Hmm, toch Elvis, denk ik. Over hem gaan zoveel bizarre verhalen en geruchten de rondte, en bovendien wordt hij ruim twintig jaar na z'n dood nog steeds elke dag ergens gezien.
Puur muzikaal gezien zijn Lennon, Hendrix, Morrison etc. wel 'groter' denk ik, omdat zij hun eigen nummers schreven.
quote:1S
Op donderdag 07 juni 2001 18:45 schreef _BBS het volgende:
Hmmmm, Jim Morrison toch wel wat mij betreft.
("Until the philosophy which holds one race superior and another inferior is finally and permanently abandoned, everywhere is war!")
quote:Yep. En die staat bij mij dus op nummer twee. De allerbeste live-performer ooit ook nog 'ns IMHO.
Op donderdag 07 juni 2001 18:49 schreef Zanderrr het volgende:
En Bob Marley, natuurlijk. De eerste superster uit een Derde Wereldland. Bovendien zijn veel Marley-teksten nog steeds relevant, terwijl de teksten van sommige andere 'groten' inmiddels als achterhaalde hippie-praat klinken.("Until the philosophy which holds one race superior and another inferior is finally and permanently abandoned, everywhere is war!")
BTW. Die tekst van "War" is trouwens een toespraak van Haile Selassie...
Bob Marley is een icoon, over 100 jaar denkt men dat het een boeddha was. Prachtige muziek natuurlijk.
Elvis is eigenlijk toch een beetje een zielig figuur, soms best goede muziek, maar meer een media-monster dan een echt boeiend persoon, imho.
Ik mag zijn muziek wel, maar het zijn vooral zijn spoken-word performances en zijn boeken waar ik helemaal ondersteboven van ben.
Tel daarbij op dattie ook nog zijn eigen uitgeverij runt en dattie zo hier en daar ook nog eens tijd heeft om een gastrolletje te vervullen in een film van David Lynch....
Tja, dan is meneer Rollins MIJN kerel!
(zie ook mn signature)
De andere genoemde personen zijn/waren ook allemaal zeer groot, maar spreken denk ik toch minder mensen aan dan elvis en bob marley.
[Dit bericht is gewijzigd door universal-creations op 08-06-2001 00:05]
quote:Is die dood dan?
Op vrijdag 08 juni 2001 10:56 schreef links234 het volgende:
2Pac natuurlijk!
lengte 1,93 m.
omtrek 2,38 m.
legende zoals hierboven bedoeld is toch voor iedereen verschillend, daarom de harde feiten
quote:helemaal mee eens
Op donderdag 07 juni 2001 18:46 schreef merulez het volgende:
freddy mercury.. kurt cobain
Sid ook natuurlijk vanwege dat hij eerst z'n vriendin vermoordde, en later zelf een overdosis nam waardoor hij ook de pijp uit ging.
quote:Dat ligt er maar net aan waar je woont en wat je huidskleur is denk ik...
Op vrijdag 08 juni 2001 10:43 schreef Arcee het volgende:
Bob Marley iig niet. Die kan echt niet tippen aan een Elvis Presley of John Lennon.
quote:Jouw oordeel over Marley, daar ben ik het natuurlijk niet mee eens, maar in bovenstaande quote kan ik me wel vinden.
Op vrijdag 08 juni 2001 10:43 schreef Arcee het volgende:
Kurt Cobain kan ik nauwlijks nog als legende zien, omdat ik die volledig bewust heb meegemaakt. Dat maakt 't allemaal wat minder legendarisch, zeg maar.
quote:wie?
Op vrijdag 08 juni 2001 14:56 schreef poppyZbrite het volgende:
Ian Curtis
quote:Zanger van Joy Division. Heeft zichzelf verhangen.
Op vrijdag 08 juni 2001 15:29 schreef Ener-G het volgende:[..]
wie?
J.
1e Plaats:
2e Plaats:
quote:Tupac zeker de beste rapper aller tijden, maar nog geen legende. Ach misschien ook wel!
Op vrijdag 08 juni 2001 10:56 schreef links234 het volgende:
2Pac natuurlijk!
Waarom heb ik Zappa nog niet gehoord?
quote:Boodschappen doe je bij de Albert Hein.
Op zaterdag 09 juni 2001 00:46 schreef Postduif het volgende:
pfftPaul Hewson...... a.k.a. Bono (U2)
Das tenminste een zanger met een boodschap
Be ba ba loo ba, she's my baby. Daar gaat 't om.
Anyway, ik denk dat Freddy Mercury en Jimi Hendrixs (hoe schrijf je dat?) zich wel kwalificeren. Dat wordt over 500 jaar nog steeds gedraaid. Kurt Cobain is iedereen over 20 jaar vergeten, net als Ian Curtis en 2Pac Shakur.
quote:Het gaat er niet om dat iemand zich van kant maakt, dat is ook niet 'cool' ofzo. Het gaat erom dat Kurt Cobain de enige is die enigzins legende genoemd kan worden uit de muziek die ik luister.
Op zaterdag 09 juni 2001 10:09 schreef Aernout het volgende:
Waarom vind iedereen het zo cool als iemand zich van kant maakt? Volgens mij ben je dan juist de ultieme loser.
Volgens mijn woordenboek is een legende 1) een beschrijving van het leven van een martelaar of van een andere heilige, 2) verhaal betreffende een heilige, een mirakel, een heilig voorwerp,3) enig verhaal dat op volksoverlevering berust of4) verhaal van zeer twijfelachtige waarheid..
Wat betreft betekenis 1): ik vind Janis Joplin wel een soort 'martelaar' in de wereld van de muziek. Leefde ruig, snel en volledig; tot het mis ging. Bovendien liet ze verbazingwekkend mooie nummers achter..
Jimi Hendrix is natuurlijk ook een legende. En Elvis ook, al is zijn legende vooral opgeklopt door de media. De echte, integere legende vind ik daarom Bob Marley: die de wereld veranderde met zijn muziek..
quote:Bij deze dus
Op zaterdag 09 juni 2001 00:38 schreef _Abu_ het volgende:Waarom heb ik Zappa nog niet gehoord?
en Joey Ramone 1-2-3-4!!!!!!
Kurt Cobain ook wel, alleen jammer dat ie zichzelf van kant heeft gemaakt
Jim morrison en hendrix en zappa ook uiteraard
En ik heb stevie ray vaughn nog niet gehoord????
SCHANDE!!!!!!!
We zijn nu eeuwen later en zijn muziek wordt nog steeds veelvuldig gespeeld. Ben benieuwd welke van de huidige artiesten/componisten in pakweg 200 jaar nog gespeeld worden of enige bekendheid hebben.
quote:Freddie Mercury
Op donderdag 07 juni 2001 18:40 schreef Its_me_important het volgende:
freddy mercury
quote:We zullen het nooit te weten komen...
Op donderdag 14 juni 2001 16:56 schreef EXX het volgende:
Ben benieuwd welke van de huidige artiesten/componisten in pakweg 200 jaar nog gespeeld worden of enige bekendheid hebben.
Overigens kun je voor 'Mozart' ook 'Bach' of 'Beethoven' invullen, natuurlijk.
[Dit bericht is gewijzigd door the-O op 14-06-2001 21:54]
quote:Niet helemaal, Mozart leefde kort en hevig (iets dat 'legendes' gemeen hebben) zullen we maar zeggen itt Bach of Beethoven.
Op donderdag 14 juni 2001 18:43 schreef Zanderrr het volgende:[..]
Overigens kun je voor 'Mozart' ook 'Bach' of 'Beethoven' invullen, natuurlijk.
Maar natuurlijk ook:
John Lennon
Jim Morrison
Janis Joplin
Brian Jones
John Bonham
Jeff Buckley
opvallend allemaal met een J...
hoewel:
Elvis
Buddy Holly
Phil Linnot
Kurt Cobain
Freddie Mercury
Bob Marley
Frank Zappa
div. klassieke artiesten..
Een muziek legende is voor mij iemand die een belangrijke impact op de hedendaagse muziek heeft gehad.. en vaak maar niet perse met mysterie omgeven is... in dat geval zou 2Pac (tegen mijn zin) ook een legende zijn.. ik hou het even bij overleden artiesten
maar David Bowie is wat mij betreft ook een legende!
Terwijl de meeste van ons (toch) toen nog geen spaghetti gehad hadden
quote:Juist dat maakt ze nou een legende
Op maandag 18 juni 2001 15:29 schreef Postduif het volgende:
Vreemd, bijna alle legendes die hier genoemd zijn op uitzondering van 2pac en kurt cobain na, hebben hun beste jaren in de 60ties en 70ties gehad.Terwijl de meeste van ons (toch) toen nog geen spaghetti gehad hadden
En wat blijkt nu: ben ik de CAPS LOCK vergeten. Argh.
quote:Laat maar uit.
Op maandag 18 juni 2001 22:37 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
En wat blijkt nu: ben ik de CAPS LOCK vergeten. Argh.
Robert Johnson
Zijn invloed op de blues en de invloed van de blues op alle muziek die er op volgde zijn niet te onderschatten. De legende-vorming rond deze man, compleet met sex, religie en het nooit gevonden 30e nummer maken hem de logische keuze. Het enige wat daartegen zou kunnen zijn is dat hij vanwege de tijd waarin hij leefde niet de media-aandacht van de andere genoemde legendes heeft gehad.
quote:Je zegt het zelf al, er is weinig van hem bekend. Hierdoor worden er een hoop zaken zelf ingevuld en opgeblazen wat natuurlijk de legende-vorming in de hand werkt..
