abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14429692
Veel kastelen en landhuizen zijn te bezoeken. Ze zien er vaak prachtig uit. Veelal met schilderijen van voormalige -en soms recente- bewoners. De plafonds zijn vaak hoog. Doen wij het in de moderne Nederlandse samenleving met een hoogte van 2,5 meter... in oude kastelen rijkt het plafond soms wel 4 meter hoog. Prachtig vind ik het, vooral de ramen, die soms van glas-in-lood zijn gemaakt.

Maar naast al die pracht en praal hebben we ook burchten/kastelen e.d. die in wat mindere staat in de huidige tijd zijn beland. Zogenaamde ruïnes. Gelukkig maakt dat ze niet minder bijzonder of minder mooi, maar des te interessanter.

Hier een paar foto's.

Ruïne van Teylingen

De burcht komt voor het eerst in handen van de heren van Teylingen in 1143. Door de jaren heen hebben veel mensen de burcht bewoond. In 1572 valt het echter ten prooi aan de Spanjaarden.. Dit had vergaande gevolgen voor de burcht. Met de wederopbouw werd begonnen in 1605, maar de boel brandde in 1676 weer af. De huidige ruïne is hier het resultaat van.

Brederode te Santpoort

Volgens bron nummer 1 is het kasteel gebouwd door Dirk van Teylingen (bekende naam..) en bron nummer 2 zegt toch echt dat Willem I Heer van Brederode dit kasteel tussen 1250 en 1300 uit de grond heeft opgetrokken.
Afijn, ze zijn het er wel over eens dat het in 1351 belegerd werd tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Het kasteel raakt hierdoor overigens flink in verval.
Na aanvankelijke wederopbouw zijn het de Spanjaarden die het in 1573 innemen. Half door brand verwoest valt het vervolgens ten prooi aan stuifzand. Pas in de 19de eeuw wordt de ruïne gerestaureerd.

(Un)masking for the greater good.
pi_14429729
mooi
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_14429736
en je kan daar dus gewoon vrij door heen wandelen?
pi_14429763
Ik heb ooit iets gezien van een ruine in Asten. Weet iemand daar misschien ook iets van? Dat gebouw was "niet meer compleet" zeg maar..
  donderdag 6 november 2003 @ 14:05:59 #5
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_14429801
Jaah, Brederode...
Eerste 20 jaar van mijn leven vlak bij gewoond. Ik herinner me nog een concert van de lokale band Passion Office in de ruïne... Hemels mooi
pi_14429809
Brederode wordt gezien als één van de mooiste ruïnes van Nederland. Je kunt 't ook bezoeken inderdaad
pi_14429876

Kasteelruïne Asten

pi_14429934
is dat altijd toegankelijk? en gratis? word het druk bezocht?
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 6 november 2003 @ 14:11:31 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_14429951
Brederode kun je bezichtigen, er is ook een kleine tentoonstelling over de geschiedenis ervan. Entree is niet gratis, maar was voorzover ik weet ook niet giga veel (maar ja, met de euro weet je het nooit...).

Edit: http://www.kastelenhollandzeeland.nl/page4.html

[Dit bericht is gewijzigd door Rewimo op 06-11-2003 14:14]

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_14430001
Zover ik weet betaal je voor een bezoek aan Brederode een entreeprijs van ongeveer 1,50 euro. 't Kan zijn dat het inmiddels gewijzigd is.

Ik ben er geweest, maar dat is alweer een tijdje geleden.

donderdag 6 november 2003 @ 14:16:32 #11
54621 sexy_beast
total confusion !!!!
pi_14430070
barron van neemweggen, vlugge japie en B2 hebben ook in de ruïne van teylingen gewoont hoor
A homeboy, a hippy and a funky dredd
pi_14430331
Kasteelruïne Asten

Rond 1400 begint men met de bouw van wat later Kasteelruïne Asten zal gaan worden. In 1600 wordt het omgebouwd tot een huize edelmanswoning in Renaissance stijl. (mooi )
Everard van Doerne maakt het kasteel in 1680 nóg mooier maar dat kan niet voorkomen dat het in de 18de eeuw in verval raakt.
Baron Clemens van Hövell tot Westerflier begint begin vorige eeuw met de restauratie maar helaas wordt dit alles weer in puin gelegd door een fosforgranaat.
In de jaren tachtig komt het in 't bezit van een stichting.

pi_14431483
Burchten en ruïnes zijn leuk om te bekijken

Ik zal thuis eens op zoek gaan naar wat info over een ruïne/burcht die ik op vakantie bekenen heb

pi_14431551
quote:
Op donderdag 6 november 2003 14:25 schreef Natalie het volgende:
Kasteelruïne Asten

Rond 1400 begint men met de bouw van wat later Kasteelruïne Asten zal gaan worden. In 1600 wordt het omgebouwd tot een huize edelmanswoning in Renaissance stijl. (mooi )
Everard van Doerne maakt het kasteel in 1680 nóg mooier maar dat kan niet voorkomen dat het in de 18de eeuw in verval raakt.
Baron Clemens van Hövell tot Westerflier begint begin vorige eeuw met de restauratie maar helaas wordt dit alles weer in puin gelegd door een fosforgranaat.
In de jaren tachtig komt het in 't bezit van een stichting.

Dankjewel voor de info!
Ben je er zelf wel eens geweest? Zulke ruines vind ik echt prachtig..
pi_14433305
Kasteelruïne Born

In 1154 wordt er voor het eerst melding van kasteel Born gemaakt. Het is dan in het bezit van de familie Van Born. (logisch) Gedurende de eeuwen gaat het kasteel over op verschillende families, bijvoorbeeld de hertogen van Gulik en in 1813 werd het verkocht aan de Maastrichtse industrieel Louis van Gillissen en vervolgens aan Henri Lambert de Cramer. Uiteindelijk kwam het in 1955 in bezit van de gemeente Born.
Enkele jaren geleden besloot de gemeente Born dat de kasteelruïne behoed moest worden voor verder verval en is aan de restauratie begonnen. Hierdoor zal verder verval worden voorkomen.

zondag 9 november 2003 @ 16:10:25 #16
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_14503221
Kateelruine Valkenburg
quote:
De eerste vermelding van de enige hoogteburcht die Nederland rijk is, stamt uit 1121. Het handelt hier om een zware donjon, die in 1121 door de Duitse keizer werd verwoest. De burcht werd later herbouwd. In 1327 werd het kasteel voor de tweede maal gedeeltelijk verwoest; en enkele jaren gebeurde dit voor de derde keer. In 1644 werd het kasteel door de Spanjaarden gedeeltelijk gesloopt. In 1661 werd het kasteel weer hersteld, om vervolgens in 1672 opgeblazen te worden.
Dat laatste gebeurde door stadhouder Willem III, die bang was dat de Fransen de burcht wel eens zouden kunnen heroveren en dan gebruiken als springplank naar Maastricht, hetgeen al een paar keer eerder voorgekomen was.

Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')