abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14511965
Hoi mede-Fokkers,

De meeste mensen weten dat de meeste auto's van 10 jaar en ouder roesten, maar er word gezegd dat de Audi 80 bijv. vanaf 1986 verzonken (ik had zoiets gehoord iig) is. Maar betekent dat ze dan nooit roesten?

Hetzelfde geld voor de BMW E30 3-Series: quote van autovisie occasiongids:

quote:
De Benjamin van het Beierse merk heeft nooit te klagen gehad over belangstelling van de occasionkoper. Het sportieve imago van BMW en de bewezen kwaliteit zijn daar debet aan. Roestvorming is sinds de introductie van de (E30) 3-serie een uitgebannen fenomeen

http://data.ttg.nl/autovisie/occasiongids/showoccasion.pl?merk=BMW&model=10&SUBMIT.x=54&SUBMIT.y=12

Wat bedoelen ze met dat? Bedoelen ze dat het NOOIT zal roesten? Of is het gewoon marketing geblaat

Oh ja, E30 3-series 2 deurs sedan (ja, sedan) en de 4 deurs sedan zijn gemaakt van 1983 tot 1991.

Een 2 deurs E30 sedan

En de Audi 80 1984-1995 (volgens mij begonnen de "ronde" modellen van '86 tot '95)

Een Audi 80 sedan (deze is eentje van '91-'95)

Ik denk dat het wel waar kan zijn, want ik heb volgens mij nog nooit een roestige BMW E30 3-series of Audi 80 gezien.

En ik had gehoord dat de Audi A8, de Audi A6 en de Audi A2 NOOIT zullen roesten want ze zijn van volledig alluminium opgebouwd, is dit waar?

Ik had ook tegenwoordig gehoord dat de meeste auto's minstens 10 jaar niet roesten, ze kregen een soort elektrolyse? (zoeits had ik ook gehoord) behandeling. Kan iemand mij dat beter uitleggen?

En iemand ervaringen met roest met een van deze auto's? En vooral met de E30 3-series? Want ik wil misschien later een E30 325i kopen

pi_14512043
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
  zondag 9 november 2003 @ 22:43:03 #3
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_14512155
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:36 schreef yup het volgende:
blaat blaat
verzinkt 'roest' idd minder, omdat er bij krassen een laagje zinkoxide op het ijzer vormt, en dat zorgt er dan weer voor dat het ijzer niet kan roesten
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
  zondag 9 november 2003 @ 22:43:25 #4
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_14512172
Nou eigenlijk zit het zo,

De BMW & de AUDI zijn vuurverzinkt,
en gaan alleen roesten als er een schade aan geweest is die niet goed is gerepareerd,

ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
  zondag 9 november 2003 @ 22:44:52 #5
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_14512215
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:43 schreef MadMarine het volgende:

[..]

verzinkt 'roest' idd minder, omdat er bij krassen een laagje zinkoxide op het ijzer vormt, en dat zorgt er dan weer voor dat het ijzer niet kan roesten


verzinkt wil dus zeggen dat er een laagje zink over het ijzer (staal) heen zit
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_14512246
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:39 schreef Suikermais het volgende:
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
[afbeelding]
Roestvrij staal!

En werd blauw van iedere aanraking met de vingers.

Ja tvoi sluga . . . Ja tvoi Rabotnik . . .
pi_14512269
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:39 schreef Suikermais het volgende:
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
[afbeelding]
Maak van dat aluminium maar rvs...
doe het soms wel, maar ook wel eens niet weet
pi_14512270
Opel toch?
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  zondag 9 november 2003 @ 22:46:32 #9
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_14512271
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:39 schreef Suikermais het volgende:
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
DeLorean is toch van roestvrij staal dacht ik. De reden dat hij zo traag is.

Een Trabant roest niet. Die hebben een plastic carroserie

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_14512272
quote:
Bestaan er auto's die (bijna) nooit roesten?
Ja dus
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 9 november 2003 @ 22:46:51 #11
48071 MaNiaC_P
What does this button do?!
pi_14512282
In principe roesten inderdaad auto's die verzonken zijn zeker een jaar of 10 niet. Uiteraard zijn niet alle auto's goed beschermt tegen roest, want dat is deels afhankelijk van de nauwkeurigheid van het productieproces. Astra's van de 1e generatie zijn niet bepaald "niet roestende" auto's, want daar zijn zwakke plekken als de achterspatborden zeker bekend.

Bij een BMW E30, is het inderdaad waar dat deze bijna niet roesten, ECHTER, dit geldt natuurlijk alleen voor de auto's die ook netjes worden behandeld. Een schone auto roest minder snel dan een vieze auto (scheelt krassen), tevens heeft een auto die schade heeft gehad een veel groter risico betreffende roesten. Mijn ouders hebben een E30 uit 1990 gehad, en daar had de achterkant van in elkaar gezeten, dit resulteerde in een roestende achterklep omdat het niet goed gerepareerd/hersteld was.

Kortom, zorg voor een nette auto, en dan is er niets aan de hand, maar roest is niet de grootste vijand van de moderne auto. Indien je overigens gaat voor een E30, kijk dan even op de autotelegraaf of autovisie, dan kan je alle zwakke punten vinden van het model, waterpomp en wielophanging zijn ZEKER punten die je in de gaten moet houden, vooral een 325i (170 pk?) is een potentieel racemonstertje, vaak verlaagd en dat soort ongein, dus krijgt de ophanging veel voor zijn kiezen, en reparatie van dat soort geintjes is NIET goedkoop.

Succes!

I'm not deaf, I'm just IGNORING you!
  zondag 9 november 2003 @ 22:47:01 #12
21829 Mr_knuppel
To Bone Or Not To Bone...
pi_14512284
een corvette die een plastic bodywork heeft.. oldtimertje
Ja toch, zeker wel.. OF dan toch weer niet? WICKED!
pi_14512336
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:46 schreef Furby het volgende:


Een Trabant roest niet. Die hebben een plastic carroserie


  zondag 9 november 2003 @ 22:59:00 #14
33206 MrReaL
Mooi weer, mooi werk
pi_14512635
Geloof het of niet, ik heb een OPEL ASTRA die NIET roest.

Rij nu al 2jaar in dat ding, iedere keer bij APK of beurt verbazen de monteurs zich weer.

Het is een bedrijfswagen, waarsschijnlijk een goede beurt gehad toen ie werd omgebouwd. Tektileren heet het geloof ik.

  zondag 9 november 2003 @ 23:04:05 #15
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_14512793
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:45 schreef Dentaku het volgende:

[..]

Roestvrij staal!

En werd blauw van iedere aanraking met de vingers.


[zijk-modus] Roesvast staal, dit betekend dat i dus wel degelijk roest [/zijk-modus]
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 9 november 2003 @ 23:04:21 #16
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_14512805
Wat ik ook wel eens heb gehoord is dat Peugeot 205-jes een van de eerste auto's zouden zijn die een anti-roest behandeling kreeg bij het productieproces. Maar waarschijnlijk weet Gizart hier meer van...

Helaas heb ik een wél roestende auto... (Honda)

Don't let my username fool you...
pi_14512934
Mijn golf4 is nu ook al 5jaar bijna en nog nergens een spatje roest te bemerken...
pi_14512946
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:46 schreef MaNiaC_P het volgende:
In principe roesten inderdaad auto's die verzonken zijn zeker een jaar of 10 niet. Uiteraard zijn niet alle auto's goed beschermt tegen roest, want dat is deels afhankelijk van de nauwkeurigheid van het productieproces. Astra's van de 1e generatie zijn niet bepaald "niet roestende" auto's, want daar zijn zwakke plekken als de achterspatborden zeker bekend.

Bij een BMW E30, is het inderdaad waar dat deze bijna niet roesten, ECHTER, dit geldt natuurlijk alleen voor de auto's die ook netjes worden behandeld. Een schone auto roest minder snel dan een vieze auto (scheelt krassen), tevens heeft een auto die schade heeft gehad een veel groter risico betreffende roesten. Mijn ouders hebben een E30 uit 1990 gehad, en daar had de achterkant van in elkaar gezeten, dit resulteerde in een roestende achterklep omdat het niet goed gerepareerd/hersteld was.

Kortom, zorg voor een nette auto, en dan is er niets aan de hand, maar roest is niet de grootste vijand van de moderne auto. Indien je overigens gaat voor een E30, kijk dan even op de autotelegraaf of autovisie, dan kan je alle zwakke punten vinden van het model, waterpomp en wielophanging zijn ZEKER punten die je in de gaten moet houden, vooral een 325i (170 pk?) is een potentieel racemonstertje, vaak verlaagd en dat soort ongein, dus krijgt de ophanging veel voor zijn kiezen, en reparatie van dat soort geintjes is NIET goedkoop.

Succes!

En alle andere minder zinnige replies


THX, daarom zal ik ook zoeken naar een helemaal niet verlaagde, niet gewijzigde en minimaal van 1987 (dat zijn de laatste series), en belangrijk NIET getunede hoe dan ook (ook geen sjonny velgen ), import uit Duitsland is optie.

Hier heb ik 3 goeie:
Dit is van http://www.marktplaats.nl

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/bmw/53340.htm?zoek=e30&oudei=30

Ziet er iig uit, maar veel te duur voor 3500 euro.

En eentje van http://www.mobile.de (van Duitsland dus)

http://www.mobile.de/SID8XObgcUxhFRMATqKxyu5GQ-t-vaNexlCsAsK%F3P%F3R~BmSB10LsearchPublicJ1068418604A1LsearchPublicCCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C114u-t-vMkMoRDSm_xrdsO~BSRA6D3500D325iD1990D325IA0D1985A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111128141792&top=4&

Laag Kilometerstand, opties precies die ik wil en lekker goedkoop voor 950 euro

En eentje met M-Technic

http://www.dhh-murg.de/bmw325/details.htm

Precies zoals ik wil , alleen moet ie eigenlijk felrood zijn. M-Technic pakket, veel opties, niet sjonny , en vooral LAAG kilometerstand, maar helaas weer te duur

Maar ik wil een E30 voornamelijk omdat ze niet zo snel roesten, ze zijn vet betrouwbaar en ik vind ze er gewoon bruut uitzien vooral met M-Technic sportpakket.

pi_14512978
quote:
Op zondag 9 november 2003 23:08 schreef errorken het volgende:
Mijn golf4 is nu ook al 5jaar bijna en nog nergens een spatje roest te bemerken...
En gelukkig maar ook, zo een Golf 4 moet minstens 10 jaar niet roesten, zo niet 15 jaar !
  Moderator zondag 9 november 2003 @ 23:12:48 #20
18653 crew  D.
pi_14513031
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:47 schreef Mr_knuppel het volgende:
een corvette die een plastic bodywork heeft.. oldtimertje
fiberglass

en alle modellen, niet alleen de oude

  zondag 9 november 2003 @ 23:14:09 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_14513067
Mijn ervaring is - in tegenstelling tot wat ik altijd dacht - dat de Duitsers het qua verzinken eerder af laten weten dan anderen. Soms is dat onderaan een deur, maar vaak op plekken als de achterbrug, of de veerpunten. De Fransen hebben dat een stuk minder, maar het is niet duidelijk aanwijsbaar. Zelf rij ik in een Citroën XM uit 1990 en daar zit nergens een plekje roest, niet in het plaatwerk, niet op cruciale punten.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_14513144
quote:
Op zondag 9 november 2003 23:14 schreef elcastel het volgende:
Mijn ervaring is - in tegenstelling tot wat ik altijd dacht - dat de Duitsers het qua verzinken eerder af laten weten dan anderen. Soms is dat onderaan een deur, maar vaak op plekken als de achterbrug, of de veerpunten. De Fransen hebben dat een stuk minder, maar het is niet duidelijk aanwijsbaar. Zelf rij ik in een Citroën XM uit 1990 en daar zit nergens een plekje roest, niet in het plaatwerk, niet op cruciale punten.
Hmm... Dan heb jij wel een vreemde XMetje hoor, die horen gewoon te roesten

Maar effe serieus, ik hoor echt horrorverhalen van Franse auto's met roest, en dat juist (meeste) Duitse bakken minder snel roesten.

pi_14513414
m'n BX roest ook nauwelijks, veel polyester in verwerkt
watch like nobody's dancing
pi_14514141
quote:
Op zondag 9 november 2003 23:16 schreef yup het volgende:

[..]

Hmm... Dan heb jij wel een vreemde XMetje hoor, die horen gewoon te roesten

Maar effe serieus, ik hoor echt horrorverhalen van Franse auto's met roest, en dat juist (meeste) Duitse bakken minder snel roesten.


Tja, ik zag laatst nog een CX rijden.. omg wat was dat ding verroest zeg, ik kon me nauwelijks nog voorstellen dat IEMAND het in zijn hoofd haalde om daarin te stappen en ermee weg te rijden (echt alle randen waren verroest, er zaten ook van die bubbels in de lak enzo)

oja: ik geloof dat Saabs ook vrij weinig schijnen te roesten.

pi_14514349
Denk aan oude Volvo's en Saabs e.d. Al jaren geleden verzinkt. Vaak nog steeds kanonhard.

Alleen is duur proces, en niet geheel millieuvriendelijk. Verder gebeurt het ook dmv een sealing. Oftewel een extra beschermende laag idd tussen laklaag en carosserie.

Tegenwoordige auto's zijn in principe allemaal wel goed. Roest is niets anders in principe dan invloed van zuurstof en water op ijzer cq onbeschermd gedeelte.

Dus wat zie je idd, auto met schade, of kras, gaat roesten. Vaak geen goede nabehandeling gehad na reparatie, en de beschermende laag beschadigt. Verder heeft roest van binnenuit vaak een reden. Op een niet gedachte plaats komt toch water binnen. Opel Astra is mooi voorbeeld, slechte kit bij ramen, kit wordt poreus na jaar of 8, komt water doorheen, en hoppa roest van binnenuit. Waarom, omdat die binnenschermen niet behandeld zijn. Een keer waxen, probleem voorbij bv. Zo ook met tectileren, me pa vertelt wel eens, vroeger deed je dat om de 2 jaar, ter preventie. Doet niemand. Al die Hondaatjes, Kadettjes, Escortjes, is ook niemand die de binnebekleding eruit haalt en bv schermen en of dorpels gaat waxen cq kokerbalken volspuiten met tectiel.

kZeg dit ff omdat mensen denken dat je er niets aan kunt doen. Fabrikant hoort dat te doen, maar is ook bijna niemand die alssie het weet, er eens een dagje voor uittrekt.

Zo ist beetje combi van factoren vaak bij elke afzonderlijke auto. Bv Daihatsu Charade eerste model, volgens Tjabbo een Toyota, roesten werkelijk helemaal weg. 2e model werden eerste series compleet van verzinkt alsof het een vrachtwagen is om het imago te redden, zo een heb ik ooit gehad, krijg je voor de roest FeO toe kan slaan een laagje ZnO deroverheen op beschadiging die als bescherming dient. Ding was uit 86, krassen derop en alles. Nooit roesten. Verzinkte auto's kunnen wel roesten trouwens, als beschadigde oppervlak maar groot genoeg is. Wat zie je nou, 3e model, heeft wel een goede sealing, die volstaat, maar is niet meer verzinkt bv, te duur.

Dus tzijn beetje factoren allemaal. Tis ook wel mooi idd wat iemand aangeeft met die sjonnybakken. Wel de randen uitslijpen, niet weten wat je aan het doen bent. 2 jaar later de flitsende Civic gaar, dan lassen we toch weer stukje in. Halfords tuning.

Nog ff iets over die CX. Mijn baas waar ik hier werk heeft een DS. Psies zelfde verhaal, elke 10 jaar ding helemaal gestript omdat de roestduivel weer toe heeft geslagen, en kheb al 6x gezegt, ga nou eens naar een ander, want alssie gestipt wordt (van verf ontdaan) kunnen ze ding ook wel eens een keer een echt fatsoenlijke antiroest laag geven.

Meeste auto's van nu zijn niet verzinkt, maar hebben wel een goede sealing/anti roestbehandeling gehad. En aan die oudere Volvo's e.d. kun je zien dat verzinken behalve niet millieuvriendelijk en duur eigenlijk nog steeds beste manier is.

Vrachtwagens worden bv wel vaak nog steeds standaard verzinkt.

Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_14514391
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:46 schreef Furby het volgende:

[..]

DeLorean is toch van roestvrij staal dacht ik. De reden dat hij zo traag is.

Een Trabant roest niet. Die hebben een plastic carroserie


en een papieren motorkap
pi_14514456
Overigens over die DeLoreans.

Die roesten dus OOK, hebben weer problemen met de onderkant e.d.

Maar alles heeft toch ook beetje te maken met preventief onderhoud. Zeker bij roest van binnenuit ben je eigenlijk te laat als je het ontdekt.

Maar zelfs bij oppervlakteroest, zullen niet veel mensen zijn die als ze dit lezen, ff die plek kaalschuren, en ff voorlopig in de antiroest zullen zetten. Maar gelukkig hoef je bij meeste moderne auto's niet zo'n zorgen meer om te maken.

Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_14514457
Er staat me ook nog wel iets van bij dat de Seat Alhambra en de VW Sharan ook zou gelden dat de VW wel verzinkt is en de Seat niet. Zelfde verhaal voor de Arosa/Lupo.

Eventueel iets om rekening mee te houden als je een dergelijke Seat 2e hands wilt kopen

pi_14514506
Trouwens in Oost Duitsland wel eens een recyclingberg Trabanten gezien. Probleem is dus, hoe ga je dat plastic van al die barrels recyclen dan.

Deden ze als volgt. Trabant carosserieen in stukkies meppen, vervolgens in lagen stapelen met plastic ertussen cq isolatiemateriaal.
En een of andere bacterie.

Dan 1 jaar wachten, hoppa, berg trabantjes van kilometer lang opgevroten door de bacterie. kVerzin het niet.

Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_14520549
mijn oude mitsubishi coltje uit 1989 roest ook nog steeds niet
(mijn zusje heeft die nu )

verder de auto's die je zelf al opnoemde.
afraders van auto's rond die leeftijd: opels, alfa's en fordjes

nieuwe modellen daarvan hebben dat probleem niet meer natuurlijk maar van rond de 10 jaar oud zeker nog wel

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_14521254
Geen enkele audi na 86 kan normaal gesproken roesten , dit omdat ze verzinkt zijn
pi_14521304
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:46 schreef Cynic het volgende:
Opel toch?
whaaa idd
  maandag 10 november 2003 @ 15:47:46 #33
67763 Girlhunter
doe wat je niet laten kunt...
pi_14527008
Vorige week een M-benz-Vito busje uitgelast van `97,nooit schade gehad,en goed onderhouden,dus nieuwere auto`s roesten mischien wel harder?..als ik de foto kan vinden plaats ik `m wel,is echt ongeloofelijk hoe verrot ie was...:Y
pi_14527045
Opel Kadett/Astra
Iemand Fien soms gezien?
pi_14527139
Rijdt audi:

Mijn vorige audi 80 was 14 jaar oud die was als nieuw had geen spikkeltje roest nergens....

Heb nu 1 van da laatste model ( foto die je postte ) Zelfde verhaal...Geen! roest.

pi_14527171
Toyota verzinkt al zijn modellen vanaf 86-88, dus inprincipe roesten die niet meer.
1 van de laatste toyota die echt roest is de AE86 (corolla coupe), die is niet verzinkt, verder heeft de corolla (E9) soms wat problemen met de wielbakken, maat that's it
pi_14529914
quote:
Alle reacties
Bedankt voor jullie reacties

Ik weet wel dat auto's roesten die slecht onderhouden zijn. Ik vandaag heb een paar auto's gezien, niets opvallends, maar ik keek beter:

Vectra van '92, auto zag er helemaal vies uit, wielkasten zijn ook verrot.
Golf 2, van 88? Ofzo, Helemaal in nieuwstaat, de lak glanste ook in haar volle glorie en er was geen roest te bekennen
Omega van 88? Ofzo, zelfde als Golf 2, helemaal geen roest.
E30 3-serie 2x, zagen allebei onverzorgd er uit, maar helemaal geen roest.

Daaruit kan je concluderen dat auto's die goed verzorgd zijn niet zo snel roesten.

  maandag 10 november 2003 @ 17:35:00 #38
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_14529958
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:45 schreef Dentaku het volgende:
Roestvrij staal!

En werd blauw van iedere aanraking met de vingers.


Roestvrij staal bestaat niet!!

Het is roestvast staal!!!

ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
pi_14531929
quote:
Op zondag 9 november 2003 23:27 schreef Tr0ublegum het volgende:
m'n BX roest ook nauwelijks, veel polyester in verwerkt
mijn bx is 16 jaar oud, krijgt net 1 heeeeel klein roestplekje
pi_14534996
Maar is er niemand die meer over de A8, A6, of A2 heeft? Iemand die zo eentje heeft wellicht?

Google zit vol marketingcrap, vandaar dat ik het wil weten.

  maandag 10 november 2003 @ 20:31:40 #41
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_14535070
Japanners staan erom bekend dat ze eigenlijk nooit roesten
Japanese Car Lifestyle blog
Waar ik werk? Speedhunters natuurlijk :)
pi_14535109
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:39 schreef Suikermais het volgende:
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
[afbeelding]
Daar heb ik eens in gereden !!!

Owww en mijn Suzuki Alto roest ook nog steeds niet en is toch al 8 jaar oud ... geloof ik

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 10 november 2003 @ 20:36:54 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_14535220
quote:
Op maandag 10 november 2003 20:31 schreef jacco het volgende:
Japanners staan erom bekend dat ze eigenlijk nooit roesten
Ouwe Civics ook niet!?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 10 november 2003 @ 20:48:53 #44
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_14535597
quote:
Op zondag 9 november 2003 23:04 schreef Frezer het volgende:

[..]

[zijk-modus] Roesvast staal, dit betekend dat i dus wel degelijk roest [/zijk-modus]


HULDE! Eindelijk iemand die wel de goede benaming gebruikt .

Verder roesten de meeste auto's van PSA (peugeot en citroen) niet meer sinds 1983/1984... begon met de introductie van de 205 die volledig verzinkt was, een proces waarbij men bij Opel 15 jaar later zo hoog me van de toren blies:{ . Dat moest toen ook wel, want de modellen daarvoor waren/zijn gebouwd van een dusdanig beroerde staalkwaliteit dat roest gewoonweg onvermijdelijk was! Wil niet zeggen dat ze niet kunnen roesten hoor, maar de kans erop is stukken kleinder dan bij ik noem maar wat een corsa of starslet uit die tijd.

p.s. ook een E30 kan roesten, maar zelfde verhaal. de zin die in de eerste post gequote staat is gewoon om een statement neer te zetten... uitzondering bevestigd de regel zeg ik altijd maar (net zoals kadetts... euhm opels van voor '97 NIET roesten

Life is too short don't stress every day
pi_14535799
quote:
Op maandag 10 november 2003 20:48 schreef Kolkie het volgende:

[..]

HULDE! Eindelijk iemand die wel de goede benaming gebruikt .

Verder roesten de meeste auto's van PSA (peugeot en citroen) niet meer sinds 1983/1984... begon met de introductie van de 205 die volledig verzinkt was, een proces waarbij men bij Opel 15 jaar later zo hoog me van de toren blies:{ . Dat moest toen ook wel, want de modellen daarvoor waren/zijn gebouwd van een dusdanig beroerde staalkwaliteit dat roest gewoonweg onvermijdelijk was! Wil niet zeggen dat ze niet kunnen roesten hoor, maar de kans erop is stukken kleinder dan bij ik noem maar wat een corsa of starslet uit die tijd.

p.s. ook een E30 kan roesten, maar zelfde verhaal. de zin die in de eerste post gequote staat is gewoon om een statement neer te zetten... uitzondering bevestigd de regel zeg ik altijd maar (net zoals kadetts... euhm opels van voor '97 NIET roesten


Dus dan is het bullshit wat zoveel mensen vertellen? Dat Franse bakken, tussen '80-'95 EXTREEM roesten? Is dat dus BS? (Geen retorische maar echte vraag
  maandag 10 november 2003 @ 21:04:03 #46
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_14535993
quote:
Op maandag 10 november 2003 20:56 schreef yup het volgende:

[..]

Dus dan is het bullshit wat zoveel mensen vertellen? Dat Franse bakken, tussen '80-'95 EXTREEM roesten? Is dat dus BS? (Geen retorische maar echte vraag


ik ben eigenlijk nog nooit een doorgerotte 205, 405, 309, 605, 106, 306 of 406 tegengekomen nee .

DAARVOOR however heeft bijna geen enkele auto het overleeft. modellen als de 204/304/604/EERSTE 305's zijn hier praktisch allemaal weggerot (net zoals die bij ons thuis). Renault had z'n zaakjes iets later voor mekaar maar echt hard roesten doen die laatste 5jes niet echt.. kan wel, maar niet meer dan de gemiddelde italiaan, duitser of jappenbak

Life is too short don't stress every day
pi_14536185
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:04 schreef Kolkie het volgende:

[..]

ik ben eigenlijk nog nooit een doorgerotte 205, 405, 309, 605, 106, 306 of 406 tegengekomen nee .

DAARVOOR however heeft bijna geen enkele auto het overleeft. modellen als de 204/304/604/EERSTE 305's zijn hier praktisch allemaal weggerot (net zoals die bij ons thuis). Renault had z'n zaakjes iets later voor mekaar maar echt hard roesten doen die laatste 5jes niet echt.. kan wel, maar niet meer dan de gemiddelde italiaan, duitser of jappenbak


Hmm... kan wel ja, wij hadden een hele mooie standaard Kadett 1.6i, felrood, de lak glanste als nieuw, de auto had bijna geen roest. De auto werd niet afgetrapt en kreeg gewoon normaal onderhoud als elke auto. Mijn ervaring met onze Kadett ontkracht gelijk het gerucht? dat elke Kadett zal roesten als een idioot, dit is dus niet waar ik heb ook goeie Kadett's gezien, die van ons bijvoorbeeld was goed. De slechte Kadett's zullen wel afgetrapt zijn, daar is de prijs ook naar (soms zelfs 200 euro).
  maandag 10 november 2003 @ 21:18:25 #48
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_14536439
Mijn auto roest ook niet (bj '93)en me vorige audi80 (bj '90) ook niet
Mijn Auto van de zaak, een slopel combo uit '95 roest als de neten
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
pi_14536605
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:18 schreef audi80 het volgende:
Mijn auto roest ook niet (bj '93)en me vorige audi80 (bj '90) ook niet
Mijn Auto van de zaak, een slopel combo uit '95 roest als de neten
Jij hoeft niet te reageren, ik zie het al aan je nick dat je een niet-roestende auto hebt Effe serieus: Audi's roesten echt niet zo snel, dat weten we al inmiddels (ik vind een Audi 90 2.3 20v Quattro bijv een leipe bak, maar ze zijn extreem zeldzaam )

Hmm, en heeft er iemand ervaring met Opel Vectra's van '88 - '92 (vooral het model 2000 16v), en '92 - '95 (vooral 2.0i Turbo 4x4)? Roesten deze Vectra's net zo snel als bijv. Kadett's? Iemand met ervaringen wellicht?

pi_14536644
Ik rij met een VW passat bouwjaar 90, was ook mijn lesauto, dus veel blutsjes en diepe krassen die gerepareerd zijn met een studentenbudget, en toch praktisch geen roest (klein beetje roest onderaan de de vijfde deur en bij de rechterachterwielkast, maar daar is de verf er ook af).

Ik heb ook een mini'tje staan bouwjaar 82, waarvan ik weet dat hij 3 jaar geleden is volledig overspoten, nu zitten er zelfs roestgaten in de bodem.

Verschil: VW gebruikt oerdegelijk (lees: dik) plaatstaal, verzinkt nog eens heel het boeltje, lakt heel de boel zoals het hoort. De mini'tjes en vele andere 'poor mans cars' van een tijd terug zijn gemaakt van blik met een laagje kleur er op en that's it (bij een mini zijn de lasnaden zelfs niet eens treffelijk opgevuld).

Maar zoals velen als gezegd hebben: alle auto's van veel verkochte merken behalve opel (is nu eenmaal zo), zijn normaal wel verzonken/gedinitrolt, dus daar zal je geen problemen mee hebben.

carputer in wording...
  maandag 10 november 2003 @ 21:41:24 #51
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_14537151
Je ziet ook wel eens dat van een bepaalde auto de ene kleur harder roest dan de andere.
Bij witte en rode vw golf 2 zie je vaker roestplekken dan op een andere kleur golf 2, welke lak er gebruikt word speelt ook mee lijkt me de ene beschermt beter dan de andere.
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
pi_14537778
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:26 schreef wienietknapismoetgeilzijn het volgende:
Ik rij met een VW passat bouwjaar 90, was ook mijn lesauto, dus veel blutsjes en diepe krassen die gerepareerd zijn met een studentenbudget, en toch praktisch geen roest (klein beetje roest onderaan de de vijfde deur en bij de rechterachterwielkast, maar daar is de verf er ook af).

Ik heb ook een mini'tje staan bouwjaar 82, waarvan ik weet dat hij 3 jaar geleden is volledig overspoten, nu zitten er zelfs roestgaten in de bodem.

Verschil: VW gebruikt oerdegelijk (lees: dik) plaatstaal, verzinkt nog eens heel het boeltje, lakt heel de boel zoals het hoort. De mini'tjes en vele andere 'poor mans cars' van een tijd terug zijn gemaakt van blik met een laagje kleur er op en that's it (bij een mini zijn de lasnaden zelfs niet eens treffelijk opgevuld).

Maar zoals velen als gezegd hebben: alle auto's van veel verkochte merken behalve opel (is nu eenmaal zo), zijn normaal wel verzonken/gedinitrolt, dus daar zal je geen problemen mee hebben.


VW is niets mis mee, maar geef mij maar liever een Audi, al die (serieus waar, iig in Amsterdam) wannabee gangsters rijden in een Golf 4, ik ken mensen die zeggen dat een Golf 4 TDi hun droombak is WAHHAHAHAHHAHAHA , doe normaal man, een Golf 4 een droom auto, de prijzen zakken al bijna naar 5000 euro, MAAR snap mij niet verkeerd, hoewel er niets mis is met een Golf 4, ik heb er mee gelest, zo een TDitje rijd best wel lekker. Maar er rijden (vind ik) teveel verkeerde types in, dus zo een auto hoef ik niet. Mijn droombak is een E46 M3, kijk dat is nou een mannen-auto

Maar het succes van VW komt eigenlijk door Audi, wat dacht je van TDi? Snel en TDi zijn twee woorden die onlosmakelijk zijn van elkaar, en Audi is de uitvinder van TDi, dus "we owe it all to Audi" , idem met Quattro aandrijving (maar VW heeft dat pas na '97 gekregen op de Passat, ervoor was de semi-4x4: syncro). En nu komen we bij de lak, net als Audi krijgt VW hetzelfde lakbehandeling, vroeger ook, nu ook.

quote:
Op maandag 10 november 2003 00:21 schreef Threepio het volgende:
Er staat me ook nog wel iets van bij dat de Seat Alhambra en de VW Sharan ook zou gelden dat de VW wel verzinkt is en de Seat niet. Zelfde verhaal voor de Arosa/Lupo.

Eventueel iets om rekening mee te houden als je een dergelijke Seat 2e hands wilt kopen


Niet helemaal waar hoor, Seat gebruikt dezelfde technieken als VW en Audi, maar de manier waarop het word afgewerkt is slechter, ga naar http://www.seat-online.nl , zoek naar het topic met typische gebreken van Seat, en zelfs de grootste Seat-lover zal zeggen dat slechte lak, veel gerammel, soms zelfs roest door steenslag gewoon normaal zijn bij Seat, het komt gewoon omdat de fabriek naar Spanje is verplaatst, Seat is niets mis mee, maar het kwaliteit is gewoon niet op VW niveau en daar betaal je dus ook naar. Net als bij VW, succes van Seat komt door Audi eigenlijk en ook een beetje door VW, vraag maar hoe snel een 130 PK TDi Seat Leon is, ik kan je vertellen, RETE-SNEL.
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:41 schreef audi80 het volgende:
Je ziet ook wel eens dat van een bepaalde auto de ene kleur harder roest dan de andere.
Bij witte en rode vw golf 2 zie je vaker roestplekken dan op een andere kleur golf 2, welke lak er gebruikt word speelt ook mee lijkt me de ene beschermt beter dan de andere.
So true, bijv. Opel's die wit zijn (oude Opel's dus) zijn niet aan de straatstenen kwijt te raken, die worden gewoon met dump-prijzen verkocht, en wat jij hier zegt is gewoon de reden daarvan.

[Dit bericht is gewijzigd door yup op 11-11-2003 01:13]

pi_14577031
Als je een E30 wil kopen, moet je toch echt wel op roest letten. Na meer als 10 jaar roest bijna alles (alleen de ene minder dan de andere)

Vriend van me heeft een jaar geleden een 320 E30 gekocht, maar heeft toch wel ff lopen zoeken, want de helft wat ie heeft gezien was gewoon rot. Zijn auto had nu alleen een beetje roest op de krikpunten, omdat de vorige eigenaar een mongool was die blijkbaar niet wist waar de krik eronder moest.
Na een kleine aanrijding heb je al 100x zoveel kans op roest en zoals eerder gezegd heeft het onderhoud er ook nog genoeg mee te maken.

Die laatste E30 die je poste ziet er trouwens wel goed uit, maar die kost ook nog genoeg dus dan mag het ook wel. Hij heeft wel veel opties zoals de dubbele boordcomputer en stuurbekrachtiging, dus das wel leuk. En het feit dat ie niet rood is is alleen een voordeel, want ik heb er nog nooit 1 gezien die niet roze geworden was.

Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
pi_14580699
quote:
Op woensdag 12 november 2003 13:31 schreef Mr._T-Rex het volgende:
Als je een E30 wil kopen, moet je toch echt wel op roest letten. Na meer als 10 jaar roest bijna alles (alleen de ene minder dan de andere)

Vriend van me heeft een jaar geleden een 320 E30 gekocht, maar heeft toch wel ff lopen zoeken, want de helft wat ie heeft gezien was gewoon rot. Zijn auto had nu alleen een beetje roest op de krikpunten, omdat de vorige eigenaar een mongool was die blijkbaar niet wist waar de krik eronder moest.
Na een kleine aanrijding heb je al 100x zoveel kans op roest en zoals eerder gezegd heeft het onderhoud er ook nog genoeg mee te maken.

Die laatste E30 die je poste ziet er trouwens wel goed uit, maar die kost ook nog genoeg dus dan mag het ook wel. Hij heeft wel veel opties zoals de dubbele boordcomputer en stuurbekrachtiging, dus das wel leuk. En het feit dat ie niet rood is is alleen een voordeel, want ik heb er nog nooit 1 gezien die niet roze geworden was.


Thx voor je bijdrage
Antwoord op je laatste zin: Ik heb juist veel E30's gezien die wel rood waren gebleven, de tijd dat E30's sjonny bakken waren is allang voorbij, dus nu worden de E30's juist goed verzorgd, de sjonny-BMW van nu is de E36, en E30's zijn vaak vrij dure auto's om te onderhouden, en om te kopen, ze worden vaak door liefhebbers gekocht, en vaak in het geval van een 325i door racers gekocht die hem strippen en ermee racen.

En over wat je zegt met rot: je moet ook eentje vanaf 1987 kopen, want toen kreeg de E30 een facelift en veel verbeteringen. En het liefst moet je eentje met M-Technic 2 pakket kopen met veel opties.

Naar mijn weten roesten Audi's Mercedessen en BMW's het minst, tot 15 jaar oud natuurlijk, en natuurlijk betaal je daar ook naar als je ze 2dehands wilt halen.

  woensdag 12 november 2003 @ 15:35:00 #55
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_14580799
Deze roest niet:
pi_14582596
quote:
Op woensdag 12 november 2003 15:35 schreef MrLunk het volgende:
Deze roest niet:
[afbeelding]
deze roest ook niet:
  woensdag 12 november 2003 @ 20:46:13 #57
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_14588760
quote:
Op woensdag 12 november 2003 15:31 schreef yup het volgende:
Naar mijn weten roesten Audi's Mercedessen en BMW's het minst, tot 15 jaar oud natuurlijk, en natuurlijk betaal je daar ook naar als je ze 2dehands wilt halen.
Ze zijn in aanschaf zeker wat duurder dan een ander merk uit hetzelfde bouwjaar en klasse.
Maar dan heb je ook wat
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
pi_14589034
quote:
Op woensdag 12 november 2003 20:46 schreef audi80 het volgende:

[..]

Ze zijn in aanschaf zeker wat duurder dan een ander merk uit hetzelfde bouwjaar en klasse.
Maar dan heb je ook wat


Daarom zei ik dat ook , maar is er niemand op fok met een A8 of A6? Ik zou namelijk meer info over die auto's willen weten en voornamelijk over plaatwerk, roestvastheid enz. enz. dat het vette bakken zijn die ook nog eens lekker rijden heb ik al gehoord.
  woensdag 12 november 2003 @ 21:57:39 #59
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_14590749
quote:
Op woensdag 12 november 2003 20:57 schreef yup het volgende:

[..]

Daarom zei ik dat ook , maar is er niemand op fok met een A8 of A6? Ik zou namelijk meer info over die auto's willen weten en voornamelijk over plaatwerk, roestvastheid enz. enz. dat het vette bakken zijn die ook nog eens lekker rijden heb ik al gehoord.


Als je daar meer info over wil, kun je beter even naar het audi forum gaan
Daar zitten meer audi freaks

[spam]
audiforum.nl
[/spam]

Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
pi_14593517
quote:
Op woensdag 12 november 2003 15:31 schreef yup het volgende:

[..]

Thx voor je bijdrage
Antwoord op je laatste zin: Ik heb juist veel E30's gezien die wel rood waren gebleven, de tijd dat E30's sjonny bakken waren is allang voorbij, dus nu worden de E30's juist goed verzorgd, de sjonny-BMW van nu is de E36, en E30's zijn vaak vrij dure auto's om te onderhouden, en om te kopen, ze worden vaak door liefhebbers gekocht, en vaak in het geval van een 325i door racers gekocht die hem strippen en ermee racen.


Nou, bij mij in de buurt rijden nog genoeg gare sjonny E30's rond, maar das bijzaak.
quote:
En over wat je zegt met rot: je moet ook eentje vanaf 1987 kopen, want toen kreeg de E30 een facelift en veel verbeteringen. En het liefst moet je eentje met M-Technic 2 pakket kopen met veel opties.
Ook die na de facelift zijn vaak toch wel rot hoor, ook deze hebben genoeg aanrijdingen en dergelijke gehad. Maar als je goed zoekt zijn er nog genoeg te vinden die er nog wel mooi uitzien.
Persoonlijk vind ik het M-tech2 pakket niet zo mooi, vooral omdat er een achterspoiler bij hoort en die vind ik niet op een E30 passen.

Ik weet trouwens niet hoe handig dat je bent, want anders zijn die opties ook nog wel zelf bij te halen als ze er niet op zitten.
Die vriend van me had namelijk het geluk een wrak te kunnen kopen waar echt alles op zat.
Hij (soms met hulp van mij ) heeft zelf alles omgebouwd:

Was namelijk 1 van de laatste E30's, dat wrak, eentje uit '92(!). Toen werden al E36's gemaakt dus hadden ze hier wat extra opties op gegooid:
dubbele boordcomputer, schijven ook achter, abs, stuurbekrachtiging, sportbak.
Dus zijn 320 is nou erg luxe (hij wil alleen nog ergens cruise-control vandaan halen)

Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
pi_14593814
Mijn Galant is ook zo verzinkt. Maar houd er rekening mee dat dit alleen de carrosserie betreft. In de motorkap zitten bijv. wel hier en daar roestplekken. Maar de buitenkant is nog helemaal gaaf.
Renault Clio 1.5 dCi
pi_14608457
quote:
Op woensdag 12 november 2003 23:24 schreef Mr._T-Rex het volgende:

[..]

Nou, bij mij in de buurt rijden nog genoeg gare sjonny E30's rond, maar das bijzaak.
[..]

Ook die na de facelift zijn vaak toch wel rot hoor, ook deze hebben genoeg aanrijdingen en dergelijke gehad. Maar als je goed zoekt zijn er nog genoeg te vinden die er nog wel mooi uitzien.
Persoonlijk vind ik het M-tech2 pakket niet zo mooi, vooral omdat er een achterspoiler bij hoort en die vind ik niet op een E30 passen.

Ik weet trouwens niet hoe handig dat je bent, want anders zijn die opties ook nog wel zelf bij te halen als ze er niet op zitten.
Die vriend van me had namelijk het geluk een wrak te kunnen kopen waar echt alles op zat.
Hij (soms met hulp van mij ) heeft zelf alles omgebouwd:

Was namelijk 1 van de laatste E30's, dat wrak, eentje uit '92(!). Toen werden al E36's gemaakt dus hadden ze hier wat extra opties op gegooid:
dubbele boordcomputer, schijven ook achter, abs, stuurbekrachtiging, sportbak.
Dus zijn 320 is nou erg luxe (hij wil alleen nog ergens cruise-control vandaan halen)


Ik heb liever dat ze er standaart zitten, en als je goed zoekt, vind je wel een E30 325i met dubbele boordcomputer, schijven ook achter (BTW na '87 hebben alle 325i's dat), abs, stuurbekrachtiging, sportbak.
Die E30 die ik eerder noemde, voor 3500 (ik weet is duur), heeft bijv. alle opties die je net opsomde.
pi_14610808
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:39 schreef Suikermais het volgende:
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
[afbeelding]
Jup, maar ook deze roest, de kokerbalken zijn nog steeds van staal, omdat dit gewoon veel beter is om je auto op te hangen
  donderdag 13 november 2003 @ 18:15:32 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_14611060
Audi's uit de a serie roesten niet, die zijn van aluminium, en dat roest niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_14611096
quote:
Op donderdag 13 november 2003 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Audi's uit de a serie roesten niet, die zijn van aluminium, en dat roest niet.
pi_14611486
quote:
Op donderdag 13 november 2003 16:36 schreef yup het volgende:

[..]

Ik heb liever dat ze er standaart zitten, en als je goed zoekt, vind je wel een E30 325i met dubbele boordcomputer, schijven ook achter (BTW na '87 hebben alle 325i's dat), abs, stuurbekrachtiging, sportbak.
Die E30 die ik eerder noemde, voor 3500 (ik weet is duur), heeft bijv. alle opties die je net opsomde.


Ja, maar het was een 320i en die hebben normaal nooit schijven achter.
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
pi_14622896
quote:
Op donderdag 13 november 2003 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Audi's uit de a serie roesten niet, die zijn van aluminium, en dat roest niet.
Een auto die niet roest....helaas berusten deze verhalen niet op de werkelijkheid.

M'n tweede auto heeft een polyester carrosserie, dat roest niet maar het chassis is nog steeds van staal. En een auto met een aluminium chassis lijkt me nogal gevaarlijk

wat je iemand geeft die alles al heeft? een allesbrander...
  vrijdag 14 november 2003 @ 03:02:24 #68
69872 TETSU
Von Smallhausen
pi_14622931
Een auto die ook nooit zal gaan roesten is de Opel Kadett.
Vooral de 1.3 Hatchback uit 1987 wordt hierom geprezen.
Just like the bunny!
pi_14634293
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 03:02 schreef TETSU het volgende:
Een auto die ook nooit zal gaan roesten is de Opel Kadett.
Vooral de 1.3 Hatchback uit 1987 wordt hierom geprezen.
pi_14635868
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 03:02 schreef TETSU het volgende:
Een auto die ook nooit zal gaan roesten is de Opel Kadett.
Vooral de 1.3 Hatchback uit 1987 wordt hierom geprezen.
Uhm...volgens mij maak je een grapje
Opel staat juist bekend als roestbakken

cheers

  vrijdag 14 november 2003 @ 17:47:11 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_14638792
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 03:02 schreef TETSU het volgende:
Een auto die ook nooit zal gaan roesten is de Opel Kadett.
Vooral de 1.3 Hatchback uit 1987 wordt hierom geprezen.
Simca 1000, zelfde laken een pak.
*schater*
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')