Op maandag 18 juni 2001 22:58 schreef slechts_op_bezoek het volgende:
Robert Johnson
De legende-vorming rond deze man, compleet met sex, religie en het nooit gevonden 30e nummer maken hem de logische keuze.
quote:niets aan toe te voegen en helemaal waar.
Op vrijdag 08 juni 2001 10:33 schreef Schorpioen het volgende:
Robert Johnson. De legendarische bluesgitarist die volgens de verhalen zijn ziel aan de duivel heeft verkocht, at the crossroads natuurlijk.
Heeft als ik me niet vergis net als zoveel andere legendes de legendarische leeftijd van 27 bereikt, en toen is hij door een jaloerse vent vergiftigd omdat hij zijn vrouw had ingepikt. Er gaan allemaal verhalen over zijn leven rond, hij is in mysterien gehuld. Er bestaan ook maar 2 foto's van hem.
Zijn invloed is ENORM. O.a Clapton, Hendrix, the Stones, en Bowie noemen hem als een van hun grootste voorbeelden, en vrijwel elke bluesgitarist is direct of indirect schatplichtig aan deze man.
Zijn complete werk past op 1 cdtje maar is zo intens en compleet dat je er een leven lang op kan teren.
Laten we dan:
Glen Miller, Vera Lynn en Edith Piaf
ook niet vergeten...
Freddy Mercury
Keith Moon
Nog even noemen:
Robert Johnson
Maar ik mis een paar nog levenden die ik ook wel een legendarische status toe durf te kennen:
Steven Tyler
Bruce Springsteen
John Petrucci
Om er maar een paar te noemen.. Die verdwijnen denk ik wel de geschiedenisboeken der 'contemporary rock' in
He's the godfather of soul!
edit: ow, James Brown is nog niet dood
quote:Soul én Funk! Maar je hebt helemaal gelijk, Techno. Misschien omdat 'ie nog leeft...
Op vrijdag 22 juni 2001 15:04 schreef Techno het volgende:
Waarom heeft niemand nog James Brown genoemd?He's the godfather of soul!
quote:Eik is het wel een beetje stom idee dat je eerst dood moet gaan om een legende te kunnen worden, maar goed
Op vrijdag 22 juni 2001 15:05 schreef Zanderrr het volgende:
Soul én Funk! Maar je hebt helemaal gelijk, Techno. Misschien omdat 'ie nog leeft...
quote:Voor mij ook hij, is mijn absolute nummer 1... zijn muziek is bijna goddelijk
Op maandag 18 juni 2001 22:58 schreef QyRoZ het volgende:
Voor mij persoonlijk is dat Nick Drake, voor wel meer mensen hier denk ik...
Maar andere grootheden zijn voor mij Bob Dylan, Van Morrison, Neil Young, Tim Buckley en zijn zoon Jeff Buckley, en van deze tijd: Elliott Smith
quote:Raar is dat he! Ach ja... Ik stem denk ik voor Nick Drake, die eindelijk een beetje erkenning krijgt. Ik weewt niet of ie het lagn zal blijven, maar ik denk van wel. Verder John Lennon natuurlijk, die man is briljant, muzikaal gezien dan
Op donderdag 14 juni 2001 18:43 schreef Zanderrr het volgende:[..]
We zullen het nooit te weten komen...
Zou de levensstijl er ook wat mee te maken hebben? Mensen die niet zo opvallen zullen misschien minder snel een legende worden?
Die gast is gewoon 3x bijna dood geweest.
Voor mij persoonlijk zijn John Lennon en Freddie Mercury echt legendes... artiesten die echt te vroeg overleden zijn en waar je graag nog wat meer van gehoord zou hebben. May they rest in peace...
Maar nu zit ik met een vraag... zou Michael Jackson zich ook in dat rijtje van legendes kunnen voegen? Hij heeft toch wel wat voor de muziek betekent (mja vooral in de jaren tachtig) en heeft toch wel een grote invloed gehad. Hetzelfde geldt ook wel voor Madonna. Beide King/Queen of Pop...
*twoing*
quote:Grappig dat je mijn topic na meer dan een jaar uit het stof heb gekicked!
Op donderdag 08 augustus 2002 22:28 schreef Knaller het volgende:
Alweer sorry voor het omhoog schoppen van dit al wat oudere topic.
Maar vond het wel boeiend en om dan weer een nieuwe te openen is wat overdreven.Voor mij persoonlijk zijn John Lennon en Freddie Mercury echt legendes... artiesten die echt te vroeg overleden zijn en waar je graag nog wat meer van gehoord zou hebben. May they rest in peace...
Maar nu zit ik met een vraag... zou Michael Jackson zich ook in dat rijtje van legendes kunnen voegen? Hij heeft toch wel wat voor de muziek betekent (mja vooral in de jaren tachtig) en heeft toch wel een grote invloed gehad. Hetzelfde geldt ook wel voor Madonna. Beide King/Queen of Pop...
Maar terugkomend op je vraag mbt Michael Jackson, ik ben ervan overtuigd dat er nog steeds een grote groep mensen hem als idool zien maar ik denk dat deze groep niet meer groeit en nooit meer zal groeien. Zijn leven is wat dat betreft denk ik afstotend, net als zijn voorkomen. Madonna is misschien wel een artieste die te lang doorgaat, de meeste legendes gaan toch op een hoogtepunt dood. Ze zou daarom beter kunnen stoppen .
..maar ook Tom Waits, Fiona Apple, Beefheart, Tom Yorke, dEUS, Paul McCartney.. etc.
Portie humor mag ook zeker niet ontbreken, kortom Freddie Mercury voor mij.
[Dit bericht is gewijzigd door -Hans- op 28-09-2003 00:45]
quote:Je bent de eerste
Op zondag 28 september 2003 00:45 schreef peaceman het volgende:
Hmm heb ik m over het hoofd gezien of heeft nog niemand Bob Dylan genoemd? Als ik de eerste ben met die naam, mogen jullie je nu allemaal gaan schamen!
quote:Die is nog niet dood
Op zondag 28 september 2003 00:45 schreef peaceman het volgende:
Hmm heb ik m over het hoofd gezien of heeft nog niemand Bob Dylan genoemd? Als ik de eerste ben met die naam, mogen jullie je nu allemaal gaan schamen!
quote:Dat is toch niet waar, ik ben al een poos moderator van een MJ-forum (sue me) en er komen steeds nieuwe fans bij in de categorie onder 15 jaar. En MJ fans zijn behoorlijk trouw (of gek
Op vrijdag 9 augustus 2002 00:50 schreef The_Beatles het volgende:
Maar terugkomend op je vraag mbt Michael Jackson, ik ben ervan overtuigd dat er nog steeds een grote groep mensen hem als idool zien maar ik denk dat deze groep niet meer groeit en nooit meer zal groeien.
Dus ik zou Michael Jackson, zeker gezien zijn invloed op de huidige muziek en artiesten, wel meenemen in het legende rijtje. Nu focust men zich nog op zijn voorkomen, maar na zijn dood zal zijn muziek wel weer komen bovendrijven.
quote:Hey, ik ben een grote fan van alle 3 deze mensen, ik wilde ze opnoemen toen ik de topicname las!
Op donderdag 7 juni 2001 18:39 schreef The_Beatles het volgende:
In navolging van andere topics, wie is de grootste muziek legende en waarom? Elvis, Jimi Hendrix of John Lennon? (andere namen natuurlijk ook!)
quote:Hmm ik vind 50 cent nou nog geen legende....
Op vrijdag 10 oktober 2003 22:39 schreef Steve-O het volgende:
50 cent natuurlijk met dei briljante teksten
Je bent meer een legende als je al 20 jaar hits scoort, plus zelf de nummers schrijft, plus onstage gewoon stadions vult met 150000 mensen! En dan ook nog eens geweldig optreed...
Like Queen and some others..
quote:Is dat niet die gast van The Simpsons?
Op vrijdag 10 oktober 2003 22:21 schreef Tony_Montana67 het volgende:
De bassist van Spinal Tap natuurlijk
quote:Harry Shearer
Op maandag 17 november 2003 02:16 schreef BrianMay het volgende:[..]
Is dat niet die gast van The Simpsons?
die onder andere de stemmen doet van Mr Burns, Smithers en Flanders?
Zijn naam is me ff ontschoten
Andere absolute legende's:
Freddy Mercury - niemand kon een publiek zo mooi bespelen, zo veel energie en passie!
Kurt Cobain - de muziek verteld het verhaal.... De stem van een generatie
Jimi Hendrix - de onbetwiste gitaar-god
Eric Clapton - slowhand! Werkelijk ongeloofelijk
de Rolling Stones - gewoon omdat ze er zijn, al zo enorm lang. Hebben gewoon ALLES gedaan
Janis Joplin - the girl who sang the blues, ook zo onwijs emotioneel
Elvis - revolutionair, het begin van rock & roll
Jim Morisson - gewoon geniale muziek, punt uit
Bob Marley - reaggae recht vanuit het hart, prachtig
ik kan nog wel even doorgaan.....maar k zit op mn werk, dus voordat de baas boos word ga ik weer verder
Jim Morisson - Beste live-optredens ooit.
Freddy Mercury - Beste in het componeren van muziek en liedjes.Creatief genie
Jimmi Hendrix - Gitaarvirtuoos.
Alle legendes sterven trouwens veel te vroeg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |