abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14539712
De bijbel schetst God als een wispelturige en wrede despoot.
Het is meteen al goed raak in Genesis.

God schiep een mens die kon zondigen. Hij plaatste deze in een schepping die de zondeval (wat dat ook moge zijn) mogelijk maakte. God voorkwam de zondeval ook niet, nee hij lokte die uit met een verboden boom en liet ook toe dat een slang de mens verleidde. Sneaky.
Wat er toen gebeurde was voorspelbaar. Hou een hond een worst voor en hij hapt toe. Dat is uitermate onredelijk. Als de hondeneigenaar de hond halfdood slaat omdat hij toehapt, dan hoort die vent in het gevang gestopt te worden.

Toen de mens, die nog geen goed en kwaad kende, argeloos in die (zonde)val liep was God heel erg toornig, niet op zichzelf, omdat hij faalde in het maken van een perfecte schepping, nee God was toornig op anderen. Hij strafte de mens ongenadig. Hij veroordeelde ze ter dood, nam hen onsterfelijkheid en geluk af en verbande hen uit het paradijs.. En God toorn trof niet alleen de mensen die gezondigd hadden, nee ook al het nageslacht dat zich van niets bewust was en zelfs de dieren.

Dat God regelmatig en snel toornig is, blijkt wel bij het zoeken op het woordje 'toorn' in online bijbels. Maar God heeft nog andere slechte eigenschappen, zoals een gebrekkige mensenkennis. Het boek Job schetst dit. Job is een vroom mens, maar God twijfelt. Hij maakte een deal met satan en liet de vrome Job alles meedogenloos afpakken, vrouw, kinderen en al zijn bezit. Job komt goed door de test, maar zijn vrouw en kinderen krijgt hij niet terug.

En wat te denken van de uittocht uit Egypte. Leidde God Zijn volk meteen naar het beloofde land? Nee, Hij liet ze eerst 40 jaar in de woestijn ronddwalen.

Maar massamoorden is God's specialiteit. Steden brandde hij plat.
Maar dit alles valt in het niets toen God de hele mensheid en al het leven op aarde uitroeide, op Noach, zijn gezin en een beperkt aantal dieren na.
Met een massaslachting op zijn tijd heeft God geen enkele moeite, ook de Kanaänieten mochten met zijn toestemming gerust opgeruimd worden.
Bepaald zachtaardig is de bijbel niet, b.v. Ps 137.9 Gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen en tegen de rots verpletteren.

Christenen zien een breekpunt in de bijbel. Het NT zou vooral gaan over de verzoening. Maar het NT is niet veel anders dan het OT. B.v. Lucas 19:27
Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild dat ik over hen koning zou zijn, brengt ze hier en slaat ze hier voor mij dood.

De grootste wreedheid van God is wel dat hij Zijn enige zoon naar de aarde stuurde om zich te laten offeren en wel voor het opkrikken van zijn eigen humeur en vergevingsgezindheid. Gods Zoon brengt dat bloedoffer, ook al wilde hij dat liever niet.

Was God toorn en verbittering toen over en was Hij nu eindelijk tevreden?
Welnee, afgezien van een nieuwe geloof, veranderde er nog steeds niets. Het kwaad, de pijn, de ziekte, de dood en alle ellende op aarde bleven gewoon voortduren. God was kennelijk nog steeds niet goedgunstig gestemd. Er moesten nog meer bloedoffers komen, 6 miljoen Joden en nog vele miljoenen meer moesten lijden en sterven, hoe hard ze ook tot de almachtige baden. En nog steeds gaat het door, omdat God alsmaar blijft talmen.

Hoe is het mogelijk dat de bijbel God als zon wrede despoot afgeschildert?
Nietzsche geeft het antwoord:
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm, het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!

De bijbel is een boek vol met oeroude heidense opvattingen.
De primitieve mens was volledig afhankelijk van de natuur. De natuur kon op wispelturige wijze goed zijn en overvloedig voor voedsel zorgen, of wreed, zoals in tijden van droogte, overstromingen en bij andere natuurrampen.
Die mens kon die wispelturigheid alleen verklaren als uitingen van een hogere macht. Een macht die doormiddel van de natuur gaf en nam (dood, ziekte en andere tegenslag). Logisch dat de donder en bliksem verbonden werd aan de natuurgod Donar en dat natuurrampen gezien werden als uitingen van Gods ongenoegen over het onwelgevallige gedrag van de mens. Die macht moest voortdurend goedgunstig gestemd worden met onderwerping, offers, riten en de strijd voor de goden. Dat heidense paaien is nog steeds erg belangrijk in de hedendaagse religies.

maandag 10 november 2003 @ 23:00:38 #2
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_14539755
Weer een bijbel/god bash topic Kan dit niet in het centrale topic?
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_14539911
Zow, jij zal branden, en veel ook!
Shocking is an art.
pi_14539950
Als je in god zou geloven en je schreef een boek over hem en de belevenissen van zijn volgelingen waarin alles wat de volgelingen overkomt de wil van god is dan zou dat boek ook gaan over een wreed en medogenloos iemand. Net als de bijbel.
Censuur is een extreme uiting van angst.
pi_14539955
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:06 schreef Jozzy het volgende:
Zow, jij zal branden, en veel ook!
as brandt niet
pi_14539972
Lees die bijbel eerst eens voordat je gaat copy pasten.
In het ouwe testament is god wreed en denkt alleen aan zijn eigen volk, in het nieuwe testament iets minder en kan je jezelf redden door je te bekeren.

Owja god is inderdaad een sadist als ie het beste met ons voor had zou hij ons gelijk naar de hemel sturen, maar dan zouden we ook niet geboren hoeven worden.
Owja God bestaat niet.

Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_14540028
Dit is heel simpel te verklaren. Religie houdt zichzelf instand d.m.v. angst. Vrees voor God/Allah e.d. Alleen door die vrees kunnen deze instituten zichzelf aan de macht houden. Als gelovigen dachten dat God/Allah e.d. barmhartig en vergevingsgezind was, dan haden deze gelovige deze instituten niet nodig om hun steeds erop te wijzen dat, als ze niet volgens bepaalde regels leven dat dan gods/Allah's e.d. toorn op hen zal neerdalen.
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
pi_14540124
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:08 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Lees die bijbel eerst eens voordat je gaat copy pasten.
In het ouwe testament is god wreed en denkt alleen aan zijn eigen volk, in het nieuwe testament iets minder en kan je jezelf redden door je te bekeren.

Owja god is inderdaad een sadist als ie het beste met ons voor had zou hij ons gelijk naar de hemel sturen, maar dan zouden we ook niet geboren hoeven worden.
Owja God bestaat niet.

Helemaal mee eens...wat is het nut van dit leven als je daarna eeuwig zou leven...puur de onderwerping die je hier hoort te doen zodat je eeuwig leeft? Wat een stompzinnig idee.
Censuur is een extreme uiting van angst.
pi_14540166
Beter om te heersen in hel, dan te dienen in de hemel.
pi_14540310
quote:
hoezo Cradle of Filth
  maandag 10 november 2003 @ 23:21:05 #11
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_14540356
Het begin van je relaas is van een foute insteek. Je doet precies wat er fout ging in het paradijs. Het afschuiven van het probleem/de fout. Jij schuift het af op God terwijl de mens zelf die keuze maakte. Zo schoof adam zijn fout af op de vrouw eva, en eva gaf de slang weer de schuld. Dat is het kernpunt van het verhaal.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_14540420
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:14 schreef Italiaan het volgende:
Met deze uitspraak onderwerp je je al.
Denk daar maar eens over na.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  maandag 10 november 2003 @ 23:23:52 #13
27393 Jozzy
Jozzy says:
pi_14540456
He CyberRudolf, als je overgens Echt geinteresseerd ben wil ik het je wel uitleggen. Maar volgens mij is dit puur kritiek, of niet?
Shocking is an art.
pi_14540552
Hmmmmmmm, misschien omdat de bijbel door mensenhanden is gschreven en uit mensenhoofden voortkomt en zo een weerspiegeling is van het sadisme van mensen en menselijke macht?????
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_14540717
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:23 schreef Jozzy het volgende:
He CyberRudolf, als je overgens Echt geinteresseerd ben wil ik het je wel uitleggen. Maar volgens mij is dit puur kritiek, of niet?
Hoi Jozzy,
Geïnteresseerd in welke uitleg?
Het christelijke geloof en de christelijke uitleg van bijbel is mij genoegzaam bekend. Ik was indertijd erg vroom :-)

maandag 10 november 2003 @ 23:37:42 #16
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_14540817
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:33 schreef CyberRudolf het volgende:

[..]

Hoi Jozzy,
Het christelijke geloof en de christelijke uitleg van bijbel is mij genoegzaam bekend. Ik was indertijd erg vroom :-)

Ah nog een beetje getraumatiseerd. Vroeg me al af waarom je dit verhaal schreef. Grapje
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_14540829
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:26 schreef erodome het volgende:
Hmmmmmmm, misschien omdat de bijbel door mensenhanden is gschreven en uit mensenhoofden voortkomt en zo een weerspiegeling is van het sadisme van mensen en menselijke macht?????
ja, dus niet goddelijk.

sinds wanneer ben jij mod ? mod van het keldertje ?

fokschaap
pi_14540836
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:26 schreef erodome het volgende:
Inderdaad, ik denk dat het schetsen van gods toorn en wraak alleen maar het opwekken angst tot doel heeft. Angst is namelijk een enorm machtsmiddel.
pi_14540852
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:33 schreef CyberRudolf het volgende:

[..]

Hoi Jozzy,

de broer van Rereformed ?
fokschaap
pi_14541163
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:38 schreef Viola_Holt het volgende:
de broer van Rereformed ?
Nee hoor, ik ben hier vanavond echt voor het eerst en ken hier nog niemand.

pi_14541223
quote:
Op maandag 10 november 2003 23:50 schreef CyberRudolf het volgende:

[..]

Nee hoor, ik ben hier vanavond echt voor het eerst en ken hier nog niemand.

welkom op Fok! dan !
fokschaap
  dinsdag 11 november 2003 @ 01:21:21 #22
52589 sjun
uit solidariteit
pi_14543019
quote:
Op maandag 10 november 2003 22:59 schreef CyberRudolf het volgende:
De bijbel schetst God als een wispelturige en wrede despoot.

Misschien kun je eens op je gemak het hele boekje gaan lezen voordat je er een rode draad uit op meent te moeten maken. Dat kan geen kwaad voor zowel de algemene als de culturele ontwikkeling en reikt je en passant wat pilaren waarop de Europese beschaving is gebouwd aan.

Succes met je bijbelse voettocht en het maken van vele nieuwe vrienden hier.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  dinsdag 11 november 2003 @ 01:31:35 #23
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_14543190
Maar Kerstmis is best gezellig, toch..?
zzz
pi_14543334
Ik ga je een geheimpje verklappen: god is verzonnen, net als de bijbel...
  dinsdag 11 november 2003 @ 01:51:45 #25
52589 sjun
uit solidariteit
pi_14543468
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 01:41 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik ga je een geheimpje verklappen: god is verzonnen, net als de bijbel...
Is je geloof daarin al beproefd?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')