VI werkt niet zo. Het bewijst niets voor k=2 of k=3. k is een willekeurige constante dat alleen één waarde kan aannemen op hetzelfde moment. het is geen variabele. Als je aanneemt dat k=2 kan je niet tegelijkertijd aannemen dat k=3 en daardoor is de bewering niet in z'n geheel geldig. n is wel een variabelequote:Op woensdag 9 november 2005 22:39 schreef DionysuZ het volgende:
Ok.
je stelt dat als k=3 dat de vorige uitspraak niet meer geldig is toch? Je moet het zo zien:
je hebt een basisstap: de uitspraak geldt voor k = 1.
Dan gaan we bewijzen dat de uitspraak geldt voor k = 2. Dit is vaak simpel omdat we weten dat de uitspraak geldt voor k=1. Als we weten dat de uitspraak dan geldt voor k = 2, geldt hij dus voor k = 1 EN k = 2. En dat kunnen we weer meenemen naar het bewijs voor k = 3.
In VI is k een willekeurige constante die alleen één waarde tegelijkertijd kan aannemen.quote:Je kunt het ook andersom zien. Als je wil weten of de uitspraak geldt voor k = 5:
- Neem aan dat hij geldt voor k = 4.
- Bewijs dat hij dan geldt voor k = 5 (is vaak simpel dan)
- Omdat je niet weet of hij geldt voor k = 4, neem je aan dat hij geldt voor k = 3
- Bewijs dat hij dan geldt voor k = 4 (is vaak simpel)
- Omdat je niet weet of hij geldt voor k = 3, neem je aan dat hij geldt voor k = 2
- Bewijs dat hij dan geldt voor k = 3 (is vaak simpel)
- Omdat je niet weet of hij geldt voor k = 2, neem je aan dat hij geldt voor k = 1
- Bewijs dat hij dan geldt voor k = 2 (is vaak simpel)
- Je weet dat hij geldt voor k = 1
- Bewijs voor k = 5 is dan geleverd
ik weet hoe volledige inductie werkt. De post van net was alleen maar omdat je zegt dat het niet altijd geldig hoeft te zijn. Als je weet dat een uitspraak geldt voor n = 1, en je wilt em bewijzen voor een zekere n = k. Dan nemen we aan dat hij geldt voor alle n < k, dus n = 1, 2, 3 ... k-1. Als je daarmee kunt bewijzen dat k dan ook klopt, dan klopt de stelling gewoon: pak maar eens k = 2, die kun je bewijzen met de basisstap (n=1). Pak k = 3, die kun je bewijzen als je aanneemt dat k = 2 en k = 1 klopt, en aangezien je k = 2 kunt bewijzen uit de basisstap klopt deze ook .. etc .. etcquote:Op woensdag 9 november 2005 23:11 schreef Aslama het volgende:
[..]
VI werkt niet zo. Het bewijst niets voor k=2 of k=3. k is een willekeurige constante dat alleen één waarde kan aannemen op hetzelfde moment. het is geen variabele. Als je aanneemt dat k=2 kan je niet tegelijkertijd aannemen dat k=3 en daardoor is de bewering niet in z'n geheel geldig. n is wel een variabele
[..]
In VI is k een willekeurige constante die alleen één waarde tegelijkertijd kan aannemen.
Helaas werkt de VI niet zo.quote:Op woensdag 9 november 2005 22:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik snap het punt niet zo. Je kunt met een bewijs uit het ongerijmde vrij gemakkelijk bewijzen dat als A een deelverzameling is van N met
- 1 zit in A
- uit n in A volgt n+1 in A
dan geldt dat A=N.
Ik heb het over de volledige inductie. Pythagoras is niet afgeleid dmv de VI. Wat je kan doen is dmv de VI bewijzen dat Pythagoras geldt voor alle a,b en c in R. Ga je gang ..quote:Je kunt ook gaan twijfel en aan de stelling van pythagoras, of dat voor alle a, b en c in R geldt.
Ik moet helaas in herhaling vallen. k is een willekeurige constante die alleen één waarde tegelijkertijd kan aannemen. Zodra je k=3 pakt dan is k ongelijk aan 2 en de bewering is dus niet in zijn geheel geldig.quote:Op woensdag 9 november 2005 23:18 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik weet hoe volledige inductie werkt. De post van net was alleen maar omdat je zegt dat het niet altijd geldig hoeft te zijn. Als je weet dat een uitspraak geldt voor n = 1, en je wilt em bewijzen voor een zekere n = k. Dan nemen we aan dat hij geldt voor alle n < k, dus n = 1, 2, 3 ... k-1. Als je daarmee kunt bewijzen dat k dan ook klopt, dan klopt de stelling gewoon: pak maar eens k = 2, die kun je bewijzen met de basisstap (n=1). Pak k = 3, die kun je bewijzen als je aanneemt dat k = 2 en k = 1 klopt, en aangezien je k = 2 kunt bewijzen uit de basisstap klopt deze ook .. etc .. etc
Ook helaas in herhalingquote:Op woensdag 9 november 2005 23:24 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik moet helaas in herhaling vallen. k is een willekeurige constante die alleen één waarde tegelijkertijd kan aannemen. Zodra je k=3 pakt dan is k ongelijk aan 2 dus de bewering in niet in zijn geheel geldig.
Ik gebruik liever VI zoals in de OP wordt beschreven. Jouw beschrijving is niet helemaal dezelfde.quote:Op woensdag 9 november 2005 23:28 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ook helaas in herhaling. Volledige inductie werkt zo:
1. Basisstap: bewijs dat de stelling geldt voor de minimale elementen (bijv. n = 0) van de verzameling A
2. Aanname: stel dat de stelling geldt voor een willekeurig element x van A
3. Bewijs: als de stelling geldt voor x, bewijs dat hij geldt voor de directe opvolger van x.
Zo ontstaat er een keten van de minimale elementen tot de maximale elementen. En allemaal kloppen ze.
Het bewijs staat hier voor mijn neus. Volledige Inductie, met bewijs voor mijn eerdere post. VI werkt weldegelijk zo. Als je wilt kan ik het bewijs hier zo neerkwakken.quote:
Gewoon uitleggenquote:Op woensdag 9 november 2005 23:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het bewijs staat hier voor mijn neus. Volledige Inductie, met bewijs voor mijn eerdere post. VI werkt weldegelijk zo. Als je wilt kan ik het bewijs hier zo neerkwakken.
Ok, komt ie. Ik gebruik een 'e' voor "is element van".quote:
Ik zie dat het bewijs van A=N geleverd wordt dmv VI. Sorry het was niet goed nagedacht. Hieronder heb je waarschijnlijk A=N bewezen via een andere manier als een tweede bewijs. Het feit dat iets wordt bewezen via een andere manier zegt niet dat de eerste methode (VI) geen kans op fout laat. Je bewijst immers niet dat de methode zelf (VI) juist is. Het zou kunnen dat A=N waar is. Ik betwijfel alleen of VI een waterdichte methode is omdat uit de tweede stap (zie OP) een aanname wordt gebruikt waaruit een bewijs moet volgen. (in je voorbeeld: uit n e A volgt n+1 e A). In de logica kan je iets niet als waar classificeren als het uit een aanname volgt. Verder vind ik dat wat Pie.er uitlegt niet zoals VI werkelijk werkt omdat k in de VI een willekeurige constante is die tegelijkertijd alleen één waarde kan aannemen. Als je k=3 neemt kan je niet tegelijk k=2 nemen waaruit een gedeelte van het bewijs moest volgen. Als k=3 is de geldigheid van de uitspraak voor n=2 niet bewezen (wel aangenomen) Lees nogmaals mijn discussie met Pie.er en DionysuZ. Ik geloof best dat veel formule's dmv van VI zijn bewezen. Alleen constateer ik vooralsnog dat VI niet waterdicht is.quote:Op woensdag 9 november 2005 23:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, komt ie. Ik gebruik een 'e' voor "is element van".
Ik stel dus dat A een deelverzameling is van N ( de natuurlijke getallen ) met
* 1 e A
* uit n e A volgt n+1 e A
Dan A=N.
Ik begrijp deze logica niet helemaal (bold gemaakte zinnen) Kan je uitleggen waarom uit de tweede aanname en de tegenspraak met de eerste aanname het bewijs van onwaarheid van de eerste aanname volgt?quote:Waarom?
Stel es dat A niet gelijk is aan N. Dan kun je een verzameling B definieren als volgt:
{n e N : n niet in A} , dus B=N\A. B heeft een kleinste element, bijvoorbeeld m. De eerste aanname zegt dat m niet gelijk is aan 1, want 1 zit immers in A. Dus m>1. Die m is het kleinste element, dus m-1 hoort niet meer tot B, dus m-1 e A. Nou pakken we de tweede aanname er bij: die zegt dan dat m e A, maar we stelden dat m e B, dus hebben we een tegenspraak. Conclusie: B is de nulverzameling, en A=N.
quote:Je gebruikt hierbij dat de natuurlijke getallen welgeordend zijn.
Zie mijn post hierbovenquote:Op donderdag 10 november 2005 00:00 schreef DionysuZ het volgende:
ik snap niet zozeer wat er zo onlogisch aan is Aslama, kun je het nog een keer uitleggen?
Klopt, maar het bewijs volgt uit de aanname dat de uitspraak geldt voor n<k.quote:Op donderdag 10 november 2005 01:25 schreef DionysuZ het volgende:
je neemt helemaal niet k=3 of k=2. Je neemt dat k = een zeker getal in de verzameling. Welk getal benoemen we niet. Hierdoor moet hetgeen je bewijst dus gelden voor alle k in die verzameling.
Je stelt nu ook bewijzen uit het ongerijmde in twijfelquote:Op donderdag 10 november 2005 01:16 schreef Aslama het volgende:
Ik begrijp deze logica niet helemaal (bold gemaakte zinnen) Kan je uitleggen waarom uit de tweede aanname en de tegenspraak met de eerste aanname het bewijs van onwaarheid van de eerste aanname volgt?
[..]
precies, en daarom de basisstap. Die aanname kan alleen maar genomen worden als de stelling klopt voor de minimale elementen in de verzamelingquote:Op donderdag 10 november 2005 01:30 schreef Aslama het volgende:
[..]
Klopt, maar het bewijs volgt uit de aanname dat de uitspraak geldt voor n<k.
Was een vraag hoorquote:Op donderdag 10 november 2005 01:31 schreef placebeau het volgende:
[..]
Je stelt nu ook bewijzen uit het ongerijmde in twijfel
Ja maar beide zijn aanname's, waarom omdat ze elkaar tegenspreken de tweede waar is?quote:iets kan niet niet waar en wel waar tegelijk zijn, da's de eerste wet van de logica.
het is uit die twee aannames dat je iets wil bewijzen.quote:Op donderdag 10 november 2005 01:34 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
precies, en daarom de basisstap. Die aanname kan alleen maar genomen worden als de stelling klopt voor de minimale elementen in de verzameling
De basisstap neem je niet aan, die bewijs je. Die is meestal triviaal, niet altijd.quote:Op donderdag 10 november 2005 01:39 schreef placebeau het volgende:
[..]
het is uit die twee aannames dat je iets wil bewijzen.
je wilt dus uitgaande van het feit dat die twee aannames waar zijn, tot je resultaat dat A=N is komen.
Dat die twee waar zijn heb je dus gegeven.
ja, als je de inductie toepast.quote:Op donderdag 10 november 2005 01:40 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
De basisstap neem je niet aan, die bewijs je. Die is meestal triviaal, niet altijd.
Het is toch geen feit dat die twee aannames waar waren, of volg ik het niet meer?quote:Op donderdag 10 november 2005 01:39 schreef placebeau het volgende:
[..]
het is uit die twee aannames dat je iets wil bewijzen.
je wilt dus uitgaande van het feit dat die twee aannames waar zijn, tot je resultaat dat A=N is komen.
quote:Dat die twee waar zijn heb je dus gegeven.
De basisstap is een inductiestap, die bewijs je niet door inductie toe te passen.quote:Op donderdag 10 november 2005 01:42 schreef placebeau het volgende:
[..]
ja, als je de inductie toepast.
Maar het gaat hier over het bewijs van haushofer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |