeeld, en sinds een paar jaar speel ik ook van noten.
Dus: als je een goed muzikaal gehoor hebt, kun je het jezelf ook aanleren.
Dus als je vragen hebt....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |