quote:Goede ontwikkeling, mét zeer sterke beargumentering.
Door Berber Schrijver (Amersfoortse Courant)UTRECHT - Alle eersteklassers van de St. Gerardus Majellamavo krijgen volgend jaar Turks. In de tweede mogen zij kiezen of zij met het vak doorgaan en er examen in gaan doen. Directeur Ton van Vught wil dat Turks net zon gewone taal in het onderwijs wordt als Frans en Duits.
Nu al krijgen vijftien leerlingen van de school les in deze taal. Zij komen van het opgeheven Thorbecke College waar Turks op het lesrooster stond. Van Vught: ,,Zij vroegen of zij hier ook Turks kunnen krijgen. Dat vond ik wel een goed idee.
Volgens de directeur gaven vervolgens andere leerlingen aan de taal ook wel te willen leren. Dat deed hem besluiten Turks in de eerste klassen te gaan geven. ,,De leerlingen maken in de eerste klas verplicht kennis met Frans en Duits en straks ook Turks. Zij kiezen twee talen om mee door te gaan. De Gerardus Majella is de enige school in de stad die dit vak geeft.
Van Vught vindt het hoog tijd dat Turks een volwaardig vak in het onderwijs wordt. ,,Straks zit Turkije bij de Europese Unie en dan is Turks gewoon een Europese taal. Daarom moet je het op school aanbieden.
Dat het vak wordt gegeven om de allochtone leerlingen op school ter wille te zijn - een groot deel van de schoolbevolking is van buitenlandse afkomst ? noemt Van Vught onzin. ,,Daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat Turks een moderne vreemde taal is.
Om het vak uit de probleemhoek te halen, heeft de directeur bewust gezocht naar een Nederlandse docent. ,,Normaal gesproken heb je het liefst een native speaker. Wij doen het andersom om het vak serieus genomen te krijgen. Ton Duindam, oud-leerling van de school, geeft sinds augustus twee uur per week Turks. Volgend jaar krijgt hij mogelijk ook de eerste klassen. ,,Leerlingen vinden het juist leuk om van een Nederlander Turks te krijgen, zegt Duindam, die Turkse taal- en letterkunde gestudeerd heeft.
Duindam werkt ook bij het Cito, het instituut dat onder meer de eindexamens ontwikkelt. Het eindexamen Turks heeft nu een hoog niveau, zegt hij, omdat Turken er examen in doen. Maar besproken moet worden hoe het vak geëxamineerd moet worden als ook niet-Turken het kiezen. Duindam: ,,Frans en Duits krijg je ook pas voor het eerst op de middelbare school en daar is het examen op aangepast.
Behalve Turks wil Van Vught ook Arabisch gaan geven. De invoering gebeurt waarschijnlijk in 2005. Volgens de directeur is deze taal in de wereld zo belangrijk dat dat een plek in het onderwijsprogramma rechtvaardigt.
Goed geregeld van die knakker, kan de school binnen een jaar of 2 dicht wegens geldgebrek.
quote:Idd. Moet er niet aan denken..
Op vrijdag 7 november 2003 12:14 schreef Kaboutertje_X het volgende:
no way dat ik zon les volg!
Kijk Frans is een wereldtaal en Duits is de meest gesproken taal op het continent. Verder is Duitsland veruit onze grootste handelspartner en kom je als je internationaal zaken doet in NL bijna ALTIJD bij de Duitsers uit. Daar heb je wat aan.
Turkije heeft een economie die niets voorstelt (net zo groot als NL met 5 keer zoveel inwoners haha) en een exportmarkt van bijna 0 heeft. Je hebt er simpelweg niets aan.
Leer die mensen dan Spaans, dat is een wereldtaal.
quote:Idd
Op vrijdag 7 november 2003 12:13 schreef milagro het volgende:
wat een kolder om dat verplicht te stellen het 1e jaar
Als keuzevak kan ik me nog wel voorstellen, maar verplicht is echt belachelijk.
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 12:13 schreef eMAeRCe het volgende:
Sinds wanneer is het de bedoeling dat WIJ integreren ipv zij, ik wil niet racistisch overkomen maar als ik dit zo lees heb ik het gevoel dat ik niet eens meer in mn eigen land woon..
.
Die vent spoort niet. Het verplicht gaan stellen, het eerste jaar.
Moeten wij nu integreren? Ik zou eenvouydigweg mijn kind niet op zo een achterlijke school sturen zeg!
quote:Welkom in NL. Waar leraren geslagen worden door moslims omdat ze eten tijdens de rammadam.
Op vrijdag 7 november 2003 12:13 schreef eMAeRCe het volgende:
Sinds wanneer is het de bedoeling dat WIJ integreren ipv zij, ik wil niet racistisch overkomen maar als ik dit zo lees heb ik het gevoel dat ik niet eens meer in mn eigen land woon..
.
Leerlingen mishandelen leraar
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1068100031283.html
maar die zie ik niet echt, waarom Turks wel, die nu nog niet eens bij de EU hoort, en Zweeds niet, terwijl Zweden al jarenlang bij de EU hoort, en waarom geen Modern Grieks of Italiaans?
[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 07-11-2003 12:24]
quote:Huilie
Op vrijdag 7 november 2003 12:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Welkom in NL. Waar leraren geslagen worden door moslims omdat ze eten tijdens de rammadam.
Leerlingen mishandelen leraar
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1068100031283.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |